Batalla de Pichincha

Plantía:Campaña del Sur

Batalla de Pichincha
Parte de guerres d'independencia hispanoamericanes
Fecha 24 mayu 1822
Llugar La Libertad (parroquia) (es) Traducir, Volcán Pichincha (es) Traducir y Quitu (Ecuador)
Coordenaes 0°13′09″S 78°31′38″W / 0.219089°S 78.527261°O / -0.219089; -78.527261
Resultáu Victoria patriota decisiva, toma de Quitu.
Belixerantes
Bandera de la Gran Colombia Gran Colombia
Bandera d'Ecuador Provincia Llibre de Guayaquil[nota 1]
Bandera del Perú Proteutoráu de Perú
Bandera d'Arxentina Provincies Xuníes del Río de la Plata
Bandera de Chile República de Chile[nota 2]
Plantía:Xeodatos Imperiu español
Comandantes
Bandera de la Gran Colombia Antonio José de Sucre
Bandera del Perú Andrés de Santa Cruz
Melchor Aymerich
Unidaes militares
Exércitu Patriota Exércitu Realista
Fuercies en combate
2000[nota 3][1]-3500[2]patriotes
(alredor de 2971)[nota 1]
  • Bandera del Perú 1300-1500[3]
  • Bandera de la Gran Colombia 1500-2000[4][5]
  • Bandera d'Arxentina +100
  • ensin datos (incluyíos na División de Perú)[nota 2]
menos de 2000[6]-3500[2] realistes
(probablemente menos de 3000)[7][nota 4]
Baxes
200 muertos y 140 mancaos[nota 1] 400 muertos, 190 mancaos y 1260 prisioneros[8][9]
[editar datos en Wikidata]
Mapa animáu de la revolución hispanoamericana (1808-1825):
     Territorios baxu control realista.     Territorios baxu control de movimientos independentistes.     Territorios baxu control de la Gran Colombia.     España baxu ocupación francesa.     España mientres la revolución lliberal.     Zones ensin un gobiernu claru.

La batalla de Pichincha asocedió'l 24 de mayu de 1822 nes faldes del volcán Pichincha, a más de 3000 metros sobre'l nivel del mar, cerca de la ciudá de Quitu

L'alcuentru, qu'asocedió nel contestu de les guerres d'independencia hispanoamericanes, enfrentó al exércitu independentista sol mandu del xeneral venezolanu Antonio José de Sucre y al exércitu realista comandado pol xeneral Melchor Aymerich. La derrota de les fuercies españoles condució a la lliberación de Quitu y aseguró la independencia de les provincies que pertenecíen a la Real Audiencia de Quitu, tamién conocida como la Presidencia de Quitu, la xurisdicción alministrativa colonial española de la que finalmente remaneció la República del Ecuador.

Antecedentes editar

Podría afirmase que la campaña militar pola independencia de Quitu empecipióse'l 9 d'ochobre de 1820, cuando la ciudá costanera de Guayaquil proclamó la so independencia d'España dempués d'una rápida y cuasi incruenta revuelta contra la guarnición local. Los líderes de la revuelta, una combinación d'oficiales peruanos y venezolanos del Exércitu colonial xunto con intelectuales locales y patriotes, formaron un conseyu de gobiernu y un exércitu col propósitu de defender la ciudá y estender el movimientu independentista a otres provincies de la Presidencia. Aquel día, el cursu de les guerres d'independencia n'América del Sur camudara en contra d'España; la victoria de Simón Bolívar na Batalla de Boyacá selló la independencia del Virreinatu de Nueva Granada, ente que nel Sur José de San Martín, en desembarcando col so exércitu na mariña peruana en setiembre de 1820, preparaba la campaña pa la independencia del virreinatu de Perú.

Primeres campañes na Real Audiencia de Quitu editar

La primer campaña llevóse a cabu en 1820 na independencia de Guayaquil. El gobiernu independiente de Guayaquil formó un exércitu d'homes locales, de seique 1800 soldaos, y en payares unviar escontra la rexón sierra, col propósitu de sumar adeptos a la causa independentista. Tres dellos ésitos iniciales, como la declaración d'independencia de Cuenca el 3 de payares de 1820, los independentistes sufrieron una grave gana ante l'exércitu realista na Batalla de Huachi, cerca d'Ambato, que-yos obligó a tornar a les rexones costeres.

En febreru de 1821 Guayaquil yá recibiera refuerzos, armes y provisiones de parte de Bolívar, quien aquel día yera Presidente de la República de Colombia, coadyuvado dende Santafé pol Vicepresidente Francisco de Paula Santander. En mayu del mesmu añu, el xeneral de brigada Antonio José de Sucre, Comandante en xefe de la División Sur del exércitu colombianu y el subordináu de mayor enfotu de Bolívar, aportó a Guayaquil. El tenía d'asumir la direición del exércitu Patriota, y empezar les operaciones con mires a la lliberación de la ciudá de Quitu y tol territoriu de la Real Audiencia de Quitu. L'oxetivu políticu de Bolívar yera incorporar toles provincies de la Real Audiencia, incluyendo Guayaquil, a Colombia. Guayaquil, pela so parte, nun había decidíu si incorporase a Perú o Colombia, y munchos de los sos ciudadanos queríen establecer la so propia República. La meyora de Sucre al traviés de los Andes empezó en xunetu de 1821. Al igual que na primer campaña, en teniendo dellos ésitos iniciales, Sucre foi vencíu pol exércitu Realista'l 12 de setiembre, coincidentemente nel mesmu llugar onde asocedió l'anterior Batalla de Huachi. Esta segunda campaña terminó con un armisticiu ente los independentistes y los realistes el 18 de payares de 1821.

Orde de batalla patriota editar

Exércitu Llibertador de Colombia editar

División de Colombia editar

 

Estáu Mayor de división

  • General José Mieres[10] comandante

Infantería

Caballería, al mandu del coronel Diego Ibarra.

  • Escuadrón Llanceros, al mandu del teniente coronel Friederich Rach.
  • Escuadrón Dragones, al mandu del teniente coronel Gaetano Cestari.[nota 5]

División de Perú editar

 

Estáu Mayor de división

Unidaes y Comandantes

Infantería[11]
Caballería
  • Escuadrón Cazadores a caballu de Trujillo,[nota 7] al mandu del coronel Antonio Sánchez
  • Escuadrón Cazadores a caballu de Paita, tamién al mandu del coronel Antonio Sánchez

Planificación editar

 
El Gran Mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre.

De vuelta en Guayaquil, el Xeneral Sucre concluyó que la meyor estratexa pa la próxima campaña sería evitar cualquier intentu d'avanzar direutamente escontra Quitu vía Guaranda, en favor d'una meyora indireuta, colando primeru hasta Cuenca antes de redirixise escontra'l Norte, al traviés de los Andes, en direición a Quitu. Esti plan ufiertaba numberoses ventayes: al recapturar Cuenca podría torgar les comunicaciones ente Quitu y Lima, y dexaría-y a Sucre esperar polos refuerzu qu'entós San Martín prometiéralu unviar dende'l Perú. Amás, una progresiva meyora dende la mariña y ascensión al traviés de los montes dexaría-y a los so exércitu una gradual adautación a los efeutos fisiolóxicos del camudo altitú. Pero fundamentalmente, yera la única forma d'evitar un combate direutu en condiciones desfavorables coles fuercies Realistes que veníen de Quitu.

La campaña editar

 
Representación da Batalla de Pichincha

Para xineru de 1822 Sucre yá entamara la nueva campaña. El so exércitu constaba d'aproximao 1700 homes, ente veteranos de les sos campañes anterior y nuevu reclutes. Había homes de les tierres llanes de la Provincia de Guayaquil y voluntarios que proveníen de la Sierra, como l'héroe cuencano Abdón Calderón, que'l so padre morriera heroicamente en 1812, defendiendo al Estáu de Quitu. Los dos contingentes llueu fueron entamaos como'l Batallón Yaguachi; tamién había soldaos neogranadinos y venezolanos unviaos por Bolívar, unos cuantu oficiales y soldaos españoles que camudaren de bandu, un batallón enteru de voluntarios británicos (el Albión) ya inclusive unos cuantos irlandeses y franceses. El 18 de xineru l'exércitu Patriota dirixir a Machala, nel llanu. El 9 de febreru, en cruciando andar, Sucre entró nel pueblu de Saraguro, onde'l so exércitu xuntar colos 1200 homes de la División peruana, el contingente que San Martín prometiera. Esta fuercia (Espedición Auxiliar de Santa Cruz a Quitu) taba conformada na so mayoría por reclutes peruanos, esistíen tamién chilenos, arxentinos y alto-peruanos (bolivianos),tenía tamién oficiales arxentinos, ente los que destacaben Félix Olazábal, dambos d'Infantería y Antonio Sánchez de Caballería y un escuadrón del Reximientu de Granaderos a caballu de los Andes (arxentín) al mandu de Juan Lavalle. Al enfrentar esta fuercia multinacional d'alredor de 3000 homes, el destacamentu Realista de caballería, d'unos 900 homes, que defendía Cuenca retirar escontra'l Norte, siendo escorríu a la distancia pola caballería Patriota. Cuenca foi entós recapturada el 21 de febreru de 1822, ensin que se disparara un solu tiru. Mientres marzu y abril, los Realistes siguieron colando escontra'l Norte, llogrando con ésitu evitar enfrentase cola caballería Patriota. Sicasí, el 21 d'abril producióse un feroz alcuentru ente les fuercies de caballería en Tapi, cerca de Riobamba. A la fin del día los Realistes nuevamente retiráronse, ente que l'exércitu principal de Sucre dio en prindar Riobamba, quedándose ende hasta'l 28 antes de volver a entamar el so viaxe escontra Quitu.

Acercamientu a Quitu editar

El 2 de mayu de 1822, la fuercia principal de Sucre algamara la ciudá de Latacunga, 90 km al sur de Quitu. Ende Sucre dio en reorganizar les sos tropes, sumando voluntarios de los pueblos cercanos, mientres esperaba refuerzos, cuantimás el Batallón Alto Madalena (de Colombia) y nuevos informes d'intelixencia sobre'l paradoriu del exércitu Realista.

Mentanto, Aymerich apuntó los puntos de resistencia y posiciones d'artillería nos principales pasos montascosos que dirixíen a Quitu. Sucre, empeñáu n'evitar un enfrentamientu fronteru en terrén desfavorable, decidió avanzar paralelamente a los lladrales de les posiciones Realistes, colando peles fasteres del volcán Cotopaxi para asina poder llegar al Valle de los Chillos, na retaguardia de les posiciones defensives Realistes. El 14 de mayu l'exércitu Realista, albidrando les intenciones de Sucre, empezó a replegase, llegando a Quitu'l 16. Dos díes depués, y tres una bien mala marcha, l'exércitu de Sucre ocupó Sangolquí, siendo recibíos por Rosa de Montúfar na facienda Glayo-Compañía, mesma qu'heredara del so padre'l marqués de Selva Allegre.[13][14]

Maniobres finales editar

Na madrugada del 23 de mayu de 1822, l'exércitu patriota, conformáu por 2971 homes , empezó a xubir peles fasteres del volcán Pichincha. Na vanguardia taben 200 colombianos del Alto Madalena, siguíos pol exércitu principal de Sucre; na retaguardia taben los británicos del Albión, protexendo'l tren de municiones. A pesar del enorme esfuerciu de les tropes, la meyora peles fasteres del volcán foi más lentu de lo que s'esperaba, y l'orbayu que cayó mientres la nueche convirtió los senderos en barraqueres.

Cuando amaneció, pa consternación de Sucre, l'exércitu nun llograra una meyora significativa, topándose lliteralmente a metá del camín, a 3500 metros sobre'l nivel del mar y a la vista de les centineles Realistes en Quitu. A los ocho en puntu, ansiosu pol lentu meyora del Albión, y coles sos tropes exhaustas y afeutaes pola altitú, Sucre ordenó al so exércitu detener la meyora pa folgar, pidiendo a los sos oficiales despintar los sos batallones como meyor pudieren. Unvió parte del batallón Cazadores de la Paya (peruanu) nun llabor de reconocencia, siguíos pol Trujillo, otru batallón peruanu. Una hora y media dempués, de secute, los homes del Paya fueron cutíos por una descarga, bien apuntada, de mosquetes. Esta aición dio entamu a la batalla.

Desarrollu de la batalla editar

 
L'uniforme de los granaderos , anguaño guardia d'honor del palaciu presidencial de Quitu.

Cuando amaneció, ensin que Sucre saber, les centineles asitiaos cerca de Quitu columbraron a les tropes patriotes xubiendo peles fasteres del Pichincha. Aymerich, entós consciente de la intención de Sucre de flanquearlo per mediu del ascensu al volcán, ordenó al so exércitu de 1894 homes xubir el monte lo más aína posible, pa enfrentar ende a Sucre. Al habese atopáu nun campu de batalla tan improbable, los dos comandantes nun tuvieron otra opción más qu'unviar gradualmente les sos tropes a la batalla. Esistía poco espaciu pa maniobrar nes empinaes fasteres del Pichincha, ente fondos ribayos y trupes carbes.

Los homes de la Paya, en recuperándose de la conmoción inicial, se reposicionaron sol fueu enemigo, esperando la llegada del batallón Trujillo. El sobrosaltáu Sucre, namái esperando que los españoles tean más cansaos que les sos propies tropes, unvió al batallón Yaguachi, conformáu por ecuatorianos. El batallón Altu Madalena trató de faer un movimientu de flanqueo, pero ensin ésitu, pos el terrén nun-y lo dexó. Llueu, los batallones Paya, Trujillo y Yaguachi (batallones patriotes), sufriendo munches baxes y con poques municiones, empezaron a replegase.

Aquel día el destín de la batalla pa los Patriotes paecía depender del Albión, que tresportaba les municiones tan precisaes; y sicasí desconocíase'l so paradoriu. A midida que el tiempu pasaba, los Realistes paecíen ganar el control de la batalla. El Trujillo foi obligáu a recular, ente que'l batallón peruanu Piura esvalixóse antes d'enfrentar al enemigu. Metanes la desesperación, a los homes de reserva del batallón Paya ordenóse-yos cargar contra l'enemigu coles sos bayonetes. Dambos bandos sufrieron grandes baxes, pero la situación más o menos estabilizóse pa los Patriotes. A pesar d'esto, Aymerich, como parte de la so estratexa, mientres l'ascensu al Pichincha dixebró de la so fuercia principal al batallón Aragón, ordenar avanzar hasta'l cumal del volcán, p'asina depués atacar a los Patriotes pola retaguarda, rompiendo les sos llinies nel momentu indicáu.[15] L'Aragón yera'l meyor batallón del exércitu realista; taba conformáu por veteranos españoles qu'actuaren tantu en Guerra de la Independencia Española como n'otres batalles n'América del Sur, y nesi momentu topaba sobre los Patriotes y llistu p'atacar.

Afortunadamente pa los Patriotes, cuando l'Aragón taba por cargar sobre la alicaída llinia Patriota, foi deteníu en secu pol Albión, qu'entró inesperadamente na batalla. Resulta que l'Albión consiguió avanzar a una posición más alta que la de los españoles. Llueu, el Madalena xunir a la batalla, y l'Aragón en sufriendo fuertes baxes, se desintegró. Entós el Madalena avanzó hasta la llinia Patriota pa reemplazar a la Paya, y cargó contra la llinia Realista, que terminó per romper se.[16]

El sacrificiu de Abdón Calderón editar

La Batalla de Pichincha foi l'escenariu del sacrificiu pola patria d'unu de los más destacaos héroes ecuatorianos, el cuencano de 18 años Abdón Calderón. Calderón, quien foi fíu del coronel cubanu Francisco Calderón, defensor del Estáu de Quitu de 1812, vivía en Guayaquil y se enlistó nes tropes d'orixe ecuatorianu que combatieron na Batalla.

Calderón, a pesar de recibir 4 firíes de bala, prefirió permanecer inamovible na llinia de fueu, afalando a tol so batallón y llevantando incansablemente la que ye agora la bandera celeste y blancu de la ciudá de Guayaquil. Al terminar el feroz combate foi treslladáu a la ciudá de Quitu, onde morrió al cabu de catorce díes, el 7 de xunu de 1822. Antonio José de Sucre nel so curtiu parte de la Batalla de Pichincha, fecháu'l 28 de mayu del aquel añu diz: " [...] faigo una particular memoria de la conducta del Teniente Calderón, que recibiendo socesivamente cuatro mancaes, nun quixo retirase del combate. Probablemente va morrer, pero'l Gobiernu de la República va saber compensar a la familia los servicios d'esti oficial heroicu".[17]

Cuando Simón Bolívar llegó a la ciudá de Quitu y enteróse d'estos fechos, xubió póstumamente a Calderón al grau de capitán y decretó que'l so sueldu fuera apurríu a la so madre. La compañía del Batallón Yaguachi a la que perteneció Calderón nun tendría capitán y nes revistes, al mentase'l so nome, la tropa habría de contestar: "Morrió gloriosamente en Pichincha, pero vive nos nuesos corazones". La tradición caltener hasta l'actualidá nel Exércitu ecuatorianu, pos al pasar llista a los batallones de caballería nomar como dispunxo Bolívar.

Na obra "Lleendes del Tiempu Heroicu" del escritor Manuel J. Cai nárrase la muerte de Calderón con una serie d'hipérboles, destacando qu'a pesar de los sos graves mancaes nos cuatro estremidaes, negar a abandonar el campu de batalla.

La Capitulación de Pichincha editar

 
La capitulación de la batalla de Pichincha, oleu sobre llenzu d'Antonio Salas.

A los dolce del día so un sol resplandorientu, los soldaos de la llibertá nel visu del Pichincha a más de 3000 metros d'altor dieron el berru de victoria. La victoria foi de Sucre, que foi completada cola capitulación que'l xefe patriota concedió al Mariscal Aymerich el 25 de mayu del mesmu añu.

El fortín d'El Panín sirvió de puestu de comandu de los españoles, quien inclusive fixeron fueu d'artillería contra los patriotes, que xubieren la falda del cercanu volcán Pichincha. Al ser derrotaos, los españoles abellugar nel fortín.[18] Sucre, pa evitar el sangrientu asaltu al emblemáticu cuetu, unvió un emisariu a Aymerich por que capitulara, cosa que'l capitán xeneral español aceptó.

Según l'acta de Capitulación del 25 de mayu de 1822,[19] los españoles, a les 14:00 d'esi día, arriaron la so bandera y apurrieron les sos armes al Exércitu de la Gran Colombia, nuna ceremonia especial que tuvo llugar nuna ponte del fortín colonial. D'esta manera, nel visu del Panín tuvo llugar l'actu final del Imperiu español n'Ecuador.

La fortaleza dexaba xixilar el norte y el sur, polo que taba provista de cañones. Al cayer el fuerte en manes del Exércitu llibertador de la Gran Colombia, en 1822, tomar a los españoles catorce pieces d'artillería.[18]

Coles operaciones que les sos aiciones finales producir nes faldes del Pichincha y na ciudá de Quitu, Sucre decidió al so favor la duldosa y delicada situación de Guayaquil; dio llibertá al territoriu que conforma güei la República d'Ecuador, y facilitó la so incorporación a la Gran Colombia.

El 18 de xunu d'esi añu, Bolivar xúbe-y a xeneral de división y nomar intendente del departamentu de Quitu. Esi día, mientres la entrada triunfal del Llibertador a la Plaza de la Independencia de Quitu, una muyer refúndia-y dende'l so balcón una corona de lloréu a la cara, lo que llama vivamente l'atención de Bolívar. Esta muyer foi Manuela Sáenz, quien participó tamién nes lluches de la independencia y sería nomada coronela por Bolívar, que se convirtió n'el so amante y llamar "La Llibertadora del Llibertador".

Al mandu de los destinos d'Ecuador desenvuelve una positiva obra de progresu: funda la Corte de Xusticia de Cuenca y en Quitu'l primer periódicu republicanu de la dómina: El Monitor. Instala nesa ciudá la Sociedá Económica. De la so actividá personal ye bona prueba que, el 6 de setiembre de 1822 expedió y robló en Quitu 52 comunicaciones. Comenenciudu pola educación puede afirmase que topó en Cuenca 7 escueles y dexó 20.

Resultáu editar

 
Mapa de la Gran Colombia según Agustín Codazzi. El Mariscal Sucre compartía la visión política de Bolívar y l'unidá de la "Patria Grande".

A pesar de que nel contestu de les Guerres d'Independencia de Hispanoamérica la batalla de Pichincha figura como un conflictu menor, tantu en términos de la so duración como del númberu de combatientes, les sos consecuencies fueron bastante significatives. El 24 de mayu de 1822 Sucre entró col so exércitu na ciudá de Quitu, onde aceptó la rindición de toles tropes españoles establecíes nel territoriu que'l gobiernu de Colombia llamaba "Departamentu de Quitu", al consideralo como parte integral de la República de Colombia dende la so creación el 17 d'avientu de 1819. Coles mesmes, cuando Sucre recapturó Cuenca'l 21 de febreru, llogró del so Conseyu local un decretu nel cual proclamábase la integración de la so ciudá y provincia a la República de Colombia. Entós, cola rindición de Quitu, que de la mesma punxo fin a la resistencia Realista na provincia nortiza de Pasto, Bolívar pudo entrar na ciudá, como finalmente facer el 16 de xunu de 1822. Ente l'entusiasmu xeneral de la población, l'antigua Provincia de Quitu foi incorporada a la República de Colombia. Pela so parte Guayaquil, qu'entá nun decidía los so futuru, cola presencia tantu de Bolívar como del victoriosu exércitu Grancolombiano nel so territoriu, proclamó por fuercia so presión la incorporación de Guayaquil a la Gran Colombia el 13 de xunetu de 1822.[20]

El Templu de la Patria y otros monumentos conmemorativos editar

Na fastera del monte Pichincha onde tuvo llugar el combate, llevantar en 1922 un obeliscu conmemorativo del primer centenariu de la Batalla. L'Obeliscu, allugáu nuna paraxa andina a 3000 metros d'altor, recuerda los nomes de los comandantes patriotes y tamién tien una placa dedicada al valor del soldáu español.

Nos años 70 del sieglu XX, la dictadura militar que gobernaba Ecuador decidió construyir nel llugar un monumentu de mayores proporciones que'l modestu obeliscu orixinal.

Nel sitiu llevantó'l llamáu "Templu de la Patria" una estructura de formigón armao con dellos salones cavaos nel monte. El Templu de la Patria, visible dende delles partes de la ciudá de Quitu, ta decoráu nel esterior con una torre y con un mural en mosaicu d'Eduardo Kingman, que remembra los distintos episodios de la llucha pola independencia del Ecuador, dende los tiempos d'Eugenio Espejo, pasando pol Diez d'Agostu.

El Templu tien dellos salones nos que pueden apreciase delles armes antigües, que, magar nun son na so mayoría de 1822, son de mediaos y finales del sieglu XIX. Otru salón amuesa los traxes de dómina de toles guardias presidenciales y d'honor de Suramérica, y un diorama que dexa siguir les incidencies de la Batalla del Pichincha.

En dos talos salones atopen estatues en bronce del Llibertador Simón Bolívar y del Mariscal Antonio José de Sucre, según un homenaxe simbólicu a la heroína ecuatoriana Manuela Sáenz, amiga de Bolívar que, anque nun participó nel combate, ta soterrada simbólicamente nel llugar. Otra sala contién los restos d'un soldáu desconocíu.

El Templu de la Patria integra nel so conxuntu l'antiguu obeliscu de 1922 y dexa una vista panorámica del Centru Históricu de Quitu.

Nel Centru Históricu, llevántase'l Monumentu a los Héroes Ignotos del Pichincha, una columna con un cóndor de bronce, nel paséu "24 de Mayu" construyíu tamién al pie del monte con ocasión del primer centenariu del combate.

Ficheru:Batalla de pichincha cuadro.jpg
Rapresentazione simbolica di a battaglia di Pichincha chì hà marcatu l'iniziu di a Republica di l'Equadoru

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Cuando Sucre tomu Guayaquil el 9 d'ochobre de 1820 facer con 700 hombre pero l'aristocracia de la ciudá negó-y el so sofitu (Carlos Lasso Cueves, La batalla de Pichincha, páxs. 1), aun así llogro xuntar na ciudá unos 2000 reclutes (batalla-de-pichincha La Guía 2000: La batalla de Pichincha). El 9 de febreru de 1821 llegaron 1200 refuerzos unviaos per San Martín al mandu de Santa Cruz. Darréu xuniéronse-yos batallones de colombianos (Lasso, páxs. 2). En total alredor d'unos 2971 homes engarraron pol bandu patriota na batalla de Pichincha (Ibíd.)
  2. 2,0 2,1 L'historiador chilenu Gonzalo Bulnes na so obra "Historia de la Espedición Llibertadora de Perú: 1817-1822", páx. 401, basándose na nota bien reservada que'l xeneral chilenu Francisco Antonio Pinto, dirixó al so gobiernu con fecha 28 de febreru de 1823, señala la presencia d'elementos de tropa chilena que seríen enrolados nel batallón Nᵘ 2 de Perú y la caballería de Trujillo pa completar los sos efeutivos. Coles mesmes refier la esistencia de soldaos chilenos nel Reximientu de Granaderos de los Andes dende la campaña de Chile en 1818
  3. Emancipación de la Presidencia de Quitu, del Virreinatu de Lima y del Altu Perú. Francisco Antonio Encina, Editorial Nascimento, 1954.
    En xunetu de 1822 nun disponía de los 5000 a 6000 homes que, entá cuntando col concursu de San Martín, (...) Sucre llibró la batalla de Pichincha con 2000 soldaos d'infantería y 400 caballeru. Deducíos los 200 muertos y los 140 mancaos (...)
  4. José Manuel Restrepo. Diariu políticu y militar. Impr. Nacional, Bogotá, 1954, páxs. 154. Ente San Juan de Pasto y Riobamba namái había 3500 a 4000 soldaos realistes.
  5. Gaetano Cestari, orixinariu d'Italia, aportó a Venezuela nel añu 1816 pa participar distintes campañes, foi nomáu en 1818 teniente coronel Ayudante xeneral en Angostura. Morrió en combate na campaña del Sur de Colombia. Italia y los italianos na historia y na cultura de Venezuela, por Marisa Vannini de Gerulewicz
  6. Formáu por peruanos y completáu con soldaos chilenos del Batallón Nᵘ 2 de Chile, según Bulnes.
  7. Formáu por peruanos y completáu con soldaos chilenos del Batallón Nᵘ 2 de Chile, según Bulnes.
  8. Unidá ensin incorporar al exércitu de Perú que portaba estandarte propiu según indícase: Tenemos l'honor de recibir los restos del Exercito de los Andes, conducíos dende'l Perú pol coronel de granaderos a caballu D. Félix Bogado (...) si, a esos que conducieron en trunfu'l pabellón arxentín hasta Quitu y que supieron arramar la so sangre pola llibertá de la patria en Junín y Ayacucho (...) Gaceta Mercantil de Buenos Aires, 17 de xineru de 1826.

Referencies editar

  1. Batalles de Venezuela, 1810-1824. Edgar Esteves González. El Nacional, 2004, páxs. 169-170.
    (...) antes de coronar el pandu, les tropes de 3200 efeutivos faen alto pa folgar y tomar el ranchu
  2. 2,0 2,1 Campaña de Atahualpa contra'l Cuzco. Luis Andrade Reimers, Edit. Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1985, páxs. 7.
    Sicasí, bien sabemos toos que la batalla de Pichincha diose namái ente 3500 combatientes de parte y parte, siendo la inmensa mayoría de los soldaos a órdenes de Sucre naturales de Perú, Colombia, Venezuela y hasta de la (...)
  3. La iniciación de la República: contribución al estudiu de la evolución político y social de Perú. Jorge Basadre, UNMSM, Lima, edición de 2002 (orixinal de 1929-1930), páxs. 153.
    Santa Cruz al mandu de 1300 a 1500 soldaos llevó a esta campaña, que remató col trunfu llibertador de Pichincha, (...)
  4. Documentos referentes a la creación de Bolivia: con un resume de les guerres de Bolívar. Volume 1. Vicente Lecuna, Comisión Nacional del Bicentenariu del Gran Mariscal Sucre (1795-1995), 1995, pp. xci.
    Na aición estremar pol so estraordinariu heroísmu, sorprendiendo a los más embravecíos soldaos, (...) incorporaron en dos divisiones el 23 de mayu, viéspora de la batalla de Pichincha, 1500 homes, cuasi toos cundinamarqueses.
  5. Cartes apócrifes sobre la Conferencia de Guayaquil. Vicente Lecuna, Academia Nacional de la Historia, 1945, páxs. 184.
    A los dos díes de recibir la noticia de la batalla de Pichincha, ye dicir el 24 de xunu, el Proteutor dirixó un despachu al xeneral Sucre "pidiéndo-y que tornara la división Santa Cruz con otra de 1500 o 2000 bravos colombianos, pa terminar la guerra d'América ".1 5o - Tamién s'equivocar el (...)
  6. Boletín de l'Academia Portorricana de la Historia, Númberos 27-28. Academia Portorricana de la Historia, 1982.
    Nes batalles decisives de la independencia, la llegada d'unos centenares d'homes podíen ser decisivos al reforzar (...) En Carabobo fueron alredor de 5000 los combatientes españoles, en Pichincha menos de 2000, en Ayacucho 9000 y (...)
  7. Academia Nacional de la Historia (Venezuela). Boletín de l'Academia Nacional de la Historia. Volume 56, Númberos 221-224. 1973
    Y el 24 de Mayu de 1822, nes fasteres del pimpanu volcán Pichincha, frente a Quitu, Sucre ganó a 3000 (...)
  8. Colombia: siendo una rellación xeográfica, topográfica, agricultural, comercial, politca, &c. d'aquel pays, afecha pa tou llector polo xeneral, y pal comerciante y colonu en particular. Alexander Walker, Baldwin, Cradock, y Joy, 1822, páxs. 554.
    Los resultaos de la batalla de Pichincha son, la ocupación d'esta ciudá y de les sos fortificaciones pela tarde del 25, la tranquilización de tol departamentu, y la captura de 1100 soldaos, 160 oficiales, 14 pieces de artilleria, (...)
  9. Bolívar y l'arte militar formada sobre documentos: ensin utilizar conseyes nin versiones impropies ; conclusiones acordies con fechos probaos, y la naturaleza de les coses. Vicente Lecuna, Colonial Press, 1955, páxs. 159.
    La batalla de Pichincha. Los españoles xubieron rápido a torgar el movimientu de Sucre. (...) la posesión de tol departamentu y tomar de 1100 soldaos y 100 oficiales ensin mancar, y 190 mancaos de los españoles con toes los sos (...)
  10. Biografía José Mires
  11. Historia de San Martín y de la emancipación sud-americana. páxs. 22-23. Autor: Bartolomé Mitre. Editáu en 1907
  12. Los Granaderos a caballu al igual que los Cazadores de Perú completaren los sos vacantes con tropes chilenos.
  13. Costales Samaniego, Alfredo; Costales Peñaherrera, Dolores (2008) Insurxentes y Realistes, la revolución y la contrarevolución quiteñas (1809-1812), Primer, Quitu: FONSAL, páx. 158-166. ISBN 978-9978-300-99-2. Consultáu'l 3 de xunu de 2015.
  14. «El camín escontra la llibertá: la ruta escontra la batalla del 24 de mayu.». Diariu El Comercio. Consultáu'l 3 de xunu de 2015.
  15. «Batalla de Pichincha». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de xunetu de 2008.
  16. «La Batalla de Pichincha». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'ochobre de 2012.
  17. L'UNIVERSU. «La muerte del héroe Abdón Calderón». L'Universu.
  18. 18,0 18,1 «Panín&source=bl&ots=uybGpJ1KV_&sig=C7PPvvpDv8Ee3R3QCEBlxvxVH0I&hl=es&ei=HmVgTua1Y4-gtwfI1Qw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CD0Q6AEwBQ#v=onepage&q&f=false Resumen de la historia del Ecuador dende'l so orijen hasta 1845».
  19. «Melchor Aymerich - coterraneus - el blogue de Francisco Núñez del Arcu Proaño».
  20. Irama Iglesias. «Error». efemeridevenezolana. Archiváu dende l'orixinal, el 14 de xunetu de 2008. Consultáu'l 26 d'avientu de 2007.

Bibliografía editar

  • Salvat Editores (Eds.), Historia del Ecuador, Vol. 5. Salvat Editores, Quitu, 1980. ISBN 84-345-4065-7.
  • Enrique Ayala Mora (Ed.), Nueva Historia del Ecuador, Vol. 6. Corporación Editora Nacional, Quitu, 1983/1989. ISBN 9978-84-008-7.
  • BENCOMO BARRIS, HECTOR (1995). Diccionariu Multimedia d'Historia de Venezuela. Caracas, Fundación Polar.
  • BIBLIOTECA NACIONAL DE VENEZUELA, UNIVERSIDÁ CENTRAL DE VENEZUELA Y SENÁU DE LA REPUBLICA (1995). Sucre dómina épica 1795 – 1995. Biblioteca Nacional de Venezuela, Caracas.
  • PRESIDENCIA DE LA REPUBLICA Y BANCU PROVINCIAL. 1995: Documentos n'honor del Gran Mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre. Marvin Klein Editor. Caracas - Venezuela.
  • LARREA ALBA, L. 1995: Sucre altu conductor políticu militar. Homenaxe de la Presidencia de la República. Caracas - Venezuela.
  • LECUNA, VICENTE. 1995: Documentos referentes a la creación de Bolivia. Comisión Nacional del Bicentenariu del Gran Mariscal Sucre. (1795-1995). Caracas – Venezuela.
  • MANGIN, CHARLES. 1982: La independencia de l'América del Sur y la batalla d'Ayacucho. Revista Bolivar. 1(1):29-45.
  • OROPESA, JUAN. 1995: Sucre. Homenaxe de la Presidencia de la República. Caracas - Venezuela.
  • PINILLA, SABÍN. 1995: La cremación de Bolivia. Comisión Nacional Bicentenariu del Gran mariscal Sucre. Caracas - Venezuela.
  • ROMERO MARTÍNEZ, VINICIO. 1987: Los mios meyores amigos 110 biografíes de venezolanos pernomaos. Editorial Larense, C. A. Caracas-Venezuela.
  • RUMAZO GONZÁLEZ, ALFONSO. 1995: Sucre biografía del Gran Mariscal. Homenaxe de la Presidencia de la República. Caracas - Venezuela.
  • MANGIN, CHARLES. 1982: La independencia de l'América del Sur y la batalla d'Ayacucho. Revista Bolivar. 1(1):29-45.
  • SALCEDO, JOSÉ LUIS. 1995: Antonio José de Sucre. En: Diccionario Multimedia d'Historia de Venezuela. Fundación Polar. Caracas – Venezuela.
  • SUCRE, ANTONIO JOSÉ. 1981: De la mio propia mano. Fundación Biblioteca Ayacucho. Caracas – Venezuela.

Enllaces esternos editar

Poema La Batalla del Pichincha pola poeta ecuatoriana Karina Gálvez.