Villanueva del Campo

conceyu de Zamora, España

Villanueva del Campo ye un conceyu y llocalidá española perteneciente a la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón.[3]

Villanueva del Campo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva del Campo (es) Traducir Manuel Valerio Febrero López
Nome oficial Villanueva del Campo (es)[1]
Códigu postal 49100
Xeografía
Coordenaes 41°59′08″N 5°24′27″W / 41.985555555556°N 5.4075°O / 41.985555555556; -5.4075
Villanueva del Campo alcuéntrase n'España
Villanueva del Campo
Villanueva del Campo
Villanueva del Campo (España)
Superficie 40.09 km²
Altitú 755 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 778 hab. (2023)
- 403 homes (2019)

- 415 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.03% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 19,41 hab/km²
villanuevadelcampo.org
Cambiar los datos en Wikidata

Por cuenta de los sos edificios eclesiásticos y los personaxes pernomaos en materia relixoso, sobremanera nel sieglu XVIII, conocer pol nomatu de: "Pueblu de los trés torres, trubiecu d'obispos ya inquisidores"

Pertenez a la contorna natural denomada Tierra de Campos. Atópase integrada na Mancomunidá Tierra de Campos y na Mancomunidá Intermunicipal del Rasu de Villalpando xunto con otros conceyos del so contorna y de la provincia de Zamora.[4] Parte del so términu municipal intégrase dientro de la ZEPA Penillanuras-Campos Sur y de la ZEPA Penillanuras-Campos Norte.

Allugamientu editar

Villanueva del Campo asítiase na esquina nororiental de la provincia de Zamora, llindando al norte cola provincia de Lleón y al este y al oeste cola de Valladolid. Les carreteres que traviesen la población son d'este a oeste la N-610 qu'escurre de Palencia a Benavente y de sur a norte la ZA-512 de Villalpando a Valderas. Pertenez a la contorna natural denomada Tierra de Campos.

Clima editar

L'iviernu carauterizar por fuertes y frecuentes xelaes, llegando a nevar unu o dos díes al añu. La borrina trupo ye otru de los elementos cotidianos de los díes d'iviernu. La primavera suel ser lluviosa, dientro de lo propio de la Tierra de Campos. El branu ye bien calorosu y secu, anque siempres hai un par de selmanes d'agües metanes él. La seronda carauterizar por fuertes vientos, dándose l'interesáu fenómenu de les foscones.

Historia editar

La fundación de la villa enmarcaríase dientro de los procesos repobladores llevaos a cabu na zona polos reis de Lleón, nun coincidiendo la historiografía sobre cuándo foi'l momentu exactu de la fundación. Asina, unes teoríes apunten a que sería repoblada nel sieglu X, esistiendo yá nel añu 970. Sicasí, otra parte de la historiografía considera que Villanueva del Campo tien un orixe antroponímicu, identificándose como la Villanova de Erramel Doniz et suos filios recoyida nun documentu de la Colexata de San Isidoro de 1043. Finalmente, pa otros autores foi fundada pol rei Fernandu II de Lleón, pocos años antes de la repoblación de Villalpando efectuada pol mesmu rei. Sía que non, la cita más antigua que menta a Villanueva claramente identificada como l'actual data de 1234. Cabo señalar que nel so términu atopen los despoblados de San Vicente, Golpejones y Villafrontín, que seríen fundaos tamién na Edá Media.

Nel sieglu XIV Villanueva pasó a manes de los Fernández de Velasco, pasando por esti fechu a integrar la denomada Provincia de les Tierres del Condestable.[5]

A Villanueva del Campo dióse-y el títulu de Villa en 1651, por Real Cédula del rei Felipe IV, pasando a ser villa independiente y con xurisdicción propia en primer instancia.[6]

Tres la desapaición en 1713 del títulu de Condestable de Castiella, con motivu del final de la Guerra de Socesión española, y qu'ostentaba hasta entós la familia de los Velasco, Villanueva del Campo siguió perteneciendo a los sos antiguos titulares, esto ye, al Duque de Frías, pos nel Archivu Históricu Nacional caltiénse un documentu fecháu en 1754 tituláu Nomamientu y autos de residencia de la villa de Villanueva del Campo y la so xurisdicción, emitíos por Antonio d'Herrera Bustillo, xuez de residencia nomáu por Bernardino Fernández de Velasco Pimentel, [XI] Duque de Frías y [VII] Conde de Peñaranda, que vendría amosar que les heredaes de la llocalidá entá dependíen del Duque de Frías y Conde de Peñaranda daquella.[7]

Coles mesmes, cabo destacar otros documentos de la dómina calteníos nel Archivu Históricu Nacional, como unu de 1749, nel que s'da'l títulu de xuez de residencia de les villes de Villalpando, Villanueva del Campo, Cerecinos, Otero, Villardiga y demás villes de la so xurisdicción a favor de Manuel Alonso González, nomáu por Bernardino Fernández de Velasco Pimentel, [XI] Duque de Frías y [VII] Conde de Peñaranda. Autos xenerales de residencia de la villa de Villalpando, executaos por Manuel Alonso González, xuez de residencia.

Amás de too esto, nel Catastru del Marqués de la Ensenada en fecha de xunu de 1752 espón claramente na so entruga nᵘ2 que Villanueva del Campo ye señoríu y vasallaxe del Excelentísimo Señor Duque de Frías.[8]

Sía que non, en 1786 Villanueva del Campo apaez integráu sicasí na provincia de Lleón, tal que recueye'l mapa de Tomás López tituláu ‘Mapa xeográficu d'una parte de la provincia de Lleón’,[9] o como recoyía en 1820 el mesmu Diariu de les actes y discutinios de les Cortes.[10] Coles mesmes, no eclesiástico perteneció a la diócesis de Lleón hasta 1959.

Al crease les actuales provincies en 1833,[11] Villanueva del Campo pasó de la provincia de Lleón onde taba dende finales del sieglu XIX a la provincia de Zamora, amestándose al partíu de Benavente.[12]

En 1838 alcordóse formar un partíu cola cabeza en Villalpando compuestu por 7 pueblos del partíu xudicial de Medina de Rioseco, na provincia de Valladolid (Cotanes, Prau, Quinlanilla del Monte, Quintanilla del Olmo, Villalpando, Villamayor y el barriu de Olera y Villar de Fallabes)[13] y 25 del partíu xudicial de Benavente (ente ellos Villanueva del Campo). Tres delles reclamaciones de los conceyos d'esta área, quedaron dafechu integraos a partir de 1858 na provincia de Zamora, dientro ésta de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[11] Tres la constitución de 1978, esti conceyu pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, en cuantes que pertenecíen a la provincia de Zamora.

Demografía editar

Tien una población de 778 habitantes (2023)[14][15]. En 1845 —según el Diccionariu Madoz— tenía 490 vecinos y 1.960 almes.

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva del Campo ente 1900 y 2017
Fonte: Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Patrimoniu editar

  • Cases blasonadas. Na llocalidá esiste un importante númberu de cases que disponen d'escudu d'armes na so fachada principal, casu de la de los Arrazola, la del Conde de Villapadierna (na Plaza Mayor), la qu'allugó a Pedru I “El Cruel” (La Cuesta, nᵘ10), el Palaciu de la Inquisición (Plazuela, nᵘ6) o la Casa de los Americanos.
  • Ilesia de Santu Tomás Apóstol. Construyida nel sieglu XIII ta declarada Bien d'Interés Cultural dende 1983, destacando nella la so espodada torre de finales del sieglu XVI.
  • Ilesia d'El Salvador. Reconstruyida en 1860, el so actual aspeutu deber al patrociniu de Lorenzo Arrazola, presidente del Conseyu de Ministros de Sabela II d'España.
  • Ermita del Santísimu Cristu de la Vera Cruz. La so factura enllargar ente los sieglos XIV y XVII, allugando una venerada imaxe de Cristu nun gran retablu barrocu. Otres pieces interesantes son un exvoto en forma de barcu y un bustu de la Virxe.
  • Ermita de la Virxe de Valdehunco. Allugar a unos trés quilómetros, no que foi l'antiguu despoblado de Valdehunco, allugando una veneradísima imaxe de la Virxe.

.

Esiste una peculiar y centenaria plaza de toros escavada na tierra, que foi construyida en 1894 y que sigue anguaño n'usu. Otros edificios singulares son les escueles nacionales, el silu, l'antigua estación del tren, l'antiguu tejar, el frontón de pelota y l'edificiu del conceyu, ente otros. Como n'otres zones de Tierra de Campos, el sosuelu de Villanueva ta jalonado de bodegues, tantu nes mesmes cases como en zones aledañas del pueblu, que nos falen d'un ampliu cultivu de la vide n'otres dómines. Caltién de pies media docena de palombares n'avanzáu estáu de deterioru.

Economía editar

Villanueva del Campo ye un pueblu tradicionalmente agrícola (cebera) y ganaderu (ovín predominantemente)[16] Al respective de la industria, hasta la década de 1960, hubo una floreciente industria qu'aprovechó l'usu del denomináu ferrocarril Secundariu de Castiella que travesaba la llocalidá. Asina, podemos atopar los edificios de lo qu'hasta va unos años foi una fábrica de farines, dos fundiciones de fierro y un tejar. Tamién los edificios de l'antigua estación del tren, desmantelada en 1969.[17] El sector servicios ocupa anguaño a bastantes persones de la llocalidá.

Fiestes y festividaes editar

 
Traxi tradicional en Villanueva del Campo (1946).

Les fiestes patronales son les del Cristu, celebraes del 13 al 17 de setiembre. Otres fiestes relevantes son el 1 de mayu, con romería a la ermita de Valdehunco, según el segundu día de Pentecostés con otra romería. El 1 de mayu tamién se lleva a cabu la puesta del mayu polos Quintos de la llocalidá. Fiesta de San Antón el 17 de xineru cola rifa d'un gochu. Fiesta de les Águedas el 5 de febreru cola cesión del mandu de la villa a la Águeda mayor. El "Domingo Tortillero", que se celebra cada añu'l domingu anterior al Domingu de Ramos y consiste en llevar a cabu una merienda con familiares o amigos.

Tresporte públicu editar

Delles son les llinies d'autobuses con orixe o destín en Villanueva del Campo cola empresa Linecar o la empresa Castaños. De manera cotidiana hai autobuses a Zamora, Valladolid, Palencia, Lleón y Benavente.

Servicios sociales y sanitarios editar

Hai dos médicos y una enfermera que pasen consulta diariamente nel consultoriu de la llocalidá. Dispón de farmacia. Cuenta con una residencia pública pa persones mayores, que dispón d'unes 60 places ente válidos y asistíos. Felicidad residendia atópase construyida sobre la cortil de l'antigua casa solariega de Don Rufino Ovejero Gómez, quien dexó'l so heriedu al pueblu en 1934, al traviés de la creación un pósito agrícola, el conocíu como pósito de San Rufino, col fin d'ayudar a los vecinos precisaos.[18] Anexu a la residencia, esiste un club social de xubilaos y pensionistes.

Servicios culturales y deportivos editar

La llocalidá cunta con escuela pública pa neños ente 3 y 12 años, según guardería pa los más pequeños. Dispón de biblioteca pública abierta diariamente n'horariu de tarde. Cuenta con un cine-teatru y nel aspeutu deportivu dispón de piscina municipal, frontón, cancha de baloncestu y pista de futbito.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Jaime García Gullón Alianza Popular (AP)
1983-1987 Jaime García Gullón - Máximu Atienza de la Torre(Simito) Alianza Popular (AP) - Coalición Popular (AP-PDP-UL, Alianza Popular - Partíu Demócrata Popular - Unión Lliberal)
1987-1991 María Isabel Blanca Teresa Fernández Marassa(Isabel)- Máximu Atienza (Simito Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) - Coalición Popular (Alianza Popular+Solución Independiente) por moción de censura
1991-1995 María Isabel Blanca Teresa Fernández Marassa Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1995-1999 María Isabel Blanca Teresa Fernández Marassa Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1999-2003 Manuel Valerio Febrero López Partíu Popular (PP)
2003-2007 Manuel Valerio Febrero López Partíu Popular (PP)
2007-2011 Manuel Valerio Febrero López Partíu Popular (PP)
2011-2015 Manuel Valerio Febrero López Partíu Popular (PP)
2015-2019 Manuel Valerio Febrero López Partíu Popular (PP)
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Personalidad editar

  • Manuel Antonio Palmeru y Arrallo. (Villanueva del Campo, 1706 - Girona, 1774). Don Manuel Antonio de Palmeru y Arrallo, foi obispu de la diócesis de Girona de 1756 a 1774.[19] Nacíu en Villanueva del Campo. Ex-alumnu del Colexu Mayor d'Uviéu de San Salvador de Salamanca, años más tarde foi nomáu obispu de la diócesis de Girona, rexentó la mitra episocopal d'esti obispáu mientres 17 años. De fuerte espíritu relixosu foi un gran defensor de les belles artes y partidariu de l'antigua disciplina eclesial. Morrió de muerte natural a los 67 años en mayu del añu 1774 na hora nona.
  • Carlos NÚÑEZ. Natural de Villanueva del Campo. Nomáu'l 21-11-1787 Oficial Mayor de la Secretaría del Real Protomedicato. Boticariu del hospital de La nuesa Señora de la Concepción, que llamen de La Llatina.[20]
  • Jacinto Torío Rodríguez (Villanueva del Campo, 1 de febreru de 1902-Buenos Aires, 5 de mayu de 1989) foi un escritor y periodista español.
  • Gregorio Burón García (Villanueva del Campo, 24 d'abril de 1858- 1924).[21] Catedráticu de Derechu Civil español. Fíu de Juan Burón y de Cecilia García. Empecipia la so formación académica en 1872 estudiando bachiller nel Institutu de Valladolid. Sigue la so formación cola llicenciatura en Derechu, seición de Derechu Civil y Canónicu na Universidá de Valladolid. El doctoráu llograr na Universidá Central de Madrid. La so carrera académica empieza en 1881 y céntrase na Universidá de Valladolid, destacar por ser profesor auxiliar y catedráticu de Derechu Civil Español, Común y Foral. Otros cargos que desempeña son: - Secretariu de Diputaciones provinciales. - Notariu de Torrelobatón, del Colexu de Valladolid. - Cuerpu d'Abogaos del Estáu Abogáu del Estáu. - Fundador y primer Direutor del periódicu El Porvenir.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villanueva-del-campo-id49260.
  3. Villanueva del Campo na páxina web de la Diputación de Zamora
  4. ORDE de 12 de xunetu de 2000, de la Conseyería de Mediu Ambiente, sobre la declaración d'utilidá pública ya inclusión nel Catálogu de Montes d'Utilidá Pública de la provincia de Zamora , del monte públicu «Rasos de Villalpando», númberu 3028 del Repartu propiedá de Mancomunidá de Rasu de Villalpando,nel términu municipal de Villalpando. Expte.: ZA-I.O.P.-97/00.
  5. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 146-147. «pasó en dicha centuria a manes de los Velasco por una suerte d'enllaces matrimoniales, que los sos titulares a partir de 1473 tomaron el títulu de Condestables de Castiella, polo que'l Señoríu de Villalpando quedó amestáu a l'alministración de los Velasco en Burgos, onde taben el gruesu de les sos posesiones. D'esta miente, Villalpando pasó a depender pal votu en Cortes, nel sieglu XV, de Burgos, anque na Provincia de les Tierres del Condestable, dientro de la cual había una separación alministrativa ente los territorios lleoneses (la Tierra de Villalpando) y los castellanos (el restu), habiendo una receptoría menor pa cada conxuntu. Amás, hai que señalar el fechu de qu'una serie de documentos del sieglu XVI, calteníos nel Archivu de la Real Chancillería de Valladolid, acótennos la adscripción territorial de Villalpando y les llocalidaes del so Señoríu al Reinu de Lleón nesti periodu, al depender de la Notaría Mayor de Lleón, en llugar de la de Castiella na que quedaben circunscritos los territorios castellanos del Condestable»
  6. campu.html Títulu de Villa a Villanueva del Campo. 360 Aniversariu del Titulo de Villa, dau a Villanueva del Campo l'añu 1651 por Real Cedula del Rei Felipe IV.
  7. Archivu Históricu Nacional > Seición Nobleza > Archivu de los Duques de Frías.
  8. A la segunda entruga: Dixeron qu'esta nomada villa ye del señoríu y vasallaxe del Escelentísimu Señor Duque de Frias, a quien pertenez la Xurisdicción Ordinaria y como tal confirma les eleiciones y tien accion de nomar un Alcalde pol estáu noble y los 5 rexidores a quien -y paeciere y pal nomamientu d'Alcalde del Estáu Xeneral propón 4 persones de les qu'escueye una que sirva dichu emplegu; coles mesmes correspuénde-y l'añu de alcabalas pol que percibe en cada un añu 5600 reales de vellón según escritura d'Arrendamientu qu'esta villa tien fechu...
  9. López, Tomás (1786). Biblioteca Dixital Real Academia de la Historia: Mapa xeográficu d'una parte de la Provincia de Lleón (en castellanu).
  10. Diariu de les actes y discutinios de les Córtes: Llexislatura de los años de 1820 y 1821. Tomu XI
  11. 11,0 11,1 «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. Pascual Madoz (1846-1850). «Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Páx. 137». Consultáu'l 1 de setiembre de 2017.
  13. Éstos volvieron a Valladolid perteneciendo no xudicial a ella y no económico a Zamora, hasta que quedaron dafechu integraos na provincia de Zamora.
  14. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  15. oficina de rexistru
  16. Rutes Culturales por Villanueva del Campo: El mundu de les oveyes
  17. tren llamáu-deséu.html Un tren llamáu ... Deséu, en Villanueva del Campo
  18. Zamora, 1936-1941 : memoria comprensiva de los aspeutos más interesantes de la provincia de Zamora; Zamora : Cámara Oficial de Comerciu ya Industria de la Provincia, [imp. 1943]. El Pósito patronal de San Rufino. Foi instituyíu por don Rufino Ovejero Gómez y empezó a funcionar nel mes de setiembre de 1934, siendo'l so oxetu la concesión de préstamos a los pequeños llabradores, que habíen d'abonar un módico interés per cada carga de tierra que tuvieren, magar na actualidá (añu 1936), los préstamos han de faese en metálicu al interés del 5 por 100, con arreglu a la llexislación de Pósitos. El capital fundacional xube a unes 175 hectárees de tierra, más 25.000 ptas. nominales en papel del Estáu que va faer efectives al fallecimientu de la usufructuaria; nun pudiendo precisase les sos rentes por depender del preciu de tasa que se señale a la cebera, anque equivalen a unos 130 quintales añales de trigu. La so xunta de patronatu hai de rindir mensualmente cuentes al Serviciu Central de Pósitos;
  19. España sagrada: Tratáu LXXXII de la Santa Ilesia de Girona nel so estáu modernu. Tomu XLIV
  20. (1 de xineru de 2009) campu+protomedicato&dq=carlos+nu%C3%B1ez+villanueva+del campu+protomedicato&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjE843C1_7SAhVGaRQKHexYA8sQ6AEIGjAA Anal del Institutu d'Estudios Madrilanos (en castellanu). Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques.. Consultáu'l 30 de marzu de 2017.
  21. «Burón García, Gregorio (1858-ca.1924)». Consultáu'l 29 de marzu de 2017.

Enllaces esternos editar