El Reinu de Navarra foi unu de los reinos medievales d'Europa asitiáu en dambes aguaes de los Pirineos occidentales, pero cola mayor parte del so territoriu alcontráu al sur del cordal pirenaicu, nel norte de la península ibérica. Foi'l socesor del Reinu de Pamplona, fundáu en redol a la capital navarra en 824, según establecen la mayoría de los historiadores.[1] Tres unos primeros años d'espansión y la posterior amenorga territorial a manes de Castiella y Aragón, el Reinu de Navarra estabilizar con dos territorios estremaos: l'Alta Navarra, al sur de los Pirineos y na que s'atopaba la capital y la mayor parte de la población y los recursos, y la Baxa Navarra o Navarra Continental, al norte del cordal pirenaicu.

Reinu de Pamplona
Reinu de Navarra
(de 1162 a 1841)
Reinu de Navarra
Reinu de Navarra
reinu
Alministración
Capital Ciudad de Pamplona (es) Traducir (dende 8 setiembre 1423)
Navarrería (es) Traducir (hasta 8 setiembre 1423)
Relixón oficial catolicismu y calvinismu
Xeografía
Coordenaes 42°49′01″N 1°38′34″W / 42.816944444444°N 1.6427777777778°O / 42.816944444444; -1.6427777777778
Llendaba con Corona de Castiella, Corona d'Aragón y Reinu de Lleón
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

El fin de la independencia del reinu se produjó cuando Fernando'l Católicu y darréu el so nietu flamencu Carlos I d'España realizó la conquista militar ente los años 1512 y 1528 con distintes resistencies. Realizáronse dellos intentos de recuperar la independencia nos años siguientes y finalmente Carlos I d'España replegar de la Baxa Navarra pol so difícil control. Polo qu'esta porción siguió siendo independiente calteniendo la dinastía de Foix, hasta que s'acomuñar dinásticamente a la Corona francesa al xubir el so rei, Enrique III, al trueno galu. Asina, los monarques franceses se intitularon «Reis de Francia y de Navarra». La unión del reinu de Navarra a Francia, puramente dinástica, fíxose calteniendo siempres les sos propies instituciones (asina, cuando Lluis XVI convocó los Estaos Xenerales de Francia, Navarra nun unvió formalmente diputaos a estos, sinón al rei en persona, de manera independiente y col so propiu Cuadiernu d'agravios).[2] Sicasí, el so estatus estremáu dientro de la Corona terminó en 1789,[3] al ser abolíu como reinu. Per otra parte, la Navarra peninsular o Alta Navarra convertir n'unu más de los reinos y territorios de la Corona de Castiella y finalmente de la Monarquía Hispánica, estatus que caltuvo, gobernada por un virréi, hasta 1841, fecha na que pasó a ser considerada «provincia foral» española por aciu la darréu denomada Llei Paccionada, tres la Primer Guerra Carlista.

Xeneralidaes editar

El reinu de Navarra surdió d'un pequeñu territoriu que, tres un periodu d'espansión, foi menguando pasu ente pasu n'estensión y poder, socavado poles disputa ente les clases dirixentes y les conquistes realizaes polos reinos vecinos.

L'espaciu navarru se estructuró de manera dual tres la invasión musulmana de la península nel sieglu VIII. El norte permaneció poco tiempu baxu dominiu musulmán y llueu s'entamó nun nucleu cristianu de fugaz sometimientu al Imperiu carolinxu y con centru na ciudá de Pamplona, población fundada en dómina romana como Pompaelo por Pompeyu sobre un asentamientu vascón presistente denomináu «Iruña». El so primer soberanu conocíu foi Íñigo Íñiguez —o Íñigo Aresta («Enneco Cognomento Aresta»)—, cabeza conocida de la primer dinastía navarra.

Nel sur, un noble hispanu godu natural de la zona (Casius) apautó colos invasores musulmanes y convirtióse al islam, consiguiendo asina siguir enseñoriando esa zona del valle del Ebro y enllargando esti poder ente los del so fonduxe (los Banu Qasi), que mientres xeneraciones van afirmar el so poder nel sur del actual territoriu navarru, aliándose coles Aresta en diverses ocasiones en contra del poder central del emiratu cordobés, o del enfotu expansionista del Imperiu carolinxu.

Navarra foi unu de los nucleos montañeses de resistencia cristiana impulsaos polos francos carolinxos que se formaron nos Pirineos, frente a la dominación islámica de la península ibérica, al igual que n'Aragón y Cataluña. Primeramente foi conocíu polos cronistes francos como Reinu de los Pamploneses o Reinu de Pamplona y pocu más tarde, como Reinu de Pamplona-Nájera en referencia a la importancia na so organización de la ciudá rioxana.

Na so etapa de mayor espansión territorial, mientres la Edá Media, el reinu tomó territorios atlánticos y espandióse más allá del ríu Ebro, escontra territorios asitiaos nes comunidaes autónomes contemporánees d'Aragón, Cantabria, Castiella y Llión, La Rioxa, País Vascu y les rexones alministratives franceses d'Aquitania y Occitania, nes antigües provincies de Gascuña y Occitania. Les capitales vasques de Vitoria y San Sebastián fueron fundaes pol rei navarru Sancho VI el Sabiu.

Na so etapa final, el reinu resultó estremáu en:

El títulu del príncipe herederu ye Príncipe de Viana, qu'anguaño ostenta Leonor de Borbón y Ortiz, fía y heredera del rei Felipe VI d'España.

Evolución histórica editar

Reináu de visigodos y francos editar

Pal periodu de la historia de los vasconos contemporánea a la formación y afitamientu del reinu visigodu en Hispania hai escases fontes direutes disponibles sobre los acontecimientos y l'organización interna de los vasconos, y con frecuencia resulten contradictories.

Dellos historiadores suponen[4] que los vasconos nunca fueron sometíos polos visigodos na so pretensión de llograr la unidá territorial de toles antigües provincies hispanorromanas. Otros autores, principalmente nel sieglu XIX, supunxeron que los visigodos sí llegaron a apoderar la tierra de los vasconos. La escasez de datos llevó a crear la lleenda sobre'l Domuit vasconos (apoderó a los vasconos), una supuesta frase que s'incluyiría nes cróniques de tolos reis godos, pero que paez ser una invención del novelista Francisco Navarro Villoslada.[5]

Les reflexones d'otros especialistes[6] recuerden l'actitú amistosa de los vasconos nel periodu romanu y l'ausencia de conflictos relevantes mientres el Baxu Imperiu, resaltando la dificultá d'esplicar aquellos enfrentamientos ensin sofitase nel contestu de l'afirmación del poder autónomu en Aquitania y les rivalidaes ente francos y visigodos.

La dominación visigoda de Pamplona ye una tema políticamente polémica. Magar ser sede episcopal de la ilesia visigoda,[7] y a haber necrópolis visigodes en Pamplona, esiste dalgún discutiniu sobre si esistió o non dominación visigoda sobre la ciudá o, a cencielles, convivencia. Los testimonios arqueolóxicos y documentales recibieron diverses interpretaciones en dellos casos derivaes del discutiniu políticu.[8][9]

Aquitania editar

Nel añu 632 el rei merovinxu Dagoberto I encabezó una espedición a Zaragoza en sofitu de Sisenando que se sublevara frente a l'autoridá de Suintila. Pocos años dempués, Dagoberto axuntó un exércitu de burgundios colos qu'intentó ocupar ensin ésitu tou la "patria de Vasconia" nel 635. Sicasí, nel 636 Dagoberto llogró tres una nueva campaña militar, el xuramentu de llealtá de los vasconos al serviciu de Aighina, duque saxón de Burdeos. Tres la muerte de Dagoberto, el poder merovinxo foise debilitando pa dar pasu a un periodu d'afitamientu d'un poder autónomo conocíu como ducáu d'Aquitania dientro del reinu francu pero del que se desconocen fontes de referencia hasta que ye citada la concesión a Félix, patriciu de Toulouse, del control de toles ciudaes hasta los Pirineos y de los vasconos escontra'l 672. Pa dellos autores, la política d'enfrentamientu col poder franco per parte de Félix, sería siguida pol so socesor Lupo, procesu que remataría en tiempos d'Eudes que llograría la reconocencia de regnum pa la parte meridional de l'antigua Galia.

Mientres los sieglos VI y VII, hai teoríes que dicen que los vasconos del norte cruciaron los Pirineos, ocupando Aquitania, na actual Francia, onde la so llingua influyó nel idioma romance que daría llugar al gascón, a la que dieron el nome de Gascuña.

Invasión musulmana: Roncesvalles y la formación del Reinu de Pamplona editar

Mientres l'iviernu del 713 los exércitos musulmanes algamaron el valle mediu del Ebro que s'atopaba gobernáu pol conde hispanovisigodo Casio quien escoyó sometese al califa Omeya y convertise al islam dando orixe al fonduxe de los Banu Qasi en cuenta de caltener el so poder na rexón. Pamplona sicasí foi finalmente ocupada n'oponiendo resistencia nel 718 y obligada a pagar tributu a los gobernadores musulmanes qu'establecieron un protectoráu. La derrota musulmana na batalla de Poitiers en 732 frente a los francos de Carlos Martel debilitaron la posición musulmana pero'l valí Uqba recondució la situación instalando una guarnición militar na ciudá ente'l 734 y el 741.[10]

La Marca Hispánica de Carlomagno editar

 
Mapa amosando tolos condaos de la Marca Hispánica y Vasconia.
 
Otra versión de la Marca Hispánica l'añu 814
 
Batalla de Roncesvalles en 778. Muerte de Roldán, nes Grandes Cróniques de Francia, ilustraes por Jean Fouquet, Tours, escontra 1455-1460, BNF.

La Marca Hispánica foi la frontera políticu-militar del Imperiu carolinxu al sur de los Pirineos. Tres la conquista musulmana de la península ibérica, esti territoriu foi apoderáu por aciu guarniciones militares establecíes en llugares como Pamplona, Aragón, Ribagorza, Pallars, Urgel, Cerdaña o Rosellón. A fines del sieglu VIII, los carolinxos intervinieron nel nordeste peninsular col sofitu de la población autóctona de los montes. La dominación franca fíxose efectiva entós más al sur tres la conquista de Girona (785) y Barcelona (801). Na Marca Hispánica, integrada por condaos dependientes de los monarques carolinxos, a principios del sieglu IX, los condes francos son sustituyíos por nobles autóctonos.

El territoriu ganáu a los musulmanes configuróse como la Marca Hispánica, en contraposición a la Marca Cimera andalusí, y diba de Pamplona hasta Barcelona. De toos ellos, los qu'algamaron mayor protagonismu fueron los de Pamplona, constituyíu nel primer cuartu del sieglu IX en reinu; Aragón, constituyíu en condáu independiente en 809; Urgel, importante sede episcopal y condáu con dinastía propia dende 815; y el condáu de Barcelona, que col tiempu convertir n'hexemónicu sobre los sos vecinos, los d'Ausona y Girona.

Roncesvalles editar

Carlomagno, aprovechando la rebelión del gobernador de Zaragoza pa intervenir na Península, travesó con un exércitu francu'l territoriu vascón y destruyó les defenses de Pamplona na so meyora escontra Zaragoza, onde a la so llegada'l cambéu de les aliances de los sublevaos obligó-y a retirase. L'interés de Carlomagno nos asuntos hispánicos moviólu a sofitar una rebelión nel Vilayato de la Marca Cimera d'al-Ándalus de Sulaymán al-Arabi, que pretendía alzase a emir de Córdoba col sofitu de los francos, en cuenta de apurrir al emperador francu la plaza de Saraqusta.

Carlomagno llegó nel añu 778 a les puertes de la ciudá, sicasí Husayn, el valí de Zaragoza, negar a devasar la entrada al exércitu carolinxu. Por cuenta de la complexidá que supondría un llargu asediu a una plaza tan fortificada, con un exércitu tan alloñáu del so centru loxísticu, arrenunció y empecipió el camín de vuelta al so reinu. N'amenorgando a ruines Pamplona, la capital de los vasconos aliaos de los Banu Qasi, el 15 d'agostu de 778, Carlomagno col más poderosu exércitu del sieglu VIII dirixir al norte pol pasu de Roncesvalles, ente la collada de Ibañeta y la fondalada de Valcarlos. Nesi puntu fueron oxetu d'una contundente emboscada por partíes de nativos vasconos, probablemente socatraos polos fieles a los fíos de Sulayman, Aysun y Matruh ben Sulayman al-Arabí, que provocaron un escalabru xeneral a la retaguardia del so exércitu, mandada pol so sobrín Roldán, a base de llanza-yos roques y dardos. La Chanson de Roland, inmortalizó l'eventu. La independencia de los condaos occidentales respectu del rei Carlomagno decidir nel fracasu de tomar de Saraqusta.

El Reinu de Pamplona editar

 
Estatua d'Íñigo Aresta na Plaza d'Oriente de Madrid (obra de J. Oñate, 1750-53).
 
Evolución de los reinos ibéricos, ente ellos el de Pamplona/Navarra mientres la Reconquista.
 
Castiellu de Clavijo, en La Rioxa. La Batalla de Clavijo, producir nel denomináu Campu de la Matanza, nes sos cercaníes.

Siquier hasta l'añu 1130, los reis denominábense Pampilonensium rex.[11] Inclusive Sancho VI de Navarra llega a utilizar esa denominación l'añu 1150, cuando de normal emplegaba la de rex Nauarre.[12]

El Reinu de Pamplona ye la denominación emplegada por dellos historiadores, d'alcuerdu a los Añales de los Reis Francos[13] pa referise a lo que foi mientres l'Alta Edá Media la entidá política surdida en redol a la civitas de Pompaelo, la que fuera la principal ciudá en territoriu de los vasconos mientres la dómina de l'Antigua Roma na rexón de los Pirineos occidentales, y al lideralgu de la figura d'Íñigo Aresta quien fundó la dinastía real y la entidá nel 824,[14] col sofitu de los sos aliaos de la familia de los Banu Qasi, señores de Tudela, y del obispáu de Pamplona. Nun esiste un consensu ente los especialistes pa discernir el númberu precisu de monarques y la duración de los sos mandatos, como tampoco sobre la estensión del so territoriu ya influencia.

La dinastía de los Íñiguez terminó con Fortún Garcés quien según la tradición, que lo conoz como Fortún el Monxu, abdicó y retiróse al monesteriu de Leire, siendo sustituyida pola de los Jiménez nel 905 qu'empezó con Sancho Garcés I (905-925) que'l so reinu ye conocíu como Reinu de Pamplona o Navarra.[15]

Pamplona foi mientres enforma tiempu la ciudá más importante y rica en territoriu cristianu, numberosos intentos por faer d'ella la so capital, fueron fechos por pequeñu grupos montañeses de cristianos y más tarde polos territorios cercanos. Amás de cuntar con una población numberoso y estable por atopase nel valle rico y fértil del ríu Arga; Yera un llugar de xunta ya intercambiu ente les rutes del mundu islámicu al sur y la Europa cristiana al norte, polos pasos pirenaicos vascos y los puertos costeros del mar Cantábricu y les rutes d'este a oeste que siguíen tamién los pelegrinos cristianos del Camín de Santiago escontra'l reinu de Llión, que travesaba los condaos francos del Imperiu carolinxu nes actuales Navarra, Aragón y Cataluña dende la mariña mediterránea condal, y más allá, al traviés de los puertos mediterraneos. La so neutralidá y bones rellaciones colos belicosos vecinos, la fama de prosperidá y riqueza: comerciu ya intercambiu d'artesaníes en cueru, preseos musicales, llibros y armes, materies primes: marfíl, piedres precioses, paños, aceite, seda, llana, oru, especies... llegó hasta los viquingos.

La constante amenaza que sobre les tierres vascones exercer dende dambes aguaes de los Pirineos favoreció'l surdimientu de dos facciones líderes ente l'aristocracia vascona, los Íñigo sofitaos n'el musulmanes por parentescu colos Banu Qasi, y los Velasco sofitaos polos francos carolinxos. Cuando nel 799 ye asesináu por partidarios carolinxos el gobernador de Pamplona Mutarrif Ibn Musa, los Íñigo recurrieron a la familia Banu Qasi pa retomar el control de la ciudá. Sicasí, nel 812 l'emir Al Hakam I y Ludovico Pío alcordaron una tregua pola que los carolinxos tomaben el control de Pamplona, delegando el gobiernu en Velasco al Gasalqí. Al términu de la tregua, Al Hakam retomó les hostilidaes colos francos y llogró recuperar Pamplona nel 816 a que'l so control los francos arrenunciaron d'equí p'arriba. Íñigo Aresta, sería designáu primer rei de Pamplona hasta'l 851.

La primer dinastía navarra (les Aresta) va ser reemplazada tres trés reinaos y nun episodiu inda misteriosu pola dinastía Jimena, qu'ampliaría la cortil del reinu cola incorporación de les tierres rioxanes y la Zona Media navarra, so la cual Navarra va algamar la mayor estensión territorial a mariña del Islam y de los señoríos cristianos vecinos.

La mariña mediterránea, cuayada dende antiguu de torres de vigía contra la piratería berberisca, al berru de "Moros na Mariña" ve nel 858 a los normandos que xuben pol Ebro dende Tortosa, remontar hasta'l reinu de Navarra, dexando tras les inexpugnables ciudaes de Zaragoza y Tudela. Xuben depués pol so afluente, el ríu Aragón hasta atopase col ríu Arga, que tamién remonten, lleguen hasta Pamplona y escalar, raptando al rei navarru. Nel 859 los viquingos lleguen a Pamplona y secuestren al nuevu rei García I Iñíguez. Solo en pagando un costosu rescate'l rei vuelve a Pamplona, pero a partir d'entós la vieya alianza ente les Aresta y los Banu Qasi rompióse y García I va ser aliáu del reinu d'Asturies.

Por cuenta de los problemes internos de cordobeses y al cambéu d'actitú de los navarros, l'únicu enemigu de Ordoño I va ser el caudiellu de los Banu Qasí, Musa ibn Musa, quien se titulaba tercer rei d'España. En continua rebelión contra Córdoba, trata d'asegurar el valle del Ebro al so pasu por la Rioja. Musa, nel 855 va realizar una dura razzia contra Álava y al-Qilá (Castiella) y tres ella esmolezse de restaurar y fortalecer la guarnición militar d'Albelda. Viendo l'amenaza qu'esta fortaleza supón sobre los dominios orientales del reinu asturianu, Ordoño I y los navarros llancen una ofensiva contra Albelda. Tres una dura llucha, Ordoño toma la fortaleza y afarar. Esta batalla va dar llugar nel sieglu XII a la llexendaria batalla de Clavijo que por munchos ye considerada namái una lleenda forxada pol arzobispu Rodrigo Jiménez de Rada.

Musa II va siguir engarrando contra navarros y cordobeses hasta la so muerte nel 862. Mentanto'l so fíu Lupp o Lope ben Musà, gobernador de Toledo, va declarase vasallu de Ordoño I. La navarra d'orixe vascón, Subh, Subh umm Walad, madre del tercer Califa de Córdoba, Hixem II, y una de les muyeres más influyentes de la dómina islámica, nació probablemente na década de 940 y morrió escontra 999.

 
Reis de Pamplona de les dinastíes Íñiga y Jimena. Sancho V (como Sancho I), Pedru I y Alfonsu I fueron amás reis d'Aragón.

El navarroaragonés editar

 
Los dominios de Sancho'l Mayor ente 1029 y 1035

El navarroaragonés, una llingua romance, anterior al castellán, falada nel valle del Ebro mientres la Edá Media, con apartaces actuales nel Pirinéu aragonés, conocíos como aragonés y préstamos nel castellán de La Rioxa, Ribera de Navarra y Aragón, con distintes gradaciones. Tien el so orixe nel dialeutu llatín, mientres el Reinu de Pamplona, sobre un acusáu sustratu vascón. La llingua recibe, nel so periodu medieval, la denominación ente los llingüistes de "navarroaragonés", pola inicial dependencia aragonesa del Reinu de Navarra.

La llamada "Reconquista", o espansión del Reinu de Navarra sobre tierres musulmanes y cristianes, cola consiguiente repoblación con cristianos del Reinu de Navarra, llevaría consigo l'idioma por tol territoriu conquistáu. L'anexón pol Reinu de Navarra de los condaos aragoneses supunxo una importante influencia de la llingua navarroaragonesa sobre los territorios posteriores de la Corona d'Aragón y nel castellán.

La primer constancia escrita de la llingua ta nes Gloses Emilianenses, nel Monesteriu de San Millán de la Cogolla.

La espansión de Sancho III el Mayor editar

 
El Reinu de Pamplona a la muerte de Sancho III el Mayor (1035)       Reinu de Pamplona       Condáu d'Aragón y dependencies perteneciente a la monarquía pamplonesa dende'l 922       Ganancia de Ribagorza y anexos 1018-1025       Fronteres restauraes por Sancho III el Mayor 1018-1025       Tierra perdida'l 922       Zona venceyada a Pamplona dende'l sieglu X       Condáu de Castiella y Álava heredáu por Sancho III       Zona apostada per Castiella y Llión       Reinu de Llión

L'apoxéu va producir con Sancho III el Mayor. Xubió al tronu ente l'añu 1000 y el 1004, heredando'l reinu de Navarra y el condáu d'Aragón, so la tutoría d'un conseyu de rexencia integráu polos obispos y la so madre, ya incorporando estensos territorios a los sos dominios, como'l condáu de Castiella amás de la cortil tradicional del reinu (Pamplona y Nájera). La unión dinástica con Aragón dar en dos periodos: del añu 1000 al 1035 y del añu 1076 al 1134.

Sol so mandatu'l reinu cristianu de Nájera-Pamplona algama la so mayor estensión territorial, tomando casi tol terciu norte peninsular, dende Astorga hasta Ribagorza[16] na reorganización del reinu, créese que creó'l vizcondáu de Labort, ente 1021 y 1023, con residencia del vizconde en Bayonne y el de Baztán escontra 1025. A la muerte del duque Sancho Guillermo, duque de Gascuña, el día 4 d'ochobre de 1032, trató d'estender la so autoridá sobre l'antigua Vasconia ultrapirenaica entendida ente'l Pirinéu y el Garona, anque nun lo consiguió, al heredar el ducáu Eudes.

Pel Norte, la frontera del reinu pamplonés ta clara, los Pirineos (casu d'estendese l'autoridá de los reis navarros hasta'l Baztán, lo que ye lo más probable, pero que nun se puede acreitar hasta'l 1066), y nun se modificar. Nun ye ciertu, magar toles vegaes que se dixo, que Sancho III llograra'l dominiu de Gascuña (la única Vasconia d'entós, esto ye, el territoriu ente los Pirineos y el Garona, nel que la población que podemos considerar vasca pola so llingua namái yera una minoría). El rei navarru namái pretendió asoceder en 1032 al duque de Gascuña Sancho Guillermo, muertu ensin descendencia, lo que bastó por qu'en dellos documentos cite reinándose-y en Gascuña. Pero la verdá ye que l'heriedu recayó en Eudes
 
Unión col Reinu d'Aragón y Reconquista del Valle del Ebro (1076-1134).       Dominios qu'a la muerte de Sancho IV el de Peñalén (1076) pasó a gobernar como nuevu rei de Pamplona, el monarca aragonés Sancho Ramírez.      Dominios de Sancho IV el de Peñalén qu'Alfonsu VII a partir de 1126 foi incorporando progresivamente al so Reinu de Llión y pertenecieren enantes a Alfonsu I d'Aragón, quien caltuvo nel so poder hasta la so muerte Belorado, Nájera, Calahorra, Cervera del Río Alhama, Ágreda, Soria, Almazán, Monreal de Ariza, San Esteban de Gormaz, Traid y Molina de Aragón.[17]       Condáu de Navarra pol que Pedru I, rei de Pamplona y Aragón, emprestó homenaxe (1087) a Alfonsu VI de Castiella.       Dominios patrimoniales de Sancho Ramírez.       Tierra reconquistaes por Sancho Ramírez (1076-1094) y Pedru I (1094-1104)       Zona reconquistada por Alfonsu I el Batallador (1104-1134)       Dominios rexíos por Alfonsu I el Batallador.

Tenía la so residencia en Nájera, estendiendo les sos rellaciones más allá de los Pirineos, col ducáu de Gascuña, y aceptando les nueves corrientes polítiques, relixoses ya intelectuales.

El so reináu coincidió cola crisis del mundu califal, empecipiáu a la muerte d'Almanzor y termináu col principiu de los Reinu de Taifas. Pretendió la unificación de los estaos cristianos, bien por venceyos de vasallaxe o sol so propiu mandu.

En 1016 afitó les fronteres ente Navarra y el Condáu de Castiella, y empecipió un periodu de rellaciones cordiales ente dambos Estaos, facilitaes pol so matrimoniu con Munia, tamién conocida como Muniadona, fía del conde castellanu Sancho García. D'esti matrimoniu nacieron Fernando (Fernandu I de Castiella), Gonzalo (Conde de Sobrarbe y Ribagorza) y les fíes Mayor y Jimena, reina de Llión al casase con Bermudo III.

Aprovechó les dificultaes internes de Sobrarbe-Ribagorza pa faer valir los sos intereses como descendiente de Dadildis del Pallars y apoderase del condáu (1016-1019).

Foi encargáu de tutelar del conde García de Castiella. Alfonsu V de Llión aprovechó esta situación p'apoderase de les tierres altes asitiaes ente'l ríu Cea y el Pisuerga. Sancho III oponer a la espansión lleonesa y apautó el matrimoniu ente García de Castiella y Sancha de Llión. A la muerte de Sancho III el Mayor, heriéda-y el so primoxénitu con obligación del restu d'hermanos de rindi-y vasallaxe, pero éstos nun respeten la voluntá testamentaria del monarca y finalmente estrémase'l reinu ente los sos fíos, naciendo asina los reinos d'Aragón, Castiella y Navarra.

Mientres el reináu de García Sánchez III (1035 - Atapuerca, 15 de setiembre de 1054) moteyáu "el de Nájera", y el so fíu Sancho Garcés, Navarra dixebrar de los reinos vecinos.

En 1076, tres l'asesinatu de Sancho IV, el de Peñalén (refundiáu a un derribadoriu en Funes) Navarra y Aragón siguen nuevamente xuntos sol reináu de Pedru I y depués el del so hermanu, el rei emperador Alfonso, siendo nesti periodu cuando se peracaba tomar de Tudela y el so distritu. Tres la muerte ensin descendencia d'Alfonsu I el Batallador (1134), asocéde-y García Ramírez de Navarra. Nin aragoneses nin navarros respetaron el testamentu del so rei emperador Alfonso, que dexaba los reinos a la orde del Temple y a otres órdenes militares y cada reinu escueye un rei distintu, dixebrándose les corones de Navarra y Aragón dempués de 50 años.

La progresiva decadencia territorial del reinu editar

 
El Reinu de Navarra Sancho VI el Sabiu (1154-1194)[18]       Reinu de Navarra             Primeros dominios en Ultrapuertos (a partir de 1189)       Penetración temporal       Reinu de Artajona baxu Sancho III de Castiella (1153-1158)       Reinu de Nájera       Reinu de Castiella       Reinu d'Aragón

Al dixebrase d'Aragón, Navarra convertir nun reinu ensin posibilidá d'espansión, al nun tener frontera colos territorios musulmanes y atopase encajonado ente los agora muncho más poderosos Castiella y Aragón, territorialmente el reinu de Navarra foi pasu ente pasu amenorgándose, anque culturalmente continua la so espansión.

Asina, el Laude arbitral del Rei Enrique II d'Inglaterra de 16 de marzu de 1177, realizáu ente los Reis Alfonsu VIII, per parte de la corona de Castiella, y Sancho VI el Sabiu, per parte del Reinu de Navarra, relativu a la pertenencia territorial y llendes fronterices, foi emitíu n'aceptando dambos un Pactu-Conveniu'l 25 d'agostu de 1176 nel qu'aceptaben el arbitrio del rei inglés y que se respetaría una tregua de siete años. Dichu laude dispunxo la entrega a Castiella de ciertos territorios, principalmente de La Rioxa, recibiendo Navarra en contraprestación ente otros los territorios d'Álava, Guipúzcoa y el Duranguesado (Vizcaya), amás d'una compensación económica.[19] Nenguna de les partes cumplió'l dictame, anque darréu dambes partes alcordaron acatar namái lo relativo a la situación de los territorios de l'actual comunidá de La Rioxa, que dexó yá de pertenecer al Reinu de Navarra dende esa fecha. Esisten delles interpretaciones de dichu laude.

El expansionismo castellanu y aragonés fixo menguar el territoriu navarru. La determinación de parti-y lo, consta en dellos trataos realizaos por dichos reinos nel sieglu XII. Los reis d'estos dos reinos roblaron el "Tratáu de Cazola" de marzu de 1179 o'l de 1198, pa partise'l reinu de Navarra, teniendo como nueva frontera ente dambos reinos el ríu Arga, que crucia Navarra de norte a sur.[20]

La perda d'Álava, Guipúzcoa y el Duranguesado (1200) editar

 
El Reinu de Navarra Sancho VII el Fuerte (1194-1234)       Reinu de Navarra       Territoriu perdíu ante Castiella (1198-1200)       Territorios consiguíos por aciu vasallaxe (1196-1203)       Reinu de Castiella       Reinu d'Aragón [18]
 
Sellu del rei de Navarra Sancho VII el Fuerte

Asina escontra 1200 y a pesar d'un llabor repoblador navarra de la zona (que dio como frutu, ente otros, la fundación de Vitoria y San Sebastián, dos de los trés capitales de l'actual comunidá autónoma del País Vascu), Castiella, sofitada na baxa nobleza, consiguió'l sofitu de facciones locales nel Duranguesado, y en Álava, dempués de sitiar Vitoria mientres nueve meses.

Tocantes a Guipúzcoa, solióse creer que por cuenta de la superioridá militar demostrada pol exércitu castellanu mandáu pol Señor de Vizcaya en Vitoria y ante la entrada de les tropes castellanes nel so territoriu,[20] Guipúzcoa incorporar a Castiella por aciu negociación. Sicasí, arriendes de la relectura de fontes históriques conocíes, hai que reconsiderar esta creencia, yá que s'afayó que al igual que Vitoria, San Sebastián foi tamién conquistada militarmente.[21][22]

Los parientes mayores de Guipúzcoa, que yá taben estremaos en dos bandos irreconciliables,[23] caltuvieron les sos posiciones: los oñacinos, sofitaben l'agregamientu a Castiella, y los gamboínos, defendíen la continuación de la unión con Navarra.[24]

De la mesma estos bandos teníen el sofitu de les facciones navarres y asina los beamonteses sofitaben a los oñacinos y los agramonteses a los gamboínos.[25]

La reorganización interna editar

 
Los reinos ibéricos en 1360

El trabayu de los monarques del sieglu XIII, tres la conquista parcial de Navarra, va basar na reconstrucción y reorganización interior del reinu y en faer frente a les continues apetencies de repartu ente los sos vecinos. Magar tou va participar n'empreses como la batalla de las Navas de Tolosa (1212), na que destacó'l monarca navarru Sancho VII el Fuerte y onde según la lleenda consiguió les cadenes y la esmeralda que conformaron dende entós el símbolu de la dinastía de Navarra, en sustitución del so emblema personal llamáu 'Arrano beltza (águila negra).

La muerte ensin descendencia de Sancho VII el Fuerte, a pesar de dexar un pactu de prohijamiento con Xaime d'Aragón, supón la entronización en Navarra mientres casi dos sieglos de dinastíes franceses (la de Champaña, la Capeta y la d'Évreux), que tamién van disponer de territorios en Francia y van desdexar en diversu grau'l gobiernu del pequeñu reinu.

Guerra de la Navarrería (1276) editar

La ciudá de Pamplona taba estremada en burgos independientes y engarraos (Navarrería y San Miguel frente a los burgos de San Cernin y San Nicolás), aliaos con otros Estaos siendo, por casu, afaráu'l barriu de la Navarrería por tropes franceses en 1276 y estendiéndose la confrontación por toa Navarra, venciendo éstos a los aliaos castellanos y enllantando l'acercamientu de Navarra a Francia.

La guerra civil (1451) editar

 
Mapa de la Guerra Civil de Navarra

Tres la instauración de la Casa de Trastámara n'Aragón a mediaos del sieglu XV, la crisis sociopolítica del reinu foi pasu ente pasu polarizando a les fuercies vives de Navarra en redol a dos bandos: los beamonteses y los agramonteses.

Ye ésti un conflictu complexu con posiciones y actitúes cambiantes qu'aparentemente ye un conflictu ente facciones nobiliaries, pero que paez tamién evidenciar dalgún tipu d'enfrentamientu socioeconómico monte-ribera, según un autores. De toes formes dambes facciones teníen una distribución por toa Navarra.[26] Esti enfrentamientu llevaría a una guerra civil en 1441, cuando Xuan II d'Aragón (rei consorte de Navarra) quedar pa sí'l tronu, en vegada dexar lo al so fíu Carlos, Príncipe de Viana, al que-y correspondía. Carlos fuera designáu herederu del reinu pol testamentu de la so madre la reina Blanca, entá prescribiendo dichu documentu que nun tomara posesión del reinu ensin el beneplácito del so padre Xuan II. En 1452 el príncipe foi prindáu na batalla de Aibar.

La guerra civil persistió tres la muerte de Carlos, Príncipe de Viana en 1461 y a la de Xuan II en 1479. Los beamonteses teníen el sofitu de los castellanos, ente que los agramonteses tuvieron primero como aliaos a los aragoneses (por ser Xuan II rei d'Aragón) y depués a los franceses.

Demográficamente el Reinu de Navarra había alcanzáu mínimos ente los años 1450 y 1465, coincidiendo colos episodios más agudos del conflictu civil (que nun foi sangrientu de forma direuta); a la perda de población debida a los sabotaxes suma la epidemia de peste ente los años 1504 y 1507, recuperando mayores cotes poblacionales a partir de 1530 (una vegada realizada y asitiada la conquista de Navarra per parte de Castiella y Aragón).[27]

La conquista castellanu-aragonesa (1512) editar

 
Estandarte de los Reis de Navarra dende 1212 (Versión antigua)
 
Reinu de Navarra mientres la etapa de la so conquista (1463-1530) colos dominios patrimoniales de les cases de Foix y Albret.[28].
      Territoriu incorporáu a Castiella en 1463
      Dominios de la casa d'Albret
      Dominios de la casa de Foix
           Reinu de Navarra incorporáu a Castiella en 1515
      Baxa Navarra abandonada per Castiella en 1530

A finales del sieglu XV el rei d'Aragón Fernando'l Católicu realizaba continues inxerencies na guerra civil de Navarra en sofitu a los Beaumonteses y qu'en dellos periodos supunxera una auténtica ocupación militar. A principios del sieglu XVI los beaumonteses perdieren la guerra civil y la so líder fuxera al exiliu castellanu, onde finó. Dende ellí'l so descendiente sofitó al rei aragonés nel so yá decidida invasión del reinu de Navarra. Esto fixo qu'en 1512 el rei de Navarra viérase obligáu a roblar el Tratáu de Blois, pol cual consiguía sofitu del reinu de Francia ante una posible agresión. Esto foi consideráu per Castiella y Aragón como una belixerancia, yá que Francisco I de Francia taba enfrentáu al castellán aragonés y amás yera declaráu un monarca cismáticu nel V Concilio de Letrán pol papa Xuliu II.

Fernando'l Católicu, que yera mediohermanu del fináu Carlos Príncipe de Viana (fíu de Xuan II y el so segundu matrimoniu con Juana Enríquez), empecipió la invasión el 10 de xunetu con tomar de Goizueta, anque nun s'espublizó y ocho díes antes de la firma del Tratáu de Blois. El gruesu del exércitu de más de 16.000 homes bien pertrechados y esperimentaos entró en Navarra dende Álava'l día 22 de xunetu, al mandu de Fadrique Álvarez de Toledo, segundu duque d'Alba con sofitu del líder beaumontés conde de Lerín (Condestable de Navarra) y los sos homes.

El poderosu exércitu asitióse pela rodiada de Pamplona (concretamente nel palaciu de Arazuri, apoderáu pol bandu beamontés), entós una ciudá d'ente 6.000 y 10.000 almes y mal fortificada, que robló la rindición 25 de xunetu. El archivu de Simancas contién documentos relativos a esta dómina.[29]

N'otros llugares de Navarra, la resistencia foi mayor: Lumbier hasta'l 10 d'agostu, Estella hasta agostu, Viana hasta'l 15 d'agostu, Roncal hasta'l 9 de setiembre, al igual que Tudela, que foi'l mayor bastión agramontés, onde pa tomalo tuvieron que venir fuercies d'Aragón.[30] Los reis navarros Juan y Catalina abellugar nos sos dominios del Bearne dende onde entamaron la resistencia.

La conquista de l'Alta Navarra nun remató equí, yá que Catalina de Foix y Xuan III d'Albret, y darréu Enrique II, sofitaos polos monarques franceses, fixeron hasta tres intentos militares de reponer el reinu.

El primeru realizar esi mesmu añu, en payares, cuando un exércitu de navarros agramonteses, franceses y mercenarios enfusar nel reinu con 15.000 homes al mandu de Juan d'Albret y el xeneral La Palice. Delles ciudaes del interior alzáronse, como Estella, Cábrega, Villamayor de Monjardín y Tafalla, llegando a sitiar Pamplona del 3 al 30 de payares. Ante la llegada de refuerzos castellanos pol Perdón, realizóse un asaltu precipitáu'l 27 de payares de Pamplona, que fracasó. Por cuenta de la proximidá del iviernu, les tropes francu-navarres empecipiaron la retirada escontra'l Baztán. Nel puertu de Velate, la retaguardia foi sorprendida por fuercies castellanes, nes que predominaben guipuzcoanos oñacinos, al mandu de López de Ayala, na que foi denomada batalla de Velate cola derrota y perda de doce pieces d'artillería, y alderícase si tamién se produció la perda de más de mil homes de los francu navarros.[31]

La segunda tuvo llugar en 1516, aprovechando la muerte de Fernando'l Católicu y la complicada socesión castellana. L'exércitu, al mandu del mariscal Pedro de Navarra, mal pertrechado y forníu, foi ganáu nel Roncal pol coronel Cristobal de Villalba.[32] El mariscal foi fechu prisioneru (morrería asesináu nel castiellu de Simancas en 1522). Pa evitar posteriores problemes, el cardenal Cisneros, rexente de Castiella, ordenó la baltadera de toles fortaleces, quitando les estratéxiques y les pertenecientes a los aliaos beamonteses.

Ensin ésitu la vía militar, intentóse la diplomática. Asina tuvieron lugar dos alcuentros ente les partes, en Noyón (1516) y Montpellier (1519), que nun refundiaron nengún ésitu, polo que los reis navarros, sofitaos per Francia, realizaron un últimu intentu bélicu.

En 1521, aprovechando la Guerra de les Comunidaes qu'afaraba Castiella, y reinando Enrique II, que cuntaba col sofitu incondicional de Francisco I de Francia, deseosu de debilitar de toes toes a Carlos I, tuvo llugar un alzamientu xeneralizáu en toa Navarra, incluyendo les ciudaes beamontesas, de la que un exércitu navarru-gascón que vieno pel norte, consiguió reconquistar toa Navarra. Sicasí, l'ataque retrasárase demasiáu, nun produciéndose hasta mayu, cuando n'abril los comuñeros fueren entartallaos poles tropes reales. Amás, en cuenta de consolidar la victoria, l'exércitu navarru-gascón quixo entrar en Logroño sitiándolo, lo que fizo que l'exércitu castellanu reorganizar con tres cuerpos d'exércitu. El diez de xunu les tropes empezaron a retirase pola presión de les tropes castellanes nun númberu que triplicaba a les navarres. Hubo dalgún enfrentamientu en Puente la Reina, y en cometiendo dellos errores estratéxicos, finalmente enfrentáronse nuna cruenta batalla de Noáin (30 de xunu de 1521), pela rodiada de Pamplona, onde non menos de 5.000 combatientes perdieron la vida. Tres esta derrota, los restos del exércitu francu-navarru esvalixáronse, anque escontra ochobre dellos combatientes fixéronse fuertes nel castiellu de Maya (valle de Baztán), onde aguantaron hasta'l 19 de xunetu de 1522 y en la fortaleza de Fuenterrabía, qu'aguantó hasta marzu de 1524.[30] N'avientu de 1523, Carlos I decretó un perdón pa los sublevaos, escluyendo a unos setenta miembros de la nobleza navarra. Pa consiguir la cayida de Fuenterrabía, l'emperador decretó un nuevu perdón, incluyendo a los escluyíos del anterior, a condición de que se-y emprestara xuramentu de fidelidá. Asina terminaron los intentos tantu por reponer la independencia de l'Alta Navarra. La inestabilidá de la ocupación na Baxa Navarra fizo que Carlos I arrenunciara definitivamente a ella, retirándose definitivamente pa 1530, onde'l rei de Navarra Enrique II, caltuvo la independencia del reinu.

 
Escudu coles armes de Castiella-Llión y Navarra-Evreux en Santa María la Real de Nájera (La Rioxa)

A pesar de los diversos intentos de reconquista, Fernando'l Católicu había siguíu trabayando pa consolidar la incorporación institucional de Navarra a los sos dominios. En 1513, les Cortes de Navarra, convocaes en Pamplona pol virréi castellanu y namái cola asistencia de beamonteses, nomaron a Fernando'l Católicu rei de Navarra. El 7 de xunetu de 1515 les Cortes de Castiella en Burgos, ensin nengún navarru presente,[33] anexonan el Reinu de Navarra al de Castiella. El nuevu rei comprometer a respetar los fueros del reinu.

Los reis posteriores siguieron xurando les lleis mesmes navarres. Sicasí, a partir del sieglu XVIII, los fueros van empezar a ser definitivamente atacaos hasta ser abolíos nel sieglu XIX. Como xustificación ideolóxica adicional, aparte del tratáu de Blois (que foi la escusa que consideró a Navarra nun estáu enemigu) Fernando'l Católicu tuvo al so favor el fechu de que'l papa Xuliu II escomulgara a los reis de Navarra y quitáralos del reinu alegando connivencias de la casa real navarra col protestantismu que se taba estendiendo pel sur de Francia y la so alianza col monarca francés, declaráu cismáticu.

En 1516, el cardenal Cisneros ordena esaniciar tolos signos defensivos de Navarra, por cuenta de la imposibilidá de defender col exércitu castellanu tolos castiellos. Navarra llegó a tener más d'un centenar de castiellos en tou lo que foi'l Reinu de Navarra.[34] Bien pocos quedaron de pies, y estos namái parcialmente, esmocaos.

 
Escudu de Carlos I na muralla de Viana, coles armes españoles de la Monarquía y les de Navarra en llugar preferente

Tres una irregular ocupación de la Baxa Navarra, incluyida San Juan de pies de Puertu per parte de les tropes del emperador Carlos V, en 1528, ésti decide abandonar el territoriu pol so difícil defensa. Nesta parte del reinu de Navarra siguió la dinastía Albret-Foix que entroncaría cola de Borbón, quien llegaríen a reinar en Francia y anque los sos dominios nel Bearne yeren mayores que los de Navarra, estos territorios navarros conferíen-yos la dignidá real, y bien celosamente los sos socesores caltener dixebrada, entá dempués d'aportar al tronu de Francia y llevaron la titulación de reis de Francia y Navarra. Lluis XIII aceptó una reconciliación de los Fort et costumas deu Royaume de Navarra deça ports en 1611 pero curiando de que nun s'incluyeren capítulos de derechu públicu. En 1620 publicó l'edictu d'incorporación del Reinu de Navarra xunto a los territorios del Bearne, Andorra y Donnezan a la Corona de Francia, calteniendo a los sos habitantes nos sos fueros, franqueces, llibertaes y derechos.;[35][36][37][38] en 1789, cola Revolución francesa producióse l'abolición de tolos privilexos de tolos territorios de la monarquía nun derechu común, suprimiéndose'l títulu de reis de Francia y Navarra en 1789,[35][39] a pesar de la oposición de Navarra.[40][41][42][43] En 1790, L'Asamblea Nacional decretó la creación del departamentu de Bajo Pirineos (anguaño Pirineos Atlánticos) nel qu'entraron el Bearne, la Baxa Navarra y otres tierres próximes.[35]

Dende esi momentu l'actual Navarra peninsular va quedar integrada na Monarquía Hispánica, nun presentando inestabilidá de caláu y permaneciendo cola corona castellana cuando escontra 1640 el sistema territorial de la monarquía de los Austrias entra en crisis cola separación de Portugal y la revuelta de Cataluña. Magar tou, y de manera paulatina, conforme la rivalidá francu-española treslladar a otros ámbitos, Navarra va convertir nun reinu escaecíu y cada vez más marxináu de los focos de poder políticu y económicu. La dinastía Habsburgu va establecer en Pamplona la figura d'un virréi, permaneciendo con gran actividá les cortes del reinu.

Mientres la Guerra de Socesión española, Navarra (a pesar del fieru sentimientu antifránces del pueblu) va asitiase a favor del duque d'Anjou (futuru Felipe V) en llugar de pol archiduque Carlos d'Austria (como lo fixeron los reinos de la Corona d'Aragón). Ye por ello polo que tanto Tudela como Sangüesa fueron ocupaes poles tropes austracistas. A la finalización del conflictu, Navarra, al igual que les provincies vasques, caltuvieron los sos fueros frente a los reinos de la Corona d'Aragón, declaraos traidores por Felipe V y desaposiaos de les sos prerrogativas forales polos Decretos de Nueva Planta.

Lóxicamente, la nueva dinastía reinante amosóse muncho más centralista y menos pactista que la Habsburgu y en diverses ocasiones el réxime foral foi puestu n'entredichu dende'l gobiernu de la monarquía.

 
Moneda d'un maravedín emitida en Pamplona en 1830. Nella figura Fernandu VII como Fernandu III de Navarra.

La provincia de Navarra (1841) editar

 
Zumalacárregui.

El 14 de payares de 1833 los rebeldes carlistes escoyeron en Estella a Tomás de Zumalacárregui como'l so xefe.

El xeneral Maroto al cargu de les tropes carlistes del Norte y el xeneral Espartero como representante del gobiernu de Sabela II, el 29 d'agostu de 1839, roblen el Conveniu de Oñate que punxo fin a la Primer Guerra Carlista (1833-1840) nel norte de la península, confirmáu col conocíu como "l'Abrazu de Vergara" ente Maroto y Espartero el 31 d'agostu. Maroto nun cuntaba col sofitu del pretendiente don Carlos y tampoco cola aveniencia de parte de les sos tropes. El 14 de setiembre de 1839 el pretendiente carlista y les tropes que-y permanecíen fieles cruciaron la frontera francesa y la guerra empecipiada en 1833, col sofitu mayoritariu de la población rural de Navarra al pretendiente real don Carlos, terminó nel frente norte.

Nesti conveniu tamién s'alcuerda esaniciar ciertes particularidaes forales p'afaeles a la constitución de 1837 (Artículu 1.°. El capitán xeneral, don Baldomero Espartero, va encamentar con interés al Gobiernu'l cumplimientu de la so ufierta de comprometese formalmente a proponer a les Cortes la concesión o cambéu de los fueros.), según darréu reflexaríase nel Decreto de Confirmación de Fueros de 1839, col compromisu de respetar los fueros «ensin perxuiciu de la unidá constitucional de la monarquía», "oyendo" a Navarra y a les Provincies Vascongadas.

El gobiernu lliberal quería imponer los sos principios centralistes y suprimir los fueros por consideralos privilexos medievales inxustos y por ello los lliberales de la Diputación Provincial con Yanguas Miranda como cabeza visible, axusten col gobiernu central la supresión de casi tolos privilexos forales. D'esta manera en 1841 y por aciu la Llei de Cambéu de Fueros de Navarra, dempués llamada Llei Paccionada Navarra, el Reinu de Navarra dexó d'esistir y pasó a ser considerada como una provincia foral», colo que pierde definitivamente la so soberanía en favor d'una soberanía española. Con ello perdió prerrogativas, como la exención del serviciu militar y l'acuñamientu de moneda propia, según el treslláu de les aduanes del Ebro a los Pirineos. Sicasí, la provincia siguía reteniendo amplia autonomía fiscal, alministrativa y tributaria conseñada na Llei Paccionada de 1841.

El calificativu de "Paccionada" faía referencia a que la so promulgación foi apautada cola Diputación Provincial, que taba controlada polos lliberales navarros. Tou esti procesu foi abiertamente criticáu por Ángel Sagaseta de Ilurdoz Garraza últimu Síndicu de la Cortes del Reinu.

El ministru de Sagasta, Germán Gamazo, intentó suprimir en 1893 l'autonomía fiscal de la Llei Paccionada, producióse una reacción popular ya institucional denomada como «Gamazada». Esta normativa nun se llegó a aplicar por cuenta de que'l ministru dimitió por otres razones, ente otres, pola rebelión en Cuba de 1895.

Llingües na Edá Media editar

La población falaba vascu y variantes romances: el romance navarru endóxenu, y la variante romance occitana languedociana, de calter exóxenu.[44] El vascu siguiría siendo predominante ente la población rural,[45] anque, a pesar del so mayor enraigono ente'l vulgo, yera sicasí escritu con poca frecuencia y de forma sía que non informal.[46] El romance navarru, adoptáu como llingua de la cancillería real en 1223, dexando retardáu al llatín,[47] foi llingua oficial del reinu a lo menos dende 1329,[48] Esta variante romance impondríase progresivamente al occitanu na llingua escrita, siendo reemplazada pol castellán a la fin de la Edá Media.[49] Al norte de los Pirineos, na Baxa Navarra, los testos de les alministraciones eclesiástica, señorial y municipal apaecen escritos en romance navarru y en gascón.[50]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

  1. Serrano Izko, Bixente (2006). Navarra. Les trames de la historia. Pamplona: Euskara Kultur Elkargoa. ISBN 84-932845-9-9.
  2. «Enciclopedia Auñamendi. Behe Nafarroa, Historia, los Bajonavarros y los estaos de 1789». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  3. «https://books.google.es/books?id=6r90-ReqQhAC&pg=PA27#v=onepage&q=&f=false».
  4. J.A. García de Cortázar, tomu II de la Historia d'España Alfaguara, La Dómina Medieval. Ed. Alfaguara, 1973. ISBN 84-206-2040-8.
  5. M. J. Izu Belloso, Falses cites sobre la historia de Navarra. Revista Príncipe de Viana nᵘ258, 2013[1]
  6. A. Azkárate Garai-Olaun, Francos, aquitanos y vasconos. Testimonios arqueolóxicos al sur de los Pirineos, en Archivu español d'arqueoloxía, 66:167/168 (1993) p.149. Disponible en [2]
  7. «Historia de les diócesis de Pamplona y Tudela». Archiváu dende l'orixinal, el 4 d'abril de 2017.
  8. Por casu, interpretando la frase "Deserviat ereticis contraria resistat baceis", recoyida na crónica "De laude Pampilone", l'historiador Armando Besga traduz "baceis" como vasconos y refier: "Más significativu entá ye'l fechu de que Pamplona fuera una ciudá visigoda asitiada na frontera colos vasconos independientes de la dómina de los reinos xermánicos. L'únicu documentu pamplonés proveniente d'esta dómina -el De laude Pampilone-, magar el so calter d'allabancia a la manera del famosu Laus Spaníae de San Isidoro (que paez inspiralo), amuesa claramente les esmoliciones defensives de los habitantes de la capital navarra (la mayor parte de la curtia composición respuende a esa congoxa) ya identifica a los enemigos de la ciudá: los vasconos" (nel so artículu "Sancho III 'el Mayor:' Un rey pamplonés e hispano", Historia 16, nᵘ327, páxs. 42-71). Estes idees son contradiches, por casu, por Tomás Urzainqui, Navarra Estáu européu, Pamplona, Pamiela, 2003, caps. I.1, I.2 y I.3.citáu estensamente en Celtiberia.net, que nun atopa rellación ente "baceis" y vasconos y espresa: "Dalgunos traducieron baceis por vasconos, cuando'l nome yera abondo conocíu como p'alterialo. Tampoco pueden ser los antiguos vacceos. (...) Per otru llau baceis tien paecíu con báquicos, los siguidores del dios Baco. Los herexes son los arrianos, bárbaros, visigodos. Deducimos que baceis puede ser el nome que se-yos da a los bárbaros polo xeneral. La pretensión de rellacionar «vaceis» con vasconos ta na llinia de los que sostienen la presencia visigótica en Pamplona". Nel mesmu sentíu, contrariu a Besga, manifiéstase Alicia M. Canto, profesora titular del departamentu de Prehistoria y Arqueoloxía de la Universidá Autónoma de Madrid: "D'alcuerdu en que nel De laude Pampilone (non Pampilona) la traducción de "baceis" por "vasconos", faciendo ver que los enemigos de Pamplona yeren los vasconos, ye dafechu improcedente y claramente comenenciuda", suxuriendo de camín que na célebre cita isidoriana (Etymol. IX.2.107), basada en Virgilio, lateque vagantes Vaccei, la referencia orixinal nun sería a los Vaccei hispanos, sinón a los africanos, lateque furentes Barcaei, polo que se trataría a cencielles d'un error del polígrafu hispalense (mensaxe en Celtiberia.net, 2-9-2005).
  9. Nesti sentíu, Agustín Azkarate, catedráticu d'Arqueoloxía de la Universidá del País Vascu, espresa: "Ye unu de los periodos sobre los que más s'escribió na historia del País Vascu, pero escribióse siempres con visceralidad. ¿Pa demostrar qué? Unos pa demostrar que mientres esti periodu los vasconos dependíen de los reinos visigodos, primero del de Toledo, y más tarde del d'Uviéu, y otros pa demostrar que yeren independientes de cualesquier poder políticu del momentu. Ye interesáu, tantu los que defenden la independencia como quien defenden les dependencies consensuaron un mitu respeuto al vascón, que ye'l mitu del bon selvaxe. Unos pa xustificar la presunta independencia de los vasconos, que vivíen nos sos montes seles hasta qu'apaecía l'invasor, y entós nun sabemos cómo, baxaben de los montes, al son del irrintzi, y daben sopes con fondes a francos y visigodos. Esti puntu de vista satisfixo siempres a la historiografía sabiniana que confundió la lleenda cola realidá. Y per otra parte, quien taben empeñaos en demostrar la dependencia d'estos territorios al respeutive de Toledo y depués Uviéu, namái entendíen esa aportunante resistencia faciendo referencia a un xabacismu, a una non romanización, que faía qu'aquella xente nun interesaría demasiáu a francos y visigodos, porque vivíen nun apartaz como Asterix y Obelix nos cuentos. Lo sorprendente ye qu'esta xente soterrar con unos ritos funerarios y unos materiales que nun tienen nada que ver cola Hispania visigótica, sinón más bien col mundu francu del norte de los Pirineos. Primer sorpresa."
  10. (Bazán 2006:203)
  11. «Aragon (Aragón) & Catalonia (Catalunya)». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  12. «Navarra / Navarre». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  13. Annales Regni Francorum nos que s'estremen el pueblu de los navarri del de los pampiloneneses (Collins 1985:166)
  14. (Collins 1985:166)
  15. (Collins 1985:190)
  16. 16,0 16,1 Sancho III el Mayor. Un rey pamplonés e hispano Armando Besga Marroquín, Universidá de Deusto
  17. Ubieto Arteta, Antonio (1981). Historia d'Aragón, vol 1. La formación territorial, páxs. 181-184. Zaragoza: Anubar. ISBN 84-7013-181-8.
  18. 18,0 18,1 María Cruz Pérez Equiza (2006). Atles de Navarra - Xeografía ya Historia. Gobiernu de Navarra y EGN Comunicación. ISBN 84-934512-1-5.
  19. y les sos rellaciones con Nabarra y Castiella en 1200 de José Luis Orella Unzué
  20. 20,0 20,1 Bixente Serrano Izko, Navarra. Les trames de la historia, páx. 129. ISBN 84-932845-9-9
  21. Nel llibru Coleición de documentos medievales de les villes guipuzcoanes (1200-1369), escritu por G. Martínez Díez, Y. González Díez y F. J. Martínez Llorente (San Sebastián: Diputación Foral de Guipúzcoa, 1991. p. 173) [Dichu llibru atópase en formatu pdf. na siguiente direición: http://www.gipuzkoa.net/batzarnagusiak/pdf/ISBN_84-7907-068-4.pdf] hai un documentu que foi atopáu no fondero Vargas Ponce de la Real Academia de Madrid. Trátase de la trescripción que'l marín y políticu José de Vargas Ponce realizó en 1805 d'un documentu datáu en 1332 y que s'atopaba nel archivu de Getaria y que sumió (l'archivu foi amburáu mientres la Primer Guerra Carlista). Esti documentu lleva como títulu "Treslláu del fueru de San Sebastián sacáu a pidimientu del conceyu de la villa de Getaria" y en élla dizse lo siguiente: «(...) Don Alfonso de Castillea, que Dios perdone, que la dicha villa conquisó (...)». La historiadora Idoia Arrieta analizó la trescripción orixinal y alvirtió que'l documentu lleva otru títulu: «1202-1332 Getaria SS. Parte del Fueru de S.S. Y en el preambulo se dá por sentada la conquista de S.S» y nel so interior, na parte esquierda de la primer páxina pon, escritu a mano (presumiblemente por el mesmu Vargas Ponce): «Güeyu conquista de S.S.» Idoia Arrieta Elizalde: «Ezkutatu digutena: Donostiaren konkista», BERRIA, 2011-04-08.
  22. Arrieta, Idoia: "Donostiaren konkistaren agiri ezkutuaren aurkezpena: ikerketaren ibilbidea eta ekarpen historiko-kritikoa" (páxs. 227-248). En: 1512. Los territorios vascos y l'Estáu navarru. Actes del II Congresu d'Historiadores de Navarra. San Sebastián: Txertoa, 2011.
  23. Dende empiezos del sieglu XII los habitantes de Guipúzcoa estremar en dos grupos: Los oñacinos y los ganboinos. Unu de les temes más aldericaes de la historia vasca ye'l que se refier a la formación d'estos dos grupos, llamaos tamién parientes mayores, jaunchos, que les sos banderías ensangrecieron mientres TRES SIGLO'l suelu del País Vascu.
    La llucha constante ente Castiella y Navarra pola posesión de les tierres de Rioja, Bureba y Vascongadas alimentaron esta rivalidá yá que los oñacinos sofitaron a Castiella mientres los ganboinos sofitaron a Navarra.
  24. Gipuzkoa y les sos rellaciones con Nabarra y Castiella en 1200 de José Luis Orella Unzué.
  25. "Gran enciclopedia Larousse" ISBN 84-320-7370-9
  26. Como demuestra Eloísa Ramírez en Solidares nobiliaries y conflictos políticos en Navarra, 1387–1464.
  27. La población navarra a empiezos del sieglu: el Recuentu de cases de 1514 (Estudiu realizáu por Peio Joseba Monteano, Príncipe de Viana, ISSN 0032-8472, Añu nᵘ61, Nᵘ220, 2000.)
  28. Ellaboración propia consultando:María Cruz Pérez Equiza (2006). «El final del Reinu», Gobierno de Navarra: Atles de Navarra Xeografía ya Historia. ISBN 84-934512-1-5.
  29. [http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/cmn/1913185188.pdf Índiz de documentos esistentes en Simancas relativos a la Historia de Navarra.
  30. 30,0 30,1 Serrano Izko, ibid., páxs. 159–163.
  31. Alfredo Floristán Imízcoz, Historia Ilustrada de Navarra, Tomu I. ISBN 84-604-7318-X
  32. «http://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/8689/RHSJ%20Geograf%C3%ADa%20y%20Historia%2019-2012-%20Ente%20Plasencia.pdf?sequence=1». Consultáu'l 4 d'abril de 2017.
  33. Tomás Urzainqui Mina, Navarra Estáu européu, p. 264. ISBN 84-7681-397-X
  34. Iñaki Sagredo, Navarra, Castiellos que defendieron el Reinu. ISBN 84-7681-477-1
  35. 35,0 35,1 35,2 José María Lacarra (1975). Caja d'Aforros de Navarra: Historia del Reinu de Navarra na Edá Media. ISBN 84-500-7465-7.
  36. «J. R. Mulryne, Helen Watanabe-O'Kelly, Margaret Shewring. Europa triumphans: court and civic festivals in early modern Europe vol. II. Ed. Ashgate Publishing, Ltd. (2004), páx. 122.».
  37. «Francis Loirette. L'état et la région: l'Aquitaine au XVIIe siècle: centralisation monarchique, politique régionale et tensions sociales. Presses Univ de Bordeaux (1998), páx. 69.».
  38. «James Russell Major. From Renaissance monarchy to absolute monarchy: French kings, nobles, & estates. JHU Press (1997), páx. 250.».
  39. «Cyrus Ernesto Zirakzadeh. Hills of Conflict. University of Nevada Press (1991), páx. 27 y ss.».
  40. «Michael P. Fitzsimmons. The Remaking of France: The National Assembly and the Constitution of 1791, Cambridge University Press (2002), páxs. 157 y ss.».
  41. «Roland Mousnier, Arthur Goldhammer. The Institutions of France Under the Absolute Monarchy, 1598-1789: The organs of state and society, University of Chicago Press (1984), páx. 251.».
  42. «Michael Rapport. Nationality and citizenship in revolutionary France: the treatment of foreigners 1789-1799, Oxford University Press (2000), páx. 21.».
  43. «P. M. Jones. Reform and revolution in France: the politics of transition, 1774-1791, Cambridge University Press (1995), páx. 14».
  44. Cierbide, 1990, p. 158.
  45. Cierbide, 1998, páxs. 512-513.
  46. Cierbide, 1990, p. 155-156.
  47. Miranda García, 2012.
  48. Cierbide, 1998b, p. 532.
  49. Jimeno Jurío, 1997, p. 56.
  50. Cierbide, 1990, p. 157.

Enllaces esternos editar