Arquillinos ye un conceyu d'España, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón, dientro de la provincia de Zamora, asitiáu na contorna de Tierra del Pan.[3] Tien una superficie de 17,64 km², con una población de 141 habitantes y una densidá de población de 7,99 hab/km².

Arquillinos
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Arquillinos (es) Traducir Juan José Vicente González
Nome oficial Arquillinos (es)[1]
Códigu postal 49126
Xeografía
Coordenaes 41°42′32″N 5°39′22″W / 41.708888888889°N 5.6561111111111°O / 41.708888888889; -5.6561111111111
Arquillinos alcuéntrase n'España
Arquillinos
Arquillinos
Arquillinos (España)
Superficie 17.64 km²
Altitú 673 m[2]
Llenda con Pajares de la Lampreana y Villalba de la Lampreana
Demografía
Población 116 hab. (2023)
- 59 homes (2019)

- 58 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 6,58 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El nome Arquillinos paez tratase d'un doble diminutivu, con morfoloxía común na toponimia lleonesa (Matillina, Fresnellino, Campellino, Castrillino, Casillina). La reiteración de sufixos puede ser puramente espresiva; o venir de una diferenciación toponímica ente'l llugar referíu y otru non alloñar. La proximidá ente Arquillinos y el estinguíu Arcello, según el común orixe del topónimu, obligaríen a la nueva sufixación diferenciadora (Arquill-inos), na que curiosamente se restaura la forma velar –rk– en cuenta de *Arçellinos. Ello deberá a la tresparencia del topónimu Arcello na conciencia de los pobladores medievales, pa quien rescamplaba'l so significáu ‘arquillo'.[4]

Historia editar

Les muertes romanes topaes nos xacimientos Las Torrecillas y El Torreón, y tamién na necrópolis de Las Paredes, indíquennos l'antigüedá de los poblamientos allugaos nesti territoriu.

Sicasí, la fundación de Arquillinos nel so allugamientu actual deber a la repoblación efectuada polos reis lleoneses mientres la Edá Media. Entós, pasó a pertenecer como señoríu al Arzobispu de Santiago, quien recibía los trés cuartos de los sos diezmos granaos.[5]

Na Edá Moderna, los aforfugos económicos de Felipe II pola so política internacional desaguaron na venta de Arquillinos, cola correspondiente autorización papal, a Francisco García de Villalpando, en 1588, señoríu que recayó na familia Guadalfajara nel sieglu XVII. El so descendiente, Melchor de Guadalfajara Eraso, rexidor de la capital zamorana, llogró'l títulu de Conde de Castroterreño nel sieglu XVIII, pagándo-y los llabradores un vasallaxe de dos fanegas de trigu, los medios llabradores una fanega y el restu una ochava, amás de 10 maravedinos cada unu y 48 pites ente toos.

Al crease les actuales provincies na división provincial de 1833, Arquillinos quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa.[6]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Arquillinos ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Patrimoniu editar

  • Ilesia de Santiso. Nella destaca la so espadaña construyida en lladriyu. El so Retablu Mayor ta presidíu pola imaxe de Santiso na so fornica central, arrodiáu d'interesantes pintures pertenecientes a otru retablu anterior, posiblemente del primer cuartu del sieglu XVI, que representen la vida del titular, los apóstoles colos sos atributos y escenes bíbliques. Tien tamién un retablu rococó de trés calles y áticu con cinco pintures de mediaos del sieglu XVI, que pertenecieron a un antiguu retablu dedicáu al Apóstol Santiago.

Fiestes editar

Les fiestes de Arquillinos empecipiar cola Alborada de los Quintos, el día de Reyes, peles cais del pueblu, entonando cantaraes y pidiendo l'aguilandu a los vecinos. La fiesta patronal celébrase l'últimu fin de selmana de xineru, con misa solemne, procesión, aperitivo nel Conceyu y verbena nocherniega. En Selmana Santa destaquen procesiones como la del Vienres Santu o la del Alcuentru'l domingu de Resurreición. Festexar a San Isidro'l 15 de mayu, con misa, procesión y bendición de campos. El tercer sábadu de mayu Arquillinos allega en romería al santuariu de la Virxe del Templu, en Pajares de la Lampreana. En mayu, los quintos llanten el mayu nel llamáu “Prau de los Llavaderos”. El 25 de xunetu celébrase solemnemente a Santiago Apóstol.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/arquillinos-id49014.
  3. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Diputación Arquilinos
  4. Riesco Chueca, Pascual (2010), “Nueves conxetures de toponimia zamorana”, Anuariu 2008, Institutu d'Estudios Zamoranos Florián de Ocampo, Diputación de Zamora, páx. 415.
  5. Adri Palombares: Arquillinos
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.