El Vitascopio ye un proyeutor de cine que foi exhibíu per primer vegada en 1895 na Esposición de los Estaos del Algodón n'Atlanta, Georgia, Estaos Xuníos. Los sos creadores fueron Thomas Alva Edison y Thomas Armat, modificando'l llamáu phantoscopio, patentáu por Charles Francis Jenkins y ensayáu un añu antes.

Cartelu de 1896 espublizando'l Vitascopio.

Emitía socesiones d'imáxenes ensin intermitencies nuna paré o pantalla lo que dexaba que fueren vistes coles mesmes por una cantidá grande de públicu, a diferencia de lo qu'asocedía con anteriores sistemes de proyeición d'imáxenes. L'ésitu económicu de les sos primeres proyeiciones provocó un conflictu ente los sos creadores, quien apostaron pola invención.

Armat, quien tenía los derechos llegales, vendió'l vitascopio a la compañía que producía'l kinetoscopio. Esta empresa dio cuenta de que'l so kinetoscopio llueu quedaría obsoleto frente a la rápida meyora de la inxeniería cinematográfica.

Thomas Alva Edison llegó a un alcuerdu con Armat por aciu el cual Edison sería consideráu l'inventor del phantascopio, que dende entós sería conocíu como vitascopio.[1]

Historia del inventu editar

Edison nun desenvolvió comercialmente el vitascopio hasta pasaos unos años, por cuenta que'l so kinetoscopio inda yera rentable. Sicasí, les proyeiciones de películes podíen xenerar mayores beneficios, yá que a diferencia del kinetoscopio (qu'ufiertaba una visualización individual) podía llegar a grandes audiencies. Coles mesmes, hubo otros intentos de desenvolver nuevos sistemes de reproducción.

El eidoloscopio, creáu por Woodville Latham, presentóse públicamente n'abril de 1895. Dickson aparentemente collaboró con Lathams nel diseñu de la máquina, ufiertando les conocencies téuniques. Por esti motivu'l 2 d'abril de 1895 Dickson arrenunció a trabayar pa Edison.

Dickson formó l'American Mutoscope Company n'avientu de 1895. Los sos socios fueron Herman Casler, Enrique Norton Marvin y Koopman Elías. La empresa, que aportó a conocida como American Mutoscope y Biograph Company, llueu se convirtió nun importante competidor pa la compañía de Edison.

Mientres el mesmu periodu, C. Francis Jenkins y Thomas Armat desenvolvieron un dispositivu de proyeición cinematográfica a la que llamaron phantoscopio. Amosóse públicamente en setiembre de 1895 na Esposición de los Estaos del Algodón. Poco dempués, el creadores dixebráronse, cada unu reclamando'l creitu pola invención.

Armat amosó'l phantoscopio a Raff y Gammon, los propietarios de la Kinetoscope Company, quien se dieron cuenta del so potencial p'asegurar ganancies a midida que los ingresos pol kinetoscopio menguaben. Axustaron con Armat pa mercar los derechos d'esplotación del phantoscopio, previa aprobación de Edison. La Edison Manufacturing Company alcordó fabricar la máquina y producir películes pa esta, pero a condición de que s'anunciara como una nueva invención de Edison y renombrar el phantoscopio a vitascopio.

La primer exhibición en sales foi'l 23 d'abril de 1896, nel Koster and Bial's Music Hall de Nueva York. Otros competidores llueu amosaron los sos propios sistemes de proyeición nos cines estauxunidenses, incluyendo'l eidoloscopio, una copia del vitascopio, el Cinematógrafu de Lumière, que debutara yá n'Europa en 1895; Birt Acres Kineopticon, ya inclusive la American Mutoscope & Biograph Company produció un proyeutu propiu. El vitascopio, xunto con munchos de los proyeutores de la competencia, convertir nuna atraición popular en feries y teatros de vodevil de les principales ciudaes d'Estaos Xuníos. El espositores podíen escoyer les películes que quixeren del catálogu de Edison, ya inclusive en qué orde o secuencia disponeles.

La Edison Company empezó'l desenvolvimientu del so propiu proyeutor en payares de 1896, abandonáu la comercialización de los vitascopios.

Espardimientu internacional editar

Chile editar

L'empresariu Francisco de Paula amosó'l quinetoscopio en Santiago'l 17 de febreru de 1895; darréu, la primer exhibición pública de les cintes de los hermanos Lumière na capital chilena llevar a cabu'l 25 d'agostu de 1896.[2]

Colombia editar

El 21 d'agostu de 1897, realizar nel Teatru Peralta de Bucaramanga, una presentación del vitascopio, tando considerada como la primer función de cine onde se proyeutaron títulos del repertoriu de Edison n'América del Sur. Al día siguiente, un desconocíu empresariu presentó'l vitascopio en Cartagena de Indias, onde tamién tuvo una gran aceptación y bones crítiques per parte de la prensa. Aquel día yá se denominaba cinematógrafu a tou aparatu proyeutor d'imáxenes en movimientu. El 1 de setiembre, l'empresariu Ernesto Vico, promotor d'espectáculos, presentó'l vitascopio nel Teatru Municipal de Bogotá, onde se proyeutaron cintes de los hermanos Lumière, amosándo-y al públicu imáxenes de tol mundu. La proyeición foi bien criticada pol públicu, yá que se consideró «mas apropiada pa un salón y non pa un teatru».[3]

A fines de 1897 instalar en Cartagena de Indias una nueva planta llétrica, lo que dexó a los empresarios Salvador Negra y Pages presentar el cinematógrafu de los hermanos Lumière, que inmeditamente llogró una gran aceptación y foi destacáu como cimera al vitascopio de Edison.

Méxicu editar

En 1895 llegó a Méxicu el kinetoscopio de Edison, aparatu individual de proyeición d'imáxenes. Yá n'agostu del siguiente añu, presentar en Méxicu'l vitascopio de Edison y el cinematográfo de los Lumière.

La primer proyeición del vitascopio realizar nel Teatru-Circu Orrin de la plazuela de Villamil. Les vistes que más impresionaron fueron Obreros ferreros y La serpentina, dambes realizaes por Edison. Esta postrera causó más plasmu al tar coloriada a mano fotograma por fotograma.

Panamá editar

El 13 d'abril de 1897, llegó a la entós colombiana Puertu de Colón la Compañía Universal de Variedaes liderada por Balabrega, quien traxo consigo'l vitascopio de Edison. A otru día, realizóse la primer proyeición pública de cine en Panamá. L'espectáculu cuntó amás con númberos de maxa, baillarines y tiru al blancu, ente otros. Y cuntó con bones crítiques per parte de los diarios locales, destacando la numberosa audiencia. El 19 d'abril del mesmu añu, Balabrega llegó col so espectáculu a la Ciudá de Panamá. A pesar del mal funcionamientu del aparatu proyeutor la concurrencia foi numberosa y quedó complacida, a pesar de que nesta dómina vivía una gran depresión, por cuenta de la epidemia de fiebre mariello. Este foi tamién el motivu pol cual la Compañía abandonó'l país primero que se decretara'l paralís del tránsitu a vapor por causa de dicha enfermedá.

Perú editar

En xineru de 1897, proyeutóse imáxenes en movimientu col vitascopio. La primer función d'un filme (usando'l cinematógrafu de los hermanos Lumière) realizar en febreru de 1897, na Confitería Jardín Estrasburgu (güei Club de la Unión), en Lima.

Venezuela editar

El 11 de xunetu de 1896 l'empresariu Luis Manuel Méndez presentó per primer vegada'l Vitascopio (adquiríu meses antes en Nueva York) na ciudá de Maracaibo de la mano del operador Manuel Trujillo Durán. Sería'l 28 de xineru de 1897, al rematar la ópera La favorita, de Gaetano Donizetti, nel teatru Baralt de Maracaibo, cuando per primer vegada proyeutáronse imáxenes en movimientu feches en Venezuela. Nun hai certidume de quién seríen los operadores d'esa función nin quién fixo eses primeres películes o con qué aparatu, pero saber con certidume que nun foi Manuel Trujillo Durán. Les primeres películes que se vieron nesta proyeición fueron: Mochachu bañándose na Llaguna de Maracaibo y Un célebre especialista sacando mueles nel Gran Hotel Europa.

Referencies editar

  1. http://memory.loc.gov/ammem/edhtml/edshift.html
  2. Cinechile (s/f). «Cronología del cine chilenu: 1895-1900». Consultáu'l 12 de marzu de 2017.
  3. Diariu El Rayu X, 4 de setiembre de 1897

Bibliografía editar

  • Gubern, Román (1998); Historia del Cine; Barcelona: Editorial Lumen S.A.
  • Lacolla, Enrique (2003); El cine na so Dómina; Córdoba: Ferreyra Editor

Enllaces esternos editar