Capsicum frutescens

especie de planta

Capsicum frutescens ye un arbustu de la familia de les solanácees, una de los cuatro especies cultivaes del xéneru Capsicum, qu'apurre delles de les variedaes cultivares más picantes de ají.

  • Alvertencia: Anguaño, xineru de 2013, la especie y tolos sos taxones infraespecíficos son consideraos meros sinónimos de Capsicum annuum o Capsicum baccatum,[1] y el presente artículu tien de ser consideráu como una descripción de les carauterístiques y propiedaes de simples cultivares de diches especies.
Capsicum frutescens
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Asteridae
Orde: Solanales
Familia: Solanaceae
Subfamilia: Solanoideae
Tribu: Capsiceae
Xéneru: Capsicum
L.
Especie: C. frutescens
L., Sp. Pl., vol. 1, 189, 1753
Sinonimia
  • Capsicum frutescens var. cerasiforme (Mill.) L.H.Bailey
  • Capsicum frutescens var. conoides (Mill.) L.H.Bailey
  • Capsicum frutescens var. fasciculatum (Sturtev.) L.H.Bailey
  • Capsicum frutescens var. frutescens
  • Capsicum frutescens var. glabriusculum (Dunal) M.R.Almeida
  • Capsicum frutescens var. grossum (Mill.) L.H.Bailey
  • Capsicum frutescens var. lanicaule Greenm.
  • Capsicum frutescens var. longum (Sendtn.) L.H.Bailey
  • Capsicum frutescens var. minus Fingerh.
  • Capsicum frutescens var. queenslandicum Domin
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

 
Cultivar «Hidalgo», en floriamientu.
 
«Ají charapita», sobre una fueya de bijao que lu sirve d'envoltoriu, adquiríu nun mercáu d'Iquitos, Perú.

La planta algama'l metro d'altor, anque'l so tamañu varia d'alcuerdu a la riqueza del suelu y a la temperatura, desenvolviéndose en mayor grau en climes más templaos. Presenta una xamasca más trupa y compactu qu'otres especies de Capsicum. Les fueyes son ovoides, llises, de color verde abondo claro y miden unos 8 cm de llargu. Ye davezu biañal, anque puede sobrevivir hasta seis años, pero la producción de frutos mengua abruptamente cola edá, y se la conserva namái pol so valor decorativu.

Les flores son de vezu vertical, y preséntense individualmente. La corola ye llisa, de color ablancazáu o verdosu. Los frutos, igualmente de porte verical, son bayes marielles o verdes, tornándose de color coloráu intensu al maurecer. D'alcuerdu al cultivar, miden ente 2 y 5 cm de llargu. Esprender fácilmente del pedúnculu y asina faciliten la so dispersión poles aves, que son insensibles a la capsaicina. Una planta brengosa puede producir más de 120 frutos.

Distribución editar

A diferencia de les otres formes doméstiques de Capsicum, nun se cunta con evidencia fósil de la so esistencia nos xacimientos arqueolóxicos americanos, pero supónse que se desenvolvió en Norteamérica sobremanera Mexico Centroamérica, probablemente en Panamá, espublizándose pasu ente pasu pel área del Caribe y el norte de Suramérica. Distribuyir en Centro y Suramérica, Guyana Francesa, Guyana, Surinam, Venezuela, Brasil, Colombia, Ecuador y Perú.

Los más estensamente cultivaos son la brasilana Malagueta, el Peri-Peri africanu, el Naga Jolokia o Bih Jolokia asiáticu y el Tabasco, a partir del cual produzse'l mueyu del mesmu nome. Tamién, y ente munchos otros, pero más locales: chile Gusanito en Bolivia, Ají Chuncho en Perú, Asina Charapita na Amazonia d'esti últimu país, chile Duce en Colombia, chile Picante/Pecante en Brasil, African Devil n'África -onde yá se suponía que yera deriváu del C. annuum, lo que depués se demostró y aceptó- y cultivares ensin apellíu particular, solu númberos, en Filipines y les Islles Salomón (Vanuatu), anque ellí podría ser una forma llocal del C. chinense.[2]

Usos editar

L'usu más frecuente de los frutos ye na ellaboración de aderezos picantes. Peracábense molíos y secos, maceraos en vinagre o lleldaos en salmoria, o a cencielles frescos. Na selva de Perú, preparar nun mueyu con cocona.

Nome común editar

Nun hai conseñaos nomes comunes n'asturianu pa esta especie.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar