Aniceto Arce

políticu de Bolivia

Aniceto Arce Ruiz (15 d'abril de 1824Tarija – 1906Sucre) foi un abogáu, empresariu y políticu bolivianu. Ocupó la presidencia del so país del 15 d'agostu de 1888 al 11 d'agostu de 1892.[2]

Aniceto Arce
27. presidente de Bolivia

15 agostu 1888 - 11 agostu 1892
Gregorio Pacheco - Mariano Baptista
Vida
Nacimientu Tarija15 d'abril de 1824[1]
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Sucre1906[1] (81/82 años)
Estudios
Estudios Universidad Mayor, Real y Pontificia San Francisco Xavier de Chuquisaca (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuentamador
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Aniceto Arce nació en Tarija, el 17 d'abril de 1824. Perteneciente a una modesta familia, foi fíu de Diego de Arce y Francisca Ruiz de Mendoza. Cursó los sos estudios primariu y secundariu nel Colexu Junín de Sucre, y de derechu na Universidá de San Francisco Xavier. Bien nuevu percorrió'l país. En 1850, a los sos 26 años, foi escoyíu diputáu; escorríu pol presidente Manuel Isidoro Belzu, se exilió en Copiapó (Chile) onde s'interesó pol trabayu de mines. Una vegada que José María Linares xubió al poder posesionándose como presidente de Bolivia en xineru de 1857, Arce foi nomáu rector del Colexu Nacional Pichincha de Potosí. Un añu antes, en 1856 empecipiara los sos trabayos nes mines de plata de Huanchaca que lo convertiríen nel primer millonariu del país

Mientres el gobiernu del xeneral y presidente José María de Achá foi ministru de Bolivia n'Arxentina y Paraguái (1863). Mientres la Guerra del Pacíficu, convencíu de l'adversa resultancia pal país, encabezó'l partíu pacifista. La so posición yera que'l Mariniega yera por delles razones indefendible. Asina, el país tendría d'amenorgar les sos perdes y buscar una alianza con Chile. Participó dende'l Congresu pa derrocar a Hilarión Daza y tuvo un rol fundamental na redaición de la nueva Constitución del país, aceptando ser vicepresidente de Narciso Campero nel crucial periodu de construcción de nación 1880-1884. Les sos diverxencies nel resolución del conflictu bélicu con Chile, conducen al so destierru de Bolivia en 1881, instalándose en París. Finalmente, el nome de Arce ye absueltu y déxase-y tornar al país en 1883. Darréu, intervién de nuevu na política al frente del Partíu Constitucional, que se tresformó en Partíu Conservador al fundise col Democráticu, y que proponía la primacía de la llei, eleiciones periódiques y un réxime a favor de les élites empresariales. En 1885 foi nomáu ministru del so país en Chile y, en 1886, ministru n'España y Francia.

Presidente de Bolivia editar

Foi escoyíu Presidente de Bolivia pal periodu 1888-1892. Termináu ésti retiróse a la vida privada y a los sos negocios. Sufrió una persecución política per parte del Partíu Lliberal hasta que vuelve a la política activa en 1904 pa competir como candidatu a la primer maxistratura col so opositor Ismael Montes. Morrió dos años dempués.

Combatíu constantemente polos lliberales, el so mandatu carauterizar por un gobiernu fuerte y constructivo. Entendió que lo esencial yera venceyar les diverses rexones y comunicar el país col esterior. D'esta miente fixo construyir carreteres ente Sucre y Potosí, Sucre y Cochabamba y Oruro, y Cochabamba al Beni y, sobremanera, el ferrocarril ente la frontera chilena y Oruro, que rellacionó al país y los sos productos col mundu; sicasí, los sos proyeutos de llevalo a La Paz y Sucre nun se realizaron, en parte, por oposición interna. Amás d'otres diverses obres públiques, creó'l Colexu Militar del Exércitu, lleva a cabu la electrificación de delles ciudaes y promulga modernes lleis bancaries y d'inversión. En política esterior, Arce trató, ensin ésitu, de que-y fora devuelta a Bolivia la franxa de mariña arrampuñada por Chile o que se dexara los territorios de Tacna y Arica. Ye recordáu pol so calter enérxicu y la so firme postura en favor d'un orde civil y democráticu (esto valió-y el llamatu de 'el Bolivianu de fierro'), y por sentar les bases pal funcionamientu d'un sistema de partíos políticos modernos nel país.[3]

Empecipióse la esploración de la rexón de Caupolican ( antes una de les provincies del Beni que s'estendía hasta'l departamentu de Pando) actual provincia Franz Tamayo, onde s'afayó les riqueces gomeras.

Aniceto Arce finó en Sucre, Bolivia el 14 d'agostu de 1906 a los 82 años d'edá.

Actos alministrativos y mandáu editar

  • La construcción de les primeres llinies ferroviaries.
  • El dominiu de la plata na economía.
  • La inauguración en Bolivia del teléfonu.
  • La Fundación de la ciudá d'Uyuni.
  • La creación de dellos bancos, Hipotecariu Nacional, Creitu Hipotecariu, Nacional de Bolivia.
  • La implementación de carreteres asfaltaes.
  • La esploración de la rexón de Caupolicán, onde s'afayaron riqueces gomíferas.
  • Fundóse'l Colexu Militar.

Autores como José Mesa, Teresa Gisbert y Carlos Mesa Gisbert consideren que Aniceto Arce nun ordenar la entrada n'aición de les fuercies al mandu de Narciso Campero mientres la Guerra del Pacíficu al tar en colusión con empresarios mineros chilenos, quien teníen intereses comerciales na mariña del Pacíficu bolivianu, que fuera ocupáu per Chile depués de les aiciones militares de marzu de 1879.

Información anecdótica editar

D. Aniceto Arce apaez nel llibru Chuquisaca, o La Plata perulera del escritor español Ciro Bayu, quien cola ayuda del entós yá retiráu presidente de Bolivia llogra establecer un colexu infantil pa los fíos de les clases más acomodaes de Sucre, incluyendo a los nietos del ex-presidente[4]


Predecesor:
Gregorio Pacheco Leyes
 
Presidente de Bolivia

15 d'agostu de 1888 - 11 d'agostu de 1892
Socesor:
Mariano Baptista Caserta


Predecesor:
Vacante
 
Vicepresidente de Bolivia

1880 - 1884
Socesor:
Vacante

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w61h6p8f. Apaez como: Aniceto Arce. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Alcides Arguedas, La Paz (1923). «Historia xeneral de Bolivia». Consultáu'l 8 d'ochobre de 2009.
  3. Prudencio Bustillos, Buenos Aires (1951). «La vida y l'obra de Aniceto Arce». Consultáu'l 8 d'ochobre de 2009.
  4. Chuquisaca, ó La Plata perulera; cuadros históricos, tipos y costumes del Altu Perú (Bolivia) (1912). Enllaz al testu íntegru n'Internet Archive.