Jódar

conceyu de la provincia de Xaén (España)

Jódar ye un conceyu español asitiáu nel centru-sur na provincia de Jaén, comunidá autónoma d'Andalucía, a 647 metros d'altitú na falda del cuetu de San Cristóbal, dientro de la Serrezuela, una estribación al norte del macizu de Sierra Mágina. Tien un allugamientu privilexáu, nel centru de la metá meridional de la provincia, a un pasu de les ciudaes Patrimoniu de la Humanidá, Úbeda y Baeza; según del parque natural de Sierra Mágina y el parque natural de Cazorla, Segura y les Villes, declaráu esti postreru Reserva de la Biosfera pola UNESCO.

Jódar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Xaén
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Jódar José Luis Hidalgo García
Nome oficial Jódar (es)[1]
Códigu postal 23500
Xeografía
Coordenaes 37°50′27″N 3°21′18″W / 37.8407°N 3.3549°O / 37.8407; -3.3549
Jódar alcuéntrase n'España
Jódar
Jódar
Jódar (España)
Superficie 148.78 km²
Altitú 647 m
Llenda con Baeza, Úbeda, Cabra del Santo Cristo, Huelma, Bélmez de la Moraleda y Bedmar y Garcíez
Demografía
Población 11 449 hab. (2023)
- 5822 homes (2019)

- 5845 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Xaén
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 76,95 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Jódar, ye'l conceyu más pobláu de la contorna de Sierra Mágina y cabecera de la mesma. Pola so situación al noroeste de la contorna, ye puerta d'entrada a la contorna de Sierra Mágina límitrofe cola provincia de Granada al sur. El so términu municipal tien una estensión de 149,33 quilómetros cuadraos y ta bañáu pelos ríos Guadalquivir, Jandulilla y Regueru de la Condesa.

Xeografía editar

Situación editar

La ciudá de Jódar, asitiada nel centru-sur de la provincia de Jaén, ye Puerta de la Contorna de Sierra Magina. El términu municipal tien una estensión de 149,33 km². El nucleu asítiase na falda del Cuetu de San Cristóbal, dientro del macizu montascosu de la Serrezuela de Jódar y Bedmar, a 627 m d'altitú.

Noroeste: Baeza Norte: Guadalquivir, Úbeda y Baeza Nordeste: Úbeda
Oeste: Bedmar y Garcíez   Este: Úbeda y Cabra del Santo Cristo
Suroeste Huelma y Bélmez de la Moraleda Sur: Huelma, Cabra del Santo Cristo y Belmez de la Moraleda Sureste: Cabra del Santo Cristo

Llatitú en graos decimales: 37.833. Llargor en graos decimales: -3.35

Coordenada X UTM Fusu 30: 469200. Coordenada Y UTM Fusu 30: 4187450.2. Fusu UTM: 30. Cuadrícula UTM: VG68. Llatitú en graos, min y s: 37, 50, 0. Llargor en graos, min y s: -3, 21, 0. Códigu Ine: 23053. Fueya del MTN 1:50000 : 948[2]

Orografía editar

Na metá norte atopen los montes de Cuetu Gordu, Serrezuela de Jódar y Bedmar (Cuetu de San Cristóbal) y Cuetu Nando o Hernando y na metá sur los de la Sierra de la Cruz, de la Golondrina o Miramontes, Talaya, Altarillas, Carboneres y Dos Hermanas. Ente ellos enmárquense estrechos valles y amplios llanos, dende'l cascu urbanu escontra'l norte y l'este, una y bones el restu ye de trabancosa topografía.

Señálense como zones agrícoles llanes: Deveses del Príncipe, Heredá de los Olivos, Cipreses, Obispu, Llanu Molín y Llanu de Quesada; y con topografía quebrada salvu expeciones: La Partición, Salinas, Cañada de los Habares, Arroturas.[2]

Les principales altitúes del términu son los picos Carboneres (1.511 m), la sierra La Golondrina (1.258 m), la de Jódar (1.200 m) y les Altarillas (1.066 m).

Clima editar

El clima de Jódar ye de tipu mediterraneu continentalizado, con branos secos y templaos ya iviernos frescos. El clima se encuendra na variante Csa (clima mediterraneu de branos templaos), clima de les olivares, d'alcuerdu al sistema de clasificación climática de Köppen-Geiger, carauterizáu como un clima subtropical con branos templaos y secos ya iviernos húmedos y moderaos. La temperatura mínimu pueden llegar a -2/-1°C pel hibiernu y máximes d'hasta 42°C pel branu. El mes más calorosu ye xunetu y el más fríu xineru. Les temperatures medies varien mientres l'añu n'aproximao 19°C. La temperatura medio añal en Jódar atopar a 15.8°C.

La precipitación ye de 474 mm al añu. El mes más secu ye xunetu, con 5 mm,. El mes nel que tien les mayores precipitaciones del añu ye marzu, 66 mm. La diferencia na precipitación ente'l mes más secu y el mes más lluviosu ye de 61 mm.[3]

Hidrografía editar

Ta travesáu de sur a nordeste pol ríu Jandulilla, al norte pol ríu Guadalquivir y nel centru pol Regueru Cañaveral. Anque en dellos llugares apruz el Cretáceo, el términu ye xeneralmente quebráu, con ondulaciones y pendientes que determinen la formación de montes y ribayos, cárcavas y quebraes bien acentuaes.[2]

Al norte del conceyu atopen trés banzaos que bañen esta zona del términu municipal: Doña Aldonza, Pedro Marín y Ponte de La Zarrada.

Ecoloxía editar

Flora Nestes

sierres predomina la vexetación mediterránea na que ye frecuente la encina, a la que se contrapone la vexetación de los cuetos de la zona norte de Jódar. Na vega del Jandulilla abonden los espartales frutu del abandonu del cultivu de la cebera poles escases agües. Xunto al espartu desenvuélvense los albardinales, el saladillo o cenizo, vexetación propia de zones subdesárticas, l'alcaparra y la retama, ente otra vexetación esteparia. Nel intre del ríu Jandulilla son abondosos los tarays, adelfas, adelfillas, la caña común y los cañaverales ente la flora principal.

Güertu de la Cora
Allugáu en plenu centru urbanu, tratar d'un güertu únicu qu'alluga la recuperación de más de 400 tipos de granes y plantes que se daben por sumíes. Atópase xestionáu por un coleutivu ciudadanu altruista, que dende'l corazón de Sierra Mágina convirtióse nun pervalible reservorio de plantes madre recuperaes de la estinción. Ente los sos estraños cultivos atópase'l llimón de Xudea, que puede algamar el tamañu d'una sandía; la habichuelilla d'a metro con vainas que superen esi llargor; y la figal rayada, una especie autóctona que se creía perdida dende la Edá Media. Nesti espaciu agroecológico cultívense especies vegetale úniques n'Europa y el mundu.[4]
Fauna De la fauna llama l'atención

les aves espartales, ente elles, aves granívores como la cogujada, la calandria, totovía, la terrera común, amás de dalgunes que s'atopen en peligru d'estinción, como la ganga ortega. Esti tipu de fauna, puede atopase nel Parque Zoolóxicu de Sierra Mágina, allugáu nes proximidaes del ríu Jandulilla.

Historia editar

Los nicios de poblamientu más antiguu remontar al III mileniu e.C. A mediaos del primer mileniu e.C. detéctase la presencia de la cultura ibérica con presencia de restos micénicos. El poblamientu de la redoma del cascu urbanu de Jódar se documenta dende la prehistoria, siendo'l xacimientu de Les Quebraes, el más antiguu conocíu, fecháu nel calcolíticu escontra'l III mileniu e.C.

Son abundantísimos los restos de dómina íberu-romana siguiendo'l cursu del ríu Jandulilla (Cortixu los Fierrales) la llábana funeraria empotrada na Parroquia de l'Asunción ye de l'antigua Villa de Xandulilla o Villa de Félix (Cuetu Castillejo), otros xacimientos son los de la Llomba del Perru, Cortixu del Álamu nel que s'atopó la llamada Esfinxe del Jandulilla, Cuetu de la Talaya, el Ribayu de la Cascoja,Talaya del Arcipreste, Los badullos de doña Jacinta y Mirador de Monterrobledal .

Mientres la Edá Media, la redolada de Jódar siguió intensamente pobláu por diversu asentamientos islámicos compuestos por delles alquerías y un castiellu abellugo. El topónimu de Jódar considerar d'orixe preárabe, significando'l so orixe íberu " monte montiegu", que va derivar nel árabe Shawdar y que va acastellanar en Xódar, anguaño Jódar, anque otres fontes aseguren que Shawdar ye un nome propiu de varón n'árabe.[5] Nel sieglu X yera consideráu como un importante nucleu urbanu y considerábase xunto col actual Garcíez como unu de los principales productores d'aceite de Jaén. Colos musulmanes, Jódar, llamada Saudar, foi capital mientres un tiempu de la cora de Xaén. Convertida en centru políticu, edificóse una gran Mezquita-Aljama sostenida por columnes de mármol, tando arrodiada de fértiles güertes y xardinos. Apaez una inscripción que reza: "Si hat biun alquim reibum, macale mion".

Ente 1227 y 1229 produzse la conquista cristiana de la ciudá, al cargu de les tropes castellanes de Fernandu III. Adulces la ciudá foi creciendo n'importancia y población de forma que, en 1272, Alfonsu X da a Jódar el títulu de Villa Lleal y el Fueru de Lorca. A lo llargo del sieglu XV la Villa tuvo vario dueños: los Condestables Dávalos y Iranzo, los Zúñiga y los Girón. En 1485 los Reis Católicos crearon el Mayoralgu de Jódar, apurriéndolo a Día Sánchez de Carvajal, el so guarda mayor.

Llevántense ilesies y edificios públicos, y la industria del espartu favorez la prosperidá de munchos de los sos habitantes. Un fechu tráxicu, sicasí, va asoceder en 1520 -ó 1521, según otres fontes-: Jódar ye asaltada por Alonso de la Cueva, quien venga asina la muerte del so padre Luis de la Cueva, señor de Solera, a manes del señor de Jódar, Diego de Carvajal. A resultes d'esti ataque, el castiellu ye amburáu. Magar ello, la Villa rápido llogra recuperase y siguir cola so crecedera.

El sieglu XVII, al contrariu que'l precedente, ye una dómina de depresión, que se va caltener mientres los dos centuries siguientes: el fame secular, la emigración obligada y una tarrecible epidemia de peste asocedida en 1681 amenorguen drásticamente la población.

La población llegó a doblar el so númberu nel sieglu XIX, lo qu'acarretó problemes de masificación, falta de viviendes y escasez de cualificación na mano d'obra. Munches families pasaron a vivir en cueves insalubres, formando auténticos barrios marxinales.

Gracies a los nuevos plantíos d'olivar por toa España que tiren de la industrial del espartu, la ciudá vuelve vivir una puxanza inigualable, lo que fizo qu'afluyeren a la Villa miles d'emigrantes de toa España en busca d'un emplegu.

El sieglu XIX foi una dómina difícil. La escasez de tierra y l'escesu de población dieron llugar a revueltes y disturbios. Jódar abrazó'l lliberalismu, escoyendo en 1808 el so primer Conceyu democráticu. Mui cerca, nel llamáu Cuetu Luengo, Riego foi vencíu na que sería la so última batalla (1823). El Marqués-Conde de Salvatierra, propietariu de la villa, vese obligáu por un pleitu en 1848 a dexar tierres a quien nun les tener, anque los socesivos incumplimientos van provocar fuelgues y disturbios mientres les décades siguientes.

Los años finales del sieglu XIX y les primeres décades del XX van ver la llegada del ferrocarril y la construcción de nuevos y meyores accesos per carretera. Con ello lleguen a Jódar nuevos emigrantes, lo qu'intensifica los problemes derivaos de la falta de trabayu y vivienda, pese al surdimientu de nuevos barrios. Superada la cifra de 10.000 habitantes, Alfonsu XIII concede a la Villa yá en 1919 el títulu de ciudá y al so Conceyu'l de Ilustrísimo.

Na década de los 60 del sieglu pasáu, el surdimientu de nuevos materiales supón el cayente definitivu del espartu y, con ello, la decadencia de la ciudá. Produzse agora un fuerte éxodu migratoriu, que fai que Jódar pierda población. Adulces, sicasí, les diverses polítiques de corte social fueron esaniciando nes últimes décades el problema de la vivienda marxinal, anque entá siguen presentes una elevada tasa de paru y la temporalidá de los trabayadores, pendiente de resolver.

Hasta mediaos del sieglu XVIII, la producción del espartu fai que la economía de los vecinos espollete, aportando a esta l'actividá mayoritaria de la población mientres décades. Dende finales del sieglu XIX produció un activu asociacionismo, movimientos sociales y lluches de clase hasta la Guerra Civil y la dictadura franquista. Tres la democracia, el movimientu reactivóse - protagonizando'l Partíu Comunista l'impulsu y la direición del mesmu - y, anque ensin llogros definitivos, contribuyir a l'aplicación de polítiques gubernamentales de calter social. La llocalidá trata de diversificar la economía mendiante la terciarización y los servicios, dempués del fracasu de la reforma agraria prometida y non aplicada, y entá güei día'l so principal problema ye l'emplegu precariu agrariu, la falta d'estabilidá y el desemplegu.

Población y ordenación urbana editar

Demografía editar

Jódar sufrió'l fuerte éxodu demográficu acaecíu de forma xeneralizada dende los años 50 del sieglu pasáu, anque con una perda de población en socesives xeneraciones non tan importante como nel restu d'Andalucía o España. L'analís de la dinámica de la población de los últimos años amuesa que dichu descensu siguió pero yá non de forma tan acusada como antaño, llegándose inclusive a tases d'equilibriu qu'oldeen cola evolución positiva de les tases añales de crecedera permediu de la población de la provincia de Jaén o del conxuntu d'Andalucía, cercanes al 1%.

Dende la década de los 60 del pasáu sieglu, el conceyu algamó la so máxima población con 14.533 habitantes . A lo llargo de les siguientes décades, al traviés de progresivos amenorgamientos, llegar a una población actual estabilizada en redol a los 12.100 habitantes.[6]

Gráfica d'evolución demográfica de Jódar ente 1900 y 2013
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

La población del conceyu carauterizar por ser relativamente nuevu, concentrándose'l gruesu de la mesma nos intervalos d'edaes de 20 a 50 años, indicativu de que nun esiste un marcáu éxodu rural ente los mozos, esistiendo una población potencialmente activa nel conceyu.

El datu más llamativu de la población de Jódar correspuende al estratu d'edá entendíu ente 0 y 17 años. El 22,50% de la población son menores d'edá, siendo'l tercer conceyu de la provincia en concentrar más población nesta franxa, por detrás de La Guardia de Jaén y Mengíbar. Amás, superando la media provincial (19,22%), d'Andalucía (19.6%) y España (17,7).

Contorna y pedaníes editar

La ciudá ye capital como centru alministrativu de la Contorna de Sierra Mágina, integrada por 14 conceyos con una superficie de 1389,4 km² y una población de 42.172 habitantes (INE 2007). Una parte significativa del territoriu forma parte del Parque Natural de Sierra Mágina.

Na actualidá, el conceyu de Jódar ta formáu por un solu nucleu de población. Anque, a 1 km escasu atópase la Urbanización Les Glories.

Urbanismu y barrios editar

Jódar, llugar estratéxicu nel pasu d'Andalucia Oriental y Granada escontra'l pandu, foi un llugar históricamente bien allegáu. El so alcazaba, controlaba ésta ruta tan importante, redolada a la cual foise aniciando la ciudá. Por ello, Jódar foi creciendo a lo llargo de la histórica carretera, surdiendo les postas, les tabiernes y les tiendes pa dar serviciu a los exércitos y viaxantes que caminaben de Castiella escontra'l Reinu de Granada.

El barriu más antiguu, redolada a l'alcazaba y el so castiellu llámase Andaraje, (Andaraxe), que tuvo'l so apoxéu entorno al s. XVI. Dempués, y pola tradición del llugar, como n'otros sitios de Andalucia Oriental, gran parte de la población empezó a ocupar les cueves de les faldes de la sierra, al ser una manera de vida más económicu y modestu, surdiendo un barrio-cueva, Vistalegre, qu'acoyía a gran población.

Otros barrios que surdieron muncho depués fueron el del Canónigu Arroquia y el del Ejido, nel sieglu XX, hasta entós había que remontase a finales del sieglu XVI cuando se construyó la cai Barrionuevo en Andaraje.

La construcción del Barriu de La nuesa Señora de Fátima, surdió cola idea de desaniciar el problema de les viviendes-cueva nes que vivíen, en condiciones infrahumanes, miles de Galdurienses, según dar trabayu a la gran cantidá d'obreros, naquellos difíciles años de la posguerra, marcaos pola fame y l'esraizadura social, con una decadente industria espartera y un clima adversu, sumólos más y más penalidaes, nuna población que rondaba los trelce mil habitantes. N'apenes 50 años la ciudá dobló'l so cascu urbanu empecipiando la so espansión escontra'l Sur, buscando un terrén muncho menos accidentando.

En 1954 añadióse'l nuevu Barriu del Consuelo Menor, dempués los del Patronatu Comunal “San José” y la "Obra Sindical de San Relicariu".

Socesivamente surdieron los Barrios de la Constitución y Esperanza Sur, coles sos múltiples ampliaciones,viviendes de proteición oficial, según un bon númberu de nueves cais aledañas, colexos ya instalaciones de too tipu como arquetes,pozos de desaguadoriu de les agües negres, jamileros a les entrada del pueblu y les sos correspondientes midíes correutores.

Política y alministración municipal editar

L'alcalde de Jódar ye la máxima autoridá política del conceyu de dichu conceyu. Acordies cola Llei Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral, l'alcalde ye escoyíu por una corporación municipal de 17 conceyales. Por aciu les eleiciones municipales que se celebren cada cuatro años, los conceyales son escoyíos por sufraxu universal de los ciudadanos de Jódar con derechu a votu. Na mesma sesión de constitución de la corporación dar# en la eleición d'alcalde, pudiendo ser candidatos tolos conceyales qu'encabecen les sos correspondientes llistes. El candidatu proclamáu electu ye'l que llogra la mayoría absoluta de los votos emitíos polos conceyales presentes. Si nengunu d'ellos llogra dicha mayoría ye proclamáu alcalde'l conceyal qu'encabece la llista más votada.

Resultaos Eleiciones Municipales de 2015 en Jódar.[7]
Partíu políticu 2015
% Conceyales
       Partíu Socialista Obreru Español (PSOE-A) 58,54 11
     Izquierda Xunida (IULV-CA) 19,86 3
      Ganemos Jódar (GJ) 8,85 1
       Partíu Andalucista (PA) 6,06 1
       Partíu Popular (PP) 5,69 1

Dende les primeres eleiciones municipales democrátiques en 1979, la ciudá de Jódar foi gobernada por distintes partíos d'espectru izquierdista o centru-esquierda. Mientres la etapa democrática la ciudá de Jódar foi participe de dellos pactos políticos. Nel añu 2007, l'empate a 8 conceyales ente PSOE, llista más votada, y Izquierda Xunida (España) dio la llave de gobiernu al únicu conceyal del Partíu Popular, favoreciendo un polémicu pactu ente la formación d'IX y el conceyal del PP. D'esta miente, IX volvió gobernar el consistoriu nuevamente mientres cuatro años y arrampuñó al candidatu del PSOE l'alcaldía.Nes eleiciones municipales de 2011, el Partíu Socialista Obreru Español consiguió una amplia mayoría absoluta que-y dexa gobernar en solitariu nel conceyu. Nel añu 2015, esta mayoría absoluta ampliar col llogru d'un conceyal más que nos anteriores comicios, de la mesma entraron a formar parte del consistoriu Ganemos Jódar y Partíu Andalucista.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Cristóbal Jiménez Ramírez PCE
1983-1987 Manuel Gómez Ortega PSOE  
1987-1991 Francisco Moreno Latorre PSOE  
1991-1995 Faustino Garrido Rivera PSOE  
1995-1999 José Luis Angulo Navarro PCPA
1999-2003 José Luis Angulo Navarro IX
2003-2007 José Luis Angulo Navarro IX-BOCA
2007-2011 José Luis Angulo Navarro IX-  PP
2011-2015 José Luis Hidalgo García PSOE  
2015-2019 José Luis Hidalgo García PSOE  
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Vista del castiellu dende la so base

Patrimoniu cultural editar

Conxuntu Históricu-Artísticu editar

El 9 d'avientu de 2014 inscribir nel Catálogu Xeneral del Patrimoniu Históricu Andaluz como Bien d'Interés Cultural (BIC). El Conxuntu Históricu-Artísticu de Jódar toma les redolaes de la Ilesia de l'Asunción, del Castillo y les cais: Juan Martín, Alhorí, Isabel la Católica, Plaza d'España, Plaza del Castillo, Conde Salvatierra y Alcázar. Nes mesmes puédense ver edificios tradicionales de la rexón y el so peculiar trazáu urbanu. A toa esta zona conocer nos sieglos XVI y XVII como la Villa Vieya.[8]

Barriu d'Andaraje
Al norte de la ciudá atopa'l popular Barriu d'Andaraje, que vien del términu árabe rueda de molín sobre la que xiren los arcaduces y que sirvía pa regar les cercanes güertes. Dende la Plaza de San Marcos, onde va sieglos tuvo la Ermita d'esti nome xunto a la Puerta de les muralles, llamada de Toledo. o de Baeza. Nel centru de la Plaza alza un calvariu, sobre espodada columna, cola Imaxe d'un Crucificáu. Siguimos pela cai Juan Martín edifíquense interesantes Cases historicistes d'estilu clasicista. Na Plaza Don Manuel Agudu Gimena, conocida como Plaza del Pilón, atópase un antiguu llavaderu onde se topaba la conocida Fonte del Llugar, marcada por una guapa historia de amoren el sieglu XIV una guapa historia d'amor.[9]
Hasta finales del sieglu XIX, el barriu tuvo abarganáu poles primitives Muralles, según diverses güertes y dellos barrios marxinales de cueves: Ribayu Fondu, El Pocico, o San Marcos. Entá pueden visitase delles viviendes-cueva, na zona del Pocico.
Callejuelas
Poles estreches callejuelas, puede aportase al castiellu pola empinada y típica escalera de la cai Alhorí (que'l so nome significa tenada), con bellos xardinos. Pasando la Puerta del Aire del sieglu XII, apréciense restos de les muralles de la ciudá. Una de les cais típiques de la provincia, la cai Isabel la Católica abrir so los arcos de los contrafuertes de la Ilesia.[9]
Castiellu de Jódar
Nel nucleu históricu de la llocalidá caltién un castiellu yá documentáu nel añu 860. Sicasí, sábese que'l castiellu fundir nadómina ibérica, tal que atestigüen les inscripciones atopaes n'unu de los sos sillares, polo que se considera a efeutos históricos y documentales el más antiguu de toa Andalucía.
Tamién foi la corte y capital d'una Taifa propia y de la Cora de Jaén mientres munchos años, al ser Swaudar la so capital. Tien dos torres d'homenaxe, una d'orixe árabe y otra llevantada polos cristianos, anque los adarves y muralles de la contorna tán casi sumíos. Esta fortaleza foi residencia de los señores de la llocalidá hasta 1870.
En 1619 el rei Felipe III crea'l Marquesáu de Jódar, siendo'l castiellu residencia de los Marqueses dende 1670, tenía'l Castiellu una Capiya dedicada a la Inmaculada Concepción, unos amplios establos con pesebrera de piedra, y un corredor con una amplia bodega. Nesti castiellu siguió la residencia de los señores de la llocalidá hasta 1870. Mientres la ocupación francesa foi cuartel militar, siendo la so última función como Hospital de griespos a finales del sieglu pasáu.
Una de les torres, la torre Sur, foi restaurada na década de los ochenta y na actualidá ye'l Centru de Receición ya Interpretación del parque natural de Sierra Mágina. Foi declaráu monumentu históricu en 1985. Nel añu 2013 foi restaurada la torre Norte, habilitándola mobiliariamente pa recrear y dar a conocer la historia del Castillo y del conceyu.
Parroquia de L'Asunción
De fachada renacentista clásica, de la escuela vandelviriana, ye'l principal templu de la llocalidá, data de finales del XVI, momentu nel que se construyó sobre la cortil d'una antigua ilesia de Santa María que de la mesma s'atopaba sobre la mezquita mayor. De grandes proporciones, ye de planta de cruz llatina con capiyes ente los contrafuertes. Cubierta de bóveda de cañón y cúpula sobre pechina nel cruceru. El cruceru, el presbiteriu y la capiya mayor son de 1775.
La formosa torre ye obra de Juan de Aranda (1640) decorada con escudos episcopales. La portada ye neoclásica de fines del XVIII obra de Manuel Caballero, una de los meyores de la provincia poles sos airoses proporciones.
Empotrada nel muriu, tópase la pervalible 'inscripción Íbero-llatina de Galdur' ciudá mitolóxica y trubiecu antiguu de Jódar, ye del sieglu I. e. C. Esta práutica —bien conocida n'obres de factura renacentista— sirvía pa emponderar l'antigüedá clásica, onde esti estilu arquiteutónicu atopaba los sos raigaños.
Plaza d'España
Caltién bellos edificios historicistes en cais emblemátiques, d'estilu clasicista. Una d'estes edificaciones ye la conocida como Casa de les Mesa de 1875, caltién bellos escudos heráldicos y bistechu con escenes de dragones y peces. La fachada del Conceyu centra la Plaza n'estilu rexonalista del añu 1927, con columnes salomóniques y bella galería arcada pal Salón de Sesiones.

Tamién s'atopa un edificiu conocíu como el Sindicatu, o La Central por ser l'antigua sede de RENFE, con bellísimos salones pintoresquistas con falsos artesonados y frescos, el so estilu ye rexonalista, con medallones con perfiles de soldaos y arcaes de lladriyu coloráu y granitu, construyíu en 1929, en mala traza de caltenimientu. Por detrás atópase l'antiguu teatru PRINCIPAL, de 1930, anguaño sigue zarráu. Nos xardinos de la Plaza atopen cuatro magníficos bustos en bronce (1970) de dellos próceres nacionales del sieglu XIX: Unamuno, Ortega y Gasset, Ramón y Cajal y Marañón.

En 2004 foi reconstruyida con dellos restos que quedaben l'antigua Fonte Principal de los trés caños, realizada en 1777, siendo orixinal el pedestal de la cruz del añu 1612, que recuerda les lleendes locales, como que el meyor agua yera la del centru por ser el cañu del Señor, al tar so la cruz y los de los llaterales yeren los caños pa los xudíos, poles mázcares grotesques. Esta Fonte confundir cola famosa “Fontana de Xodar” que yera la de la Plaza del Pilón, sumida.[9]

Otros monumentos d'interés editar

  • Iglesia-Santuario del Cristu de la Misericordia: Construyir en 1700 sobre la Ermita de Santa Isabel. Ye d'una sola nave. Ellí venérase una magnífica talla del Cristu de la Misericordia del sieglu XVI. Destaca tamién una pila bautismal de 1660.
  • Ermita de La nuesa Señora de Fátima: Asitiada na barriada de Fátima, al sur del nucleu urbanu. Nel añu 1960, la diócesis de Jaén aprueba l'acta pa la construcción de la Parroquia. La ermita construyir con fondos de los habitantes del pueblu. Nel so interior venérase la maxestosa talla de la Virxe de Fátima, que procesiona cada 13 de mayu peles cais de la so feligresía.
  • Ermita y campusantu históricu de San Sebastián: el decimonónicu Campusantu Municipal de San Sebastián, ye consideráu como unu de los meyores de la provincia, conserva interesantes panteones d'escultores italianos de finales del sieglu XIX. La so construcción data de 1893 y nel centru, ente xardinos y cipreses centenarios, atópase la Ermita de San Sebastián, realizada en piedra según diseñu de Justino Flores, como tou la cortil, con una elegante espadaña, nel so interior atopa una magnífica Doliosa del cordobés Martínez Cerrillo, según otres Imáxenes. Interesantes son delles obres de rejería y llabra de mármol.
  • Ermita de San Isidro Llabrador: Construyida nuna bella paraxa, en 1955.
  • Casa del canónigu Arroquia: Frente a la ilesia de la Misericordia. Ye una casona d'estilu oriental, y tien un bellísimo patiu andalusí, única na provincia.
  • Talaya de los Pinares: (BIC) Trátase d'una de les múltiples torres del sistema de vigías qu'arrodiaben la ciudá hasta la edá media. Ésti monumentu atópase en mala traza de caltenimientu.
  • Molín de Marcón y paraxa del regueru El Cañaveral: Molín fariñeru construyíu en 1801, construcción que se caltién de mampostería con arcu de lladriyu de mediu puntu. En redol al mesmu hai una paraxa de gran guapura col regueru del Cañaveral, unu de los mayores adelfa-yos de la provincia.
  • Fábrica de farines el Patrociniu: Na estación de Jódar-Úbeda, tenemos una xoya industrial del sieglu XIX, los restos de la fábrica El patrociniu, cola so enorme fachada de piedra, la so vetusta maquinaria y les sos ventanes d'estilu inglés. Tenía una capiya amiesta. Sufrió una quema en 2012 que la arruinó.

Patrimoniu natural editar

Espacios protexíos editar

Parque natural de Sierra Mágina
Con una superficie de 19.900 Has, estender a nueve de los sos dieciséis conceyos. El picu Mágina, con 2.167m, ye la cota más alta de la provincia de Jaén. Esta especial orografía da como resultáu una riqueza y diversidá paisaxística xunida a otros factores como la representatividá de los sos ecosistemes o la singularidá de la so flora y fauna, declaráu en 1989 como Parque natural de Sierra Mágina. Con más de 1.290 especies vexetales catalogaes que se distribúin en pisos en función de l'altitú, dalgunes d'elles reinales y acutaes a esti macizu. Nos sos cumes atópense tamién les mayores poblaciones del mundu de Arenaria alfacarensis, Crepis granatensis y Lithoda nítida. Amás tien, una gran riqueza faunística, catalogándose siquier 240 especies de vertebraos, la mayoría d'elles protexíes por llexislación d'ámbitu européu, nacional o rexonal; atopándose dalgunes en peligru d'estinción (cabra montés, llobu cerval ibéricu, águila pescadora, avetoro, fumeral común).
El parque natural, resulta aparente pa la conocencia del mediu natural y pa la práutica de deportes de baxu impautu en contautu cola naturaleza. Hai de solliñar zones de gran interés ecolóxicu, como los paisaxes subdesérticos y les güelgues del banzáu de Pedro Marín, al norte; y los espartizales.[10]
Paraxa Natural Altu Guadalquivir
Con una superficie total de 663 hai, alcontrar al norte de Jódar. Integráu por trés banzaos (Pedro Marín, Doña Aldonza y Ponte de La Zarrada) y el tramu de ríu entendíu ente ellos, esti espaciu foi consideráu como Zona Húmeda d'Importancia Internacional pola Sociedá Española d'Ornitoloxía y l'antiguu ICONA. A lo llargo del ríu, esti espaciu natural entiende desenvueltos montes de ribera xunto a estenses formaciones de vexetación palustre, mesma d'agües someres, casu de la enea y el carrizu. Xunto al ríu atópase, la Estación de Ferrocarril de Jódar-Úbeda y les construcciones qu'antaño constituyeron nucleu de población. Una d'estes edificaciones, la Fábrica de Farines, supón un escelente exemplu d'arqueoloxía industrial.[10]

Otres paraxes editar

Los Pinares
Esti monte foi dau al pueblu polos Reis Católicos. Apartaz del pinu carrasco dende tiempu inmemorial y llugar d'intenses repoblaciones forestales a lo llargo del sieglu XX, esti monte ye güei un espaciu natural d'especial guapura. Nel so interior esiste una área recreativa, “La cueva de Jeromillo”, equivocadamente llamada agora de “Miguelico”, y pueden visitase otres cueves, arrexuntaes en troglodita ciudadela, onde habitaben los antiguos trabayadores d'esta zona. Los Pinares son, tamién, allugamientu d'importantes xacimientos arqueolóxicos.[10]
Fonte Garcíez
Al pie de la Ermita de San Isidro Llabrador, álzase una área recreativa de pinares, llavaderu y fonte con merenderos, cocines y arboláu. Atopar al norte de la ciudá y apuértase per un camín asfaltáu, a más de dos quilómetros del cascu urbanu y ye bien frecuentáu'l 15 de mayu onde se celebra una típica Romería.[10]
Pilar de la Devesa
Al pie de la carretera de circunvalación y xunto a la Sierra de Miramontes, conocida como La Cuerda, atópase esta paraxa y fonte. Orixinariamente utilizábase como bebederu y llavaderu públicu. Dende esti puntu y siguiendo el camín que xube a la sierra acolumbren vistes úniques de la ciudá, el Valle del Guadalquivir y la Llomba.[10]
Les Quebraes
Nesti paraxa atopa'l más estensu espartal d'llanura que persiste na provincia de Jaén. Sigue siendo un esponente del paisaxe estepario y de la importancia qu'en Jódar tuvo la recueya y manufactura del espartu. Esta zona alluga orixinales formes de vida montesa. La ortega ye un calo exemplu d'ello, especie bien escasa n'Andalucía y desaxeradamente orixinal nel contestu européu.[10]
Ribayu Cañaveral
Atópase xunto al antiguu Camín Real a Granada, El Paso. Pobláu de adelfas y xuncos, puede reparase les ruines de dellos molinos fariñeros, como'l de Marcón.[10]

Parques y xardinos editar

Les zones verdes del conceyu suman un total de 78.170 m², de los que 78.020 m² son al campu, suponiendo esta superficie un total de 6,45 m² por habitante de Jódar.

  • Paséu 1º de Mayu: consideráu como'l pulmón verde” de Jódar, ta documentáu dende finales del XVIII, ente'l so xardinos atopa'l monumentu en bronce al pernomáu oculista Juan Martín realizáu por Jacinto Figales.
  • Plaza de Fátima: d'estilu rexonalista, empedriada pa convertila en zona piatonal nel añu 2014. Nel centru de la plaza atopa la Ermita de La nuesa Señora de Fátima.
  • Parque de Trascastillo y la Torre Vigía de la Talaya: dende onde pueden contemplase impresionantes vistes de la provincia. Amás puede visitase el Aula de Naturaleza "Dr. Félix Rodríguez de la Fuente"
  • Plaza Picasso.
  • Parque de Sanabria.
  • Parque Navas de Tolosa.
  • Plaza Nueva.
  • Xardinos calle Méndez Núñez.
  • Parque calle Vista.
  • Xardinos calle Tarifa.
  • Parque d'Educación Vial.

Economía editar

Jódar ye una ciudá agrícola, anque con un altu grau de terciariación por subdesarrollu del sector industrial. La olivar ye'l principal recursu económicu, que espandióse maraviosamente, al empar que los planes d'estensión del regadío. La emigración temporera sigue siendo un necesariu recursu económicu pa la so población.

La ganadería sumió nos últimos años, anque persisten delles cabañes de ganáu lanar y cabrío, lo mesmo que de avicultura y cunicultura. La puesta en marcha d'invernaderos y los plantíos d'espárragu blancu fixeron d'esti sector unu de los más prósperos, esistiendo importantes fábriques de productos hortofrutícolas y conserves con estensos plantíos en "El Chantre", pero la falta d'interés y profesionalidá frente a la turbulencia de los mercaos, la mala xestión y l'escasu interés asociativu, acabó por non dar los resultaos esperaes.

El sector industrial amenorgar a talleres de confección testil y de materiales de construcción, esistiendo pequeñes empreses familiares dedicaes a la fabricación d'otros productos. Cola realización del Polígonu Industrial del Canónigu, según la implantación de dellos programes comuñales de autoempleo, pretende estendese l'actividá económica.

El sector servicios ye unu de los más florecientes y que más puxanza tuvo nos últimos años, la cai Xeneral Fresneda ye'l centru comercial de la ciudá, pudiendo adquiriera casi tolos productos esistentes nel mercáu.

Servicios públicos editar

Suministru editar

Agua potable El

suministru d'agua potable a Jódar realizar la Empresa Municipal d'Agües, Agües de Jódar. El suministru a la ciudá procede del acuíferu de Jódar-Bédmar.

El nucleu tien una Estación de Tratamientu d'Agües Residuales que les sos carauterístiques, según la publicación de la Xunta d'Andalucía ye: un sistema de depuración con llagunes anaerobies y llechos bacterianos, capaz de tratar 15.614 habitantes equivalentes. El caudal d'agües depurada xube a 2.810 m³/día.

Enerxía La distribución

de la eletricidá en Jódar realizar Endesa-Distribución, del grupu Endesa, qu'absorbió a Sevillana de Lletricidá nos años 1990. Tanto la llocalidá como la provincia abastecer de combustibles derivaos del petroleu (gasolina y gasóil) dende les instalaciones d'almacenamientu que la Compañía Loxística d'Hidrocarburos (CLH) tien en Córdoba. El tresporte del combustible dende ta ciudá a les gasolineres, realizar por aciu camiones cisterna, yá que la empresa CLH tien alcordaos contratos de servicios loxísticos pal usu de les sos instalaciones cola mayor parte de los operadores (gasolineres) qu'hai na provincia.

Educación editar

Jódar ufierta una ufierta educativa basada en 9 centros educativos, toos ellos de financiamientu públicu y nengunu alcordáu. Nel institutu d'enseñanza secundaria esistente na ciudá, amás d'impartir la ESO y el bachilleratu, tamién s'imparten cursos de formación profesional de grau mediu, PCPI d'aidar de viveros, xardinos y parques; y Formación Profesional Básica.[11] Tocantes a otres enseñances destaquen la escuela d'adultos Puerta de Mágina, Escuela Municipal de Música y Organismu Autónomu Llocal Villa de Jódar.

Centros educativos de Jódar
Centru Enseñanza Direición
CEI «Antonio Machado» Infantil Prior Requena e/n
CEI «Francisco Soriano Serrano» Infantil Santo Cristo, 3
CEIP «Doctor Flemining» Infantil y Primaria (Centro TIC) Avenida San Sebastián e/n
CEIP «Xeneral Fresneda» Infantil y Primaria (Centro TIC) Santo Cristo 1
CEPR «Maestros Arroquia» Primaria Sanabria e/n
CEPR «Virxe de Fátima» Primaria Prior Requena e/n
IES «Juan López Morillas» Secundaria, PCPI, Bachilleratu y FPB (Centru Billingüe y TIC) Avenida Andalucía 9
SEP «Puerta de Mágina» Educación d'adultos Plaza de Fátima, e/n
Escuela Municipal de Música y Danza Música y Danza Juan de Matu Carriazo 4
Fuentes: Conseyería d'Educación de la Xunta d'Andalucía
Escuela Municipal de Música y Danza

Empieza la so andadura nel cursu 1999-2000, la so principal finalidá ye averar la música a toa clase de persones ensin prexuiciu de les sos condiciones físiques, psíquiques o sociales; teniendo cabida alumnos de toles edaes, empezando a partir de los cuatro años. Cuenta con una amplia ufierta educativa en distintes especialidaes, incorporándose apocayá la materia de Danza, que supón una revolucionaría innovación del centru.[12]

Organismu Autónomu Llocal "Villa de Jódar"

Esti organismu foi constituyíu'l 29 d'abril de 1999, destináu fundamentalmente a promover y xestionar la execución de proyeutos de formación pal emplegu na llocalidá, siendo una estructura dependiente del propiu conceyu de la llocalidá. Los sos principales fines queden enmarcaos na formación d'especialistes en diversos oficios, promoción d'actividaes y proyeutos de Desenvolvimientu Llocal, facilitar la integración de paraos (nuevos, muyeres y minusválidos), promoción d'actividaes de dinamización social p'ameyorar la calidá de vida y xeneración d'emplegu. Dende los sos entamos esti organismu local emprestó sofitu a un millar de ciudadanos de la llocalidá.[13]

Recueya de residuos sólides editar

El serviciu de xestión de residuos domiciliaries emprestar por aciu la opción de xestión direuta al traviés de la modalidá empresa mista de Resur Xaén S.A. empresa participada de la Diputación de Jaén. Na llocalidá realiza una recoyida selectiva de basures por aciu contenedores instalaos nes víes públiques onde se depositen los envases de vidrios (37 contenedores), papel (41 contenedores), residuos orgániques (150 contenedores), ropa, melecines (puntu SIGRE) y piles (37 contenedores). La ciudá ta incluyida nel Consorciu de Residuos de la Llomba.

Tamién esiste un Puntu d'atroxu de residuos avolumaes cerca del Polígonu Ganaderu, nel que pueden depositase muebles, electrodomésticos y otres residuos inertes. Amás d'un puntu llimpiu móvil na llocalidá.

Planta de tratamientu comarcal de residuos de construcción y baltadera (RCD)

Ye una de los nueve plantes pal tratamientu de residuos inertes de la provincia. Foi dimensionada pa xestionar y tratar 6.914,18 tonelaes añales de residuos de la construcción y baltadera. La planta consta de caseta de control, instalación d'una báscula nuna zona de 1000 m², zona d'atroxu d'entrada de residuos de la construcción y baltadera con superficie de 550 m², área de tratamientu y zona de grebu valorizable.

La planta recepcionará los residuos inertes procedentes de la llocalidá y d'otros 14 puntos d'atroxu asitiaos nos términos municipales d'Albánchez de Mágina, Bedmar y Garcíez, Bélmez de la Moraleda, Cabra de Santo Cristo, Cambil, Campillo de Arenas, Jimena, Bárabu y Noalejo (Contorna de Sierra Mágina); Hinojares (Contorna de Sierra de Cazorla); Valdepeñas de Jaén y Flaires (Sierra Sur); La Guardia de Jaén y Mancha Real (Contorna Metropolitana de Jaén).[14]

Sanidá editar

Jódar ye sede d'una de les 29 Zones Básiques de Salú de la provincia, perteneciente al Distritu Sanitariu Xaén-Nordeste (A.G.S. Norte de Jaén). La Zona Básica de Salú de Jódar ta constituyida'l Centru de Salú "Doctor Ricardo Fernández Valadés" de Jódar y los consultorios locales de Bedmar, Garcíez y Bárabu, que la so área d'influencia atiende a unos 16.000 usuarios de los municipos citaos.[15]

El centru dispón d'una cartera de servicios de asitencia completa n'atención primaria: atención pacientes inmovilizaos, persones mayores de 65 años, atención proceso crónicos (diabetes, hipertensión, asma, anticoagulación oral), programa neñu sanu y salú escolar.[16]

Cartera de Servicios[16]
Consultes Númberu Urxencies Número
Medicina familiar y comuñal 8 Sala d'esploración 2
Pediatría 2 Sala d'observación 1
Enfermería 3 Sala de tratamientu 1
Xestación, partu y puerperio 1
Espirometría 1
Fisioterapia y rehabilitación 1
Odontoloxía 1
Ciruxía menor ambulatoria 1
Diagnósticu: Rayos X 1
Diagnósticu: Retinografía 1
Vacunes 1
Educación sanitaria 1
Trabayadora social 1
Fuentes: Serviciu Andaluz de Salú - [1]

El centru estremáu en dos árees (atención primaria y urxencies) empresta añalmente: 66.500 atenciones médiques, 13.400 de pediatría, 43.740 d'Enfermería, 5.600 de Fisioterapia, 4.240 d'Odontoloxía, 1.400 atenciones de la trabayadora social y más de 32.000 urxencies.[16]

Seguridá ciudadana editar

En Jódar ta operativu'l sistema d'emerxencies 112, al igual que nel restu de la Xunión Europea (númberu de teléfonu gratuitu 112), atiende cualquier situación d'urgencia en materia sanitario y/o desastre, estinción de quemes, salvamentu, seguridá ciudadana y proteición civil. Los teleoperadores de 112 Andalucía atienden les llamaes d'urxencia y emerxencia n'castellanu, inglés, francés o alemán, incorporando amás l'atención de llamaes n'árabe.[17]

La estratexa de seguridá ciudadana que s'establez na llocalidá, ante grande acontecimientos de movilización y xunta de persones como: Selmana Santa, Cruz de Mayu, romeríes, la Real Feria de Setiembre y otros acontecimientos de gran interés y aforu ciudadanu; planiar por un organismu denomináu «Xunta Llocal de Seguridá Ciudadana», de la cual formen parte les fuercies de seguridá de la policía llocal y proteición civil (unu de los grupos más numberosos de la provincia). Amás, collaboren nel caltenimientu de la seguridá ciudadana la guardia civil y el serviciu d'emergencia sanitaries conocíu n'España como 061.[18]

Servicios Sociales editar

Centru de Servicios Sociales Comuñales

Inauguráu nel añu 2014, empresta serviciu a más de 17.000 habitantes de les llocalidaes d'Albánchez de Mágina, Bedmar y Garcíez, Jimena y Jódar.[19] Consta de cuatro unidaes: unidá d'información y d'inclusión social, unidá d'inmigración y cooperación local, unidá d'infancia y familia y unidá de mayore; toes elles atendíes por profesionales de distintos ámbitos como psicólogos, trabayadores sociales o educadores sociales.[20] El Centru Municipal d'Información a la Muyer ye dependiente d'esti centru.

Centru de Participación Activa de Mayores

Centru de promoción del bienestar de les persones mayores, fomentu de la convivencia, la integración, la participación, la solidaridá y la rellación col mediu social, configurándose de manera primordial como un preséu esencial pa la promoción y desenvolvimientu del avieyamientu activu, pudiendo sirvir, ensin desterciu de la so finalidá esencial, de sofitu pa la prestación de servicios sociales a otros sectores de la población nel ámbitu del avieyamientu activu.

Realícense actividaes de diversa índole: escursiones y viaxes, fiestes y expectáculos, actividaes y salíes culturales, conferencies y ponencies, xuegos de mesa, actividaes deportives.

Centru Comarcal de Discapacitaos

Centru de referencia pa la Contorna de Sierra Mágina n'atención especializada pa persones con discapacidá. Distribuyir en trés plantes y cuenta con ximnasiu, piscina, sales de tratamientu, sales d'atención especializada, cocina y comedor.[21]

Centru Social Casa de la Mocedá

Nes sos instalaciones allúguense la Biblioteca Municipal "Juan de Matu Carriazo", el Centru d'Información Xuvenil y OAL Mocedá y Deportes y el Centru Guadalinfo. El centru distribuyíu en dos plantes, cuenta con delles aules polivalentes, aules multimedia, ximnasiu y otres zones d'ociu.[22]

Cultura editar

Archivu y Biblioteca editar

L'Archivu Históricu Municipal conserva importante documentación y legaos dende mediaos del sieglu XVI hasta l'actualidá, nos cualos quedó afigurada la historia de la ciudá. Asítiase na Casa Municipal de la Cultura

La Biblioteca Pública Municipal, asitiada nel Centru Social Casa de la Mocedá, tópense más de 10.000 volumes dende'l sieglu XIX hasta l'actualidá.[9]

Artesanía editar

L'artesanía local deriva principalmente del espartu. L'espartu collechar nos montes estrayendo les atochas por aciu un gabitu especial. Dempués dar# en el so enriado, n'agua, mientres dellos díes pa de siguío machucar los espartos a maza, tres el so ensugáu, y quedar asina preparada la fibra pal trabayu. Con esti material fabriquen bolsos, esteres, manteles, burrinos, animales, tapices, llámpares, miniatures pa oxetos, lleñeres, botelleros y cestos. De tolos enseres fabricaos con espartu destaquen les sombrielles de sablera, qu'enllenen les zones turístiques de la Costa del Sol y Llevante hasta inclusive l'estranxeru, esportándose aproximao unes 3.000 sombrielles de sablera al añu. Tamién esisten talleres artesanales d'ebanistería y talla, de vidreres, macramé, cantería ya igües testiles, actividaes fomentaes dende'l Organismu Autónomu Llocal “Villa de Jódar” al traviés de la formación ocupacional.[23]

Museos editar

Muséu de Jódar

Incluyíu na Ruta de la Cultura de la Olivar en Sierra Mágina. Esti Muséu foi creáu en 1997 pola Asociación Cultural Saudar y la collaboración del Conceyu. Dende la so puesta en marcha, el Muséu cuntó col asesoramientu, visites y estudios de arqueológos del Colexu Universitariu de Jaén y de la Delegación Provincial de Cultura, respetando en tou momentu la Llei del Patrimoniu Andaluz. Les pieces, oxetos y enseres que s'esponen fueron donaos polos habitantes de la ciudá, pudiéndose recuperar d'esta miente infinidá de bienes rellaciones coles artes y costumes populares del conceyu.

El Muséu dispón de delles sales: Aula de Cultura Narciso Mesa Fernández pa conferencies y esposiciones temporales, cola esposición permanente Jódar al traviés del tiempu con fotografíes dende mediaos del sieglu XIX y la Biblioteca de Temes y Autores Galdurienses. Otra sala dedicada a Jódar al traviés de la historia onde se recueye la historia de la ciudá y de les civilizaciones que la poblaron. La Sala d'Artes y Costumes Populares José María Balboa Ruiz dedicada a recoyer los preseos y enseres de la vida cotidiana d'empiezos del sieglu XX, cola reconstrucción d'elementos populares d'aquella dómina y d'últimes la Sala d'Artesanía del Espartu, Oficios y Olivar.

El Muséu ta incluyíu na Ruta de la Cultura de la Olivar en Sierra Mágina, cuntando con guía de la mesma Asociación y l'entrada ye gratuita.[9]

Muséu Brilop

Na Casa de la Cultura atopa'l legáu del Pintor Galduriense Blas T. de Rivera y López, con más d'un centenar d'obres, n'arte naif, donaes a la ciudá.[9]

Fiestes llocales editar

  • 16 de xineru: Lumbres de San Antón celebrar na nueche del día 16 de xineru, fáense fogueres en dellos barrios de la llocalidá onde la xente bailla, tastiando los típicos embutíos y " les flores de maíz".
  • 2 de febreru: fiesta de la Candelaria, popularmente conocida como Virxe de les Rosques. Fáense dulces de pan y aceite con forma circular y esplanada y bendícense, darréu tástiense na ciudá por cuenta de la fiesta.
  • 19 de marzu: Divina Pastora. La Hermandá de la Divina Pastora o de los Pastores ye bien antigua, pudiéndose remontar documentalmente al sieglu XVIII. Al paecer foi fundada por un pastor procedente de Jaén. Ye tradicional que nun reciba cultu públicu en nenguna Ilesia, namái na vivienda del pastor engraciáu nel sortéu del 8 de setiembre pa tenela seis meses, esti engraciáu ye llamáu "Piostre".
  • Mayu: Fiestes Primavera n'honor a la Virxe de Fátima. Mientres los díes 13, 14 y 15 de mayu celebren les fiestes del barriu de Fátima con verbenes populares na Plaza de Fátima. El día 13, tien llugar unu de los momentos más emotivos de la llocalidá, cuando La nuesa Señora de Fátima percuerre les cais del so barriu y d'otros barrios redoma, realizando un percorríu distintu tolos años.
  • Mayu: Romería San Isidro Llabrador. Tien llugar el día 15 de mayu, realiza la so salida dende la Ilesia-Santuariu del Santísimu Cristu de la Misericordia hasta la paraxa conocida como Fonte Garcíez, onde s'atopa la so Ermita. Mientres el trayeutu, va acompañáu de caballistes y cazorras.
  • Mayu - xunu: Corpus. La fiesta del Corpus percuerre les cais decoraes de vistosos altares populares, los años impares realiza la salida dende la Parroquia de l'Asunción y los años pares dende la Parroquia de La nuesa Señora de Fátima. La custodia ye de 1669.
  • Mayu - xunu: Romería Virxe de la Cabeza. Celebrar a finales del mes de mayu o empiezos del mes de xunu. Realiza un percorríu peles cais de la llocalidá.
  • Setiembre: Del 1 al 5 de setiembre celebra la Real Feria de Setiembre, fundada por real decretu de Sabela II en 1837, que destaca polos sos corrida de toros corríes de toros y les sos animaes verbenes. La portada inaugúrase'l día 31 d'agostu.
  • 7 setiembre: Divina Pastora. La procesión ye l'actu relixosu más llamativu d'esta peculiar fiesta que reflexa'l percuru col que los pastores festexen a la so patrona. engalanen les cais poles que pasa la so patrona con arcos verdes, tiestos floriaos y artesanales colchas nos balcones.[24]
  • Setiembre: Cabildru Municipal. Tien llugar la segunda fiesta n'honor al Santísimu Cristu de la Misericordia, que vuelve a procesionar pela ciudá'l día 13 y 14 de setiembre.
  • Setiembre - ochobre : La nuesa Señora del Rosario y l'Aurora. Una devoción que se remonta al sieglu XVI que foi recuperada nel añu 2008. Percuerre en procesión les cais de la llocalidá dende la Ilesia-Santuariu del Santísimu Cristu de la Misericordia.
  • Payares : Los Santos. El 1 de payares tien llugar la fiesta, cuando se tapen les peslleres de les puertes con farrapes, pa evitar entren los espíritus de la muerte.
  • Avientu: Munidas de Santa Lucía, una tradición perdío y recuperao dende va unos años y onde los vecinos realicen un percorríu por diversu cais de la llocalidá cantando villancicos, rematando cola degustación de dulces típicos de la Navidá.

Selmana Santa editar

Considerada como una de los meyores de la provincia de Jaén, pola calidá de les sos talles, los sos pasos y enseres d'afamaos imagineros y orfebres. Destaquen actos como'l de la Verónica y l'alcuentru na madrugada del Vienres Santu del Pasu de Jesús Nazarenu y el Pasu de María Santísima de l'Amargura; la xubida a la "carrera" de la Cuesta de San Femando del Paliu de María Santísima de Caridá y Piedá, tres el Pasu de Misteriu de La Columna; la difícil salida del Pasu de Misteriu de la Cofradería del Cristu de la Expiración pela puerta de L'Asunción y el Paliu de María Santísima del Calvariu; la seriedá de la procesión del Santu Entierru pola Plaza d'España na escuridá ente'l cantar de saetas... el Pasu de Misteriu de la Oración del Güertu de gran esbeltez obra de Palma Burgos y l'elegancia y majestuosidad del Paliu de La nuesa Señora de la Esperanza pola cuesta de la cai San Fernando, al cantar de la Salve; la solemnidá del Pasu del Cristu de la Humildá, y la finura del Paliu de La nuesa Señora de la Fe y Amor... la estremable procesión del Resucitáu; el Pasu de la Entrada de Jesús en Xerusalén lleváu por neños y neñes; o'l silenciu y austeridá del Via Crucis del Cristu del Consuelu y la Mercé... describen los momentos más emocionantes que se viven mientres esta selmana...

Cruz de Mayu editar

N'honor al Santísimu Cristu de la Misericordia, Co-Patrón y Alcalde Perpetúo, de gran devoción na llocalidá. El día 2 realízase'l treslláu dende la so Ilesia-Santuariu hasta la Parroquia de l'Asunción. El día 3, realiza la so salida procesional percorriendo tola ciudá, coles cais afataes con altares y acompañada la procesión por castiellos de fueos artificiales pa terminar tornando nuevamente a la so Ilesia-Santuariu.

Eventos culturales editar

Antroxu y Fiestes Medievales de la Embaxada Tien

llugar nel cascu antiguu de la ciudá, alredor del castiellu, mientres el mes de febreru. Inclúi mercáu medieval, pasacalles, escenificación de la Fontana de Jódar, espectáculos medievales, xuegos, comparses, teatru de cai.

Festival de Música Folk

Festival más antiguu del sur d'Europa na so modalidá, la cita cunta con participar de bandes y agrupaciones de tol territoriu nacional. Desenvolver en dellos puntos emblemáticos de la ciudá mientres el mes d'agostu. Ta entamáu pol grupu llocal Andaraje, folcloristes interesaos pol estudiu de la cultura musical autóctona y de la tradición oral.

Festival d'Arte Flamenco Ye una de les

grandes cites del flamencu na provincia, siendo de les más antigües y con un aforu de más de 3000 persones. Carauterizar por alternar artistes yá consgrados con nueves promeses que vienen emburriando tanto al cante, toque o baille. Estremando l'apueste total pol cante jondo. Tien llugar a finales del mes d'agostu.[25]

Nueche de la Encantada A finales

del mes d'ochobre y empiezos de payares, por cuenta de la celebración de la festividá de los Santos remémbrase esta antigua tradición llocal sobre la desapaición d'una neña, Carmencita, nel castiellu de Jódar que buscaba monedes antigües. Cada añu l'argumentu varia, convirtiéndose llugares emblemáticos de la llocalidá n'escenarios improvisaos.

Gastronomía editar

Comida Dempués

de visitar los pintorescos paisaxes qu'arrodien la llocalidá y pasiar poles sos cais, podemos reponer fuercies tastiando la rica gastronomía llocal ente la que destacamos pol so sabor y los sos apurras nutritivos, les migues y les gachasmigas, los felpeyos y la pipirrana realizaos colos productos de les sos güertes. Otros platos, son el gazpachu de los segadores, los papes en miguilla, el ajoharina, el morrococo y los picatostes. Ensin escaecer los alcaparrones y sobremanera de la respostería de tradición árabe, onde s'imponen los retorcíos, los roscos de vinu, les empanaes y les garrapiñadas y les tartes de la risa.

Bebida Una bébora bien

tradicional, ye'l risol, ellaboráu con café, azucre, canela, pétalos de rosa y aguardiente que yera tomáu polos llabradores pa entrar en calor, según el ponche y la cuerva.

Deporte editar

La ciudá siempres destacó por ser bien activa. La práutica de los deportes atrai a persones de diversos puntos d'España pa participar nes sos competiciones deportives, dalgunes de cierta celebridá.

Nel Complexu Lúdicu Polideportivu de Palombares, pueden practicase diversos deportes como la natación, fútbol sala, baloncestu, tenis, balonmano, etc. Esiste tamién un Campu Municipal de Deporte Francisco Ferrera Cueva onde entrenen los equipos de fútbol llocal y Escuela Municipal d'Atletismu, y tando prevista la construcción d'unes pistes d'atletismu, pa satisfaer la gran afición local. Nel Circuitu Municipal de Motocross, desenvuélvense importantes pruebes valederas pa los Campeonatos d'Andalucía y España, como'l Campeonatu d'Andalucía de Enduro. Esisten otros Campeonatos como los d'Axedrez, Kempo-Kárate, Bádminton, etc.

El 28 d'agostu de 2015, Jódar acoyó la salida de la séptima etapa de la Vuelta 2015 con llegada en La Alpujarra.[26]

Personalidaes pernomaes editar

Jódar dio numberosos fíos pernomaos. Ente ellos, destacamos:

  • Antonio Almendros Aguilar (1825-1904), poeta.
  • Juan de Matu Carriazo y Arroquia (1899-1989), eminente historiador y arqueólogu.
  • Pedro Gámez de Laserna (1907-1987), compositor, cuantimás de marches procesionales.
  • Narciso Mesa Fernández (1911-1988), cronista de la llocalidá ya historiador. Autor de númberos artículos na revista "Galduria", "Diario Xaén", "Paisaxe", ente otres tantes.[27]
  • Juan López Morillas (1913-1989), hispanista y traductor al español de numberosos clásicos rusos.
  • Pedro Martínez Montávez (1933), arabista de los más prestixosos nel panorama internacional.
  • Manuel Ruiz Amezcua (1952), poeta y ensayista, ye consideráu la figura más importante de la lliteratura galduriense actual.
  • Lorenzo Jesús del Ríu Fernández (1956), maxistráu llicenciáu en Derechu pola UNED, presidió mientres doce años l'Audiencia Provincial de Cádiz, siendo tamién profesor titular de la so Universidá. Dende 2010, ye'l presidente del Tribunal Cimeru de Xusticia d'Andalucía, con sede en Granada.[28]
  • Manuel Herrera Gómez, profesor titular de Socioloxía de la Universidá de Granada, Asesor del Secretariu d'Estáu d'Educación mientres la llexislatura 2000-2004, escritor de numberosos títulos, primero de too de socioloxía y personaxe bien valoráu n'Universidaes de bastantes países.
  • Gema Jiménez (1985), cantaora de flamencu y bailladora, ganadora de dellos gallardones como el Melón d'Oru, les Tarantas de Llinares y La Llámpara Minera.[29]

Comunicaciones editar

  • Carretera Autonómica (Rede básica) A-325 de La Carolina a Guadix (antes Úbeda-Iznalloz).
  • Carretera Autonómica (Rede intercomarcal) A-328 de Mancha Real a Jódar.
  • Carretera Autonómica (Rede intercomarcal) J-76 de Jódar a la Estación de Quesada.
  • Carretera comarcal 328 de la Estación de Jódar a Cazorla.
  • Estación de Ferrocarril de Jódar-Úbeda (llinia Linares-Almería), a pocos quilómetros del nucleu urbanu. Cuenta con trenes diarios a ciudaes como Madrid, Barcelona, Almería y Granada.
  • Llinies d'autobuses interurbanos.
  • Llinia d'autobús urbanu. La ciudá cunta con un microbus que coneuta distintos puntos de la población.
  • Distancia a puntos d'interés provinciales:

- Estación de Ferrocarril Linares-Baeza 44 Km.

- Úbeda, a 23 km.

- Baeza, a 29 km.

- Xaén, a 57 km.

- Granada, a 100 km.

- Llinares, a 50 km.

- Bailén, a 61 km.

- Parque natural de Cazorla, Segura y Les Villes, a 45 km.

- Parque natural de Sierra Mágina, a 6 km.

- Paraxa natural "Alto Guadalquivir", a 8 km.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 2,2 «conceyu/ http://www.jodar.es/el conceyu/».
  3. «http://es.climate-data.org/location/57034/».
  4. «http://gcaj.cntjaen.org.es/2012/11/11/güertu-de-la-cora-en-jodar-jaen/».
  5. José María Calvo Baeza, Nomes de llugar españoles d'orixe árabe, Madrid, Darek-Nyumba, 1990 (col. Pliegos d'Alcuentru Islamo-Cristianu, núm. 11)
  6. «http://www.agenda21jaen.com/export/sites/default/galerias/galeriaDescargas/axenda21/conceyos/Jodar/05.01_DESENVOLVIMIENTU_SOCIOEC_POBLACION.pdf».
  7. «Resultáu Eleiciones Municipales en Jódar». Consultáu'l 24 de mayu de 2015.
  8. «http://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/cg/alcuerdos/Decreto%20176_2014%20BIC%20Conxuntu%20Hist%C3%B3ricu%20J%C3%B3dar-Ja%C3%A9n.pdf».
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 «conceyu/patrimoniu-historico.html http://www.jodar.es/el conceyu/patrimoniu-historico.html».
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 10,6 «conceyu/patrimoniu-natural.html http://www.jodar.es/el conceyu/patrimoniu-natural.html».
  11. «http://www.juntadeandalucia.es/averroes/centro-tic/23004240/helvia/sitiu/index.cgi?wid_seccion=15».
  12. «http://www.emmusicajodar.es/p/historia.html».
  13. «http://www.oaljodar.es/p/historia.html».
  14. «https://www.ideal.es/jaen/provincia-jaen/201503/24/diputacion-remata-planta-tratamientu-20150324191946.html».
  15. «https://www.europapress.es/andalucia/noticia-ampliacion-centru-salú-jodar-permitira-doblar-superficie-incorporar-radiologia-odontologia-20110307162137.html».
  16. 16,0 16,1 16,2 «https://www.europapress.es/esandalucia/jaen/noticia-centru-salú-jodar-empresta-mas-130000-asistencies-ano-12000-persones-usuaries-20151204145816.html».
  17. Xunta d'Andalucía. Consejería de Gobernación (ed.): «Emergencia 112». Consultáu'l 6 d'avientu de 2015.
  18. Xunta d'Andalucía. Consejería de Salú. Empresa Pública d'Emerxencies Sanitaries (EPES) (ed.): «061 Andalucía». Consultáu'l 28 de xunetu de 2010.
  19. «servicios sociales-comuñales/css-jodar/ http://www.dipujaen.es/conoz-diputacion/areas-organismo-empreses/areaE/bienestar-social/servicios_sociales_comuñales/centros-de servicios sociales-comuñales/css-jodar/».
  20. «http://www.dipujaen.es/conoz-diputacion/areas-organismo-empreses/areaE/conoz-el-area/estructura.html».
  21. «https://www.ideal.es/jaen/jaen/201411/19/empieza-jodar-construccion-centro-20141119144210.html».
  22. «http://www.jodar.es/ayuntamiento/instalaciones.html».
  23. «conceyu/artesania.html http://www.jodar.es/el conceyu/artesania.html».
  24. «Pastores.html http://www.clubrural.com/fiestes/provincia-23/Jaen/llocalidá-23808/Jodar/eventu-23087/Fiestes-Virxe-De-Los Pastores.html».
  25. «http://www.guiaflama.com/festivales-flamencu/festival-flamencu-de-jodar/».
  26. «http://www.lavuelta.com/la-vuelta/2015/es/etapa-7.html».
  27. «http://www.saudar.com/saudar/?m=c&o=438».
  28. «https://www.elmundo.es/elmundo/2010/10/28/andalucia/1288264150.html».
  29. «http://www.gemajimenez.com/index.php».

Enllaces esternos editar