Albatana

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Albatana ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. En 2017 cuntaba con 698 habitantes, según datos d'INE. Atopar a 67 km de la capital provincial.

Albatana
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa d'Albatana Isabel Esclapez Pereñíguez
Nome oficial Albatana (es)[1]
Códigu postal 02653
Xeografía
Coordenaes 38°34′11″N 1°31′27″W / 38.569722222222°N 1.5241666666667°O / 38.569722222222; -1.5241666666667
Albatana alcuéntrase n'España
Albatana
Albatana
Albatana (España)
Superficie 54.09 km²
Altitú 580 m
Llenda con Hellín, Ontur, Tobarra y Jumilla
Demografía
Población 655 hab. (2023)
- 356 homes (2019)

- 336 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia d'Albacete
0.03% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 12,11 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 967
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Albatana llenda colos conceyos albaceteños d'Ontur, Hellín y Tobarra y col conceyu murcianu de Jumilla.

Historia editar

Prehistoria editar

Por ser una población pequeña, y asoceder nella fechos y circunstancies qu'escapen güei a la nuesa lóxica, ye bien difícil atopar güei documentación fidedigna de Albatana, si nun ye per mediu de pasaxes históricos que colateralmente atañen a poblaciones de la redolada d'esti pueblu.

Hai un xacimientu ibéricu a un quilómetru de la llocalidá, denomináu El Castellón (agora amenorgáu a una cantera de piedra fósil) que, según l'autora Luisa Soria Combadiera, nel so llibru denomináu L'horizonte ibéricu del Castellón, dataría del sieglu V al sieglu III e.C.

Antigüedá y Edá Media editar

El Canónigu Juan Lozano Santa, na so Historia antigua y moderna de Jumilla, publicada en 1800, inclinar por afirmar qu'Albatana yera l'antigua Eio, aportada dempués en Elotana, vagamente configurada en ciudá episcopal ente Cartaxena y Toledo. Pero anguaño, esta ciudá visigoda rellacionar con restos topaos nel Tolmo de Minateda.

Este mesmu autor cita na mesma obra cómo'l 8 de xunu de 1289, don Gonzalo García de la Maza, señor de Jumilla, nesta dómina pueblo de la Corona d'Aragón, noma pa evitar discordias colos pueblos vecinos col términu de Jumilla, representantes de dichos pueblos pa establecer les sos llendes, y ente ellos yá se cita a Albatana-Ontur. Sicasí'l territoriu perteneció primeramente, con certidume, a l'antigua Taifa de Murcia que'l so dominiu paso a manes de la Corona de Castiella en virtú del Tratáu d'Alcaraz en 1243.

Como tola contorna, quedó encuadrada dientro del marquesáu de Villena dende la so fundación. El términu de Albatana xunto al d'Ontur, mientres el sieglu XIV yeren una devesa del Común d'Hellín, arrendada pol conceyu a los sos ganaderos.

Edá Moderna editar

A mediaos del sieglu XVI, Lope de Chinchilla, señor de Albatana y Ontur, foi procesáu pola Inquisición y quitáu de los sos bienes. Según la escritura, don Pedro Zambrana y Fajardo mercó los dos villes en 1562 por cuarenta mil ducaos coles sos fontes d'agua, bebederu, camperes, praos, egidos y con un molín de pan fariñero y coles cases y fortaleza de Ontur y coles cases llanes de la villa de Albatana y viña y cola venta y tierres de Mojón Blanco (Cañada de La Manga). El señoríu sería vendíu en 1592 a don Alonso de Entenza Pacheco.

Edá Contemporánea editar

En 1751, don Diego Alonso de Entenza Fajardo y Vera, marqués de Espinardo, señor de les Villes de Ontur, Albatana y Mojón Blanco, llogra del rei Fernandu VI el censu enfitéutico pa la colonización de les sos tierres.

L'apellíu Fajardo repitir ente los señores d'estes villes y asina la so heráldica foi tomada pa los escudos de los dos Conceyos.

Los colonos de Ontur y Albatana aspiraben, na segunda metá del sieglu XIX a quedar llibres del Mayoralgu, actu que dieciséis vecinos, en representación de dambos pueblos, consiguieron alcordar con don Eduardo Wal y Vera d'Aragón, marqués del Campillo de Murcia, el 7 de xunu de 1879, pol preciu de trescientes mil pesetes, pagaderes en doce años.

L'últimu plazu, el marqués nun lu pudo recibir por causa del so fallecimientu. La so heredera, la condesa de Sástago y sobrinos marqueses de Monistrol y Aguilar negar a recibir el plazu axustáu, y por tanto llibrar carta de pagu y rexistru d'escritura.

Dempués de non poques negociaciones, la condesa aportó a almitir los compromisos axustaos y asina, tanto Albatana como Ontur, quedaron llibres del dominiu del Mayoralgu, dos años dempués de lo alcordao, esto ye, el 30 de payares de 1893.

En 1900, Albatana, a pidimientu de los sos vecinos y Conceyu col alcuerdu de Ontur, queda integráu nun únicu conceyu pasando a llamase Ontur-Albatana. El 1 d'agostu de 1912 segregóse de Ontur y tien dende entós vida propia, política y alministrativa.

Alministración editar

Pertenez al partíu xudicial de Hellín.

Economía editar

Basada primordialmente na agricultura, sobremanera nel cultivu de la olivar y la vide, con particular importancia d'esta postrera. Importancia que se reflexa na escelente producción de vinos, siendo Albatana unu de los conceyos qu'integren la Denominación d'Orixe Jumilla.

Patrimoniu editar

Acueductu de Albatana editar

L'acueductu de Albatana foi declaráu Bien d'Interés Cultural el 20 d'avientu de 1990, por cuenta de la so escepcional construcción. Identificador del bien dau pol Ministeriu de Cultura: RI-51-0007004.

L'acueductu atopar ente la Fonte de Albatana y el Molín de riba, que ta asitiáu a dos quilómetros al noroeste del nucleu urbanu. L'orixe remontar al sieglu XVIII mientres la repoblación d'esti conceyu polos marqueses de Espinardo, quien yeren señores de les villes d'Ontur, Albatana y Agramón. Nestos llugares de los Campos d'Hellín, cuando inda pertenecíen al Reinu de Murcia, el recursu natural más importante yera l'agua de les fontes que fixeron posibles los cultivos de regadío, y que probablemente sían un heriedu romana. Amás, equí l'agua yera aprovechada por dos molinos fariñeros.

Pal funcionamientu d'estos inxenios hidráulicos nun yera necesariu un gran caudal sinón la presión de l'agua sobre la turbina, que se consiguía enllenando'l cubu del molín, por ello tán asitiaos en llugares con abondu desnivel. Sicasí la acequia madre de Albatana percuerre paraxes bien llanes. Cuando'l marqueses construyeron en 1742 esti primer molín, que güei llamamos Molín de riba, enfrentar a la dificultá de captar agua nuna mina escavada per debaxo del terrén, asina parte de la acequia trescurre por una trinchera, y por que el restu caltuviera un desnivel mínimu construyóse esti acueductu de mampostería. Asina, aproximao, tres una distancia de 1.600 metros dende la fonte, la diferencia d'altor consiguíu dientro del cubu del molín foi de 4 metros, lo que ye pocu en comparanza con otros d'esta contorna.

Los restos del primer acueductu amuesen aquelles dificultaes. Les parés de la canal tuvieron que ser ampliaes y apréciase que tenía munches filtraciones d'agua. La imposibilidá de siguir usándolo llegó a principios del sieglu XIX. Cada vez qu'una seca enllargóse'l nivel freáticu del terrén baxó, y pa recuperar el caudal de la fonte había que rebaxar el suelu de la so galería y tola conducción.

Asina en 1844 proyeutóse un segundu acueductu pa sustituyir dende la fonte la acequia de tierra y la construcción anterior. Entós p'ameyorar la calidá emplegaron sillares de piedra arenisca, que foi bien común n'otres obres públiques cercanes del sieglu XIX, sicasí, esti tipu de construcción nuna canal pa un molín ye un casu escepcional. L'arenisca ye una piedra fácil de tallar porque tamién ye pocu resistente al pasu de l'agua y del tiempu.

Nel sieglu XX fixéronse delles sustituciones del acueductu, pero caltúvose esti últimu tramu de cuasi 400 metros, que ye'l más interesante porque la metá d'esta llargor componer 61 arcos escarzanos, dixebraos cada 3 metros, y qu'al llegar al molín algama l'altor de dos metros y mediu sobre'l nivel del terrén, como la que tenía l'anterior acueductu.

Los molinos de Albatana funcionaron hasta la década de 1970. Y en l'actualidá l'agua pa riego yá nun s'estrayi na fonte sinón dende pozos, asina esti acueductu dexó de tener l'usu pal que foi creáu. Con tou ello esti acueductu ye la construcción más singular de Albatana.

Fiestes editar

  • Selmana Cultural (1ª selmana d'agostu), con diversos actos, actuaciones culturales y festexos varios.

Persones destacaes editar

  • Julian Abellán Castillo, autor teatral. Co-fundador del Teatru del Verbu, colos que creó Poética, que llogró'l 2º premiu de la XVI edición del certame «Alicante a Escena».
  • Basilio González Álvarez, actor y baillarín. Tituláu en comedia musical, interpretación, cantar y danza. Na so esperiencia profesional podemos atopar trabayos como baillarín, coreógrafu, cantante y actor.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar