Villalba de la Lampreana

Villalba de la Lampreana ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Villalba de la Lampreana
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villalba de la Lampreana (es) Traducir Argelina Deza Alonso
Nome oficial Villalba de la Lampreana (es)[1]
Códigu postal 49126
Xeografía
Coordenaes 41°44′36″N 5°38′29″W / 41.743333333333°N 5.6413888888889°O / 41.743333333333; -5.6413888888889
Villalba de la Lampreana alcuéntrase n'España
Villalba de la Lampreana
Villalba de la Lampreana
Villalba de la Lampreana (España)
Superficie 28.22 km²
Altitú 679 m[2]
Llenda con Villarrín de Campos, Villafáfila, Cañizo, Castronuevo, Arquillinos, Pajares de la Lampreana y Manganeses de la Lampreana
Demografía
Población 215 hab. (2023)
- 126 homes (2019)

- 101 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,62 hab/km²
villalampreana.com
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu, con una superficie de 28,29 km², asítiase na contorna de Tierra de Campos. La so hestoria ta amestada a la Orde de Santiago, como atestigüen les cruces santiaguistas de la so ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción». El so términu ta incluyíu na reserva natural de Llagunes de Villafáfila, de la que «llaguna Fonda» ye unu de los sos espacios más emblemáticos.

Xeografía editar

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 679 msnm.[4][5] El so términu ta incluyíu na reserva natural de Llagunes de Villafáfila, siendo la llaguna Fonda» una de les formaciones lagunares del citáu espaciu natural protexíu.[6]
Noroeste: Villarrín de Campos Norte: Villarrín de Campos Nordeste: Villafáfila
Oeste: Manganeses de la Lampreana   Este: Cañizo
Suroeste: Pajares de la Lampreana Sur: Arquillinos Sureste: Castronuevo de los Arcos

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente por aciu alcuerdu municipal la 8 d'ochobre de 2002. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

 
Escudu de Villalba de la Lampreana
«Escudu partíu y mediu cortáu. 1º d'azur, villa de plata sobre ondes d'azur y plata, cargada la onda de plata con llamprea de sable. 2º de plata, Cruz de Santiago de gules. 3º de gules, torre d'ilesia de plata, al timbre Corona Real zarrada.»

La descripción de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por cruz completa colorada fileteada de blancu y cantonada d'azul con una llamprea blanca.»

Topónimu editar

Villalba
La primer parte del topónimu fai referencia a la so condición de villa, en tanta población que cuntó con dalgún privilexu o con dimensiones la soficientes como pa estremase d'una puebla, ensin que dicha distinción traxera una reconocencia del títulu de ciudá. Alba, pela so parte, podría referise al color claru o ablancazáu de les paraxes nos que cunta con una alta concentración de sales, principalmente de cloruru sódicu y magnésicu. Estes fueron especialmente visibles nel estivu, cuando'l calor evaporaba bona parte de les güelgues que formen parte de los que los paisanos denominen "Les Salinas" y que na actualidá atopen protexíos na reserva natural de Llagunes de Villafáfila. La esplotación de sal foi equí una notable actividá económica, que la so esistencia foi acotada pal periodu que va dende la Edá del Bronce y hasta'l Medievu, dambos incluyíos. La so esplotación entró en decadencia cola puxanza del sal marino que se producía y distribuyía a un preciu muncho más algamadizu.[8]
Lampreana
Contorna asitiada nel centru de la provincia de Zamora, qu'inclúi los pueblos de Manganeses, Payares y Villalba. Anguaño atópense dientro de la mancomunidá de Tierra de Campos-Pan-Lampreana.
Les primeres alusiones a la contorna de la Lampreana apaez en documentos de los sieglos IX y X. Nos cualos fai alusión a les “pausatas in Lampreana” (salines en Lampreana) nel documentu d'una compra que realizó'l monesteriu de Sahagún a Alarico y a la so hermana Fradegundia nel añu 936. (cfr. Studia Zamorensia, páx. 32, segunda etapa volume IV, UNED Zamora 1977.) Esta Lampreana atópase na redoma de Revellinos y Villafáfila.
Hai dos hipótesis sobre l'orixe d'esti nome. La primer teoría derivar de la etimoloxía n'íberu de la pallabra lampreana que significaría “ríu Lampre”. De fechu créese que na zona hubo repoblaciones ilirias. La segunda, y más aceptada hipótesis, rellacionar col usu de les llagunes salines esistentes nesta zona pa la cría de llamprea. Como asegura Jesús Torbado en Tierra mal bautizada:“La Lampreana foi antigua y pernomada llaguna, productu tamién del [ríu] Saláu, que les sos sumíes fronteres enmarquen güei los pueblos de Villarrín, Manganeses, Payares y Villalba. Na llaguna, los monxos de Sahagún criaben pexes y llamprees cilíndriques, llises, mafoses y apuntiaes, coles que abaste-cían les sos cuaresmales refectorios”. Na páxina web d'A.d.r.i. Palombares dedicada a Manganeses de la Lampreana dizse:«En 1914 escribía Ismael Calvo Madroño: “...allá por onde s'abasnar el Saláu hai una rexón que se designa col nome de Lampreana. Porque naquelles agües los monxos del famosu Monesteriu de Sahagún (Llión) establecieron viveros de pexes, esplotando principalmente les bones condiciones que, pa criar llamprees, teníen aquellos depósitos y corrientes d'agua. D'ende'l so nome...”». Les llamprees yeren bien apreciaes d'antiguo. Según Cela en Madera de boj: “la llamprea ye un manxar de dioses, pero tien mala prensa porque come muertos”.

Historia editar

 
Fernandu II de Llión dio en 1172 l'alfoz de Castrotorafe a la Orde de Santiago, pasando a depender asina Villalba de la orde santiaguista

Villalba de la Lampreana perteneció, como otres llocalidaes cercanes, al señoríu de Castrotorafe, qu'en 1172 foi donáu pol rei Fernandu II de Llión a la Orde de Santiago, naciendo asina la Encomienda de Castrotorafe de dicha orde.

Por cuenta de esta pertenencia a la orde santiaguista dende'l sieglu XII, eclesiásticamente Villalba de la Lampreana quedó encuadráu na diócesis de Lleón de Santiago o Prioratu de San Marcos de Llión (qu'arrexuntaba los territorios lleoneses de dicha Orde), hasta que la bulda «Quo Gravius», promulgada'l 14 de xunetu de 1873, alcordó la disolución de les órdenes militares,[9][10] fechu que fizo posible la integración de la llocalidá na Diócesis de Zamora.

Yá nel sieglu XIX, la división territorial d'España en 1833 encuadró a Villalba na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[11] Tres la constitución de 1978, esti conceyu pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en cuantes que pertenecíen a la provincia de Zamora.[12]

Patrimoniu editar

  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción. Históricamente venceyada a San Marcos, constituyida pola Orde de Santiago, son entá apreciables les cruces santiaguistas que confirmen el so pasáu. Nel so interior destaca un retablu renacentista de 1536. Coles mesmes, destaquen la so brengosa torre cuadrada, con remate en lladriyu, y el coru del sieglu XVI, realizáu de suelu y viga de artesonado con florones entallaos. Tien retablos llaterales bien interesantes.
  • Palombares. Hai de solliñar el palombar que s'asitia 700 metros antes de la entrada a la llocalidá dende Zamora, allugáu ente la carretera y el ríu Saláu, consideráu unu de los más bellos de la provincia.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 28,22 km²,[13] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 242 habitantes y una densidá de 10,89 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Villalba de la Lampreana ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[14]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[14]      Población según el padrón municipal de 2011[15] y de 2017 del INE.

Fiestes editar

Les principales fiestes de Villalba son San Antón (17 de xineru), Les Candeles (2 de febreru), Santa Águeda (5 de febreru), Santa Filomena (19 de febreru) y la Virxe de l'Asunción (15 d'agostu).[16]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villalba-de-la-lampreana-id49246.
  3. Diputación de Zamora
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Villalba de la Lampreana na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  6. llaguna fonda.html Llaguna Fonda
  7. 7,0 7,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ALCUERDO de 8 d'ochobre de 2002, del Conceyu de Villalba de la Lampreana (Zamora), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y la Bandera Municipal.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ212 de 31 d'ochobre de 2002.
  8. «Villafáfila esplotaba'l sal na Edá del Bronce»
  9. Les órdenes militares na actualidá. Los sos fines y actividaes. Fernando Morenés y Mariátegui
  10. Historia de Villalba de la Lampreana
  11. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. {{cita web|url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión|autor=
  13. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Zamora». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016.
  14. 14,0 14,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Villalba de la Lampreana».
  15. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  16. Adri Palombares: Villalba de la Lampreana

Enllaces esternos editar