Anchuras

conceyu de la provincia de Ciudá Real (España)
(Redirixío dende Anchores)

Anchuras ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. La redolada natural, en bona midida virxe y carauterizáu por paisaxes montascosos, constitúi una de les principales riqueces d'esti exclave de la provincia de Ciudá Real ente les provincies de: Toledo y Badayoz. Hasta 1833 perteneció a les Tierres de Talavera.

Anchuras
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Anchuras Santiago Martín Campos
Nome oficial Anchuras (es)[1]
Códigu postal 13117
Xeografía
Coordenaes 39°28′46″N 4°50′11″W / 39.4794°N 4.8364°O / 39.4794; -4.8364
Anchuras alcuéntrase n'España
Anchuras
Anchuras
Anchuras (España)
Superficie 231.05 km²
Altitú 560 m
Llenda con Sevilleja de la Jara, Robledo del Mazo, Los Navalucillos y Helechosa de los Montes
Demografía
Población 268 hab. (2023)
- 164 homes (2019)

- 163 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.05% de provincia de Ciudá Real
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 1,16 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Allugamientu del exclave d'Anchores al respective de la provincia de Ciudá Real.

Anchores deber a lo esteno del llugar y al horizonte rañero qu'apodera.

Historia editar

Anguaño añadimos “de los Montes”, por tar integrada na contorna de los Montes (Ciudá Real), pero esto nun foi siempres asina, sinón qu'antes se llamó “Anchores de la Jara”, por entender les tierres meridionales d'esta contorna de la Jara, que tuvieron alministraes por Talavera de la Reina hasta bien entráu'l sieglu XIX. Entós daquella, la zona que güei ye Anchores formó parte, nun primer momentu, del conceyu de Sevilleja como aldega pedánea, hasta que'l Supremu Conseyu de Castiella declara'l territoriu d'Anchures municipio independiente en 1785.

Nun hai datos que nos dexen establecer asentamientos nesta zona hasta'l sieglu XIV, siendo hasta esti momentu un territoriu totalmente cubiertu de monte.

El primer asentamientu que se conoz ye de colmeneros, que pa subsistir cultiven pequeños llabraos de centenu y críen piaras de gochos. Esta primer población va estendiéndose amodo por tol territoriu y d'esta miente nel sieglu XV apaez una primer concentración nun caserío compuestu por cabanos que se va llamar La Nava d'Ensamar. A finales del sieglu XVI componer d'unes 20 cabanos y una pequeña ermita.

Anchores puramente nun apaez como nucleu poblacional hasta mediaos del sieglu XVII, asitiándose les primeres cases nuna fastera del cuetu del Pastuero. Nun pequeñu rellanu construyóse la pequeña ilesia p'allugar a la Virxe del Gamonal, que s'atopaba nuna ermita a 2 km del caserío.

Trátase d'una sola nave cubierta con armazón de madera. Nos materiales utilizaos pa la so construcción podemos ver la cencellez d'esti edificiu. En 1676 l'arzobispu de Toledo, Pascual Aragón, consagra la ilesia a Nuesa Señora de l'Asunción, otorgándo-y la categoría de parroquia.

Anchores pasó a ser el centru relixosu, económicu y de comunicaciones del territoriu, devasando al más antiguu d'Ensame.

A principios del sieglu XVIII, a 2,5 km d'Anchores empezar a formar el caserío de Encinacaida, con viviendes feches de cayuela y cubiertes de retama y folla, cerca d'una encina que'l vientu inclinó ensin arrincala y que da nome al caserío.

Escontra 1879, 14 vecinos d'Aldeanueva de San Bartolomé (Toledo) merquen la devesa El Gamonoso, constrúin les sos cases nun cerrete y esquiñonen y parten la devesa, de la cual tomaron el nome de Gamonoso.

A lo último, a finales del sieglu XIX, nuna fondalada, creóse un nuevu caserío, Las Huertas del Sauceral, que debe'l so nome a la esplotación de pequeños güertos alredor d'un regajo pobláu de sauces.

Enclave editar

Anchures, nes estribaciones de los Montes de Toledo, inclúyese dientro de la contorna natural de La Jara nes antigües Tierres de Talavera y constitúi un enclave, denomináu Rincón d'Anchores. La vixente división provincial aislla'l territoriu d'Anchores del restu de Ciudá Real, polo qu'esta llocalidá ta arrodiada de conceyos de les provincies de Toledo y Badayoz.

Anchores ta asitiáu na contorna de los montes de Toledo al noroeste de la provincia de Ciudá Real, a la cual pertenez. Atopar a 117 km de Ciudá Real, a 74 de Talavera y a 180 km de Madrid.

Ta allugáu nun ribayu apoderáu por dellos cuetos con gran vexetación, sobremanera carba, y con carreteres tropezoses d'accesu. Ye un territoriu bien irregular constituyíu por sierres bien erosionadas nel norte, depresión nel centru-este y nel oeste y sur estenses rañas que-y dan un aspeutu horizontal, cortáu por fondos valles d'erosión y ribayos.

La vixente división provincial dexa aislláu'l territoriu d'Anchores del restu de Ciudá Real por una faxa de tierra perteneciente a los montes de Badayoz, viniendo por ello a constituyir un enclave asitiáu ente les provincies de Toledo, Badayoz y Cáceres.

Anchores convertir nun conceyu bien conocíu pola decisión del gobiernu de la nación d'allugar nes sos tierres y les axacentes un campu d'entrenamientu pal Exércitu del Aire (campu de tiru), concretamente'l que nun s'instaló en Cabañeros. Asina, el Real Decretu de 20 de xunetu de 1988 señalaba Anchores como Zona d'Interés pa la Defensa polo que s'empecipió un movimientu ecoloxista, pacifista, partidista y vecinal en contra que concluyó en 1996 cola derogación de dichu Real Decretu.

Llendes editar

Al norte con Robledo del Mazo (Toledo). Al este con Los Navalucillos (Toledo). Al oeste con Sevilleja de la Jara (Toledo). Al sur con Helechosa de los Montes (Badayoz).

Como nota interesada podemos reseñar el “risco, cuetu o peñón de los cuatro provincies”, una islla dientro del Banzáu de Cijara que ta bordiada pelos ríos Fresnedoso y Estena, nel que coinciden los vértices de les provincies de Toledo, Ciudá Real, Cáceres y Badayoz al traviés de los términos municipales de Sevilleja de la Jara, Anchores, Alía y Helechosa respeutivamente.

Anchores tien una superficie de 231 km², siendo les distancies máximes de norte a sur 21 km, d'este a oeste, nel terciu septentrional, 14 km y nel meridional, 15 km.

Güei día, Anchores constitúi un solu conceyu integráu por Anchores y cuatro anejos, les aldegues d'Ensame al norte, Encinacaida al nordeste, Las Huertas al sur y Gamonoso al sureste. Rexir por un Conceyu integráu pol Alcalde y 6 Conceyales. Les aldegues tán representaes por un alcalde pedáneo.

Nel aspeutu sanitariu depende del centru de salú de La Nava de Ricomalillo (Toledo) y ta adscrita al Hospital de Talavera de la Reina, que constitúi'l so centru económicu. Sicasí, depende alministrativa y judicialmente de Ciudá Real.

Fiestes editar

Xeografía editar

Ye un territoriu accidentáu, asitiáu na aguada sur de los Montes de Toledo, con sierres bien erosionadas pel norte y rañes más al sur. Ta asitiada a 117 km de Ciudá Real y a 74 de Talavera de la Reina. Asitiáu bien próximu al banzáu del Cíjara, gran redolada natural de diversa flora y fauna. Tamién ta llendando col parque nacional de Cabañeros, el mayor parque de monte mediterraneu de tola península, nél, podemos atopar diverses especies animales, quepe a destacar: grullas, avutardas, utres lleonaes, utres negres, alimoches, venaos (destacable ensin dulda, berrar), xabalinos...

Población editar

Esti conceyu ta formáu amás por cuatro anexos: Ensame al norte, Encinacaida al nordeste, Las Huertas al sur y Gamonoso al sureste. Dichos anexos falten d'Anchores 11 km, 3 km, 8 km y 12 km respeutivamente.

Según les cifres oficiales del Institutu Nacional d'Estadística, la población del conceyu yera de 323 habitantes en 2017.

La densidá de población del conceyu ye de 1,48 hab/km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Anchuras ente 2000 y
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.