Un bancu[1] ye una empresa financiera que s'encarga de captar recursos na forma de depósitos, y emprestar dineru, según la prestación de servicios financieros. La banca, o'l sistema bancariu, ye'l conxuntu d'entidaes o instituciones que, dientro d'una economía determinada, empresten el serviciu de bancu. La internalización y la globalización promueven la creación d'una Banca universal. Al igual que la pallabra española “bancu”, la pallabra griega (trá‧pe‧za) que se traduz como bancu significa lliteralmente “mesa”. Nun contestu financieru, como por casu el trabayu de los cambistes, referir al mostrador pa la transaición de dineru.[2]

Sede del Bancu Mundial en Washington D. C..

Historia de l'actividá bancaria editar

 
1970

Hai rexistros esistentes de préstamos en Babilonia mientres el sieglu XVIII e.C., realizaos por sacerdotes del templu a los comerciantes. Los trapezites yeren los banqueros na Antigua Grecia. Trapeza yera la mesa detrás de la que taben nes tiendes, dacuando destinaes a otru tipu d'actividá comercial, pero bien de cutiu a les transaiciones bancaries. Los bancos más importantes siguíen siendo sicasí los grandes templos, onde los sacerdotes faíen fructificar el dineru que recibíen en depósitu d'alcuerdu a los préstamos concedíos a los particulares y a les ciudaes.[3] Pythius de Lidia, n'Asia Menor, a principios del sieglu V e.C., foi'l primer banqueru individual del cual hai rexistros. Munchos de los banqueros de les ciudaes estáu grieges yeren "metecos" o residentes estranxeros. Alredor de 371 e.C., Pasión, un esclavu, convertir nel banqueru más ricu y más famosu de Grecia.[4]

Hai prueba de qu'esti tipu d'operaciones posiblemente efectuábense en tiempos d'Abraham, pos los antiguos sumerios de les llanures de Sinar teníen “un sistema sobromanera complexu d'emprestar y recibir préstamos, caltener dineru en depósitu y apurrir cartes de creitu.”[5] En Babilonia, como más tarde en Grecia, l'actividá bancaria centróse alredor de los templos relixosos, que la so naturaleza sacrosanta suponía una seguridá contra los lladrones.

Los bancos na dómina romana nun funcionar como los modernos. La mayoría de les actividaes bancaries llevar a cabu por particulares y non por instituciones. Les grandes inversiones fueron financiaes polos faeneratores, ente que quien trabayaben profesionalmente nel negociu del dineru y el creitu yeren conocíos por dellos nomes, tales como argentarii (banqueru), nummularii (cambista), y coactores (cobradores).[6]

Mientres el sieglu I los bancos en Persia y otros territorios nel Imperiu sasánida emitieron letra de creitu conocíes como sakks. Sábese que comerciantes musulmanes Karimi utilizaron el sistema de cheque o sakk dende la dómina del califatu abasí baxu Harun al-Rashid. Nel sieglu IX un empresariu musulmán ponía efectivu de la forma primitiva de cheque ellaboráu en China sobre les fontes en Bagdag,[7] una tradición que se reforzó de manera significativa nos sieglos XIII y XIV, mientres l'Imperiu mongol. Ello ye que los fragmentos atopaos na Geniza d'El Cairu indiquen que nel sieglu XII cheques bien similares a los nuesos taben n'usu, namái que más pequeños p'aforrar costos nel papel. Contienen una cantidá que tenga de pagase, de la orde de. La fecha y el nome del emisor son igualmente evidentes.

Feries medievales de comerciu, tales como la de Hamburgu, contribuyeron a la crecedera de la banca d'una manera interesada: cambistes expedíen documentos disponibles con otres feries, en cuenta de divises. Estos documentos podíen ser cobraos n'otra feria nun país distintu o nuna feria del futuru nel mesmu llugar. Yeren rescatables nuna fecha futura, de cutiu yeren descontaos por una cantidá comparable a una tasa d'interés.

Empezando alredor de 1100, la necesidá de tresferir grandes sumes de dineru pa financiar les Cruzaes aguiyó'l resurdimientu de la banca n'Europa occidental. En 1156, en Xénova, produciéronse los primeres contratos de divises conocíos. Dos hermanos tomaron emprestaes 115 llibres xenoveses y alcordaron reembolsar a los axentes del bancu en Constantinopla la suma de 460 bezantes un mes dempués de la so llegada a esa ciudá.

 
El cambista y la so muyer, cuadru de Quentin Massys.

El primer bancu modernu foi fundáu en Xénova, Italia nel añu 1406, el so nome yera Bancu di San Giorgio.[8] Los primeros bancos apaecieron na dómina de la renacencia en ciudaes tales como Venecia, Pisa, Florencia y Xénova.

El nome "bancu" deriva de la pallabra italiana bancu, "escritoriu", utilizada mientres la Renacencia polos banqueros xudíos florentinos quien faíen les sos transaiciones sobre una mesa cubierta por un mantel verde.[9]

Los integrantes de la Familia Fugger o Fúcares d'Augsburgu, xunto colos Welser fueron los banqueros de los reis de Carlos I y Felipe II d'España. Tres l'Asediu d'Amberes, el centru financieru treslladar a Ámsterdam hasta la Revolución Industrial. En 1609 foi fundáu ellí'l bancu Wisselbank Amsterdamsche. Oficines bancaries taben allugaes pelos centros de comerciu, los mayores de los cualos fueron mientres el sieglu XVII los puertos d'Ámsterdam, Londres y Hamburgu. Delles persones podíen participar nel codalosu comerciu de les Indies Orientales por aciu la compra de lletres de creitu de los bancos.

Mientres los sieglos XVIII y XIX producióse una crecedera masiva na actividá bancaria. Los bancos xugaron un papel clave nel movimientu de monedes d'oru y plata basáu en papel moneda, canjeable poles sos tenencies. Pa la estabilidá económica xeneral y como garantía pa los veceros fíxose necesariu mientres el sieglu XX l'establecimientu de la regulación financiera en cuasi tolos países, pa establecer les normes mínimes de l'actividá bancaria y la competencia financiera y evitar o enfrentar la posibles quiebres bancaries, especialmente mientres les crisis económiques.[10]

Dende 1980 esisten bancos éticos o sociales (ver: Banca social) siendo'l so oxetivu'l financiamientu de proyeutos sociales, ambientales y culturales refugando cualquier tipu d'especulación con dichos fondos.

Operaciones bancaries típiques editar

Munches d'estes operaciones bancaries básiques derivar de parámetros de los Estaos Financieros secundarios y primarios creando nuevos índices pa midir.

Operaciones pasives editar

Conformaes por aquelles operaciones poles que'l bancu capta, recibe o recueye dineru de les persones.

Les operaciones de captación de recursos, denominaes operaciones de calter pasivu materialícense al traviés de los depósitos. Los depósitos bancarios pueden clasificase en trés grandes categoríes:

Les cuentes, por tanto, son totalmente líquides. La diferencia ente dambes ye que les cuentes corrientes pueden ser movilizaes por aciu cheque y voi pagar, ente que nos depósitos a la vista ye necesariu efectuar el reintegro en ventanu o al traviés de los caxeros electrónicos, pero nun ye posible nin l'usu de cheques nin pagarés. Otra diferencia ye que nos depósitos a la vista, el bancu puede esixir el preaviso.

Los depósitos a plazu pueden ser movilizaos antes del vencimientu del plazu, a cambéu del pagu d'una comisión, que nunca puede ser cimera n'importe al montante de los intereses devengados.

Estos depósitos, dependiendo del tipu de cuenta, paguen unos intereses (intereses de captación).

Operaciones actives editar

L'allugamientu dexa poner dineru en circulación na economía; esto ye, los bancos xeneren nuevu dineru del dineru o los recursos que llogren al traviés de la captación y, con estos, otorguen creitos a les persones, empreses o organizaciones que los soliciten. Por dar estos préstamos el bancu cobra, dependiendo del tipu de préstamu, unes cantidaes de dineru que se llamen intereses (intereses d'allugamientu) y comisiones.

Encaxe bancariu editar

De los fondos que los bancos capten ye obligáu caltener una parte líquida como reserva pa faer frente a les posibles demandes de restitución de los veceros, lo que recibe'l nome d'encaxe bancariu. Tienen un calter improductivu, yá que nun pueden tar invertíos.

L'encaxe ye un porcentaxe del total de los depósitos que reciben les instituciones financieres, que débese caltener permanentemente, yá seya n'efectivu nes sos caxes o nes sos cuentes nel bancu central. L'encaxe tien como fin garantizar la torna del dineru a los aforradores o veceros del bancu en casu de qu'ellos lo soliciten o de que se-y presenten problemes de lliquidez a la institución financiera. D'esta forma, menguar el riesgu de la perda del dineru de los aforradores.

Otra parte de los recursos destinar a activos rentables. Dientro d'estos activos rentables una primer parte componer de los activos rentables en:

Préstamos y creitos editar

Clasificaciones de préstamos editar

Pueden desenvolvese múltiples clasificaciones alrodiu de los préstamos:

  • Pola naturaleza de los bienes emprestaos: de dineru (nel que vamos centrar nesta tema), de coses muebles fungibles y préstamu de títulos valores.
  • Pola moneda oxeto del préstamu: en moneda nacional o estranxera.
  • Pol tipu d'interés: a interés fixu y variable, prepagable o postpagable.
  • Pol sistema d'amortización, a la fin del préstamu, siguiendo un sistema francés, alemán, americanu, etc.
  • Pola esistencia de garantíes del cumplimientu de les obligaciones, pueden ser reales (prendes, hipoteques, depósitos, etc.) o personales (aval).
  • Préstamu sindicáu, nos que los fondos apurríos al prestatario vienen de una pluralidá d'emprestadores (sindicatu), magar esta pluralidá nun significa qu'haya dellos emprestadores, dende'l puntu de vista xurídicu ye un únicu contratu.
  • Préstamu participativu, nel que l'emprestador, con independencia del pactu d'intereses, alcuerda col prestatario la participación nel beneficiu netu qu'ésti llogre.
  • Préstamu pa operaciones bursátiles de contáu, venceyáu con una operación de compra o venta de valores.
 
Sede del Banco Galicia en Buenos Aires.

Cuentes de creitu editar

Les cuentes de creitu son operaciones poles que'l Bancu concede creitu al veceru (acreditáu) por un ciertu plazu, (puede establecer la so prórroga automática) y hasta una suma determinada que pon a disposición del veceru. El veceru vien obligáu a satisfaer al Bancu una comisión d'apertura, a reintegrar al Bancu'l saldu al so favor que refundie la cuenta de creitu a la de la cancelación y lliquidación de la mesma y a pagar intereses poles cantidaes dispuestes, y otra parte menor poles cantidaes non dispuestes.

El descuentu d'efectos editar

El descuentu d'efectos, como vía de financiamientu a les empreses, consiste nuna operación pola qu'un bancu antemana a una persona l'importe d'un creitu pecuniariu qu'ésta tien contra un terceru, con deducción d'un interés o porcentaxe y en cuenta de la cesión de creitu mesmu salvo bona fin.

Cartera de valores editar

La segunda parte de los activos rentables ta constituyida pola cartera de valores onde s'estrema renta fixa per una parte tanto pública como privada y renta variable por otra.

Cesiones temporales d'activos editar

Un tercer tipu d'operación efectuada polos bancos sería la cesión temporal d'activos, constitúi una modalidá na que les entidaes de creitu dexen a un veceru una parte d'un activu (por casu, un creitu) de la so propiedá, lo que-yos dexa recuperar d'un terceru una proporción de mesmu en cuenta de un rendimientu.

A última hora, el problema básicu d'un bancu ye consiguir la máxima rentabilidá, pero asegurando coles mesmes la lliquidez abonda y acutando al máximu'l riesgu asegurando la so solvencia. La solvencia, amás, ten de ser asegurada con unos recursos propios (capital y reserves) abondes, que-y dexen faer frente a posibles situaciones de riesgu derivaes de la insolvencia de los sos deldores.

Marxe d'intermediación editar

Sabiendo que los bancos paguen una cantidá de dineru a les persones o organizaciones que depositen los sos recursos nel bancu (intereses de captación) y que cobren dineru por dar préstamos a quien los soliciten (intereses d'allugamientu), cabo preguntar d'ónde llogra un bancu les sos ganancies. La respuesta ye que los tipos d'interés d'allugamientu, na mayoría de los países, son más altos que los intereses de captación; de manera que los bancos cobren más por dar recursos que lo que paguen por captar los. A la diferencia ente la tasa d'interés d'allugamientu y la de captación denominar marxe d'intermediación. Los bancos, poro, llogren más ganancies cuanto más grande sía'l marxe d'intermediación.

Tasa interés d'allugamientu – tasa d'interés de captación = marxe d'intermediación.

Los bancos actúen como intermediarios. El so negociu ye comerciar con dineru como si fuera cualesquier otru tipu de bien o de mercancía.

Prestación de servicios editar

  • Na actualidá, el cambéu nes necesidaes de les empreses, families ya instituciones, recondució l'actividá bancaria empobinándola a los servicios, que se converten na so principal fonte d'ingresos pol amenorgamientu de marxe d'intermediación, amenorgamientu más acusáu cuanto más maduru ye'l sistema financieru d'un país y cuanto más baxos son los tipos d'interés. Los medios de pagu (tarxetes, cheques, tresferencies), garantizar el bon fin del comerciu internacional ente les partes, asegurando la solvencia n'importación-esportación, intermediación en mercaos financieros y operaciones con grandes empreses ya instituciones públiques, marquen l'enfoque de la banca como empreses de servicios financieros universales. Mención estreme merecen les importantes participaciones empresariales de la gran banca, otra gran fonte de negociu y poder pa estes instituciones, llegando a formar poderosos grupos multinacionales con intereses nes más diverses árees.
  • Dependiendo de les lleis de los países, los bancos pueden cumplir funciones adicionales a los antes mentaes; por casu axustar aiciones, bonos del gobiernu, monedes d'otros países, etc. Cuando estes actividaes realizar un solu bancu denominar banca universal o banca múltiple. Igualmente, estes actividaes pueden ser realizaes de manera separada por bancos especializaos nuna o más actividaes en particular. Esto denominar banca especializada.

Independiente de los tipos de bancos, éstos dexen que'l dineru circule na economía, que'l dineru que delles persones o organizaciones tengan disponible pueda pasar a otres que nun lo tienen y que lo soliciten. D'esta forma facilita les actividaes d'estes persones y organizaciones y ameyora el desempeñu de la economía polo xeneral. De lo anterior se colige la importancia de la banca na hestoria económica de la humanidá.[11] Dependiendo de les lleis de los países, los bancos pueden cumplir funciones adicionales a los antes mentaes; por casu axustar aiciones, bonos del gobiernu, monedes d'otros países, etc. Cuando estes actividaes realizar un solu bancu denominar banca universal o banca múltiple. Igualmente, estes actividaes pueden ser realizaes de manera separada por bancos especializaos nuna o más actividaes en particular. Esto denominar banca especializada.

Clases de bancu editar

Según l'orixe del capital:

Según el tipu d'operación:

  • Bancos corrientes: son los mayoristas comunes con qu'opera'l públicu polo xeneral. Les sos operaciones habituales inclúin depósitos en cuenta, caxa d'aforru, préstamos, cobros, pagos y cobros por cuentes de terceros, custodia d'artículos y valores, arriendos de caxes de seguridá, financieres, etc.
  • Bancu especializáu: tienen una finalidá creiticia específica.
  • Bancu d'emisión: anguaño caltiénense como bancos oficiales, estos bancos son los qu'emiten dineru.
  • Bancos Centrales: son les cases bancaries de categoría cimera qu'autoricen el funcionamientu d'entidaes creiticies, supervisar y controlen amás en dellos países atribúyense-y les funciones d'un bancu d'emisión, por casu en República Dominicana.
  • Bancos de segundu pisu: son aquellos qu'enríen recursos financieros al mercáu al traviés d'otres instituciones financieres qu'actúen como intermediarios. Utilícense, fundamentalmente, pa enriar recursos escontra sectores granibles.
  • Bancu de desarrollu: El so oxetivu fundamental ye'l de facilitar l'accesu al financiamiento a persones físiques y morales.

Otros:

Banca per país editar

De la Wikipedia n'inglés:

Institución financiera editar

Un bancu ye una institución financiera, xunto coles entidá de creitu y les entidaes aseguradores.[12]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: bancu
  2. Comprendoria pa entender les Escritures volume I.
  3. Raymond Bogaert, « La banque à Athènes au IVe siècle av. J.-C.: état de la question», in Pierre Brulé, Jacques Oulhen, Francis Prost, Économie et société en Grèce antique (478-88 av. J.-C.), Presses universitaires de Rennes, 2007, p. 405-436 (publicáu primeramente por Museum Helveticum, 43, 1986, p. 19-49) (ISBN 978-2-7535-0471-4).
  4. Meltzer, Milton. Slavery: A World History. Da Capo, 1993, páxs. 77-78. ISBN 0-306-80536-7
  5. (The Encyclopedia Americana, 1956, vol. 3, páx. 152.)
  6. Zgur, Andrej: The economy of the Roman Empire in the first two centuries A.D., An examination of market capitalism in the Roman economy, Aarhus School of Business, December 2007, p.252-261 [1]
  7. Paul, Vallely (11 de marzu de 2006). «How Islamic inventors changed the world». Independent (Londres). http://www.independent.co.uk/news/science/how-islamic-inventors-changed-the-world-469452.html. Consultáu'l 26 de mayu de 2009. 
  8. Macesich, George (30 de xunu de 2000). «Central Banking: The Early Years: Other Early Banks», Issues in Money and Banking. Westport, Connecticut: Praeger Publishers (Greenwood Publishing Group), páx. 42. ISBN 978-0-275-96777-2. Consultáu'l 12 de marzu de 2009. «The first state deposit bank was the Bank of St. George in Genoa, which was established in 1407.»
  9. de Albuquerque, Martim (1855). Notes and Queries. Londres: George Bell, páx. 431.
  10. Llistáu de bancos en quiebra n'EEXX pola crisis subprime
  11. Glosariu Bancariu
  12. http://blogs.publico.es/dominiopublico/5342/la banca alemana-beneficiaria-del rescate-espanol/

Enllaces esternos editar

  •   Wikiquote tien frases célebres suyes o que faen referencia a Bancu.