Asturies y Cantabria, lo demás ye tierra conquistada

El dichu popular español y principalmente asturianu que resume la importancia del Reinu d'Asturies na xénesis del Reinu d'España por aciu referencia a la batalla de Cuadonga, adopta distintes formes. Dalgunes d'elles son Asturies, lo demás ye tierra conquistada,[1]España ye Asturies y, lo demás, tierra conquistada a los moros,[2] Asturies ye España, y lo demás, tierra conquistá (n'asturianu), ente otres.[3] .

Contestu editar

La idea de que les tierres de Cantabria y Asturies fueron les úniques rexones peninsulares n'aguantar l'azogue musulmano tien una llarga tradición, independientemente de la so veracidá histórica, qu'en gran parte ye ciertu. Asina, por casu, el portugués Francisco Rodríguez Lobo escribió pa una obra del sieglu XVIII que los sarracenos (…) tienen conquistada tola tierra d'España, sinón ye la de les Asturies, y Cantabria.[3] Igual argumentu sosteníase entá nel sieglu XIX, añader los Pirineos de Navarra y Aragón.[4] Dambes tesis, la conquista y la nun conquista de dalgunes o delles rexones del norte de la península Ibérica, fueron fervientemente defendíes a lo llargo de la historia y tienen ecos anguaño. Sicasí, l'arqueoloxía y l'historiografía desmienten la independencia de la munchos de los territorios nortizos, y omiten o nun confirmen los d'otros.

Autores como Juan José Sánchez Badiola vieron en frases como ésta la esaltación d'un estremu norte peninsular que la so pureza de sangre ye mayor. Nesti sentíu, poner al mesmu nivel de la nobleza de La Montaña (en referencia a l'actual Cantabria), que'l so bagaxe en llinaxes aristocráticos foi enorme, el gallardismo na resistencia frente a la península musulmana de Lleón y el centru-norte de Castiella, y l'arguyu vasco de Vizcaya; apreciaciones toes elles que según Sánchez Badiola alimenten el mitu d'una España impoluta de contaminación semita y favorecen los separatismos, de la que s'esaxera y n'ocasiones, tracamundia la historia d'España.[5]

Asturies y Cantabria editar

Más allá de la historicidad de la conquista o rampiña musulmana del norte de la península Ibérica, otru problema que plantega la sentencia ye la inclusión del términu Cantabria qu'apaez en delles variantes. L'historiador Real Academia de la Historia académicu cántabru José Ramón Saiz defender, d'acordies con dellos profesionales asturianos que los sos testos cita, argumentando l'orixe cántabru de la monarquía asturiana (y más tarde, española) en dos sentíos; el primeru l'ascendencia cántabra d'Alfonso I, fíu de Pedro, duque de Cantabria, y el segundu'l posible orixe llebaniegu de Pelayo, victoriosu en Cuadonga, batalla que terminó na redoma de Potes, en Llébana. Dambes tesis son sosteníes por ensame de cites historiográfiques y una amplia bibliografía histórica y contemporánea. El mesmu autor cita amás, a manera d'anécdota, el convencimiento d'Alfonso XII nel orixe cántabru d'España.[1]

Concretamente'l mesmu Rey Alfonso XII nuna carta escrita dende Comillas pa la so hermana la infanta María de la Paz de Borbón, y fechada a 15 d'agostu de 1882, dicir:

Al contemplar la nobleza y el patriotismu d'esti montañeses, toos y yo el primeru, pensamos en ti como encarnación d'estos mesmos sentimientos dientro del llar; y al ver yo la to carta, como nun peco de modestu, nun puedo menos d'allegrame pensando que seique me creas dignu d'esta Cantabria, Trubiecu de la Monarquía Española
Alfonso XII[6]

Sicasí, la multiplicidá de teoríes qu'esistieron y entá esisten al respeutu, cuantimás, del verdaderu orixe de Pelayo, nun dexen oldear a ciencia cierta tola disertación, al igual que l'arqueoloxía y la hestoria conocíes nun dexen faer lo propio cola reivindicación d'arguyu asturiano implícita na sentencia popular.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Saiz, José Ramón (2002). El Ducáu de Cantabria. L'Orixe d'un Reinu, 2007, 3ª, Ediciones Tantín. ISBN 978-84-96143-89-0.
  2. Brun, Jesús (1998). Cristianos y musulmanes en Castiella y Lleón. Xunta de Castiella y Lleón, Conseyería d'Educación y Cultura, y Caja Duero, páx. 44. ISBN 8478467165.
  3. 3,0 3,1 Rodríguez Lobo, Francisco (1793). Corte n'aldega, y nueches d'invierno. Valencia: Oficina de Salvador Faulí, páx. 100.
  4. VVAA (1846). Coleccion xeneral de Codigos antiguos y modernos…. Barcelona: Imprenta de D. Ramón M. Indar, páx. 175.
  5. Sánchez Badiola, Juan José (2005). Desmontando España. El gran fraude de los separatismos. Visión llibros, páx. 189-190. ISBN 9788498211283.
  6. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1923/10/09/003.html