Aerodramus brevirostris

especie de páxaru

Aerodramus brevirostris[2] ye una especie d'ave apodiforme de la familia Apodidae que vive nel Himalaya y el sureste d'Asia. Dalgunes de les sos poblaciones son Migración de les aves migratories.

Aerodramus brevirostris
Estáu de caltenimientu
Esmolición menor (LC)
Esmolición menor (IUCN 3.1)[1]
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Aves
Orde: Apodiformes
Familia: Apodidae
Xéneru: Aerodramus
Especie: A. brevirostris
(Horsfield, 1840)
Sinonimia
Collocalia brevirostris
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Esta especie nel pasáu'l so clasificó nel xéneru Collocalia. Dos de los sos cinco subespecies con frecuendia son consideraes especies estreme: la salangana indochina (A. (brevirostris) rogersi), y l'aisllada en Xava salangana de los volcanes (Aerodramus (brevirostris) vulcanorum).

Descripción editar

Mide ente 13–14 cm de llargu y les sos ales tán curvadas escontra tres dándo-yos a la so figura en vuelu aspeutu de bumerang. El so cuerpu ye espodáu y la so cola ahorquillada. En munchos aspeutos ye un apódido típicu, con ales estreches pal vuelu rápidu, con boques anches y picos curtios p'atrapar inseutos al vuelu. Les sos pates son curties, lo que torga que puedan posase nes cañes d'árboles pero que-yos dexa engatar poles superficies verticales.

El plumaxe de les sos partes cimeros ye de color pardu buxu y marrón más claro les inferiores. Tien el obispillo gris claru y tien una mancha blanca percima y a los llaos del picu. Dambos sexos tienen un aspeutu similar, anque los xuveniles tienen el obispillo menos estremáu.

Reconócense cinco subespecies que s'estremen principalmente pol color del obispillo:

  • A. b. brevirostris la subespecie nominal cría en dende'l Himalayas hasta Bangladex, Myanmar y Tailandia pel este. Migra ente distintes altitúes, cría hasta los 4.500 m, pero pasen l'iviernu ente los 900 y 2750 m d'altitú.
  • A. b. innominata cría en China central, y pasa l'iviernu nel suroeste de Tailandia y la península malaya. El so obispillo ye ligéramente d'un gris más escuru que la forma nominal brevirostris.
  • A. b. inopina cría nel suroeste de China. Ye la subespecie col obispillo más escuru.
  • A. b. rogersi la salangana indochina, cría nel este de Myanmar, oeste de Tailandia y Laos. Ye una forma pequeña y de obispillo claru.
  • A. b. vulcanorum la salangana de los volcanes, cría na islla de Java, Indonesia, nos cumes volcánicos. Tien les partes inferiores escures y un obispillo gris claru pocu destacáu.

En parte del so área de distribución ye la única salangana, pero nel sur del so área de cría y gran parte de la so zona d'ivernada ye malo d'estremar esta especie d'otres del so mesmu xéneru.

Soníos y ecolocalización editar

La salangana del Himalaya emite una llamada en forma de «chit-chit» cuando fuelga, y tamién una caltriante llamada similar a un «tiirii-tiirii-tiirii».

Lo qu'estrema a enforma, anque non a toes, les especies de salanganes de los demás apódiodos y de cuasi la totalidá de les aves (cola esceición de guácharo) ye la so capacidá pa una forma simple pero efectivo d'ecolocalización pa movese na escuridá de les cueves nes que fuelguen pela nueche y onde críen. Nesta especie, sábese que siquier vulcanorum tien la capacidá d'ecolocalizar. A diferencia de los esperteyos les salanganes emiten soníos pa la ecolocalización en forma de click que tán dientro del rangu auditivu humanu. Consisten en dos pulsos similares a un «el to el to» separaos por una llixera posa. La duración de la posa encúrtiase cuando mayor ye la escuridá. Los clicks son siguíos por gorgeos cuando les aves averar al nial.

Comportamientu editar

La salangana del Himalaya ye una especie de monte, que prefier alimentase nes zones estenes de los montes, como los valles fluviales. A. b. brevirostris cría hasta los 4.500 m d'altitú en Nepal y a 2200 m nel centru de Bután, y les subespecies A. b. rogersi y A. b. inniminata atopar hasta los 2200 m en Tailandia.

Los machos constrúin un neñu pequeñu en forma de concu usando la so pegañosa cuspia y daqué mofu, pegaos a los murios de roca verticales de les cueves. Críen en colonies y los sos niales pueden llegar a tar cuasi pegaos. La puesta consta de dos güevos blancos. Esta especie de salangana ye monógama y dambos miembros de la pareya curien de los pollos.

La salangana del Himalaya, como tolos miembros de la so familia, ye un insectívoru aereu, que pasa'l día volando en busca d'alimentu y vuelve a la cueva pela nueche pa folgar. Al atapecer o cuando va mal tiempu les bandaes pueden baxar dende los montes a alimentase nos praos y campos de cultivu. Ye una especie gregaria que de normal forma bandaes d'unos 50 individuos, pero que pueden llegar hasta los 300. Vuela principalmente entamando yá que tien ales con plumes primaries bien llargues y músculos pectorales pequeños.

Estáu de caltenimientu editar

Ye una especie común y bien estendida, anque la salangana de los volcanes, si considérase una especie estreme alcuéntrase cerca de l'amenaza, yá que s'atopa solo nos volcanes activos de Java, en cuatro lugar y cinco posibles ensin confirmar. Birdlife International envalora una población total d'unos 400 salanganes de los volcanes nos llugares conocíos. Como añeren nos resquiebros de los cráteres de los volcanes activos les sos colonies son susceptibles de sumir dacuando.

Referencies editar

  1. BirdLife International (2012). «'Collocalia brevirostris'» (inglés). Llista Roxa d'especies amenazaes de la UICN 2012.1. Consultáu'l 15 de xineru de 2013.
  2. Bernis, F; De Juana, E; Del Hoyo, J; Fernández-Cruz, M; Ferrer, X; Sáez-Royuela, R; Sargatal, J. «Nombres en castellano de las aves del mundo recomendados por la Sociedad Española de Ornitología (Quinta parte: Strigiformes, Caprimulgiformes y Apodiformes)». Ardeola. Handbook of the Birds of the World (Madrid: SEO/BirdLife) 47 (1):  páxs. 123-130. ISSN 0570-7358. https://www.seo.org/wp-content/uploads/tmp/docs/vol_47_1_quinto.pdf.  Consultáu'l .

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar