Un aerodeslizador, tamién designáu col términu inglés hovercraft, ye un vehículu que s'esmuz al llanzar un remexu d'aire contra una superficie que s'atopa debaxo d'él; esto xenera un colchón d'aire o coxín d'aire,[1] que-y dexa, en principiu, movese sobre cualquier superficie horizontal lo suficientemente regular, como llanures, sobre'l agua, la nieve, arena o xelu, ensin tar puramente en contautu con ella. Dalgunos pueden movese a velocidaes cimeres a los 150 km/h.

Un LCAC o aerodeslizador de tresporte de l'Armada estauxunidense.
Aerodeslizador A48

Carauterístiques editar

Puramente un aerodeslizador clasifícase como una aeronave, yá que se sostién y muévese dafechu nel aire; en tal ámbitu, pertenez a los aerodinos sofitaos por reacción direuta (el mentáu colchón d'aire), una y bones l'acción direuta de la fuercia creada pol remexu d'aire eyectado contra una superficie, xenera una reacción escontra riba, que ye lo suficientemente fuerte como pa dixebrar al aerodeslizador de la superficie en cuestión.

 
Aerodeslizador Hivus-10.

Xeneralmente, los aerodeslizadores tienen dos o más motores separaos (anque dalgunos, como'l SR-N6, tienen tan solo un motor cola caxa de cambeos estremada). Unu de los motores mueve la o les hélices responsables de llevantar el vehículu al impeler aire per debaxo de la nave; y unu o más motores adicionales usar pa dar movimientu al vehículu na direición deseyada.

Historia editar

El primer rexistru d'un vehículu que pudiera ser llamáu aerodeslizador, pertenez a Emanuel Swedenborg, un filósofu y teólogu suecu, qu'en 1716 escurrió una plataforma a colchón d'aire de propulsión humana que s'asemeyaba a un bote entornáu con una cabina nel centru y palas en forma de remos y operaes manualmente qu'emburriaríen l'aire escontra baxo del vehículu. Esti diseñu nunca foi lleváu a la realidá, por cuenta de que la simple fuercia humano nun podría xenerar abonda emburrie vertical.

A mediaos de la década de 1880, l'inxenieru británicu Sir John Thornycroft construyó una serie de prototipos pa pruebes d'efeutu suelo, basándose na idea d'usar aire ente'l cascu d'un bote y l'agua p'amenorgar la resistencia. Anque rexistró delles patentes rellacionaes col conceutu de cascos lubricados con aire en 1877, nun se-yos toparon aplicaciones práutiques.

Fixéronse dellos intentos más a lo llargo de los años p'amenorgar l'arrastre nes embarcaciones por aciu aire, pero nun foi sinón hasta 1952 que l'inventor británicu Christopher Cockerell propunxo una solución práutica pa un vehículu d'esti tipu. Les sos aportaciones a la inxeniería valiéronlu'l títulu de caballeru en 1969. Per mediu de senciellos esperimentos con un motor d'aspiradora y dos llatas cilíndriques, Cockerell demostró'l principiu operativu d'un vehículu suspendíu sobre un colchón d'aire espulsáu a presión, que fai posible qu'ésti se mueva sobre diverses superficies. La so meyora más significativa foi'l desarrollu d'un sistema periféricu a esquita pa caltener el colchón d'aire sol vehículu. Esti colchón d'aire sustentante dexaría-y tantu operar sobre superficies lodosas y aguacientes como sobre terrenal firme.

El fabricante d'aeronaves británicu Saunders Roe foi'l primeru en desenvolver un aerodeslizador capaz de tresportar una persona, el SR-N1, que foi sometíu a dellos programes de pruebes dende 1959 hasta 1961 (cola primer demostración pública en 1959). Estes pruebes incluyeron l'encruz de la Canal de la Mancha, que foi realizáu'l 25 de xunetu de 1959, en tan solo dos hores; conducíu pol Capitán Peter Lamb, l'inxenieru John B. Chaplin y el so inventor, l'inxenieru (darréu Sir) Christopher Cockerell, como "contrapesu de proa". Asina, afayóse que la sustentación del bote foi ameyorada al añader un "faldón" de contención fecha de goma o de tela flexible sol cascu, col propósitu de contener l'aire sol mesmu y crear un efeutu de "levitación".

El SR-N1 taba dotáu d'un motor de pistones, remanando una serie d'hélices entubadas, creando un fluxu de sustentación direutu sobre la superficie; yera propulsado per mediu d'aire espulsáu escontra tres y podía cargar pocu más que'l so propiu pesu y el de dos persones, factor que frenó l'ésitu comercial del proyeutu.

El primer aerodeslizador de pasaxeros verdaderu foi'l Vickers VA-3, que tresportaba pasaxeros regularmente a lo llargo de la mariña septentrional del país de Gales, ente Wallasey y Rhy, mientres el branu de 1961. Sostener por aciu dos motores turbopropulsores, avanzaba por aciu hélices y yera conducíu por aciu un timón.

Mientres la década de 1960, Saunders Roe desenvolvió dellos diseños más grandes pa pasaxeros, incluyendo'l SR-N2, desenvueltu tamién por Cockerell, quien añadió tubos inflables, hélices aeronáutiques sobre rustes móviles y un sistema de ventilas cilíndriques al cascu p'ameyorar la sustentación. El SR-N2 operaba al traviés del Solent en 1962. Más tarde, desenvolvióse'l SR-N6, al traviés del mesma canal, ente Southsea y Ryde na Islla de Wight dende'l 24 de xunetu de 1965, llevando tan solo 38 pasaxeros. Güei esta ruta ye cubierta por dos modelos AP1-88, más modernos, con 98 asientos cada unu; más de 20 millones de pasaxeros usaron esti serviciu hasta'l 2004.

Según Saunders Roe y Vickers (qu'en 1966 fundir pa formar la British Hovercraft Corporation), otros modelos comerciales fueron desenvueltos mientres los 60's nel Reinu Xuníu por Cushioncraft (parte del grupu Britten-Norman), Hovermarine (estos postreros usaben "parés" llaterales, proyeutando dambos llaos del cascu escontra baxo, dientro de l'agua, p'atrapar el coxín d'aire ente los llaos), Lockheed Aeronáutica.

A finales de la década de 1960 y entamos de la década de 1970, l'inxenieru francés Jean Bertin desenvolvió un tren aerodeslizador que llamó Aérotrain. El so prototipu I-80 estableció'l récor mundial de velocidá pa un vehículu de coxín d'aire sobre tierra firme, con una velocidá permediu de 417,6 km/h y una máxima de 430 km/h.

En 1970 emprestaben serviciu los mayores aerodeslizadores ingleses, el modelu SR-N4 clase Mountbatten, que cuntaben, cada unu, con cuatro motores Rolls-Royce Proteus; daben serviciu regular sobre la canal de la Mancha, dende Dover o Ramsgate hasta Calais. El serviciu foi atayáu nel añu 2000, dempués d'años de competir colos tradicionales tresbordadores, catamaranes y l'Eurotúnel; ente les causes cunten l'altu costo del caltenimientu y del combustible, y a la falta de patrociniu estatal, que nesi tiempu destinar a les grandes flotes n'Europa.

L'ésitu comercial de los aerodeslizadores foi frenáu poles rápides alces nos precios del combustible a finales de la década de 1960 y na década de 1970, que desencadenó'l conflictu n'Oriente Mediu; pola introducción de naves alternatives, como los catamaranes furadores de foles (comercializaos como Seacat en Gran Bretaña), qu'usen menos combustible y pueden faer cuasi tou lo que fai un aerodeslizador sobre l'agua. Anque n'otros llugares del mundu siguió desenvolviéndose la teunoloxía de los aerodeslizadores pa propósitos tanto militares como civiles (tantu la Xunión Soviética como los Estaos Xuníos desenvolvieron los sos propios vehículos Hovergiant, capaces de tresportar armamentu, soldaos y equipu militar so cualquier condición meteorolóxica y sobre cualquier terrén de batalla), los aerodeslizadores práuticamente sumieron de les costes britániques, el so llugar de nacencia, hasta ser reintroducíos como botes salvavides, pola Real Institución Nacional de Botes Salvavides.

Nos últimos años, col desarrollu del kevlar y otros polímeros, construyéronse otros medios de tresporte de funcionamientu similar con téuniques de construcción innovadores y baxos costos d'operación, como les hidroales, los catamaranes, los trimaranes y los hidroaviones, tan grandes como un avión Jumbo, que faen usu del efeutu suelo.

Na actualidá editar

Anguaño, los aerodeslizadores empresten serviciu en tol globu, tantu pa usu civil como militar. Son utilizaos como tresbordadores sobre ríos y estrechos; como ferramientes de trabayu en llagos, ríos, banzaos y mares; como vehículos d'auxiliu ya inclusive como vehículos de desembarcu de tropes militares. Úsense oficialmente por dependencies gubernamentales de tol mundu, como Guardias Costeres, Forestales y de Quemes, Institutos de Xeoloxía y ciencies de l'Agua, Escuadrones de Salvamentu, Desastres Naturales y Desinfeición.

Anguaño, esiste un númberu cada vez mayor de compañíes especializaes na fabricación d'aerodeslizadores utilizando téuniques de construcción a nivel profesional. Tamién ye creciente la cantidá d'aerodeslizadores autoconstruidos y del tipu "p'armar" con fines mayoritariamente recreativos y competetitivos. Asina mesmu, en llugares como Europa, entámense carreres y campeonatos, non patrocinaos, pero que cunten con una afición creciente. Nestos campeonatos los arodeslizadores lleguen a algamar velocidaes cimeres a los 150 km/h.

La so peralta velocidá, maniobrabilidad, gran capacidá de carga, versatilidad, insensibilidá a la consistencia de la superficie sobre la que se mueve, invisibilidá al radar y al sonar (nes versiones militares), el fechu de nun dexar buelgues, xuníu tou al so baxu costo de caltenimientu, converten a los aerodeslizadores nun mediu de tresporte únicu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Wragg, David W. (1973). Osprey: A Dictionary of Aviation. ISBN 9780850451634.

Enllaces esternos editar