Bañares

conceyu de La Rioxa (España)

Bañares ye un conceyu de La Rioxa, España. Atópase allugáu na contorna de Santo Domingo de la Calzada, a unos 45 km al oeste de Logroño.

Bañares
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcalde de Bañares (es) Traducir Antonio Santiago Ortiz de Landazuri Llamazares
Nome oficial Bañares (es)[1]
Códigu postal 26257
Xeografía
Coordenaes 42°28′10″N 2°54′37″W / 42.469444444444°N 2.9102777777778°O / 42.469444444444; -2.9102777777778
Bañares alcuéntrase n'España
Bañares
Bañares
Bañares (España)
Superficie 295225 km²
Altitú 595 m
Llenda con
Demografía
Población 201 hab. (2023)
- 128 homes (2019)

- 113 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de La Rioxa
0% de España
Densidá 0 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
banares.org
Cambiar los datos en Wikidata

La so economía básase principalmente na agricultura. Especialmente nel cultivu de la pataca, cebera, remolacha y faba verde.

Historia editar

Les primeres referencies a la esistencia de la villa de Bañares acrediten la so esistencia yá nel añu 1051: (Scemeno Munioz de Cerratón[2] na so carta d'una donación que fai a San Millán, siengo Garsea rei de Pamplona, yera 1089,[3] pon de testigu a Lope Enecores de Vaniares[4]).[5]

Nel añu 1133 el rei Alfonso'l Batallador, qu'enseñoriaba la Rioja, donó a Pedro, Arcediano y rector de la ilesia del Salvador, tola heredá que por decretu Real tocaba al castiellu de Bilibio, con tola heredá del Rei na villa de Bañares.

En 1157, na planicie de Valpierre, próxima a Bañares, foi escenariu de dos combates ente les tropes de Sancho III de Castiella y de Sancho III de Navarra, al intentar ésti aprovechar la muerte d'Alfonsu VII pa conquistar terrenes castellanos.

Escontra 1200, Pedro Fernández de Villegas I (héroe de la Batalla de las Navas de Tolosa en 1212) yera señor de la behetría de Bañares.

La villa foi escenariu de cruentes batalles nos sieglos XII y XIII ente los reinos de Navarra y Castiella.

En 1478, concedióse'l títulu de conde de Bañares a favor d'Álvaro de Zúñiga y Guzmán, propietariu del castiellu, del que resten güei delles ruines, perteneciendo la llocalidá al so señoríu hasta l'abolición d'esti sistema juridiscional en 1811.

Formó parte de la provincia de Burgos hasta que se creó la provincia de Logroño y güei pertenez a la comunidá autónoma de La Rioxa.

La villa cuntó con hospital dende 1837.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 29,59 km²,[6] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 240 habitantes y una densidá de 8,11 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Bañares ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[7]      Población según el padrón municipal de 2017.[8]

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[9]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 0 €.[10]

Etimoloxía editar

Nun bulda de 1199 pola que se concedíen privilexos al monesteriu de San Millán de la Cogolla apaez nomáu como Bannares, col sufixu coleutivu -ar y el plural femenín mozárabe -ye. El topónimu fai referencia a baños, xeneralmente utilizaos en dómina romana.[11]

Apellíu editar

Bañares ye tamién un apellíu natural de Valgañón, con cañes conocíes en La Rioxa, Madrid, País Vascu, Cataluña, Canaries, Arxentina, Chile y Filipines.

Ver http://www.labscittec.es/valganon/APELLÍOS/banares.html . Esti apellíu procede del pueblu de Bañares. Vien de Juan, un vecín d'esti pueblu qu'en 1555 foi a vivir a Valgañón, otru pueblu de La Rioxa a pocu más de venti quilómetros.

 
Vista de Bañares.

Turismu editar

Caminos de Santiago de Compostela: Camín Francés y Caminos del Norte d'España (Bañares)
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
 
Panorámica de Bañares

Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 393: Minutes were provided for longitude without degrees also being provided.

Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 393: Minutes were provided for longitude without degrees also being provided.
Llugar   España
Criterios Cultural: ii, iv, vi
Referencia 669-556
Inscripción 1993 (XVII Sesión)
Área Europa y América del Norte
 
 
Ermita de la Santa Cruz.
 
Ilesia de la Santa Cruz.

Edificios y monumentos editar

Ermita de la Santa Cruz o de Santa María l'Antigua editar

Antigua ilesia parroquial, d'estilu románicu foi construyida escontra'l sieglu XII.

Al construyise la nueva Ilesia col títulu de la Santa Cruz, a la otra llamar de Santa María l'Antigua.

Foi declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu el 9 d'abril de 1964.[12]

Ilesia parroquial de la Santa Cruz editar

De construcción gótica. Empezar a construyir escontra'l 1490 y terminar escontra 1510.

Nel interior de la ilesia, atópase l'arca de San Formerio. Ye una de les xoyes del arte románico español, los estudiosos asitiar a mediaos del sieglu XII. Ye de madera cubierta por chapes de cobre esmaltaes con distintos motivos.

Foi declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu el 9 d'abril de 1964.[12]

Castiellu de Bañares editar

Esti castiellu atópase anguaño en ruines, una y bones la piedra foi vendida pa construcción. Conozse que disponía d'anchos murios, torre del homenaxe y un foso que lo defendía.

Na actualidá namái se caltienen ruines del castiellu de Bañares, asitiaes nel camín de salida escontra Hervías, que dexen reconstruyir una planta rectangular, con accesu, empobináu al este, n'unu de los llaos mayores, flanqueado por cubos cilíndricos, que tamién reforzaríen los ángulos del rectángulu. Los murios yeren de gran espesura y en turria. Nel so interior, atopábase la torre del homenaxe, adosada al pañu sur. De planta rectangular, foi construyida en sillería nos fexes y con macizu internu de manipostería y morrillo, algamando los 3,5 m. d'espesura, aproximao. L'espaciu interior d'esta torre estrémase llonxitudinalmente (E-O) en dos naves, por aciu dos arcos de mediu puntu que sofiten nuna pilastra cuadrada nel centru y en dos tales ménsulas nos murios oriental y occidental.

Fiestes editar

  • El tercer fin de selmana d'agostu, celébrense les fiestes n'honor de San Formerio. Estes integren actos relixosos, encierres, conciertos de rock y una multitudinaria comida celebrada l'últimu día nel bellu parque de La Salceda.
  • L'últimu domingu de xunetu celebra'l día n'honor de la Virxe De L'Antigua.

Les sos Fiestes Patronales celebrar a finales de setiembre, dempués de la recueya agrícola. Son n'honor de San Formerio, patronu del pueblu.

El principal aliciente d'estes fiestes son les sos procesiones qu'empezaben col día Gracies, celebráu'l día 14 de setiembre, y darréu les fiestes patronales celebraes los díes 24 y 25 d'esi mesmu mes. Anguaño les fiestes patronales treslladáronse al tercer fin de selmana d'agostu, pero'l día 25 de setiembre sigue celebrándose Gracies.

Acaldía de les fiestes celebra una procesión, onde los mozos lleven en danza al patronu por diversu cais del pueblu.

D'antiguo al haber más xente nel pueblu, ente les cuadrielles de moces, siempres chicos, andaben a la tema ente ellos pa ver quien diba ser la cuadriella que danciara esi añu, siempres primero habiéndo-y pidíu permisu al Sr. Alcalde. Agora ye distintu yá non queda mocedá y los responsables d'enseñar a los futuros danzantes, tienen munches dificultaes p'atopar mozu que lu faigan, inclusive tuvieron que faelo les muyeres por falta d'homes.

Les dances los dos primeros díes facer con castañueles, los danzadores son nueve ochos van vistíos de forma similar y el Cachirulo o Cachiburrio daqué distintu. La indumentaria principal, ye camisa y pantalón blancos con faxa de color colorada cintes de colores cruciaes al cuerpu suxetes cola faxa, colderes con cintes de colores y les castañueles tamién cosíes con cintes de colores. Y sobre los costazos un chal de colores llamativos. El calzáu yeren alpargates d'espartu blanques, con llazos de colores.

Nes dances con castañueles hai dos ritmos unu'l normal que se bailla mientres tola procesión y otru que se realiza unos metros antes d'entrar a la ilesia que se bailla a gran velocidá nun tramu curtiu d'espaciu yá que los danzadores realicen pasos curtios y bien rápidos, esto realízase faciendo un pasiellu mientres entra'l Santu y la comitiva d'autoridaes a la ilesia.

El segundu día de les fiestes les dances realizar con palos, son los llamaos Troqueados. Hai dellos bailles siendo los más pintorescos los llamaos de les Espaes y el de los Oficios. Nel primeru realízase una especie de combate ente dos danzantes, y darréu entren toos a la batalla, que remata ensin vencedor nin vencíu. Nel de los Oficios como'l so propiu nome indica ye una danza na qu'intervienen toos y de la mesma cada unu realiza un oficiu distintu, como xastre, zapateru, ferreru, violinista, cazamoscas etc.

Paralelu a toa esta parafernalia de cultura popular, esiste otra non menos populista que solo se celebraba per esa zona. Trátase de dir rondar a los recién casaos, cuando veníen del viaxe de novios. Solo faíase-y una vegada a cada pareya y esi actu llamábase “Pidir el Rebollo”. Pela nueche cuando se chaben, la cuadriella d'amigos y conocíos diben rondar cantando a la puerta de la casa de los casaos y estos dempués gasayaben a los sos amigos con llicores y pastes hasta altes hores de la madrugada.

Los cantares más conocíos colos que se rondaben a los recién casaos son estos:

Paez que te toi viendo, :baxar

poles escaleres

cola botella na mano :y

na otra les galletes.

A estos recién casaditos
venimos ronda-yos
y a da-yos la norabona :con

toa cordialidá.

A estos recién casaditos, :deseyámos-yos

fortuna :y a eso de los nueve meses

tengan un neñu nel trubiecu.

Gastronomía editar

Utiliza enforma los producto de la güerta, siendo exemplu d'ello la menestra de verdures (denomada Menestra rioxana), pataques con chorizu, pataques con carne, pimientos de piquillo. Tamién les carnes son escelentes, siendo bonos esponentes el chorizu local, morcielles y chuletillas al sarmiento aprovechando la madera resultante de la fradadura de los abondosos viñeos de la zona.

Instalaciones deportives editar

Frontón municipal, piscines y campu de fútbol de la Salceda. Amás esiste una ruta cicloturística qu'escurre pol antiguu trazáu de la vía de ferrocarril incluyida nel catálogu de víes verdes.

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Jimeno Muñoz de Zarratón
  3. La referencia ye al rei D. García de Nájera, y la era correspuende al añu 1051 de nuesa yera (la era d'aquellos sieglos ye la era española, que s'amenorga al nuesu añu de la era cristiana restando d'aquélla 38 años)
  4. Lope Íñiguez de Bañares
  5. Manuscritos de la Real Academia de la Historia, Madrid, 0'21, foliu 76
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  7. Cifres de población y Censos demográficos
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  9. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  10. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  11. Ranz Yubero, José Antonio; José Ramón López de los Mozos (1º semestre 2002). «Topónimo rioxanos del patrimoniu emilianense nuna bulda de 1199. (Archivu de San Millán M. 41-52)» (en castellanu). Berceo (142):  páxs. pág. 65 a 76. ISSN 0210-8550. 
  12. 12,0 12,1 Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.