Zucaina (valencianu: Sucaina) ye un conceyu de la provincia de Castellón, perteneciente a la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu na comarca del Alto Mijares.

Zucaina
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia Castelló
Comarques Alto Mijares (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Zucaina (es) Traducir Ana Julián Benages (es) Traducir
Nome oficial Zucaina (es)[1]
Nome llocal Zucaina (es)
Códigu postal 12125
Xeografía
Coordenaes 40°07′55″N 0°25′08″W / 40.132°N 0.4189°O / 40.132; -0.4189
Zucaina alcuéntrase n'España
Zucaina
Zucaina
Zucaina (España)
Superficie 51.6 km²
Altitú 812 m
Llenda con
Demografía
Población 176 hab. (2023)
- 97 homes (2019)

- 74 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Alto Mijares (es) Traducir
0.03% de Castelló
0% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 3,41 hab/km²
zucaina.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Dende Castellón de la Plana aportar a esta llocalidá al traviés de la CV-16 y en Alcora tómase la CV-190.

La población ta asitiada a lo cimero d'una hoya apinada de campos d'ablanares, nozales, almendrales y otros tipos de cultivos y so les faldes del macizu de Peñagolosa. El términu municipal cuenta con numberoses masías qu'hasta fai bien pocu taben habitaes tol añu como Fuentes, El Planu Herrera, El Mas del Rebollo, Chirivilla... Tamién esisten paraxes de singular guapura como son Santa Ana, El Chorrador de Zucaina, La Peña Villanueva, El Pinar, Los Picayos, La Corrolada del Pinu, La Corrolada de Onofre, La Carrasca de los Trés Pies...

Al llegar la seronda nos montes del términu, siempres y cuando'l final del branu y principios de la seronda fueren arrogantes n'agües, suélense atopar numberoses cogordes, siendo los níscalos les cogordes más abondoses y apreciaes, conocíes en Zucaina col nome de rebollones.

Llocalidaes estremeres editar

Villahermosa del Río, Cortes d'Arenós, Arañuel, Ludiente y Castillo de Villamalefa, toes de la provincia de Castellón.

Historia editar

Población d'orixe árabe. El so nome posiblemente provién de la pallabra sukaina, que significa casina al llau de la fonte. La población ta al llau d'una fonte y de ende posiblemente'l nome. Del pozu qu'alimenta esta fonte estrayi parte de l'agua qu'abastez a la población.

Hai que destacar qu'esisten numberosos restos de poblaos íberos nel so términu municipal, nos que s'atoparon numberosos restos de cerámica ibérica na Escudiella y los Cabañiles de los sieglos VI y V aC.

La so hestoria cuerre paralela a la de los moriscos, constituyendo un exemplu de pueblu árabe de monte nestes tierres, y sufriendo tres la espulsión d'estos nel 1609 una despoblación de la que foi recuperándose adulces, en dura competencia col despoblamientu que sufren les tierres del interior pola crisis agraria.

Economía editar

Economía basada per una parte na agricultura, teniendo'l ablanar y más apocayá'l nozal como cultivos principales y per otra parte na cría de gochos y pites, cuntando con numberoses granxes.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Joaquín Iserte Flor   UCD
1983-1987 Urbano Flor Montolío   CDS
1987-1991 Joaquín Périz Olaria   CDS
1991-1995 Joaquín Périz Olaria   CDS
1995-1999 Alfredo Vidal Nebot   PP
1999-2003 Alfredo Vidal Nebot   PP
2003-2007 Alfredo Vidal Nebot   PP
2007-2011 José María Ibáñez Zafón   PSPV-PSOE
2011-2015 José María Ibáñez Zafón   PSPV-PSOE
2015-2019 José María Ibáñez Zafón   PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[2]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 388,00 €.[3]

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 51,57 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 189 habitantes y una densidá de 3,66 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Zucaina ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[5]      Población según el padrón municipal de 2017.[6]

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

  •  
    Ilesia parroquial del Salvador (Zucaina, Castellón)
    Ilesia parroquial de la Tresfiguración d'El Salvador (S. XVI-XVIII): Caltener nel so interior interesantes talles de madera del s. XVIII y una imaxe medieval de madera policromada de Santa Ana, patrona de la Villa de Zucaina, oxetu de gran devoción. Mientres los postreros 3 años foi oxetu d'una remodelación fonda del so interior: capiyes, altares, techu y suelu.
  •  
    Ermita de Santa Bárbara (Zucaina, Castellón)
    Ermita de Santa Bárbara (S. XVIII). Ermita que s'atopa na mesma población y que da nome a la parte alta del pueblu. Ta asitiada cerca del frontón y d'unu de los depósitos d'agua qu'abastecen Zucaina. Construyir escontra finales del S. XVIII y faía 1994 llevar a cabu una restauración, al traviés d'una iniciativa popular, del so teyáu y fachada, devolviéndo-y parte de la rellumanza orixinal. Yera tradición hasta 2001 o 2002, el celebrar la festividá de Domingu de Ramos nel so interior y baxar en procesión hasta la plaza de la Ilesia, pero por cuenta de que pa llegar a ella hai que xubir una cuesta bastante pronunciada y p'evitar al máximu l'esfuerzu que teníen que realizar numberosos vieyos, optar por celebrar tal festividá na entrada de la ilesia parroquial, na parte llana de la población.
  • Ermita de Santa Ana (S. XVIII).
     
    Ermita de Santa Ana
    Ermita dedicada a la patrona de la Villa de Zucaina. Foi construyida a finales del S. XVIII y ta asitiada a unos 4 km de la población, en direición Montanejos, pela carretera CV-195. Atopar nuna paraxa de gran guapura natural. Ta construyida nel marxe derechu de la Rambla de Santa Ana, afluente del ríu Villahermosa y de una fonte de la que sale abondosa agua fresco. Al llau de la fonte hai una zona reservada pa faer carne al caricote o paelles y alredor de la ermita hai diverses meses y bancos de formigón onde pode-y la comer. La ermita foi construyida arriendes de les diverses apaiciones que de Santa Ana tuvo una pastorcilla procedente de dalguna de les masías que güei s'atopen próximes a la ermita. Santa Ana apaecióse-y sobre un gran artu que misteriosamente nun pinchaba y díxo-y na última apaición que la xente de Zucaina construyera una ermita nesi llugar. La devoción que tienen los paisanos a Santa Ana ye bien grande, que, según figura nuna placa de la ermita, salvó del cólera a la población escontra finales del S. XIX. Cada 1 de mayu realiza una gran romería a la ermita dende'l pueblu cola celebración de dos mises solemnes. En tal día la presencia de tenderetes, nos que pueden mercase diverses coses, ye numberosa. Otra fecha importante, anque non tan multitudinaria como l'anterior, ye la del 26 de xunetu, día de San Joaquín y Santa Ana, nel que se realiza una misa solemne na ermita y pártese una torta conocida como la "rebaná" ente tolos asistentes. Esti día ye conocíu como'l día de "Santa Ana de la Rebaná". Nos últimos años lleváronse a cabo trabajo de rehabilitación de la so fachada ya interior, devolviéndo-y a la ermita'l so aspeutu orixinal. Con tales obres acabáronse los problemes de mugor que carecía l'interior de la ermita y que perxudicaren enforma al retablu del altar mayor.
  • Pilón de San Gregorio y Pilón de Santa Ana.

Monumentos civiles editar

  • Torre árabe. Na Chirivilla hai restos d'una torre d'orixe musulmán.

Fiestes llocales editar

  • San Antonio Abá: Sábadu más próximu al 17 de xineru.
  • Procesión del Santu Entierru: Vienres Santu.
  • Romería a Santa Ana, patrona de la Villa de Zucaina: 1 de mayu.
  • Día de Santa Ana en Fuentes: Primer sábadu de xunu na Masía de Fuentes.[7]
  • Santa Ana de la Rebaná: 26 de xunetu.
  • Fiestes mayores, n'honor a l'Asunción de la Virxe María: la selmana del 15 d'agostu.
  • La Selmana Cultural: primer selmana d'agostu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  3. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional).
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  5. Institutu Nacional d'Estadística. «Cifres de población y Censos demográficos». Consultáu'l 22 de setiembre de 2015.
  6. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional». Consultáu'l 22 de setiembre de 2015.
  7. «Anuncio Día de Santa Ana en Fuentes 2015». Infozucaina - Portal de noticies de la Villa de Zucaina. 1 de mayu de 2015. http://info.zucaina.net/CAS/Noticias/anuncio-fiestes-fontes-2015.html. Consultáu'l 6 de mayu de 2016. 

Enllaces esternos editar