José María de Achá

políticu bolivianu

José María Achá Valiente (8 de xunetu de 1810Cochabamba – 29 de xineru de 1868Cochabamba) foi un militar y políticu bolivianu, décimu cuartu Presidente de Bolivia dende'l 4 de mayu de 1861 hasta la so cayida del 28 d'avientu de 1864.

José María de Achá
17. presidente de Bolivia

4 mayu 1861 - 28 avientu 1864
José María Linares - Mariano Melgarejo
Vida
Nacimientu Cochabamba8 de xunetu de 1810
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Cochabamba29 de xineru de 1868 (57 años)
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

José María de Achá nació na ciudá de Cochabamba el 8 de xunetu de 1810. Se enlistó nel exércitu bolivianu, pos la carrera militar yera prometedora na so dómina. Tomó parte 1835 nes batalles de la Confederación Perú boliviana y na guerra ente Perú y Bolivia de 1841. Engarró tamién na Batalla de Ingavi sol mandu del mariscal José Ballivián Segurola.

Mientres la so vida política, Achá aportó a ministru de guerra del presidente José María Linares, a cual derrocar el 14 de xineru 1861 por aciu un golpe d'estáu, dempués de lo que s'instaló una Xunta Gubernativa o Triunviratu militar, de la que formó parte xunto colos xenerales Ruperto Fernández y Manuel Antonio Sánchez. La misión principal d'esta Xunta foi acelerar el procesu de democratización del país, convocando a una asamblea constituyente. Esta instalóse'l 1 de mayu de 1861, y el 4 mayu, los asambleístas escoyeron a Achá como Presidente provisional de Bolivia.

Presidente de Bolivia editar

Apenes entráu'l gobiernu, el presidente Achá declaró amnistía xeneral el 6 de mayu de 1861 pa tolos escorríos políticos que s'atopaben fora de la república, amás de cortar los procesos xudiciales que teníen nel so contra.[1]

Ministros d'estáu editar

Ministeriu de Nome
Interior y Xusticia Ruperto Fernández
Rellaciones Esteriores y Facienda Rafael Bustillo
Cultu ya Instrucción Pública Manuel Macedoniu Salinas
Guerra Manuel de Sagárnaga

Mientres el so gobiernu, por aciu decretu supremu del 17 de mayu de 1861, Achá nomó a los sos ministros los cualos fueron los siguientes: Como ministru del Interior y Xusticia al xeneral Ruperto Fernández (dichu ministru yera de nacionalidá arxentina), como ministru de Facienda al Dr. Rafael Bustillo (el despachu de les rellaciones esteriores dependíen d'esti ministeriu), como ministru de Cultu ya Instrucción Pública a Manuel Macedoniu Salinas y como ministru de Guerra al xeneral Manuel de Sagárnaga.

Aumentu salarial a ministros y diputaos editar

Amás de nomar a los sos ministros, Achá xubió los sueldos d'aquellos hasta los 5000 pesos añales (416 pesos mensuales) qu'años antes el ex-presidente José María Linares rebaxára-yos los salarios, por aciu decretu supremu del 11 d'avientu de 1857

El 23 de mayu de 1861, Acha decreta tamién l'apurro de viátigos y dietes (remuneración económica) a los diputaos de l'asamblea nel monto d'unos 200 pesos mensuales que debieren de pagar les tesoreríes departamentales.

Por aciu Llei de 3 de xunetu promúlgase una llei de construcción de dos pontes na Provincia de Arque: unu nel ríu Ucuchi, y l'otru nel de Colcha, so la inmediata inspeición y vixilancia del Conseyu Municipal de la Provincia. El 10 de xunetu del mesmu añu, nel Departamentu de Tarija y Distritu de Chichas, suspender pol términu de diez años, el reclutamiento de soldaos pal serviciu del Exércitu, salvo'l casu de guerra esterior, amás d'indultar a los soldaos que desertaren del exércitu.

El 13 de xunetu de decretóse l'autorización pa crear una comisión que faiga la repatriación a Bolivia de los restos del xeneral y ex presidente José Ballivián qu'entá s'atopaben en Rio de Janeiro, Brasil, cola cuenta de qu'esta comisión atópese yá en Bolivia pal 4 de febreru de 1862. Por aciu Llei del 15 de xunetu declarar al pueblu de Cotagaita como capital de la provincia de Chichas.

El 5 d'agostu de 1861 promulgóse una nueva Constitución Política qu'afitó un periodu presidencial de 3 años, ensin posibilidá de reelección.

Matanzas de Loreto editar

Arrestos editar

En setiembre de 1861, Achá tuvó que viaxar d'urxencia a Sucre pa encalorar un llevantamientu en contra de gobiernu que se produxera nesa ciudá.

Achá, antes de partir de La Paz, dexó como prefeutu del departamentu al Dr. Rudencindo Carbajal y como comandante xeneral del departamentu al Coronel Plácido Yañez, encargáu de caltener l'orde mientres l'ausencia de presidente.

Prestáu Yañez, odiaba gravemente a toos aquellos persones que fueron o que nesi momentu yeren partidarios allegaos al xeneral Manuel Isidoro Belzú, el motivu foi que cuando esta era presidente de Bolivia encarceló a Yañez nuna celda amás d'escorrelo políticamente mientres 9 años incluyendo'l gobiernu de Cordova (1848-1857), pa depués ser exiliáu.

El 29 de setiembre de 1861, Yañez mandó a arrestar a delles personalidaes destacaes de la sociedá paceña (la mayoría de partidarios de Belzu), col argumentu d'estos qu'entamaben dalgún golpe d'estáu contra l'actual Gobiernu. Na nueche mando correspondencia a Sucre al presidente Achá esplicándo-y sobre l'arrestu de dellos supuestos golpistes que diben en contra de xestión.

Informáu'l gobiernu en Potosí de lo asocedío, el 5 d'ochobre de 1861 dispunxo que tolos deteníos, militares y paisanos, fueren xulgaos por un conseyu ordinariu de guerra y decretó l'estáu de sitiu nes provincies de Pacajes y Ingavi y nel distritu de La Paz

El 18 d'ochobre de 1861, Yañez mandó a arrestar al ex presidente Jorge Córdova, na so casa allugáu nel barriu de San Jorge de la ciudá de La Paz. Los soldaos encargaos d'arresta-y, treslladaron a Córdova a la cárcel del Loreto (anguaño onde s'atopa'l Palaciu Llexislativu de Bolivia).

Matanza editar

La nueche del 23 d'ochobre de 1861 producióse un supuestu motín con disparos de fusil amenáu frente al palaciu de gobiernu por presuntos partidarios del xeneral Manuel Isidoro Belzu pa lliberar a los presos, (dichu motin foi montáu y favorecíu polos mesmos soldaos del coronel Yañez a órdenes d'esti como escusa pa poder asesinar a los presos del Loreto).

Dempués d'esti supuestu llevantamientu armáu contra'l gobiernu de Acha, Plácido Yanez ordenó a los custodios de la cárcel qu'en represalia y castigu asesinárase-y a Jorge Córdova con cuatro disparos d'arma de fueu. Minutos dempués, Yañez recibía'l parte de les centineles de que la misión encamentada yá taba fecha y qu'amás non se lo fusiló con cuatro disparos sinón con seis, morriendo d'esa manera l'ex presidente de Bolivia Córdova (xenru del ex-presidente Belzú).

Ente les 2 y les 4 de la nueche, a la cabeza de Yañez, el so guardia personal y los soldaos centineles del Loreto, a toa priesa sacaron de los sos celdes a tolos prisioneros, llevandalos hasta media Plaza Murillo, pa depués ende asesinalos fusilandolos en masa. Na actualidá entá se desconoz el numbero de victimas, pero polo xeneral presumir que mientres les matances de Yañez morrieron alredor de más de 70 persones.

Ente los asesinaos taba Francisco Belzú (hermanu del ex presidente Manuel Isidoro Belzu que nesos momentos atopábase como refuxáu políticu nel Perú). Amás de la muerte de Jorge Córdova y Francisco Belzú, delles personalidaes notables del país morrieron tamién asesinaes esa mesma nueche.

Una vegada que'l presidente José María Achá enterárase sobre asoceder, caltúvose impasible y neutral ensin realizar nengún castigu contra Plácido Yañez. De la mesma, el pueblu paceño, al ver la impunidá per parte del gobiernu y agafáu por tal crime, aprovechó unu de los llevantamientos militares que se daba en contra'l gobiernu, p'acoradar a Plácido Yañez un mes dempués, el 23 de payares de 1861.

Eleiciones y presidencia constitucional editar

Convocó a eleiciones en 1862, y convirtióse en presidente constitucional en venciendo al xeneral Gregorio Pérez y a al Dr. Tomás Frías. Achá se posesionó como presidente constitucional de Bolivia'l 6 d'agostu de 1862

En 1863 publicó un decretu supremu que brindaba una parcela a los indíxenes ensin tierres siempres y cuando estos debieren de ser propietarios con anterioridá de diez años.

Creó la Corte Suprema de Xusticia na ciudá de Cochabamba, ciudá que tamién foi dotada de la so primer imprenta. Intentó implementar reformes na minería y na llexislación agraria, pero ensin resultancies óptimos.

En política esterior, alcordó col Perú el Tratáu de Paz y Amistá del 5 de payares de 1863, que llimaba les diferencies qu'hasta entós caltuvieren dambes Repúbliques, y que yera al empar un pactu d'alianza defensiva. Suscribir, per Bolivia, el ministru plenipotenciario Juan de la Cruz Benavente, y pol Perú, el canciller Juan Antonio Ribeyro.

El problema internacional más espinosu qu'encaró'l gobiernu de Achá foi l'engarráu con Chile, por causa de la ocupación, per parte d'esti país, de la badea de Mejillones, nel departamentu de la mariña bolivianu del Pacíficu. Faía yá dellos años que los chilenos empecipiaren una descarada política expansionista sobre territoriu bolivianu (Atacama), que les sos riqueces en guanu y salitre naguaben. Escosáronse tolos medios diplomáticos pa llegar a una solución que dexara satisfecha a Bolivia, y el congresu bolivianu autorizó al presidente a declarar la guerra a Chile como últimu recursu en casu de que tolos recursu diplomáticos acabárense (5 de xunu de 1863). Pero la defensa continental ante l'agresión de la flota española del Pacíficu en 1864, fixo dexar a un segundu planu dichu problema, y Bolivia xunir a la cuádruple alianza contra España, xunto con Perú, Chile y Ecuador.

Consciente de l'amenaza chilena, alcordó un préstamu con Inglaterra pa construyir un ferrocarril a la mariña, y mercar buques de guerra pa la defensa de la mariña. La tramitación d'esti proyeutu foi confiada al industrial Avelino Aramayo; pero cuando yá tou taba llistu, atayar pola negativa del ministru de facienda, Miguel María d'Aguirre. Asina se perdió la oportunidá de que Bolivia pudiera defender de manera efectiva la so provincia costera del expansionismo chilenu.

Magar el so talentu militar y les sos dotes de mandu amás de la de secute de la muerte de la so esposa n'agostu de 1864, Achá nun pudo enfrentar con ésitu la sulevación del so antiguu collaborador y protexíu, Melgarejo, quien lo derrocó'l 28 d'avientu de 1864.

Fallecimiento editar

José María de Achá retirar a la vida privada na so ciudá natal de Cochabamba, onde finó'l 29 de xineru de 1868 a los 57 años d'edá.


Predecesor:
Xunta Gubernativa de 1861
 
Presidente de Bolivia

4 de mayu de 1861 - 28 d'avientu de 1864
Socesor:
Mariano Melgarejo

Bibliografía editar

  • Bethell, Leslie. Historia d'América Llatina: América Llatina independiente (1820-1870). (Barcelona: Ed. Crítica. 1991).
  • Mesa José de; Gisbert, Teresa; Mesa, Carlos D.: Historia de Bolivia, tercer edición.
  • López Martínez, Héctor: Hestoria Marítima de Perú. La República – 1876 a 1879. Tomu X. Institutu d'Estudios Históricos-Marítimos de Perú. Lima, Perú, 1993. Impresu por Cobol S.R.L.

Referencies editar

Enllaces esternos editar