Cambil

conceyu de la provincia de Xaén (España)

Cambil ye un conceyu español de la provincia de Xaén, Andalucía, asitiáu na Contorna de Sierra Mágina, con una población de 2772 habitantes (INE 2017).

Cambil
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cambil Raquel Garcia
Nome oficial Cambil (es)[1]
Nome llocal Cambil (es)
Códigu postal 23120
Xeografía
Coordenaes 37°40′36″N 3°33′54″W / 37.6768°N 3.5649°O / 37.6768; -3.5649
Cambil alcuéntrase n'España
Cambil
Cambil
Cambil (España)
Superficie 140 km²
Altitú 822 m
Llenda con Albanchez de Mágina, Huelma, Montejícar, Noalejo, Campillo de Arenas, Cárcheles, Pegalajar y Torres
Demografía
Población 2643 hab. (2023)
- 1411 homes (2019)

- 1292 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 18,88 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cambil-arbuniel.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Noroeste: Pegalajar Norte: Torres Nordeste: Albanchez de Mágina
Oeste: Cárcheles   Este: Huelma
Suroeste Campillo de Arenas Sur: Noalejo Sureste: Guadahortuna

Historia editar

 
Vista xeneral de Cambil.
 
Llamera de Cambil. Ochobre de 2012

El castiellu de Cambil, xunto col castiellu de Alhabar, foi conquistáu a los musulmanes granadinos pol infante Pedro de Castiella, fíu de Sancho IV y hermanu de Fernandu IV, nel añu 1315.[2]

Los castiellos de Cambil y Alhabar, esti postreru tamién llamáu Harrabal por Hernando del Pulgar, fueron de los que tuvieron bastante importancia estratéxica, polo cual los Reis Católicos dispunxeron espulsar d'ellos a los musulmanes españoles antes d'entamar reconquistar de Granada. La so situación facer inexpugnables, nun cuntando —ta claro— cola aportunante voluntá de los reis que con ayuda de 6000 peones con picos y otres ferramientes llevaron a cabu en doce díes un llabor dignu de memoria: baltaron toa una sierra cortando grandes sufreres y otros árboles, arrincando peñascos, rellenando y allanando el terrén por que pudieren pasar los carros d'artillería.

L'alcalde de les fortaleces, que yera unu de los más capaces caballeros del reinu de Granada y llamábase Mahomed Lentin, tenía munchos gomeres que lu ayudar a defendeles. Los reis Católicos, pensando que'l rei de Granada vendría con gran ensame de soldaos españoles musulmanes a socorrelos, entainar a empezar l'ataque; y tan conducentemente llevóse a cabu, que los musulmanes dieron cuenta de que nengún esfuerciu bastaría-yos p'aguantar l'artillería y que namái consiguiríen morrer toos y a la fin perder les fortaleces, y asina decidieron la entrega de les mesmes, fechu lo cual l'alcalde despidir del rei Fernando'l Católicu y foise con tolos sos soldaos vivos pa Granada.

Demografía editar

A 2016 la población del conceyu xubía a 2.802 habitantes, 1.450 homes y 1.352 muyeres.[3]

Gráfica d'evolución demográfica de Cambil (conceyu) ente 1900 y 2010

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2010 del INE.

Tresporte editar

A Cambil namái puede aportase per vía terrestre.

Víes de tráficu rodáu editar

Cambil comunicar por aciu les siguientes víes:

  • A-324: Esta carretera traviesa Cambil pela Cai del Santu. Escontra l'oeste, puede aportase fácilmente a l'autovía A-44, distante namái 7 quilómetros de la llocalidá, y de la que puede dise ensin problema dalgunu a Granada y Xaén.
Escontra l'este, a 17 quilómetros atópase Huelma, y siguiendo per esta carretera llegar a l'A-401 dende la que puede dise ensin problema a Jódar y Úbeda ya inclusive ye'l camín más rápidu escontra Guadix, Murcia y Almería.

Autobús editar

La única manera d'aportar a Cambil ensin coche ye nun autobús de la compañía Mágina Sur S.L., que dispón trés viaxes Xaén-Cambil y trés viaxes Cambil-Xaén al día de llunes a vienres.

Edificios históricos editar

Cambil cuenta con una gran variedá d'edificios históricos.

Edificios relixosos editar

  • La Ilesia Parroquial de la Encarnación. Ye la parroquia de la llocalidá, asitiada na Plaza de la Constitución Nella atopa'l popular Cristu del Mármol.[4]
  • La casa de los Aranda o Ermita de Cambil. Ye la ermita local; ta asitiada na Cai Real.

Edificios non relixosos editar

  • Antiguu Hospital: ye un edificiu construyíu na segunda metá del sieglu XVIII, nel que s'alvierte la esuberancia propia del barrocu final o estilu rococó, reconociéndose como unu de los exemplos más barroquizantes de la provincia de Xaén.
La so magnífica portada, estrecha y verticalizada, qu'a pesar de les sos amenorgaes dimensiones, afala un vertixinosu movimientu.
Entamar en dos pisos y áticu que protexe un bistechu lobuláu. Nel cuerpu inferior la so puerta ye adintelada, flanqueada con pilastres corinties de dibuxos xeométricos na so caxa que sostienen un entablamento cuasi tapáu por una gran cartela nel so centru col escudu del conceyu. Enriba de la ondulante cornisa dos arrinques de frontón que dan llugar a dos volutes de zarraes espirales nos sos estremos, llevántase estrechándose'l segundu cuerpu, enmarcáu por oblicues columnes corinties geométricamente decoraes y un gran buecu pa ventana que se cierra con una rejería convexa en contraposición cola fachada que ye cóncava, lo qu'apina'l dinamismu barroquizante.
Nel áticu apaez l'escudu del obispu frai Benito Marín, con trés pináculos que enfatizan la verticalidá piramidal.[5]
El entablamento y el sobresaliente cornisa se aconvexan nel centru, decorándose'l frisu con una fantástica mázcara ente grandes volutas. El pisu cimeru abre un senciellu baldíu adintelado ensin más decoración que dos escudos nobiliarios nos llaterales.[6]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Núñez de Villaizán, Juan; Francisco Cerdá y Rico (1787). «XI», Francisco Cerdá y Rico: Crónica de D. Alfonso l'Oncenu d'esti nome. Madrid: Imprenta de D. Antonio de Sancha, páx. 30.
  3. INE: Población por conceyos y sexu.
  4. La Ilesia de la Encarnación y l'Hospital de Cambil, candidatos a les 7 maravíes de la provincia de Xaén
  5. Institutu Andaluz del Patrimoniu Históricu. Conseyería de Cultura. Xunta d'Andalucía. (ed.): «Patrimoniu Inmueble d'Andalucía. Antiguu Hospital de Cambil. So llicencia de Creative Commons.». Consultáu'l 12 de mayu de 2016.
  6. Institutu Andaluz del Patrimoniu Históricu. Conseyería de Cultura. Xunta d'Andalucía. (ed.): «Patrimoniu Inmueble d'Andalucía. Portada de la Casa del Condestable. So llicencia de Creative Commons.». Consultáu'l 12 de mayu de 2016.

Enllaces esternos editar