Zeami Motokiyo (世阿弥 元清? 1363-1443), tamién llamáu Kanze Motokiyo (観世 元清?), foi un actor y dramaturgu xaponés.

Zeami Motokiyo
Vida
Nacimientu Provincia de Iga (es) Traducir[1]circa 1363
Nacionalidá Bandera de Xapón Xapón
Muerte Xapón1 de setiembre de 1443 (79/80 años)
Familia
Padre Kan'ami
Fíos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes xaponés[2]
Oficiu actor, dramaturgu, filósofu, escritor, actor de teatru, impresariu, compositorestético (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Amás d'escribir una gran cantidá d'obres, Zeami escribió manuales de teoría teatral, publicaos en 1910, y estableció el teatru como una forma seria d'arte. Los sos llibros nun son namái instrucciones, sinón tamién, trataos estéticos basaos na cultura espiritual del Xapón. Los más célebres son "El llibru de la tresmisión de la flor y l'estilu", Füshi kaden (風姿花伝), escritu en 1423 y el conxuntu de trataos "Les tradiciones secretes del nō", les que fueron atopaes en 1909 y publicaos en 1960.[3]

Biografía editar

Zeami foi educáu pol so padre, Kan'ami, quien tamién yera actor y gracies a esta unión padre fíu estableció'l teatru nō. Cuando la compañía de Kan'ami amosar a Ashikaga Yoshimitsu, el shōgun de Xapón, él pidió a Zeami que la corte tuviera una educación nes artes. El shōgun tomó al rapazu como'l so amante, na tradición shudo (衆道), en 1374.

Dempués de que Zeami asocediera al so padre, él siguió realizando y afaciendo el so propiu estilu a lo que ye anguaño'l nō. Un amiestu de pantomima y d'acrobacia vocal, siendo esti estilu'l qu'esteló a xaponeses por cientos d'años.

Los eruditos atribúin cerca de 50 obres a Zeami, ente les que destaquen les obres maestres Izutsu y Takasago, la postrera que contién la frase senshūraku, los "placeres de mil otoños," familiar a los adeptos al sumu como'l nome del día anterior a un tornéu profesional ("Izutsu" y "Takasago" son tamién los nomes del heya nel sumu).

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://archive.is/hX9UI.
  2. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: osa2017942382. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  3. Biografíes y Vides. «Zeami Motokiyo». Consultáu'l 20 de xunu de 2004.
N'inglés
  • On the Art of the Non Drama: The Major Treatises of Zeami. M. Yamazaki (ed.), J. T. Rimer (tr.) (Princeton, 1984)

Enllaces esternos editar