Alcanadre

conceyu de La Rioxa (España)

Alcanadre ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España). El ríu Ebro traviesa'l so términu municipal.

Alcanadre
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcaldesa d'Alcanadre Adelfa Gómez Gil
Nome oficial Alcanadre (es)[1]
Códigu postal 26509
Xeografía
Coordenaes 42°24′20″N 2°07′06″W / 42.405555555556°N 2.1183333333333°O / 42.405555555556; -2.1183333333333
Alcanadre alcuéntrase n'España
Alcanadre
Alcanadre
Alcanadre (España)
Superficie 31 km²
Altitú 346 m
Llenda con Agoncillo, Ausejo, Mendavia, El Redal, Corera, Galilea, Sesma y Lodosa
Demografía
Población 669 hab. (2023)
- 338 homes (2019)

- 305 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.21% de La Rioxa
0% de España
Densidá 21,58 hab/km²
alcanadre.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia de Alcanadre y Aradón editar

 
Virxe de Aradón.

Aradón, anguaño abandonáu, nun foi'l primitivu pueblu de Alcanadre, sinón un fundus o villa distintu una y bones dambos figuraben y coesistíen nes escritures medievales como pueblos independientes. Aradón se documenta como Aratone na Edá Media, sieglu X.

Antes de la era cristiana, Alcanadre, sobre la base de los testos grecollatinos d'Estrabón, Titu Liviu y Ptolomeo,asitiar na zona de los vasconos. Foi vascón mientres sieglos y nel sieglu V el poeta Prudencio de Calahorra entá fala del "Ebro vascu" nel so trayeutu rioxanu. El territoriu, sicasí, se romanizó fondamente quedando nicios toponímicos de persistencia del eusquera hasta la Edá Media. Sicasí, la memoria vascona ye comprobable nel sieglu V d. C. nel poeta citáu, Prudencio, como s'espunxo antes. Darréu la zona de Alcanadre ye apostada pol reinu visigodu de Toledo qu'estiende un poder discontínuo nel tiempu pol valle del Ebro rioxanu. A la llegada de los árabes a la zona, nel añu 714, había un dominiu del conde Casio, epónimu de la familia Banu Qasi, familia qu'apodera na ribera navarra, na Navarra central por Olite, en parte de la ribera aragonesa por Borja y Tarazona y, finalmente, por cuasi toa La Rioxa. Los Banu Qasi, familiarmente bien amestaos colos vasconos Aresta de Pamplona, representen la presencia continua d'una Vasconia romanizada nel Valle del Ebro.

Con éses nel 714, los Banu Qasi, familia poderosa de la zona, se islamizaron y entamen el territoriu pal Islam. La presencia árabe na zona yera en realidá minoritaria. El poder de Córdoba exercíase al traviés de la familia natural vascona Banu Qasi bien amestada a los vasconos de Pamplona.

L'orixe del topónimu Alcanadre nun tien de ser árabe na so totalidá yá que estos punxéron-y nome al pueblu, y según l'arabista Asín Palacios, ésti significa la ponte, los arcos o l'acueductu, lo qu'indica que los árabes conquistaron el pueblu del acueductu.

Aradón foi un pueblu que se topaba a 7 km de Alcanadre, nel términu de La Mesa. La so abadía, fecha con pieces de mampostería, asitiada al llau de la Ermita, foi afarada pola llena d'una llaguna ente Alcanadre y Ausejo, creando asina un fondu ribayu. Nun se sabe a ciencia cierta cuándo nin por qué sumió Aradón, pero en ciertes escritures del s.XIX yá consta como pueblu despobláu. L'únicu restu que queda anguaño ye la ermita de la Virxe de Aradón, patrona del pueblu. Na ermita topaba una virxe de 1,2 metros, tallada nun bloque d'arenisca de la dómina templaria, restu d'un tímpanu de la Epifanía de finales del sieglu XII. Caltener na ilesia del pueblu.

Economía editar

Básase principalmente na agricultura de regadío, cultivu d'olivar y vide.

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[2]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 262,48 €.[3]

Escudu editar

 
Escudu d'Armes.

Escudu partíu. 1º:En campu d'oru, cinco cabeces de moru, puestes n'aspa, del so color, con turbante de gules remexando sangre. 2º:Partíu de la mesma. Primero: En campu de gules un lliriu, de plata. Segundu: En campu de plata un lliriu de gules. Nel centru y en punta, sobre ambos cuarteles un lliriu, metá de plata sobre gules y metá de gules sobre plata.Bordura del segundu cuartel del escudu, d'azur con ocho lis d'oru.

Llugares d'interés editar

 
Ermita de La nuesa Señora de Aradón
  • Ilesia de Santa María: Tien incoado espediente como Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu dende'l 27 d'ochobre de 1982.[4] Una parte destacada ye l'Altar Mayor, dedicáu a Santa María de l'Asunción y l'altar menor dedicáu a San Roque. Atopar ente dos parques.
  • Ermita de Aradón: Este ye l'únicu restu que queda de l'abadía de l'antigua villa d'Aradón, que sumió al rompese la barrera d'una llaguna, afarando con tol conventu y creando asina'l popularmente llamáu ribayu de San Pedro y el ribayu de Aradón (anque esto nunca foi demostráu). Tradicionalmente vase hacia pa ellí en romería acompañando a la la patrona del pueblu'l primer sábadu de mayu y setiembre. Na fachada de la ermita caltener hasta 1972 una imaxe románica d'arenisca de la Virxe que foi desmontada y treslladada a la ilesia de Alcanadre pal so meyor caltenimientu.
  • Monte de la Botella: Ye un peculiar cuetu testigu, pocu comunes nesta zona. Conocíu d'antiguo como El picu del Gurugú, ye una zona común de paséu pa los alcanadreses. Recibe esi nome yá que n'el so visu atopa un prisma cuadrangular so un cilindru de menor valumbu (Vértiz xeodésicu),formando asina la forma d'una botella.
  • Fonte Vilda: Ye unu de los otrora numberosos manantiales de Alcanadre que la so agua va parar a un pequeñu estanque.En víes de desapaición como tantos otros.
  • Fonte del Hornillo: Otru manantial onde la xente apaga la so sede (Pertenez a la llocalidá de Ausejo)
 
Mines de glauberita y poces de San Martín.
  • Poces de San Martín: Na llende de Alcanadre y la villa de San Martín, tópense estes llagunes d'agües sulfuroses y cristalines al pie d'un gran ribayu, xusto enfrente de les mines de glauberita. D'antiguo, vendíase agua d'estes poces na sumida estación de Mendavia. Pueden reparase nel trayeutu Alcanadre-Logroño nel tren.
  • La Barca: Xunto col Monte de la Botella, ésti ye unu de los numberosos llugares onde los alcanadreses van pasiar. Recibe esti nome porque d'antiguo ellí topábase una gran balsa qu'usaben los pueblerinos pa pasar d'un llau del Ebro al otru.
  • Peñacasa: Otru bon destín pa dir de paséu.Hai un pequeñu parque y asadores pa rustir comida nes veres del Ebro.
  • Antigües ermites

D'antiguo na cai San Isidro topaba la ermita del mesmu nome, esistiendo otra pol regadío que la so situación exacta desconozse.

Per otra parte cabo destacar que la paraxa onde anguaño atopa la ermita de Aradón, foi l'escoyíu polos caballeros Templarios pa fundar la primer encomienda o Baylía de los venticuatro que darréu fueron surdiendo en Castiella, paraxa esti de gran significáu y simbolismu pa los habitantes del pueblu por ser ellí onde tien la ermita la patrona de Alcanadre.

Xacimientos minerales editar

Topáronse xacimientos de:

D'antiguo había dos canteres: una de yelsu cerca del pueblu (Les Yelseres) y otra de glauberita so los cortaos de Aradón, na llende con San Martín de Berberana.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 31,08 km²,[5] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 663 habitantes y una densidá de 21,33 hab./km². Alcanadre tuvo una gran puxanza económica y demográficu mientres la primer metá del sieglu XX gracies a la riqueza de la so agricultura según el pasu del ferrocarril pola llocalidá. A partir de los años 60 como na mayoría de los conceyos rioxanos sufre un gran cayente demográficu constante. La falta d'industries y centros económicos desligados de l'agricultura causaron la marcha de munchos mozos de la llocalidá.

Gráfica d'evolución demográfica d'Alcanadre ente 1842 y 2015

     Población de derechu (1857-1897) según los censos de población del INE del sieglu XIX.      Población de derechu según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2017.[7]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Félix Rodríguez Muro/ Juan José Gil Díez/ Enrique Martínez Royo UCD
1983-1987 Independientes
1987-1991 PSOE
1991-1995 Pedro Juan Encina Suescun Democracia Municipal
1995-1999 Pedro Juan Encina Suescun Democracia Municipal
1999-2003 José Luis Royo Martínez PP
2003-2007 José Luis Royo Martínez PP
2007-2011 Javier Barcu PP
2011-2015 María Adelfa Gómez Gil PP
2015-2019 Pablo Aranda Ruiz Democracia Municipal
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Fiestes llocales editar

  • El 5 de febreru celébrase Santa Águeda.
  • El 15 de mayu celébrase San Isidro. Acompañar al santu a la procesión, percorriendo tol pueblu.
  • El primer sábadu de mayu y el primer sábadu de setiembre realiza una romería escontra la Ermita de la Virxe de Aradón.
  • Del 14 al 20 d'agostu celebren fiesta n'honor a San Roque. Nestes faen campeonatos de bolos, verbenes, fueos artificiales, paellada, fiesta d'espluma pa los más pequeños, etc.

Cada Navidá, represéntase un belén viviente, que ye famosu en toa La Rioxa por cuenta del so realismu. Ésti realízase nuna fastera del monte Viso y participa xente toles clases y edaes.

 
Cueves antes del so esbarrumbamientu.

La representación trata perfeutamente toes temes de la Biblia, dende'l principiu de los tiempos hasta la muerte de Xesucristu. Na obra, puede apreciase, el gran detallismo de numberoses escenes, ente otres munches podemos destaca'l cuartel xeneral de los romanos, la carpinería de José, el pueblu de Belén (col so pozu, cases, olivar y un ríu) y el portal. Mientres la representación puede tastiase un deliciosu caldu caliente.

Debíu al esbarrumbamientu de les cueves pel iviernu de 2013, causáu poles fuertes agües qu'asocedieron, la representación llevóse a cabu na plaza del pueblu mientres dos años. Tres l'acondicionamientu del so antiguu allugamientu, mientres la temporada 2014-2015 volvió realizase la representación onde antaño.

Redolada natural editar

Magar nun tener grandes paraxes, Alcanadre gocia de belles vistes como la de la rica vega del regadío o los vistosos cortaos de Aradón. Asina, el viaxante va poder esfrutar a principios de primavera de los arumosos almendrales en flor o del verde de los campos y los praos; de los tonos turraos qu'ufierta'l branu nos campos de trigu y del ocre de los chopos oldeando del verde acoloratáu de les viñes na seronda.

Personalidaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  3. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  4. Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  6. Cifres de población y Censos demográficos
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  8. http://www.editorialbuscarini.com/autores/jos%C3%A9-de-miguel-lacave Biografía de José de Miguel Lacave

Enllaces esternos editar