El cantón del Tesinu (n'italianu: Ticino, pronunciáu: [tiˈt͡ʃiːnon]; n'alemán, francés y romanche: Tessin) ye'l cantón más meridional de Suiza, sobre l'aguada sur de los Alpes. El nome deriva del ríu homónimu que traviesa xubiendo pol Passo della Novena (n'alemán: Nufenenpass) hasta'l Llagu Mayor. El cantón del Tesinu ye cuasi dafechu ítaloparlante (a esceición del conceyu de Bosco/Gurin). El cantón forma xunto con delles rexones del cantón de los Grisones la llamada Suiza Italiana.

Cantón del Tesinu
Alministración
Estáu federáu Suiza
ISO 3166-2 CH-TI
Tipu d'entidá cantón de Suiza
Capital Bellinzona (es) Traducir
Nome oficial Ticino (it)
Nome llocal Ticino (it)
Llingües oficiales italianu
División
Xeografía
Coordenaes 46°19′N 8°49′E / 46.32°N 8.82°E / 46.32; 8.82
Superficie 2812.15 km²
Llenda con Cantón de los Grisones, Cantón d'Uri, Cantón del Valais, El Piamonte, Lombardía, Provincia de Como, Provincia de Varese y Provincia de Verbano-Cusio-Ossola
Puntu más altu Rheinwaldhorn (es) Traducir
Puntu más baxu Llagu Mayor
Altitú media 238 m
Demografía
Población 353 343 hab. (31 avientu 2018)
Densidá 125,65 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 1803
ti.ch
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El cantón del Tesinu atopar nel sur de Suiza. Ta cuasi dafechu arredoláu por Italia, cola que llenda al este, oeste y sur. Al norte llenda colos cantones de Valais y Uri, y al nordeste col cantón de los Grisones.

La so superficie ye de 2.812 km², de los cualos cerca de trés cuartos son consideraos como terrén granible. Los montes cubren cerca d'un terciu del cantón. Tamién los llagos Mayor y de Lugano ocupen una parte considerable del cantón.

Historia editar

Na antigüedá los territorios tesineses fueron habitaos por tribus celtes. La rexón foi amestada al Imperiu romanu relativamente tarde, probablemente al entamu del principáu.

Nel Medievu el territoriu actual del cantón yera gobernáu pol Duque de Milán. Nel sieglu XV los confederaos suizos conquistaron los valles al sur de los Alpes en tres campañes socesives.

El cantón de Uri facer col valle de Leventina en 1440. Ente 1403 y 1422 perdiéronse dalgunes d'estes rexones, yá anexonaes al cantón de Uri. Nuna segunda campaña, Uri, Schwyz y Nidwalden llograron la ciudá de Bellinzona y la Riviera en 1500. Parte d'estes tierres y l'estensa ciudá de Bellinzona yá taben amestaes a Uri en 1419 pero perdíes en 1422. La tercer campaña foi una llucha de toles fuercies de la confederación, y llogró qu'en 1494 les tropes confederaes controlaren cuasi tol ducáu de Milán.

Les tierres del cantón del Tesinu fueron les primeres tierres conquistaes pola Confederación Helvética. Mientres el periodu de la República Helvética, por decisión de Napoleón Bonaparte (1803) los habitantes fueron obligaos a formar dos cantones: Bellinzona y Lugano, depués se reunificaron de nuevu gracies al mesmu Bonaparte.

Sicasí, el cantón foi declaráu miembru plenu de la Confederación a finales de 1803. Francia yera dueña de les provincies de Muggio y Mendrisio y donar a la República Cisalpina, anque por un periodu curtiu.

Hasta 1878 los trés ciudaes principales: Bellinzona, Lugano y Locarno, alternábense como capital por un periodu de seis años, hasta qu'esi añu Bellinzona convertir na capital única, llegal y permanente.

La constitución data de 1830, pero foi modificada considerablemente col pasu de los años.

Gobiernu editar

 
Ponte de Salti nel valle de Verzasca, cantón suizu de Tesinu.

El poder executivo cantonal llámase Consiglio di Stato (conseyu d'Estáu) y ta compuestu por cinco miembros escoyíos direutamente pol pueblu.

El parllamentu cantonal Gran Consiglio (Gran Conseyu) encargar d'escoyer el gobiernu y el Parllamentu cantonal. El pueblu escueye tamién los dos diputaos al Conseyu de los Estaos y ocho diputaos pal Conseyu Nacional Suizu, con sede en Berna.

Economía editar

Les rimaes del cantón son usaes intensivamente pa la producción d'enerxía hidroeléctrica. La lletricidá producida ye utilizada nel cantón y esportada al estranxeru. Nel área septentrional críase ganáu.

La producción de vinu ye importante pal cantón y ye esportada principalmente al restu de Suiza. Les viñes atópense primero de too na metá meridional del cantón, onde s'esfruta d'un clima más templáu. Otros productos importantes producíos nel cantón son: maíz, pataques, tabacu y verdures.

El clima del cantón ye xeneralmente opuestu al que puede atopase al norte de los Alpes. Suel ser un clima más templáu, qu'atrai a munchos turistes de los otros cantones suizos. Los llagos, xuníos al bon tiempu, son consideraos curiosos turísticos. El turismu ye'l sector más importante del cantón.

La industria del cantón atópase primero de too alredor de los trés ciudaes principales: Lugano, Locarno y Bellinzona.

El cantón ta bien conectáu col restu de Suiza, el túnel que traviesa'l macizu de San Gotardo, enllazar tantu per ferrocarril (Túnel ferroviariu de San Gotardo) como per autopista (Túnel carreteru de San Gotardo). El cantón cunta con llinies direutes colos cantones del Valais y de los Grisones. Tamién tien escelentes conexones ferroviaries con Milán y Roma n'Italia, y con Alemaña vía Basilea y Zúrich.

Los dos centros d'educación cimera son la Universidá de la Suiza Italiana (Università della Svizzera Italiana (USI)), la única universidá suiza onde la enseñanza ye n'italianu. El segundu centru ye La Escuela Universitaria Profesional de la Suiza Italiana (Scuola Universitaria Professionale della Svizzera Italiana (SUPSI)), que ye una sede del famosu ETH de Zúrich.

Demografía editar

La población ye mayoritariamente de llingua italiana y de relixón católica (75%), anque esiste tamién una pequeña comunidá d'evanxélicos (7%). Esiste un númberu creciente de persones de llingua alemana, yá que a los pensionistes de los cantones alemanes gústa-yos pasar la so xubilación nel Tesinu.

La gran arribación d'inmigrantes fai qu'un quintu de la población de cantón seya estranxerasobremanera los inmigrantes provienen de: Italia, ex Yugoslavia, Portugal, España, Turquía, Albania y Grecia.

Llingües editar

La llingua oficial del cantón ye'l italianu. Un dialeutu lombardu foi la llingua tradicionalmente falada polos habitantes del cantón. Sicasí, nos últimos años l'italianu oficial empezó a mover al lombardu como llingua vehicular d'una parte importante de la sociedá.

En redol a les riberes del Llagu Mayor y del Llagu de Lugano establecióse una importante colonia d'alemanes y suizos germanófonos. En dellos pueblos en redol a la ciudá de Locarno, el númberu de falantes d'alemán supera al de falantes d'italianu.

El pueblu de Bosco-Gurin foi fundáu nel sieglu XIII por habitantes del cercanu Cantón del Valais. Los sos habitantes caltuvieron hasta los nuesos díes una variante arcaica del dialeutu suizu alemán conocida como walser. Este ye l'únicu conceyu del Tesinu onde l'idioma alemán tien reconocencia oficial.

Distritos editar

La ciudá más poblada ye Lugano, siguida por Bellinzona (que ye la capital y sede del gobiernu cantonal), Locarno, Mendrisio y Chiasso. El cantón ta estremáu n'ocho distritos:

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar