Sevilleja de la Jara

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Sevilleja de la Jara ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Sevilleja de la Jara
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Sevilleja de la Jara (es) Traducir Faustino Ollero Sánchez
Nome oficial Sevilleja de la Jara (es)[1]
Códigu postal 45671
Xeografía
Coordenaes 39°34′25″N 4°57′52″W / 39.573611111111°N 4.9644444444444°O / 39.573611111111; -4.9644444444444
Sevilleja de la Jara alcuéntrase n'España
Sevilleja de la Jara
Sevilleja de la Jara
Sevilleja de la Jara (España)
Superficie 234 km²
Altitú 665 m
Llenda con
Demografía
Población 643 hab. (2023)
- 371 homes (2019)

- 311 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.03% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 2,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El grupu de mozárabes que fundaron esta llocalidá diéron-y el nome de "Sevilleja", que ye un diminutivu despreciatible de "Sevilla", n'alcordanza de la so ciudá d'orixe.

Xeografía editar

Sevilleja de la Jara ta asitiada na contorna de La Jara. Asitiada na zona montascosa al sur de la contorna tres el picu del Cume Altu de 1274 m d'altitú. La vexetación na zona son pinares, encines, sufreres, xarales y monte baxu.

Sevilleja de la Jara ta a unos 190 km de Madrid, pela carretera d'Estremadura que s'esvia dende Talavera de la Reina al banzáu de Cíjara.

Historia editar

Fuxendo los mozárabes andaluces de la persecución de los almorávides, un grupu d'aquellos, al frente del cual venía Clemente, obispu electu de Sevilla, llegaron nel primer terciu del sieglu Xlll a Talavera de la Reina y dende ellí colaron a un llugar de La Jara, antiguu allugamientu Vetón, onde llevantaron les sos viviendes aniciando asina'l nuevu llugar de Sevilleja.

El barriu del Torilejo foi'l primer asentamientu, siendo les principales actividaes el colmeneo y la cría de ganáu vacuno.

Yá nel sieglu XIV citar nel Llibru de la Montería d'Alfonsu XI paraxes onde se da la caza mayor -osos y xabalinos ente otros- dientro del términu municipal. Amás de la caza, la corte de lleña, el carboneo y los truébanos son les principales esplotaciones que se realicen nestes tierres. Mientres estos años Sevilleja y los sos alquerías pertenecen a la xurisdicción de Talavera que de la mesma pertenez al señoríu de los arzobispos de Toledo. La so situación fronteriza con otros señoríos fai qu'esistan frecuentes ataques ya invasiones d'estos.

La orde militar de Alcántara apoderárase de dellos pueblos, propiedá de los arzobispos de Toledo na xurisdicción de Talavera y la so Tierra, como natural consecuencia de les lluches civiles castellanes; por eso en 1455, dase poder pol arzobispu de Toledo, don Alonso Carrillo, por que se recuperen esos pueblos, ente ellos Sevilleja, Gargantilla, Ríu Fríu y Cordobilla.

A finales del sieglu XVI Sevilleja y los sos pueblos dependientes suman unes 100 families, con 400 habitantes. La caza y la ganadería siguen siendo la so principal fonte de sustentu. Nesta dómina ye probable que se construyera l'actual Ilesia de Sevilleja. Mientres el sieglu XVII aumenta la población, averándose a los 550 habitantes.

Dende la so fundación hasta la segunda metá del sieglu XVIII ye la capital alministrativa d'un gran conceyu qu'ocupaba gran parte de la contorna de la Jara, incluyendo los actuales conceyos de La Nava del Ricomalillo, Robledo del Mazo y Anchores de los Montes (Ciudá Real). Mientres esti sieglu produz un fuerte procesu de colonización interior, lo que fai apaecer nueves alquerías y que se segreguen del términu municipal les yá mentaes.

A finales d'esti sieglu la población del términu supera los 1600 habitantes. Les actividaes económiques siguen siendo les tradicionales caza, colmeneo, ganadería y una agricultura bien aballadora, por cuenta de la escasa fertilidá de la tierra. Abonden los molinos fariñeros, sobremanera en ríu Fríu y esplótense delles mines de diversos metales dientro del so territoriu. Yá nestos años yá se menta la Ermita del Santísimu Cristu Arrodillado o Nazarenu.

El sieglu XIX empieza cola Guerra de la Independencia, siendo esta zona escalada delles vegaes pol exércitu francés a pesar d'atopar duru enfrentamientu en montes y serrapatosos de la zona, onde se "echaben al monte" pa formar guerrilles contra l'exércitu francés, cortando suministros y emboscando pequeños destacamentos. Tamién cabo remarcar la presencia d'una imaxe popular nos montes castellanu-estremeños, el bandoleru, que tuvo gran presencia na zona, anque los cantar y les hestories populares recordar como personaxes que roben al ricu y ufierten al probe. Apaecen asina hestories de bandoleros como Garvín o Murrieta. Dempués, les Guerres Carlistes tamién faen esmornia nesta zona, siendo abellugu y zona de suministru de delles partíes carlista y lliberal. De nuevu los patriotes echar al monte aprendiendo nuevamente a vivir d'él y presentando batalla. Josefina utilizó'l bandolerismo pa desacreditar entós a los patriotes de la zona.

Dende 1814 y hasta dempués de la primera carlista nun conocemos una actividá permanente y destacao na contorna. Los pueblos del interior siguieron sumíos nel abandonu y con una economía de subsistencia. Les tentatives de reactivación económica empecipiaes por dellos lliberales nun conducieron a nada positivu. A iniciativa de los grandes y pequeños ganaderos presentar n'ochobre de 1834 un proyeutu de llei pa eslleir les hermandaes vieyes de Toledo, Talavera y Ciudá Real, suprimir el derechu d'asadura mayor y menor (impuestu sobre'l tránsitu ganaderu que dexa'l so autofinanciación y la so pervivencia como tribunales especiales de xusticia rural mientres más de cinco centuries) y dar utilidá pública a los sos establecimientos. Dalgunos de los postreros cuadrelleros ocuparon cargos na Sociedá Económica d'Amigos del País en Toledo. Por causes abondo conocíes surden les guerres carlistes o civiles y nelles tienen el so orixe gran parte de l'actividá bandolera nos Montes que se va desenvolver hasta rematáu'l s. XIX, que la so casuística evolucionó colos intereses coleutivos ya individuales de les partíes. Avanzada la guerra, les tropes carlistes, más amenorgaes, recurrieron a la guerra en guerrilles formando grupos d'una docena d'homes aproximao llamaos “faxines oxetivos de abeyo per y acoso de les contornes.

En 1835 encabezaba les partíes carlistes qu'operaben nos Montes, el Coronel D. Cándido López, asistíu pelos sos segundos la Diosa, Galán, Perfectu y Mariano Peco. L'exércitu realista o cristino yera mandáu pol ex-guerrilleru toledanu Paralea, bon conocedor d'esti tipu d'aiciones. La derrota de Los Yébenes infligida a los carlistes de Jara pol brigadier Flinter el 19 de febreru de 1838 supunxo la muerte de 500 carlistes, 300 mancaos y 2.600 prisioneros (B.O.P 9-VI- 1838) de los cualos 396 yeren de los Montes y Jara naturales de Sevilleja de la Jara, San Martín de Montalbán, Cuerva, Navahermosa, San Pablo, Ventes con Peña Aguilera, los Alares, Casasbuenas, Aldeanueva de Barbarroya, Mohedas de la Jara, Nava de Ricomalillo, Navalmoralejo, Campillo de la Jara, Anchores y Aldeanueva de San Bartolomé. Toos fueron indultaos. Les sos edaes bazcuyaben ente los 17 y 21 años. Otros venti indultaos nel mesmu añu por abandonar les partíes carlistes, yeren na so totalidá xornaleros con edaes inferiores a los 30 años, solteros, qu'habíen estáu encuadraos nes partíes de Paliyos, Gil, Jara, Melitón y Llagu. Estos perdones nun se cumplieron en delles ocasiones, dando llugar a la torna a la facción coles rensíes oportunes, convirtiendo a los individuos en más peligrosos y sanguinarios. A midida que avanza'l conflictu la ideoloxía de munches facciones carlistes tresferir a un segundu orde y la rellación d'exércitu regular sumi dando pasu a la partida que sofitándose na llucha. busca'l botín, independiente de les órdenes que pueda recibir.

La situación d'alarma permanente na contorna lo evidencian los ataques que sufren delles poblaciones siendo especialmente graves los dos asaltos a Navahermosa realizaos poles partíes de Jara, Peco y Terceru. Asemeyaos episodios sufrieron en Gálvez, Belvís de la Jara, Puebla de Montalbán, La Estrella, San Pablo de los Montes, Les Navillas y Orgaz, que nos amuesa una situación d'inseguridá y congoxa dada la crueldá cola que se conducieron les facciones en munches de les murnies xornaes que protagonizaron.

El 13 de payares de 1839 llevantóse l'estáu de sitiu na provincia, la paz namái foi nel papel pa la contorna de los Montes que siguió infestada de partíes “facciosas” amosando la so verdadera cara ensin posibilidá d'amarutes políticos. Ente los montes quedaron 'los Paliyos 'el Valencianu', el Mestizu, Tripacana, Carniceru, Mariano Ruiz 'el Pichapelá', Francisco del Moral, Pata de Porra, estos dos últimos fusilaos en Toledo. La guerra teóricamente taba concluyida y los carlistes pudieron acoyese al indultu decretáu o salir del país, pero aquellos que nun fixeren otra guerra que la suya, optaron por quedar se nes sierres siguiendo la vida a la que s'afixeren. Pelos años cuarenta siguía Rito Flores al mandu de la partida 'Paliyos' abeyando per pelos Montes.

L'agricultura y la ganadería, xunto a la caza, siguen siendo les principales fontes de subsistencia. Queda en funcionamientu dalgunu de los molinos fariñeros y los caminos tán práuticamente abandonaos ya intransitables. Mientres estos años la difícil situación que se taba produciendo en Portugal fai que dellos portugueses asitiar en Sevilleja y la so contorna. En 1846 créase la primer Comisión d'Instrucción Pública en Sevilleja que fai aumentar de manera notable'l númberu de persones qu'aprienden a lleer y escribir.

Mientres el sieglu XX produció un importante aumentu de la población, que baxa de nuevu hacia 1940 pola Guerra Civil, que tuvo unu de los sos frentes nesta contorna.

En 1950 algámense los 3374 habitantes; a partir d'equí produzse un importante procesu migratoriu escontra les grandes ciudaes, faciendo qu'escontra finales d'esti sieglu la población ronde los 1100 habitantes.

Economía editar

La principal riqueza de Sevilleja de la Jara ye l'actividá cinexética. Equí atópese'l primer Cotu Social d'España.

A la entrada al conceyu, a menos d'un quilómetru atopen les instalaciones del Serviciu Nacional de Pesca Continental, Caza y Parques nacionales, entidá que va xestionar y va enriar la puesta en marcha d'esti gran cotu de caza menor qu'ocupa una superficie de más de 30.000 hectárees, entendíos los términos municipales de Sevilleja y Anchores, nes provincies de Toledo y Ciudá Real, respeutivamente. Amás d'estos pueblos, el cotu alluga les aldegues de Buenasbodas, Gargantilla, Minas de Santa Quiteria y Puerto Rey, ésti yá na llende cola provincia de Cáceres. Dada la so gran estensión, el cotu namái puede conocese faciendo'l percorríu n'automóvil. Anque los caminos son de tierra, la circulación non corada nengún riesgu. El paisaxe ye con montes chatos que ruempen la llinia d'horizonte y torguen acolumbrar cualquier nucleu de población. El banzáu del Cíjara ye la llende natural del cotu, enfusáu yá na provincia cacereña. Per estes tierres non yá atópase la perdiz, sinón tamién el venado y el xabalín. L'accesu a los permisos de caza nel cotu, consiguir por sortéu según faya sío la cría nel añu y la necesidá del control cinexéticu de la zona. Al Cotu Social de Sevilleja de la Jara y Anchores van tener accesu pos, según prescribe la nueva Llei de Caza, tolos cazadores españoles con arreglu a los sorteos y precios que se van establecer nel oportunu plan añal d'aprovechamientos. Los permisos oportunos van poder consiguise nes oficines provinciales del Serviciu o bien dientro de los conceyos de Sevilleja y Anchores, onde s'atopen los controles de vixilancia y caltenimientu de los cotos.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Sevilleja de la Jara ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Monumentos y llugares d'interés editar

  • Ermita del Santu Cristu Arrodillado: De planta rectangular d'una sola nave, con accesu polos pies. Capiya mayor adosada más ancha que la nave.

Fiestes editar

  • 20 de xineru: San Sebastián.
  • 2º Domingu d'agostu: Fiesta de La Espiga, verbenes, xuegos populares y espectáculos musicales, maxa y teatru...
  • 14 de Setiembre: Fiestes n'honor al Cristu Arrodillado.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar