Sepulcro-Hilario ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de Ciudad Rodrigo y la subcomarca del Campu del Yeltes, que forma parte de la inmensa llanura del Campu Charro.[3]

Sepulcro-Hilario
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Ciudad Rodrigo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Sepulcro-Hilario (es) Traducir José Agustín García Guillén
Nome oficial Sepulcro-Hilario (es)[1]
Códigu postal 37638
Xeografía
Coordenaes 40°41′53″N 6°11′17″W / 40.698055555556°N 6.1880555555556°O / 40.698055555556; -6.1880555555556
Sepulcro-Hilario alcuéntrase n'España
Sepulcro-Hilario
Sepulcro-Hilario
Sepulcro-Hilario (España)
Superficie 39.95 km²
Altitú 829 m[2]
Llenda con Martín de Yeltes, Cabrillas, Abusejo, Tamames, Puebla de Yeltes y Aldehuela de Yeltes
Demografía
Población 164 hab. (2023)
- 100 homes (2019)

- 76 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,11 hab/km²
sepulcrohilario.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 39,95 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 181 habitantes.

Símbolos editar

Escudu editar

L'escudu heráldicu del conceyu de Sepulcro-Hilario foi aprobáu por aciu Resolvimientu de la Diputación Provincial de Salamanca de fecha 12 de marzu de 1998, y publicada nel Boletín Oficial del Estáu de 15 d'abril de 1998, quedando blasonado de la siguiente forma:[4]

Escudu partíu. Primero, de gules con un blagu episcopal de plata, puestu en palu, y surmontado d'una mitra de lo mesmo. Segundu, de plata con trés encines de sinople, arrancaes y hojadas, puestes en palu. Al timbre, la Corona Real Española.

Una de les diferencies principales respectu al anterior escudu ye la eliminación de la imaxe d'un sepulcru, que taba asitiáu na parte esquierda del escudu (onde güei ta'l blagu y la mitra obispal), y que procede del nome dau a la población tres el descubrimientu d'un sepulcru que pertenecía al Obispu Hilario (ver hestoria). Puede vese una imaxe histórica del antiguu escudu nel conceyu de la ciudá.[ensin referencies]

Bandera editar

Tocantes a la bandera municipal de Sepulcro-Hilario, foi aprobada por aciu Resolvimientu de la Diputación de Salamanca de fecha 31 de xunetu de 1998, quedando configurada de la siguiente manera:[5]

«De plata brochante del escudu conceyil propiu y significativu; timbrado de la Corona Real Española zarrada y flanqueada de dos faxes perpendiculares de sinople, con un anchu caúna d'una parte de los cinco que suman tol campu.

Historia editar

 
Antigües escueles

La fundación de Sepulcro-Hilario remontar a la repoblación efectuada polos reis de Llión na Edá Media, quedando encuadráu na Diócesis de Ciudad Rodrigo tres la creación de la mesma per parte del rei Fernandu II de Llión nel sieglu XII, denominándose yá en 1480 Sepulcrohilario.[6] Esta amplia zona na que vivimos, mientres bona parte de Reconquistar tuvo despoblada, yera zona de naide. Namái los valientes caballeros pardos vivíen nella con gran peligru. Yera zona de correríes razzias entemedia ente los reinos cristianos y los musulmanes. Foi repoblada por Raimundo de Borgoña, príncipe francés casáu con Urraca I de Llión, fía del rei Alfonsu VI de Llión y madre d'otru monarca lleonés, Alfonsu VII. Pa la repoblación traxo xentes del norte pero sobremanera de Francia. D'ende los nomes de Peña de Francia, que yera un monumentu celta cristianizado nel sieglu XIII y apellíos tan corrientes nesta contorna como Gascón, Garzón, Cascón etc que denotan la procedencia francesa.

Sepulcro-Hilario conformaba yá na Baxa Edá Media un señoríu por concesión de la monarquía, perteneciendo, por tanto, a un noble, del que se desconoz el so nome pero tuvo de ser importante a xulgar polos nomes de los predivos como Les Cortes, Les Tenerías, etc y el palaciu que tuvo enclaváu nos praos que toos conocemos como praos del palaciu, detrás de les escueles. Solo conocimos el empedrado de la puerta d'entrada que se tapó al asfaltar la cai. Dichu palaciu foi destruyíu por Fernando'l Católicu igual qu'otros munchos pertenecientes a aquellos nobles que sofitaron a Xuana la Beltranexa na so guerra contra Sabela la Católica y que fueron más numberosos nel oeste español (nes rexones gallega, lleonesa y estremeña), al suponer el proyeutu juanista la unión con Portugal en llugar de con Aragón. Namái tenemos constancia nesta zona de la llucha coles tropes reales de Rodrigo de Maldonado, Señor de Monleón, que perdió la vida na esfriega y que por suerte'l so castiellu nun foi destruyíu, como yera norma del rei dempués de someter poles armes a la so insumiso propietariu. El castiellu entá se caltién siendo rehabilitáu apocayá.

Enantes esti nucleu poblacional paez ser foi denomináu "Colmenar Viejo", pero un sucesu posterior motivó'l cambéu de nome. Un llabradores afayaron cerca de la llende con Tamames un sepulcru que según una inscripción pertenecía al obispu Hilario, que dirixó a les tropes cristianes na batalla de Monsagro (¿812?) contra los árabes d'Almondhir el Omniada. Los güesos fueron treslladaos a la ilesia del conceyu y dende entós ye conocíu como Sepulcro Hilario. Nun ta confirmada la esistencia de nengún obispu Hilario, o siquier que fuera realmente obispu, yá que naquella dómina la diócesis de Ciudad Rodrigo, a la que pertenez esta zona, nin siquier esistía.

Darréu, cola creación de les actuales provincies en 1833, Sepulcro-Hilario foi adscritu a la provincia de Salamanca y a la Rexón Lleonesa.[7]

La mayor parte del pueblu o siquier les meyores tierres pertenecieron al ducáu de Gor siendo nel añu 1856 el so propietariu D. Ramón Fernández de Córdoba, que sostuvo un largísimo procesu d'esllinde colos vecinos y conceyu de Sepulcro-Hilario porque les sos propiedaes taben confundíes colos terrenes del común de los vecinos. Yera un momentu críticu pos l'aplicación de la llei de 1855 avocaba a la so definitiva desapaición. El largísimo espediente esixó del concursu d'inxenieros y dictames xurídicos nes oficines de fomentu cola intervención en momentos decisivos del gobernador. Per parte de la casa Gor llevó'l procesu'l so apoderáu José Morales persona bien capacitada y con bien bones rellaciones. Yera abogáu y conseyeru per Salamanca cargo que dexó cuando xubió al poder O'Donell.Una vegada rematáu l'Espediente en 1870 la casa Gor cobraba a los vecinos del pueblu 322 fanegas de trigu candeal. Abusejo dába-y de renta 2000 pts. Amás d'en Sepulcro-Hilario la casa de Gor tenía les finques de Caníes de Torneros, Gueribáñez, El Cubito y El Vecín, los condaos de Caníes, Torrepalma, Lleida, Los Trujillos, Villavieja y el marquesáu de Zarco del Valle.

El cinco d'ochobre de 1934 D. José Miguel Mota vecín de Aldehuela de Yeltes(Salamanca) vendió la so parte de la devesa del Cristu de la Llaguna llamada'l cuartu de riba a los vecinos de Sepulcro-Hilario D. Tristán Castaño Martín, D. Emilio Hernández Carpio y D. Víctor García Hernández y cincuenta más ante D. Cándido Casanueva y Borjón abogáu y Notariu de los colexos de Madrid. Los compradores a los seis años nun cumplen la obligación que contraxeron de pagar al vendedor el dineru axustáu y pierden el terrero mercáu por documentu robláu'l 30 d'abril de 1940.

A principios del sieglu XX hubo una fuerte emigración escontra Arxentina y Cuba principalmente. Pelos años 60 la emigración dirixir escontra Europa; Francia y Alemaña. Por tou ello la despoblación foi importante, de más de mil habitantes güei nun llega a trescientos. Esta despoblación haise por cuenta de la mecanización del campu favorecida pola concentración parcelaria cola que se construyeron 64 quilómetros de caminos antes casi intransitables y más de trenta alcantarilla y vaderas. De les 23467parceles qu'había amenorgar a menos de mil, amás d'evitar numberosos conflictos por llindes, desaguadorios etc. Alzóse'l nivel de vida de los sos habitantes y tresformóse el pueblu asfaltando les cais y construyendo xardinos onde antes taba la llamarga del Barreru'l bebederu del ganáu de tola vida qu'había quedáu obsoleto.

Demografía editar

 
Casa consistorial
Gráfica d'evolución demográfica de Sepulcro-Hilario ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Xeografía editar

Sepulcro-Hilario ye un pueblu salmantino enclaváu nel Campu Charro. Pertenez a la contorna de Ciudad-Rodrigo. Llenda al norte con Martín de Yeltes y Cabrillas al este con Abusejo y Tamames con quien llinda al sur xunto con Puebla de Yeltes y al oeste Puebla de Yeltes y Aldehuela de Yeltes. Ta a un altor de 832 metros sobre'l nivel del mar. La so población d'unos trescientos habitantes anque nel sieglu pasáu llegó y tener más de mil. Les sos fiestes son San Blas el patrón del pueblu y Corpus Cristi. Tien una superficie de daqué más de cuarenta Km cuadraos. Esta a una distancia de 32 Km de Ciudad-Rodrigo y 65 de Salamanca. Ye un pueblu eminentemente agrícola y ganaderu con abondoses camperes y la tierra ensin ser de primera calidá ye bastante arrogante. Ye de destacar la folla colorao sobre'l que s'asitia tol términu municipal aparente pa la fabricación de texas y lladriyos. Había dos cerámiques que sumieron y agora trespórtase la folla en camiones a Ciudad-Rodrigo.

Les Barrizas editar

Les Barrizas ye una paraxa cercana al cascu del pueblu podemos dicir emblemáticu de Sepulcro-Hilario. Trátase d'una fastera bastante pronunciada que ye un filón enorme de folla colorao igual que'l sosuelu nel que s'asitia la mayor parte del términu del pueblu. Esta folla impermeable fai que les llamargues caltengan l'agua perbién. Les agües al traviés del tiempu formó en Les Barrizas fondos ribayos y depresiones non exentes de guapura. Atopar ente los praos del Regatu y la devesa Boyal del conceyu y fueron de siempre un llugar aparente d'innumberables y diverses correríes infantiles y xuveniles. La so compacta folla colorao foi y ye la materia primo pa la fabricación de texas y lladriyos. Tamién lo llevaron pa Ciudad-Rodrigo, pos entemecíu cola llata y paya al cocelo nel fornu fai que la llata adquiera un tonu doráu de muncha durez ideal pa la fabricación de llueques y zumbos pal ganáu coles mesmes qu'ameyora'l soníu.

Devesa del Cristu de la Llaguna editar

Devesa del Cristu de la Llaguna, radicante nel términu de Aldehuela de Yeltes partíu xudicial de Ciudad-Rodrigo, provincia de Salamanca, atiesta al norte y al este con Sepulcro-Hilario y al oeste con Aldehuela de Yeltes y Robliza de Yeltes. Ta compuesta de monte de encina y camperes, una gran llaguna, ermita del Santísimu Cristu y edificios. Tien una estensión de mil doscientes noventa y nueve hectárees y trenta y ocho árees.

TITULO

Foi adquirida por heriedu de los sos padres los Escelentísimu señores D. Celedonio Miguel Gómez y Dª Emilia Mota Castaño protocolada ante'l notariu de Salamanca D. Sebastián Gorjón con fecha seis d'avientu de mil ochocientos noventa y tres. Inscrita nel rexistru de Ciudad-Rodrigo al foliu doscientos cuarenta y tres del tomu terceru.

NUMBERO DOS MIL CIENTU DIEZ Y SEIS

En Madrid a cinco d'Ochobre de mil novecientos trenta y cuatro. Ante mi: D. Cándido Casanueva y Borjón notariu de los pernomaos Colexos d'esta capital. Axuntar pa formalizar la compra de la metá de la finca llamada cuartu de riba de cuatro cientas noventa y siete hectárees con esclusión namái de la ermita por calificase de casa relixosa escluyida del comerciu de los homes COMPARECEN D'una parte D. José Miguel Mota casáu con Dª Carmen Aparicio Manzano vecinos de Aldehuela de Yeltes en calidá de vendedor

D'Otra en calidá de compradores: D. Tristán Castaño Martín casáu con doña Maria Antonia de les Nieves Sánchez Cilleros con diez partes, D Evaristo Hernández Rodríguez casáu con doña Laureana Martín Ramos con una parte. D. José Manuel Carpio Laso casáu con doña María Luisa Torres Martín, con una parte. D. José Manuel Hernández Rodríguez casáu con doña Laura Torres Martín con una parte. D. Juan Torres Martín casáu con doña Sabela Rateru Cilleros con media parte. D. Miguel Martín Hernández casáu con doña Melchora Martín Cavero con media parte. D. Bernabé Hernández Rodríguez casáu con doña Isidora Martín Hernández con una parte´ D. Nicasio Sánchez Martín casáu con doña Saturnina Sánchez Cilleros con parte y media. D, José Antonio Maza Hernández casáu con doña Guadalupe Merín Sánchez con media parte. D. Lisado Merín Sánchez solteru con media parte. D. Inocencio García Grande casáu con doña Aurelia Merín Sánchez con media parte. D. Manuel García Grande casáu con doña Benita Benito Regueru con media parte. D. Santiago Hernández Carpio casáu con doña Inés Laso Grande con parte y media. D. Emilio Hernández Carpio casáu con doña Eleuterio Rodríguez con media parte. D. Bruno Vasallu Mateos casáu con doña Adelfa Hernández Laso con media parte.D. Rogelio Pascual Moreno casáu con doña Laureana Rubio Bordarlo con un cuartu. Dª Inés Rateru Martín viuda con media parte. D. Fernando Rateru Persona casáu con doña Santiago Matías Martín con media parte. D. Guillermo Rateru Matías casáu con doña Aurora Fuentes Calvo con un cuartu. D. Manuel rateru Matías casáu con doña Elvira Martín Fuentes con media parte. D. Sebastián García Sánchez casáu con doña Francisca Matías Rodríguez con un cuartu. D. Francisco Martín Miguel casáu con doña Rosaura García Matías con media parte. D. Manuel Laso Grande casáu con doña Mª Vicenta Calvo Hernández con un cuartu de parte. D. Cayetano García Martín casáu con doña Maria Bernal Rodríguez un cuartu. D. Amador Martín Grande casáu con doña Santiago Mateos Torres con una parte. D. Eladio Rateru Martín casáu con doña Florencia Martín Grande con una parte D. Miguel Rateru Martín casáu con doña Encarnación Hernández Rodríguez con un cuartu.D. Juan Borrego Manzano casáu con doña Melchora Torres Martín con media parte. D. José Cilleros Panadero casáu con doña Catalina García Torres con media parte. D. Alejandro Santos Martín casáu con doña Piedá Sagráu Martín con media parte. D. Iluminado Martín Cavero viudu con media parte. D. Eugenio Martín Martín casáu con doña Amelia Miguel Martín con una parte. D. Celestino García Martín casáu con doña Obdonila Matías Cavero con un cuartu. D. Florencio Laso Calvo casáu con doña Manuela Berdejo García con un cuartu. D. José Manuel Rateru Martín casáu con doña Agustina Martín Hernández con un cuartu...D. Manuel Castiella Grande casáu con doña María Hernández Martín con una parte. D. Fabriciano Castiella Grande casáu con doña María Miguel Martín con una parte.. Miguel Castiella Grande casáu con doña Emerenciana Grande Cavero con una parte. Ceferino Carpio Fuentes casáu con doña Catalina Martin Grande con una parte. D. Casamiro Mateos Flaire casáu con doña Francisca Miguel Martin con una parte. Dª Josefa Vicente Bravo con media parte. D. Miguel Hernández Hernández casáu con doña Francisca Rateru Frontados con un cuartu. D. Salustiano Sagráu Flaire casáu con doña Joaquina Carpio Sánchez con media parte. D. Manuel Sagráu Carpio casáu con doña Francisca Movellán Fuentes con media parte. D. Manuel Sánchez Mateos con media parte. D. Sigifredo Vicente Villalta casáu con doña Petra chaves Sánchez de Aldehuela con una parte. D. Francisco Martín Hernández casáu con doña Consolación Sánchez García con un cuartu. D. Víctor García Hernández casáu con doña Jovita Pascual Moreno con una parte. D. Manuel González Velázquez casáu con doña María García Matías con una parte. D. Jerónimo Ramos Hernández casáu con doña Francisca Martín Grande con una parte. D. Juan Francisco Carpio Laso casáu con doña Francisca Martín Grande con un cuartu. D. Waldo García Bordarlo casáu con doña Julia Benito Regueru con una parte. D. Manuel Rateru Martín casáu con Dª clara González García'l postreru. Toos tienen la capacidá llegal necesaria pa otorgar la presente escritura de mandatu, llibre y bonalmente. DICEN. Que cada unu de los comparecientes confieren poder especial tan ampliu y abondo como'l Derechu rícase y sía necesariu a favor de D. Tristán Castaño Martín D. Manuel Rateru Martín, D. José Manuel Carpio Laso D. Emilio Hernández Carpio y D. Víctor García Hernández. Ente les condiciones de venta axustaes afítase'l preciu en setecientes mil pesetes que van ser pagaes en siete anualidad el primeru d'Agostu de los años 1936 a 1942 dambos inclusive mas un interés del cinco y mediu per cientu añal sobre la cantidá que se deba tou ello n'efectivu metálicu na casa que'l señor Mota tien en Salamanca. La falta de pagu de cualquier añalidá o de los sos intereses nel día de la so convenida efectividá concedería'l derechu al vendedor pa dar per resulta la venta quedando en beneficiu del mesmu y en conceutu d'indemnización de daños y perxuicios les cantidaes que tuviera percibíes a cuenta del preciu, teniendo de consentir los compradores la nueva posesión de la finca pol vendedor ensin opone-y torga nin esceición dalguna.

El 17 d'abril de 1936 los compradores namái apurrieron a D-José Miguel Mota pal pagu de les 297.439 pesetes qu'en dicha fecha debíen-y del preciu de venta les siguientes cantidaes:

Añu 1936 añu 1937 añu 1938 añu 1939 38445 16416 15693 32000, Que suman 102.554.

Por consiguiente los compradores nun cumplieron la obligación que contraxeron de pagar al vendedor les espresaes 297439 pesetes en siete anualidad de 42491 pesetes el día 1º d'Agostu de cada añu de 1936 a 1940, dambos inclusive mas un interés d'un cinco y mediu per cientu sobre la cantidá principal qu'en cada añalidá débase. Les entregues nun algamaron la cantidá axustada y nun satisfixeron nin una sola peseta de los intereses. Los compradores de la finca solicitaron y llograron un préstamu de cien mil pesetes a D. Tomás Casanueva Gil del cual pagaron 50000 pesetes al faer la escritura de compraventa al señor Miguel Mota. L'incumplimientu per parte de los compradores irroga al Sr, Mota los siguientes perxuicios: Por rentes o intereses de la finca dexaos de percibir dende ochobre de 1934 21000 pesetes; pol valor de les curties realzaes polos compradores, 50.000pesetes; pola hipoteca constituyida sobre la finca p'asegurar el pagu de les 100.000 pesetes que-y emprestó D. Tomás Casanueva 100.000 pesetes; Por intereses del préstamu dende 5 d'ochobre de 1934 48000 pesetes. Por intereses del préstamu concedíu de 125000 pesetes pol Bancu Hipotecariu d'España45000 pesetes total 4090.Como'l preciu de la finca foi de 700.000 pesetes, deducíes 225000 de Bancu Hipotecariu, queden 475000.Los demandaos pol Sr Mota teníen apurríes hasta y 27 d'abril de 2936 177561. Faltáben-y por tanto 290439.En definitiva que por falta de pagu y en virtú del conveniu de dambes partes contratantes queda en beneficiu del vendedor en conceutu d'indemnización de daños y perxuicios les cantidaes que tien percibíes 280105 que nun algamar a cubrir les 453090 a qu'algamen los perxuicios causaos. Sicasí'l Sr. Mota arrenuncia a percibir la diferencia tantu por liberalidad como pola imposibilidá de faela efectiva.

Monumentos y llugares d'interés editar

La ilesia parroquial editar

 
Ilesia de San Pedro Ad Venceya

De San Pedro de Ad Venceya de Sepulcro-Hilario pertenez a la diócesis de Ciudad-Rodrigo. Nel so interior tien dos naves, la central más amplia y la otra llateral derecha. Los dos naves tán dixebraes por seis arcos sofitaos por columnes octogonales sencielles ye dicir ensin adornos. Según cuntáronme'l proyeutu orixinal yera de tres naves que quedara permediada pero la nave llateral esquierda non pudo realizase porque se terminó'l dineru. Nel so espaciu habilitar n'antiguu campusantu nel qu'agora se construyó'l tanatorio El retablu mayor ye de madera policromada d'estilu renacentista. Nel centru hai una imaxe de San Pedro apóstol, sentáu na sede y la so tiara. L'una imaxe en madera policromada bien bella del sieglu XVII. Remata'l retablu un calvariu y sobre él el padre. Na base del retablu tán esculpíos en madera los cuatro evanxelistes. El sagrariu de madera policromada tien na puerta un relieve de Cristu resucitáu y a los llaos dos figures de San Pedro y San Pablo en madera policromada. El retablu estremar en cuadros onde anguaño y dende va pocos años hai unes pintures rares que sustituyeren a les imáxenes qu'había.

Tien una pila bautismal en piedra granítica asitiada na parte llateral y qu'antes taba na parte de tras del templu. Tien un coru bien ampliu na parte posterior onde yo recuerdo xubía'l coru a cantar los domingos y fiestes importantes que dirixía'l sacristán, el señor Arrogante, cola mano ensin necesidá de batuta. Al llau del coru ta la xubida al campanariu que remata la ilesia con una espadaña de lladriyu típica de la rexón coles sos correspondientes campanes. Tien una puerta llateral con un guapu pórticu de madera y otra debaxo del coru como d'emerxencia empotrada nun arcu de granitu de mediu puntu. Les parés son de piedra natural asitiaes con cal, formando un conxuntu igualitariu y firme.

Cultura editar

Himnu editar

(Pasudoble con música de la Dolores) Rincón d'España pueblo castizu Yes la envidia de la contorna, Sepulcro-Hilario, con ilusión pola allegría y el bon humor Te canto esta copla senciella de tolos que son los tos fíos Que sale del corazón que siente'l gran honor Y te dedico con tola alma de ser el pueblu más sandunguero Les braves notes d'esti cantar y más flamencu de la rexón y al esconxuru del to nome y Cabrillas y Abusejo Siento una gran emoción saben que yes el meyor

RECITÁU RECITÁU Yes pueblu, nun yes villa En Tamames y Poblar Pero tienes más solera en Aldehuela y Castraz Que Córdoba y que Sevilla tol mundu ta pendiente O Xerez de la Frontera. De les fiestes de San Blas.

ESTRIBILLU ESTRIBILLU Si vas a Sepulcro-Hilario (bis) Nesti pueblu castizu (bis)

Poles fiesta de San Blas siempres reina l'allegría Vas triar enforma folla y cántase por flamencu Pero te vas prestar meyor que n'Andalucía Anque coxes un catarru fandangos y asoleyares Que yá se te va curar... milongas y bulerías

Yes el trubiecu de Andrés Cavero Que ye un artista fenomenal Y nun ye menos el gran Préñales Que nun ye dignu de mentar Y equí nacieron Miguel Aguita Y Severiano el del Tomillar Estos grandes personaxes Fama y prestíu dannos.

RECITÁU Son los tos fíos predilectos Que tenemos de respetar Y face-yos un homenaxe Pa premiar la so llealtá. ESTRIBILLU

Nes fiestes de San Blas (bis) Te páseslo de primera Nunca falta dalgún artista Que presta a la vecería Unes

vegaes ye del pueblu Y otres vegaes ye de fora.

Cantares antiguos editar

Cuando pasu pela to puerta Yes alta y delgadita Si nun me dices a dios como xuncu de ribera Nin les ánimes bendites de les moces qu'hai agora Pasen les penes que yo la to te lleves la bandera Yes chiquita y guapa Caminito, caminito Yes como yo te quiero cuantos paseos débesme Yes la meyor naranxa yá me les roxures pagando Que traxo en naranxeru col tiempu si Dios quier. Los tos padres te tán criando Dicen que nun queremos Como espiguita de trigu porque nun nos ven falar Y yo te toi esperando al to corazón y al mio Pa casame contigo pueden preguntar.

Cuando pasu pela to puerta Anque los tos padres te metan Y note veo salir debaxo d'unos lladriyos Nun puedes imaxinate d'ellí te he de sacar yó Lo que sufro yo por ti pa casame contigo.

Bona moza bona moza Anque los tos padres déanme Mira nun presumas tanto'l morucho y el güe jardo Que tamién les bones moces nun he de casar contigo puédense quedar en blancu polo puerco del to jato. Nuna cama d'alambre Dende equí toi mirando Duermen los dos hermanitas la que tien que ser mio Enforma me gusta la grande la que tien que xuntar Pero quiero mas a la chica la so casina cola mía.

A los amos d'esta casa Quixera ser como un gatu Tenémos-y qu'alvertir y xubir poles parés Si nun nos saquen xamón y entrar na to habitación Nun Baxamos d'equí por ver el dormir que tienes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/sepulcro-hilario-id37304.
  3. (1829) campu&hl=es&ei=zm6lTtmnCITxsgaM_MHtAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDsQ6AEwAg#v=onepage&q=yeltes&f=false Censo de Poblacion de les Provincies y Partíos de la Corona de Castiella nel Sieglu XVI. Consultáu'l 22 de marzu de 2011. «Campu del Yeltes: Gabilan, Tenebron, Dios le Guarde, La Brecidilla y el Meson, Mores verdes, El Maíllo, Poblar, El Aldehuela, Robliza, La Llaguna, Sepulculario, Abusejo, Cabrillas, Boadilla, Santa Olalla, Campicerrado, L'Aldea alba, Castraz y el Aceña, Pedraza, Bocacara, Santispíritus, Castillejo, Martín del Río, La Fuente, Boada, La Nava, Retortillo y la Collada, Pedro de Toru, Val de la Zarza, Serradilla del Renconxo, Medies fontes, Peronilla y el Aceñuela, Villoria, Gazapos y Cantarranas»
  4. Resolvimientu de 12 de marzu de 1998, de la Diputación Provincial de Salamanca, referente a l'aprobación del escudu heráldicu municipal del Conceyu de Sepulcro Hilario. BOE, 15 d'abril de 1998
  5. Resolvimientu de 31 de xunetu de 1998, de la Diputación Provincial de Salamanca, aprobatoria de la Bandera Municipal del Conceyu de Sepulcro Hilario
  6. Archivu Municipal de Ciudad Rodrigo. Legajo 310, nᵘ4, 3ª parte. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 327
  7. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar