Béla Viktor János Bartók, conocíu como Béla Bartók (n'húngaru: Bartók Béla), (25 de marzu de 1881Sânnicolau Mare (es) Traducir – 26 de setiembre de 1945Nueva York) foi un músicu húngaru que destacó como compositor, pianista ya investigador de música folclórica de la Europa oriental. Bartók foi unu de los fundadores de la etnomusicoloxía, basada nes rellaciones que xunen la etnoloxía y la musicoloxía.

Béla Bartók
Vida
Nacimientu Sânnicolau Mare (es) Traducir[1]25 de marzu de 1881[2]
Nacionalidá Bandera d'Hungría Hungría [3]
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos  (1945 - [4]
Muerte Nueva York[5]26 de setiembre de 1945[2] (64 años)
Sepultura Cementerio Ferncliff (es) Traducir
Cementerio de Farkasrét (es) Traducir
Causa de la muerte leucemia
Familia
Padre Béla Bartók
Madre Paula Voit
Casáu con Márta Ziegler (en) Traducir (1909 – 1923)
Ditta Pásztory-Bartók (es) Traducir (1923 – 1945)
Fíos/es
Familia
Estudios
Estudios Gymnasium Grösslingová (en) Traducir
Academia de Música Ferenc Liszt (es) Traducir
(1899 - 1903)
Llingües falaes húngaru[6]
Alumnu de László Erkel
István Thomán
Hans von Koessler (es) Traducir
Profesor de Joseph Kosma
Fritz Reiner
Sándor Veress
György Sándor
Alice Carrard
Ilona Vincze-Kraus (es) Traducir
Imre Balabán (en) Traducir
Oficiu compositor, pianista de música clásica (es) Traducir, coreógrafu, musicólogu, profesor de música, etnomusicólogu, profesor universitariu, recolector de música popular, músicupianista
Emplegadores Academia de Música Ferenc Liszt (es) Traducir
Nyugat (es) Traducir
Trabayos destacaos El castillo de Barbazul (es) Traducir
String Quartet No. 2 (en) Traducir
Cuarteto de cuerda n.º 1 (Bartók) (es) Traducir
Sonata para dos pianos y percusión (es) Traducir
Música para cuerda, percusión y celesta (es) Traducir
Concierto para orquesta (Bartók) (es) Traducir
Premios
Miembru de Academia de Ciencies d'Hungría
Xéneru artísticu ópera
música clásica
Instrumentu musical pianu
Creencies
Relixón Unitarismu
IMDb nm0059388
bartok.hu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Infancia y primeros años editar

Béla Bartók nació en 1881 en Nagyszentmiklós, nel Banato austrohúngaru, una rexón asitiada na confluencia de les cultures húngara, rumana y eslovaca, y focu tradicional d'oposición al dominiu de la Casa d'Habsburgu y más tarde al réxime de Miklós Horthy. El so padre yera direutor d'una escuela agrícola y la so madre, Paulina Voit, yera maestra. Ésta empezó a enseña-y a tocar el pianu cuando tenía 5 años. En 1888, dempués de la muerte del so padre (al que Béla almiraba enforma), la so madre llevar a la familia a vivir a Vinogradiv, agora n'Ucraína, onde daba clases de pianu. Ye nesa ciudá que Béla empezó a componer a la edá de 9 años.

 
Bartók con 18 años.

Con 11 años, Bartók dio'l so primer conciertu: el allegro de la sonata Waldstein de Beethoven y una de les sos primeres composiciones, El cursu del Danubiu. La familia treslladóse entós a Presburgu (l'actual Bratislava, capital d'Eslovaquia), onde László Erkel enseñó-y harmonía y pianu. Ellí Béla conoció tamién al compositor y pianista Ernő Dohnányi.

Carrera musical temprana editar

Con 17 años, sigue a Ernő Dohnányi a Budapest pa ingresar na Academia de Música. Ellí estudió pianu con István Thoman y composición con János Koessler, y conoció a Zoltán Kodály, col que va entamar una escoyeta de la música folclórica húngara. En 1903 yá compunxera un estensu poema sinfónicu, Kossuth, nome del héroe de la revolución húngara de 1848, Lajos Kossuth, incorporando diches melodíes.

A partir de 1905, afonda les sos conocencies na música tradicional y los cantares folclóricos maxares, en sintonía cola puxanza de los movimientos nacionalistes. Toma entós concencia de la necesidá de caltener la memoria musical tradicional del so país. Xunto con Kodály, empezó a percorrer los pueblos d'Hungría y Rumanía pa recoyer miles de melodíes y cantares que trescribieron y grabaron con un fonógrafu. Estendieron depués esi llabor a bona parte de los pueblos de la Europa central y hasta Turquía. Enantes, pensábase que la música folclórica húngara basar en melodíes zíngaras. Un exemplu d'ello son les rapsodies compuestes por Franz Liszt. Pero Bartók afayó que les antigües melodíes húngares basar n'escales pentatónicas, al igual que la música asiática o la de Siberia. Bartók escribió una bona cantidá de pequeñes pieces pa pianu derivaes de la música folclórica, y creó acompañamientos pa cantares populares.

Otra gran influencia foi la música de Richard Strauss y Debussy que Zoltán Kodály traxo de París.

En 1905, afayó París con motivu del concursu Rubinstein. Naquella dómina Bartók alloñar de la relixón p'adoptar un ateísmu fondu y serenu según les sos propies pallabres (nuna carta de 1907 a Stefi Geyer, unu de los sos primeros amores). El so ateísmu va caltener hasta 1916, añu nel qu'anuncia públicamente la so conversión al unitarismu.

Etapa media editar

 
Bartók grabando con un fonógrafu a llabradores cantando cantares populares, en 1908.

De 1907 a 1934, Bartók enseñó pianu na Real Academia de Budapest. En 1907, escribió Tres canciones populares húngares, y l'añu siguiente'l so Cuartetu pa cuerdes nᵘ1. En 1909, Bartók cásase con Márta Ziegler, la so alumna de 16 años. El so fíu Béla nació en 1910.

En 1911, escribió la que foi la so única ópera, El castiellu de Barba Azul, qu'entró a concursu pal premiu de la Comisión pa les Belles Artes Húngares, pero dixéron-y que nun yera afecha pa la escena. La ópera nun s'estrenó hasta 1918, cola condición del gobiernu de que borrara del programa'l nome del libretista, Béla Balázs, por cuenta de les sos idees polítiques. Bartók negóse. Apasionáu pel so país, nunca se sintió bien contentu coles instituciones polítiques d'Hungría que-y tocaron vivir.

Siguía concentrándose en recoyer música folclórica na Europa Central, los Balcanes y Turquía, pa estudiala y clasificala. Cuando empezó la Primer Guerra Mundial terminó estes espediciones y tornó a la composición.

Mientres la Primer Guerra Mundial, escribió los ballets El príncipe de madera y El mandarín maraviyosu, siguíos por dos sonates pa violín y pianu, que son harmónica y estructuralmente unes de les sos más complexes pieces. Escribió'l so segundu cuartetu de cuerdes en 1917.

Bartók divorcióse de Márta en 1923 y casóse con una estudiante de pianu, Ditta Pásztory, cola que fizo una xira per Europa interpretando conciertos pa dos pianos. El so segundu fíu, Péter, nació en 1924. Pa les lleiciones de música de Péter empezó a componer una coleición de seis volúmenes de pieces de pianu graduaes.

En 1927-1928 compunxo'l Terceru y el Cuartu cuartetu de cuerdes, consideraos como unos de los cuartetos más importantes de la música clásica. Nel Quintu Cuartetu de 1934 vuelve a un llinguaxe harmónicu más simplificáu y ye más tradicional. Escribió'l so sestu y últimu cuartetu en 1939.

Segunda Guerra Mundial editar

En 1935, la carrera de Bartók confirmárase hasta'l puntu de que pudo dexar de dar clases de pianu. En 1936 compunxo una de les sos obres emblemátiques por encargu de Paul Sacher, direutor de la Orquesta de Cámara de Basilea: Música pa cuerda, percusión y celesta. La obra foi interpretada'l 21 de xineru de 1937, dirixida por Paul Sacher. Pero Hitler y la Segunda Guerra Mundial van conmocionar la so vida.

Bartók nun se comprometió nunca con nengún réxime fascista. Oponer a Horthy, qu'integró a Hungría dientro de la esfera nazi. Camudó d'editor cuando ésti afilióse al nazismu, negar a que les sos obres fueren tocaes en conciertos nazis y pidió que participaren na esposición sobre la música llamada "dexenerada" en Düsseldorf. Dempués del entamu de la Segunda Guerra Mundial, y cola situación política empiorando, Bartók foi tentáu cada vegada más a dexar Hungría. Compunxo entós Contrastes, unu de los sos últimos ésitos. Primero unvió los sos manuscritos fuera del país, y tres el fallecimientu de la so madre, camudar a los Estaos Xuníos con Ditta n'agostu de 1940. Péter Bartók xunióse-yos en 1942 y dempués apuntóse na Marina de los Estaos Xuníos.

Bartók tuvo fondamente afeutáu pol exiliu. Nunca se sintió alcontradizu nos Estaos Xuníos, y atopó bien difícil l'escribir. Foi bien recibíu nun principiu. Refugó un puestu de profesor de composición na Curtis University pero aceptó ser investido doctor honoris causa pola universidá de Columbia, lo que-y dexó siguir trescribiendo y clasificando gracies a una beca d'investigación. A pesar de ser renombráu como etno-musicólogu y pianista, nun yera bien conocíu como compositor y había pocu interés na so música. Tocaba en conciertos con Ditta, pero los conciertos fueron cada vegada más escasos y la crítica yera severa. La casa Baldwin recuperó unu de los dos pianos que-y había emprestáu, polo que yá nun podía tocar a dúu cola so muyer. Bartók yera arguyosu ya intransixente, y refugó una vegada más volver dar clases anque la so situación económica fuera empiorando. Manifestáronse coles mesmes los primeros síntomes d'una leucemia.

 
Balta de Bartók en Budapest.

A principios de 1943 dio'l so últimu conciertu como intérprete. El so estáu de salú siguía degradándose, pero adulces los músicos norteamericanos intentaron ayudar económicamente. Bartók negar a recibir llimosnes, namái quería componer. Unos últimos encargos fixéron-y entós reponer enfotu: el Cuartetu pa Cuerdes nᵘ6, xunto col Conciertu pa Orquesta que-y comisionó Serge Koussevitzki, el trabayu más popular de Bartók, que sollivió la so situación financiera. Paez qu'esto anovó'l so interés na composición, y empezó la so Conciertu pa Pianu nᵘ3 y el so Conciertu para Viola. Yehudi Menuhin encargó-y la Sonata pa violín solu.

A la lliberación d'Hungría, el país ufiertó-y ser diputáu, yá que aceptó sabiendo que probablemente nun podría asumilo. En setiembre de 1945, Béla Bartók morrió en Nueva York de leucemia, a la edá de 64 años. Dexó'l Conciertu para Viola inconcluso a la so muerte, que foi completáu pol so alumnu Tibor Serly.

Foi soterráu nel Campusantu Ferncliff de Hartsdale, Nueva York, pero en xunetu de 1988 los sos restos fueron tresferíos a Budapest a pidimientu de los sos fíos, Béla y Peter, onde tuvo un funeral d'Estáu.[8]

Sistema compositivo editar

Bartók nunca faló de la so téunica compositiva, sinón que foi'l musicólogu húngaru Ernö Lendvai quien dedicó gran parte de la so vida a afayar les bases d'esti sistema. Según Lendvai, la música de Bartók ta basada en gran parte nes sos investigaciones col folclor, cuantimás del húngaru, y podría estremase en dos grandes bloques, distintos tocantes a concepción pero complementarios ente sigo, llegando a alternase inclusive nuna mesma obra en distintes seiciones; son el Sistema diatónicu, basáu na música folklórica, les sos maneres y ritmos, na escala acústica, y n'otros procedimientos que nun vamos entrar a valorar, y el Sistema cromáticu, influyíu tamién pol folclor, y que se basa per un sitiu nel Sistema axial, y por otru na Proporción áurea.

El sistema axial editar

Trátase de la división de círculu de quintes en tres eje dobles, unu de tónica, otru de dominante y otru de subdominante.

    

Cada función tien dos exes, exa principal y exa secundaria. De la mesma cada exa tien dos estremos, polu y antípoda.

Anque'l parentescu ente un polu y la so antípoda ye menos cercanu que colos puntos vecinos, cada polu puede ser sustituyíu pola so antípoda, realizando la mesma función. Por tanto, caltiénense les funciones tradicionales d'I, IV y V. Una socesión LA MIO-EL RE-SOL-DO-FA, en Bartók puede ser EL MIO-LA-LAb-REb-DO-FA.

La proporción áurea editar

El métodu de Bartók, na so construcción formal, ta estrechamente amestáu a les lleis del Númberu Áureo. Ésti constitúi un elementu formal que ye, siquier, tan significativu na música de Bartók, como la cuadradura nel periodu clásicu.

La división áurea puede considerase que sigue unu o dos cursos posibles, según apaeza primero la seición más llarga o la más curtia. Vamos Llamar seición positiva a la seición llarga; la otra posibilidá va ser la seición negativa, la seición curtia siguida de la llarga. Un estudiu analíticu de delles obres de Bartók dexa llegar a la conclusión de que la seición positiva va acompañada de intensificación, ascensu dinámicu o concentración de material, ente que la seición negativa de descensu y apandamientu.

L'estudiu d'estes proporciones conduznos darréu a la cuestión del usu que faía Bartók d'acordes, escales ya intervalos. El so sistema cromáticu basar nes lleis de la proporción áurea y especialmente na serie numbérica de Fibonacci.

Calculáu en semitonos:

1 representa la segunda menor, 2 representa la segunda mayor, 3 representa la tercera menor, 5 representa la cuarta xusta, 8 representa la sesta menor, 13 representa la octava aumentada.

Mentemos agora un grupu frecuentemente recurrente d'escales del tipu áureo, que representen estructuralmente intervalos de 1:5, 1:3 y 1:2. La rellación de la proporción áurea ente estos trés fórmules ye resultante de la proporción 5:3:2. Caúna d'elles surde de la repetición periódica de los intervalos 1:5, 1:3 y 1:2. La so estructura ye, por tanto, asina:

Modelu 1:5 alternando segundes menores y cuartes xustes, por casu, Do-Do#-Fa#-Sol-Do…

Modelu 1:3 alternando segundes menores y terceres menores, Do-Do#-La mio-Fa-Sol#-El Do…

Modelu 1:2 alternando segundes menores y mayores, Do-Do#-Mib-La mio-Fa#-Sol-La-Sib-Do…

De toes estes escales, la más importante ye'l Modelu 1:2, yá que representa realmente'l grupu d'escales de les exes de tónica y dominante:

 

Obres selectes editar

Les sos obres suélense citar siguiendo'l catálogu preparáu pol musicólogu András Szőllősy, añader Sz delantre del númberu d'opus.

Música orquestal editar

  • tres conciertos pa pianu
  • dos conciertos pa violín
  • un conciertu pa viola
  • un Conciertu pa Orquesta
  • dos rapsodies pa violín y orquesta

Música coral editar

  • Cantata Profana (1930)
  • De tiempos antiguos (1935)

Música de cámara editar

  • Sonata pa dos pianos y percusión (1937)
  • Música pa cuerda, percusión y celesta, Sz. 106 (1936)
  • Contrastes, Sz. 111 pa clarinete, violín y pianu (1938) (ver enllaces esternos)
  • Seis cuartetos de cuerdes
  • Trés sonates pa violín
  • 44 duos pa dos violinos.

Pianu editar

Música escénica editar

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (26 marzu 2018). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. URL de la referencia: https://books.google.hu/books?id=ppHoEX_6v10C&pg=PA28.
  5. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Afirmao en: Base Léonore. Llingua de la obra o nome: francés. Editorial: Ministerio de Cultura de Francia.
  8. Hungary to Regain Son As Bartok's Exile Ends, por Henry Kamm, The New York Times, 17/06/1988, consultáu'l 26/02/2011, (n'inglés).

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar