Avieyamientu humanu

El avieyamientu ye'l conxuntu de cambeos morfolóxicos y fisiolóxiques qu'apaecen de resultes de l'acción del tiempu sobre los seres vivos, que supón un amenorgamientu de la capacidá d'adaptación en cada unu de los órganos, aparatos y sistemes, lo mesmo que de la capacidá de respuesta a los axentes lesivos (noxas) qu'inciden nel individuu. L'avieyamientu de los organismos y particularmente el nuesu como especie humana, foi motivu d'esmolición dende va años.[1]

Un home d'edá.

Nuesa esperanza de vida aumentó significativamente nos últimos años. El avieyamientu de la población puede considerase un ésitu de les polítiques de salú pública y del desarrollu socioeconómico anque tamién ye un retu pa toa sociedá yá que tien d'afaese a esta nueva realidá. Col avieyamientu, empieza una serie de procesos de deterioru paulatín d'órganos y les sos funciones acomuñaes. Munches enfermedaes, como ciertos tipos de llocura, enfermedaes articulares, cardiaques y dellos tipos de cáncer fueron acomuñaos al procesu d'avieyamientu.[1]

Por esti motivu la investigación a nivel celular d'esti procesu recibió especial atención. Unu de los afayos relevantes ye que les célules normales tán programaes pa un númberu determináu de rondes divisionales. Cada cromosoma tien nos sos estremos una serie de secuencies altamente repetitives y non codificantes denominaes telómeros. Debíu al mecanismu de replicación del ADN de les célules, los telómeros van encurtiándose coles socesives divisiones. Esto vese atenuáu pola esistencia d'una enzima llamada telomerasa que realiza la replicación telómerica. Sicasí, l'actividá telomerasa funciona en célules embrionaries, pero s'inactiva en célules somátiques, lo que trai un acurtiamientu progresivu de los telómeros cromosómicos; cuando'l tamañu de los telómeros llega a un ciertu nivel mínimu, desencadénense mecanismos que conducen a la muerte celular. Por esta razón, l'acurtiamientu telómerico acomuñóse col procesu d'avieyamientu celular. D'esta forma, la llongura de los telómeros representaría una especie de reló xenéticu que determinaría'l tiempu de vida de les célules.

Internacionalmente, en 1984 almitir por conveniu, que vieyu ye toa persona mayor de 65 años, edá coincidente cola xubilación.

Datos estadísticos del avieyamientu editar

N'España, l'aumentu de la esperanza de vida, l'amenorgamientu progresivu de la mortalidá, xunto a l'amenorgamientu de les tases de fecundidá, tán provocando la inversión de les pirámides poblacionales colos consiguientes problemes sociales y económicos, lo que dalgunos denominaron la hora malthusiana de la población española. Esta alteración na pirámide demográfica ta empezando a repercutir na estructura del sistema sanitariu.

Según la OMS, nel sieglu XX produció una revolución de la llonxevidá. La esperanza media de vida al nacer aumentó 20 años dende 1950 y llega agora a 66 años, y prevese que pa 2050 aumentara 10 años más. Esti trunfu demográficu y la rápida crecedera de la población na primer metá del sieglu XXI signifiquen que'l númberu de persones de más de 60 años, que yera d'alredor de 600 millones nel añu 2000, va llegar a cuasi 2.000 millones nel 2050, ente que se proyeuta una medría mundial de la proporción del grupu de población definíu como persones d'edá del 10% en 1998 al 15% en 2025.

Esi aumentu va ser más notable y rápido nos países en desarrollu, nos que se preve que la población d'edá va cuadruplicar nos próximos 50 años. N'Asia y América Llatina, la proporción del grupu clasificáu como persones d'edá va aumentar del 8% al 15% ente 1998 y 2025, ente que n'África prevese qu'esa proporción aumente namái del 5% al 6% mientres esi periodu, y que dempués se doble pal añu 2050.

Un tresformamientu demográficu mundial d'esti tipu tien fondes consecuencies pa cada unu de los aspeutos de la vida individual, comuñal, nacional ya internacional. Toles facetes de la humanidá (sociales, económiques, polítiques, culturales, psicolóxiques y espirituales) van esperimentar un tresformamientu.

Carauterístiques xenerales del avieyamientu humanu editar

 
Les oreyes y ñarices grandes de los humanos vieyos atribúyense dacuando a la continua crecedera del cartílagu, anque la causa más probable ye la gravedá.[2]

Anque los calteres esternos del avieyamientu varien dependiendo de los xenes, y de una persona a otra, pueden citase delles carauterístiques xenerales del avieyamientu humanu:

  • Alteración del suañu.
  • Perda de l'axilidá y capacidá de reacción reflexa.
  • Degeneramiento d'estructures ósteoarticulares.
  • Apaición de trestornos cognitivos.
  • Perda de la capacidá d'asociación d'idees.
  • Distensión creciente de los texíos de sostén muscular por efeutu de la gravedá terrestre (cayida de los senos na muyer, perda de la tonicidadad muscular).
  • Perda progresiva de la fuercia muscular y de la vitalidá.
  • Aumentu de la tensión arterial.
  • Aumentu de volume de la Próstata (varones, riesgu de cáncer).
  • Amenorgamientu de les respuestes inmunitarias.
  • Amenorgamientu del coláxenu de la piel, apaición d'arrugues.
  • Perda progresiva de los sentíos del gustu, l'audición y la visión.
  • Perda progresiva de la líbido, andropausia nel home, menopausia na muyer.

Teoríes del avieyamientu editar

Les observaciones rexistraes sobre'l cambéu qu'esperimenten los seres vivos cola edá son tan numberoses que dieron orixe a docenes de teoríes. Como resume, podemos destacar:

Teoríes históriques alrodiu de la vieyera editar

  1. Teoría de la gastadura d'órganos y texíos. Tamién se llama la teoría del ritmu de vida, que diz que les célules del cuerpu van estropiándose conforme pasa'l tiempu por cuenta del so usu, como asocede colos componentes d'una máquina. Propónse que les persones que vivieron forzando'l so cuerpu o que tuvieron un estilu de vida pocu saludable, viven menos. Los radicales llibres seríen les sustancies responsables de la gastadura de les célules rellacionaes colos estilos de vida nocivos, sobremanera de les mitocondries, que nun tienen capacidá de reparar la so ADN.
  2. Teoría de la intoxicación por sustancies intrínseques. Tamién se llama teoría de la autointoxicación. Mientres la vida atrópense sustancies de refugaya nel interior o esterior de la célula como la lipofuscina y otros pigmentos, creatinina, colesterol nes plaques de ateroma (aterosclerosis) que son productos del metabolismu celular.
  3. Teoría del trestornu glandular o endocrín: considera que los órganos endocrinos como les gónaes, son los responsables del avieyamientu por cuenta de les observaciones d'eunucos, hipotiroideos y diabéticos, qu'avieyen abondo ceo.
  4. Teoría de los xenes Dende al añu 2006, científicos xenetistes afayaron que l'avieyamientu podría debese a la esistencia d'unu o más xenes que se inactivan provocando l'avieyamientu, esti xen denomináu WRN al sufrir alteraciones provoca'l procesu xerontolóxicu.[3][4]

Fisioloxía del avieyamientu: la síntesis actual editar

Avieyamos porque les macromolécules que componen el nuesu organismu (acedos nucleicos, proteínes y lípidos) van atropando daños que van provocando la so perda de función. Por cuenta de estes alteraciones, el funcionamientu normal de les célules modifícase, lo cual va alteriar de la mesma el funcionamientu de los distintos órganos. El nuesu organismu ye un sistema dinámicu, n'estáu de degradación y arreglu permanente. L'avieyamientu correspuende a una rotura d'esi equilibriu, cuando l'acumuladura de daños devasa la capacidá d'arreglu. Na rotura del equilibriu dinámicu, intervienen factores bien variaos: influyencies xenétiques, comportamentales y ambientales, que podríen incidir de manera positiva o negativa en cada llau de la balanza.

L'acumuladura de daños nes molécules endóxenes mientres l'avieyamientu deber a dellos tipos de fenómenos:

Radicales llibres editar

L'avieyamientu ta acomuñáu con una producción escesiva de radicales llibres y de les alteraciones nos mecanismos d'adaptación a dichos radicales.[5] Un radical llibre crear a partir d'un enllaz débil onde un electrón queda ensin pareya. Estos radicales llibres son bien inestables, polo que reaccionen con facilidá p'atopar l'electrón necesariu pa llograr la so estabilidá. Una vegada que roben un electrón a otra molécula ésta convertiráse nun radical llibre y asina se forma una cadena hasta qu'aprucen con una célula viva.

El procesu normal de producción d'enerxía nes nueses célules, esencial pa caltener les funciones vitales, tien llugar nel interior de les mitocondries. De manera colateral, mientres esti procesu xenérense especies reactives del osíxenu (ERO, n'inglés ROS, de reactive oxygen species) que son compuestos moleculares inestables, desaxeradamente reactivos,[6] qu'alterien tolos componentes celulares (acedos nucleicos, proteínes y lípidos). Calculóse que cada molécula d'ADN contenida en caúna de les nueses célules ye oxetu d'unos 10.000 ataques per día per parte de los radicales llibres.

L'ADN conteníu nel interior de les mitocondrias ta muncho más espuestu que l'ADN del nucleu, yá que ta más próximu a la fonte de los ERO y ta menos protexíu, al escarecer d'histones. Puesto que l'ADN mitocondrial codifica sobremanera pa componentes de la maquinaria de producción d'enerxía, estos componentes atropen alteraciones que contribúin a menguar la so funcionalidad, lo que produz un amenorgamientu de la producción d'enerxía (ATP) detectable a partir de los 50 años. Cuando la producción de ATP mengua per debaxo d'un estragal, la célula apuerta incompetente, polo que se desencadena'l procesu de muerte celular por apoptosis, de manera que mengua'l númberu de célules productores d'enerxía, lo que contribúi al procesu d'avieyamientu.

Pa protexese de los radicales llibres d'osíxenu (ente los que s'atopen el ion superóxidu, el peróxidu d'hidróxenu o'l ion hidroxilo, que ye'l más tóxicu), el plasma, los fluyíos tisulares y les célules tienen mecanismos antioxidantes, ente los que s'atopen:[6]

  • la enzima superoxido dismutasa, que convierte'l anión superóxidu en peróxidu d'hidróxenu;
  • la enzima catalasa, que detoxifica el peróxidu d'hidróxenu pa evitar que se convierta en hidroxilo;
  • la glutatión peroxidasa, otru potente detoxificador del peróxidu d'hidróxenu;
  • el ácidu úrico,[7] un potente antioxidante presente nel plasma nuna concentración enforma mayor que'l ascorbato (vitamina C);
  • la proteína ceruloplasmina, la principal tresportadora de cobre nel sueru;
  • la fracción plasmática llibre de fierro de la proteína transferrina.

Amás esisten compuestos d'orixe alimenticiu con capacidá antioxidante que tamién intervienen na neutralización de los ERO:

Por ello, l'efeutu negativu de los ERO reparar si produz un desequilibriu por cuenta de una producción esaxerada d'estes sustancies o por un amenorgamientu de los sistemes de defensa, enzimáticos y non enzimáticos.

Glicación editar

Dellos azucres esenciales pal nuesu metabolismu, como la glucosa, considerábense biolóxicamente inofensivos hasta los años 1970. Sicasí, estos azucres pueden reaccionar colos aminoácidos de les proteínes del nuesu organismu (pero tamién colos ácidos nucleicos y los lípidos), nuna reacción química relativamente lenta denomada glicación.

Esti procesu conduz a l'acumuladura de productos de la glicación avanzada, PGA. Estos productos xenerar por aciu l'establecimientu de conexones anormales ente molécules diverses qu'alterien la so estructura y alteria gravemente la so función. La glicación (tamién denomada reacción de Maillard) estudiar en primer llugar nos alimentos, pa esplicar l'efeutu producíu pol cocináu y l'almacenamientu enllargáu, onde apaecen los PGA, dando un aspeutu "caramelizado".

Por tanto, a midida que aumenta la edá d'una persona, los procesos fisiolóxicos normales del organismu van provocar una acumuladura de les mancadures debíes a la oxidación producida polos radicales llibres y van a "caramelizarse" por efeutu de la glicación. Esti fenómenu sinérgico conocer col nome de glicoxidación, que ta implicáu en numberoses condiciones patolóxiques asociaes col avieyamientu y/o la diabetes, como les tabayóns, l'alzheimer, l'aterosclerosis, les nefropatías o les alteraciones vasculares perifériques, ente otres.[8]

Senescencia celular: los telómeros editar

A diferencia de les célules canceroses, que se multipliquen indefinidamente, les célules somátiques normales en cultivu tienen una capacidá proliferativa llindada: por casu los fibroblastos humanos fetales pueden estremase unes 60 vegaes, dempués entren nuna fase del ciclu celular denomada G0 (intervalu 0 o quiescencia), de la que nun van salir más. Si toma'l mesmu tipu celular d'un individuu de 40 años, van estremase unes 40 vegaes, ente que si tomar d'un individuu de 80 años, namái se van estremar unes 30 vegaes. Esiste por tanto una rellación ente la edá d'un individuu y la capacidá d'estremase de les sos célules. Esti fenómenu de senescencia replicativa celular identificar nos años 1960 y denominar "llende de Hayflick" en rellación al so descubridor.[9]

A partir de los años 1980, tea fenómenu acomuñóse al amenorgamientu del llargor de los telómeros, les secuencies curties que s'atopen nos estremos de los cromosomes pa dexar el so replicación completa y evitar que se fundan ente sigo. N'efeutu, los telómeros retayar en cada división celular porque'l complexu ADN polimerasa nun puede retrucar dafechu los estremos de los cromosomes.[10] Por ello, el llargor de los telómeros puede considerase como un marcador de la hestoria proliferativa de la célula: los telómeros de les célules llograes en persones d'edá avanzada son más curtios que los midíos en persones más nueves.

Cuando los telómeros algamen una talla crítica, actívase una respuesta de dañu del ADN, dependiente del xen supresor tumoral denomináu p53, que desencadena la muerte celular por apoptosis.[11] Polo xeneral, esti mecanismu dependiente de p53 actívase cuando se produz cualquier tipu de mancadura oxidativa del ADN, o por cambeos de la cromatina qu'alterien la so estructura (por casu por efeutu d'un fármacu) o tamién cuando se producen cambeos oncogénicas. Pa evitar l'acumuladura de daños nel ADN, la célula tien una batería d'enzimes responsables del caltenimientu y l'arreglu del ADN, según una telomerasa encargada de restituyir el llargor de los telómeros. Sicasí, la telomerasa reprimir en texíos somáticos, ente que los mecanismos d'arreglu, como'l restu de los componentes celulares, atropen tamién daños que los inactivan de forma progresiva.

Dende esti puntu de vista, la senescencia y la muerte celular constitúi un mecanismu de defensa, evitando que célules qu'atropen daños nel so ADN puedan abondar, yá que les célules estropiaes pueden convertise en oncogénicas y aumentar el riesgu de cáncer.

Avieyamientu y reproducción editar

Esiste una rellación fundamental ente la función reproductora y l'avieyamientu. Asina, nos animales, reparar que nes especies con reproducción múltiple, una reproducción precoz ta amestada estadísticamente a un amenorgamientu de la esperanza de vida. N'otres especies, la reproducción única ta amestada a un avieyamientu aceleráu y una muerte precoz. Esta rellación estudióse esperimentalmente utilizando como modelu mosques de la especie Drosophila:[12] cuando s'escueyen mosques mientres munches xeneraciones (en función d'un timing impuestu de reproducción) reparar que les mosques a les que se-yos impunxo una reproducción tardida son más llonxeves que les mosques con reproducción precoz. Esta diferencia na llonxevidá reparar dempués de 10 años de seleición a partir d'un ancestru común.

Per otru llau, demostróse esperimentalmente que los texíos reproductivos pueden emitir una señal capaz d'influyir la llonxevidá. Asina, la irradiación de drosófilas con dosis radiactives débiles, que destrúin les sos ovocitos, aumenta la vida media d'estos inseutos. Tamién se repara un efeutu similar si de destrúin les célules xerminales nel viérbene C. elegans o en mures.

Apocayá identificóse un mecanismu xenéticu universal, calteníu al traviés de la evolución, que controla la rapidez del procesu del avieyamientu na mayoría de les especies. La función d'estos xenes sería afaer la distribución de los recursos enerxéticos en rellación coles llimitaciones de la redolada pa dexar la reproducción:

  • en condiciones de plenitú ambiental, cuando l'alimentu ta llargamente disponible, estos xenes controlaríen l'usu de la enerxía disponible escontra la crecedera, el maduror sexual y la reproducción; esta estratexa implica la neglixencia relativa de les actividaes de caltenimientu y arreglu, lo que conduciría a un avieyamientu prematuru y fallecimientu precoz;
  • en periodu de restricción, cuando nun hai abondu alimentu disponible, los recursos enerxéticos disponibles consagrar a los mecanismos de sobrevivencia (caltenimientu y arreglu), que llevaría a la neglixencia de la crecedera y la reproducción; nesti casu, ralentízase'l procesu d'avieyamientu, pa dexar a los organismos esperar a que se presenten unes condiciones más favorables pa la reproducción.

Les víes metabóliques implicaes nesti procesu inclúin al factor de trescripción FOXO y les sirtuines.[13] L'actividá de FOXO ta regulada pela vía de señalización de la insulina, y la so activación induz la trescripción de munchos xenes implicaos na resistencia al estrés, l'arreglu del ADN, la apoptosis, el control del ciclu celular... Pela so parte, les sirtuinas son deacetilasas o ADP ribosilasas qu'utilicen NAD como cofactor, y por tanto pueden funcionar como sensores del estáu metabólicu celular. La so activación (por restricción calórica) aumenta la llonxevidá de los organismos, de manera dependiente de FOXO. Delles sustancies, como'l resveratrol presente nes uves y los sos derivaos (ente otros alimentos), son activadores de les sirtuinas.

Consecuencies del avieyamientu editar

En resume, l'avieyamientu ta acomuñáu con dos procesos que se superponen y que finalmente lleven a la muerte del organismu: la dexeneración progresiva de les célules y la perda de la capacidá rexenerativa. Tanto la dexeneración como la rexeneración de les célules son procesos qu'asoceden en caúna de les etapes de la vida y permanecen nun perfectu equilibriu en condiciones normales, non patolóxiques. Los 'punto de control' y los mecanismos d'arreglu celulares dexen que les célules estropiaes sían reemplazaes, calteniéndose asina la integridá funcional de texíos y órganos. Sicasí, nel avieyamientu esti balance inclinar escontra la dexeneración. Los mecanismos de dexeneración tán principalmente rellacionaos a la xeneración d'especies reactives del osíxenu y a la glicación de proteínes; dambos procesos estrechamente rellacionaos a factores ambientales. Per otra parte, la perda de la capacidá de proliferación y rexenerativa taría determinada xenéticamente pol acurtiamientu de los telómeros y los procesos de muerte celular.

Esta visión resalta la importancia y participación tantu de factores exóxenos como endóxenos nel avieyamientu, polo que ye bien probable que l'avieyamientu del organismu nun asoceda por un únicu motivu, sinón pol suma de múltiples factores y procesos, que'l so balance xeneral determina que l'individuu avieye.

Per otru llau, rescampla qu'esisten factores ambientales y comportamentales que pueden collaborar nel procesu de degradación o al contrariu reforzar los mecanismos de defensa:

  • el fumadores, por cuenta de la inhalación permanente de radicales llibres d'osíxenu, pueden presentar ciertes manifestaciones d'avieyamientu prematuru y una medría na frecuencia de patoloxíes acomuñaes al avieyamientu, como los tabayones;[14]
  • la esposición repitida a la lluz UV puede provocar un avieyamientu prematuru de la piel, poles mesmes razones;
  • la restricción calórica, empecipiada en cualquier momentu de la vida, ameyora la mayor parte de los parámetros biolóxicos y amonta la llonxevidá; sicasí, si la restricción calórica ye estrema, como asocede na anorexa, produzse un amenorgamientu de la fertilidá (lo qu'evidencia de nuevu la rellación ente avieyamientu, equilibriu enerxéticu y reproducción);
  • una dieta equilibrada, rica en fibres y vexetales, que presenten antioxidantes naturales, produz tamién un efeutu positivu sobre'l caltenimientu de les funciones celulares.

Avieyamientu activu editar

 
Muyer tailandesa de 95 años sostién a un neñu de cinco meses.

Más información en Avieyamientu activu.

Foi definíu en 1999 pola Organización Mundial de la Salú (OMS) como "el procesu de optimización de les oportunidaes de salú, participación y seguridá col fin d'ameyorar la calidá de vida a midida que les persones avieyen". Dichu conceutu tamién foi adoptáu pola segunda Asamblea Mundial del Avieyamientu, celebrada en 2002 en Madrid, España.

El términu "activu" referir a la participación continua de los adultos mayores en forma individual y coleutiva, nos aspeutos sociales, económicos, culturales, espirituales y cívicos, y non solamente a la capacidá pa tar físicamente no llaboral o participar na mano d'obra.

Agora bien, nel planu operativu, dichu conceutu referir al empoderamiento de los adultos mayores nos aspeutos biolóxicos, psicolóxicos y sociales nos que tán somorguiaos, considerando cambeos inherentes a la edá, riesgos ambientales y psicosociales, según les midíes preventives que pueden aplicar.[15]

2012 foi designáu pola Xunión Europea como l'Añu Européu del Avieyamientu Activu y de la solidaridá ente xeneraciones.[16] El so oxetivu ye animar a los Estaos miembru a atopar soluciones innovadores pa los problemes económicos, sociales y sanitarios d'una población qu'avieya y a convidar a los mayores a siguir xugando un papel importante na sociedá, amás de fortalecer la solidaridá ente xeneraciones.

Hai de solliñar que ye importante modificar la nuesa cultura escontra l'adultu mayor, la mayoría de les persones rellaciona la vieyera cola enfermedá, la dependencia y la falta de productividá. L'avieyamientu activu tien de considerase un oxetivu primordial tantu pa la sociedá como polos responsables políticos, promoviendo ameyorar l'autonomía, la salú y la productividá de los adultos mayores, d'igual manera apurrir sofitu con actividaes, recursos económicos, trabayu ente otros.

Investigación pa evitar l'avieyamientu editar

Piénsase que l'avieyamientu empieza a los 30 años.

Especialistes del Centru Nacional d'Investigaciones Oncolóxiques (CNIO), desenvolvieron un tratamientu qu'actúa sobre los xenes que, aplicáu n'animales adultos, una única vegada, consigue de manera segura allargar la vida media de los individuos. Esti tipu d'investigaciones obligaba a modificar permanentemente los xenes de los animales dende la fase embrionaria. Sicasí, la terapia xénica desenvuelta pol CNIO pa combatir l'avieyamientu foi probada en mures adultos d'unu y dos años, y tuvo un efeutu "rejuvenecedor" sobre ellos.

El procedimientu consiste en tratar modificar la carga xenética d'un virus que'l so ADN foi modificáu; los sos xenes sustituyir por unu de los xenes más importantes pal avieyamientu de les especies trataes: el que codifica la enzima telomerasa.

Los telómeros son estructures que protexen los estremos de los cromosomes: con cada división de la célula encúrtiense y amenorguen hasta que yá nun pueden desempeñar la so función, colo que la célula dexa d'estremase y avieya o muerre. La telomerasa frena esti efeutu, reconstrúi los telómeros y corrixe el reló biolóxicu de la célula. El virus col ADN tratáu y inoculado nel animal actúa como un vehículu que deposita'l xen de la telomerasa nes célules.[17]

N'avientu de 2013 Cell publicó una investigación según la cual púdose revertir unu de los mecanismos del avieyamientu, el rellacionáu cola gastadura y rotura de la comunicación química molecular ente'l nucleu celular y la mitocondria. El trabayu demuestra, –eso sí, solo en mures– que suministrando un compuestu natural fabricáu por el mesmu organismu humanu, llógrase revertir l'avieyamientu siquier pa trés indicadores básicos d'una bona salú: resistencia a la insulina (una condición qu'alza'l riesgu de diabetes), inflamación (rellacionada con cáncer y enfermedaes cardiovasculares) y, quiciabes lo más importante, la gastadura muscular.[18]

Intereses y datos interesantes editar

  • Cuando s'avieya, les arteries empiecen a taponarse, apexando asina la circulación.
  • Cuando s'avieya les neurones empiecen a morrer por millares causando perda de memoria en ciertos casos.
  • De resultes del avieyamientu, los discos vertebrales empiecen a endurecer.
  • Cuando s'avieya apaecen arrugues por cuenta de que'l cuerpu empieza a dexar de producir coláxenu, la proteína encargada de caltener la piel flexible cuando ésta espurre o allarga.
  • El pelo pierde melanina cuando s'avieya, aniciando les canas.
  • Al avieyar, cada célula del nuesu cuerpu folia más los sos cromosomes, aniciando una mayor cantidá de retruques malos cuando ésta estrémase.
  • Al avieyar piérdese un pocu l'audición debíu al ruiu causáu poles articulaciones del craniu humanu y pola gastadura de les célules auditives.
  • Al avieyar xenérase dolor nes articulaciones, pos éstes empiecen a rompese, aniciando l'artritis.
  • Puesto que yá'l cuerpu nun tener abondu migollu oseu mariella pa caltener los güesos sanos mientres l'avieyamientu, puede aniciase osteoporosis.
  • Dende los 60 años d'edá piérdense alredor de 1 millón de papiles gustatives, lo que resulta en que namái'l umami seya percibíu.
  • En ciertu puntu del avieyamientu los órganos vitales encuéyense y fáense más duros.
  • Al avieyar los dientes pueden cayese o estropiase pola falta de calciu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 [http://www.who.int/topics/ageing/es/ Envejecimiento - Organización Mundial de la Salú
  2. Moss, Stephen (2013-07-17). «Big ears: they really do grow as we age» (inglés). Consultáu'l 2018-02-13.
  3. «Xen del evjecimiento». Consultáu'l 30 de marzu de 2017.
  4. «avieyamientu Afayen xenes del avieyamientu». Consultáu'l 30 de marzu de 2017.
  5. Espín J, Bejarano I, Paredes SD, González D, Barriga C, Reiter RJ, Pariente JA, Rodríguez AB (January 2010). "Melatonin Counteracts Altrations in Oxidative Metabolism and Cell Viability Induced by Intracellular Calcium Overload in Human Leucocytes: Changes with Age". Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology 107: 590-597. doi:[10.1111/j.1742-7843.2010.00546.x].
  6. 6,0 6,1 «Espèces réactives de l'oxygène: Comment l'oxygène peut-il aportar toxique?», L' Actualité chimique(Paris. 1973) 11-12, http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=15319529 
  7. «Uric acid provides an antioxidant defense in humans against oxidant- and radical-caused aging and cancer: a hypothesis», Proc Natl Acad Sci USA 78, http://www.pnas.org/content/78/11/6858.full.pdf+html, consultáu'l 26 de xineru de 2010 
  8. Birren et al. (1996). Birren Encyclopedia of Gerontology V1. ISBN 0-12-226861-X.
  9. «The serial cultivation of human diploid cell strains», Exp cell res 25 (3), http://www.cogforlife.org/Hayflick1961ExpCell.pdf, consultáu'l 26 de xineru de 2010 
  10. Blackburn, Y.H., «Structure and function of telomeres», Nature 350, doi:10.1038/350569a0 
  11. Kumar, MBBS, MD, FRCPath, V.; Abul K. Abbas, MBBS, Nelson Fausto, MD and Jon Aster, MD (2009). «Molecular basis of cancer», Saunders (Elsevier): Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease, 8th. ISBN 978-1-4160-3121-5.
  12. Rose, M.R.; Vu, L.N.; Park, S.O.; Graves J.L. (2004). «SELECTION ON STRESS RESISTANCE INCREASES LONGEVITY IN DROSOPHILA MELANOGASTER», World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.: Methuselah flies: a case study in the evolution of aging. ISBN 981-238-741-2.
  13. «Sirtuins in aging and age-related disease», Cell 126 (2), doi:10.1016/j.cell.2006.07.002 
  14. Losardo, R. J. Tabaquismu crónicu y ciruxía plástica. Revista de l'Asociación Médica Arxentina. 2017; 130 (1): 34-36
  15. Avieyamientu activu, meyor vida na tercer edá. Entrevista col doctor Víctor Manuel Mendoza Núñez, xefe de la Unidá d'Investigación en Xerontoloxía de la Facultá d'Estudios Cimeros (FES) Zaragoza de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu (UNAM). Publicada por saludymedicinas.com.mx. http://www.saludymedicinas.com.mx/centros-de-salú/climateriu/prevencion/avieyamientu-activu.html
  16. European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012
  17. EMBO Molecular Medicine. Bruno Bernardes de Jesus, Elsa Vera, Kerstin Schneeberger, Agueda M. Tejera, Eduard Ayuso, Fatima Bosch, Maria A. Blasco. Telomerase gene therapy in adult and old mice delays aging and increases longevity without increasing cancer. Artículu publicáu online: 15 MAY 2012 Consultáu: 20/06/2.012
  18. Cf. VV. AA., "Declining NAD+ Induces a Pseudohypoxic State Disrupting Nuclear-Mitochondrial Communication during Aging", en Cell, vol. 155, apurre 7, 1624-1638, 19-XII-2013, http://www.cell.com/abstract/S0092-8674%2813%2901521-3 y N. Ramírez de Castro, "La nueva fórmula que revierte l'avieyamientu", en Abc, 23/12/2013 https://www.abc.es/salud/noticias/20131223/abci-nueva-formula-antienvejecimiento-201312222133.html

Enllaces esternos editar