Suiza

estáu d'Europa

La Confederación Helvética o Suiza (n'alemán Schweiz, n'alemán suizu Schwyz o Schwiiz, en francés Suisse, n'italianu Svizzera y en romanche Svizra) ye un Estáu Federal asitiáu nel centru d'Europa ensin salida al mar.

Suiza
Schweizerische Eidgenossenschaft
Confédération suisse
Confederazione Svizzera
Confederaziun svizra
Confoederatio Helvetica
Confederación Suiza
estáu
Bandera de Suiza (es) Traducir y civil ensign of Switzerland (en) Traducir escudu de Suiza
Lema nacional Unus pro omnibus, omnes pro uno1
(Llatín: Un pa toos y toos pa un)
Himnu nacional Himnu de Suiza
Alministración
Nome oficial Confoederatio Helvetica (la)
Schweizerische Eidgenossenschaft (de)
Confédération suisse (fr)
Confederazione svizzera (it)
Confederaziun svizra (rm)
la Confédération suisse (fr)
Swiss Confederation (en)
Capital Berna (dende 28 payares 1848)
Forma de gobiernu sistema directorial (es) Traducir
república federal (dende 12 setiembre 1848)
Menbro del Consejo Federałe de ła Svìsara (es) Traducir Conseyu Federal de Suiza
Presidente de la Confederación Suiza (es) Traducir Conseyu Federal de Suiza
Llingües oficiales alemán
italianu
francés
Romanche
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 46°47′55″N 8°13′55″E / 46.798562°N 8.231973°E / 46.798562; 8.231973
Superficie 41285 km²
% agua 4,2%
Costes Nun tien
Llenda con Austria, Liechtenstein, Alemaña, Francia, Italia y Xunión Europea
Puntu más altu Picu Dufour
Puntu más baxu Llagu Mayor
Demografía
Población 8 902 308 hab. (30 xunu 2023)
Densidá 215,63 hab/km²
Xentiliciu suizu[17]
suiza[18]
Esperanza de vida 82,89756 años
IDH 0,962 (2021)
Tasa de fertilidá 1,52 (2014)
Economía
Moneda francu suizu
PIB nominal 807 706 035 352 $ (2022)
Bancu central Bancu Nacional Suizu
Más información
Dominiu d'Internet .ch y .swiss (en) Traducir
Códigu telefónicu +41
Códigu ISO 756 / CHE / CH
Estaya horaria UTC+01:00, Hora central europea, UTC+02:00 y Europe/Zurich (en) Traducir
admin.ch…, admin.ch…, admin.ch…, admin.ch… y admin.ch…
Cambiar los datos en Wikidata

Tien llendes con Alemaña, Francia, Italia, Austria y Liechtenstein. El país tien una tradición secular de neutralidá política y militar, polo que ye sede de munches organizaciones internacionales. El so nome ye una derivación del nome d'ún de los cantones fundadores de la federación, "Schwyz". Ye ún de los países más ricos y desendolcaos del mundu.

Historia editar

En 1291, patriotes de los tres cantones d'Uri, Schwyz y Unterwalden ficieron la "Carta de l'Alianza" que los xunió na llucha escontra los Habsburgos (Austries), quien naquella dómina yeren emperadores del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Fechos sobre la independecia suiza pue lleese na obra "Wilhelm Tell" de Friedrich Schiller, ye perfamosa la cita nesta obra del Prau de Rütli au s'axuntaben los conxuraos escontra l'emperador. Na Batalla de Morgarten en 1315, los suizos algamaríen la independencia dafechu col nome de "Confederación Helvética".

Yá nel Tratáu de Westfalia nel añu 1648, reconocióse la independencia xurídica de Suiza del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu por parte los estaos europeos. Na dómina de la Revolución francesa foi parte del Imperiu Napoleónicu. Pol Congreu de Viena de 1815, refizo la so independencia y foi'l momentu que se reconoz la neutralidá suiza por éstes.

Nel añu 1848, Suiza fizose una constitución confederal, na que la so capital sería Berna. Les otres ciudaes candidates yeren Zúrich y Llucerna. Los xeitos d'esta constitución yeren pola necesidá d'un equillibriu ente los cantones y les pasaes engarradielles secesionistes de la guerra separatista del Sonderbund (lliga suiza católica) de 1845.

La igua de la constitución en 1874 foi pergrande y pasóse a un sistema federal pol establecimientu de compentencies pa la Confederación na materia d'asuntos llegales, de defensa y comerciu. Dende entos ye continua la meyora política, económica y social que tevo y tien la sociedá suiza.

Los suizos son perconocíos pola so histórica neutralidá política, qu'entama dende 1515 tres la derrota escontra Francia na Batalla de Marignano pola dominación del Milanesáu (anguaño Milán), y pola so non participación militar en nenguna de les guerres mundiales. Nel añu 2002, Suiza convirtióse en miembru plenu de les Naciones Xuníes.

Xeografía editar

El paisax suizu ta encadarmáu pelos Alpes, una alta cadena montañosa que crucia la fastera central y sur del país. Ente los altos picos de los Alpes Suizos ta El Picu Dufour qu'algama los 4.634 msnm. Nel Picu Dufour atópense numberosos valles y dellos con glaciares. D'esi llugar surden abondos de los ríos principales d'Europa, ente ellos el Rin, el Ródanu, el Enu, el Aare y el Tesinu, ríos que suelen desembocar nalgunos llagos, por exemplu, el Llagu Lemán, el Llagu de Zurich, Llagu Neuchâtel y el Llagu de Constanza. Éstos y otros llagos tien el so orixe glaciar y son patrimoniu de la Humanidá.

La fastera norte de Suiza, la más poblada, ye más abierta, pero inda tien abondos cuetos. El clima suizu ye normalmente templáu, pero pue camudar muncho dependiendo de la llocalidá, dende el severu clima nos altos montes hasta'l prestosu clima mediterraneu na fastera sur.

Demografía editar

Nel añu 2007, Suiza tevo una población de 7.554.000 habitantes. Los grupos étnicos principales son: alemán 65%, francés 18%, italianu 10%, otros (turcos, africanos, etc.) 6%, retorromanu 1%. Los tres idiomas oficiales son: l'alemán (faláu pol 63.7%), el francés (faláu pol 20.4%), l'italianu (falaú 6.5%) y el romanche. La esperanza de vida media ye de 80.6 años. El permediu de fíos por muyer ye de 1.44. La mestura étnica de Suiza d'anguaño ye la siguiente:

Suizos: 79.% Europeos: 16.7% Asiáticos: 2.4% Americanos (continentales): 0.7% Africanos: 0.7%

Economía editar

Política editar

Una de les polítiques más importantes d'esti país con respectu al exércitu ye la de non poseyer un exércitu. Tolos suizos na edá militar falten al so trabayu ensin perder prestaciones económiques p'asistir a maniobres militares una vegada cada añu un mes.

Suiza posee un sistema de gobiernu que se diferencia de munchos vixentes anguaño, declárase democracia direuta, anque ye más bien una democracia semidireuta y na práutica sólo dos cantones anguaño caltienen esti sistema. Convocáronse referendos sobro les lleis más importantes dende la constitución de 1848.

Cualesquier ciudadanu pue oponese a una llei qu'apruebe el parllamentu. Si yecapaz de recoyer 50.000 firmes escontra dicha llei en 100 díes, tien de convocase un referendum federal en que los votantes deciden por mayoría simple si acepten o refuguen la llei.

Organización político-alministrativa editar

La Confederación Suiza ta formada por 23 cantones. Como trés d'ellos tán dividíos en dos semicantones, el númberu exautu de xunidaes alminitratives ye de 20 cantones y 6 semicantones[19].

 
Cantón Nᵘ Capital Cantón Nᵘ Capital
  Argovia 19 Aarau   *Nidwalden 7 Stans
  *Appenzell Rodes Esteriores 15 Herisau   *Obwalden 6 Sarnen
  *Appenzell Rodes Interiores 16 Appenzell   Schaffhausen 14 Schaffhausen
  *Basel-Landschaft 13 Liestal   Schwyz 5 Schwyz
  *Cantón de Basilea-Ciudá 12 Basilea   Solothurn 11 Solothurn
  Berna 2 Berna   Sankt Gallen 17 Sankt Gallen
  Friburgu 10 Friburgu   Turgovia 20 Frauenfeld
  Xinebra 25 Xinebra   Tesinu 21 Bellinzona
  Glaris 8 Glaris   Uri 4 Altdorf
  Los Grisones 18 Chur   Valais 23 Sion
  Jura 26 Delémont   Vaud 22 Lausanne
  Lucerna 3 Lucerna   Zug 9 Zug
  Neuchâtel 24 Neuchâtel   Zúrich 1 Zúrich

*Estos cantones reciben el nome de semicantones y tán representaos namái por un conseyeru (en cuenta de los dos de los cantones completos) nel Conseyu Suizu d'Estaos.

Los 26 cantones tienen un estatus constitucional permanente y un gráu peraltu d'independencia. Toos ellos son iguales en condición según la Constitución federal, y caún tien la so propia constitución, y los sos propios parllamentu, gobiernu y tribunales[19]. Sicasí, hai diferencies importantes ente los cantones, neto en términos de población que d'estensión xeográfica. Los cantones comprienden un total de 2.485 conceyos.

Dientro del territoriu suizu hai dos enclaves: Büsingen, que pertenez a Alemaña, y Campione d'Italia, que pertenez a Italia[20].

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.un.org/en/members/#switzerland.
  2. URL de la referencia: http://mtcr.info/partners/. Data de consulta: 4 avientu 2017.
  3. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/en/participants1. Editorial: Grupu d'abastecedores nucleares. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  5. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  6. URL de la referencia: https://www.iea.org/countries/membercountries/. Editorial: Axencia Internacional de la Enerxía. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  7. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  8. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  9. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  10. URL de la referencia: https://www.touteleurope.eu/les-pays-membres-de-l-espace-schengen.html.
  11. URL de la referencia: https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements. Data de consulta: 7 marzu 2020.
  12. URL de la referencia: http://icdo.org/who-we-are/members/observer-states.html. Data de consulta: 11 mayu 2020.
  13. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/switzerland. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  14. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  15. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 5. Supports qualifier: data de principiu.
  16. URL de la referencia: https://holocaustremembrance.com/countries/switzerland. Data de consulta: 17 marzu 2024. Tipo de referencia: official member page. Supports qualifier: data de principiu.
  17. Aplícase a esta parte: masculín singular.
  18. Aplícase a esta parte: femenín singular.
  19. 19,0 19,1 «Addresses of administrative authorities». Berna: A service of the Confederation, cantons and communes. Consultáu'l 29 d'ochobre de 2017.
  20. Enclaves del mundu.

Enllaces esternos editar