Plantía:Ficha de relixón

El luteranismu[1] ye un movimientu relixosu, denomináu tamién protestante, inspiráu institucionalmente nes enseñances de Martín Lutero (1483-1546) sobre'l cristianismu.

Surdimientu editar

El luteranismu foi la primer espresión histórica de la Reforma Protestante. Tien los sos oríxenes nel movimientu qu'encabezó'l flaire Martin Lutero (1483-1546), nel espaciu xeográficu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, que'l so oxetivu yera la reforma de la Ilesia, anque la socesión de los acontecimientos y l'endurecimientu de les posiciones condució a un desenllaz distintu: la rotura de la unidá de la Ilesia cristiana d'Occidente. Dellos luteranos consideren el 31 d'ochobre de 1517 como'l día del surdimientu d'esta caña del cristianismu, fecha na que, según la lleenda, asitiáronse les 95 tesis sobre les indulxencies na puerta de la "Ilesia de Tolos Santos" en Wittenberg, Alemaña.

Los factores políticos tuvieron un gran pesu. La imposibilidá de terminar col movimientu reformador, a pesar de dellos intentos nesi sentíu, llevó a Carlos V a aceptar les propuestes de los príncipes del Imperiu que se xuntaren a les doctrines luteranes (Dietes de Spira, 1526 y 1529). Años más tarde, la paz de Augsburgu (1555) reconocía que cada príncipe podía profesar la relixón que quixera, ensin que l'emperador poder torgar, y que tolos súbditos teníen de siguir la relixón del príncipe (según el principiu cuius regio, eius religio).

Sicasí, esto nun significó la paz ente los luteranos, yá que nesa dómina amenáronse disputa ente quien sosteníen posiciones teolóxiques distintes. Los grupos engarraos teníen como líderes a Felipe Melanchton, discípulu de Lutero y primer sistematizador de la so obra, con una fuerte presencia ente los teólogos de Wittenberg, y Mattia Flacio y l'Universidá de Jena (“gnesio-luteranos”: luteranos llexítimos o auténticos). Melanchton y los sos siguidores (“filipistas”), de mentalidá más abierta, creíen que yera posible caltener la unidá a pesar de nun algamar una completa identidá tocantes a la doctrina. Los “gnesio-luteranos” yeren contrarios a esta posición, considerando que los “filipistas” –a los qu'acusaben de “cripto-calvinistes”— sosteníen el indiferentismo, porque la so manera d'entender la unidá comprometía les posiciones teolóxiques de la Reforma. La xenuina unidá ente cristianos y la real paz ente les posiciones teolóxiques, según ellos, namái yera posible con un alcuerdu honestu sobre toos y cada una de les temes de discutiniu doctrinal.

Les querelles doctrinales, por causa de les posiciones teolóxiques de Melanchton o de los sos discípulos, tocaben delles temes: la querella de les adiaphora (“coses indiferentes”), amenada pola aceptación de les ceremonies del cultu y les estructures eclesiástiques católiques, a les que se consideraba indiferentes en materia de salvación, y que Carlos V impunxera como una condición pa la paz ente les confesiones; el conflictu “mayorista”, amenáu pola afirmación d'un discípulu de Melanchton (Major) de que les obres yeren necesaries pa la salvación; rellacionáu con esto, va presentase'l conflictu sinergista, referente a la manera de participación del ser humanu na salvación; el conflictu antinomista, aniciáu pola afirmación de la inutilidá de la llei p'aquellos que fueron xustificáu pola fe; y, finalmente, les querelles sobre la cena y la cristoloxía, por cuenta de una evolución nel pensamientu de Melanchton, que s'había desamoráu progresivamente del dogma de la presencia real y asumío una teoloxía de corte calvinista. Los dos escueles, a pesar de los socesivos enfrentamientos, coincidieron en daqué: la condena a la posición d'Andreas Osiander, d'una corriente mística, que, contrariamente a lo qu'afirmara Lutero, sostenía que la salvación corada un tresformamientu interior del home xustificáu. 

L'alcuerdu completu llegó namái dempués de la muerte de Melanchton (†1560) y del exiliu de Flacious y los sos partidarios más estremistes, y cuando una nueva xeneración de teólogos pudo dar un pasu alantre nel resolución de los discutinios. Pero esto llevó'l so tiempu. Dempués de dellos intentos entemedios, l'alcuerdu cristalizóse definitivamente na que se conoz como “Fórmula de la Concordia” (1577), roblada por más de 8000 líderes y publicada el 25 de xunu de 1580, al celebrase los 50 años de la Confesión de Augsburgu, nel llamáu Llibru de la Concordia. La Fórmula de la Concordia” dexó la unidá ente los luteranos alemanes y escandinavos, pero, coles mesmes, marcó la rotura definitiva colos protestantes de tradición reformáu-calvinista y los grupos marxinales que nunca aceptaren la Confesión de Augsburgu (anabaptistas; sectarios de Schwenckfeld; nuevos arrianos; antitrinitarios).

El periodu que s'empecipió a partir d'esi momentu conozse como “ortodoxa luterana”, que s'estrema, xeneralmente, en tres periodos: la temprana ortodoxa (1580-1600), l'alta ortodoxa (1600-1685), la tardida ortodoxa (1685-1730), esto ye, l'entamu, l'apoxéu y la decadencia. Empezar a desenvolver asina, de manera gradual, una escolástica luterana, especialmente col propósitu d'aldericar colos xesuites, establecida definitivamente por Johann Gerhard. Afírmase una manera de faer teoloxía más paecíu al escolásticu que al estilu kerigmático y homilético de Lutero; la metafísica remanez na teoloxía protestante. El puntu culminante d'esta miente de faer teoloxía atópase en Abraham Calovius. Cercanu'l fin de la Guerra de los Trenta Años, un espíritu irénico, asemeyáu al qu'animara a Melanchton, fíxose presente na Escuela de Helmstedt, especialmente na teoloxía de George Calixtus, quien taba inspiráu por un ciertu humanismu y el deséu de caltener na teoloxía la so referencia a los Padres de la Ilesia. Esto foi motivu d'un nuevu discutiniu, el discutiniu sincretista. La ortodoxa tardida esgañar polos influxos de dos movimientos de distintu signu: el racionalismu” –filosofía basada na razón– y el “pietismo” –un movimientu de “renacencia” o de “espertar” relixosu surdíu nel senu del luteranismu–. Dempués d'una década de vitalidá de la ortodoxa, los teólogos pietistas Ph. Spener (1635-1705) y A. Francke (1663-1727) alvirtieron que la ortodoxa luterana sufriera un procesu de dexeneración vital, camudando la verdá de la Escritura por un intelectualismo insignificante y formalista. Por eso'l “pietismo” aportunaba nuna relixosidá interior ya individual, volviendo a una de les inspiraciones mayores de Lutero, magar ésti nun compartiera l'acentu puestu na santidá interior”. Pol pietismo fíxose popular la llectura de la Biblia y tomaron puxanza les distintes obres de caridá; surden les diaconisas. El “pietismo” convirtióse asina nun rival de la ortodoxa luterana, magar foi capaz d'adoptar cierta lliteratura devocional proveniente d'ésta. Al interior del pietismo, ocupó un llugar particular el conde Nikolaus Ludwig von Zinzendorf, y les comunidaes de los Hermanos Moravos –güei constitúin una ilesia estreme–, que nun deséu unionista deseyaben conxugar los postulaos de la ortodoxa luterana coles práutiques pietistas. 

Per otra parte, los filósofos racionalistes franceses ya ingleses exercieron un enorme impautu nel intre del sieglu XVIII, xunto a los racionalistes alemanes Ch. Wolff, G. Leibniz y Y. Kant. Les sos obres conducieron a un desenvolvimientu del pensamientu racional y al razonamientu nel pueblu, debilitando abruptamente la so fe en Dios y na Biblia. Los principios racionalistes difícilmente yeren conciliables col cristianismu, y menos entá col cristianismu luteranu. Hai que reconocer que, a pesar d'ello, produció dellos frutos nel ámbitu de los estudios bíblicos. Nesta dómina, una xenuina piedá atopábase casi solamente nos pequeños círculos pietistas. Sicasí, dellos llaicos fueron capaces de caltener la so ortodoxa luterana respectu del pietismo como del racionalismu, recurriendo a los vieyos catecismos, himnarios y escritos devocionales.

La invasión de Napoleón a Alemaña promovió'l racionalismu y indispuso a los luteranos alemanes, reforzando nel pueblu'l deséu de caltener la teoloxía de Lutero ante'l racionalismu. Esti Erweckung o “espertar”, sostenía que la razón yera insuficiente y acentuaba la importancia de la esperiencia relixosa emocional. Pequeños grupos surdieron, de cutiu nes universidaes, que se dedicaben al estudiu de la Biblia, lleíen escritos devocionales, y entamaben alcuentros d'avivamientu. Miembros d'esti movimientu asumieron el compromisu de restaurar la lliturxa y la doctrina tradicional de la ilesia luterana no que se conoció como'l movimientu neo-luteranu. Quien se enrolaron nesti movimientu retomaron el discutiniu entabláu nel sieglu anterior polos teólogos supranaturalistas pero, amás, intentaron atopar una vía media ente la teoloxía de la esperiencia espiritual de Schleiermacher, que nun vía necesariu referise a una revelación oxetiva y les esixencies d'una teoloxía confesional.

L'exemplu más claru foi la Escuela de Erlangen que, dexando de llau les rotures racionalistes, buscó desenvolver un pensamientu fundáu nel principiu de desenvolvimientu orgánicu; coles mesmes, intentando una torna a la dogmática confesional, volvió a entroncarse cola ortodoxa luterana del sieglu XVII. Esti movimientu nun se llindó al ámbitu universitariu sinón que tuvo presente tamién na predicación y contribuyó al desenvolvimientu del espíritu misioneru, al redescubrimientu de la eclesioloxía y la vida llitúrxica.La teoloxía luterana del sieglu XX va presentar tamién una especie de dialéutica ente dos asities que, a les traces, podríen caracterizase como ortodoxa y lliberalismu. La ortodoxa dogmática, fundada na reafirmación perentoria de l'autoridá de la Pallabra de Dios, tuvo por principal protagonista al teólogu neo-calvinista K. Barth, de gran influxu nos ámbitos teolóxicos luteranos. El lliberalismu teolóxicu, fundáu nuna filosofía esistencialista, atopó'l so principal representante en R. Bultmann, quien sorrayó la rotura ente'l Jesús históricu y el Cristu de la fe. La xeneración más recién d'exéxetes (Käsemann, Bornkmann, Conzelmann, y otros) reaccionó contra esa dicotomía, intentando redescubrir a Jesús a partir del Cristu de la predicación de la Pallabra.

Otru enclín interesante na teoloxía luterana contemporánea ye aquella que procuró afondar teológicamente la rellación ente fe y realidaes terrestres, Ilesia y mundu, que busca superar les llendes d'una ortodoxa protestante qu'escluyía'l mundu profanu de toa influencia de la fe. L'exemplu más claru d'esti intentu foi P. Tillich, hasta l'estremu, nel so casu, de desdibujarse lo específico del datu cristianu. Apaez asina una vegada más el problema de cómo atopar l'equilibriu ente inmanencia y trescendencia, daqué non resueltu na antropoloxía de Lutero.El llugar prioritariu de la BibliaTradicionalmente, los luteranos sostuvieron que la Biblia ye l'únicu llibru divinamente inspiráu y la única fonte de conocencia revelada. El Sola Scriptura ye'l principiu formal y l'autoridá final de too lo relativo a la fe y la moral, por cuenta de la so inspiración, autoridá, claridá, eficacia y suficiencia. Sicasí, esti principiu conoció distintes interpretaciones a lo llargo de la historia. Lutero enseñó que la Biblia ye la Pallabra de Dios, y la única guía segura pa la fe y la vida cristiana. Amás, sostuvo que cada pasaxe de la Escritura tien un significáu: el sentíu lliteral tal como ye interpretáu por otru testu de la Escritura. Esto foi sosteníu tamién en tiempos de la ortodoxa luterana nel sieglu XVII. Nel sieglu siguiente, el racionalismu afirmaba que la razón, más que l'autoridá de la Biblia, ye la fonte final de conocencia, anque la mayoría de los llaicos nun aceptó esta posición racionalista.

Nel sieglu XIX, el reavivamiento confesional enfatizó nuevamente l'autoridá de la Biblia conforme a les confesiones de fe luteranes. Anguaño, los luteranos difieren alrodiu de la inspiración y autoridá de la Biblia. Los más conservadores usen el métodu históricu-gramatical d'interpretación; los teológicamente lliberales los métodos críticos.El luteranismu sostuvo que la Biblia non yá contién la Pallabra de Dios, sinón que toa pallabra d'ésta ye, por causa de la inspiración verbal, direuta y darréu pallabra de Dios. Como los luteranos confiesen nel Símbolu Niceno, que l'Espíritu Santu “faló polos profetes”, l'Apoloxía de la Confesión de Augsburgu identifica la Sagrada Escritura cola Pallabra de Dios y llapada al Espíritu Santu autor de la Biblia. Por eso, la Fórmula de Concordia confiesa: “recibimos y abrazamos con un solu corazón la Escritura profético y apostólico del Antiguu y del Nuevu Testamentu como pura, clara fonte d'Israel”. Pa los luteranos, los llibros apócrifos –los mesmos que los católicos llamamos “deutero-canónicos”–, nun fueron escritos polos profetes, por inspiración; ellos contienen errores y nunca fueron incluyíos nel canon palestinense que Jesús usó, polo tanto nun son parte de la Sagrada Escritura. Los luteranos sostuvieron que la Sagrada Escritura, la Pallabra de Dios, tien la plena autoridá de Dios. Cada afirmación de la Biblia reclama una inmediata y incondicionada aceptación; cada doctrina ellí contenida ye enseñanza de Dios y polo tanto esixe plenu asentimientu. Na Biblia, amás, tán claramente presentes toles doctrines y mandamientos de la fe cristiana, por eso la Pallabra de Dios ye llibremente accesible a tou llector que, con una intelixencia común, ensin una educación especial, dirixir a ella. D'ellí que nun sía necesaria nenguna instancia magisterial esterna. La Escritura ta xunida col poder del Espíritu Santu y con esto, non yá pide, sinón que crea l'aceptación de la so enseñanza; esa enseñanza produz fe y obediencia. Por eso la Sagrada Escritura nun ye una lletra muerta, sinón que l'Espíritu Santu ye inherente a ella; nun empuxa a un meru asentimientu intelectual de la so doctrina, sinón que crea l'asentimientu vivu de la fe. La Escritura, amás, contién tou aquello que ye necesariu saber p'algamar la salvación y, en vista d'ella, vivir una vida verdaderamente cristiana; arriendes d'ello, nun ye necesariu otru tipu d'enseñanza. D'alcuerdu a la comprensión luterana, na Biblia hai dos tipos distintes de conteníos: la Llei, esto ye, la pallabra de Dios esixente, pallabra de xuiciu; y l'Evanxeliu, que ye la pallabra de Dios que perdona y anueva. La distinción ente dambos dexa conocer la enseñanza del Evanxeliu de la xustificación pola gracia y dexar de llau tou aquello que puede escurecela.

El luteranismu estremar pola primacía qu'atribúi a la doctrina frente a la lliturxa, la ética y la constitución de la Ilesia. El Llibru de la Concordia, publicáu en 1580, contién diez documentos que dellos luteranos creen que son una esplicación fiel y autorizao de la Sagrada Escritura. Al pie de los trés credos ecuménicos (de los Apóstoles, Niceno y Atanasiano), atópense siete documentos confesionales qu'articulen la teoloxía luterana de los tiempos de la Reforma; éstos son: a) de Martín Lutero: el Catecismu Menor (1529) —conocíu como la Biblia de los llaicos”—; el Catecismu Mayor (1529); los Artículos de Esmalcalda (1537-1538) —van llamar con esti nome namái a partir de 1553—; b) de Melanchton: la Confesión de Augsburgu (1530) —confesión de fe esencial del luteranismu—; l'Apoloxía de la Confesión de Augsburgu (1531); c) de los teólogos aconceyaos en Esmalcalda (1537): el Tratáu sobre'l poder y la primacía del Papa (1537); d) la Fórmula de la Concordia (1577-1580). Esto nun quier dicir que la posición doctrinal de toles ilesies luteranes al respective de estos escritos sía uniforme. Pa señalar dos exemplos: les ilesies que conformen la Federación Luterana Mundial reconocen el calter normativu de la Confesión de Augsburgu y del Catecismu Menor; les bases doctrinales del Conseyu Luteranu Internacional, sicasí, señalen ensin más el Llibru de la Concordia.Nuna próxima entrega vamos siguir cola presentación de les principales doctrines luteranes y l'espansión (y organización) del luteranismu a nivel mundial.

Les nueves estructures eclesiástiques que s'establecieron conócense como “ilesia/s luterana/s”; axetivu que nun fuera del presto de Lutero, que prefería la pallabra evanxélica”. Los movimientos migratorios y les misiones que tuvieron llugar a partir de finales del sieglu XVIII, contribuyeron a la espansión luterana fuera de los sos territorios d'orixe. Na década de 1830, atópense yá luteranos nel Ríu de la Plata y, na década siguiente, reconozse oficialmente la so presencia; sicasí, va haber qu'esperar hasta 1853, por que se erija el primer templu luteranu en Buenos Aires. Les décades siguientes van ver llegar otros grupos de luteranos: daneses, alemanes del Volga, o provenientes de distintos países d'Europa central. 

Cabo mentar que Lutero, personalmente, nun fundó la ilesia luterana como una institución, nin entamaba que les sos enseñances derivaren nuna nueva denominación cristiana, según espresó, coles sos propies pallabres, declarando:

"Ruegu por que dexen el mio nome en paz. Nun se llamen a sí mesmos 'luteranos', sinón Cristianos. ¿Quién ye Lutero?, la mio doctrina nun ye mio. Yo nun fui crucificáu por naide . ¿Cómo podría, pos, beneficiame a mi, una bolsa miserable de polvu y cenices, dar el mio nome a los fíos de Cristu?. Dexen, los mios queríos amigos, d'enferronase a estos nomes de partíos y distinciones; fora a toos ellos, y dexen que nos llamemos a nós mesmos solamente cristianos, según aquel de quien nuesa doctrina vien".[2][3][4][5][6][7]

A pesar d'ello, na historicidad de la reforma protestante, designóse l'apellativu "luteranu" y "luteranismu" pa referise a la doctrina interpretativa y enseñances que Lutero fixo avera del cristianismu. Esti términu foi usáu d'igual forma pola Ilesia católica p'acusar a los simpatizantes de les interpretaciones que Lutero tenía sobre'l cristianismu, hasta que pasu ente pasu, fueron consolidándose diverses ilesies autodenominadas luteranes, y collo foi formando una denominación cristiana.

Creencies editar

Los luteranos creen en Xesucristu como'l fundador espiritual, y comparten la creencia de Dios y la Santa Trinidá, esto ye: Dios Padre, Fíu y Espíritu Santu. Amás, compartir la interpretación bíblica que fizo Lutero de que Dios nun xustifica a los homes poles sos obres bones, sinón más bien pola so fe, lo que representa una creencia base fundamental del pensamientu luteranu.

El pensamientu de Lutero basar nel conceutu de la xustificación pola fe, que negaba cualquier teoría católica o ortodoxa al respective de los méritos personales aplicables a la salvación, amás de refugar dafechu la intercesión de los santos vírxenes y veneración de les imáxenes. Lutero denunció la venta d'indulxencies y el llogru de los perdones en cuenta de bienes, según la venta de cargos eclesiásticos, práutiques que polo tanto son refugaes na ilesia luterana.

El luteranismu refuga la primacía y autoridá católica del papáu como institución divina. Niega la tradición dogmática de la esistencia del purgatoriu. El movimientu protestante empecipiáu por Lutero afirma'l valor únicu de les Escritures y la supremacía de la fe en Xesucristu. Lutero desenvuelve la doctrina del Sacerdociu Universal, onde afirma que les Escritures pueden ser entendíes por tolos creyentes y que cada unu puede esaminales llibremente gracies a la creación de la imprenta. Según Lutero, tolos creyentes son sacerdotes en virtú de los sacrificios espirituales d'un corazón represu n'oración.

En sentíu estrictu, nun puede falase d'una sola Ilesia luterana, pos son delles les ilesies o subramas que surden del movimientu luteranu. Anguaño una caña del luteranismu ta empezando a incorporase progresivamente al evanxelismu, ente que'l movimientu Neoluterano (emparentáu cola tradición de la High Church anglicana) averar al catolicismu.

Postulaos editar

Les idees básiques de la teoloxía luterana, que suelen concordar na so gran mayoría cola fe evanxélica, sintetizar en cinco fórmules llatines más conocíes como les Cinco soles:

  1. Solus Christus (namái Cristu): L'únicu fundamentu de la fe ye Jesús. "Porque naide puede poner otru fundamentu que'l que ta puestu, que ye Xesucristu" (1 Corintios 3:11). "Porque hai un solu Dios y un solu mediador ente Dios y los homes, Xesucristu home" (1 Timoteo 2:5).
  2. Sola gratia (namái la gracia): Cristu ye l'únicu que puede xustificanos. Les obres, incluyíos los ritos eclesiales y cualesquier otru tipu d'esfuerzu humanu, nun son la causa de la salvación del home. Cristu morrió por nós y al traviés d'él, per mediu de la fe, somos salvos, por que naide crea que foi salvu pol so propiu méritu, nin por que se glorifique de les sos propies obres. Poro, la salvación ye obra de la sola gracia de Dios (Efesios 2:8-10).
  3. Sola Scriptura (namái la Escritura): La única fonte de revelación y norma de vida son les Sagraes Escritures del Antiguu y Nuevu Testamentu.
  4. Sola fide (namái la fe): La fe ye lo único que, por aciu la gracia de Dios, sálvanos. Nenguna obra puede salvanos, sinón namái la fe. Diz l'apóstol Pablo: "Porque nel Evanxeliu la xusticia de Dios revelar por fe y pa fe, como ta escritu: Mas el xustu pola fe va vivir." (Romanos 1:16-17).
  5. Soli Deo Gloria (gloria namái a Dios): Enseña que tola gloria ye namái pa Dios, yá que la salvación namái se lleva a cabu al traviés de la so voluntá y aición; non yá el don de la redención tou suficiente de Jesús de Nazaret na cruz, sinón tamién el don de la fe nesa redención, creada nel corazón del creyente pol Espíritu Santu.

Doctrina luterana editar

 

Preséntense equí delles diferencies ente'l luteranismu y otres cañes del cristianismu:

  • 2. Imáxenes: Los luteranos dexen les imáxenes como mediu d'enseñanza, pero non la so veneración (a diferencia del cristianismu ortodoxu y del católicu). Los cristianos nun veneren la imaxe, sinón lo que representa.
  • 3. Cleru: Los pastores o ministros pueden contraer matrimoniu (nesto estrémase de la práutica del ritu llatín de la Ilesia Católica) y pueden exercer actividaes económiques codaloses en favor propiu o de la ilesia. La vistimienta qu'empleguen les autoridaes espirituales ye paecida a la de la Ilesia católica (a diferencia del movimientu evanxélicu).

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: luteranismu
  2. John Bachmann (1853), "A Defence of Luther and the Reformation", Paxton, páx.236.
  3. Philip Schaff (1997), "History of the Christian Church, Volume VII. Modern Christianity. The German Reformation", Oak Harbor, WA: Logos Research Systems, Inc. páx.582
  4. Knowles, Victor (2006), "Together in Christ: More Than a Dream", College Press, Mar 1, páx.83.
  5. http://www.christianpost.com/news/why-all-christians-are-actually-non-denominational-72136/
  6. David C. Cook (2001), "God's Little Lessons for Leaders", Honor Books, Aug 1, páx.213
  7. Michelet, Jules (1846), "The life of Luther", Universidá de Toronto, páx. 262

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.