Cristián IV de Dinamarca

políticu danés

Cristián IV (12 d'abril de 1577Castillo de Frederiksborg (es) Traducir – 28 de febreru de 1648 (xul.)Castillo de Rosenborg (es) Traducir) foi rei de Dinamarca y de Noruega (1588-1648), fíu de Federico II y de Sofía de Mecklemburgu-Güstrow.

Cristián IV de Dinamarca
monarca de Dinamarca

4 abril 1588 (Xulianu) - 28 febreru 1648 (Xulianu)
Frederick II of Denmark - Federico III de Dinamarca (es) Traducir
rei de Noruega

4 abril 1588 (Xulianu) - 28 febreru 1648 (Xulianu)
Frederick II of Denmark - Federico III de Dinamarca (es) Traducir
Vida
Nacimientu Castillo de Frederiksborg (es) Traducir12 d'abril de 1577[1]
Nacionalidá Bandera de Dinamarca Reinu de Dinamarca [2]
Muerte Castillo de Rosenborg (es) Traducir[3]28 de febreru de 1648 (xul.)[4] (70 años)
Sepultura Catedral de Roskilde
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Padre Frederick II of Denmark
Madre Sofía de Mecklenburg-Güstrow
Casáu con Vibeke Kruse
Ana Catalina de Brandeburgo (es) Traducir (1597 (Xulianu) – 1612 (Xulianu))[5]
Kirsten Munk (1615 (Xulianu) – )[5]
Pareyes Kirsten Madsdatter
Karen Andersdatter
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Oldemburgo (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes danés[7]
Oficiu políticu
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de Kalmar (es) Traducir
Guerra de los Trenta Años
Guerra de Torstenson (es) Traducir
Creencies
Relixón Luteranismu
Cambiar los datos en Wikidata

Ye unu de los principales héroes militares del so país, algamando gran popularidá tantu en vida como na posteridá. Destacó pol so calter resueltu, impetuosu y ambiciosu, carauterístiques que resultaríen tráxiques pal so reinu. Participó en dos guerres contra Suecia y na Guerra de los Trenta Años, con resultaos negatives. Impulsó reformes alministratives y militares, y sofitó el mercantilismu en Dinamarca, asitiando los cimientos d'un imperiu colonial. Amante de la cultura y les artes, patrocinó grandes obres arquiteutóniques del Renacimientu qu'enguapecieron les ciudaes del país.

Biografía editar

Cristián nació nel Castiellu de Frederiksborg en 1577, siendo'l mayor de los fíos varones de Federico II y Sofía de Mecklemburgu. Pequeñu entá, asocedió al so padre en 1588, cuando ésti finó. Algamó la mayoría d'edá en 1596. El 30 de payares de 1597 xunir en matrimoniu con Ana Catalina de Brandeburgu, fía de Joaquín Federico, margrave de Brandeburgu y duque de Prusia.

La so primer obra destacada al frente del gobiernu foi una serie de reformes na política interior. Tamién trabayó intensamente nel aspeutu defensivu del reinu. Construyó nueves fortaleces, so la direición d'inxenieros neerlandeses. L'Armada Real Danesa, qu'en 1596 consistía d'unos ventidós buques, algamó en 1610 la cifra de sesenta, dellos d'ellos yeren diseños propios del rei. La constitución d'un exércitu nacional foi más difícil, yá que Cristián dependía de tropes procedentes na so mayor parte de la lleva de llabradores de los dominios reales.

 
La coronación de Cristián IV. Pintura de Otto Bache (1887).

Cristián siguió una política d'espansión del comerciu marítimu danés, pa sacar provechu del mercantilismu que imperaba n'Europa nesa dómina. Por ello, estableció la primer colonia danesa en Trankebar, na mariña meridional de la India y creó la concesión de la Compañía Danesa de les Indies Orientales, qu'en gran midida constituyiría l'entamu del Imperiu colonial danés.

La Guerra de Kalmar editar

Llograda la reorganización del exércitu, tuvo la so primer esperiencia bélica, que-y resultaría favorable. Entamó en 1611 una guerra contra Suecia, conocida como la Guerra de Kalmar, una y bones la operación principal foi la ocupación danesa del puertu de Kalmar. Cristián consiguió que'l rei suecu Gustavo II Adolfo cumpliera coles condiciones de la Paz de Knäred (1613), ente elles el pagu d'un millón de riksdal por conceutu de daños de guerra.

Concluyida la guerra con Suecia, afitó la so atención n'Alemaña. Los sos oxetivos yeren principalmente dos: primero, llograr el control de los grandes ríos alemanes -l'Elba y el Weser- como un mediu p'asegurar el dominiu danés nos mares boreales, y segundu, llograr los territorios secularizados de los obispaos de Bremen y Verden como heriedu pa los sos fíos menores.

Hábilmente aprovechó l'alarma de los príncipes protestantes alemanes tres la Batalla del Monte Blancu en 1620 p'asegurar al so fíu Federico como coaxutor de la Diócesis de Bremen en setiembre de 1621. Un arreglu similar foi algamáu en payares na Díócesis de Verden. Hamburgu tuvo que reconocer, pol pactu de Steinburg (xunetu de 1621), la soberanía danesa sobre'l Holstein.

La Guerra de los Trenta Años editar

El poder creciente de los católicos nel norte d'Alemaña dempués de 1623 convidaba a Cristián a entemetese na Guerra de los Trenta Años. Por un tiempu, caltener al marxe, pero les alarmantes llamaes d'auxiliu de los protestantes y sobremanera, la medrana de que Gustavo II Adolfo de Suecia suplantar como'l campeón de la causa protestante, llevar a entrar en guerra contra les fuercies combinaes del emperador y la Lliga Católica, ensin que cuntara con una garantía de cooperación en tierres alemanes.

El 9 de mayu de 1625 Cristián abandonó Dinamarca pa dirixise al frente n'Alemaña. Tenía a la so disposición ente 19 000 y 25 000 homes. De primeres tuvo dellos ésitos, pero'l 27 d'agostu de 1626 foi derrotáu estrepitosamente por Johann Tserclaes en Lutter-am-Barenberge, y nel branu de 1627 los católicos, encabezaos por Tilly y Albrecht von Wallenstein, invadieron Dinamarca, afarando y ocupando los ducaos de Schleswig y Holstein y tola península de Xutlandia. Ante la grave situación, Cristián apautó una alianza col so antiguu enemigu Gustavo II Adolfo de Suecia'l 1 de xineru de 1628. Gustavo Adolfo comprometer a ayudar a Dinamarca con una flota y pocu tiempu dempués, un exércitu y una flota dano-suecos obligaron a Wallenstein a llevantar el sitiu de Stralsund. La posesión d'una armada cimera evitó que Dinamarca sufriera peores dificultaes, y en mayu de 1629 Cristián pudo concluyir una paz col emperador en Lübeck, ensin nenguna perda territorial.

Intrigues editar

Tres la guerra, Cristián IV careció non yá el fracasu políticu, sinón tamién familiar. En 1628 afayóse una intriga escandalosa d'una rellación de la so segunda esposa, Kirsten Munk, con un oficial alemán. Ante les acusaciones y la salida de Kirsten de la residencia real, ella desatapó un nuevu escándalu: la rellación d'una de les sos sirvientes, Vibeke Kruse, col rei Cristián. En xineru de 1630 la rotura nel matrimoniu foi definitiva, y Kirsten retirar a les sos posesiones de Xutlandia. Cristián aceptó públicamente la so rellación con Vibeke, caltendría con ella una rellación de concubinato, y formaría una familia. Los fíos de Vibeke convertir nos enemigos naturales de los fíos de Kirsten.

Ente 1629 y 1643 Cristián ganó nuevamente popularidá ya influencia. Nesi periodu llogró nuevamente'l control de la política esterior y de les cuotes de peaxe del Oresund.

Nueva guerra contra Suecia editar

 
Estatua de Cristián IV, en Kristiansand, Noruega.

Inclusive nel momentu más baxu de los sos infortunios, Cristián nunca perdió les esperances de recuperar les sos poder. Nunca se reconcilió con Suecia, el so enemigu más peligrosu, pero tampoco s'encargó de texer les aliances necesaries pa protexer les sos posesiones del peligru suecu. Sirvió de mediador a favor del emperador tres la muerte de Gustavo II Adolfo en 1632, y al traviés d'ello intentó embrivir la influencia sueca n'Alemaña, con escases ventayes pa Dinamarca. La so política de confrontación en Escandinavia agafó al parllamentu suecu, y una nueva guerra suecu-danesa llueu foi namái cuestión de tiempu. Na primavera de 1643 paecía qu'esi tiempu había llegáu.

Gracies a les sos conquistes na Guerra de los Trenta Años, los suecos podíen atacar a Dinamarca dende'l sur como dende l'oriente. Suecia caltenía amás un pactu colos Países Baxos, lo que sirvía de contrapesu a la superioridá danesa nel mar. En mayu, El Conseyu suecu decidió inclinase pola guerra. El 12 d'avientu de 1643 el mariscal suecu Lennart Torstensson avanzó dende Bohemia, crució la frontera sur de Dinamarca, y a finales de xineru de 1644 tenía nel so poder tola península de Xutlandia. L'ataque, arteru y rápido, paralizó a Dinamarca, pero la so gravedá fizo que Cristián trabayara arduamente na defensa del so reinu.

A los sos sesenta y seis años, el rei danés demostró una enerxía perenal. Trabayó nueche y día pa entamar al exércitu y fornir a l'armada. Afortunadamente pa él, el gobiernu suecu retrasó les hostilidaes en Escania, la parte oriental de Dinamarca, hasta febreru de 1644, de cuenta que'l daneses pudieron preparar la defensa y salvar la importante plaza fuerte de Malmö.

Torstensson nun pudo cruciar de Xutlandia a la isla de Fionia, n'espera d'una flota neerlandesa, que foi destruyida pola armada danesa ente les islles de Sylt y Rømø. Un nuevu intentu pa tresportar al exércitu de Torstensson a les islles daneses foi atayáu por Cristián IV en persona'l 1 de xunetu de 1644. Les dos flotes enemigues atopar al sureste de la badea de Kiel, y el soberanu danés demostró un heroísmu qu'entá na actualidá ye aponderáu pol pueblu danés. Cristián topar na cubierta del Trefoldigheten (Trinidá) y un cañón xunto a él esplotó por una bala sueca; les estielles de madera y metal encaxar nel cuerpu del rei, cegándolo d'un güeyu y refundiándolo al pisu. Darréu púnxose de pies y siguió dirixendo la batalla hasta'l final d'ésta. La flota danesa amosó la so superioridá na batalla, acorrexando a la sueca na badea de Kiel; sicasí, los suecos pudieron escapar.

A finales de setiembre, l'armada danesa foi aniquilada poles fuercies combinaes de suecos y neerlandeses ente Fehmarn y Lolland. Escosada la capacidá militar de Dinamarca, Cristián viose obligáu aceptar la mediación de Francia y les Provincies Xuníes. La paz foi roblada en Brömsebro el 8 de febreru de 1645. Dinamarca venció a Suecia les islles de Gotland y Saaremaa y, por trenta años, la provincia de Halland, ente que Noruega dexó les provincies de Jämtland y Härjedalen.

Últimos años y legáu editar

 
Castiellu de Kronborg.

Los últimos años de la so vida fueron avafaos por fuertes diferencies colos sos xenros, cuantimás col más ambiciosu d'ellos, Corfitz Ulfeldt. El 21 de febreru de 1648, pola so propia voluntá, foi treslladáu a Copenḥague, onde morrió una selmana dempués. Foi soterráu na Catedral de Roskilde.

Falaba, amás del so idioma madre, alemán, llatín, francés ya italianu. El so biógrafos considerar un home allegre y hospitalario, al que-y gustaba la vida social. El so calter yera tamién enfadosu, apasionáu, valerosu y con un fuerte sentíu del deber. A la fin de la so tormentosa vida collechó los frutos de la so falta d'autocontrol.

Fundó un gran númberu de pueblos y ciudaes, munchos de los cualos fueron nomaos nel so honor: en Dinamarca Christianshavn, Christianstad y Christianopel. Christianía (actual Oslo, refundada dempués de que la ciudá vieya foi destruyida por una quema), Christianssand y Konningsberg en Noruega. Glückstadt (fundada como rival de Hamburgu) en Holstein, y Kobbermølle en Schleswig. Los asentamientos urbanos yeren diseñaos d'alcuerdu a los ideales del Renacimientu, coles cais n'ángulu rectu ente sigo.

 
Castiellu de Rosenborg, en Copenḥague.

En Copenḥague edificó munchos edificios renacentistes, como Børsen, la ilesia de Holmen, el castiellu de Rosenborg, la fortaleza Kastellet, y la Rundetårn, que sirvió como observatoriu. Remocicó'l Castiellu de Frederiksborg nun suntuosu palaciu renacentista, y Kronborg como fortaleza.

Fundó la Compañía Danesa de les Indies Orientales, inspiráu na Compañía Holandesa. Ye la figura central del himnu real danés, Kong Kristian.

Familia editar

Nun se sabe a ciencia cierta cuántos fíos tuvo, pero saber de la esistencia de 21.

Casar en 1597 con Ana Catalina de Brandeburgu. Con ella tuvo seis fíos:

Tando entá casáu, tuvo un primer amigu, Kirsten Madsdatter, con quien tuvo un fíu illexítimu:

Con Karen Andersdatter, una segunda amiga, tuvo dos fíos más:

  • Dorothea Elisabeth Christiansdatter(1613-1615).
  • Hans Ulrik Gyldenløve (1615-1645).

Casóse col so amante Kirsten Munk en 1615. Con ella tuvo diez fíos:

Con Vibeke Kruse tuvo dos fíos reconocíos, anque posiblemente hubo más:

  • Ulrik Christian Gyldenløve (1630-1658).
  • Elisabeth Sofie Christiansdatter (1633-1654).

Ancestros editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16. Cristián I de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
8. Federico I de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
17. Dorotea de Brandeburgu
 
 
 
 
 
 
 
4. Cristián III de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18. Juan Cicerón de Brandeburgu
 
 
 
 
 
 
 
9. Ana de Brandeburgu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
19. Margarita de Saxonia
 
 
 
 
 
 
 
2. Federico II de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
20. Xuan V de Saxonia-Lauemburgu
 
 
 
 
 
 
 
10. Magnus I de Saxonia-Lauemburgu]]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
21. Dorotea de Brandeburgu (distintu a la 17)
 
 
 
 
 
 
 
5. Dorotea de Saxonia-Lauemburgu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22. Enrique IV de Brunswick-Lüneburg
 
 
 
 
 
 
 
11. Catalina de Brunswick-Wolfenbüttel
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
23. Catalina de Pomerania-Wolgast
 
 
 
 
 
 
 
1. Cristián IV de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24. Magnus II de Mecklemburgu-Schwerin-Güstrow
 
 
 
 
 
 
 
12. Alberto VII de Mecklemburgu-Güstrow
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
25. Sofía de Pomerania-Wolgast
 
 
 
 
 
 
 
6. Ulrico III de Mecklemburgu-Güstrow
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
26. Joaquín I de Brandenburgu
 
 
 
 
 
 
 
13. Ana de Brandeburgu (distintu a la 9)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
27. Isabel de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
3. Sofía de Mecklemburgu-Güstrow
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28. Cristián I de Dinamarca (= 16.)
 
 
 
 
 
 
 
14. Federico I de Dinamarca ( =8.)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29. Dorotea de Brandeburgu (= 17.)
 
 
 
 
 
 
 
7. Isabel de Dinamarca
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
30. Boleslao X de Pomerania
 
 
 
 
 
 
 
15. Sofía de Pomerania
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
31. Ana de Polonia
 
 
 
 
 
 

.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118676059. Data de consulta: 15 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «LIBRIS» (26 setiembre 2012). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. 5,0 5,1 Identificador de persona en The Peerage: p10227.htm#i102269. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  7. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 4 marzu 2020.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Federico II
Rei de Dinamarca y Rei de Noruega
1588 - 1648
Socesor:
Federico III