Catedral de Roskilde

La catedral de Roskilde ye una de les atraiciones principales de la ciudá de Roskilde, en Dinamarca, con 150.000 visitantes al añu. Foi inscrita, xunto cola so redolada, na llista del patrimoniu mundial en 1995, colos criterios C (ii) (iv). Yera la ilesia principal de l'antigua diócesis de Roskilde antes de l'apaición del luteranismu.

Catedral de Roskilde
 Patrimoniu de la Humanidá UNESCO
Roskilde Domkirke (da)
catedral luterana (es) Traducir
Llocalización
PaísBandera de Dinamarca Reinu de Dinamarca
Estáu federáuBandera de Dinamarca Dinamarca
Rexón alministrativa Región de Selandia (es) Traducir
Conceyu Roskilde
Direición Q74525191 Traducir, 3
Coordenaes 55°38′34″N 12°04′49″E / 55.642669°N 12.080308°E / 55.642669; 12.080308
Catedral de Roskilde alcuéntrase en Dinamarca
Catedral de Roskilde
Catedral de Roskilde
Catedral de Roskilde (Dinamarca)
Historia y usu
Aperturasieglu XIII
Orixe del nome Roskilde
Relixón Ilesia del Pueblu Danés
Diócesis diócesis de Roskilde (es) Traducir
diócesis luterana de Zealand (es) Traducir
diócesis luterana de Roskilde (es) Traducir
Arquiteutura
Arquiteutu/a Absalón (es) Traducir
Materiales Lladriyu
Estilu Gótico báltico (es) Traducir
Superficie 0,4 ha
Patrimoniu de la Humanidá
Criteriu (ii) y (iv)
Referencia 695
Rexón Europa y América del Norte
Inscripción 1995 (Xunta XIX)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata
L'altar de la catedral.

Esta catedral, d'estilu góticu, construyir na Edá Media ente'l sieglu XII y el sieglu XIII. Dafechu construyida en lladriyu coloráu, foi la causa del espardimientu d'esti estilu nel Norte d'Europa.

Equí tienen sepultura la mayoría de los reis y reines de Dinamarca, y foi por esto afecha a los gustos de los distintos tiempos hasta'l sieglu XX, por aciu ampliaciones llaterales menores: antoxanes y capiyes. Eso fai d'esta catedral un frisu cronolóxicu de la evolución de l'arquiteutura de los edificios cristianos na Europa del Norte.

A partir de 1413, los monarques daneses soterrar nesta catedral. En total, hai 20 reies y 17 reinas, en cuatro distintos capiyes, nel corazón de la catedral, o tamién en tumbes esteriores.

La catedral de Roskilde foi declarada Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco en 1995.[1]

Historia editar

Les ilesies anteriores editar

La catedral de lladriyos actual tien siquier trés antecesores. La primer ilesia nel llugar yera de madera y foi construyida pol rei Harald Blåtand hacia 980, dempués d'escoyer a Roskilde como llugar de residencia. Harald foi soterráu nesta primer ilesia.

Ulf Thorgilsson, cuñáu y home fuerte de Canutu'l Grande, foi executáu por órdenes d'ésti na Navidá de 1026. Anque les fontes contradícense, dalgunes señalen que foi asesináu nel interior de la ilesia. Estrid Svendsdatter, esposa de Ulf y hermana de Canutu, esixó un wergeld (compensación). Con estos recursos empecipió poco tiempu dempués la construcción d'una ilesia de piedra, conocida como la catedral de la Trinidá. Nun se sabe la fecha de la fundación de la diócesis de Roskilde, pero foi antes de 1022, añu en que se menta per primer vegada a un obispu de Roskilde, Gerbrand.

La construcción de la tercer ilesia –y segunda catedral– foi fecha con travertino, un material abondoso nel fiordu de Roskilde. Empecipiar l'obispu Wilhelm ente 1060 y 1073 y rematar l'obispu Svend Nordmand hacia 1080. La catedral tenía planta basilical, yera d'estilu románicu y tenía dos torres na fachada oeste. Al norte de llevantó un monesteriu de planta triangular. L'obispu Arnold, socesor de Svend, añadió una muralla al conxuntu.

Cola terminación de la nueva catedral buscóse qu'ésta curiara una reliquia santa. D'alcuerdu a la lleenda, dos canónigos viaxaron a Roma con esi propósitu. Al tar folgando del viaxe, apaecióse-yos San Lucio y reveló-yos qu'él yera l'escoyíu pa ser el santu patronu de Roskilde hasta'l fin de los tiempos. A otru día, los canónigos fueron llevaos a la basílica de Santa Cecilia en Trastevere pa escoyer una de les munches reliquies ellí presentes. Atoparon un craniu que resplandía, que resultó ser de San Lucio. Nel regresu a Roskilde, n'agües del Gran Belt un demoniu atacó'l barcu de los canónigos. Un milagru de San Lucio alloñó al demoniu y fixo caminar a un canónigu sobre les agües. Nun se sabe l'añu en que la reliquia llegó a Roskilde, namái'l día, 25 d'agostu, que mientres el restu de la Edá Media foi fecha de celebración. La reliquia ye mentada per primer vegada por Ælnoth, un monxu d'Odense, nuna biografía de San Canutu de 1122. La presencia d'una reliquia nun pudo evitar que Lund ganara a Roskilde la sede de la primera archidiócesis nórdica en 1103 o 1104. Otra pieza de la dómina yera una escultura de San Lucio ente dos torres, tallada nun canil de morsa.

La catedral actual editar

 
La catedral vista dende'l Bispegården (see obispal).

Pocu tiempu dempués d'empecipiar el so periodu al mandu de la diócesis de Roskilde en 1157, l'obispu Absalón decidió construyir una nueva catedral románica alredor de la del obispu Nordmand, que siguiría celebrando servicios el tiempu que durara la construcción. La nueva catedral foi entamada como un edificiu de granitu, pero finalmente namái los cimientos fueron d'esi material y pal restu escoyóse lladriyu, que la so téunica de fabricación foi introducida por monxos en Dinamarca en 1160. Cuando Absalón dexó de ser obispu de Roskilde en 1191, namái se terminaren los dos niveles del ábside, les torres del coru y parte del transepto. El socesor, Ciscar Sunesen, prefirió'l nuevu estilu góticu francés y fixo cambeos significativos nos planos, baltó les torres del coru y amenorgó l'anchu del transepto. El coru terminóse ya inauguró en 1225, los servicios pudieron celebrase ellí y la catedral de travertino foi baltada. Les obres de la nave siguieron mientres los siguientes 55 años y tuvieron llindaes pola falta de fondos, falta de kilns pa lladriyos y los iviernos. Con esceición de les torres de la fachada principal, la catedral foi terminada en 1280. Entós empecipiáronse les obres del interior, que se retrasaron por una quema en 1282 que destruyó tamién delles cases de los canónigos. Añadiéronse delles capiyes y en 1405 quedaron terminaes les dos torres.

La reina Margarita I finó en 1412 y foi soterrada na so capiya familiar del monesteriu de Sorø. Al añu siguiente l'obispu Ciscar Jensen Lodehat, en contra de la voluntá de los monxos de Sorø, llevó'l cuerpu de la reina a la catedral de Roskilde. El rei Erico de Pomerania, sobrín nietu y socesor de Margarita, dedicó-y un preciosu sarcófagu y un suntuosu funeral que, d'alcuerdu al cronista xermanu Hermann Korner, duró tres díes ya incluyó al rei, dellos nobles, al arzobispu de Lund y tolos obispos daneses, que realizaron obsequios a los 50 altares de la catedral. Tamién por iniciativa de Erico de Pomerania construyóse l'aguyeretia del cruceru, llamada l'aguya de Margarita”.

El 14 de mayu de 1443, una quema destruyó la mayor parte de la ciudá. Los vidrios de la catedral rompiéronse y la cubierta de plomu del techu fundióse. La catedral resultó bien estropiada y nun foi sinón hasta 1463 que l'obispu Oluf Mortensen volvió consagrar. P'ayudar cola reconstrucción, cada obispu del país expedió cartes de 40 díes d'indulxencia pa los que contribuyeren con una parte de los costos. Ye posible que tamién ayudara la decisión de Cristián I de construyir la so propia capiya funeraria na catedral. Esta foi la capiya de los Reis Magos, alzada na década de 1460 y ye, xunto col sarcófagu de Margarita I y los restos de les ilesies anteriores, unu de los primeros enterramientos reales na catedral.

La reforma protestante llegó en 1536 y foi un duru golpe pa la catedral. L'obispu Joachim Rønnow foi encarceláu y la diócesis de Roskilde abolida. Creóse la diócesis luterana de Selandia, que la so sede foi Copenḥague y el so primer obispu Ciscar Palladius, ente que la catedral convertir nun simple templu d'una congregación. La catedral careció penuries económiques, pos venció a la Corona toles sos propiedaes, que nesi tiempu incluyíen una de cada cuatro granxes en Selandia y 30 finques grandes. Ente los sos oxetos más preciosos que -y confiscaron taba una escultura de madera de San Lucio cubierta d'oru y xemes.

Con too y con eso, la catedral siguió sirviendo como sitiu d'enterramientu de la familia real danesa. Cristián IV dio-y grandes regalos: el retablu (ente 1555 y 1623), la tribuna real (ca. 1600), el púlpitu (1610), una nueva capiya funeraria (1614), los dos aguyereties ximielgues de les torres (1633) y un gran portal principal d'arenisca n'estilu renacentista (1635).

El 26 de febreru de 1658 roblar na catedral el Tratáu de Roskilde, que ponía fin a la guerra ente Dinamarca y Suecia (1657-1658). Los suecos tomaron como botín el vistíu doráu de Margarita I, que taba colgáu nun armariu cerca del sarcófagu. El vistíu pasó a propiedá de la reina sueca Eduviges Leonor y en 1665 foi donáu a la catedral de Uppsala.

En 1690 Cristián V ordenó treslladar el vieyu coru católicu pa poder crear una cripta debaxo d'ésti que sirviera como sepulcru de los fíos que tuvo col so amante Sophie Amalie Moth. Esto foi la causa de la posición actual del altar mayor.

En 1774 empecipióse la construcción de la capiya de Federico V, que causó la destrucción de la capiya de La nuesa Señora. Por motivos financieros, la construcción detúvose y namái pudo concluyise en 1825. En 1806, la catedral puyó pieces del so inventariu de la era católica. Ente elles atopaba un gran crucifixu, que foi vendíu a un artesanu local. Cuando ésti punxo'l crucifixu al fueu, la cabeza de Jesús partióse y del so interior salió una pequeña cruz patriarcal d'oru. Esta cruz contenía una estiella de madera, presuntamente una reliquia de la Vera Cruz. Foi adquirida darréu pola Real Coleición d'Arte, antecesora del Muséu Nacional de Dinamarca.

En 1871 decidió reemplazase el portal principal, d'estilu renacentista, por unu d'apariencia más antigua que quedara más acorde col estilu del esterior de la catedral. El portal anterior foi donáu a la ilesia de Holmen, en Copenḥague. El nuevu portal, dempués de recibir crítiques, tuvo que ser modificáu parcialmente.

La construcción de la cuarta capiya real empezó en 1915 y, poco primero de la so conclusión en 1924, Roskilde foi nuevamente convertida en sede d'una diócesis. El 27 d'agostu de 1968, cuando cuasi terminaren les obres de restauración de l'aguya de Margarita I, ésta amburóse y amenació con esbarrumbase sobre'l coru. La situación foi controlada por proteición civil y el Ministeriu de Defensa. En 1985 inauguróse'l sepulcru de Federico IX, el primeru en construyise fora de la catedral.

La puerta de carbayu del portal principal foi reemplazada en 2010 per una puerta de bronce del artista Peter Brandes. En 2013 se ralizaron cambeos y remodelaciones nel interior de la ilesia p'afaer lo que va ser la tumba de la reina Margarita II y la so consorte Enrique de Laborde de Monpezat. El doble sarcófagu foi diseñáu por Bjørn Nørgaard y un modelu exhibir nel interior de la catedral.

Interior editar

L'interior de la catedral mide 83 m de llargu, los trés naves nel so conxuntu tienen un anchu de 24 m y la bóveda del coru tien un altor de 25 m sobre'l pisu. A pesar de les distintes remodelaciones y reconstrucciones a lo llargo del tiempu que son visibles nel esterior, l'interior de la ilesia ye senciellu. La pantalla qu'antes estremaba'l presbiteriu de la feligresía sumió. La ilesia tien una nave central elevada y dos naves llaterales más baxes, caúna con una galería abovedada a nivel del triforio. El coru termina nun ábside de forma semicircular.

Retablu editar

 
El retablu, un trípticu flamencu del sieglu XVIII. Foi restauráu en 1970.

El retablu renacentista ye una obra de madera tallao d'alta calidá artística. Foi ellaboráu en Amberes, Flandes, hacia 1560.[2][3] Según una historia, salió en barcu dende Flandes con destín orixinal a Danzig. Al pasar pol Oresund, declaróse un valor enforma menor del retablu coles mires d'aforrase el peaxe. Los aduaneros decidieron pagar esi preciu y confiscar la obra d'arte en nome del rei de Dinamarca.[2] Otra historia cunta que foi mercáu direutamente n'Amberes pol almirante Herluf Trolle, propietariu del castiellu de Herlufsholm, anguaño Frederiksborg.[2] Nenguna de los dos histories pudo comprobase y dambes considérense lleendes. La primer vegada que se menta'l retablu ye nun cuadiernu de viaxes de Cristián d'Anhalt de 1623.[2][4]

En delles partes del retablu apréciense pequeñes marques quemaes que representen l'escudu d'armes d'Amberes o'l sellu d'aprobación de los artistes.[2][5]

El retablu ye un trípticu con paneles que pueden abrir o cerrar según seya día festivu o non. Los relieves de la tabla central y los dos llaterales describen escenes de la pasión de Cristu, ente que na predela hai escenes del embaranzu de la Virxe María y la Natividá.[6] El retablu ta ellaboráu en madera d'encina y ta recubiertu cuasi por completu de pan d'oru.[6][7] Delles partes fueron pintaes percima del oru o bien ésti foi ralláu pa destacar delles espresiones.[7]

La tabla central mide 435 cm d'altu y 300 cm d'anchu.[6]

Sillería del coru, pila bautismal y púlpitu editar

 
Púlpitu.
 
Sillería del coru.
 
Reló medieval, con San Jorge y el dragón, Kirsten Kimers y Per Døver.

La sillería del coru ye de principios del sieglu XV y foi tallada y decorada suntuosamente n'unu de los talleres de carpintería de Roskilde.[8] Ye una donación del obispu Jens Andersen Lodehat.[9][10] Les sielles tienen una inscripción na que puede lleese que fueron ellaboraes en memoria de la reina Margarita I y del obispu Ciscar Jensen Lodehat.[10]

El coru reestructuróse y espandió dellos metros escontra l'oeste, por cuenta del cruceru y un tramu de la nave. Pretendía crease un ambiente especial pa la tumba de Margarita I y la sillería asítiase en forma d'O. El coru taba cerráu escontra l'oeste per mediu d'una pantalla o coru altu y abierta escontra l'este, escontra'l altar mayor. Amás de la sillería, asitiáronse cuatro atriles en diagonal al monumentu de la reina.[11]

Les sielles son plegables con misericordias p'apurrir el mayor descansu posible mientres les mises, que podíen enllargase per delles hores y los canónigos teníen que llevantase y sentase de cutio, según esixir el ritual. La parte cimera de les sielles tien tallaes escenes bíbliques.[10] Orixinalmente la sillería tuvo pintada y entá ye posible apreciar restos de pintura.

La disposición de la sillería camudó escontra la última década del sieglu XVII. El coru abrir escontra l'oeste y dende entós les sielles tán dispuestes en dos grupos, 24 en cada banda del coru.[12]

La pila bautismal ta tallada en metal y sofitada na so base por cuatro figures que representen a los evanxelistes. La pila data de 1602 y foi una donación de Frederik Godske y Jacop Wind.[13] Na pila ta grabáu l'añu de la donación y l'escudu d'armes de los donantes, según una inscripción en llatín que reza: qui crediderit et baptizatus fuerit salvus erit qui vero non crediderit condemnabitu ("El que creyera y fora bautizáu, va ser salvu; mas el que nun creyera, va ser condergáu"), tomada de San Marcos 16:16.[13]

El púlpitu ye otra obra renacentista. Ta ellaboráu en arenisca y alabastru con detalles de mármol blancu italianu y mármol negro belga.[14] El púlpitu ye una obra del artista danés Hans Brockman y quedó termináu en 1609.[8][15] Ye una donación del rei Cristián IV.[14]

Reló editar

Na galería que ta sobre la entrada principal de la catedral cuelga un reló mecánicu medieval. Trátase d'un reló astronómicu de ca. 1500[16] qu'indica la posición relativa del sol y la lluna. Sobre'l reló puramente dichu hai una repisa con una figura de San Jorge y el dragón y dos figures d'homes, llamaos Kirsten Kimers y Per Døver,[16] con una campana cada unu. Cada hora, San Jorge ataca al dragón y ésti empieza a glayar, Per Døver tañe la campana mayor y Kirsten Kimers mueve la cabeza.[3][17][18]

Les figures de Kirsten Kimers y Per Døver son de finales del sieglu XV; tán tallaes en madera y pintaes con colores brillosos. La figura de San Jorge ye daqué anterior y pudo formar parte d'un antiguu retablu. El mecanismu actual del reló foi creáu pol reloxeru Peter Mathiesen de Copenhague en 1741 y atópase na torre sur.[19][18]

Escultura de San Juan editar

 
Xuan l'Evanxelista

Xunto al arcu d'entrada de la capiya de Santa Brígida atópase una escultura de madera de encina de 193 cm d'altor que representa a Xuan l'Evanxelista. Ta representáu ensin barba, col pelo llargo y rizao, vistíu con una túnica llargo y descalzo. Cola manzorga sostién una mota y cola derecha la señal de la bendición. A los sos pies, nel llau derechu, hai una águila sobre un llibru.

La escultura data de ca. 1500 y atribúyese a los alemanes Bernt Notke y Henning von der Heide.

Órganu principal editar

 
Órganu principal de la catedral, na nave mayor.

L'órganu principal de la catedral de Roskilde ye conocíu tamién como órganu de Raphaëlis y les sos partes más antigües daten de mediaos del sieglu XV.[17] El altillo que sirve de base amuesa reminiscencies gótiques.[20]

La cadereta data de 1554 y ye lo que queda del órganu renacentista del holandés Hermann Raphaëlis Rodensteen.[20] L'órganu foi modernizáu por Nicolaus Maas alredor de 1611.[20][21] Otres reformes fueron realizaes por Gregor Mülisch (1654) y los hermanos Botzen (1691?).[21]

La fachada barroca actual vien de un cambéu de 1654 realizada por Caspar Lubbekes, artista de Roskilde. La fachada tien una rica decoración de madera tallao con ánxeles, figures fantástiques y les imáxenes de los apóstoles Pedro y Pablo. Ta rematada pol monograma y l'escudu d'armes de Federico III. Nel parapetu hai una inscripción con versos del salmu 150 del Llibru de los salmos.

L'órganu pasó por otros cambeos y espansiones: la de Marcussen & Søn de 1833 y 1991, y la de Th. Frobenius og Sønner Orgelbyggeri de 1926 y 1957. L'órganu tien 33 rexistros.[21]

Otros órganos editar

Amás del órganu principal, la catedral cunta con otros trés órganos menores: l'órganu del coru, el órganu positivu y l'órganu de práutiques, toos construyíos por Marcussen & Søn nel añu 2000. L'órganu del coru tien 15 rexistros, el positivu 3 1/2 y el de práutiques 7.[21]

Tribuna real editar

 
Tribuna real

Xusto enfrente del órganu principal, nel nivel de la galería de la nave norte atopa una especie de tribuna que sirvía d'asientu pa los reis cuando éstos allegaben a misa. Ye un suntuosu mueble de madera de encina tallada y policromada que foi fabricáu por orde de Cristián IV en 1610. Na so fachada apaecen tallaes escultures de cariátides y atlantes, alegoríes de virtúes, los evanxelistes Marcos y Lucas, los monogramas y escudos d'armes de Cristián IV y la so primer esposa Ana Catalina de Brandeburgu.

Na parte inferior atópense los lemas en llatín de dambos monarques: REGE ME DÑE SPIRITU SANCTO TUO ("Emponme Señor col to Espíritu Santu", lema d'Ana Catalina) y REGNA FIRMES PIETAS ("La piedá fortalez los reinos", lema de Cristián IV).

Frescos editar

 
Frescos na capiya de los Reis Magos. Amosar a Jesús cola cruz na Vía Doliosa.

La catedral tien una rica decoración con frescos de distintos periodos. Los frescos de les pilastres del coru daten del sieglu XVI y señalen les tumbes más antigües de la ilesia.

Nes naves llaterales hai frescos de ca. 1225 qu'amuesen delles escenes relixoses, ente otres, a Cristu en Maxestá.

La capiya de los Reis Magos ta ricamente decorada con frescos, ente los que s'atopen escenes de la vida de Jesús y distintos santos. Estes pintures daten de la década de 1460. El muriu sur de la capiya ta dedicáu a los trés reis magos. Na parte este puede trate los escudos d'armes de los fundadores de la capiya, Cristián I y Dorotea de Brandeburgu.

Les capiyes de Santa Brígida y San Andrés, dambes medievales, contienen numberosos frescos. Na capiya de Santa Brígida, por casu, hai un demoniu verde qu'escribe sobre una cayuela y que d'alcuerdu a la tradición, toma nota de les persones que lleguen tarde a los servicios relixosos.

Capiyes editar

Capiya de los Reis Magos (capiya de Cristián I) editar

 
Monumentu de Cristián III, de Cornelis Floris.
 
Monumentu de Federico II, de Gert van Egen.

El rei Cristián I (1426-1481), primer monarca danés de la Casa d'Oldemburgu, decidió construyir una gran capiya na catedral.[22] Un documentu oficial robláu'l 28 d'abril de 1459 non yá ordenaba la construcción de la capiya, sinón que tamién otorgaba grandes estensiones de tierra a la ilesia.[23] Na primavera de 1462, el rei solicitó al papa Pío II una indulxencia por construyir la capiya. La indulxencia foi dada finalmente dempués d'una visita del rei al papa en Roma en 1474.[24]

La capiya ta construyida n'estilu góticu, en concordanza col restu de la catedral. Tien dos niveles, el nivel inferior, concebíu como capiya funeraria pa Cristián I, y el nivel cimeru, destináu a sirvir de gran salón pa los miembros de l'acabante crear Hermandá de la Madre de Dios, precursora de l'actual Orde del Elefante. Los dos niveles fuelguen nuna pilastra central de granitu, llamáu la pilastra del rei. Nesta pilastra numberosos reis marcaron la so estatura. Créese que la marca de Cristián I ye falsa, yá que magar el rei pudo ser alto, la marca indica la estatura d'un xigante (219,5 cm), abondo cimeru a la siguiente más alta, la de Pedru I de Rusia (208 cm, rexistrada en 1716).

Les tumbes de Cristián I y la so esposa la reina Dorotea tán marcaes con un par de simples piedres, una y bones tola capiya foi concebida como'l so monumentu funerariu. Los monumentos de Cristián III y Federico II apoderen el nivel inferior de la capiya. El monumentu de Cristián III, d'alabastru belga colloráu y negru ye una creación del escultor d'Amberes Cornelis Floris, ente 1574 y 1575. Cuando l'escultor finó n'ochobre de 1575 el monumentu taba cuasi termináu; namái-y faltaben los escudos d'armes y les inscripciones. Cuando los españoles escalaron Amberes en payares de 1576, retuvieron el monumentu hasta que la vilba de Floris pagó un rescate. La vilba escribió a la corte danesa pa pidir la recoyida y el pagu del monumentu; esto nun se concretó sinón hasta 1578. Una vegada que'l monumentu llegó a Elsinor, dos canteros locales trabayaron na so terminación y nel branu de 1580 asitióse'l monumentu na capiya.

 
Frescos del sieglu XV na capiya.

El monumentu de Federico II, llabráu nos mesmos materiales, foi construyíu ente 1594 y 1598 por Geert van Egen, de Elsinor. Dambos monumentos tán vacíos, yá que los féretros soterrar sol pisu de la capiya. El rei Juan tamién diba ser soterráu na capiya, pero nos sos últimos años de vida tanto él como la so esposa esfrutaron tantu vivir nel castiellu de Næstbyhoved, cerca de Odense, qu'espresaron el so deséu de ser soterraos na ilesia franciscana d'esa ciudá.

La bóveda y los murios tienen una rica decoración con frescos que daten de la década de 1460. Tuvieron mientres enforma tiempu encalados, pero fueron redescubiertos en 1826. L'escudu d'armes del rei Cristián I y la so esposa decoren el muriu esti de la capiya.

El nivel cimeru utilízase anguaño como un muséu de la catedral qu'exhibe dellos artefautos y conduz al visitante al traviés de la historia del templu.

Capiya de Cristián IV editar

 
Esterior de la capiya de Cristián IV.

La so construcción foi ordenada pol mesmu Cristián IV en 1613 dempués de la muerte de la so primer esposa Ana Catalina de Brandeburgu l'añu anterior. Nesa dómina, l'espaciu pa tumbes dientro de la catedral yera cada vez más insuficiente. La capiya foi construyida n'estilu renacentista holandés. Les obres del esterior empecipiar Lorenz van Steenwinckel en 1614 y terminar en 1641 l'hermanu d'ésti, Hans van Steenwinckel el Mozu. L'esterior construyir en lladriyu coloráu con un gablete gradiáu nel norte. Sobre cada pasu del gablete hai una escultura que representa les virtúes cristianes. Al pie de les ventanes del gablete hai cuatro putti, cada unu de los cualos sostién un símbolu de la muerte: una calavera, una gadaña, una antorcha qu'apunta escontra baxo y un reló de sable. Nel centru del gablete atópase l'escudu del rei.

 
Aspeutu del enrexáu de Caspar Fincke.

La rexa de fierro que dixebra la capiya de la nave foi forxada por Caspar Fincke en 1619 y tien una lleenda n'alemán del so creador: Caspar Fincke bin ich benant Dieser arbeit bin ich bekant ("Caspar Fincke llámome, por esta obra soi famosu").

A la muerte de Cristián IV entá nun se terminaba l'interior, polo que'l so féretro foi asitiáu temporalmente na cripta inferior. El rei encargara la ellaboración del so propiu monumentu, que representaba a él y a la reina arrodillados ante un crucifixu. Como'l monumentu fuera termináu antes de la muerte del rei, foi almacenáu temporalmente nel arsenal real de Copenhague. Cuando l'arsenal amburar en 1647, tou lo que quedó del monumentu foi'l gran crucifixu d'arenisca y una cabeza d'alabastru. El crucifixu foi donáu a la ilesia de Holmen y la cabeza al Muséu Nacional de Dinamarca. Los socesores de Cristián IV nun s'interesaron en dar un llugar dignu de descansu a los restos del rei sinón hasta que Cristián VIII ordenó l'entamu d'un nuevu monumentu en 1840. Esperábase que'l proyeutu tuviera llistu en 1848, nel 200 aniversariu de la muerte de Cristián IV, pero nun terminaría sinón hasta 1870.

 
Interior de la capiya. Apréciase'l cuadru Cristián IV a bordu del Trinidá, obra de Marstrand, y l'estatua del monarca, obra de Thorvaldsen.

Les obres nel interior empecipiaron en 1840 cuando Cristián VIII ordenó una estatua de Cristián IV al renombráu escultor Bertel Thorvaldsen. Esta estatua sería parte del monumentu, que sería un diseñu del arquiteutu G. F. Hetsch, pero entá taba por decidir se quién sería l'encargáu de les decoraciones. En 1545 una comisión dio la xera a Heinrich Eddelien, pero les obres progresaron amodo, quiciabes por cuenta de la inxerencia tan intensa del impopular Cristián VIII y a les crítiques de les propuestes. Cristián VIII finó en 1848 y el proyeutu perdió al so principal impulsor, una y bones el nuevu rei, Federico VII, nun s'interesaba lo suficiente en ver el proyeutu termináu. A la muerte de Eddelien en 1852, namái se remataren les obres na bóveda estrellada y los motivos alegóricos debaxo d'ésta y tola obra detener por completu.

En 1856 Georg Hilker amestó un frisu debaxo de la bóveda, que sirviría como un separador ente'l techu y les decoraciones de los murios. En 1860 el ministru de finances C. Y. Fenger encargó les obres a Wilhelm Marstrand y Heinrich Hansen. La comisión orixinal se inconformó de que'l ministru actuara a los sos llombos, pero los tiempos camudaren desque la comisión creárase y col Partíu Lliberal Nacional nel poder hubo un aumentu del nacionalismu. Fenger, miembru d'esi partíu, consideraba que la terminación de la capiya, qu'él mesmu vía como una reliquia nacional, fortalecería los sentimientu nacional nel conflictu qu'había con Prusia.

Marstrand y Hansen apurrieron les sos propuestes de decoración en 1861 dempués de decidir que Marstrand pintaría les escenes y Hansen los marcos. Esi añu dambos artistes viaxaron a Francia pa estudiar oleu sobre yelsu. Dempués, Marstrand pasó los branos ente 1864 y 1866 en Roskilde, pintando un muriu al añu. Cuando Marstrand terminó, asitiáronse los cinco féretros de la capiya nes sos posiciones actuales.

Capiya de Federico V editar

 
Interior de la capiya de Federico V, col sarcófagu del monarca al centru de la imaxe.

La so construcción estender por 51 años (1774-1825) ya implicó la destrucción d'una capiya más antigua, la capiya de La nuesa Señora.

La construcción empecipió en 1774 con C. F. Harsdorff, quien posiblemente utilizó antiguos esbozos de los sos viaxes a Roma ente 1762 y 1764. Por cuenta de la falta de fondos, les obres suspender en 1779, siguir en 1820 C. F. Hansen, discípulu de Harsdorff, y terminaron en 1825. La capiya consiste nun antepar con dos cámares axacentes, comúnmente conocíu como capiya de Cristián VI, y un salón cruciforme con cúpula llamáu capiya de Federico V. Ente que l'interior tien murios neoclásicos encalados, l'esterior ye de lladriyu coloráu al igual que'l restu de la catedral.

Cuando s'inauguró la capiya en setiembre de 1825, los féretros que s'almacenaren temporalmente na capiya de Cristián IV fueron movíos a la nueva capiya y a midida que finaben más miembros de la familia real, les sos tumbes asitiáronse ellí. Esto causó que la capiya, orixinalmente concebida p'allugar cinco sarcófagos de mármol, en 1912 allugara 17 féretros. Sicasí, la construcción de la capiya de Cristián IX, la remoción de dellos féretros a les criptes y un reacomodo de los restantes llevó a la situación actual de 12 féretros y sarcófagos. Hubo dellos tracamundios colos restos, polo que dellos féretros nun tán ordenaos en pares como correspondió a les rellaciones que tuvieron los miembros de la realeza en vida.

La capiya contién grandes sarcófagos de mármol, féretros más senciellos con cubierta de terciopelu y nel casu de Federico VII, un féretro de madera.

Capiya de Cristián IX editar

 
Esterior de la capiya de Cristián IX.

Cuando se revisó la Constitución Danesa en 1915, el Folketing (parllamentu) decidió honrar a la familia real cumpliendo'l deséu de Cristián IX de construyir una nueva capiya na catedral. Esta capiya taría dedicada a la Casa de Glücksburg, que'l so primer monarca yera'l mesmu Cristián IX. La capiya foi diseñada pol arquiteutu Andreas Clemmensen.

La construcción empecipiar en 1919 y terminó en 1924. La capiya ye d'estilu neobizantino con cierta inspiración romana. Foi construyida como una estensión de l'antoxana del noroeste, que dexó d'esistir como edificiu independiente. Tien planta en forma de cruz, murios grises y techu abovedáu. Al ser terminada, hubo un alderique na prensa escrita, nel que dalgunos consideraben que la capiya estremar por completu del estilu predominante na catedral.

Nel brazu norte atopa'l sarcófagu doble de Cristián IX y Luisa de Hesse-Kassel. Foi diseñáu por Hack Kampmann y orixinalmente tuvo nel brazu esti de la capiya de Federico V. Alredor del sarcófagu hai tres estatues de figures femenines diseñaes por Edvard Eriksen: Duelu, Memoria y Amor, tallaes en mármol blanco de Carrara. Duelu caltién un notable paecíu cola famosa Serenita de Copenhague, una y bones la esposa de Eriksen sirvió de modelu pa dambes escultures. Nel brazu oeste atopa'l sarcófagu doble de Federico VIII y Luisa de Suecia, un diseñu de Einar Utzon-Frank. El brazu esti contién los féretros de mármol noruegu de Cristián X y la reina Alexandrina. Los féretros, un diseñu de Kaare y Naur Klint, tienen una Dannebrog estilizada que cubre la tapa y les bandes.

Dempués de la muerte de la emperatriz viuda María Fiódorovna de Rusia (Dagmar de Dinamarca) en 1928, la so féretro tuvo nuna ceremonia na ilesia d'Alexandru Nevsky de Copenhague y nuna ceremonia ortodoxa rusa en Roskilde pera dempués ser asitiáu na capiya de Cristián IX. En 1957 el so féretro foi treslladáu a la cripta debaxo de la capiya, onde permaneció hasta 2006, cuando foi unviáu a Rusia. D'alcuerdu al deséu de la emperatriz, los sos restos soterrar xunto a los del so home Alexandru III na catedral de San Pedro y San Pablo de San Petersburgu.

Tres la muerte de Federico IX en 1972, la so féretro asítiase na capiya, onde tuvo cubiertu pol so estandarte real y escoltáu por trés lleones de plata de les regalías de la Corona danesa y un par de candelabros en forma d'ancles. Dempués de que'l féretro soterrar en 1985, los candelabros permanecen na capiya.

Capiya de San Andrés y Capiya de Santa Brígida editar

 
Altar de la capiya de San Andrés.

Estes dos capilla, nel costáu norte, son remanentes de les munches capiyes medievales que tenía la catedral orixinalmente. La capiya de San Andrés construyir en 1396 y la de Santa Brígida en 1485.

La capiya de San Andrés foi redecorada por completu en 2010 pol artista Peter Brandes, quien creó un nuevu retablu y l'enrexáu que dixebra la capiya de la nave. La intención ye que nel futuru la capiya brinde un ambiente más privao pa delles ceremonies como bodes o bautismos. La capiya cunta col so propiu órganu.

Dende la reforma, la capiya de Santa Brígida utilizóse p'almacenar delles pieces de la dómina católica innecesaries nel luteranismu. Ende atópense la siella de celebrante del obispu Llave Urne (ca. 1520), una cajonera capitular de 1473 y una siella de chantre. Tamién cunta cola tumba más antigua de la catedral, que data de ca. 1250.

La reina Margarita II escoyó la capiya de Santa Brígida como sitiu de la so futura tumba y del príncipe consorte Enrique. El so sarcófagu doble ye una obra de Bjørn Nørgaard, ellaboráu en vidriu decoráu con bronce doráu; fuelga sobre tres pilares de granitu danés, basaltu feroés y mármol groenlandés, con tres elefantes de plata y una base d'arenisca.

Capiyes de les torres editar

 
Un trol na capiya de la torre norte.

Na parte inferior de cada torre hai una pequeña capiya. La de la torre sur, la más antigua, ye la capiya de los Krag, pero foi llamada orixinalmente capiya de Belén. Foi fundada por Margarita I en 1411 y sirviría de tumba pa Abraham Brodersøn, home cercanu a la reina. Darréu sería la capiya funeraria de la familia Krabbe y anguaño de la familia Krag. Na catedral permanecen l'epitafiu y la placa memorial de Otto Krabbe, dempués de que los restos d'él y la so familia fueren tresferíos a la ilesia de La nuesa Señora de Roskilde.

Axacente a l'anterior, xunto a la entrada principal, hubo otra pequeña capiya del sieglu XV, la capiya de los 10.000 caballeros. Ésta foi destinada pa sepulcru de la familia Hahn. La capiya foi desmantelada y al igual qu'asocedió colos restos de los Krabbe, los féretros de los Hahn fueron llevaos a la ilesia de La nuesa Señora. Una armadura perteneciente a Vincentz Hahn cuelga de la paré y ye tou lo recuerda a l'antigua capiya.

La capiya de la torre norte ye llamada capiya de los Trolle. Foi fundada nel sieglu XVII por Cristián IV pa sirvir de tumba a la familia del mesmu nome. Darréu foi mercada por Cristián VI como capiya funeraria de la so madrasca la reina Ana Sofía Reventlow y los descendientes d'ésta.

L'enrexáu de dambes capiyes de les torres ye obra de Caspar Lubbeke y data de mediaos del sieglu XVII. La rexa de la capiya de los Trolle tien la imaxe d'un trol, símbolu de la familia.

Sepulcru de Federico IX editar

 
Sepulcru de Federico IX.

Abrióse'l 23 de setiembre de 1985 y ye la primer tumba fora de la catedral. Hubo dos razones pa la so construcción: Federico IX deseyaba ser soterráu fora de la catedral y con vista al fiordu de Roskilde, y nun había espaciu ye la capiya de Cristián IX. Cola muerte del rei en xineru de 1972 abrióse un alderique sobre si'l so deséu podía cumplise. En mayu del mesmu añu celebró una xunta na que participaron el gobiernu municipal, el conseyu parroquial, el Muséu Nacional de Dinamarca y una fundación pa la cultura de la construcción y el paisaxe. En 1974 presentóse un documentu qu'aceptaba la construcción y detallaba cómo tenía de caltenese l'área y construyise el sepulcru. Hubo cierta oposición ente miembros del conseyu parroquial, quien aportunaron que debía de respetase la tradición de soterrar a los monarques dientro de la catedral. El planu quedó termináu en 1982 y pudieron empecipiar les obres.

El sepulcru foi diseñáu pol arquiteutu Vilhelm Wohlert en collaboración con Inger y Johannes Exter y consiste nun octógonu de lladriyos, simple, descubiertu y con una puerta de bronce diseñada por Sven Havsteen-Mikkelsen. La llábana de granitu groenlandés ye una obra del escultor Erik Heide. La tumba sellóse permanentemente hasta l'entierru de la reina Íngrid en 2000. Por deséu de la reina, el pisu del sepulcru ta semáu con vides y plantes monteses de distintes partes del país.

Persones reales soterraes na catedral de Roskilde editar

Reis de Dinamarca y Noruega

Reis de Dinamarca, Noruega y Suecia - nel coru:

- na Capiya de Cristián I:

Reis de Dinamarca y Noruega - na Capiya de Cristián I:

- na Capiya de Cristián IV:

- nel Højkoret:

- na capiya de la torre norte:

- na Capiya de Federico V:

Reis de Dinamarca

- na Capiya de Federico V:

- na Capiya de Cristián IX:

- na cripta:

- nel mausoléu, fora de la ilesia:

Referencies editar

  1. «Roskilde Cathedral». UNESCO Culture Sector. Consultáu'l 30 de xineru de 2013.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Finn Gaunaa. «Domkirkens altertavle» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  3. 3,0 3,1 Dean Store Danske. «Roskilde Domkirke» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  4. Kruse, Roskilde domkirke, p.113
  5. Kruse, op. cit., p.112
  6. 6,0 6,1 6,2 Sissel F. Plathe y Jens Bruun. «Højaltertavlen i Roskilde Domkirke 1.» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  7. 7,0 7,1 Kruse, op. cit., p.111
  8. 8,0 8,1 Stilling, Danmarks kirker, p.299
  9. Dean Store Danske. «Jens_Andersen_Lodehat» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  10. 10,0 10,1 10,2 Nørregård-Nielsen, Dansk Kunst. Tusind års kunsthistorie, p.69
  11. Kruse, op. cit., p.86
  12. Finn Gaunaa. «Korstolene i Roskilde Domkirke» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  13. 13,0 13,1 Kruse, op. cit., p.119
  14. 14,0 14,1 Roskilde domkirke - Verdens kulturarv. «1000 års historie» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  15. Stilling, op. cit., p.300
  16. 16,0 16,1 Petersen, My Life in Story: A One-man Play about Hans Christian Andersen, p.281
  17. 17,0 17,1 Kulturarv (Páxina del Patrimoniu cultural de Dinamarca. «Roskilde Cathedral» (inglés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  18. 18,0 18,1 Kruse, op. cit., p.100-112
  19. Jens Søren Frausing. «Roskilde Domkirke- Peter Mathiesen 1741» (danés). Consultáu'l 12 de marzu de 2014.
  20. 20,0 20,1 20,2 Páxina de Marcussen & Søn. «Roskilde Cathedral· Main organ» (inglés). Consultáu'l 1 d'agostu de 2014.
  21. 21,0 21,1 21,2 21,3 Kirkemusik i Roskilde (calendariu musical de la catedral y otres ilesies de Roskilde). «Domsognets orgler» (danés). Consultáu'l 1 d'agostu de 2014.
  22. Arnhung, De hellige tre Kongers Kapel, p.13
  23. Arnhung, op. cit., p.17
  24. Arnhung, op. cit., p.21

Enllaces esternos editar