Mendavia ye una villa y un conceyu español de la Comunidá Foral de Navarra, perteneciente al partíu xudicial y merindad de Estella, asitiáu na contorna xeográfica de la Ribera del Altu Ebro y a 78 km de la capital de la comunidá Pamplona. Tien una población de 3496 habitantes (2023)[3][4], una superficie de 78 km² y una densidá poblacional de 48,69 habitantes per km².

Mendavia
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Mendavia (es) Traducir María Josefa Verano Elvira
Nome oficial Mendavia (es)[1]
Nome llocal Mendabia (eu)[2]
Códigu postal 31587
Xeografía
Coordenaes 42°26′39″N 2°12′01″W / 42.4443°N 2.2004°O / 42.4443; -2.2004
Mendavia alcuéntrase n'España
Mendavia
Mendavia
Mendavia (España)
Superficie 78 km²
Altitú 360 m
Llenda con
Demografía
Población 3496 hab. (2023)
- 1824 homes (2019)

- 1723 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.53% de Navarra
0.01% de España
Densidá 44,82 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
mendavia.org
Cambiar los datos en Wikidata

Asitiada nuna fértil vega regada pol Ebro y los sos afluentes, Mendavia destaca polos productos de los sos güertas. La calidá de les sos producciones ta respondida por por cuatro denominaciones d'orixe: espárragu, pimientu, endrina y uva.

Toponimia y heráldica editar

Etimológicamente el nome de Mendavia vien del vocablu eúscaro mendi, 'monte' y del llatín vía, 'camín'. Polo que querdría dicir 'camín ente montes'. Otra teoría sobre l'orixe del so nome, y cada vez más aceptada ye, que venga del euskera, mendi 'monte' y bi 'dos'.

L'escudu d'armes de la villa de Mendavia consta de cuatro cuarteles. Nel primeru hai una estrella de plata sobre un campu d'oru, créese que'l so orixe ta na pertenencia a la capitalidad Real de Estella; nel segundu un lleón rampante sobre gules; nel terceru amuésase, n'oru sobre fondu azul, una barca sobre la cual ta un castiellu con áncoras en referencia a la posición fronteriza de la población; y nel cuartu una cruz de San Andrés colorada en fondu d'oru en referencia al que foi patrón de la villa. Sobre l'escudu hai una corona de príncipe.

Allugamientu y accesos editar

 
Mendavia. Navarra. España.

Mendavia asitiar nuna terraza fluvial na llanura de la ribera del Ebro y ta regada pol Ebro y los sos afluentes, que faen d'estes tierres una bien granible güerta. Bien cercana de Logroño, a 20 km, forma parte de la llamada Tierra Estella. D'Estella, la cabecera comarcal, dixebrar 39 km y 78 km de la capital navarra, Pamplona. Anque un pocu alloñada de les infraestructures principales de tresporte, ta perbién comunicada, teniendo accesu a l'autovía del Camín.

Mendavia llenda colos siguientes conceyos: al norte con Lazagurría y Los Arcos; al sur con La Rioxa; al este con Sesma y Alcanadre y al oeste con Agoncillo, Viana y Bargota.

Comunicaciones editar

Les principales víes de comunicación son la carretera NA-134, conocida como Exa del Ebro que la xune con Logroño y Castejón, onde en dambes llocalidaes aportar a l'autopista AP-68 (Bilbao - Zaragoza), y l'autovía del Camín A-12 con enllaz a 4 km que comunica con Pamplona y dende equí pola A-15 Con San Sebastián y la frontera de Irún.

D'antiguo, a cuatro quilómetros del conceyu, na oriella sur del Ebro atopábase una estación del ferrocarril de RENFE. P'aportar a ella utilizaba una gran barca que xunida a una sirga metálica y movida por un cabestrante, realizaba la travesía del ríu. Esistía una tartana que realizaba'l tresporte de pasaxeros ente'l pueblu y el llugar d'embarque, llamáu La Barca.

Tien a 35 quilómetros l'aeropuertu Logroño-Agoncillo que da serviciu aereu nacional.

Composición editar

El nucleu urbanu se emplaza nuna llanura con una pequeña pendiente alredor de la ilesia parroquial de San Xuan Bautista. Arrodiando al pueblu estiende la fértil vega onde se topen les güertes. Nun esisten otros nucleos poblacionales dependientes del conceyu.

Hidrografía y orografía editar

Hidrografía editar

 
El Ebro al so pasu por Mendavia. Navarra. España.

La hidrografía del conceyu ta marcada pel ríu Ebro. Él ye quien conforma tamién la orografía y quien marca l'actividá económica principal. Acompañen al Ebro los sos afluentes, pel so marxe esquierda, el ríu Odrón y el Llinares que nacen na sierra de Codés.

Orografía editar

Marcada pola influencia del Ebro, la orografía del territoriu municipal ye la típica de la ribera de Navarra. Nuna llanura fluvial con pequeñes elevaciones, onde nuna d'elles allúgase'l nucleu urbanu, actúase sobre'l territoriu pal so aprovechamientu agrícola. La vexetación, típicamente mediterránea, da pasu a los cultivos de güerta regaos peles agües de los ríos que crucien el valle, bien el Ebro, en sentíu oeste-esti, bien los sos afluentes de norte a sur. A ellos hai qu'añader l'importante sistema de regadío qu'en gran parte ta tresformándose güei del primitivu de cabianes a cielu abiertu con cayida llibre al bombéu en tubería so tierra, con tomar provistes de contadores d'agua.

Economía editar

La economía de la villa de Mendavia ta basada nel sector primariu y dientro d'él na agricultura y na industria acomuñada a ésta. El sector primariu ye'l principal, con más de 3.000 Hai de cultivu de regadío, nes que Mendavia produz productos hortícolas. L'alta calidá de lo producíos dio llugar a la asignación de delles denominaciones d'orixe. En Mendavia trabayar dientro de les siguientes denominaciones:

  • Denominación d'Orixe Calificada Rioja.
  • Denominación d'Orixe Cava.
  • Denominación d'Orixe Pimientu del Piquillo de Lodosa.
  • Denominación Específica Espárragu de Navarra.
  • Denominación Específica Pacharán de Navarra.
  • Indicación Xeográfica Protexida Alcachofa de Tudela.
  • Indicación Xeográfica Protexida Cordero de Navarra.
  • Indicación Xeográfica Protexida Tenral de Navarra.
  • Alimentos Artesanos de Navarra.
  • Producción Ecolóxica de Navarra.

Son productos típicos de Mendavia el vinu y el cava, los pimientos del piquillo, los espárragos, les verdures, l'alcachofa, el cardu, la borraja, l'ayu, la cebolla, los pacharanes y les olivares.

El sector secundariu consiste básicamente en:

  • industries centraes na ellaboración de la producción agrícola con fábriques conserveres, bodegues de vinos y ellaboración d'aceite d'oliva.
  • esplotación de canteres de grebos fluviales
  • producción d'enerxía solar.

El sector servicios ta destináu a cubrir les necesidaes diaries de los habitantes de la ciudá y los sos visitantes. Como na vecina Rioja, el clima atrai a munches persones procedentes, principalmente, del País Vascu.

Historia editar

Los primeros nicios ciertos de población en tierres del conceyu de Mendavia dar los afayos del xacimientu de El Castillar datáu na Edá del Fierro y posiblemente, habitáu por dalguna tribu celta anque los afayos d'industria lítico señalen poblaciones nel neolíticu y paleolíticu. Hai restos d'un pobláu, el Cogote Buecu, posiblemente celtíberu mientres la segunda edá del fierro, a veres del Ebro.[5] Nun s'atopen restos venceyaos colos vasconos, pudiendo tratase d'una zona de vasconización tardida.

La influencia romana foi bien grande. Non en baldre la importante ciudá de Calagurris Iulia (Calahorra) tópase mui cerca de Mendavia. El suministru d'agua pa Calagurris llograr del ríu Odrón y tresportábase hasta Calagurris por un acueductu del qu'inda se pueden reparar restos.

Sancho Garcés I, rei de Navarra, reconquistó Mendavia a los musulmanes hacia l'añu 910 y convertir nuna importante plaza d'armes. Ente Mendavia y Viana, nel campu de la Verdá, diéronse munchos duelos ente caballeros y nesi mesmu sitiu produció la batalla de los trés Sanchos, el de Castiella contra los de Navarra y Aragón na que perdieron los castellanos. Nesi mesmu campu morrió n'emboscada César Borgia, fíu del papa Alexandru VI, en 1507 cuando persegía a los partidarios del Conde de Lerín en suministrando'l sitiáu castiellu de Viana, que defendía'l valerosu paladín M.C. xunto col so fiel escuderu Y.G.

Foi una de les tenencies del reinu nel sieglu XII. El monesteriu de Irache tenía sol so control dende principios del sieglu XIII la heredá de Imas y la llamada parroquia de Menda la vieya que se delimitó en 1383.

Antes de 1237 yá esistía un castiellu de defensa na villa que foi tomáu y amburáu polos castellanos na guerra de 1378. El rei de Navarra Carlos III "el Noble" dexó'l territoriu, como señoríu, a Diego López de Zúñiga, Xusticia Mayor de Castiella y del conseyu del rei de Castiella y Llión Enrique III "el Doliente", según en restitución el señoríu de Zúñiga (la so cortil) el 31 de xunetu de 1394 a perpetuidad.

El castiellu foi ameyoráu en 1492[ensin referencies] sol mandatu del rei Xuan II y Blanca de Navarra. Anovóse la torre mayor y construyéronse garites y más torres según reparáronse les muralles.

Íñigo Ortiz de Zúñiga, fíu de Diego López de Zúñiga, Mariscal del rei de Navarra, Carlos III[ensin referencies], señor de Mendavia, ye nomáu en 1429[ensin referencies] Embaxador ante la Santa Sede y abandona el castiellu. La reina de Navarra Blanca I vencer a Carlos de Beaumont, Alférez de Navarra en 1430.

Les guerres colos castellanos que se vinieron produciendo en tol periodu de la metá del sieglu XV producieron munchos daños na villa. En 1450 el rei de Navarra Xuan II mandó restituyir el castiellu a Iñigo Ortiz de Stunica, pero'l conde de Lerín apoderar del castiellu. En 1462 la fortaleza quedó en manes de los rebeldes beaumonteses. Escontra finales del XV y principios del XVI la reina de Navarra Catalina I de Foix manda que se -y reintegre la fortaleza, que taba entós en manes de Francisca de Zúñiga y Herrera, condesa III de Nieva de Cameros, biznieta d'Iñigo Ortiz de Stunica, y del so maríu don Antonio de Velasco y Enríquez.

Conquistada Navarra en 1512 por Fernandu II "el Católicu", rei d'Aragón y rexente de Castiella y Llión, xunióse l'alta Navarra al reinu de Castiella. Mendavia se reintegra al condáu de Lerín, del que formó parte hasta mediaos del sieglu XIX (momentu en que se decreta la disolución de los señoríos). Dende entós constituyóse en conceyu sometíu al réxime común.

El desenvolvimientu del conceyu dende la so constitución como conceyu foi notable: pa la década de 1920 tenía yá una eficiente industria tresformador de los productos del campu que cuntaba con fábriques de conserves, trujales, molinos, fornos de cal, chocolatería, alfarería, etc.

Alministración editar

Eleiciones municipales en Mendavia
Partíu políticu 2015[6] 2011[7] 2007[8] 2003[9] 1999[10] 1995[11]
Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales
Partíu Socialista de Navarra-PSOE (PSN-PSOE) 35,72 4 43,84 5 41,87 5 52,52 6 37,91 4 31,03 4
Unión del Pueblu Navarro (UPN) 31,48 4 39,44 5 31,88 4 26,47 3 31,32 4 40,95 5
Mendavia Decide (MD) 22,74 3 - - - - - - - - - -
Izquierda-Ezkerra (I-Em) 6,54 0 11,67 1 8,03 1 7,92 1 13,14 1 15,04 1
Partíu Popular (PP) 0,93 0 - - - - - - - - - -
Agrupación Independiente de Mendavia (AIM) - - - - 8,00 1 9,78 1 15,83 2 11,25 1
Converxencia de Demócrates de Navarra (CDN) - - - - 5,77 0 - - - - - -

Monumentos editar

Ente los monumentos que tien la villa de Mendavia hai que tener en cuenta los xacimientos arqueolóxicos dataos nel Neolíticu y na Edá del Bronce.

  • El Castillar: xacimientu prerromanu que toma dende la edá del Bronce hasta la del Fierro II. Alcontráronse tres hornos alfareros amás de restos de cerámica y construcciones d'adobe.
  • Ilesia parroquial de San Xuan Bautista, data d'empiezos del sieglu XIII (les primeres noticies escrites son de 1048), pero foi remocicada nel XVI polo que'l so estilu ye góticu - renacentista. Ampliar nel XVII y concluyóse cola finalización de la torre neoclásica en 1783. Consta de tres naves desiguales y una cabecera pentagonal. Tien un coru altu sobre un arcu rebaxáu. La imaxe esterior ye de solidez que-y dan los gruesos murios de sillar.
  • Ermita de la Virxe de la Legarda, les primeres referencies a la esistencia d'esti templu son del sieglu XI. La construcción actual data del sieglu XIII y cambeos posteriores hasta'l XVIII. La nave ye de dos tramos con columnes estendíes con capiteles de foyarasca y sofitaes en ménsulas figuraes con un personaxe en cliques y llabores de cestería. Les bóvedes son de crucería senciella y paecen gótiques tardíes. Ampliar nel sieglu XVIII con una cabecera barroca.
  • Granxa de Imaz, antiguu monesteriu que dependió del de Irache. Forma un conxuntu d'edificaciones del sieglu XVII. Mientres un curtiu tiempu foi propiedá del guerrilleru Martín Zurbano que la recibió como compensa pol so sofitu a la causa lliberal mientres la Primer Guerra Carlista. Anguaño ye propiedá d'una importante compañía vitivinícola.

Nel nucleu urbanu hai numberoses cases blasonadas de los sieglos XVII y XVIII. Estes cases, aparte de los escudos qu'ostenten, cuentes con construcciones de lladriyu bien interesantes, dalgunes d'elles remataes con arquillos.

Fiestes editar

 
Zarro de vaquillas. Mendavia.

Mendavia celebra les sos fiestes mayores n'honor de San Xuan Bautista del 23 al 30 d'agostu, treslladaes de la fecha del santoral por decisión popular. Nelles realicen la serie d'actos típicos de los pueblos navarros, encierres de vaquillas incluyíos, destacando les xotes y el llamáu caldico de madrugada.

El llunes de Pentecostés realízase la fiesta de Les Almendreras que ye una rogativa a la Virxe de Legarda. Esta fiesta ye común pa tres municipios, Mués, Lodosa y Mendavia y faise n'alcordanza del milagru qu'asocedió na ermita.

Hai otra serie de fiestes y actos, como les Xornada de Denominaciones d'Orixe y Lleendes de xunetu, la celebración de San Isidro el 15 de mayu pola cofradería homónima y San Antonio Abá, onde se celebren concursos d'espárragos y vinos y pártese vinu al públicu.

los díes 16 y 17 de xineru fáense les fogueres de San Antón y el 16 d'agostu acostumar a faer ranchos y calderetes n'honor de San Roque.

Deportes editar

En Mendavia realícense múltiples actividaes deportives. Ente elles destaquen les que realicen les siguientes sociedaes:

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Euskaltzaindia.
  3. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  4. oficina de rexistru
  5. http://bddoc.csic.es:8080/detalles.html?id=355785&bd=ARQUEOL&tabla=docu
  6. ara.cat (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Mendavia 2015». Consultáu'l 20 d'agostu de 2015.
  7. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Mendavia 2011». Consultáu'l 20 d'agostu de 2015.
  8. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Mendavia 2007». Consultáu'l 20 d'agostu de 2015.
  9. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Mendavia 2003». Consultáu'l 20 d'agostu de 2015.
  10. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Mendavia 1999». Consultáu'l 20 d'agostu de 2015.
  11. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Mendavia 1995». Consultáu'l 20 d'agostu de 2015.

Enllaces esternos editar