La balanza de pagos[1] ye un rexistru de toles transaiciones monetaries producíes ente un país y el restu del mundu nun determináu periodu.[2] Estes transaiciones pueden incluyir pagos poles esportaciones ya importaciones del país de bienes, servicios, capital financieru y tresferencies financieres. La balanza de pagos contabiliza de manera resumida les transaiciones internacionales pa un periodu específicu, de normal un añu, y prepárase nuna sola divisa, típicamente la divisa doméstica del país concerníu. Les fontes de fondos pa un país, como les esportaciones o los ingresos por préstamu ya inversiones, rexistrar en datos positivos. L'usu de fondos, como les importaciones o la inversión en países estranxeros, rexístrense como datos negativos.

Cuando tolos componentes de la balanza de pagos inclúyense, el total tien de sumar cero, ensin posibilidá de qu'esista un superávit o déficit. Por casu, si un país ta importando más de lo qu'esporta, la so balanza comercial (esportaciones menos importaciones) va tar en déficit, pero la falta de fondos nesta cuenta va ser compensada per otres víes, como los fondos llograos al traviés de la inversión estranxera, l'amenorgamientu de les reserves del bancu central o'l llogru de préstamos d'otros países.

Magar la cuenta de la balanza de pagos xeneral siempres tien que tar n'equilibriu cuando tolos tipos de pagos son incluyíos, ye posible qu'esistan desequilibrios nes cuentes individuales que formen la balanza de pagos, como la cuenta corriente, la cuenta de capital o la financiera escluyendo la cuenta de la variación de reserves del bancu central, o la suma de los trés. Un desequilibriu na postrera suma puede resultar nun país superavitario qu'atrope riqueza, ente que una nación deficitaria puede aportar progresivamente empeñada. El términu "balance de pagos" de cutiu refierse a esta suma: dizse qu'esiste superávit de la balanza de pagos (equivalentemente, la balanza de pagos ye positiva) por un determináu importe si les fontes de fondos (como les esportaciones de bienes y bonos vendíos) entepasen l'usu d'esos fondos (como'l pagu por bienes importaos y el pagu pola compra de bonos estranxeros) por esi importe. Dizse qu'hai un déficit de la balanza de pagos (la balanza de pagos ye negativa) si asocede'l fenómenu inversu.

Nun sistema de tipu de cambéu fixu, el bancu central afai esos fluxos por aciu la compra de cualquier fluxu de fondos qu'entra nel país o al traviés de la provisión de fondos en divisa estranxera nos mercado de divises, de cuenta que faiga coincidir cualquier salida de capitales al esterior, previniendo asina que los fluxos de fondos puedan afectar al tipu de cambéu ente la divisa del país y otres divises. Asina, el cambéu netu añal nes reserves de divises estranxeres del bancu central denominar n'ocasiones superávit o déficit de balanza de pagos. Esisten alternatives a los sistemes de tipu de cambéu fixu, como un réxime de xestión flotante onde se dexen ciertos cambeos nos tipos de cambéu, o nel otru estremu un sistema de cambéu flotante puru (tamién conocíu como tipu de cambéu puramente flexible). Con un sistema de cambéu flotante puru, el bancu central nun tien necesidá d'intervenir pa protexer o devaluar la so divisa, dexando que'l so tipu seya fitu pol mercáu, y les reserves de divises del bancu central nun s'alterien.

Históricamente, esistieron distintos enfoques pa la cuestión de cómo o inclusive si sería necesariu esaniciar los desequilibrios de cuenta corriente.

Estructura de la balanza de pagos editar

La balanza de pagos (BP) s'estructura en cuatro subdivisiones:

  • Cuenta corriente.
  • Cuenta de capital.
  • Cuenta financiera.
  • Cuenta d'errores y omisiones.

Cuenta corriente editar

La cuenta corriente rexistra los cobros, pagos y remuneraciones procedentes del comerciu de bienes y servicios y les rentes en forma de beneficios, intereses y dividendos llograos del capital invertíu n'otru país. La compraventa de bienes va rexistrar na balanza comercial, los servicios na balanza de servicios, los beneficios na balanza de rentes y les tresferencies de dineru na balanza de tresferencies.

La balanza por cuenta corriente va tar estremada en dos seiciones. La primera ye conocida como balanza visible y componer íntegramente la balanza comercial. La segunda seición llámase balanza invisible y ta compuesta pola balanza de servicios, rentes y pola balanza de tresferencies.

Cuenta de bienes y servicios editar

D'alcuerdu al VI Manual de la Balanza de Pagos y Posición d'Inversión Internacional del FMI, la balanza de bienes y la de servicios, enantes separaes, pasen a arrexuntase nuna cuenta denominada "cuenta de bienes y servicios", con dos subcuentas, una pa cada transaición.

La cuenta de bienes, tamién llamada balanza «comercial» o «de mercancíes», utiliza como fonte d'información básica los datos recoyíos pol Departamentu d'Aduanes de l'Axencia Tributaria. Nella rexistren los pagos y cobros procedentes de les importaciones y esportaciones de bienes tanxibles, como pueden ser los automóviles, la vistimienta o l'alimentación.

Un datu a tener en cuenta ye que les importaciones y esportaciones na balanza de pagos tienen qu'apaecer con valoración «FOB pa la esportación» y «CIF pa la importación», que ye como les ellaboren les aduanes. Los precios FOB (Freight On Board) estremar de los precios CIF (Cost, Insurance and Freight) en qu'estos postreros inclúin el flete y los seguros. Al ellaborar la balanza de pagos, los fletes y los seguros tienen que ser contabilizaos como servicios y non como mercancíes.

La cuenta de servicios va recoyer tolos ingresos y pagos derivaos de la compraventa de servicios emprestaos ente los residentes d'un país y los residentes d'otru, siempres que nun sían factores de producción (trabayu y capital) una y bones estos postreros formen parte de les rentes. Los servicios son:

  • Turismu y viaxes, que recueye los servicios y los bienes adquiríos nuna economía por viaxeros, por tanto non yá engloba la prestación de servicios, sinón que tamién recueye les mercancíes consumíes como mayor importe del apartáu, considérase que dichos productos, a pesar de nun ser unviaos a otru país, son consumíos polos residentes estranxeros que vienen visitar un país. Como resulta imposible dacuando determinar que ye una venta de productu y que ye una prestación de servicios, siempres se engloba tou esto dientro de la partida de servicios.
  • Tresportes, nel que s'inclúin tantu los cobros como los pagos realizaos en conceutu de fletes como cualesquier otru gastu de tresporte (por casu los seguros). Ye una partida importante, yá que munchos países dedicar a tresportar mercancíes ente terceros.
  • Comunicaciones, recueye los servicios postales, corréu electrónicu, etc.
  • Construcción.
  • Seguros, envalorar pola diferencia ente los ingresos por primes y los pagos d'indemnizaciones.
  • Servicios financieros, entiende los servicios d'intermediación financiera, qu'ente otros inclúi les comisiones de llogru y allugamientu de fondos, tresferencies, pagu, cambéu de moneda, etc.
  • Servicios informáticos y d'información, como son los d'asesoría y configuración d'equipos informáticos, arreglu de los mesmos, servicios de desarrollu de software, axencies de noticies, reportaxes, cróniques de prensa, etc.
  • Servicios emprestaos a les empreses, tales como servicios comerciales y leasing operativu *

Servicios personales, culturales y recreativos

  • Servicios gubernamentales, qu'abarca los cobros y pagos rellacionaos con embaxaes, consulaos, representaciones d'organismos internacionales, unidaes militares, etc.
  • Royalties y rentes de la propiedá inmaterial.

Cuenta de rentes primaries editar

La cuenta de rentes primaries, o balanza de servicios factorial, o renta de factores, recueye los ingresos y pagos rexistraos nun país, en conceutu d'intereses, dividendos o beneficios xeneraos polos factores de producción (trabayu y capital), o lo que ye lo mesmo, d'inversiones realizaes polos residentes d'un país nel restu del mundu o polos non residentes n'el mesmu país.

Los ingresos son les rentes recibíes polos posesores de los factores de producción que son residentes y tán invertíos nel estranxeru, ente que los pagos son les rentes que s'apurren a los non residentes posesores de los factores de producción y que tán invertíos n'el mesmu país. Les rentes del trabayu recueyen la remuneración de trabayadores tresfronterizos yá sían estacionales o temporales.

Cuenta de rentes secundaries editar

Na cuenta de rentes secundaries (enantes, "de tresferencies corrientes"), van rexistrase les transaiciones ensin contrapartida recibíes o pagues al esterior. Estes tresferencies de normal son de tipu donativo o premiu y pueden ser tantu públiques (ej: donaciones ente gobiernos) o privaes (exemplu: remeses que los emigrantes unvien a los sos países d'orixe)

La principal problemática que presenta la cuenta de rentes secundaries, ye que dacuando resulta complicáu determinar qué tresferencies formen parte d'esta cuenta corriente y cuálos son parte de la cuenta de capital. van considerase tresferencies de cuenta corriente les remeses de los emigrantes, los impuestos, les donaciones, premios artísticos, premios científicos, premios de xuegos d'azar y l'ayuda internacional tresferida en forma de donación.

Cuenta de capital editar

La segunda división principal de la balanza de pagos ye la cuenta de capital. Nésta recueyen les tresferencies de capital y l'adquisición d'activos non financieros non producíos (terrenes y recursos del sosuelu). Les tresferencies de capital engloban toes aquelles tresferencies que tienen como finalidá'l financiamientu d'un bien d'inversión, ente elles inclúyense les recibíes d'organismos internacionales col fin de construyir infraestructures.

Cuenta financiera editar

 
Mapa de países por reserves en moneda estranxera y oru menos la delda esterna sobre la base de datos de 2010 de la CIA Factbook

Rexistra la variación de los activos y pasivos financieros col esterior. Por tantu recueye los fluxos financieros ente los residentes d'un país y el restu del mundu. Les distintes robles de la cuenta financiera recueyen la variación neta de los activos y pasivos correspondientes.

  • Inversiones direutes.
  • Inversiones en cartera.
  • Otres inversiones.
  • Preseos financieros derivaos.
  • Variación d'activos de reserva.

Cuenta d'errores y omisiones editar

La cuenta d'errores y omisiones toma lo que se conoz como'l capital indetermináu, ye un axuste pola discrepancia estadística de toles demás cuentes de la balanza de pagos.

El sistema d'anotación de la balanza de pagos ye de partida doble, esto ye, cada anotación tien la so contrapartida, polo que si la información estadística ye correcta'l saldu ye cero, na práutica nun ye asina, polo que, por cuenta de los defectos nos sistemes d'información, resulta necesariu utilizar esta partida pa correxir les diferencies. Esti renglón de la balanza de pagos establez les correiciones pa determinar el saldu afechu.

Significáu de los saldos de la balanza de pagos editar

La balanza de pagos, magar ta permediada a nivel agregáu, nun tien por que talo a nivel internu. Pueden esistir y de fechu esisten desequilibrios ente les distintes cuentes qu'afecten direutamente a la economía d'un país.

Los saldos de los distintos componentes de la balanza de pagos apurren información alrodiu de la situación d'un país con respectu al esterior, con oxetu d'apurrir una fundamentación a la so política económica.

Con esti oxetu, tómense determinaes partes de la balanza de pagos con conteníu económico pa interpretar el so saldu, dalgunos de los más utilizaos son:

  • Saldu comercial, la diferencia de valor ente les importaciones y esportaciones de bienes, diznos hasta qué puntu les esportaciones financien les importaciones.
  • Saldu de bienes y servicios, ye la diferencia d'esportación y l'importación de les correspondientes balances comercial y de servicios. La tercerización de delles economíes fai que seya necesariu recurrir a esti indicador.
  • Saldu de cuenta corriente, ye la diferencia d'ingresos y pagos de la balanza comercial, de servicios, de renta, y de tresferencies corrientes. Espresa si un país gastó o non más de lo que la so capacidá de renta déxa-y, polo que tien qu'allegar bien a préstamos o a amenorgamientos d'activos nel esterior.

Cuando un país merca más de lo que viende tien que financiar la diferencia con préstamos; otra manera, si viende más de lo que merca, puede emprestar a otros col escedente xeneráu. Esti principiu ye una carauterística de la balanza comercial.

Por esti motivu, si esiste un déficit na balanza por cuenta corriente y na de capital, vamos tener que tener un superávit na balanza financiera.

El Bancu central amenorga les sos reserves de divises cuando la balanza de pagos presenta un déficit. Lo contrario asocedi cuando ésta presenta un superávit.

La balanza de pagos y la residencia editar

A efeutos de balanza de pagos considérense residentes d'un país les persones que tienen la so residencia habitual nel mesmu, y asina nun son residente nin los turistes nin el personal diplomático y consular estranxeru. Tratándose d'empreses, considérense nacionales a efeutos de balanza de pagos les domiciliadas nel mesmu, anque fueren filiales de sociedaes estranxeres.

La balanza de pagos n'España editar

N'España, el Real Decretu del Ministeriu pa l'Alministraciones Públiques 1651/1991, de 8 de payares, encamentó al Bancu d'España la ellaboración de la Balanza de Pagos. Dicha ellaboración va realizase conforme a les normes establecíes nel Sestu Manual de Balanza de Pagos y Posición d'Inversión Internacional del Fondu Monetariu Internacional (MBP6), qu'entró a valir n'Europa en 2014. Nos últimos años, la ellaboración de la Balanza de Pagos vieno atopando les dificultaes d'ellaboración propies de la lliberalización del comerciu y la supresión d'aduanes.

Fuentes d'información de la balanza de pagos n'España[3] editar

Balanza de mercancíes editar

La Balanza de Pagos d'España utiliza como fonte d'información básica, pa la balanza de mercancíes, la estadística de comerciu esterior ellaborada pol Departamentu d'Aduanes de l'Axencia Estatal de l'Alministración Tributaría, magar colos axustes pertinentes.

Restu d'operaciones editar

Pa la ellaboración de les demás robles de la Balanza de Pagos, el Bancu d'España recueye información direutamente de los siguientes coleutivos de declarantes:

  • Entidaes de depósitu Estes

entidaes, constituyíes por bancos, caja d'aforros y cooperatives de creitu, han d'informar de les operaciones que realicen con non residentes, tantu en nome propiu como por cuenta de vecería, acordies coles normes conteníes na Circulares del Bancu d'España. Les operaciones de vecería son, a efeutos d'información, responsabilidá del residente titular de la operación, que va haber d'apurrir a la entidá los datos de la transaición por que los tresmita al Bancu d'España.

Les entidaes d'esta naturaleza (entidaes financieres de creitu, entidaes de creitu d'ámbitu operativu llindáu, sumíes dende xineru de 1997, y sociedaes y axencies de valores) que realicen operaciones con non residentes por cuenta de vecería informen direutamente al Bancu d'España, tantu de les operaciones efeutuaes por cuenta de los sos veceros residentes como de la totalidá de les mesmes, si haber. Por tanto, operen, a efeutos de declaración, como les recoyíes nel puntu a) anterior, siéndo-yos d'aplicación la mesma normativa contenida na Circular 15/1992.

Les instituciones d'esta naturaleza qu'operen con non residentes puramente por cuenta propia pueden optar, a voluntá, ente declarar direutamente toles sos operaciones al Bancu d'España, acordies coles normes del Bancu d'España, o utilizar los servicios de les entidaes de depósitu pa declarar les transaiciones con non residentes que liquiden al traviés d'elles. Nesti últimu casu, y a estos efeutos, ye-yos d'aplicación la mesma normativa qu'a les persones físicu y xurídicu non financieres.

  • Titulares de cuentes a la vista o d'aforru n'instituciones de creitu non residentes

Tolos residentes que caltengan cuentes d'esta naturaleza tienen d'informar al Bancu d'España de la so apertura y cancelación, y de les operaciones que liquiden al traviés d'elles, poles sos importes brutos, acordies coles normes conteníes del Bancu d'España.

  • Titulares de cuentes interempresas con empreses non residentes

Toles empreses residentes que caltengan cuentes con empreses non bancaries non residentes -de normal, con empreses d'un mesmu grupu económicu, pero non necesariamente- tienen d'informar al Bancu d'España de la so apertura y cancelación, y de les operaciones abonáu y deber nelles poles sos importes brutos.

  • Titulares d'operaciones de compensación con non residentes

Entender por compensación la operación que, por suponer un cobru y un pagu d'igual importe y signu contrariu, nun da llugar a lliquidación dalguna por aciu abonu o debo en cuenta bancaria o cuenta interempresa. Los residentes que realicen transaiciones d'esta naturaleza con non residentes han de declarales direutamente al Bancu d'España.

La información llograda de los coleutivos anteriores pretende cubrir, en principiu, tola gama de posibles operaciones con non residentes: les realizaes al traviés d'entidaes financieres residentes, les realizaes direutamente por estes nel so propiu nome, les liquidaes al traviés de cuentes bancaries o interempresas nel esterior y les que nun anicien lliquidación dalguna compensaciones-. Na práutica, sicasí, tantu los mínimos exentos como los errores y omisiones que nun lleguen a detectase obliguen a utilizar otres fontes d'información: n'ocasiones, como meru contraste y, n'otres, como alternatives pa la estimación de delles robles.

A lo último, cabo señalar, no qu'a fontes d'información refierse, que la estimación de los datos d'aquella parte de la inversión direuta del esterior n'España que se realiza al traviés de valores negociables adquiríos en mercaos entamaos incorpora, como fonte d'información, la proporcionada, a estos efeutos, pola Direición Xeneral de Política Comercial Inversiones Esteriores, del Ministeriu d'Economía y Facienda.

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: balanza de pagos
  2. Sloman, John (2012). Economics. Penguin, páx. 516, 517, 555–559.
  3. http://www.bde.es/f/webbde/SES/Seiciones/Publicaciones/PublicacionesAnuales/BalanzaPagos/11/Fich/bp2011.pdf Balanza de Pagos y Posición d'Inversión Internacional d'España, Bancu d'España

http://www.bde.es/f/webbde/SES/Seiciones/Publicaciones/PublicacionesAnuales/BalanzaPagos/14/Fich/bp2014.pdf

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar