Cárcheles

conceyu de la provincia de Xaén (España)

Cárcheles ye un conceyu español de la provincia de Xaén, Andalucía. Asitiáu na contorna de Sierra Mágina, ta formáu poles llocalidaes de Cárchel y Carchelejo, qu'hasta 1975 fueron conceyos independientes. Ta emplazado na fastera nordeste de les Sierres de los Grajales y d'Alta Coloma, baxando hasta'l ríu Guadalbullón. Cuenta con una población de 1387 habitantes según el padrón del INE del añu 2016, que tán partíos ente los dos nucleos de población principales que conformen el conceyu.

Cárcheles
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cárcheles (es) Traducir Enrique Puñal Rueda
Nome oficial Cárcheles (es)[1]
Códigu postal 23191 y 23192
Xeografía
Coordenaes 37°38′41″N 3°38′19″W / 37.6446°N 3.6386°O / 37.6446; -3.6386
Cárcheles alcuéntrase n'España
Cárcheles
Cárcheles
Cárcheles (España)
Superficie 43 km²
Altitú 825 m
Llenda con Campillo de Arenas, Pegalajar y Cambil
Demografía
Población 1300 hab. (2023)
- 716 homes (2019)

- 647 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 30,23 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
carcheles.es
Cambiar los datos en Wikidata

Economía editar

La base de la economía carchuna ye'l cultivu de la olivar, al igual que na práutica mayoría de llocalidaes jiennenses. Destaca tamién como actividá económica la industria cárnica de tresformaos del gochu, de bien bona calidá. Nel conceyu atopa la fábrica d'embutíos: Embutíos Carchelejo S.L.. Na parte noroeste esisten camperes permanentes destinaos a la ganadería.

 
Fábrica d'embutíos en Carchelejo.

Tresportes editar

El conceyu de Cárcheles atopar a unos 30 quilómetros de la ciudá de Xaén, dende la que puede llegase tomando l'A-44 en direición a Granada-Motril, pa depués coyer la salida 59 y enllazar cola JA-3206.[2]

Escudu y bandera editar

Una vegada que'l conceyu de Cárcheles quedó constituyíu como tal en 1974, yera necesariu ellaborar un escudu y una bandera que-y diera identidá corporativa al mesmu. Con tal motivu, los historiadores Andrés Nicás y Jorge González ellaboraron, en 1996, un informe téunicu pa la rehabilitación del escudu y la bandera de Cárcheles y unviáu pa la so aprobación a la Real Academia de Ciencies, Belles Artes y Nobles Artes de Córdoba, organismu competente pal estudiu de les insinies relatives a los conceyos d'Andalucía. L'escudu de Cárcheles sintetiza elementos de les insinies de los dos nucleos de población a los qu'entiende y persenta les siguientes carauterístiques:

-Contorna española.

-Torre en campu de color coloráu.

-A la derecha de la torre una llave y a la izquierda, una escalera que se sofita nella.

Tol conxuntu atópase coronáu por una corona real española d'oru y pedrería. La bandera contién l'escudu. Ye de color verde oliva y tien forma rectangular, con una proporción de tres módulos de llarga por dos d'ancha.[2]

Historia editar

Oríxenes y formación editar

La primer documentación escrita que se conoz a cerca de los trés nucleos (Carchelejo, Cárchel y Cazalla) y que'l so III Centenariu de la so creación como conceyu independiente conmemorar en 1996, ta fechada na dómina de la conquista d'estes tierres polos reis castellanos.

Escontra la segunda metá del sieglu XIII - 1256 -, Alfonsu X el Sabiu donó al Obispu de Xaén el Castiellu de Cárcheles, que les sos ruines allugar no que conocemos como Castillejo.

En 1271, apaez un señoríu que tenía don Día Sánchez, sobre Cárchel y Cazalla, enclaves fronterizos qu'en pocos años conocieron diverses xurisdicciones, pasen por dellos propietarios y a finales del sieglu XV pertenecen de nuevu al Obispáu de Xaén.

En 1485, lo Reis Católicos conquisten la villa de Cambil y pasa a depender esta villa de la ciudá de Xaén. En 1558, Cambil, dixebrar de la xurisdicción de Xaén y cuando se decide l'esllinde y finsamientu del nuevu términu surdíu, queden incluyíos nésti los cortixos de Carchelejo, Cárchel y Cazalla. Tenemos pos, en plenu sieglu XVI, a los nuesos nucleos que son unos cortixos que pertenecíen al términu de Cambil, y con una demografía de 12 vecinos Cárchel, 33 vecinos Carchelejo y 26 vecinos Cazalla.

El reináu de Carlos II (1665-1700) ye una de les dómines más murnies que conociera España. Ta práuticamente desmembrada y l'economía ta arruinada. Nesti contestu históricu, cuando ante los aforfugos financieros de la Facienda Real, decide vender estos llugares a Don Antonio de Arellano y Contreras, na cantidá de tres millones de maravedinos, equivalentes a ochomil ducaos. En 1696, y tres dellos años de pleitos, decide volver a reintegrarlos a la Corona d'España. Pero al faelo de nuevu realengos los exime de la xurisdicción de Cambil, y pasen a formar un nuevu Conceyu, dende'l 24 de mayu de 1696. La casa del Conceyu, ye dicir el Conceyu, instaurar en Carchelejo, yá que nesta dómina yera'l nucleu de mayor entidá demográfica. Asina que pa los nuesos nucleos remata'l sieglu XVII, el sieglu de la decadencia n'España, formando un nuevu conceyu con centru alministrativu en Carchelejo.[2]

Sieglu XVIII editar

Carchelejo que tien a empiezos de sieglu 388 habitantes y ente mediaos y finales d'este mesmu sieglu una población de 1024 habitantes ye un pueblu onde la mayor parte de la so población dedicar al sector agropecuariu y el restu de la población ta venceyáu al campu quiera que non, hai que tener en cuenta que la tierra partir ente tres tipos de propietarios: particulares, comunales y de la Ilesia.

Con al respective de la propiedá particular, taba desigualmente partida, si tenemos en cuenta que de tolos propietarios, en redol al 50% teníen solo'l 1´76% del total de la tierra. Sicasí, solu dos propietarios teníen más del 50% de la tierra. En Carchelejo, les propiedaes de la Ilesia algamen un porcentaxe de 5´78% del total de la tierra del términu, siendo una proporción baxa comparada cola nacional.

La vida nel conceyu xiraba en redol a dos exes: el sistema d'Alministración local y la Ilesia: fiestes, asistencia, educación, etcétera, una y bones l'Estáu nun asumía nenguna d'estes funciones.

Carchelejo nesti sieglu pertenecía al Correximientu de Xaén, y ye a ésti Correxidor a quién pertenecía l'alministración de la Xusticia Civil y Criminal. El Conceyu del llugar de Carchelejo y el so anexos formar los siguientes cargos: los Alcaldes Ordinarios, máxima autoridá nel gobiernu municipal; tres Regidor, que les sos funciones seríen equivalentes ales de los actuales conceyales; un Alcalde de la Santa Hermandá, encargáu d'entamar y axenciar persones, nun casu urxente, pa escorrer bandíos y malfechores; un Alguacil Mayor , un Sindico Personero, defensor de los intereses de la comunidá ante abuso o esviadures cometíes pol Cabildru.

Les disposiciones económiques del Conceyu de Carchelejo yeren mínimes pos nun percibía renta dalguna nin tenía propios nin deveses, d'ende que los costos derivaos de les xeres anteriores correríen al cargu de los vecinos. Al igual les fiestes, como la Festividá del Corpus, que yera costeada por cuenta de los vecinos por devoción.

Importante resaltar la tema impositiva. Había dos clases d'Impuestos:

-Los que percibía la Facienda Real.

-Los que recaldaba la Ilesia en conceutu de diezmu.[2]

Sieglos XIX y XX editar

Nel sieglu XIX, el fechu de mayor relevancia ye la separación alministrativa del nucleu de Cárchel. Separación que resultó traumática pa dambes llocalidaes. Foi empecipiada a instancies d'Antonio de Almazán, segundu rexidor del Conceyu de Carchelejo y vecín de Cárchel, nel añu 1841. Peracabar nel mes d'abril de 1843.

Mientres el procesu'l cura don Manuel García foi separáu y desterráu a la distancia de seis llegües de la so curato, pol gobernador del Obispáu de Xaén, daes les sos implicaciones polítiques en dichu proceso.

Ente los sieglos XIX y XX, dambes poblaciones siguen creciendo demográficamente. En 1899 la cifra d'habitantes xubía a 2565 p'algamar el máximu en 1930 con 3652 habitantes.

Esta máxima rellumanza demográfica de los dos nucleos empieza a aparrar a partir de la guerra civil, debíu al descensu de natalidá mientres esti periodu. La emigración definitiva de families, a final de la década de los cincuenta y sobremanera nos años sesenta, a países estranxeros y n'España al País Vascu, Madrid y Cataluña, tuvo motivada pol probe desenvolvimientu agrícola de la contorna, propiu de toles zones que dependen d'un monocultivu, que fai bien vulnerable la economía d'estos pueblos ante año de males colleches y pol calter estacional del cultivu de la olivar. Un cultivu escasu nel sieglu XVIII, pero qu'a lo llargo del XIX y, principalmente, nel sieglu XX convertir nel cultivu esencial.

Les consecuencies del monocultivu de la olivar na zona son:

-Altes tases de desemplegu, siendo la emigración la única salida p'ameyorar el nivel de vida de les families.

-Avieyamientu de la población que queda, pos emigren les persones nueves y más actives, lo que da llugar a un amenorgamientu de la crecedera vexetativa, pasando d'un índiz del 19,6% en 1930 a 2,8% en 1970 y aportando a nulu en 1980.

Ante esta cruda realidá económica y demográfica, por Decretu 450/74 de 7 de febreru de 1974 (BOE nº 44 de 20 de febreru de 1974), fúndense los conceyos de Carchelejo y Cárchel, formando un namái conceyu como asocediera hasta 1843, pero agora cola denominación de los Cárcheles.[2]

Patrimoniu históricu editar

Ruines de Castillejo editar

El Castillejo de Cárchel ye d'orixe musulmán y na redoma apaecieron ensame de fragmentos de cerámica hispanu-musulmana vidrada y ensin vidriar, y ente tolos restos arqueolóxicos atopaos na zona, destaca la cabeza d'una figurilla de folla cocío, atopada en 1997 pol neñu José M. Ruiz. Posiblemente trátese d'una pervivencia de los exvotos ibéricos en dómina musulmana.[2]

Ruines de Castellón editar

En Cazalla hai un conxuntu arqueolóxicu formáu por una necrópolis, con unes 15 tumbes perfectamente identificaes. Amás ta constatada la esistencia d'un pobláu xunto a la necrópolis, según una fortaleza o torrexón defensivu, anguaño llamáu Castellón. Na Venta de la Ramona constátase la esistencia d'un asentamientu romanu, onde s'atoparon numberosos restos de tégulas romanes.[2]

Conventu de Cazalla editar

Dende'l sieglu XV esistía un monesteriu de agustinos nel llugar de Cazalla, qu'en 1578 pasu a ser de la orde de S. Basilio Magno. De dichu conventu, algamó la so máxima rellumanza nel sieglu XVIII llegando a tener 13 monxos, 3 legos, 8 sirvientes, y más de 200 fanegues de cultivu (130 hectárees aproximao) Tocantes a los restos esistentes na actualidá, solo caltiénse una portada, con un arcu de mediu puntu cegáu que daba accesu al templu y, sobre él, la estatua de S. Basilio Magno, nuna fornica tapiada hasta la metá. Ye una talla de yelsu de proporciones amenorgaes, que solo dexa ver la cabeza del santu titular, con una llonga barba y una mitra. La talla foi apocayá restaurada.

Esti conventu ta bien amestáu a La nuesa Señora de la Esperanza. De cutiu, La nuesa Señora de la Esperanza, ye automáticamente acomuñada a Sevilla y a la so Selmana Santa. Sicasí, daqué que muncha xente desconoz, ye que'l so orixe asítiase na provincia de Xaén, concretamente na contorna de Sierra Mágina, a tenor de dellos estudios y del afayu d'un documentu, de gran importancia sobre esta tema.

Na toponimia del conventu de Cazalla apaez una referencia a la Virxe Macarena, nel añu de 1749, coincidiendo cola dómina de máxima rellumanza de la Orde de los Basilios, como bien reflexa'l Catastru del Marqués de la Ensenada. Esta acta que presentamos, que se refier a una guía de tresporte de ganáu, ye l'únicu documentu atopáu nel archivu municipal, hasta'l momentu, onde se confirma daqué que respuenden por estudios anteriores, como'l publicáu por Rafael Ortega y Sagrista, “El monesteriu de La nuesa Señora de la Esperanza, nel ribayu de Cazalla, perteneciente a la orde de San Basilio Magno,” onde se determina l'orixe de tal advocación mariana, la famosa Virxe Esperanza Macarena de Sevilla, nestos llugares.

Lo que si paez constatáu dafechu ye que'l centru difusor de los monxos basilios n'Andalucía provién de la contorna de Sierra Mágina, en concretu Matu-Begid y el mentáu Conventu de Cazalla, como lo demuestra Vicente Oya, o'l llibru de Hilario Arenas González "La Macarena de Sevilla". Ye entá tou ello una interesante llinia d'investigación n'acurres.[2]

Patrimoniu monumental editar

Ilesia Parroquial de "La nuesa Señora de los Ánxeles" de Carchelejo editar

L'actual ilesia parroquial de Carchelejo ta construyida sobre otra anterior edificada nel postreru terciu del sieglu XVI, según Lázaro Dames. En 1582, Juan Ruiz Castejo "El Viejo" y el so fíu Juan Ruiz Castejón, naturales de Xaén, comprometer a construyir una ilesia diseñada por Francisco de Quesada, maestru mayor de la obra. Según esprender del contratu, tenía que construyise una ilesia d'una nave, cola capiya mayor destacada y separada por arcu toral del templu y la sacristía. Paez se que tenía que construyise un campanariu nel testeru, polo que'l muriu tuvo que ser más gruesu nesti llugar.

El día 9 d'ochobre de 1680 producióse un fuerte terremotu que causó graves desperfectos na ilesia. Mientres tol sieglu XVII realizaron les obres de reconstrucción de la ilesia.

La construcción actual, n'estilu neoclásicu, realizar a finales del sieglu XVIII.

La fachada restaurada nel sieglu XIX presenta una senciella disposición vertical compuesta.

El presbiteriu, que yá fuera ampliáu nos años 60 del sieglu actual, foi apocayá remocicáu, con diseñu del arquiteutu Luis Alonso Salcedo.[2]

Ilesia Parroquial de "La nuesa Señora de los Remedios" de Cárchel editar

La ilesia de Cárchel asitiar xunto a un antiguu campusantu visigodu y sobre otra ilesia más antigua.

Al pie de un patiu antiguu de la ilesia, apaeció nos años 60 una llábana visigoda que nos documenta la esistencia d'un enterramientu visigodu na zona. Esta llábana atópase, anguaño espuesta na Sala Visigoda del Muséu Provincial de Xaén.

Echando una güeyada a los elementos constructivos de la ilesia, puede apreciase que la so construcción realizóse sobre unos murios anteriores, formaos por grandes sillares de piedra pertenecientes a otra ilesia de mayores proporciones, que toma parte de l'actual sacristía y casa del párrocu. La primer noticia que tenemos de l'actual, ye la que figura na portada, 1743. Esta portada ye d'estilu neoclásicu y con una pequeña espadaña como campanariu. Al pie de la ilesia ta la casa del párrocu.[2]

Ermita de San Marcos, Carchelejo editar

Asitiada na cai S. Marcos, foi treslladada del so allugamientu a mediaos de la década de los ochenta y el so llugar ye ocupáu na actualidá por una plaza pública xunto a l'actual ermita.

De la so anterior estructura, solo se caltuvo l'arcu d'entrada y la pequeña espadaña de piedra, rematada por una cruz del mesmu material.[2]

Ermita de San Marcos, Cárchel editar

Modificada nel mesmu periodu que l'anterior, tien una pequeña espadaña con una campana pequeña con un arcu de mediu puntu na entrada y flanqueada por dos ventanes.[2]

El conventu de Cazalla editar

Dende'l sieglu XV esistía un monesteriu de agustinos nel llugar de Cazalla, qu'en 1578 pasu a ser de la orde de S. Basilio Magno. De dichu conventu, como se conocen a los restos esistentes na actualidá, solo queda una portada, con un arcu de mediu puntu cegáu que daba accesu al templu y, sobre él, la estatua de S. Basilio Magno, nuna fornica tapiada hasta la metá. Ye una talla de yelsu de proporciones amenorgaes, que solo dexa ver la cabeza del santu titular, con una llonga barba y una mitra. La talla foi apocayá restaurada.[2]

Patrimoniu natural editar

Cárcheles dispón de gran diversidá de paraxes naturales como'l Ribayu del Monesteriu, la Cueva del Puertu de los Palombos, Cazalla y el Conventu, etcétera, onde realizar escursiones, utilizando toa clase de medios de tresporte: a cuerpu, en caballería, bicicleta, moto o coche, etc.

La vexetación autóctona predominante son les encines y caxigals, monte baxu de romeru, llentiscu y sabina. Delles rutes bien conocíes son la Carchelejo- Cazalla- Conventu, Cárchel a Carchelejo pol Ribayu de la Parrilla o l'ascensión a la Cueva del Puertu de los Palombos. Na periferia urbana de los dos nucleos esisten delles zones recreatives, como'l Parque de la Fuente, el Haza de la Vilba y les instalaciones deportives de Carchelejo y Cárchel.

Tamién esiste un conxuntu de fontes y bebederos construyíos en piedra que recuerden la importancia de les besties na vida rural, hasta que los vehículos de motor empezaron a sustituyiles. Puede destacar la Fonte de Carchelejo, compuesta por seis pilonos.[2]

Fiestes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 Conceyu de Cárcheles. «Información esistente na páx. web del Conceyu de Cárcheles (permisu concedíu pa la so llibre divulgación)». Consultáu'l 22 d'agostu de 2015.

Enllaces esternos editar