A Pontenova (Lugo)

conceyu gallegu de la provincia de Lugo

A Pontenova[4] (Ponte Nueva[5] o Puentenuevo[6] ye un conceyu de la provincia de Lugo en Galicia (España). Pertenez a la contorna de La Mariña Oriental.

A Pontenova
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia de Lugo
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde d'A Pontenova Darío Campos Conde
Nome oficial A Pontenova (gl)[2]
Pontenova, A (es)[3]
Códigu postal 27720
Xeografía
Coordenaes 43°20′53″N 7°11′33″W / 43.348055555556°N 7.1925°O / 43.348055555556; -7.1925
A Pontenova alcuéntrase n'España
A Pontenova
A Pontenova
A Pontenova (España)
Superficie 133.3 km²
Altitú 5 m
Llenda con A Fonsagrada, Ribeira de Piquín, Meira, Riotorto, Trabada, San Tiso d'Abres y Taramundi
Demografía
Población 2126 hab. (2023)
- 1082 homes (2019)

- 1182 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.65% de provincia de Lugo
0.08% de Galicia
0% de España
Densidá 15,95 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
concellodeapontenova.es
Cambiar los datos en Wikidata

Hasta l'añu 1951 llamóse Villameá.[5] Nel añu 1963 fundir col conceyu de Villaodrid adoptando'l nome de Ponte Nueva-Vilaodrid.[5] Nel añu 1984 el so topónimu oficial pasa a ser en gallegu A Pontenova.[5]

Nel añu 2017 tenía una población de 2330 habitantes (INE).

Historia editar

Son bien escasos los restos arqueolóxicos d'estos territorios. El parrochiale suevum incluyir estos na sede parroquial de Britonia, permaneciendo baxu tal dependencia hasta los entamos de reconquistar.

Mientres l'Alta Edá Media la contorna conocióse como Honor de Miranda, teniendo de presentar una organización asemeyada a la d'otros territorios esistentes nel cursu del altu y mediu Eo, asina'l Honor de Burón y l'Honor de Santi nel estremu oriental lucense, y el Honor de Suarón y l'Honor de Grandas nel occidente asturianu.

Alfonsu IX juntamente cola so muyer Dª Berenguela, confirió privilexu en 1199 a la sede y al obispu de Mondoñedo, en derechu hereditariu y sempiternu, sobre l'Honor de Miranda y de Santi:

Do etiam & hereditariu iure concedo in sempiternum Episcopo & Ecclesiae Mindoniensi terram sive honorem de Miranda & de Santi cum ómnibus suis pertinentiis & directuris &cum tota sua integritate.
España Sagrada, tomu XVIII, "De la Ilesia Britoniense y Dumiense", apéndiz XXVIII, P. Henríque Florez, Oficina Antonio Marín, Google Books, 2014, p. 364

.

Amás de la xurisdicción exercida pola sede xurisdiccional mindoniense, conocemos polos cartularios del Meira y del Vilanova d'Ozcos les esistencia d'amplies propiedaes d'estos Monesterios nes demarcaciones de Villameá y Xenestoso quien arriendan propiedaes en foru.

Nel añu 1348 l'obispu de Mondoñedo Alfonso Sánchez da, en foru, el Castiellu y Tierra de Miranda a D. Juan Fernández de Bolaño y a la so esposa Constanza.[7]

El territoriu de lo que güei ye'l conceyu d'A Pontenova va permanecer suxetu a la sede mindoniense hasta l'añu 1598, nel que siguiendo l'exemplu siguíu n'otros conceyos sometíos a la xurisdicción eclesiástica, los vecinos dan en la redención de la so xurisdicción del señoríu qu'ostentaben los obispos de Mondoñedo[8] D'esta miente poniéndose a la venta los derechos xurisdiccionales que los obispos de Mondoñedo ostentaben sobre'l conceyu, por Acta de redención, dada en Madrid, el 1 d'abril de 1598, el conceyu de Miranda pasa al dominiu real: "Por cuanto abiendo en virtú del Curtiu y Facultá quel Papa Gregorio decimotercio de feliz recordación me conzedió dismembrar quitar y estremar de la dignidá obispal de Mondoñedo el Conceyu de Miranda en que s'inclúi les feligresíes de Jestosso, Villarmide, Villaboa, Judan y Villaodriz y asignándoles a Esteban Lamelín a cuenta de lo qu'abía de aver en moneda de basallos conforme al mediu xeneral... y dadole la posesión d'elles a Baltesar Lamelín..." Esti Baltesar Lamelín, vendió a don Pedro Núñez Sanjurjo de Lantoira y Montenegro (Señor de la Casa del Campu de Castropol, de la Casa de Lantoira y otros beneficios), na cantidá de 'dos quentos cientu noventa y siete mill trescientos venticincos maravedinos' (2.197.325 Mvs.), a pagar per tercies partes nel plazu de dos años. Darréu'l Presidente y demás miembros del Conceyu exercen el derechu de tantéu, optando por partir se les cuotes según la facienda de cada unu, quedando a censu de Pedro Núñez Sanjurjo ya incorporaos a la corona real. La redención episcopal estender a les parroquies de Confuerto, Vilameá, Santiago de Vilaoudriz, Vilarmide y Vilaboa quedando escluyida namái la parroquia de San Martín de Vilaoudriz que sigo dependiendo de la sede xurisdiccional mindoniense como resulta del Catastru d'Ensenada.

Fora de lo que ye l'ámbitu temporal, la sede apostólica d'Uviéu exerció'l dominiu espiritual sobre les parroquías de Confuerto, Villaodrid, Villaboa y Villarmide al traviés de la Arcipestazgo de Taramundi hasta l'añu 1954 en que se reintegra a la Diócesis de Mondoñedo.[9] Concretamente l'inventariu de parroquies ellaboráu por orde del Obispu d'Uviéu Don Gutierre de Toledo (1385-1386) inclúi'l Arcipiestalgo de Miranda dientro de la diócesis d'Uviéu, y entiende dientro d'aquel les parroquías de Villacán, Santa María de Genestosa, dependientes estes postreres de la de Santiso d'Abres, San Xulianu de Villabona que la so presentación ta atribuyida a los padrones y de que los sos diezmos lleva'l Capellán un ochavu y Gonzalo Magüeta un quarto y Alvár González y Suaer González la metad. Respectu de la parroquia de Santiago de Villaodriz la so presentación correspuende como quedó señaláu a la familia Bolaño.[10] Amás d'aquelles atópense dientro d'esti arcipiestazgo de Miranda les parroquies de Santiso d'Abres y Taramundi.

La economía de la rexón quedó fondamente afeutada pola fundación nel sieglu XVIII de la Gran Fábrica de Sagardelos nel Cervo, que dieron llugar a la esplotación industrial de les mines de Vilaoudriz aprovechando pa ello la fuercia motriz qu'apurría la cercanía del ríu Eo. Nel sieglu XIX, empecipióse la esplotación de los xacimientos de limonita per parte d'una sociedá vasca, esplotación que siguió hasta la guerra civil española.

Hasta l'añu 1845 el términu municipal atopábase estremáu en tres concejos: Confuerto, Miranda y Vilameana. Nesi añu Miranda y Confuerto xunir nel de Vilaoudriz. En 1950 el conceyu de Vilameana camudó'l so nome pol oficial de Ponte Nueva, y en 1963 fundir col de Villaoudriz, sol nome de Ponte Nueva Villaodriz. El 9 de xunu de 1979 tomu la so actual denominación "La Puentenueva" que se va afaer al gallegu en 1984 so la denominación "A Pontenova", que caltiénse hasta l'actualidá.

Parroquies editar

  • Bogo (San Pedro)
  • Confuerto (Santa María)
  • A Pontenova (Sagráu Corazón)
  • Rececende (San Xoán)
  • Santu Estevo de Rececende (Santu Estevo)
  • Vilaboa (San Xulián)
  • Vilameá (San Vicente)
  • Vilaoudriz (Santiago)
  • Vilaouruz (San Martín)
  • Vilarmide (El Salvador)
  • Xudán (Santa María Madanela)

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Data d'espublización: 30 abril 2013. Editorial: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  3. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  4. Boletín Oficial del Estáu (ed.): «Decreto 6/2000, de 7 de xineru, pol que s'aprueba'l nomenclátor correspondiente a les entidaes de población de la provincia de Lugo.». Consultáu'l 11 de marzu de 2012.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Variaciones de los conceyos d'España dende 1842. Ministeriu d'Alministraciones Públiques. Secretaría Xeneral Téunica. 2008.  páxs. 219-220. http://www.seap.minhap.gob.es/dms/es/publicaciones/centro_de_publicaciones_de_la_sgt/Monografias0/parrafo/011113/text_es_files/Variación-INTERNET.pdf. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2010. 
  6. Tesauro de topónimos. CSIC
  7. Francisco Mayán Fernández, "Historia de Mondoñedo", p. 44, España Sagrada, Vol 18, fol. 181
  8. Vide. DE MOXÓ, Salvador. Les desamortizaciones eclesiástiques del sieglu XVI, obra cit., páx. 351
  9. Decretu de la Sagrada Congregación Consistorial, de 17 d'ochobre de 1954 (A.A.S., 47,456), prevista nel Concordatu de 1953, y aceptada por Gobiérnolu español el 5 d'agostu de 1955 (B.O.E. del 10)
  10. Fernández Conde, F.j., La Ilesia d'Asturies na Edá Media, Uviéu, 1987, p. 164.

Enllaces esternos editar