Cabrillas ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de Ciudad Rodrigo y la subcomarca del Campu del Yeltes, que forma parte de la inmensa llanura del Campu Charro.[3]

Cabrillas
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cabrillas (es) Traducir Martina Carrera Martin
Nome oficial Cabrillas (es)[1]
Códigu postal 37630
Xeografía
Coordenaes 40°44′29″N 6°10′49″W / 40.741388888889°N 6.1802777777778°O / 40.741388888889; -6.1802777777778
Cabrillas alcuéntrase n'España
Cabrillas
Cabrillas
Cabrillas (España)
Superficie 24.85 km²
Altitú 797 m[2]
Llenda con La Fuente de San Esteban, San Muñoz, Abusejo, Sepulcru-Hilario y Martín de Yeltes
Demografía
Población 324 hab. (2023)
- 188 homes (2019)

- 182 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 13,04 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientodecabrillas.com
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 24,85 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 395 habitantes.

Historia editar

Anque s'hai teorizado en que los sos oríxenes poblacionales remontar a los vettones, los primeros nicios de presencia humana documentaos nel conceyu daten de los romanos. Darréu, na Edá Media, pasó a formar parte del Reinu de Lleón ente los sieglos XI y XII, siendo fundada entós l'actual llocalidá, que quedó integrada nel Obispáu de Ciudad Rodrigo en 1174 por orde del rei Fernandu II de Lleón.[4] Na Baxa Edá Media crear a finales del sieglu XIV el Señoríu de Cabrillas, siendo Pedro de Anaya el primer Señor de Cabrillas. Darréu, a finales del sieglu XVIII realiza la división provincial de Floridablanca, quedando Cabrillas adscrita a la provincia de Salamanca y al Reinu de Lleón, lo que foi confirmáu en 1833 cola creación de les actuales provincies.[5] Mentanto, na Guerra d'Independencia les tropes franceses ocuparon y escalaron el pueblu. Per otru llau, en 1894 Alfonsu XIII alzó a la categoría de condáu'l Señoríu de Cabrillas, naciendo asina'l Condáu de Cabrillas, que'l so primer titular foi Luis María de Carvajal.

Condáu de Cabrillas editar

El Condáu de Cabrillas ye un títulu nobiliariu español creáu'l 30 d'abril de 1894 pol rei Alfonsu XIII, mientres la so minoría d'edá, siendo rexente, la so madre, la reina María Cristina d'Habsburgu Lorena a favor de Luis María de Carvajal y Melgarejo, III duque de Aveyro, etc. El títulu conceder n'alcordanza d'un antiguu señoríu de la so familia. La so denominación fai referencia al conceyu de Cabrillas, provincia de Salamanca.

Luis María de Carvajal y Melgarejo (1871-1937), I conde de Cabrillas, III duque de Aveyro, (por rehabilitación al so favor en 1917), XII marqués de Puertu Seguru, XI marqués de Goubea, XII conde de Portalegre (por rehabilitación al so favor en 1917), XV conde de Bailén. 1.Casó con María del Carmen Santos-Suárez y Guillamas, VI marquesa de les Nieves, fía de María del Pilar Guillamas y Piñeyro. Asocedió-y la so fía: María Luisa de Carvajal y Santos-Suárez, II condesa de Cabrillas. 1.Casó con Isidro Castillejo y Wall (1897-1970), VIII duque de Montealegre, (por rehabilitación, en 1927, al so favor, con esta denominación del antiguu ducáu de Angio de Montealegre), XIV conde de los Arenales, X conde de Villa Amena de Cozbíjar. Asocedió-y, del so fíu Juan Bautista de Castillejo y Carvajal, IX duque de Montealegre, XI conde de Vlla Amena de Cozbíjar, que casó con María de los Dolores Bermúdez de Castro y de Collantes, el fíu de dambos, por tanto'l so nietu: Juan Luis de Castillejo y Bermúdez de Castro, III conde de Cabrillas. 1.Casó con Isabel Muñoz y Ozores de Urcuola.

Demografía editar

 
Casa consistorial
Gráfica d'evolución demográfica de Cabrillas ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Economía editar

Ta alcontrada a 11 quilómetros de distancia de dos de los nucleos provinciales principales (Tamames y La Fuente de San Esteban). Les actividaes económiques principales son l'agricultura y la ganadería, la primera de secanu, predominantemente cebera (trigu, cebada y avena) y la segunda n'estensivu.

Cuenta con colexu públicu, farmacia, centru médicu diariu, tiendes d'ultramarinos y supermercáu,talleres de carpintería metálica y d'arreglu d'automóviles, servicios hosteleros, etc.

Cultura editar

Celebra les sos fiestes principales el 15 de mayu n'honor a san Isidro Llabrador y les secundaries el 17 de xineru n'honor a san Antonio Abá, lo que pon de manifiestu'l marcáu calter agrícola y ganaderu que dende siempres trescaló a esti conceyu.

A los salmantinos conózse-yos tamién como charros y el campu d'alredor lleva'l nome de Campu Charro. A los toros del campu charro llámase-yos salamanquinos y esti términu ye consideráu como un insultu cuando s'emplega con una persona. Un accesoriu popular de les capes nos homes y del vistíu de charra ye'l botón charru. La celebración de la Selmana Santa ye bien tradicional, con más de siete siglos d'esistencia y notables y artísticos pasos procesionales d'autores como Luis Salvador Carmona, Alejandro Carnicero, Inocencio Soriano Montagut, Mariano Benlliure o Damián Villar. El Llunes d'agües (llunes siguiente al Llunes de Pascua) ye tradicional salir al campu a comer el hornazo. Esta tradición dar en tola provincia anque fuera de la capital el hornazo cómese'l domingu o'l llunes de Pascua.

Clima editar

El clima ye mediterraneu continental, con iviernos fríos y lluviosos, y branos templaos y secos. Les agües son más abondoses na seronda y primavera, y pel iviernu tamién son habituales les borrines y les xelaes nocherniegues, con temperatures d'hasta –10 °C. Les nevaes nun son frecuentes (1-5 al añu). Los branos son secos y mientres les hores centrales del día pueden devasase los 35 °C, magar enfresca pela nueche. La precipitación media añal ye de 400 a 500 mm.

Escudu editar

«Rectilliniu nel xefe y lladrales, ye curvilliniu na punta. L'escudu ta estremáu en cuatro cuarteles. El cuartel esquierdu cimeru (derechu según mírase) d'oru con siete estrelles en azur. El cuartel derechu cimeru (esquierdu según mírase) de plata, con carbayu natural y nel so color. El cuartel esquierdu inferior (derechu según mírase) bandado de cinco pieces d'azur y cuatro de plata. El cuartel derechu inferior (esquierdu según mírase)de color sinople con espigues de trigu naturales y nel so color.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/cabrillas-id37068.
  3. (1829) campu&hl=es&ei=zm6lTtmnCITxsgaM_MHtAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDsQ6AEwAg#v=onepage&q=yeltes&f=false Censo de Población de les Provincies y Partíos de la Corona de Castiella nel Sieglu XVI. Consultáu'l 22 de marzu de 2011. «Campu del Yeltes: Gabilan, Tenebron, Dios le Guarde, La Brecidilla y el Mesón, Mores verdes, El Maíllo, Poblar, El Aldehuela, Robliza, La Llaguna, Sepulculario, Abusejo, Cabrillas, Boadilla, Santa Olalla, Campicerrado, L'Aldea alba, Castraz y el Aceña, Pedraza, Bocacara, Santispíritus, Castillejo, Martín del Río, La Fuente, Boada, La Nava, Retortillo y la Collada, Pedro de Toru, Val de la Zarza, Serradilla del Renconxo, Medies fontes, Peronilla y el Aceñuela, Villoria, Gazapos y Cantarranas»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos.
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar