La zona intertropical ye la franxa que s'alluga ente los trópico de Cáncer y de Capricorniu. Ta determinada pola traslación terrestre y l'enclín de la exa terrestre con respectu al planu de la eclíptica. Ye la zona geoastronómica más estensa del planeta.

Zona intertropical
rexón xeográfica
zona climática (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Mapamundi cola zona intertropical en colloráu.

Podría definise como la franxa llatitudinal del nuesu planeta na cual los rayos solares inciden verticalmente (sol cenital) a lo menos una vegada nel añu (una vegada nos trópicos y dos veces nel restu).

Les zones geoastronómicas editar

Les zones geoastronómicas tán determinaes polos cuatro paralelos notables: los dos trópicos (de Cáncer y de Capricorniu) y los dos círculos polares (Árticu y Antárticu), que determinen la esistencia de cinco zones de carauterístiques distintes acordies colos climes determinaos polos movimientos de la Tierra y l'enclín de la exa terrestre a lo llargo del añu.

La zona intertropical presenta unes carauterístiques climátiques especiales que la estremen de les otres cuatro zones geoastronómicas: los dos zones templaes y los dos zones polares.

Denominaciones editar

Al traviés del tiempu, la zona intertropical recibió delles denominaciones tales como Zona Chorniza, Zona Tropical, Zona templada o a cencielles Trópicos, pero nun son precises dende'l puntu de vista xeográficu. La zona ecuatorial nun ye un sinónimu yá que nun inclúi nella a tola zona intertropical, sinón a una parte de la mesma (unos 5º de llatitú a entrambos llaos del ecuador).

Zona chorniza y zona templada editar

Estes denominaciones resulten desaparentes al referise a la zona intertropical por dos razones: de primeres, les temperatures máximes del nuesu planeta nun se dan na zona intertropical, sinón nes franxes subtropicales, tanto al norte del trópicu de Cáncer, como al sur del trópicu de Capricorniu. Ello debe a la mayor duración del solazu mientres el solsticiu de branu nes zones templaes, polo que'l calor acumulao pue ser mayor que dientro de la zona intertropical, na cual los díes y les nueches duren aproximao lo mesmo a lo llargo de tol añu. Y de segundes, la zona intertropical contién les mayores cantidaes de vexetación y d'agua atmosférico (tantu n'estáu líquidu como gaseosu), lo cual sirve de factor regulador de les temperatures.

Zona tropical y trópicos editar

Estes denominaciones nun son precises yá que podría rellacionáse-yos col allugamientu de los trópicos (tanto al norte como al sur de los mesmos), que son de clima secu, lo cual nun ye'l más carauterísticu de la zona intertropical; o rellacionase col clima tropical, qu'en realidá ye otru conceutu.

Carauterístiques climátiques editar

 
Felechos arborescentes d'unos 10 m d'altor, a unos 2000 msnm, xunto a la carretera cerca de la Colonia Tovar, Estáu Aragua, Venezuela.

Por cuenta de la so escasa densidá de población (con esceiciones, como asocede cola islla densamente poblada de Java), la zona intertropical presenta poques estaciones meteorolóxiques y la mayoría d'elles tán allugaes nes zones urbanes, polo que, nun se tienen los datos meteorolóxicos necesarios pa poder conocer en detalle los tipos climáticos presentes na zona intertropical. Sicasí, por cuenta de la estraordinaria estabilidá de los climes, los pocos datos climáticos de que disponemos sirven casi siempres pa llograr una idea bastante clara y precisa del clima particular d'una zona determinada.

Meteoroloxía intertropical editar

Los climes de la zona intertropical son isotermos, esto ye, que presenten escases variaciones de temperatures a lo llargo del añu (de 2 a 5 °C). Sicasí, les amplitúes térmiques diaries son enforma mayores que les amplitúes añales de les medies mensuales y pueden llegar hasta los 10 a 15 °C. Esta amplitú diaria deber a la duración similar del día y de la nueche: Humboldt referir a la zona intertropical americana como les rexones equinocciales del Nuevu Continente, lo cual significa que nestes rexones la duración del día y de la nueche ye bien similar a lo llargo del añu.[1] Como resulta lóxicu, si mientres les 12 hores de sol (aproximao) les temperatures pueden llegar a xubir abondo, lo llargo de la nueche intertropical da orixe a un notable descensu de les temperatures por irradiación. Dientro de la zona intertropical, ye l'agua y non la temperatura, l'elementu climáticu que presenta mayor variabilidá añal. Ello ye que como los climes isotermos nun presenten verdaderes estaciones térmiques a lo llargo del añu, ye la distinta pluviosidá tantu nel espaciu como nel tiempu, la que da orixe a distintos tipos climáticos intertropicales. La estacionalidad pluviométrica, esto ye, la distinción de los meses en secos y húmedos acordies con el índiz xerotérmico de Gaussen, dexa estremar los distintos tipos climáticos nes tierres baxes (hasta casi los 1.000 msnm), según la clasificación climática de Köppen. En resume, la carauterística climática más importante de la zona intertropical ye la so estraordinaria estabilidá a lo llargo del tiempu, como lo demuestra la presencia na actualidá de felechos arborescentes, plantes bien primitives que nun sufrieron cambeos evolutivos importantes dende la Era Primaria, tal como puede trate na imaxe.

Tipos climáticos na zona intertropical editar

Clasificación climática de Köppen editar

Según la clasificación climática de Köppen, la zona intertropical ye la franxa na que se presenten los climes templaos identificaos cola lletra A (Temperatures medies mensuales siempres cimeres a los 18 °C), nos sos trés variantes (Af, Aw y Am). Son climes que la so temperatura medio añal ye cimeru a los 18 °C y que pueden tener una estación de seca (Aw, esto ye, clima con una estación de seca que correspuende al periodu de sol baxu, o clima de sabana) y Am, tipu climáticu que correspuende a una transición ente'l clima Aw y Af: a pesar de tener una estación lluviosa y otra de seca, esta postrera ye tan corta que dexa la esistencia d'una vexetación tamién de selva como nel clima Af (clima templáu y lluviosu mientres tol añu con vexetación de selva). Nes zones próximes a los trópicos (n'especial nes mariñes occidentales de los continentes) preséntense delles rexones de climes grebos (Climes BS y BW, esto ye, semidesértico y desértico respeutivamente), de resultes de que los vientos vienen de los continentes (África y América del Sur y Central) y por ello traen poco mugor: nel casu de les mariñes peruanes, por casu, la aridez ye bien intensa porque toa'l mugor que traen los vientos descargar nes aguaes empobinaes escontra l'este; y asocede el mesmu fenómenu nel noroeste de Méxicu (Desiertos de Sonora y Baxa California, por casu), nes mariñes occidentales d'Australia y de Namibia, tamién na zona intertropical, pero del hemisferiu sur.

Clasificación climática según los pisos térmicos editar

El conceutu de pisos térmicos foi estudiáu llargamente por Alejandro de Humboldt, Antonio Goldbrunner, Henri Pittier y en Venezuela, por Eduardo Röhl, Santos Rodulfo Cortés y munchos otros autores.

Pisu macrotérmico o tierra caliente editar

 
Nuez o panoya de cacáu, d'unos 18 cm de llargor, na zona de Barloventu, Estáu Miranda, Venezuela.

En realidá, la tierra caliente, allugada ente'l nivel del mar (27 °C de temperatura promedio añal) y los 600-800 msnm (dellos autores señalen hasta los 1.000 m d'altitú) con una temperatura permediu de 22-24 °C en dichu nivel cimeru de los 1.000 msnm, nun se suel incluyir como unu de los pisos térmicos, yá que'l so clima podría quedar meyor definíu pola mesma clasificación climática de Köppen (climes templaos nes sos distintes variantes: Af, Am y Aw). Na tierra caliente la planta autóctona representativa de la zona intertropical americana ye'l cacáu, que crez como una planta de sotobosque nun clima templao y húmedo mientres tol añu. Tamién la yuca que, a diferencia del papa, nun ye una planta de sotobosque y nun presenta tubérculos, sinón que s'aprovechen los sos raigaños pal so usu direutu como alimentu o pa la producción de casabe, que vien ser una forma autóctona americana del pan que siempres vieno consumiendo la población indíxena. Nes llanures de la zona intertropical la vexetación ye bien variada, sobremanera nes selves lluvioses (selva pluvial macrotérmica o selva ecuatorial, selva de galería, etc.) y en menor grau, nes zones de sabana y montes tropófilos.

El relieve y, poro, l'altitú relativa d'un llugar na zona intertropical, da orixe a un amenorgamientu considerable de la temperatura, aproximao, 1 °C por cada 180 m d'altor (a esto denominar gradiente térmicu). Esti amenorgamientu de la temperatura cola altitú da orixe a la delimitación de lo que se conoz como pisos térmicos, pisos climáticos, pisos bióticos o pisos ecolóxicos. Nestos 4 a 5 pisos (según diversos autores), les temperatures medies, les precipitaciones y el solazu pueden variar lo suficiente como pa falar de climes distintos según l'altitú. Con éses como na zona intertropical les temperatures medies varien pocu a lo llargo del añu, l'altitú convertir nel factor climáticu de mayor importancia. El conceutu de pisos climáticos vien asina a definir con mayor precisión los climes de monte na zona intertropical. Nel casu de Venezuela, onde'l conceutu de pisos climáticos foi perbién estudiáu suelse considerar la esistencia de 5 pisos, empezando col nivel inferior que correspuende a lo que tradicionalmente conozse como "tierra caliente" y siguiendo colos pisos subtropical, templáu, fríu, pandorial y xeláu. En realidá, la tierra caliente, allugada ente'l nivel del mar (27 °C de temperatura promedio añal) y los 600 metros sobre'l nivel del mar con una temperatura permediu de 22-24 °C nesti nivel cimeru, nun s'inclúi como unu de los pisos térmicos, yá que'l so clima podría quedar meyor definíu pola mesma clasificación climática de Köppen.

Pisu subtropical o entemediu editar

De nuevu atopamos con una denominación pocu apropiada, pero nun esiste otra que s'emplegara pa designar a un pisu transicional o entemediu ente los niveles de la tierra caliente y la templada atopar ente los 800 y los 1500 msnm permediu. Correspuende a lo qu'en Venezuela se conoz como pisu del café yá que nél alcuéntrense les principales plantíos d'esti cultivu. Les temperatures permediu allugar ente los 22 °C a los 900 msnm y los 18 °C a los 1500 msnm, aproximao.

Pisu templáu editar

Alcontrar ente los 1500 y los 2200 msnm. Ye'l nivel de les flores y de les hortolices na zona intertropical.

Pisu fríu editar

 
El Neváu Huascarán con 6768 msnm, allugáu en Perú, ye'l puntu culminante de la zona intertropical y el segundu monte más alloñada del centru de la Tierra (dempués del Volcán Chimborazo, n'Ecuador), si cuntamos l'altor del so visu dende'l centru del planeta, debíu al abultamientu terrestre na circunferencia ecuatorial

Allugar ente los 2200 y los 3000 msnm. Ye'l nivel ecolóxicu de la papa o pataca, na zona intertropical. Un aprovechamientu importante dende'l puntu de vista económicu que podría estendese más arriba n'altor

Pisu paramero editar

Va dende los 3000 m.s.n.m. hasta los 4500-4700 m.s.n.m. Ye'l de la ganadería vacuna, teniendo en cuenta que'l ganáu tendría de disponer nesti pisu ecolóxicu dalgún suplementu alimenticiu a base de calciu y sal pa la producción de lleche.

Pisu xelizu editar

El pisu xelizu o xeláu ye'l que s'atopa percima de los 4700 msnm, esto ye, el nivel que correspuende coles nieves perpetues, anque nun ye una altitú uniforme, yá que tamién depende de la orientación del relieve con al respective de el solazu (les aguaes de solana presenten una llende cimera a los 4700 msnm y nes d'avesida atopar por debaxo d'esta cifra).

Vexetación editar

 
Los árboles más trabaos de la zona intertropical suelen tener gruesos contrafuertes pa sostener la so enorme masa. Ello debe a que los suelos na zona intertropical son bien someros, non por cuenta de la so probeza en nutrientes, sinón a les intenses agües, que van eslleiendo y "llavando" les materies vexetales en descomposición, lo que xenera esti tipu d'adautación de los raigaños p'aprovechar meyor esos nutrientes.

La Zona intertropical ye la que tien mayor diversidá ecolóxica no qu'a especies vexetales refierse, especialmente, na franxa ecuatorial. El so clima dexa, como s'indicó na Silva a la Zona Chorniza d'Andrés Bello, l'adautación de la mayoría de los cultivos y plantes útiles d'otres zones, amás de la mesma zona intertropical.

Les selves editar

Les selves ecuatoriales tán caracterizaes pola esistencia de dellos niveles d'árboles de bien variaes especies, que signifiquen la resultancia d'una llucha siguida de sobrevivencia por consiguir una dotación abonda de rayos solares.

Esta llucha pola lluz solar ta ejemplificada pola presencia de matapalos, árboles que tienen orixinalmente un tarmu rastreru qu'usen pa sofitase en redol a un árbol de gran tamañu col fin d'algamar la lluz solar. Cuando lleguen a superar el techu vexetal y amóntase la función de la fotosíntesis empiecen a crecer esgañando al árbol sobre'l que se sofitaren (amás de que-y tapen la lluz solar). Los matapalos más frecuentes pertenecen al xéneru ficus, como ye'l casu del Ficus elástica, higuerote o, a cencielles, matu de cauchu (distinta del cauchu hevea, d'onde se llogra'l cauchu natural). La nota peculiar d'estes selves ye la estraordinaria variedá de la vexetación: bien de especies vexetales por hectárea, pero pocos exemplares de caúna nesa superficie. Y ye esa estraordinaria diversidá lo que la fai'l tipu de vexetación más útil qu'esiste, especialmente poles sos posibilidaes y pola producción d'osíxenu, anque resulta una llimitación no que se refier a la so esplotación comercial, podríamos dicir qu'afortunadamente, yá que si la esplotación de la selva tal como ta fuera rentable (por casu, pal llogru de madera), va tiempu que sumiera, siquier en grandes árees.

Les selves de la zona intertropical constitúin el mayor pulmón vexetal del planeta yá que tolos vexetales precisen absorber una enorme cantidá d'agua y CO2 pa producir, al traviés de la fotosíntesis, los hidratos de carbonu (o carbohidratos) que precisen pa la so crecedera, pero dexen tamién una enorme cantidá d'osíxenu llibre qu'usen los animales de tol mundu pa la so respiración. A bien llargu plazu, el balance ente producción y consumu tantu d'osíxenu como de CO2 tiende a caltenese equilibráu. Pero mientres millones d'años (dende la Yera Primaria, cuando apaecieron les primeres especies vexetales nel nuesu planeta) foise atropando una enorme cantidá de biomasa sobre la superficie terrestre (y tamién nel sosuelu en forma d'hidrocarburos), na que suel esistir una estrecha correspondencia ente producción y consumu que fluctúa al traviés del tiempu nuna busca eterna del equilibriu. Ello significa que, nel so conxuntu, el balance ente producción y consumu, tantu d'osíxenu como d'anhídridu carbónico, sigue un eternu procesu de retroacción o feedback que ye'l responsable d'algamar nun momentu dau, una situación de clímax, conceutu que va precisar, col tiempu, ser revisáu. Nun tenemos d'escaecer que, na naturaleza, el númberu de productores (vexetales) ye enforma mayor que'l de consumidores (animales).

En concencia, ello nun significa que pueda siguise expoliando el mediu xeográficu (suelos, vexetación, fauna, producción de contaminantes) ensin restricciones hasta llegar a situaciones irreversibles. Per otra parte, hai que tener en cuenta que los problemes ecolóxicos varien enforma a escala local o rexonal: lo que puede ser una situación d'equilibriu a escala global nun significa que nun esistan problemes nes otres escales. Lo qu'hai que tener en cuenta ye que la capacidá de rexeneración y de restauración del equilibriu perdíu na vexetación de la zona intertropical, per una parte, ye enforma mayor de lo que la xente (incluyendo los científicos) supón y, per otra parte que, en forma paralela a los procesos de desertificación pol mal manexu del mediu ambiente y pol escosamientu de munchos recursos naturales, esiste una meyora siguida nel aprovechamientu y rescate pa la reforestación y pal cultivu de zones antes incultes ya improductives que dio orixe a una superproducción en munchos órdenes no que se refier a los alimentos, cuantimás, na zona intertropical (azucre, café, frutes, etc.).

Per otra parte, l'usu de la enorme cantidá d'especies vexetales pal llogru de productos melecinales tien una enorme potencialidá, que namái se dirá ampliando na midida que se vaya conociendo meyor. La bébora conocida como Amargosu de Angostura, por casu, constitúi un exemplu del desenvolvimientu d'un tónicu que resultó bien útil dende'l sieglu XIX yá que, anque con una composición creada por Johann Gottlieb Benjamin Siegert, y que siempres se guardó nel mayor secretu hasta los nuesos díes, sábese que contenía ente los sos ingredientes quina (d'ende'l sabor amargoso) y sarrapia, vexetales que los sos principios melecinales tán perfectamente comprobaos dende hai más de tres siglos.

La zona intertropical ye la que desenvuelve en forma natural la vexetación de distintos tipos de selves (selva ecuatorial o macrotérmica, selva de galería, selva tropófila, etc.) y les sos numberoses especies vexetales, ente les que pueden citase delles representatives: matapalos, yagrumo, felechos arborescentes, caobos, jabillos, merey, mangle y bien de más.

Importancia ecolóxica editar

La zona intertropical ye la más rica en recursos anovables de toles zones geoastronómicas: l'absorción de dióxidu de carbonu y el suministru d'osíxenu a l'atmósfera al traviés de la fotosíntesis topen na zona intertropical la so espresión más acentuada no que se refier a la producción de biomasa: más de 500 tonelaes añales por hectárea. El so clima dexa una adautación de casi tolos cultivos agrícoles de les demás zones geoastronómicas. Per otra parte, na zona intertropical danse gran cantidá de cultivos que nun se dan n'otres llatitúes en condiciones normales.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. HUMBOLDT, Alejandro y BONPLAND, A. Viaxe a les rexones equinocciales del Nuevu Continente (1799-1804). Caracas: Ediciones del Ministeriu d'Educación, Direición de Cultura y Belles Artes. 5 tomos, 1956. La primer edición en francés publicar ente 1808 y 1834.

Bibliografía editar

  • HUMBOLDT, Alejandro y BONPLAND, A. Viaxe a les rexones equinocciales del Nuevu Continente (1799-1804). Caracas: Ediciones del Ministeriu d'Educación, Direición de Cultura y Belles Artes. 5 tomos, 1956. La primer edición en francés publicar ente 1808 y 1834.
  • RÖHL, Eduardo. Hestoria de les ciencies xeográfiques de Venezuela (1498-1948). Caracas: Edición d'Héctor Pérez Marchelli, Talleres Gráficos Cromotip, 1990.
  • LLEE, D. H. K. El clima y el desenvolvimientu económicu nos Trópicos. Méxicu: O.T.Y.H.A., 1968.
  • WEIBEZAHN, Franz H.; ALVAREZ, Haymara; LEWIS, William M., editores. El ríu Orinoco como ecosistema. Caracas: Electrificación del Caroni C.A. (EDELCA), Fondu Editorial Acta Científica Venezolana, C.A. Venezolana de Navegación (CAVN), Universidá Simón Bolívar. Impresos Rubel C.A., 1990.