Aldeacentenera

conceyu de la provincia de Cáceres (España)

Aldeacentenera ye un pueblu y conceyu español asitiáu na provincia de Cáceres, comunidá autónoma d'Estremadura. Pertenez al partíu xudicial de Trujillo y a la mancomunidá Contorna de Trujillo.

Aldeacentenera
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Aldeacentenera Francisco Muñoz Jiménez
Nome oficial Aldeacentenera (es)[1]
Códigu postal 10251
Xeografía
Coordenaes 39°31′38″N 5°37′47″W / 39.5271°N 5.6297°O / 39.5271; -5.6297
Aldeacentenera alcuéntrase n'España
Aldeacentenera
Aldeacentenera
Aldeacentenera (España)
Superficie 110.56 km²
Altitú 570 m
Llenda con Berzocana, Cabañas del Castillo, Madroñera y Torrecillas de la Tiesa
Demografía
Población 597 hab. (2023)
- 296 homes (2019)

- 282 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia de Cáceres
0.06% de Estremadura
0% de España
Densidá 5,4 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
aldeacentenera.net
Cambiar los datos en Wikidata

Llamóse ante L'Aldea Nueva de Centenera y tópase a 80 km de la capital cacereña. El xentiliciu de los fíos d'esta llocalidá ye "aldeanos" llamaos pintorescamente "aldeanos pachochos".

Símbolos editar

 
Escudu de Aldeacentenera

L'escudu de Aldeacentenera foi aprobáu por aciu la "Orde de 29 de setiembre de 1992, pola que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera Municipal, pal Conceyu de Aldeacentenera", publicada nel Diariu Oficial d'Estremadura el 8 d'ochobre de 1992 y aprobada pol Conseyeru de Presidencia y Trabayu Manuel Amigu, depués de ser aprobáu l'escudu pol conceyu'l 18 de febreru de 1992 y recibir informe favorable del Conseyu Asesor d'Honores y Distinciones de la Xunta d'Estremadura el 15 de setiembre de 1992. L'escudu defínese oficialmente asina:

Escudu partíu. Primero, d'oru, espiga de centenu, de sinople. Segundu, de plata, caballu vetton y caballeru, de gules. Bordura, de gules, cuatro castillos, d'oru, unu en xefe, otru en punta y dos llaterales. Al timbre, Corona Real zarrada.[2]

Xeografía física editar

Llocalización editar

El términu de Aldeacentenera parte con:[3]

Mediu natural editar

 
Llocalización del términu municipal de Aldeacentenera na provincia de Cáceres.

El pueblu de Aldeacentenera asítiase nes estribaciones de la Sierra de les Villuercas. Ta nuna fondalada ente dos cuetos que la apoderen: unu, llamáu Cuetu del bote y de les Viñes, y otru denomináu Caranchón y tomillar. Pol N., el terrén ye un pocu más llanu y acolúmbrense los más formosos panorames: el puertu de Miravete, la Sierra de les Villuercas declaraes apocayá (2005) Reserva de la Biosfera pola Unesco y los altores de la Sierra de Gredos, que les sos cumes tán nevaes mientres l'iviernu.

El ríu Almonte traviesa'l términu municipal, de saliente a poniente, a unos 6 km del cascu, sirviendo de llende a dichu términu colos de Berzocana y Deleitosa. El Almonte tien como afluentes, pela izquierda, los regatos de Garciaz y Regueru Moyón ente los menos importantes.

Historia editar

 
Espadaña y reló de la ilesia.

Fundación editar

El so orixe ye posiblemente visigodu. Nel sieglu XVI allugar nun llugar llamáu "Ejido de Centenera", magar la so esistencia como aldega con territorios propios asítiase definitivamente escontra la segunda metá del sieglu XIX.

Tuvo delles denominaciones dende "Ejido de Centenera", "L'Aldea Nueva de Zentenera" y finalmente "Aldeacentenera".

Aldeacentenera pertenecía a la comunidá de Trujillo y tenía el so llugar metanes los sos dos ejidos que caltienen el nome de Centenera. Yera arrabalde de la ciudá de Pizarro.

El treslláu del Ejido de Centenera débese, probablemente a que los colonos del Marqués de Risell, dueñu de grandes propiedaes, decidieron asitiar les sos viviendes cercanes a la casa d'este. Asina, pasa a llamase Aldeanueva de Zentenera y más tarde al so nome actual. Esiste una lleenda que diz que'l treslláu foi por cuenta de una plaga de formigues que causaba enfermedaes a los neños.

Conquista americana editar

Nel Ejido de Centenera nació Pedro Alonso de Centenera, quién acompañó a Pizarro na conquista de Perú, tomó la ciudá de Cuzco de la que foi alcalde hasta la so muerte en 1555. Equí tamién nació'l capitán Alonso Álvarez de Pineda en 1494, esplorador del golfu de Méxicu y fundador de la ciudá de Corpus Christi, en Texas.

Edá contemporánea editar

De resultes de la Constitución de 1812, alzar en Conceyu independiente. Les sos cargues gravitaban sobre los fondos de Trujillo.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura, dende 1834, entós conocíu como L'Aldea Centenera, quedó integráu nel Partíu Xudicial de Trujillo.[4] Nel censu de 1842 cuntaba con 300 llares y 1643 vecinos.[5]

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 110,56 km²,[6] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 609 habitantes y una densidá de 5,51 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Aldeacentenera ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[7]      Población según el padrón municipal de 2017.[8]

Nel Censu de 1842 denominábase L'Aldea Centenera.

Economía editar

 
Vista d'una cai de la llocalidá con cases afataes con tiestos.

La llocalidá cacereña de Aldeacentenera basa la so economía en distintes renglones que demuestren la versatilidad de los sos habitantes n'oficios y negocios.

Sector primariu editar

El terrén qu'arrodia al pueblu ye pocu fértil, dedicáu a l'agricultura y ganadería, principalmente ganáu lanar, cabrío, vacunu y de gocha. Sicasí, hai qu'especificar que, cola mecanización del campu, menguaron enforma'l ganáu caballar, mular y asnal. Pola motorización, les ruedes de carros, xugos, etcétera, pasaron a finalidaes ornamentales. La ganadería local surte de lleche, carne y derivaos a la contorna y España.

Sector secundariu editar

Nel sector secundariu destaquen los telares informatizados nos que se aúnan la tradicional artesanía y les nueves teunoloxíes de la informática pal diseñu de los texíos; la quesería de les Villuercas onde s'ellabora'l quesu de cabra con denominación d'orixe; la panadería cola so producción artesanal en fornu de lleña; los talleres de cerrajería nos que la forxa y la carpintería metálica dan guapura y cimientu cultural a l'arquiteutura de la zona; la construcción que con metodoloxíes tradicionales y modernes van hermoseando l'espaciu qu'ocupa.

Sector servicios editar

Los chigres, tiendes, farmacia y les empreses d'autónomos; conxuntamente cola moderna propuesta de turismu rural y el sofitu decidíu del conceyu, unu de los mayores emplegadores de la población, son tamién pilastres nos que se sostién y desenvuelve la economía de la llocalidá.

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[9]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 535,61 €.[10]

Servicios públicos editar

 
Fachada de la casa consistorial del conceyu.

La calidá de vida de la población de Aldeacentenera desenvolvióse gracies al actuar de les sos instituciones y la so población. Cuenta con un colexu públicu onde reciben la so primer formación más de 200 neños. L'edificiu, amás del área curricular, cuenta con un campu de fútbol y atletismu, espaciu pal recréu y una área de xuegos infantiles. Tolos espacios zarraos tán protexíos del fríu por calefacción central. Esta, y quién lo visiten, tienen pa esfrutar les instalaciones del campu de fútbol y atletismu, 2 pistes de tenis, una piscina con 2 vasos y climatizada, nel polideportivu de les piscines municipales.

El centru médicu de Aldeacentenera que cunta con atención les 24 hores y equipamientu pal cuidu de la salú de pobladores y visitantes nun edificiu de construcción fuerte y dotáu colos elementos necesarios pa la comodidá de pacientes y personal sanitario.

Utilizando les agües del gargüelu de Santa Lucía, que van a la nueva depuradora, ufierta nel grifu de la casa una agua con tolos niveles de pureza que'l real decreto 1138/90 esixe.

Patrimoniu editar

 
Ilesia del pueblu.

Monumentos relixosos editar

Ilesia parroquial católica so la advocación de San Bartolomé Apóstol, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Trujillo.[11]

Castru celta editar

Escarez de monumentos históricos importantes, pero ye frontera d'un Castru Celta na finca de la Coraja (Torrecillas de la Tiesa) del sieglu V e.C. o principios del IV, asitiáu ente tres conceyos, a unos 6 km del pueblu de La Deleitosa, a 7 de Torrecillas de la Tiesa y a 8 de Aldeacentenera, d'orixe prerromanu, siendo los vetonos los que lo habitaron.

El castru taba cercáu, y nel so interior atopáronse restos de viviendes, de les que se ta faciendo una reproducción na devesa Boyal, nel conceyu de Aldeacentenera. Fora d'esta muralla atopa'l vertideru onde se toparon restos de cerámiques y metales y, a unos 500 m d'equí, ta la necrópolis (campusantu) onde s'alcontraron más de 70 enterramientos conocíos o estremaos cada unu cola so urna correspondiente.

Festividaes editar

Aldeacentenera celebra les sos fiestes patronales el día 24 d'agostu, n'honor de San Bartolomé, llamáu San Bartolo polos aldeanos.

Tamién celebra otra fiesta llocal n'honor a la patrona que ye la Virxe de los Santos, a la cual guardar gran devoción per parte de los habitantes de Aldeacentenera. Esta fiesta celebrar nos díes 3 y 4 de mayu y son denominaes polos aldeanos como les fiestes de la cruz.

Ciudaes hermaniaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta d'Estremadura. «D.O.Y./8 d'ochobre de 1992/Númberu 79» (castellanu). Consultáu'l 20 de setiembre de 2011.
  3. Mapa oficial d'Estremadura Xunta d'Estremadura
  4. Cervantes Virtual [1]
  5. Conceyu Códigu INE -10.011 [2]
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  7. Cifres de población y Censos demográficos
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  9. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  10. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  11. Llista de parroquies de la Diócesis de Plasencia [3]

Enllaces esternos editar