Belchite ye un conceyu de la provincia de Zaragoza, na comunidá autónoma d'Aragón, n'España, asitiáu a 49 km de la capital. Tien una población de 1530 habitantes (2023)[2][3] y una superficie de 273 km². Ye la cabeza de la contorna conocida como "Tierres de Belchite". Llenda con Almochuel, Almonacid de la Cuba, Lécera, Puebla de Albortón, Mediana de Aragón, Fuentes de Ebro (es) Traducir, Quinto (es) Traducir, Azaila, Vinaceite, Híjar, Codo (es) Traducir, Velilla de Ebro y La Zaida.

Belchite
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Belchite (es)[1]
Códigu postal 50130
Xeografía
Coordenaes 41°18′23″N 0°45′17″W / 41.3065°N 0.7546°O / 41.3065; -0.7546
Belchite alcuéntrase n'España
Belchite
Belchite
Belchite (España)
Superficie 273.680076 km²
Altitú 440 m
Llenda con
Demografía
Población 1530 hab. (2023)
- 756 homes (2019)

- 749 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.16% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 5,59 hab/km²
Más información
Prefixu telefónicu 976
Estaya horaria UTC+01:00
belchite.es
Cambiar los datos en Wikidata

Ye conocíu por haber sío escenariu d'una de les batalles simbóliques de la Guerra civil española, la batalla de Belchite. De resultes de los enfrentamientos, el pueblu foi destruyíu. En llugar de la so reconstrucción, el réxime de Francisco Franco decidió crear un pueblu nuevu al llau (güei conocíu como Belchite nuevu), dexando intactes les ruines del anterior como alcordanza de la guerra civil y de lo que se consideraron escesos del bandu vencíu.[4] El conxuntu, anguaño abandonáu y en parte zarráu al pasu de persones, conozse como Pueblo Viejo de Belchite. Tien los títulos de bien noble, lleal y heroica villa, y ostenta la cruz gallardoniada de San Fernando que Franco-y dio.[5]

Xeografía editar

Ye una de les zones más grebes d'Aragón. El ríu recibe'l nome d'Aguasvivas.

Demografía editar

Tien una población de 1.692 habitantes (INE 2008).

Historia editar

Los primeros testimonios humanos nel territoriu municipal de Belchite topar na cueva de los Encantaos y remóntense a lal Edá del Bronce Antiguo y Medio, pero hasta la Edá del Fierro nun hai constancia de presencia humana relevante. Ye a finales de la Edá del Fierro cuando se producen asentamientos importantes.

Acomuñóse Belchite al asentamientu de "Belia" nomáu por Ptolomeo, asentamientu de la etnia ibera de los Sedetanos, anque nun hai pruebes fehacientes d'ello, yá que se realizó l'asociación pola mera homofonía. Tamién s'estableció posible rellación cola ciudá y ceca de Belikiom, que s'allugaba na redolada del ríu Aguasvives. Los estudios más recién, realizaos na primer década del sieglu XXI, apunten a la rellación de Belchite col asentamientu de Belgeda, ciudá celtíbera que Apiano noma nel añu 93 e.C. pol fechu de que los sos habitantes asesinaron a los sos dirixentes por amosase favorables a Roma. Tamién se fai referencia a ella na crónica d'Orosio de la conquista realizada por Pompeyu nel añu 75-76 e.C. del valle del Ebro. Les evidencies históriques establecen na redolada de l'actual Belchite un asentamientu celtíberu de dalgún grupu étnicu denomináu Bel-. La presencia romana queda evidenciada pol xacimientu del cuetu del Pueyo, que la so cronoloxía nun ye anterior a mediaos o finales del sieglu I e.C..[6]

Edá Media editar

 
Casa consistorial.

L'asentamientu de Balsal o Belsid árabe perteneció hasta 1118 a la o Küra de Zaragoza. La zona, ampliu distritu agrícola, foi poblada por grupos d'orixe beréber que taben rellacionaos cola dinastía Omeya. L'allugamientu xeográficu, controlando la ruta con Montalbán y Teruel escontra la mariña y l'exa Molina-Guadalaxara-Toledo, según la recuperación de la presa romana Almonacid y la so acequia, dexaron una crecedera importante de la población.

En 1117-1118 Belchite foi conquistada por Alfonsu I d'Aragón, el Batallador, nel contestu de les operaciones que conduciríen a la conquista de la capital n'avientu d'esi añu. En 1119 el rei d'Aragón concede al nuevu enclave aragonés un estraordinariu fueru de frontera que dexaba inclusive a los malfechores repoblar el llugar, eximiéndoles de toles sos penes como mediu de disponer de duros combatientes pa una zona bien espuesta al peligru yá que entá nun fuera controlada totalmente pol Reinu d'Aragón. El primer señor y tenente de Belchite foi Galindo Sánchez.

En 1122 el Batallador decide crear ellí la que sería la primer orde militar a imitación de la Orde del Temple, que por eses feches taba en procesu de militarización, la Cofradería de Belchite. La so trayeutoria nun foi bien enllargada, posiblemente se subsumió na posterior orde militar de Monreal y, seya que non, tres la desastrosa derrota de Fraga, gran parte del territoriu de la frontera sur del reinu volvió cayer en manes de los almorávides. Alfonsu VII de Lleón allegó al socorru d'estes órdenes pioneres y refundir en 1136 no que denominó la Militia Caesaraugustana. En 1143, coles concesiones derivaes de la necesidá que tenía Ramón Berenguer IV de compensar a les órdenes de Tierra Santa pol incumplimientu del testamentu d'Alfonsu I d'Aragón, seríen absorbíes pola Orde del Temple.

Tres la edá Media empieza un desenvolvimientu económicu del llugar siendo un prósperu centru de producción agrícola, económicu y alministrativu d'una amplia contorna. La población tábase conformada por cristianos, musulmanes y xudíos con un predominiu claru de los moriscos que se dedicaben preferentemente a l'agricultura.

La organización social medieval, sol señor feudal de la casa de Lluna, pasó, en 1430 a tar direutamente so la corona d'Aragón pasando a ser villa de realengu. Dos años dempués, convertir en señoríu secular a la vendida al ducáu de Hijar pola reina María, esposa d'Alonso V. Nel llote incluyéronse tamién Almonacid y Puebla de Alborton. En 1498 Fernandu I constitúi'l Condáu de Belchite.

La población de Belchite en 1495 asítiase en 1.100 habitantes, esta población diría xubiendo hasta asitiase na redolada de los 3.000 habitantes que caltendría hasta 1936. En 1611 decrétase la espulsión de los moriscos, que representaben el gruesu poblacional de Belchite, y créase una nueva carta de población col fin d'atraer nuevos vecinos.

Mientres el florecimientu económicu de Belchite llevántense distintos monumentos como l'arcu de San Roque y el de la Villa según distintes ilesies (San Martín de Tours y San Juan) y conventos como'l de San Rafael y el de San Agustín, el seminariu menor y el santuariu de La nuesa señora de Pueyo, toos ellos ente'l sieglu XVII y el XIX fechos en lladriyu predominando l'estilu mudejar y el barrocu.

Edá contemporánea editar

 
Cai de San Ramón de Belchite.

La llegada del sieglu XIX representa pa Belchite l'empiezu d'un llargu cayente. A principios del sieglu XIX foi escenariu d'una de les batalles importantes de la guerra de la Independencia, la batalla de Belchite de 1809 que formó parte de los fechos bélicos asocedíos mientres el primer Sitiu de Zaragoza.

El 16 de xunu de 1808 el xeneral Palafox asítiase en Belchite pa presentar un frente de guerra al exercito francés. Dos díes depués, el 18 de xunu, empieza una batalla que'l so frente establecer ente la redolada d'El Calvariu hasta'l Pueyo y Puebla de Albortón onde los españoles son derrotaos (victoria reflexada nel Arcu del Trunfu parisín).

En 1838, dientro de les guerres carlistes produzse otra batalla en tierres de Belchite. El 4 de marzu de 1838 les tropes carlista comandadas por Juan Cabañeru Esponera tomen la población y enfréntense a les lliberales nel episodiu conocíu como la Cincomarzada nun intentu d'ocupar Zaragoza.

La revolución lliberal implicó cambeos nel sistema de propiedá de la tierra que s'afiguraron por aciu les desamortizaciones que fizo que la ilesia esprender d'enforma propiedaes y que estes, lloñe de redistribuirse equitativamente ente'l campesinado, atropar nunes poques manes arrendaes a llabradores probes engrandando la fienda social. Escontra 1872, de nuevu desamarrar un nuevu enfrentamientu carlista que tien la so repercusión na zona.

La última década del sieglu XIX la inestabilidá de la contorna ye notable produciéndose dellos motinos contra l'autoridá municipal pol abusu n'impuestos y la situación de los vecinos ente los cualos l'analfabetismu taba bien estendíu y los beneficios del naciente progresu llegaben bien adulces.[7]

El sieglu XX marcó un importante finxu na historia de la villa de Belchite. Mientres la Guerra Civil Española producir en Belchite dellos episodios bélicos que rematen cola destrucción del mesmu y la decisión de los vencedores de la non reconstrucción de la trama urbana esistente y la construcción d'un nuevu asentamientu nes cercaníes del antiguu.

L'empiezu del sieglu XX marcó una estabilización y una meyora nes condiciones de vida de los habitantes de la población de Belchite. La ilesia marcaba la pauta diaria de la vida vecinal y empezaron a crease, al so calor, asociaciones piadoses qu'arrexuntaben, principalmente, a muyeres..

Produzse la llegada a la contorna de la enerxía llétrica y realízase el tendíu de la llinia ferrial del ferrocarril de Utrillas, fechos, que xunto cola construcción del banzáu de Moneva, fueron motor de progresu pa la zona. En 1906 inaugúrase l'allumáu públicu suministráu pola empresa de Albalate del Arzobispu de “Rivera, Bernad y Compañía”.

En 1904 constrúyese la estación de ferrocarril de la llinia que xunía les mines de Utrillas con Zaragoza, lo que facilitó descomanadamente'l comerciu cola cercana capital que favoreció la producción agrícola.

El beneficiu económicu apurrió un aumentu poblacional relevante y una animación social que s'afiguró na creacción de distintes asociaciones, tanto profesionales como polítiques, les primeres d'elles de corte católicu, a partir de 1917 creyer por iniciativa de les parroquies, o de la mano de la Confederación Nacional Católicu Agraria y de l'Asociación de Llabradores de Zaragoza asociaciones que defenden la meyor repartu de la tierra y de los medios de producción, abrir pasu un pensamientu obreru y el so trespasu a la vida política, anque'l socialismu tardó n'enraigonar.

Surden distintes figures polítiques y sociales como'l que sería alcalde de Belchite, el socialista y miembru de la UXT Mariano Castillo Carrasco o Cándido Ortín, que crearon una Sociedá Obrera. Los años venti esllumen coles sos meyores teunolóxiques y constrúyense importantes infraestructures, como carretera ente Belchite y Azuara y la finalización del banzáu de Moneva qu'apurrió en 1925 una amplia zona de regadío, que producen una crecedera de los sectores secundarios y de servicios faciendo que l'agricultura dexe de ser l'únicu motor económicu.

Abondar nos servicios públicos y empiecen a apaecer les primeres fábriques de tresformamientu de vos productos del campu. A esa calor desenvuélvese un movimientu cultural que da lluz a revista Revista d'Occidente y el surdimientu de deportistes como Dionisio Carreres “La Campana”, o cantantes, principalmente xoteros. La dictadura de Primo de Rivera fizo que la ilesia recuperara gran parte de la influyencia perdida.

La proclamación de la Segunda República n'abril de 1931 traxo una mayor laicizad a tola vida pública que llevó, inclusive, a la intervención del cleru na vida política de la población. En Belchite pleitiar pola propiedá del Santuariu del Pueyo ente la ilesia y el conceyu. Un puntu importante foi la Reforma Agraria na que participaron viviegamente organizaciones como la UXT, que'l so líder en Belchite yera Mariano Castillo que foi representante de los obreros na Xunta Provincial de Zaragoza pa la Reforma Agraria.

Tanto en Belchite como n'otres poblaciones de la contorna había un bon númberu de llabradores propietarios y xornaleros conservadores amestaos a éstos que tendió a votar al partíu derechiegu de VENCER nes eleiciones xenerales de 1933 y 1936. Estes persones amosábense partidaria de los valores del orde social tradicional, el catolicismu y la propiedá.

El periodu republicanu foi'l de mayor rellumanza de Belchite llegando a algamar la máxima población que tuvo na so historia, el censu de 1935 afitaba una población de 3.810 habitantes, con tases d'analfabetismu en francu amenorgamientu y un florecimientu económicu relevante.[7]

Nes eleiciones de febreru de 1936 el PSOE facer cola alcaldía de Belchite nomando alcalde a Mariano Castillo Carrasco. La población cuntaba entós, según el censu de 1935, con 3.812 habitantes. El 18 de xunetu de 1936 produzse'l fallíu golpe d'estáu contra'l gobiernu republicanu que desamarra la Guerra Civil. En Belchite y la so contorna los falanxistes y la guardia civil van pueblu per pueblu deponiendo a los conceyos del Frente Popular y llevándose deteníos a los izquierdistes más significaos, que más tarde seríen “pasiaos” o asesinaos pela rodiada. Envalórase que se fusilaron a un mínimu de 170 persones nos pueblos de la contorna. En Belchite ye deteníu l'alcalde y la so familia. Mariano Castillo suicídase'l 31 de xunetu[8] siendo'l so cadabre topáu nel llugar denomináu les Borderas. El so hermanu y la so muyer fueron tamién executaos. Al pie de ellos morrieron políticos, maestros como'l de Samper del Salz, llabradores, xornaleros y trabayadores, inclusive un alcalde puestu polos sublevaos, Victorián Lafoz y Benedí, alcalde de Puebla de Albortón al oponese al fusilamiento de los republicanos.[7]

La población, que fuera ocupada por tropes falanxistes tres el fallíu golpe d'estáu y l'empiezu de la guerra en xunetu de 1936, vuelve a manes de la República en setiembre. En 1938 cai definitivamente en manes facciosas.

Ente'l 24 d'agostu y el setiembre de 1937 produzse la denomada batalla de Belchite dientro de la ofensiva del exercito republicanu destinada a tomar de Zaragoza y solliviar la presión que'l frente Norte intentando evitar la cayida de Bilbao y Santander realiza.

El 12 d'ochobre de 1939 Francisco Franco robla un decretu nel que concede los títulos de Bien Noble, Lleal y Heroica Villa y la la distinción de la Cruz Gallardoniada de San Fernando a Belchite.

En delantre va llevar Belchite el títulu de Lleal, Noble y Heroica Villa. Y, amás, ye ordenáu que s'abrir espediente pa la concesión a los sos defensores, colectivamente, de la Cruz Gallardoniada de San Fernando. Na orde a que se refier esa concesión reconozse quE'l patriotismu y valor de los paisanos de Belchite llevólos a ponese al llau de la so guarnición, andando a la tema toos, inclusive muyeres y mancaos, n'actos d'heroísmu.[9]
 
Pueblo Viejo, ilesia de San Martín de Tours.

De resultes de la Guerra Civil española'l pueblu quedó bien estropiáu. El réxime franquista decidió nun reconstruyir el pueblu y dexalo como símbolu de "la victoria Nacional" y prueba de la "barbarie Colorada". Pa ello prohibió cualquier obra de meyora o arreglu, solo podíen realizase pequeños apaños fácilmente removibles, y entamóse la construcción d'un nuevu pueblu que pasó a denominase "el nuevu Belchite" en contraposición col hasta entós Belchite que se denominó "el pueblu vieyu". En 1954 inaugurar cola presencia de Francisco Franco la nueva urbanización qu'empezó a acoyer a los vecinos qu'hasta entós moraron nes vieyes cases estropiaes pola guerra y nos pabellones del campu de concentración "la pequeña Rusia" nel que tamién s'agospiaron los presos que trabayaron na construcción del nuevu pueblu. Nun foi hasta 1964 cuando fueron reasitiaos tolos vecinos del pueblu vieyu.[10] El pueblu vieyu foi adulces desaposiáu y derruido, recoyóse munición y elementos de forxa como chatarra, tablones y maderes, según elementos de cantería pa otres construcciones que se realizaben nel pueblu nuevu o pa llabores del campu. Les ruines del Pueblu Viejo abarganáronse y empezáronse a estabilizar pa ser realizar visites turístiques empuestes. Reciben más de 10.000 persones al añu.

Tres la guerra la población de Belchite, que'l so censo en 1935 yera de más de 3.100 habitantes, quedar na redolada de los 1.500 habitantes.

La pequeña Rusia editar

 
Vista xeneral de los barracones de "la pequeña Rusia".

Les necesidaes d'agospiamientu creaes poles estroces de la guerra y de dar abellu a los prisioneros que diben trabayar nes obres de construcción del Pueblu Nuevu, un destacamentu d'un millar d'homes,[4] dieron llugar a la construcción d'un campu de concentración que foi conocíu col nome de "Rusia" o, más popularmente, la "Pequeña Rusia" faciendo referencia a que los que taben nél, families de Belchite consideraes d'izquierda y prisioneros republicanos. El campu permaneció abiertu dende 1940 hasta 1945 y les sos instalaciones, dedicaes dempués del so zarru a distintos fines, especialmente agrícoles, caltiénense 80 años dempués.

L'orixe del campu tien llugar en 1938 tres la cayida del pueblu en manes de los insurrectos. Auxiliu Social constrúi 15 barrocones onde son agospiaos vecinos consideraos d'izquierda que nun abandonaren el pueblu. Col empiezu de les obres del Pueblu Nuevu pasa a agospiase ellí'l batallón de prisioneros republicanos obligaos a trabayar nelles. Les estremes condiciones de vida y trabayu a les que fueron sometíos provocaron la muerte de munchos d'ellos.

El campu allugar nun meandro del ríu Aguasvivas cerca de la ermita de la Virxe de los Desamparaos, na carretera de salida del pueblu escontra Lécera, frente a les ruines del antiguu seminariu menor. Ta formáu por trés estructures: un gran pabellón al que s'adosen perpendicularmente otros cuatro. Tenía instalaciones varies como capiya y torre de vixilancia.[11]

La batalla de Belchite editar

Nel branu de 1937 el mandu republicanu pon en marcha una ofensiva nel frente del Ebro col enfotu de tomar Zaragoza y distrayer tropes del frente del norte. Ente'l 24 d'agostu y el 6 de setiembre de 1937 plantégase la conquista de la población de Belchite, que taba bien defendida.[12]

La operación republicana non solo tenía razones d'orde militar, sinón tamién políticu, una y bones el gobiernu central taba esmolecíu pola influyencia de los anarquistes de la CNT nel Conseyu Rexonal de Defensa d'Aragón (el cual funcionaba na práutica como un gobiernu independiente) y de les columnes de milicianos de CNT y POUM nel frente d'Aragón.

 
Mapa del asaltu republicanu a Belchite n'agostu-setiembre de 1937.[13]

El plan republicanu yera atacar simultáneamente por trés puntos fundamentales y cinco secundarios en direición a Zaragoza nuna franxa central de 100 km ente Zuera y Belchite. L'estremar forzar atacantes ente siete puntos distintos tenía por oxetu enzancar el contraataque franquista, según ufiertar el menor blancu posible a los ataques aéreos.

Participen 80.000 homes del acabante formar Exércitu del Este y les XI y XV Brigaes Internacionales; al mandu de "Walter" (Karol Swierczewski), diba la 35ª División, qu'agora incluyía la XV Brigada Internacional (británicos, canadienses y americanos); trés escuadrillas de l'aviación republicana con Polikarpov I-16 (mosques), Polikarpov I-15 (chatos) (unos 90 aviones en total) y 105 carros T-26 soviéticos.

Nos dos primeros frentes (norte y centru) solo llogróse ocupar terrén vacíu. Nel frente sur les poblaciones de Quintu, Mediana y Coldu taben escasamente guarníes y cayeron en poder del exércitu republicanu'l 26 d'agostu, anque les tropes republicanes de la 11ª División (mandada por Enrique Líster) y de la 24ª División gasten dellos díes más n'amenorgar los nucleos de resistencia del exércitu subleváu que van quedando tras, deteniendo la meyora escontra Fontes de Ebro.


Combates en Belchite editar

Les tropes de la 45ª División Internacional, dirixíes por Emilio Kléber, llegaron a seis quilómetros de Zaragoza y amenaciaron direutamente la ciudá, pero nun llograron llanzar un ataque contra ella. Mentanto, les Divisiones 11ª y 35ª tuviéronse que dedicar a esaniciar un focu de resistencia na llocalidá de Belchite, en redol a la cual concentrárense dellos miles (ente 3.000 y 7.000 según les fontes) de combatientes franquistes dirixíos pol comandante y alcalde de la población Alfonso Trallero.

Los primeros combates en redol a Belchite asocedieron los díes 24 y 25 d'agostu. El día 26 la población quedó dafechu abarganada.[13] Parapetados en fortificaciones de fierro y cementu y disponiendo de dellos niales d'ametralladores, los franquistes aprovecharon los edificios de Belchite pa instalar el so dispositivu zarráu de defensa, asitiando sacos de sable como barricaes nes cais de la llocalidá, amás de carros y escombros, tou ello pa retardar la meyora de les fuercies republicanes que trataben d'amenorgar la bolsa.[14] Les tropes franquistes taben bien pertrechadas p'aguantar un llargu asediu, pero l'Exércitu republicanu nun podía dexase perder tiempu y por eso decidió asaltar la ciudá.[13] Asocediéronse duros combates caleyeros en mediu del intensu calor del branu aragonés.[15] A los sitiaos cortóse-yos l'agua y la falta de comida y suministros médicos empezó a faese notar a midida que la intensidá de la llucha aumentaba.[12]

 
Al pie del cañón, cuadru del artista Augusto Ferrer-Dalmau que recrea la batalla de Belchite.

L'asaltu final foi-y encamentáu a la XV Brigada Internacional. El 31 d'agostu los brigadistes llograron llegar a la fábrica d'aceite. A otru día l'aviación republicana atacó sistemáticamente el cascu urbanu;[13] El 3 y el 4 de setiembre tuvieron llugar combates casa per casa nos que fueron cayendo los últimos apartaces franquistes.[13] Na madrugada del día 5 al 6 los postreros defensores qu'aguantaben nel conceyu intentaron la fuxida a la desesperada. Unos trescientos consiguieron cruciar les llinies republicanes y dellos unos ochenta llegaron a Zaragoza. L'alcalde comandante Trallero morrió nos combates mientres manipoliaba un morteru na Plaza Nueva, según otros vecinos de la llocalidá.[12]

Les tropes franquistes llanzaron dende Zaragoza una contraofensiva'l 30 d'agostu pa socorrer Belchite,[12] pero foi detenida pola 45ª División de Kléber y nun llogró, por tanto, evitar que la llocalidá cayera en poder del Exércitu Popular de la República.

El pueblu nuevu Tomar de Belchite poles tropes franquistes en marzu de 1938 da pasu a la tregua y, tres el fin de la guerra, el planteamientu de la reconstrucción.

La llei del 23 de setiembre de 1939 determinaba que toles poblaciones que sufrieren una destrucción del 75% seríen "adoptaes por Franco". Belchite, xunto con Teruel, fueron declaraos "Pueblos adoptaos pol caudiellu" pol decretu del 7 d'ochobre de 1939, siendo les dos primeres llocalidaes en tener esta distinción. Antes, el 26 de xineru de 1939, el conceyu de Belchite camudó'l nome del pueblu, denominándolo "Belchite de Franco" n'honor al que se faía llamar "Caudiellu" y el 6 de febreru l'alcalde en persona comunicó a Franco'l "más sinceru agradecimientu de los vecinos pol interés de demostráu al so favor". La rellación de les autoridaes municipales colos responsables del réxime franquista foi escelente; amuesa d'ello ye que'l 7 d'ochobre de 1945 caltúvose'l réxime especial que gociaba la llocalidá y na xunta de los alcaldes de les 118 llocalidaes "adoptaes" con Franco en Madrid el 28 de xunetu de 1940 el voceru de toes elles foi l'alcalde de Belchite.

Belchite, convertíu asina en símbolu de la Victoria, pasó a la so reconstrucción. El costu non solo foi asumíu pola alministración, sinón que se rexistraron numberoses donaciones particulares, ente les que destaca la del Conceyu de Zaragoza que realizó la compra de los terrenes nos que s'asitiaría los nuevu pueblu. La compra realizar por 57.969 pesetes, que yera'l 34% del valor de les indemnizaciones a los propietarios d'esos terrenes. Esta decisión tomó'l 27 de xunu de 1939, xustificada porque "gracies a la resistencia heroico y enllargao foi contenida l'ábanu marxista contra la capital d'Aragón".[16]

En xunu de 1939 publicar un oficiu nel que s'espresa la prohibición pa executar obres d'arreglu nos edificios estropiaos pola guerra. N'abril de 1940 publicar na revista "Reconstrucción" un artículu que manifiesta la intención de nun dar# en la reconstrucción de la población, sinón la de dexala colos daños de la guerra y construyir al so llau una nueva trama urbana, un nuevu pueblu. La intención, como se manifiesta nel artículu tituláu "El símbolu de los dos Belchites", ye la de escenificar el símbolu de dos époques y de dos sistemes políticos distintos

Al pie de les piedres heroiques del vieyu Belchite va alzase trazar cordial y atopadiza del Belchite nuevu; xunto a los escombros, la reconstrucción; xunto al montón de ruines que semó'l marxismu como buelga inequívoca del so fugaz pasu, el monumentu allegre de la paz que la España de Franco edifica. .../... Pa memoria eterna de los qu'ellí cayeron y exemplu y sacalliñu de les xeneraciones de la mañana, el nuesu Caudiellu Franco quixo que les ruines glorioses de Belchite queden nel prestíu intactu del so dolor actual. Pero, al pie d'elles, una nueva ciudá, trabayadora y llimpia, bullidora y moderna, va apregonar a les xentes l'ímpetu d'un pueblu que, sobre los escombros d'una España caduca, afirma la so decisión infrayable de construyir un Imperiu.[17]

A finales de mayu de 1940 ponse, con presencia del Ministru de la Gobernación, Ramón Serrano Súñer, la primer piedra del Pueblu Nuevu. Les obres seríen inauguraes el 13 d'ochobre de 1954 anque les obres siguiríen hasta sumir l'organismu de Direición Xeneral de Rexones Afaraes que les llevaben a cabu.

Nun primer momentu asígnase la reconstrucción de Belchite a les oficines centrales de Madrid. Tener en cuenta, amás del simbolismu que se-y otorgaba, el complicáu trazáu del pueblu antiguu y el desescombro que faíen que'l gastu fuera cimeru a la construcción un una nueva trama urbana n'otru allugamientu cercanu. Decídese, tres dellos estudios, realizar la nueva construcción ente'l cantu de la carretera de Cariñena a Escatrón ya inmediata a la estación del ferrocarril de Zaragoza a Utrillas. Plantega construyise viviendes y servicios pa para unos 3.500 habitantes con una dedicación principal na agricultura.

La filosofía de Rexones Afaraes nun yera la reconstrucción de les poblaciones de forma similar a la trama urbana esistente antes de la destrucción, sinón la meyora de la urbanización buscando una fayadiza “educación social”. La ordenación que se plantega recuerda a la de los pueblos de colonización promovíos pol Institutu Nacional de Colonización, cais amplies y places realizando tres tipos de viviendes pa trés distintos poderes adquisitivos. Aprovechando l'abargane esistente, que lo alimenta una acequia romana, construyo un parque como pulmón verde de la población. Aprovéchense toes la llinies de suministru d'agua, enerxía y comunicaciones según les víes de comunicación yá esistentes. Roque Andrana, inxenieru xefe de les obres de Belchite, espresó que l'oxetivu yera faer "un pueblu modelo" que correspondía con una política de repoblación que constituyía una norma equitativa y cristiana. El modelu taba basáu nel racionalismu de Piecentini, desenvolviendo la trama urbana en redol a un centru cívicu y siguiendo unes exes direccionales que estructuraban el so desenvolvimientu. Nuna amplia superficie, 45 Hai plantegóse una construcción de baxa densidá y volumetría con edificios d'una o dos plantes con patiu. El tratamientu hidráulicu foi importante, pol significáu de l'agua nun área de secanu y la so rellación col desenvolvimientu económico y social, por ello construyó un depósitu abiertu ente'l pueblu nuevu y el vieyu y un parque al so alredor. Concibiéronse tres espacios; unu cívicu, otros relixosu y otru públicu. El cívicu nucleado en tormo a la plaza central, el relixosu en redol a la ilesia parroquial y la pública redolada a la sede de Falanxe con un ampliu espaciu pa desfiles y actos. Dos amplies víes, que se corten perpendicularmente, xunen los trés espacios, la "procesional" ente'l monumentu a los Cayíos, antiguu calvariu, y l'entrada a la población y la del comerciu onde se llantaba la vida social de la población.[18]

Decidió caltenese un estilu arquiteutónicu basáu nel vieyu pueblu y les tradicionales cases aragoneses, con lladriyos cara vista, ademas de la so idionicidad pal fin escorríu (constrúyose una fábrica de lladriyos ex proceso pa la obra). Ordenar dellos sectores, nel centru de la población allúgase'l nucleu rector, y al so llau nes árees de comerciu y alministración. Arrodiando esti nucleu allúguense les árees residenciales con viviendes pa llabradores, y tres elles les árees reservaes a los servicios. Una cai central xune'l centru cola plaza onde s'alluga la casa consistorial, la biblioteca pública y el casino, con un edifico pal recréu y actividaes deportives y culturales. Al altor de la plaza y a un llau de la cai principal, cerrando tou la redolada, asítiase la ilesia, parroquia de San Martín, que ye un gran edifico que se remata con una torre de 47 metros d'altor qu'acaba nun templete. Esti edificiu, diseñáu pol arquiteutu Manuel Martínez de Ubago en 1949, ta realizáu n'estilu neorománico combinando'l lladriyu cara vista cola piedra. La plaza mayor dotar nel so centru d'un senciellu monumentu coles pallabres coles que Francisco Franco prometió la construcción del nuevu Belchite y les feches de la promesa y el so cumplimientu

Yo xúrovos que sobre estes ruines de Belchite va edificase una ciudá formoso y amplio como homenaxe al so heroísmu ensin par. Franco.

Esti monumentu foi retiráu tres la vuelta a la democracia. Na redolada de la plaza asítiase l'edifico del Bancu d'España y el Centru Secundariu d'Hixene.

Sobre la carretera, y cerca de la estación del ferrocarril y autobuses, asítiase casar cuartel de la Guardia Civil. Na zona perimetral allúguense dos centros escolares y el conventu de San Rafael de les Reverendes Madres Dominiques. Cerca de les escueles constrúin les cases de los maestros que se faen como cases unifamiliares.

Al norte del nucleu urbanu construyóse la Granxa Escuela de la Seición Femenina de F.Y.T. y de les J.O.N.S. que foi obra d'Antonio Chóliz en 1942.

Como centros de barriada constrúyense pequeñes places y al sur del nucleu urbanu un parque con un estanque alimentáu pola acequia romana qu'arrodiaba'l pueblu vieyu. Al este asítiase l'área deportiva.

Les viviendes son d'una o dos altures con corrolada y zona de serviciu agrícola (la distribución de la superficie ye de 50 a 70 m² a vivienda, quedando pa corrolada y usos agrícoles ente 150 y 180 m²). Na vivienda distribúin los siguientes servicios cocina, comedor, tres dormitorios, aséu y despensa les más simples y cocina, recocina, despensa, comedor-estancia, cuartu de bañu y un númberu variable de cuartos (un mínimu de trés, yá que s'estableció'l númberu de cinco comos módulu de miembros d'una familia). Les cases destinaes a comerciantes y funcionarios incorporen locales de comerciu y almacén nos sos baxos. Construyéronse unes 700 viviendes.

Al pie de la nueva re-urbanización reconstruyóse'l Santuariu de La nuesa Señora del Pueyo, alloñáu del pueblu, llugar de devoción local y meta de romeríes.

El pueblu vieyu, nel que siguió morando xente hasta 1964, foi abandonáu totalmente, anque taba prohibida l'arreglu de los daños de la guerra, dellos vecinos entamaron trabayos de rehabilitación nes sos viviendes y otros edificios. Esi abandonu foi l'orixe pal so espoliu al reutilizase gran parte de los sos materiales pa les nueves viviendes y otros usos, según para reciclaje (n'especial la chatarra).[19]

 
Pueblo Viejo, ilesia de San Martín de Tours. Visita turística.

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Belchite editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1980
1980-1983
José María Beltrán Pérez
Fernando Salas Navarro[20]
PAR
UCD
1983-1987 Domingo Serrano Cubel PAR
1987-1991 Domingo Serrano Cubel PAR
1991-1995 Domingo Serrano Cubel PAR
1995-1999 Domingo Serrano Cubel PAR
1999-2003 Domingo Serrano Cubel PAR
2003-2007
2007-2011 María Ángeles Ortiz Álvarez[21] PSOE
2011-2015
2015-2019 Carmelo Pérez[22] PP

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[23]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 6 6 5 4
PP 2 2 3 4
PAR 1 1 1 1
CHA - -
Total 9 9 9 9

Economía editar

Sector primariu editar

Basáu na agricultura y la ganadería. Na agricultura destaca la olivar ceberes y almendrales. La ganadería centrar nos ganaos porcín, avícola, ovín y bovín.

Hai una actividá minera relevante centrada na producción de Carbonatu Cálcicu d'estremada pureza y blancura.

Sector secundariu editar

Destaca la producción d'aceite oliva'l cual cunta cola Denominación d'orixe Baxu Aragón. Hai una fábrica de cableaxe p'automóviles.

Servicios editar

El sector servicios esta asitiáu nel turismu que tien como elementu clave les visites empuestes al Pueblu Viejo y al Belchite actual. Restauración, hosteleria, biblioteca y casa cultural.

Llugares d'interés editar

 
Imaxe del pueblu vieyu mientres la puesta del sol.
  • Ruines del Pueblu Viejo, destruyíu pola Guerra Civil de 1936 y el so posterior abandonu.
  • Muséu Etnolóxicu.
  • Abellugu de fauna montesa "La Lomaza"
  • Reserva ornitolóxica "El Planerón".
  • Santuariu de La nuesa Señora del Pueyo.
  • Ruines de la Ilesia de San Martín de Tours, mudéxar (Sieglu XIV).
  • Ruines de la Torre del Reló (antigua Ilesia de San Xuan) (Sieglu XVI).
  • Ruines del Conventu de San Rafael (Hermanes Dominiques) (Sieglu XVIII).
  • Ruines del Conventu de San Agustín (Hermanos Agustinos) barrocu (Sieglu XVIII).
  • Arcu de la Villa (restauráu n'avientu de 2008).
  • La pequeña Rusia. Campu de barracones fechu p'agospiar a los prisioneros del bandu republicanu que trabayaron na construcción del "pueblu nuevu" y delles families consideraes de "izquierdes".

Fiestes editar

  • Fiestes patronales: Martes siguiente al Domingu de Resurreición, n'honor de la patrona de la llocalidá, La nuesa Señora del Pueyo.
  • 10 d'agostu, San Llorienzo.
  • 14 de setiembre, n'honor a la Esaltación de la Santa Cruz (fiestes mayores).
  • 11 de payares, n'honor de San Martín de Tours.

Belchite n'arte editar

 
Poles sos carauterístiques, Belchite foi escenariu de diversos rodaxes cinematográficos. Vista xeneral del pueblu en ruines.

Na villa, dada la so peculiaridá arquitectónica ya histórica y l'escenariu que suponen les sos ruines, rodáronse numberoses películes:

Alas negras Documental sobre la guerra civil española (1937).

Belchite Documental sobre la guerra civil española (1938) empobináu por Andrés Pérez Cubero.

Mecanoscrit del segon orixe, serie televisiva basada na novela de ciencia-ficción del mesmu nome (1974), de Manuel de Pedrolo producida y emitida en TV3 nes navidaes de 1985 y repuesta nel branu de 1987.

The Adventures of Baron Munchausen (The Adventures of Baron Munchausen), una coproducción del Reinu Xuníu y Alemaña dirixida por Terry Gilliam -(1988).

Vaya día Serie Televisiva empobinada en 1995 por Albert Boadella.

Ella ta enoxada Direutor Juanjo Giménez Peña (1995).

La mirada oblicua Direutor Jesús Monllao (2000).

Estranxeros de sí mesmos Direutores José Luis López-Llinares y Javier Rioyo (2000).

Caballeros na nube (Los Mecánicos de la Naranxa) (2001) L'ambiciosu curtiumetraxe bélicu de Pablo Aragüés.

Bon viaxe, Excelencia Direutor Albert Boadella (2003).

L'otru llau Direutor Óscar Parra y Mario Bravo (2004).

El laberinto del fauno Direutor Guillermo del Toro (2005).

14 díes. La batalla de Belchite Documental realizáu por estudiantes del CPA-Salduie (2006).

Mundu Perru Direutor Roberto Valtueña (2007).

El Retu de Robbie Serie d'internet protagonizada por The Koss (2009).

L'espediente Belchite Direutor Óscar Parra de Carrizosa (2013).

De Belchite baxa'l cantautor catalán Joan Manuel Serrat, yá que la so madre nació nesta llocalidá.

Na puerta de la Ilesia en ruines de San Martín, pueden lleese, repintados a mano, los siguientes versos: «Pueblu vieyu de Belchite / yá non te ronden zagales / yá nun se van oyer les xotes / que cantaben los nuesos padres»

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. 4,0 4,1 Belchite, ¿parque temáticu?
  5. Pueblu Nuevu en Belchite. Turism09 aragoza
  6. Belchite vieyu. Empecipio turismu belchite-vieyu HISTORIA
  7. 7,0 7,1 7,2 La Contorna de Campu de Belchite na Dómina Contemporánea Mediu: Web Comarca. Fecha: Autor: ÁNGEL ALCALDE FERNÁNDEZ
  8. Castillo Carrasco, Mariano. Mediu: Fundación Pablo Iglesias Referencies: ES 10.X.1929; Republicanos y República…, páxs. 79 a 84
  9. 75º Aniversariu d'una defensa gallardoniada: Belchite. Quintu, Coldu y Belchite: 75º Aniversariu d'una defensa gallardoniada. Mediu: Fundación nacional Francisco Franco. Autor: Ángel David Martín Rubio
  10. Les ruines de Belchite. Archiváu el 22 d'abril de 2009 na Wayback Machine.
  11. Afayando Belchite. 9. Campu de Rusia
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Thomas, Hugh. La Guerra Civil Española. Barcelona: Grijalbo., p.784
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 13,4 Hurtado, Víctor (2013). Les Brigaes Internacionales. Edicions DAU. ISBN 978-84-941031-1-7., p.50
  14. Salas Larrazábal, p.1371
  15. Enrique Castro Delgado, Homes "made in Moscú", páx. 560
  16. Foi ayeri: Belchite. Un pueblu frente a la cuestión del pasáu. Autor: Michonneau, Stéphane ISBN 978-84-16933-28-0
  17. GÓMEZ APARICIO, P., “El símbolu de los dos Belchites”, Reconstrucción, núm. 1, Direición Xeneral de Rexones Afaraes y Arreglos. Ministeriu de la Gobernación, Madrid, abril de 1940, páxs. 6-9.
  18. Foi ayeri: Belchite. Un pueblu frente a la cuestión del pasáu. Autor: Michonneau, Stéphane Prenses de la Universidá de Zaragoza
  19. Belchite: un nuevu pueblu nacíu a la solombra d'unes glorioses ruines. Autor: MÓNICA VÁZQUEZ ASTORGA
  20. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  21. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  22. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  23. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.

Enllaces esternos editar