Guadahortuna

conceyu de la provincia de Granada (España)

Guadahortuna ye una llocalidá y conceyu español perteneciente a la provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Ta asitiáu na parte septentrional de la contorna de Los Montes. Llenda colos conceyos granadinos de Montejícar, Iznalloz, Píñar, Torre-Cardela, Gobernador, Pedro Martínez y Alamedilla, y col conceyu jienense de Huelma. Nel añu 2017 la población de dicha llocalidá yera de 1932 habitantes, según l'INE.

Guadahortuna
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Guadahortuna (es) Traducir Josefa Caballero Cabrerizo
Nome oficial Guadahortuna (es)[1]
Códigu postal 18560
Xeografía
Coordenaes 37°33′29″N 3°23′57″W / 37.558055555556°N 3.3991666666667°O / 37.558055555556; -3.3991666666667
Guadahortuna alcuéntrase n'España
Guadahortuna
Guadahortuna
Guadahortuna (España)
Superficie 121.24 km²
Altitú 952 m
Llenda con
Demografía
Población 1816 hab. (2023)
- 992 homes (2019)

- 943 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 14,98 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
guadahortuna.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Guadahortuna al respective de la provincia de Granada.

Historia editar

Guadahortuna tuvo poblada dende la Prehistoria. El so primitivu asentamientu remontar a tribus ibériques, probablemente los túrdulos. El so topónimu procede del árabe wad "ríu" y del llatín fortuna, siendo conocíu como "Ríu de la Fortuna", Wadifortuna pa los árabes y Guadafortuna o Hortagna pa los cristianos. Guadahortuna na dómina árabe yera monte, nun esistiendo población dalguna.

Escontra 1503-1504 tres la conquista cristiana del Reinu de Granada, el conseyu tomó la iniciativa de repoblar los Montes Orientales con dos oxetivos: aumentar la escasa ocupación de Montejícar y fundar un nuevu llugar nel despoblado de Guadahortuna.

Dos fueron les empreses repobladores de los Montes Orientales: mientres los últimos años del S.XV por iniciativa real de Iznalloz, Píñar y Montejícar; ente 1503 y 1505 por impulsu señorial, esto ye, de la ciudá de Granada. Fundando Guadahortuna nun antiguu despoblado nazarí.

Unvióse un memorial el 10 de marzu de 1503 pol Conseyu Real al correxidor Enríquez, afitáu en 50 el númberu de vecinos a establecer en Guadahortuna y precisa que representáu por un pregoneru que glayaba al alto la lleva: Los nuevos pobladores vinieren de fora parte del Reinu de Granada, que fueren les más bones persones que ser pueda, que acadiesen coles sos mugeres y cases poblaes, que se comprometieren a morar nel nuevu llugar mientres diez años

El primer poblamientu de Guadahortuna llevar a cabu mientres los meses entendíos ente febreru de 1504 y xineru de 1505 y resultó un ésitu. Pa estornar la pantasma de la despoblación, Isabel I en 1503 caltenía a los pobladores de continues exenciones. En 1512, Juana de Lloca prorrogaba esti fechu por diez años más, atendiendo a la súplica de Granada que tarrecía pola despoblación. La procedencia de los pobladores ente 1504 y 1510 data del Reinu de Xaén, Castiella la vieya, Castiella la Nueva, el Reinu de Valencia, dellos imprecisos como Alcalá, Cueto y la Hinoja al pie de otros non especificaos. En 1550 el vecinderu taba formáu por unes 250 persones.

El correxidor y los rexidores de Granada nomaron previu sortéu a los alcaldes, rexidores y alguaciles de les villes de los Montes Orientales, pudiendo atopar esta información nos llibru de les actes capitulares del Conceyu de Granada.

Con Felipe II, en 1557, los vecinos de Pedro Martínez y Juan de Molina, en representación del pueblu, xestionen la compra de la corona de la independencia de Guadahortuna por 7000 maravedinos per cada vecín. Total 351 vecinos que xube a 2.457.000 maravedinos.

Guadahortuna convertir na principal suministradora de carbón y madera de Granada y tamién se sabe por un acta de les Cortes de 1548 que yera bien importante'l so llabor nos vidrios. Mientres la dómina musulmana foi cuando adquirió'l so nome actual que significa Ríu de la fortuna.

Ocupó la zona fronteriza y sufrió numberoses incursiones.

Foi conquistada polos Reis Católicos. Dempués soportó les sulevaciones morisques y el despoblamientu.

Xeografía editar

Con una estensión de 120 km², llinda al norte col términu municipal de Huelma, na provincia de Xaén, al este col términu municipal de Alamedilla, al sur con Pedro Martínez, Torre-Cardela y Píñar y al oeste con Iznalloz y Montejícar.

Asitiada al NE de la capital, Guadahortuna presenta una orografía nidia con delles esceiciones. El puntu más altu del términu municipal ye'l Cuetu Torrecilla, asitiáu na zona conocida como La Talaya, a la izquierda del Km 12 de la carretera Iznalloz – Guadahortuna con una altitú 1.227metros. Llanos y sierres medianes flanquean el términu municipal: Santerga, La Serreta, Monforte o Oqueales. Principales montes: Torrecillas, Altos del Navazuelo, Vergara, Llomba de los Arrieros y Llomba d'Aguaes

La población de Guadahortuna asítiase nel valle del ríu que lleva'l so nome.

El ríu Guadahortuna naz nel términu municipal de Montejícar. Traviesa d'oeste a este los pueblos de Montejícar, Guadahortuna, Alamedilla, Alicún de Ortega, Dehesas de Guadix y va desaguar al ríu Guadiana Menor. Percuerre cincuenta y dos quilómetros dende la so nacencia.

Monumentos y Llugares d'interés editar

  • La Ilesia parroquial de Santa María la Mayor del S. XVI, con una preciosa portada d'estilu renacentista y un bonitu artesonado mudéxar. A finales del sieglu XV empezó a espertase un notable interés pol arte italiana. Asina, les traces de la renacencia llegaron a España cuando éstos yá taben consolidaos n'Italia.

La unión de les corones de Castiella y Aragón en 1479 y la conquista del reinu musulmán de Granada suponen l'afitamientu d'un Estáu modernu, y por consiguiente la mayoría de les creaciones artístiques respuenden a la intención propagandística en favor de la monarquía, con oxetu de que'l pueblu pudiera entendeles. La ilesia de Guadahortuna merez un puestu destacáu nel arte de la Renacencia granadina. Les primeres noticies alrodiu de la construcción de la ilesia daten en 1506, cuando Rodrigo Hernández encargar de la carpintería. EN 1525, vuelve trabayase la so construcción y en 1535 amplióse añader un llateral. Como resultáu güei día tien tres naves separaes por pilastres rectangulares y arcos apuntaos. Ye una conxunción d'elementos góticos, mudéxares y renacentistes. Digo de Siloé trazó la capiya mayor. Portada principal: Consta de dos cuerpos y trés calles. El cuerpu inferior centrar con un arcu de mediu puntu, onde s'asoceden cabeces de serafinos y nes enjutas dos ánxeles con láureas. Les jambas tán decoraes con relieves de figures femenines suañando preseos y otres antropomórficas con estremidaes filarmóniques. La ilesia ta inspirada na puerta del perdón de la catedral de Granada. El primer contratu del retablu roblar con Luis Machuca y Francisco Sánchez. En 1560 Machuca contrató a Baltasar de Arce, por que realizara delles escultures. Una vegada terminada'l retablu llevar al Hospital Real y guardóse nuna habitación n'espera del so allugamientu definitivu en Guadahortuna. Antes de faelo l'arzobispu pensó que con toles piedres llabraes podríen faese tres retablos, y eso foi lo que fizo. En 1598 encargar a Miguel Cano la terminación del retablu par poder llevalo a Guadahortuna. Ye en 1618 cuando se lleva a la ilesia, pero ensin policromar. Esta ye parte de la historia del interminable retablu que tardó en construyise 63 años. La ilesia foi declarada monumentu nacional el 15 de xunu de 1983 .La Ponte del Hacho, asitiáu nel camín escontra Alamedilla d'estructura metálica. Foi construyíu aproximao ente 1886-1895. El 22 de marzu de 1898 quedó abiertu a la esplotación pública'l tramu entendíu ente les estaciones de Alamedilla-Guadahortuna a la de Alicún, en que'l so trayeutu construyir el mentáu acueductu. La Ponte del Hacho, ye una obra dispuesta transversalmente sobre un ampliu valle. Consta básicamente de tres tramos y ta sofitáu por once pilastres , siete de fierro y cuatro de piedra, al pie de un estribu de piedra en cada unu de los sos estremos. La so estructura ta realizada con pieces d'aceru laminadas en caliente y xuníes ente sigo por aciu roblones remachaos .De construcción más recién (1999) ye reseñable tamién el Paséu de la Bombilla que coles sos xardineres, árboles y arcos vien siendo llugar d'alcuentru y esfrute de los vecinos d'esta Villa.

Fiestes editar

En Guadahortuna celébrase la Fiesta Mayor, n'honor a Ntra. Sra. de Loreto, siendo'l fin de selmana más próximu a los díes 14 - 17 de setiembre.

Esisten tamién costumes como les fogueres que s'encender en cualesquier parte del pueblu la nueche de la Candelaria na que los vecinos, amás de prestase, quemen toos aquellos oxetos vieyos que guarden en casa.

El día 9 de marzu celébrase'l día de la fundación del pueblu. Siendo esta fecha fiesta llocal. Nel añu 2005 celebróse'l 5 centenariu.

El día de San Isidro, 15 de mayu, dende va dellos años vien celebrándose una romería n'honor al Santu.

Gastronomía editar

{{VT|Gastronomía de la provincia de Granada Famosos son pola so exquisitez el pucheru de la matanza, los felpeyos con llebre, el aurio, la perdiz escabechada, el potaxe de vixilia, el choto al ajillo, la olla xitana, les migues de pataques acompañaes con melón, llonganiza y xamón, los Nochebuenos y la lleche frito.

Cortixos editar

Esisten numberoses cortijadas cercanes ente les que destaca El Navazuelo, onde se celebren les fiestes de San Antonio con procesión y fueos artificiales.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

ideal.es (5 d'ochobre de 2012). «Conceyal del PSOE, nueva alcaldesa de Guadahortuna col sofitu de conceyal del PP» (castellanu).

Enllaces esternos editar