Berdyansk (ucraín: Бердя́нськ, rusu: Бердя́нск) ye una ciudá costera d'Ucraína, asitiada a les veres del mar d'Azov. Perteneciente al Óblast de Zaporiyia.

Berdyansk
flag of Berdiansk (en) Traducir coat of arms of Berdiansk (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Ucraína Ucraína
Oblast Óblast de Zaporiyia
Tipu d'entidá gran ciudá
Mayor of Berdiansk (en) Traducir Valery Baranov
Nome oficial Бердянск (ru)
Осипенко (uk)
Бердянськ (uk)
Осипенко (ru)
Nome llocal Бердянск (ru)
Códigu postal 71100–71127
Xeografía
Coordenaes 46°45′20″N 36°47′20″E / 46.7556°N 36.7889°E / 46.7556; 36.7889
Error de Lua en Módulu:Mapa_de_llocalización na llinia 527: Nun puede amosase la ubicación especificada porque nun esiste'l Módulu:Mapa de llocalización/datos: "Módulu:Mapa de llocalización/datos/Ucraína".
Superficie 80 km²
Altitú 10 m
Demografía
Población 106 311 hab. (1r xineru 2022)
Porcentaxe 6.49% de Óblast de Zaporiyia
0.26% de Ucraína
Densidá 1328,89 hab/km²
Más información
Fundación 1827
Prefixu telefónicu 6153
Estaya horaria UTC+02:00 (horariu estándar)
UTC+03:00 (horariu de branu)
Llocalidaes hermaniaes
bmr.gov.ua
Cambiar los datos en Wikidata

Berdyansk ye conocíu n'Ucraína por cuenta del so puertu marítimu y la industria. Ye tamién el llar d'un centru de salú con baños de folla y tratamientos climáticos.

Historia editar

La ciudá naz en 1827 debíu al mandatu del gobernador de los terrenes meridionales, conde Vorontsov, nes costes del golfu de Berdyansk empezaron a construyir desembarcadero. Según opinaba, esi sitiu foi ideal pa la edificación del puertu marítimu, menester pa Imperiu rusu por causa de la esportación de les ceberes. Xunto cola muelle, na badea suxurió un pequeñu poblada que se convirtió na futura ciudá.

El puertu diba desenvolviendo viviegamente y bien de secute fíxose un relevante centru comercial ya industrial. La puxanza del fomentu de Berdyansk cayó a finales del sieglu XIX cuando l'almirante Piotr Schmidt foi'l xerente de la ciudá y del puertu. De camín, foi'l padre del llexendariu teniente Piotr Petróvich Schmidt qu'encabezó la rebeldía en 1905 en cruceru “Ochákov”. Foi él quien aplicó esfuercios máximos pa la acomodación y desarrollu de Berdyansk. Anguaño, el parque central ta nomáu n'honor de Schmidt yá que él foi'l iniciador de la so fundación.[1]

Mediu ambiente editar

Clima editar

El clima de la mariña del mar d'Azov ye únicu: el branu ye caliente y secu, l'iviernu ye nidiu y templáu. El complexu ta asitiáu a lo llargo de Berdyansk na mariña oriental de la badea Berdyanska del mar d'Azov. Posibilidaes úniques de meyora de la salú son creaos pola naturaleza. Ye un cóctel del oral del mar generosamente saciáu con ozonu, bromu, yodu y un vientu caliente con miel aroma de yerbes esteparias. La temperatura de l'agua del mar en Berdyansk ye mayor que la de la mariña del Mar Negru de Crimea y el Cáucasu. Yá en mayu, l'agua ta caleciéndose a 22, y en xunu hasta 30℃.

Flora y fauna editar

Berdyansk atopar nuna zona d'estepa, como define la so variedá de flora y fauna. Plantes esteparias formen paisaxes orixinales qu'inflúin favorablemente al cuerpu humanu. L'oxetu natural básicu ye l'asador Berdyansk na final de la cual alcuéntrase la restauración del valor d'estáu. La flora ye bien variada. Equí axúntense 300 tipos de plantes cimeres. Dalgunes d'elles figuren nel Llibru Colorado (por casu Carex colchica, Åryngium maritimum y Glycyrrhiza glabra). La cubierta vexetal preséntase, básicamente, poles plantes con sistema radicular potente y estepes tipo.

A pesar de la fama l'asador Berdyansk, la so fauna tien de gran variedá. Equí ye posible conocer a los representantes de los mamíferos, aves, inseutos, reptiles. Nel so territoriu viven ellí llebres, corcuspinos, fuines, foinos, papalbes, gato estepes. Equí ye posible atopar una gran cantidá d'aves: gansos, gallinetes, cisnes, garces, coríos, pegas, gaviluetes, cormoranes, papudes, teros, pechu coloráu y cisnes mudos. Grandes y Pequeñes Islles Dzendzik, pequeñes islles del archipiélagu de Astapih sirven como la llocalidá básica de les aves. Ictiofauna difier de la so variedá tamién. Viven nel mar unes 70 especies de peces distintos ente ellos el gran esturión, esturión rusu, rodaballu Azov, Haarder, salmonetes, kilka, anchoa, cucaraches de mar, Shemaya y diverses especies de gobios. Ente los pexes depredadores atópense la lucioperca y l'esturión. El fitoplancton y bethos tán más desenvueltos. El fitoplancton consta de diatomees, algues y cianobacteries Peridinium. No fondero del mar a la gran cantidá de los moluscos son los principales representantes de virigüetos, mejillones, sendesmiya, mya lives. Ye la fonte importante de pexes d'alimentación. Nes sos agües costeres tamién naden los delfines.

Personaxes notables editar

  • Olga Kurylenko: modelu, actriz y chica Bond que debutó en Quantum of Solace, nació y vivió en Berdyansk.
  • Polina Osypenko, un héroe de la Xunión Soviética, nació nun pueblu cercanu, Osypenko. Polina Osypenko yera un pilotu militar, que batió dellos récores mundiales, incluyendo'l vuelu más llargu ensin parar nunca completaos por una muyer en 1938.
  • Vladímir Havkin (1860-1930), un médicu conocíu. Creó la primer vacuna contra'l roxura eficaz. Él fixo una gran contribución a la llucha contra la peste bubónica qu'arreyó a Bombay (India) en 1898.
  • Isaak Brodsky (1883-1939), un pintor, un profesor y organizador de la educación artística na 30a años de sieglu 20. Él yera un artista honráu de SFSR rusu y un miembru de la Unión d'Artistes Rusos.
  • Joel Engel (1868-1927), compositor, profesor y organizador, unu de los fundadores del movimientu de la música d'arte xudío.
  • Mijaíl Voskresenski (1935), un pianista, Artista del Pueblu de Rusia, profesor nel Conservatoriu Estatal de Moscú.
  • Lidiya Chernyshova (1912-1875), una baillarina de ballet, Artista del Pueblu de la XRSS.
  • Tatiana Nazárova (1960), Artista del Pueblu d'Ucraína y Rusia, l'actriz principal del Teatru Nacional Académicu de Drama Rusu Lesya Ukrainka (Kiev).
  • Tatyana Proróchenko (1952), un atleta que compitió principalmente nos 400 metros, un campeón olímpicu (en 1976 y 1980).
  • Vitaly Papázov (1980), un campeón (en 2002) y el récor mundial en llevantamientu de peses.
  • Román Sevastéiev, (en 1993) Campeón n'atletismu pesaos de mundu.
  • Peter Jansen (1852-1923) nacíu en Berdyansk, rancheru y fundador de Jansen, Nebraska, representante del estáu y senador.

Cultura editar

Berdyansk arguyecer de ser una ciudá d'acoyida a más de diez festivales al añu. La llista inclúi'l Festival d'Azov nel branu ucranianu del Periodismu, popular del Festival de Cine de Brigantine, Festival de Jazz de Berdyansk, la hilarante pol Festival Escuru Mar Azul Comedia, Festival de Talentu pa la Infancia Cimera-Superior, Pop Music Festival de los Neños d'Agua d'estrelles, Berdyansk Folk y Música Relixosa Festival, el calor de la Fiesta del Sol, el Azov Veles televisada Festival de Talentu Infantil, la roca inolvidable y rollu de la Fiesta de la Cerveza eslavo Soul Festival y arrogante.

Na ciudá de Berdyansk hai dellos museos d'arte, Muséu de Schmidt, el Muséu de la Gran Guerra Patria y Muséu d'Historia, en Berdyansk.

La ciudá cunta con una gran variedá d'entretenimientu pa neños de toles edaes, incluyendo un nuevu parque zoolóxicu, un parque acuáticu, el más grande nel territoriu de la ex Xunión Soviética, y dos parques d'atraiciones.

Monumentos editar

  • Monumentu a Ostap Bénder y Shura Balagánov (personaxes de la novela El magüetu d'oru)
  • Téunicu sanitariu
  • Reló de sol
  • Rana. bisarma verde

Tresporte editar

La ciudá de Berdyansk ye una importante carretera y ferrocarril d'encruz. Berdyansk tien un bon puertu marítimu de carga de gran capacidá. Mientres la última década l'aeropuertu de Berdyansk nun hai tao operativu.

Industria editar

Mientres el periodu soviéticu Berdyansk yera un poderosu centru industrial. Había máquines agrícoles de fábrica, fábrica de máquines viales, fábrica de máquines hidráuliques, refinería de petroleu, fábrica de fibra de vidriu, fábrica de cables, de formigón armao, fábrica d'equipos de manipulación de materiales, provisiones de fábrica en panificación complexu, planta de lleche, una planta empacadora de carne en cantidá considerable de construcción y organizaciones de montaxe, y yera onde la estación de mercancíes de ferrocarril y puertu comercial del mar tomaben asientu. Sicasí, nos primeros años de la independencia d'Ucraína la mayoría de les grandes empreses industriales dexaron d'esistir, reorganizándose n'empreses privaes más pequeñes.

Educación editar

Tien preescolar, secundaria y superior n'instituciones educatives. Sacante les escueles integrales que taben ellí la mayoría son liceos privaos y ximnasios. A pesar de les pequeñes dimensiones de la ciudá y el pequeñu númberu de la población llocal, en Berdyansk esta la Universidá Pedagóxica del Estáu y de la Universidá d'Alministración y Negocios. Amás, nes sucursales de la ciudá d'otres escueles secundaries y colexos profesionales atópense. Nel parque hai una escuela musical de Schmidt Berdyansk, y absolutamente cerca, cuasi na mariña, la escuela d'arte. Unu de los suxetos d'arguyu de Berdyansk ye'l Centru de la Infancia y la creatividá xuvenil numberación d'una gran cantidá de grupos d'estudiu y conxuntos.

Rellaciones internacionales editar

Ciudaes hermaniaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar