Guerra de la Independencia Española

Plantía:Campaña Guerra de la independencia.

Guerra de la Independencia Española
Parte de Guerres Napoleóniques
Fecha 2 mayu 1808 → 17 abril 1814
Llugar Península ibérica
Resultáu Victoria hispanu-británica-portuguesa
Consecuencies Tratáu de Valençay
Belixerantes
  • Comandantes
  • [editar datos en Wikidata]

    La guerra de la Independencia española foi un conflicto bélicu desenvueltu ente 1808 y 1814 dientro del contestu de les Guerres Napoleóniques, qu'enfrentó a les potencies aliaes d'España, Reinu Xuníu y Portugal contra'l Primer Imperiu francés, que la so pretensión yera la d'instalar nel tronu español al hermanu de Napoleón, Xosé Bonaparte, tres les abdicaciones de Bayonne.

    La guerra de la Independencia, tamién conocida n'español y n'asturianu[2] como la francesada,[lower-alpha 2] Guerra Peninsular,[3] Guerra d'España,[3] Guerra del Francés,[3] Guerra de los Seis Años[3] o «llevantamientu y revolución de los españoles»,[3] asolápase y confunde colo que la historiografía anglosaxona llapada Peninsular War ('Guerra Peninsular'), empecipiada en 1807 al declarar Francia y España la guerra a Portugal, tradicional aliáu del Reinu Xuníu. Tamién tuvo un importante componente de guerra civil a nivel nacional ente francesaos y patriotes. El conflictu desenvolver en plena crisis del Antiguu Réxime y sobre una complexa fonderada de fondos cambeos sociales y políticos impulsaos pol surdimientu de la identidá nacional española y la influyencia nel campu de los patriotes» de dalgunos de los ideales nacíos de la Ilustración y la Revolución francesa, paradóxicamente espublizaos pola élite de los francesaos. Dende'l bicentenariu de la Guerra de la Independencia, dellos historiadores punxeron en tela de xuiciu el nome de "Guerra de la Independencia" yá que nun se trata d'un conflictu de calter independentista, según el calter que se-y foi dando a estes conflagraciones; en concretu gana fuercia la denominación Guerra de 1808[4].

    Según el Tratáu de Fontainebleau de 27 d'ochobre de 1807, el primer ministru Manuel Godoy prevía, de cara a una nueva invasión hispanofrancesa de Portugal, el sofitu loxísticu necesariu al tránsitu de les tropes imperiales. Sol mandu del xeneral Junot, les tropes franceses entraron n'España los 18 d'ochobre de 1807, cruciando'l so territoriu a toa marcha pel hibiernu, y llegaron a la frontera con Portugal el 20 de payares. Sicasí, los planes de Napoléon diben más allá, y les sos tropes fueron tomando posiciones n'importantes ciudaes y places fuertes con oxetu de derrocar a la dinastía de los Borbones y suplantala pola so propia dinastía, convencíu de cuntar col sofitu popular.

    La rensía de la población poles esixencies de mantención y les falcatrúes de les tropes estranxeres, que dio llugar a numberosos incidentes y episodios de violencia, xunto cola fuerte inestabilidá política surdida pola querella ente Carlos IV y el so fíu y herederu Fernandu VII, orquestada polos franceses, que s'empecipió col Procesu d'El Escorial y remató col Motín d'Aranjuez y l'ascensu al poder de Fernandu VII, bastió los acontecimientos que desaguaron nos primeros llevantamientos nel norte d'España y el Dos de Mayu na capital del Reinu. L'espardimientu de les noticies de la brutal represión, inmortalizada nes obres de Francisco de Goya, y de les abdicaciones de Bayonne del 5 y 9 de mayu, qu'estendieron pola xeografía española'l llamamientu, empecipiáu en Móstoles, a enfrentase coles tropes imperiales, decidieron la guerra pela vía de la presión popular a pesar de l'actitú contraria de la Xunta de Gobiernu designada por Fernandu VII.

    La guerra desenvolver en delles fases nes que dambos bandos tomaron socesivamente la iniciativa, y destacóse pol surdimientu del fenómeno guerrilleru que, xunto colos exércitos regulares aliaos empobinaos pol duque de Wellington, provocaron la gastadura progresiva de les fuercies bonapartistas. La población civil, que careció los efeutos d'una guerra total, na que tanto franceses como los aliaos cebar cola población y oxetivos civiles, escalando y pillando a gran escala y afarando, por casu, la industria español, considerada una amenaza pa los sos respeutivos intereses.[lower-alpha 3] Los primeros ésitos de les fuercies españoles na primavera y el branu de 1808, cola batalla del Bruch, la resistencia de Zaragoza y Valencia ysobremanera, la sonada victoria de Bailén, provocaron la evacuación de Portugal y retirada francesa al norte del Ebro, siguida na seronda de 1808 pola entrada de la Grande Armée, encabezada por el mesmu Napoleón, que remató'l máximu esplegue francés hasta mediaos de 1812. La retirada d'efeutivos con destín a la campaña de Rusia foi aprovechada polos aliaos pa retomar la iniciativa a partir de la so victoria nos Arapiles (22 de xunetu de 1812) y, compensando la ofensiva francesa, avanzar a lo llargo de 1813 hasta los Pirineos, ganando a los franceses nes batalles de Vitoria (21 de xunu) y San Marcial (31 d'agostu). El Tratáu de Valençay de 11 d'avientu de 1813 restauró a Fernandu VII y dexaba a España llibre de la presencia estranxera, pero nun evitó la invasión del territoriu francés, siendo la batalla de Toulouse (10 d'abril de 1814) l'últimu enfrentamientu de la guerra. Refiriéndose a la guerra, Napoleón, nel so exiliu, declaró:

    Esta maldita Guerra d'España foi la causa primera de toles desgracies de Francia. Toles circunstancies de los mios desastres rellacionar con esti nuedu fatal: destruyó la mio autoridá moral n'Europa, complicó les mios dificultaes, abrió una escuela a los soldaos ingleses... esta maldita guerra perdióme.
    Fraser, Ronald: La maldita guerra d'España. Historia social de la guerra de la Independencia, 1808-1814.[5]

    Nel terrén socioeconómico, la guerra costó n'España una perda neta de población de 215 000215 000 a 375 000375 000 habitantes,[lower-alpha 4] por causa direuta de la violencia y les fames de 1812, y que s'añedir a la crisis arrastrada dende les epidemies d'enfermedaes y la fame de 1808, resultando nun balance de descensu demográficu de 560 000560 000 a 885 000885 000 persones,[lower-alpha 5] qu'afectó especialmente a Cataluña, Estremadura y Andalucía. A l'alteración social y la destrucción d'infraestructures, industria y agricultura sumóse la bancarrota del Estáu y la perda d'una parte importante del patrimoniu cultural.

    A la devastación humana y material sumóse la debilidá internacional del país, quitáu del so poderíu naval y escluyío de les grandes temes trataes nel Congresu de Viena, onde se dibuxó'l posterior panorama xeopolíticu d'Europa. Al otru llau del Atlánticu, les colonies americanes llograríen la so independencia tres la guerres d'independencia hispanoamericanes. Nel planu políticu internu, el conflictu cuayó la identidá nacional española y abrió les puertes al constitucionalismu, concretáu nes primeres constituciones del país, el Estatutu de Bayonne y la Constitución de Cádiz. Sicasí, tamién dio entamu a una era de guerres civiles ente los partidarios del absolutismu y los del lliberalismu, llamaes Guerres Carlistes, que s'estenderíen a tol sieglu xix y que marcaríen l'aportar del país.

    Antecedentes: política esterior y crisis de la monarquía española (1800-1808) editar

    Alianza hispanofrancesa y guerres contra Gran Bretaña editar

     
    Napoleón cruciando los Alpes (1801), de Jacques-Louis David, nel Muséu nacional de Château de Malmaison.

    El tratáu de San Ildefonso de 1796, robláu ente la Convención Nacional Francesa y Carlos IV d'España, representáu pol favoritu y primer Ministru Manuel Godoy, según el tratáu d'Aranjuez de 1801 col Consuláu de Napoleón Bonaparte, restablecieron l'alianza tradicional que dende la proclamación de Felipe V d'España rixera les rellaciones ente la corona española y la de Francia, llevándoles mientres el sieglu XVIII, na disputa d'intereses económicos y coloniales, a una serie de socesivos enfrentamientos armaos col Imperiu británicu.

    En mayu de 1801, cuando Napoleón decidió forzar la neutralidá de Portugal que s'aguantaba a romper como aliáu de la corona británica, l'exércitu español intervieno en Portugal provocando la efímera Guerra de les Naranxes[lower-alpha 6] que punxo de manifiestu la falta de resolución de la corte española, anque esta supo aprovechar la ocasión pa recuperar la plaza de Olivenza (Badayoz). Supunxo l'entamu d'un conflictu ente dambos países pola soberanía d'esta hasta l'actualidá. Dende 1803, España ayudó económicamente y punxo a disposición la so Armada pa la guerra naval contra los británicos, que remataría n'ochobre de 1805 na batalla de Trafalgar.

    La gravedá de la derrota de Trafalgar nun tuvo les mesmes repercusiones n'España y Francia. Napoleón, proclamáu yá en 1804 Empereur des Français, hubo d'arrenunciar entós a la invasión inmediata per vía marítima de Gran Bretaña, pero pudo permediar la so posición colos trunfos militares socesivos n'Austerlitz,[lower-alpha 7] el 2 d'avientu de 1805 y de Jena, el 14 d'ochobre de 1806, algamando alcuerdos de paz con austriacos, rusos y prusianos. Sicasí, n'España, la destrucción d'una parte importante de la so Armada agravó la crisis económica al nun dexar les comunicaciones coles colonies americanes, en cuantes qu'aumentaba la rocea escontra la política d'alianza.

    El Bloquéu Continental editar

     
    Napoleón Bonaparte por Andrea Appiani (1805).

    El fracasu de les negociaciones col gobiernu británicu del primer ministru Lord Grenville indució a Napoleón a rellanzar col Decretu de Berlín del 21 de payares de 1806 l'enfrentamientu direutu colos británicos por aciu la práutica de la guerra económica total del Bloquéu Continental, que yá se venía aplicando de facto tres l'aumentu de les tases aduaneres, el zarru de los puertos del norte de Francia y de les desaguaes del Elba y el Weser na primavera de 1806.[6]

    La política del Bloquéu empobinó l'interés de Napoleón escontra la Península Ibérica y el Mediterraneu occidental,[7] amontando la presión sobre la corte de Portugal, a la que se-y alvirtió por qu'adoptara midíes pal zarru al comerciu colos británicos dende los sos puertos, según la confiscación de los bienes y bloquéu de los residentes nel país. Ante la inaición portuguesa, n'agostu de 1807 Napoleón encargó a Jean-Andoche Junot la organización en Bayonne del Cuerpu d'Observación de la Gironda con una fuercia d'unos 30 000 soldaos, y retomando la fórmula de 1801 pa forzar a aceptar el Bloquéu a los portugueses, reclamó'l sofitu de la corte española que, con esti fin, unvió al traviés del conde de Campu Alange un ultimátum al gobiernu portugués el 12 d'agostu de 1807. A partir del 25 de setiembre de 1807, los portugueses espulsaron a los navíos ingleses pero, enantes notificaos de que'l gobiernu británicu nun dexaría nengún actu contrariu contra los sos ciudadanos en Portugal, nun se realizó nenguna aición nesti sentíu.[8]

    El 18 d'ochobre de 1807, Junot traviesa la frontera y pocos díes dempués, el 27 d'ochobre, el representante de Godoy robla'l tratáu de Fontainebleau nel que s'axusta la invasión militar conxunta, la cesión a la corona de los nuevos reinos de Lusitania y Algarves, según el repartu de les colonies.[9]

    Desprestixu políticu de la Monarquía española: socesos d'El Escorial y Aranjuez editar

    A finales de 1807, Napoleón decidió que la monarquía de Carlos IV, aliada pero independiente, yera yá de bien escasa utilidá y que sería muncho más conveniente pa les sos designios la creación d'un Estáu satélite, situación a la que se llegaría por un cúmulu de circunstancies que resume l'historiador Jean Aymes:

    ...la espedición a España deriva d'una serie de considerancies ente les que s'atopen entemecíos la debilidá militar del estáu vecín, el preste de los soberanos españoles, la presión de los fabricantes franceses, la necesidá de refundiar a los ingleses fora de Portugal, la enemistá del Emperador escontra la dinastía de los Borbones, los imperativos d'una estratexa política pal conxuntu del Mediterraneu y, a lo último pa remate y pa despintar ciertos cálculos puercos, los designios de Dios o les esixencies d'una filosofía ad hoc
    Aymes, Jean R.: La Guerra de la Independencia, Madrid, Sieglu XXI, 1974.

    La presencia de tropes franceses n'España en virtú del tratáu de Fontainebleau habíase alloriáu faciendo amenazante a midida que diben ocupando (ensin nengún respaldu del tratáu) diverses llocalidaes españoles, como lo fueron Burgos, Salamanca, Pamplona, San Sebastián, Barcelona o Figueres. El total de soldaos franceses acantonaos n'España xubía a unos 65 000, que controlaben non solo les comunicaciones con Portugal, sinón tamién con Madrid y la frontera francesa[ensin referencies].

     
    Cayida y prisión del Príncipe de la Paz (c. 1814); grabáu de Francisco de Paula Martí d'un dibuxu de Zacarías Velázquez que reflexa'l día 19 de marzu na ciudá d'Aranjuez.

    La presencia d'esta tropes terminó per sollertar a Godoy. En marzu de 1808, tarreciéndose lo peor, la familia real retirar al Palaciu Real d'Aranjuez para, en casu de necesidá, siguir camín escontra'l sur, escontra Sevilla y embarcase p'América, como yá fixera Xuan VI de Portugal[ensin referencies].

    El 17 de marzu de 1808, en corriendo peles cais d'Aranjuez el rumor del viaxe de los reis, l'ensame, dirixida por miembros del partíu fernandino, nobles cercanos al príncipe d'Asturies, atácase frente al Palaciu Real y asalta el palaciu de Godoy, quemando tolos sos enseres. El día 19, pela mañana, Godoy ye atopáu escondíu ente esteres del so palaciu y treslladáu hasta'l Cuartel de Guardias de Corps, metanes una agua de golpes. Ante esta situación y la medrana d'un linchamiento, intervién el príncipe Fernando, verdaderu dueñu de la situación, nel qu'abdica'l so padre al mediudía d'esi mesmu día, convirtiéndolo en Fernandu VII[ensin referencies].

    Aprovechando los socesos derivaos del motín d'Aranjuez y el fechu de que tropes franceses al mandu de Murat habíen yá ocupáu'l norte d'España (amparándose nel tratáu de Fontainebleau), Napoleón forzó la cesión de la corona española al so hermanu, Xosé Bonaparte, como Xosé I nes Abdicaciones de Bayonne.

    Llevantamientu contra los franceses editar

     
    La defensa del parque de Monteleón mientres el Llevantamientu del 2 de mayu en Madrid. Oleu de Joaquín Sorolla.[10]

    El llevantamientu contra los franceses partió de les clases populares y de los notables locales. Empezó como una serie de motinos bonales, pero'l so reiteración y la so rápida espansión por tol país dexen entever ciertu grau d'inducción o, cuandoquier, de coordinación. Ye probable que'l detonante fora la presión de les tropes d'ocupación sobre la población civil, la obligación de caltener a un exércitu depredador d'alimentos y bienes de consumu básicu, máxime cuando'l país travesara apocayá por un ciclu de fames y males colleches. Yá n'abril hubo revolver en ciudaes como Lleón o Burgos, magar, tres el llevantamientu de Madrid, el 2 de mayu de 1808, les aiciones contra los ocupantes arrobinar por toa España. L'espardimientu de les noticies sobre la represión exercida pol exércitu invasor en Madrid y n'otres llocalidaes afaló la insurrección. Coles mesmes, la sulevación tuvo cierta continuidá col Motín d'Aranjuez, que baltó a Godoy en marzu de 1808: quien entós combatieren l'alianza contra Napoleón xunir de nuevu contra l'exércitu del Norte. Un sector mayoritariu de la Ilesia, que consideraba en peligru la relixón y la tradición ante la folada secularizadora proveniente de Francia, vivió'l llevantamientu como una cruzada y una segunda reconquista. El baxu cleru foi un eficaz axente movilizador: el so baturiciu y los sos proclames resultaron cruciales pa tresformar una serie de revueltes aisllaes nuna acometida xeneral contra los franceses, que prendió con fuercia en medios populares.

     
    Los fusilamientos nel monte del Príncipe Pío, de Francisco de Goya, representa la represión del exércitu francés el 3 de mayu en Madrid.

    Desenvolvimientu de la guerra editar

    Sulevaciones y la declaración de guerra editar

    Les noticies de los fechos de Madrid estender dende la mesma tarde del 2 de mayu per tol país, provocando les primeres reaiciones d'indignación y solidaridá, al empar que les primeres declaraciones a favor d'un llevantamientu armáu xeneral nun clima de confusión ante la fragmentación de los distintos representantes del gobiernu y el surdimientu d'órganos de poder locales o Xuntes. El llamáu Bandu de los alcaldes de Móstoles, promulgáu por Andrés Torrejón y Simón Hernández, foi la primer iniciativa dende l'ámbitu local que contribuyó al desprestixu de la Xunta de Gobiernu, designada por Fernandu VII, ante la declaración de Murat del 6 de xunu na que xustificaba los escesos de la represión.

    Les instrucciones de Fernandu VII al colar escontra Bayonne (Francia) fueron terminantes: mientres él tuviera fuera del país, les instituciones españoles teníen de cooperar colos xenerales galos. Nun primer momentu, l'alministración en plenu acató la orde: dende'l Conseyu de Castiella hasta los corregidor municipales. Pero conforme avanzó'l llevantamientu, les instituciones, emplazadas ente los rebeldes y un exércitu francés resueltu a combatir con durez la sulevación, perdieron el control de la situación y volviéronse inoperantes. La resultancia foi un vacíu de poder: cola desorientación producida pol recién tresvase de corones, el Rei ausente y el país n'estáu de preguerra, el treme institucional del Antiguu Réxime se desmoronó y los sulevaos ocuparon l'espaciu que dexó la vieya alministración.

     
    Campaña militar de les tropes napoleóniques n'España mientres la primer etapa de la Guerra de la Independencia (1808-1812).

    El 19 de mayu, Napoleón aprobó la convocatoria a 150 representantes de los distintos estamentos pa l'asamblea que s'ocuparía del Estatutu de Bayonne. De la nueche'l 22 al 23 de mayu, y una vegada espublizaes les noticies de les abdicaciones de Bayonne, la insurrección empecipiar na ciudá de Cartaxena que daquella yera Departamentu de Marina y d'Artillería, creándose nella la primer Xunta Xeneral de Gobiernu. Dende Cartaxena manden correos a les ciudaes de Valencia, Granada y Murcia, "col avisu del resolución que se formara en Cartaxena, el so Departamentu de Marina y numberosa guarnición, convidando a diches ciudaes pal mesmu oxetu" avisando d'ello en toles ciudaes y pueblos polos que pasaben estos correos, según a la escuadra del Departamentu de Cartaxena que s'atopaba en Mahón y que se dirixía a Tolon pa xunise a la escuadra francesa, ordenar que volviera a Cartaxena. La insurrección empieza nos díes siguientes en Valencia, Granada, Lorca y Orihuela. En Zaragoza, José de Palafox y Melci toma'l control de la ciudá n'apurriendo'l mandu'l Capitán Xeneral Guillelmi al so segundu, produciéndose'l primeru de los Sitios de Zaragoza. Mientres en Murcia, l'antiguu Secretariu d'Estáu, Floridablanca (1728-1808) preside l'acabante constituyir Xunta llocal de Murcia. Estes Xuntes creyer en toles ciudaes llevantaes, en creándose la Xunta Xeneral de Gobiernu de Cartaxena.

     
    Guerra de Valdepeñas, na que'l pueblu llanu detuvo al exércitu francés. Apréciese la xesta de Juana "La Galana".

    Al estendese la insurrección, nes ciudaes y pueblos alzaos fuéronse formando xuntes locales. Integraben felicidaes xuntes los notables de cada ciudá o conceyu: propietarios, comerciantes, clérigos, abogaos y nobles, munchos con esperiencia nes instituciones del Antiguu Réxime. D'esta miente, les élites locales, xentes d'orde y estraición social conservadora, asumieron el control d'una revuelta popular nel so orixe. Nacíes p'arreglar una situación imprevista, les xuntes tuvieron un calter provisional y por ello llindaron la so actividá a entamar la resistencia, sostener l'esfuerciu de guerra, garantizar la intendencia y caltener l'orde públicu. Sicasí, la so mera esistencia entrañaba un carís revolucionariu, pos, a diferencia de les instituciones del Antiguu Réxime nun yeren un poder designáu pola Corona, sinón constituyida dende embaxo, y por eso establecieron una nueva lóxica: l'exerciciu de la soberanía de facto por instituciones que la so llexitimidá nun provenía de la Monarquía.

    Les xuntes locales resultaron eficaces al entamu del llevantamientu. Sicasí, pa faer frente al Exércitu Imperial faía falta daqué más qu'una pléyade d'instituciones municipales esvalixaes. D'ende que les xuntes de los pueblos y ciudaes fueren, adulces, coordinando la so aición y arrexuntándose: mediáu'l branu había dieciocho xuntes provinciales na metá sur de la Península, territoriu controláu polos rebeldes. En Sevilla, la Xunta local adopta'l nome de Xunta Suprema d'España ya Indies, impulsora del testu consideráu como la declaración de guerra formal emitíu'l 6 de xunu.[11] Esi mesmu día, un exércitu compuestu por militares y milicies llabradores llogren torgar la marcha de les columnes imperiales al so pasu por el puertu del Bruch, causando la primer derrota relevante del exércitu francés.[12] Tamién esti día 6 de xunu foi la guerra de Valdepeñas, na que la villa de Valdepeñas foi amburada, consiguiendo la población, ensin exércitu dalgunu, cortar la comunicación ente Madrid y Andalucía, llogrando la evacuación francesa de La Mancha y el retrasu francés na batalla de Bailén.

    El 25 de setiembre de 1808 les xuntes provinciales dieron un pasu más y xuniéronse nuna Xunta Suprema Central, presidida pol conde de Floridablanca, antiguu Secretariu d'Estáu con Carlos IV, quien exerció les funciones de gobiernu ente setiembre de 1808 y xineru de 1810.

    Repliegue del exércitu imperial (xunu-payares 1808) editar

    Tres les campañes del branu de 1808: el primeru de los Sitios de Zaragoza (15 de xunu de 1808 hasta'l 15 d'agostu de 1808) y la batalla de Bailén (19 de xunetu), cola entrada en Madrid de Castañales y González Llames el 5 de setiembre poner de manifiestu la dificultá ente los distintos niveles del poder español pa constituyir una autoridá única tanto política como militar cola que consolidar los progresos realizaos hasta entós, que llevaren al repliegue francés escontra'l norte del valle del Ebro, y encarar el contraataque xeneral napoleónicu, una vegada dispuesta la llamada Grande Armée.

     
    La Rindición de Bailén, que supunxo la primer derrota de Napoleón en tierra.

    A les rivalidaes ente los altos mandos militares, qu'entamaben aiciones ensin coordinación, sumábase la de la diverxencia política sobre la reforma del sistema del Antiguu Réxime y el surdimientu de reclamaciones particulares en cada territoriu, al amparu del clima de federalismu de facto favorecíu dende les distintes xuntes provinciales. A pesar d'ello, un alcuerdu xeneral dexó constituyir el 25 de setiembre de 1808 n'Aranjuez la denomada Xunta Suprema Gubernativa, presidida por Floridablanca y con un poder llindáu, y la Xunta Militar, presidida polos xenerales Castaños, Castelar, Morla, González Llames, Marqués de Palaciu y Bonu, que la so aición resultó ineficaz como demostraríen la socesión d'acontecimientos posteriores. Poques selmanes antes de la entrada de la Grande Armée, les fuercies españoles llograron tomar el control de Logroño (10 de setiembre) y esplegar posiciones en redol a Tudela, a onde llegó Castañales el 17 d'ochobre, y Burgos, escontra onde se dirixiera dende Madrid l'exércitu d'Estremadura col xeneral Bellvedere al frente el 29 d'ochobre.

     
    Retruque del escudu honoríficu, dau a los defensores de Zaragoza mientres el sitiu de los franceses.

    Mentanto la situación nel País Vascu diba enterriándose. Bilbao, la única capital de provincia que nun fuera ocupada polos invasores sulevar na nueche del 5 al 6 d'agostu y proclamó como rei d'España a Fernandu VII. Los conceyos vizcainos empezaron a movilizar les sos milicies. Los líderes rebalbos llanzaron una proclama al restu d'España presumiendo de patriotismu español frente a los invasores, pero'l 16 d'agostu les tropes napoleóniques empobinaes pol xeneral Christophe-Antoine Merlin reconquistó la ciudá en venciendo una obstinada resistencia. Bilbao foi escalada y tamién lo fueron Begoña y Deusto, qu'entós nun yeren barrios de Bilbao sinón conceyos estreme. Les fuercies españoles del exércitu de Galicia o de «la esquierda», mandaes pol teniente xeneral d'orixe irlandés Joaquín Blake, espulsaron a los franceses de Bilbao el 19 de setiembre. El mariscal Ney conquistó otra vegada Bilbao y volvió escalala. Tres diverses ofensives y contraofensives, el mariscal Lefebvre ganó a Joaquín Blake na batalla de Zornotza y recuperó definitivamente Bilbao el 2 de payares. En menos de tres meses Bilbao camudo seis veces de manes y sufrió una revolución, una gran batalla y dos saqueos.[13]

    Napoleón llegó a Bayonne el 2 de payares. Nun-y gustaron les operaciones de los sos mariscales en redol a Bilbao porque'l so plan maestru yera dexase envolubrar polos lladrales y de siguío, cuando'l españoles creyeren tenelo atrapáu, romper pel centru con fuercies apolmonantes. Una vegada fechu esto, podía cayer sobre cada ala española y entartallales antes de dir derechu a per Madrid. Enoxóse más cuando supo que les sos fuercies sufrieren una pequeña derrota táctica en Valmaseda el 5 de payares, pero llueu diben camudar tornar. Dellos historiadores arrexunten estos dos primeres fases nuna sola.[14]

    Intervención de la Grande Armée: dominación y resistencia (avientu 1808-abril 1812) editar

     
    Asaltu de les tropes franceses al Monesteriu de Santa Engracia nel segundu de los Sitios de Zaragoza el 8 de febreru de 1809 pintáu por Lejeune.
     
    El Sitiu de Girona (1809), parte de la Guerra de la Independencia Española contra Napoleón.

    Sicasí, Napoleón intervién direutamente al mandu d'un exércitu de 250 000 homes, la Grande Armée. Trátase d'un exércitu veteranu, acostumáu a los movimientos rápidos y a vivir sobre'l terrén, qu'arolla rápido la resistencia española y a los exércitos británicos desembarcaos na península, mandaos pol xeneral John Moore. Dempués de la entrada del emperador en Madrid, tres la batalla d'Espinosa de los Monteros y la batalla de Somosierra (30 de payares de 1808) y les terribles derrotes d'Uclés (13 de xineru de 1809), el segundu de los Sitios de Zaragoza (del 21 d'avientu de 1808 hasta'l 21 de febreru de 1809) y Ocaña (payares de 1809), la Xunta Central —a cargu del gobiernu de la España non ocupada— abandona'l Pandu p'abelugase, primero en Sevilla, y depués en Cádiz, qu'aguanta un llargu y brutal asediu. Dende ende, la Xunta Central asisti inerme a la capitulación d'Andalucía.

    Napoleón disponer a partir en persecución del cuerpu espedicionariu británicu de Moore, cuando tuvo que salir escontra Francia con urxencia porque'l Imperiu austriacu declarára-y la guerra (6 de xineru de 1809). Dexó la misión de rematar la guerra nel noroeste en manes del mariscal Soult, qu'ocupó Galicia tres la batalla d'Elviña y depués xiró al sur p'atacar Portugal dende'l norte, dexando'l cuerpu del mariscal Ney na so retaguardia cola misión de collaborar na ocupación d'Asturies. Sicasí, la resistencia popular, sofitada polos suministros d'armes de la flota británica, fixo imposible la pacificación de Galicia, que tuvo que ser sacupada tres la derrota de Ney na batalla de Puentesampayo (xunu de 1809). La sulevación popular, dirixida pol capitán Cachamuíña en Vigo, supunxo qu'esta fora la primer plaza reconquistada a los franceses n'Europa (28 de marzu de 1809). Galicia y Valencia permanecieron llibres de tropes franceses, anque Valencia terminó capitulando en xineru de 1812.

    D'Arapiles a San Marcial: retirada y derrota (1812-1813) editar

     
    Campañes de la coalición aliada de británicos y portugueses xunto colos rebeldes españoles, pa retomar la Península y espulsar les tropes napoleóniques.
     
    El Primer Imperiu francés n'azul escuro, y los sos estaos satélites (1811).

    Tres la salida de Napoleón d'España en xineru de 1809, los españoles llanzaron una serie de violentos contraataques, buscando de toes toes la batalla decisiva, un nuevu Bailén. Consiguiéronse delles pequeñes victories en batalles campales pero les derrotes fueron muncho más numberoses hasta la catástrofe definitiva na batalla d'Ocaña. Tres esti desastre absolutu, Andalucía cayó ensin apenes resistencia pero xustu entós, en febreru de 1810, Napoleón anunció oficialmente la creación d'una serie de gobiernos militares en Cataluña, Aragón, Navarra y el País Vascu, dirixíos por militares subordinaos direutamente a París, ensin pasar pol gobiernu «español» de Xosé Bonaparte. A esto habría qu'añedir l'anexón formal, por decretu del 26 de xineru de 1812, de Cataluña al imperiu francés, cola so división en cuatro departamentos (Ter, Segre, Montserrat y Boques del Ebro) y la incorporación de los conceyos aragoneses de Fraga y Mequinenza, mientres el Valle d'Arán yera adscritu al departamentu d'Alta Garona.

    Les guerrilles, que yeren yá bien numberoses en toles provincies ocupaes, aumentaron de númberu y mientres los siguientes dos años tuvo llugar una llucha brutal y desesperao.[15] Hubo qu'esperar al branu de 1812 por que los aliaos anglu-hispanu-portugueses pudieren llanzar una gran ofensiva y ganar a los franceses na batalla de los Arapiles, obligando a Xosé Bonaparte a fuxir temporalmente de Madrid. Los franceses sacuparon definitivamente Andalucía tres una serie d'atayaos intentos como'l del "sitiu de Tarifa", llocalidá gaditana que mientres les navidaes de 1811 aguantó un asediu nel cual les tropes del xeneral Francisco Copons y Navía aliaes coles tropes britániques comandadas pol coronel John Skerret ganaron a les bien superiores en númberu tropes del xeneral Leval. Asina pos la opción de tomar la plaza dada la so importancia estratéxica foi un fracasu total. Wellington llegó hasta Burgos pero apexóse asediando el castiellu y les fuercies napoleóniques reagrupaes pudieron contraatacar y emburria-y de nuevu hasta Portugal. Mentanto, la campaña de Rusia absorbía los gruesu de los recursos franceses. Poro, mientres 1813 l'exércitu francés foi retirándose y perdiendo territoriu. Los franceses abandonaron casi toles sos places, y tres la batalla de Vitoria el 21 de xunu de 1813, fueron espulsaos d'España.

    Invasión del sur de Francia (1813-1814) editar

    N'ochobre de 1813 los aliaos cruciaron los Pirineos. La guerra prosiguió nel sur de Francia. Hubo combates nel ríu Nivelle, Bayonne, Garris, Orthez, Toulouse y de nuevu en Bayonne ente l'exércitu aliáu formáu por ingleses, portugueses y españoles contra franceses. Hubo saqueos de soldaos españoles en llocalidaes franceses como vengación polos escesos cometíos enantes poles tropes franceses n'España. Finalmente, Napoleón pidió la paz. Asina pos paradóxicamente la guerra remató na mesma llocalidá onde s'había aniciáu: Bayonne. Les tropes aliaes entraren hasta Burdeos, y posiblemente, de nun ser frenaes, entraren en París primero que los austriacos, prusianos y rusos. Fernandu VII pudo finalmente tornar a España los 22 de marzu de 1814.

    Hai que resaltar que Cataluña siguió formalmente perteneciendo al imperiu francés hasta'l 28 de mayu de 1814, cola retirada ordenada de toles sos tropes al mandu del xeneral Pierre Joseph Habert.[16] Entós daquella inclusive Napoleón yá abdicara (Tratáu de Fontainebleau, 14 d'abril de 1814).

    Aspeutos de la guerra editar

    El fenómenu de la guerra de «guerrilles» o la petite guerre editar

     
    Juan Martín Díez, l'Encerriscáu, retratáu por Francisco de Goya (c. 1814-15. Oleu sobre llenzu, 84 x 65 cm. Coleición privada).

    Ensin un exércitu dignu d'esi nome col que combatir a los franceses, los españoles de les zones ocupaes utilicen como métodu de llucha la guerra de guerrilles, como única manera de foliar y estorbar l'esfuerciu de guerra francés. Trátase de lo que güei se denomina guerra asimétrica, na cual grupos de poca xente, conocedores del terrén que tríen, hostigan con rápidos golpes de mano a les tropes enemigues, pa eslleise darréu y sumir nos montes.

     
    Grabáu militar de la dómina representando a Francisco Chalecu como Brigadier.

    De resultes d'estes táctiques, el dominiu francés nun pasa de les ciudaes, quedando'l campu sol control de les partíes guerrilleres de líderes como Francisco Chalecu, Vicente Moreno Baptista, Espoz y Mina, Jerónimo Merín, Julián Sánchez, el Charru, Gaspar de Jáuregui o Juan Martín l'Encerriscáu. El mesmu Napoleón reconoz esta inestabilidá cuando, en contra de los deseos del so hermanu, teóricu rei d'España, pon baxu gobiernu militar (francés) los territorios dende la marxe izquierda del Ebro, nuna suerte de nueva Marca hispánica.

    La guerra n'España va tener importantes repercusiones nel esfuerciu de guerra de Napoleón. Un aparente paséu militar tresformárase nun atolladeru qu'absorbía unos contingentes elevaos, preciosos pa la so campaña contra Rusia. La situación yera, seya que non, tan inestable que cualquier retirada de tropes podía conducir al desastre, como efeutivamente asocedió en xunetu de 1812. Nesta fecha, Wellington, al mandu d'un exércitu angloportugués y operando dende Portugal, derrota a los franceses primeru na batalla de Ciudad Rodrigo y depués nos Arapiles, espulsándo-yos del Oeste y amenaciando Madrid: Xosé Bonaparte retirar a Valencia. Magar los franceses contraataquen y el rei puede entrar de nuevu en Madrid en payares, una nueva retirada de tropes per parte de Napoleón tres la so catastrófica campaña de Rusia a empiezos de 1813 dexa a les tropes aliaes espulsar yá definitivamente a Xosé Bonaparte de Madrid y ganar a los franceses en Vitoria y San Marcial. Coles mesmes Napoleón se apresta a defender la so frontera hasta poder axustar con Fernandu VII una salida. En cuenta de la so neutralidá no que quedaba de guerra, aquél recupera la so corona (empiezos de 1814) y apauta la paz con Francia, dexando asina al emperador protexer el so lladral sur. Nin los deseos de los españoles, verdaderos protagonistes de la lliberación, nin los intereses de los francesaos que siguieren al exiliu al rei José, son teníos en cuenta.

    Consecuencies editar

    La firma del tratáu de Valençay pol que se restituyía nel tronu a Fernandu VII, el Deseyáu, como monarca absolutu, foi l'empiezu d'un tiempu de desilusiones pa toos aquellos que, como los diputaos aconceyaos nes Cortes de Cádiz, creyeren que la llucha contra los franceses yera l'empiezu de la Revolución española y tamién l'entamu de la guerra d'independencia hispanoamericana.

    Per otra parte les consecuencies materiales de la guerra fueron desastroses pa España. A la gran cantidá de muertos y la destrucción de pueblos y ciudaes xunieron la rampiña de munchu franceses y tamién de los ingleses, que la so desllealtá puede trate ejemplificada nel bombardéu, ordenáu por Wellington, de la industria testil de Béxar que yera competidora de la inglesa[17] o na destrucción de la Real Fábrica de Porzolana del Bon Retiru en Madrid cuando yá'l franceses sacuparen la ciudá.

    Foi una guerra llargo y destructor: Francia perdió unos 200 000 homes y España ente 300 000 y 500 000. Amás, la guerra resultó bien costosa. Los exércitos contendientes y les guerrilles suministráronse sobre'l terrén por aciu requisas. La devastación y los robos abrasaron la producción agraria, ente que los llabradores nun s'animaron a cultivar pola incertidume. Les colleches de 1811 y 1812 fueron males y escases. La falta de subsistencia estendió la fame y provocó una intensa crisis de morrina en 1812. Non solo cayó la producción agrícola, hubo industries que casi desparecieron como la testil lanera de Castiella, una y bones los fataos d'oveyes merines sirvieron p'alimentar a les tropes. El tresporte de mercancíes paralizóse, pos los gües, mulares, caballos y otros animales de tiru fueron prindaos polos militares. A lo último, la guerra xeneró un fuerte déficit nes finances públiques: en 1815 la delda estatal superaba los 12 000 millones de reales, cifra venti veces cimeru a los ingresos añales ordinarios.

    Conmemoración editar

     
    Recreación de la Batalla de Vitoria mientres la Guerra de la Independencia Española contra Napoleón.

    En 2008, con ocasión del bicentenariu de la guerra, l'interés por aquellos acontecimientos y la so alcordanza manifestar n'actos conxuntos hispanofranceses, publicación d'ensayos y obres especializaes y esposiciones en diverses ciudaes ya instituciones d'España.[18][19]

    Ver tamién editar

    Bibliografía editar

    • Álvarez Barrientos, Joaquín: La guerra de la Independencia na cultura española. Madrid: Sieglu XXI d'España Editores, 2008. ISBN 978-84-323-1329-5.
    • Artola Gallego, Miguel (2008). La Guerra de la Independencia. Espasa Calpe. ISBN 978-84-670-2624-5.
    • Antonio Moliner Prada (ed), Josep Alavedra Bosch, Esteban Canales Gili, Andrés Cassiniello Pérez, Emilio de Diego García, Alicia Lasparra Rodríguez, Juan López Tabar, Francisco Miranda Rubio, Maties Ramisa Verdaguer, Marion Reder Gadow, María Gemma Rubí Casals, Lluís Ferran Toledano, Joaquín Varela Suanzes-Carpegna, Antonio Ventura Pires: La guerra de la independencia n'España, 1808-1814. Nabla Ediciones 2007 ISBN 978-84-935926-2-2.
    • Aymes, Jean-René: La Guerra de la Independencia n'España (1808-1814). Madrid: Sieglu XXI d'España Editores, 2008. (6ª ed.) ISBN 978-84-323-1335-6.
    • Carrasco, Antonio: La Guerra Interminable. Claves De La Guerra De Guerrilles N'España (1808-1814) Lleón: Editorial Csed, 2013. ISBN 978-8494103377.
    • Conde de Toreno: Historia del llevantamientu, guerra y revolución d'España. París, 1851.
    • Diego García, Emilio de: España, l'infiernu de Napoleón. Madrid, 2008 ISBN 978-84-9734-691-7
    • Diego García, Emilio de y José Sánchez-Magre (Direutores): Diccionariu de la Guerra de la Independencia, Madrid, Actes, 2012.
    • Duby, Georges (2003). «La reprise de la guerre avec l'Angleterre et colar à la guerre générale (1803-1805)», Histoire de la France, des origines à nos jours. París: Larousse. ISBN 2-03-575200-0.
    • Farias, Rafael: Memories de la Guerra de la Independencia escrites por soldaos franceses. Madrid, 1920.
    • Fletcher, Ian: Nel Infiernu antes del Amanecer. Asediu y asaltu a la fortaleza de Badayoz. Badayoz, 4 Gatos, 2007. ISBN 84-611-6180-7.
    • Fraser, Ronald (2006). La maldita Guerra d'España. Historia social de la guerra de la Independencia 1808-1814. Barcelona: Crítica. ISBN 84-8432-728-0.
    • García de Cortázar, Fernando, y González Vesga, José Manuel, Curtia historia d'España, ISBN 84-206-0666-9.
    • Llargu Martín, Miguel Ángel; La estrella de Wellington empezó a rellumar en Fuenteguinaldo. Castiella Ediciones, Valladolid 2011. ISBN 978-84-96186-75-0.
    • Llargu Martín, Miguel Ángel; Fuenteguinaldo, cuartel xeneral de lord Wellington: despachos. Castiella Ediciones, Valladolid 2013. ISBN 978-84-96186-85-9.
    • Malye, Françoise (2007). Napoleón y la llocura española. Madrid: Editorial EDAF. ISBN 978-84-414-2038-0.
    • Olóriz, Hermilio de: Navarra na Guerra de la Independencia. Biografía del Guerrilleru D. Francisco (Espoz y Mina) (sic). Pamplona, 1910.
    • Vicente, Antonio Pedro (2005). «Portugal en 1808: Otru escenariu de la guerra peninsular». Revista d'Historia Militar (Institutu d'Historia y Cultura Militar, Ministeriu de Defensa). www.ejercito.mde.es. 
    • Sánchez Arreseigor, Juan José; Vascos contra Napoleón. Actes, Madrid 2010. ISBN 978-84-9739-099-6.
    • Malye, Françoise (2007). Napoleón y la llocura española. Madrid: Editorial EDAF. ISBN 978-84-414-2038-0.
    • Rodríguez Espinosa, M. (2011) "Cádiz, la ciudá cosmopolita y la traducción mientres la Guerra de la Independencia", en J.J. Zaro (ed.) La traducción como actividá editorial na Andalucía del sieglu XIX. Sevilla: Alfar. Coleición: Alfar Universidá, 174, páxs. 27-56. ISBN 978-84-7898-379-7.
    • Noticia de los principales socesos asocedíos nel gobiernu d'España, 1808-1814, del conde de Toreno
    • Episodios Nacionales, de Benito Pérez Galdós
    • Guerra de la independencia: Proclames, bandos y combatientes, de Sabino Delgado
    • Un día de cólera, d'Arturo Pérez-Reverte

    Notes editar

    1. Nomáu Xeneralísimu en 1812.[1]
    2. Denominación tradicional, hai testimonios del so usu por José María de Pereda, Al primer vuelu: «eso y más d'otru tantu destruyó la francesada», o Miguel de Unamuno, En redol al casticismu: «Pa nós tuvo efeutu análogu la francesada. El Dos de Mayu ye en toos sentíos la fecha simbólica de la nuesa rexeneración».
    3. Como l'esmantelamientu de les fábriques de testiles de Segovia y Ávila, o la destrucción de la ciudá de San Sebastián.
    4. Que nun pudo compensase a pesar de los elevaos índices de natalidá propios de la dómina (Fraser 2006; 758).
    5. Del 6 a 10 % de la población ponderada a partir del censu de 1787.
    6. Recibe esti nome debíu al ramu de naranxes que Godoy unvió a la reina cuando sitiaba la ciudá d'Elvas.
    7. Tamién llamada batalla de los Trés Emperadores.

    Referencies editar

    1. Fernández-Sanguino, Julio. La batalla nos campos de Talavera de la Reyna: Al traviés de la prensa de 1809, páx. 127. Editorial Visión Llibros, 2013. En Google Books. Consultáu'l 15 de mayu de 2016.
    2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: francesada
    3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 «Bicentenariu de la Guerra de la Independencia» Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Consultáu'l 8 de febreru de 2013.
    4. (n'inglés) Diplomacia 72. Issuu. https://issuu.com/revistadiplomacia/docs/diplo_72__pa_web/24. Consultáu'l 2018-02-13. 
    5. Fraser, Ronald, Prólogu de La maldita guerra d'España — books.google.es.
    6. (Duby 2003:576)
    7. (Fraser 2006:6)
    8. (Pedro Vicente 2005)
    9. Tratáu de Fontainebleau en Historia del llevantamientu, Guerra y Revolución d'España, de José María Queipo de Llano, París, 1838.
    10. La defensa del parque de Monteleón, obra de Joaquín Sorolla que llogró en 1884 la medaya de Segunda Clase na Esposición Nacional de Belles Artes. Los episodios del 2 de mayu fueron darréu fonte d'inspiración de numberosos artistes y escritores que contribuyeron a conformar la so categoría de mitu nacional, aponderando'l so calter heroico y dramático. El mesmu Sorolla comentó al respeutu de la so obra: «Equí, pa dase a conocer y ganar medayes, hai que faer muertos». Biografía de Sorolla por Artes d'España.
    11. Declaración de guerra de 6 de xunu.
    12. Guía didáctica nº 2 sobre la Guerra de la Independencia, Fundación Dos de Mayu, na revista L'Aventura de la Historia.
    13. Sánchez Arreseigor, Juan José; Vascos contra Napoleón. Actes, Madrid 2010, páxs. 70-74 y 82-86.
    14. Guía didáctica nº 3 sobre la Guerra de la Independencia, Fundación Dos de Mayu, na revista L'Aventura de la Historia.
    15. Sánchez Arreseigor, Juan José: Vascos contra Napoleón. Actes, Madrid 2010, páxs. 127 y 329.
    16. Angelón, Manuel: Crónica de la provincia de Barcelona. Madrid: Rubio, Grilo y Vittury, 1870, p. 127
    17. Enciclopedia Ver pa saber, tomu IV: «Historia». Ediciones Urbión, páx. 181.
    18. Miraes sobre la Guerra de la Independencia na Biblioteca Nacional.
    19. guerra-de-la independencia Rellación d'actos en Madrid — madripedia.org.

    Enllaces esternos editar

    Bicentenariu de la Guerra de la IndependenciaMinisteriu de Cultura


    Predecesor:
    Reformismu borbónicu
    Periodos de la Historia d'España
    España mientres la guerra de la Independencia Española
    Socesor:
    Restauración absolutista