Cociente intelectual

El cociente intelectual o coeficiente intelectual (CI en forma embrivida; del alemán Intelligenz-Quotient, IQ) ye una puntuación resultáu de dalgún de los test estandarizados diseñaos pa valorar la intelixencia. Al contrariu de lo que se suel pensar comúnmente, el CI nun ye la intelixencia d'una persona, sinón un estimador d'intelixencia xeneral. Dellos autores consideren que'l celebru humanu ye lo suficientemente complexu como para nun poder midir la intelixencia con un únicu factor,[1] pero otros consideren que tien gran valor predictivu en términos de rendimientu académicu o llaboral.[2] Históricamente'l CI llógrase estremando la edá mental d'una persona ente la so edá cronolóxica y multiplicando la resultancia por 100, llogrando asina un indicador de la intelixencia "esperable" del individuu.

Los cocientes intelectuales d'una población de muestra lo bastante grande pueden representase con una distribución normal

Terminoloxía editar

A pesar de que nel Diccionario de la lengua española (DLE) recuéyese'l términu de coeficiente intelectual», ye importante esclariar que la comunidá psicolóxica manifestóse reclamando[ensin referencies] como única forma correuta la de cociente intelectual», traducción lliteral del términu orixinal Intelligenz-Quotient.

Hasta la 22ª edición del Diccionario de la lengua española de la RAE, publicada en 2001, recoyíase'l términu «coeficiente» con entrada propia,[3] y a partir de marzu de 2012, fecha na que s'incorporen les 1697 cambeos aprobaos dende setiembre de 2007,[4] la Real Academia Española añadió a la páxina electrónica de la meyora de la ventena tercer edición de la so Diccionariu, como «artículu enmendado», el términu «cociente»,[5] y recoyó asina l'usu que se da nel campu de la psicoloxía n'español[6][7] dende siquier 1978.[8] Hai de solliñar que los dos términos coesistieron, inclusive xuntos nuna mesma páxina, en delles publicaciones especializaes.[9][10][11]

Historia editar

Dende va munchos años intentóse clasificar a les persones en diverses categoríes d'intelixencia al traviés de la observación del comportamientu na vida cotidiana de les persones. Eso asocedía inclusive primero que s'inventaren les pruebes de Cociente Intelectual (CI). Eses otres formes d'observación del comportamientu siguen siendo importantes pa validar les clasificaciones basaes principalmente nes resultaos de los exámenes d'intelixencia.

El términu cociente intelectual foi emplegáu per primer vegada pol psicólogu Universidá de Wrocław William Stern, en 1912.[12] La so finalidá foi dar nome a un nuevu métodu pa puntuar los resultaos de los primeros test d'intelixencia pa neños, desenvueltos por Alfred Binet y Théodore Simon a principios del sieglu XX. El psicólogu francés Alfred Binet y Théodore Simon publicaron, en 1905, la prueba llamada Edá Mental. La puntuación na escala d'esta prueba de Binet-Simon revelaría la edá mental del neñu. La midida de la intelixencia consistía na división de la edá mental ente la edá cronolóxica y multiplicábase la resultancia por 100, dando como resultáu'l mentáu cociente.[13] El psicólogu estauxunidense Lewis Terman, de la Universidá de Stanford, revisó'l test de Binet-Simon, y modificóse el nome na Escala d'Intelixencia Stanford-Binet (1996). Convertir na prueba más popular nos Estaos Xuníos mientres décades.

Anque entá s'emplega davezu'l términu CI pa referise al resultáu d'un test d'intelixencia, la puntuación de los test emplegaos güei día, como la Escala Wechsler d'Intelixencia p'Adultos, basar na proyeición del rango midíu del suxetu nuna campana de Gauss formada pola distribución de los valores posibles pal so grupu d'edá, con un valor central (intelixencia media) de 100 y una desviación estándar de 15. En términos xenerales, los valores mayores a 100 tán percima de la media, ente que los valores menores de 100 tán per debaxo de la media, pero la desviación estándar fai que les persones con puntuaciones ente 85 y 115 considérense puntuaciones dientro de los márxenes. Por casu, una persona con un CI de 90 ta per debaxo de la media pero dientro de la esviación prevista. Amás, distintes pruebes pueden tener distintes desviación estándar.

Les puntuaciones medies pa munches poblaciones tendieron a xubir una media de tres puntos por década dende principios del sieglu XX, cola mayoría de la medría acumulada na metá inferior de la curva de CI: esti fenómenu conozse como efeutu Flynn. Esiste discutiniu sobre si esta medría estable producir por un aumentu real de les habilidaes intelectuales en diches poblaciones, o si débese más bien a problemes metodolóxicos coles pruebes pasaes o presentes.

Factor G editar

Anguaño los distintos tipos de tests d'intelixencia basar en distintos marcos teóricos y concepciones de la intelixencia. Sicasí, ye común qu'estes ferramientes de midida incluyan puntuaciones sobre ámbitos de competencia específicos ( llinguaxe, intelixencia espacial, etc.) en dellos niveles d'astraición, y qu'ufierten tamién un Factor G, como valor que resume la intelixencia xeneral del individuu.[14]

En 1904 el psicólogu británicu Charles Spearman fixo'l primera analís factorial de les correllaciones ente les midíes de la capacidá cognitiva. Spearman reparó que les calificaciones de rendimientu de los neños nes materies aparentemente non rellacionaes taben positivamente correlacionadas col restu de les asignatures. A partir d'esta observación destacó qu'estes correllaciones reflexaben la influencia d'una capacidá mental xeneral n'otres xeres ensin rellacionar cola escuela. Asina se creó un modelu esplicativu sobre la intelixencia llamáu Teoría Bifactorial d'Intelixencia. Esta teoría plantega la esistencia d'un factor xeneral (Factor g) de la capacidá cognitiva y unos factores específicos (S), que s'entienden como habilidaes y aptitúes que tán presentes en ciertos ámbitos de la vida. Estos dos componentes considérense distintos pero non independientes, una y bones el Factor G ye'l más importante, tien una aición xenérica nes capacidaes cognitives individuales. Sicasí, esti puntu de vista nun ye universalmente aceptáu, esisten otros modelos d'intelixencia humana[ensin referencies].

Los modelos d'intelixencia d'anguaño represéntense como una xerarquía de trés niveles, onde na parte inferior asítiense les aptitúes primaries (rendimientu), na parte entemedia atópense les secundaries (perceición visual y auditiva, velocidá cognitiva, Intelixencia Cristalizada y Intelixencia Fluyida ente otres) y, finalmente, na visu atopa'l Factor G, denomináu Intelixencia Xeneral.

Anguaño'l campu d'investigación de Xenética conductual estableció que'l Factor G ye de calter hereditariu y dependería fundamentalmente de la carga xenética.

Alcuerdos de l'Asociación Psicolóxica Estauxunidense alrodiu de la intelixencia editar

En 1994, publicóse una declaración nel Wall Street Journal con 25 puntos básicos sobre l'estudiu científicu de la intelixencia, suscritu por más de 50 científicos de distintes procedencies.[15] L'oxetivu d'esta publicación foi compensar los equívocos y mitos espublizaos pelos medios de comunicación tres la publicación del llibru The Bell Curve, acusáu d'escarecer de base científica en dalguna de les sos afirmaciones. De siguío, dalgunos de los alcuerdos referentes al cociente intelectual (CI) que se propunxeron sobre los que siguir l'alderique:

  • La intelixencia nun ye lo mesmo que la conocencia, sinón una capacidá xeneral que dexa resolver problemes, razonar, planiar, pensar de manera astracta, entender idees complexes y aprender de la esperiencia.
  • La intelixencia puede midise al traviés de los tests, que constitúin un métodu fiable y preciso de midida.
  • Esisten tests de munchos tipos, pero toos miden lo mesmo. Dalgunos son culturalmente mediatizados (riquen d'un aprendizaxe o conocencia previa específicu) y otros contemplen conceutos "universales" non mediatizados.
  • La distribución según el rendimientu nos tests representar por aciu una distribución estándar, na que la mayor parte de les persones atópense alredor de los valores centrales (CI=100); poques allóñense enforma percima o per debaxo d'esti valor central.
  • Los tests nun presenten sesgos culturales que perxudiquen a determinaes etnies.
  • El nivel intelectual rellacionar col rendimientu n'ámbitos sociales, educativos o ocupacionales.
  • Un nivel intelectual alto facilita'l desempeñu de les actividaes cotidianes (aumentando la so importancia en xeres complexes), pero nun garantiza l'ésitu o fracasu na trayeutoria vital.
  • Les diferencies de rendimientu académicu nun dependen namái del CI, pero la intelixencia suel ser el factor más importante.
  • L'heriedu de la intelixencia bazcuya ente 0.4 y 0.8 de correlación (esguiláu de 0 a 1), habiendo una importante influencia del ambiente.
  • Entá se desconoz cómo manipoliar la intelixencia de forma permanente.
  • Les diferencies étnicu-raciales son significatives nun mesmu nivel sociu-económicu, pero desconoz la causa.
  • Detéctase una medría de los resultaos de los test d'intelixencia col pasu de los años por cuenta de diversos efeutos ambientales. A esti fenómenu denominar Efeutu Flynn.

Ye importante considerar la fecha y la xeografía na que se plantegen estes cuestiones (sociedá norteamericana a finales de los años 90), polo que la so xeneralización hai de faese con procuru. L'informe espunxo, amás, una serie d'interrogantes ensin respuesta que supunxo bona parte de l'axenda d'investigación científica sobre la intelixencia del sieglu XXI. Ente estes atopamos los mecanismos d'influencia de los xenes sobre la intelixencia», «la esplicación del aumentu de la influencia xenética cola edá», «cuálos son los factores ambientales más influyentes, el papel que xuega la nutrición o la escolarización nel nivel d'intelixencia o por qué hai diferencies nes puntuaciones medianes ente distintos grupos sociales».

Xenética y ambiente editar

Heredabilidad de la intelixencia editar

Entendemos la heredabilidad del CI como la proporción de varianza nuna traza que ye atribuyible al xenotipu dientro d'una población definida nun ambiente específico. La heredabilidad mide cuanto d'esa variación esta causada pola xenética y los valores que llogramos son variables a lo llargo de la nuesa vida yá que conflúin direutamente colos efeutos ambientales.[16] La cifra oficial pa la heredabilidad del CI según un informe per parte de l'American Psychological Association, ye de 0.45 pa neños y álzase alredor de 0.75 p'adolescentes y adultos.[17][18] Polo tanto la heredabilidad adquier importancia a midida que avieyamos y non al aviesu como podríamos pensar si tenemos en cuenta la esperiencia y aprendizaxe. Sicasí, los miembros d'una familia tienen aspeutos ambientales de mancomún, esta redolada compartida representa ente 0.25 y 0.35 de la variación del cociente intelectual na etapa infantil, darréu al pasar a l'adolescencia esti valor tiende a 0.[19][20][21]

La redolada editar

Según William Dickens y James R. Flynn los xenes nun CI alto empecipien un ciclu de retroalimentación del individuu cola redolada, onde los neños con mayores capacidaes mentales busquen redolaes más estimulantes qu'acaben aumentando la so CI. El efeutu Flynn puede esplicase por estos motivos rellacionando l'aumentu del estímulu ambiental cola xubida na media xeneral del CI.[22][23]

Pruebes editar

La psicometría ye la disciplina científica que forma parte de la metodoloxía de les ciencies del comportamientu y ta rellacionada direutamente col campu de la midida psicolóxica. Ye una ciencia que'l so oxetu ye midir los aspeutos psicolóxicos d'una persona, como, por casu, los traces de la personalidá, les habilidaes, les capacidaes mentales, la conocencia xeneral y l'actitú. Tradicionalmente, les pruebes de midíes d'intelixencia fueron criticaes por tar mediatizadas culturalmente. Esto ye, creíase que teníen una importante carga cultural que riquía un aprendizaxe previu de los suxetos. Na actualidá, tienden a ser culturalmente imparciales.[24]

Les primeres pruebes psicométricas construyir pa midir la intelixencia por aciu procedimientos qu'evalúen el cociente intelectual de los individuos, una midida que se suponía averada al constructo de la intelixencia. Xeneralmente, les midíes llógrense al traviés de téuniques estadístiques basaes na correlación, como l'analís factorial o la regresión llinial.[25] A nivel práuticu, la psicometría fai usu intensivu sobremanera de cálculos y analises estadísticos, asignando los númberos ya identificando los atributos físicos y psicolóxicos. Considérense les pruebes de dificultá y temática variable que miden la capacidá d'execución d'una xera por aciu una puntuación. Ente ellos, atópense analoxíes verbales, rotación o orientación espacial, cálculu numbéricu y conocencia del llinguaxe.[26]

Na actualidá, esisten diverses pruebes que dexen llograr una midida d'aptitúes de nivel xeneral o global d'intelixencia: test de Stanford-Binet, escales de Wechsler, escales de McCarthy, test de Matrices Progresives de Raven, test de Dominos, K-ABC, DAT-5, test de Factor G.[27]

Midíes: rangos y puntuaciones del CI editar

Les puntuaciones de CI usar en munchos contestos distintos: predictivos de rendimiento escolar, indicadores de necesidaes especiales educatives, predictivos de rendimientu llaboral, o per parte de sociólogos qu'estudien la distribución de la intelixencia en poblaciones y les rellaciones ente la intelixencia y otres variables. Dalgunos pedagogos y psicólogos presenten la siguiente clasificación pa describir distintos niveles de superdotación intelectual, col CI como puntu de referencia:[28][29]

Capacidá cognitiva nula CI 0-4 editar

Menos del 0,000001 % tien tal CI. La persona con esti trestornu nun sabe lleer, nin falar, nin comunicase nin tanto escribir. Precisa una ayuda psicolóxica. La mayoría fueron y son exemplu de los llamaos "neños selvaxes", quien fueron y son criaos al marxe de la sociedá en ciertos países.

Discapacidá cognitiva fonda CI 5-19 editar

Inclúi aproximao al 1-2 % de les persones con discapacidá cognitiva. La mayoría de los individuos con esti diagnósticu presenten una enfermedá neurolóxica identificada qu'esplica la so discapacidá cognitiva. Mientres los primeros años, desenvuelven considerables alteraciones del funcionamientu sensorio motor. Puede predicise un desenvolvimientu óptimo nun ambiente altamente estructurado con ayudes y supervisión constantes, según afitando una rellación individualizada col educador. El desenvolvimientu motor y les habilidaes pa la comunicación y el cuidu personal pueden ameyorar si sométese-yos a un ensayamientu fayadizu. Dalgunos d'ellos lleguen a realizar xeres simples n'instituciones protexíes y estrechamente supervisaos.

Discapacidá cognitiva grave CI 20-34 editar

Inclúi'l 3-4 % de los individuos con discapacidá cognitiva. Mientres los primeros años de la niñez, l'adquisición d'un llinguaxe comunicativu ye escasa o nula. Mientres la edá escolar, pueden aprender a falar y pueden aprender habilidaes elementales de cuidu personal. Ardíciense solu limitadamente de la enseñanza de materies pre académiques como la familiaridá col alfabetu y el cálculu simple, pero pueden apoderar ciertes habilidaes como l'aprendizaxe de la llectura global de delles pallabres imprescindibles pa la so autonomía ya independencia. Los adultos pueden ser capaces de realizar xeres simples estrechamente supervisaes n'instituciones. Na so mayoría afáense bien a la vida na comunidá, sacantes que sufran dalguna discapacidá acomuñada que rica curiaos especializaos o cualesquier otru tipu d'asistencia.

Discapacidá cognitiva moderada CI 35-54 editar

La discapacidá cognitiva moderada equival aproximao a la categoría pedagóxica de «moldiable». Esti grupu constitúi alredor del 10 % de tola población con discapacidá cognitiva. Adquieren habilidaes de comunicación mientres los primeros años de la niñez. Adquieren una formación llaboral y, con supervisión moderada, pueden adquirir mañes pal so propiu cuidu personal. Tamién pueden beneficiase de correición n'habilidaes sociales y llaborales, pero ye improbable que progresen más allá d'un segundu nivel en materies escolares. Pueden aprender a treslladase independientemente por llugares que-yos son familiares. Na so mayoría son capaces de realizar trabayos ensin cualificar o semicualificados, siempres con supervisión, en talleres protexíos o nel mercáu xeneral de trabayu. Afáense bien a la vida en comunidá, usualmente n'instituciones con supervisión.

Discapacidá cognitiva leve CI 55-69 editar

Denominar asina a les persones que transiten la etapa educable”. Son alredor del 87 % de les persones afeutaes pol trestornu. Suelen desenvolver habilidaes sociales y de comunicación mientres los años preescolares (0-5 años d'edá). Tienen insuficiencias mínimes nes árees sensorio motores y con frecuencia nun s'estremen d'otros neños ensin discapacidá cognitiva hasta edaes posteriores. Adquieren habilidaes sociales y llaborales afeches pa una autonomía mínima, pero pueden precisar supervisión, orientación y asistencia, especialmente en situaciones de estrés social o económicu desusáu. Cuntando con sofitos fayadizos, los suxetos con discapacidá cognitiva leve viven ensin inconvenientes na comunidá, seya independientemente, seya n'establecimientos supervisaos.

Intelixencia llende CI 70-84 editar

Una de cada nueve persones ocupa esti rangu. Opuestamente a la intelixencia brillosa, el retrasu presenta carauterístiques propies d'él: Tar debaxo de la media n'adultos tamién ye responsable de que dellos neños fracasen escolarmente. Solo ye un retrasu llixeru, polo que nun tien de ser confundíu como asincrónico. Tien a más de 2/7 de la población mundial nesti rangu, correspondiéndose opuestamente cola llamada "intelixencia brillosa" (IQ = 115-130).

Debaxo de la media CI 85-99 editar

Nun se-yos puede clasificar como "retrasaos". Solo presenten una intelixencia debaxo del valor de 100, pero na mayoría de los casos nun ye perceptible tal diferencia, sobremanera porque la mayoría de les persones averar al valor mediu. Nun presenten problemes mientres la so infancia, nin dificultaes pa integrase polo xeneral. Un pocu menos del 12% de la población mundial asitiar nesti estatus.

Media de cociente intelectual establecida CI 100 editar

Ye un valor non absolutu na gran escala. Non absolutu porque esi mesmu valor aumenta 3 puntos per década, por que dea siempres valores de 100. La razón d'esto ye que'l progresu y el desenvolvimientu nel mundu tán faciendo que progresivamente munches sociedaes xuban na estratificación, salgan del estatus de probeza, nun sufran fames nin desnutrición, enfermedaes, ente otres coses, que faen que la intelixencia permediu del ser humanu aumente pasu ente pasu, consecuentemente trai'l cambéu. De toes formes ye como'l puntu entemediu ente'l Retrasu, el trestornu mental y les clases de superdotación intelectual. Ye'l puntu mediu nel que se basa tola escala. Por casu: Una persona tien 15 años recién cumplíos y sabe que tien la mesma cantidá d'edá mental. La resultancia sale solu: 15/15=1. Y agora hai que multiplicalo por 100, por cuenta de que ye el valor mediu del coeficiente. 1 x 100 = 100. Esto ye, qu'esa persona tien equilibriu ente la so edá biolóxica y la so edá mental. Suelen ausentase de problemes psicolóxicos y amás nun tienen problemes de suañu: Duermen 9 hores diaries. Cuasi'l 3 % de la población tien 100 de CI, teniendo en cuenta que la escala estender dende 0 (IQ nulu) hasta 201 (máximu probable n'escala de Stanford-Binet, cuntando'l máximu de rareza d'unu en siete mil millones d'habitantes).

Enriba de la media CI 101-114 editar

Ye un rangu al que nun se llega con relativa facilidá (pocu más de dos de cada siete persones tener). Correspuende a una persona con una capacidá que nun ye notablemente más detectable como "más intelixente", pero sí ye un valor significativu, sobremanera cuanto más s'avanza na escala.

Intelixencia brillosa CI 115-129 editar

Corresponder con aproximao una de cada nueve persones. Presenta una intelixencia cimera a los demás. Confundíu davezu como "superdotado", cuando según términos xenerales nun algamar la capacidá necesaria pa ser nomáu oficialmente como tal. La mayoría de los oficios y roles de desempeñu como inxenieros, médicos, abogaos, xueces, gobernantes y empresarios tán nesti rangu.[30] La media pa la mayoría de les persones con llicenciatures de más altu desempeñu intelectual nel mundu occidental, como los médicos, ronda alredor de los 125 puntos de cociente intelectual.[31]

Superdotación intelectual CI 130-139 editar

 
Curva de distribución na escala de Wechsler d'una población normal con una media de 100 (colloráu) en comparanza cola curva de distribución de los 301 xenios de Catharine Cox de 1926 (azul). Tien una pertinente correición fecha tres l'efeutu Flynn a la fecha dende la publicación del llibru.

Denominar superdotados a aquellos que tienen un cociente intelectual igual o mayor que 130 (xeneralmente), y atópense percima del 98 % de la población. Esto ye, que la so resultancia atopar na parte derecha más estrema de la curva de resultaos (una campana de Gauss). Ye la contraparte de la asincronía mental, xunto coles discapacidaes cognitives enantes mentaes. Esti grupu engrosar tamién gran númberu de persones con llicenciatures, gobernantes y empresarios. Sicasí, a esti rangu empiecen a pertenecer los científicos d'élite del mundu occidental, como Estaos Xuníos. La media que calculó Roe nel añu 1952 foi de 152 puntos de CI, pero dende entós y tres l'efeutu Flynn, la media actual de los científicos d'élite estauxunidense cayería dientro d'esti rangu, y agora ye de 136 puntos.[32][33] Faciendo una correición actualizada del efeutu Flynn socedíu dende la so publicación la media del CI de los 301 xenios de la humanidá envaloraos por Catherine Cox en 1926 tamién cayería nesti rangu tantu na escala Wechsler (15SD) como Stanford-Binet, quinta revisión (SB5 16SD).

Xenialidá intelectual CI 140-154 editar

Denominar xenios a aquellos que tienen un cociente intelectual igual o mayor que 140 (xeneralmente), y representa el 0,1 % (1 de cada 1000) de la población. Esto ye, que la so resultancia atopar na parte derecha más estrema de la curva de resultaos (una campana de Gauss). Ye la llende qu'estrema al profesionista común de más altu rangu intelectual de la media ente los científicos y los xenios socialmente incomprendidos. Simonton y David Wechsler apunten qu'alredor de los 145 puntos de CI empieza a remanecer una forma radical de pensar con al respective de los demás grupos, al par que s'amonten otru tipu de problemes psicolóxicos derivaos.[34] A esti grupu pertenecen tamién grandes xenios de la lliteratura, les artes, música y la filosofía.

Altes capacidaes intelectuales CI 155-174 editar

Tien una rareza na escala d'intelixencia Stanford-Binet, cuarta revisión, (SB4 16SD) d'unu de cada trés mil quinientes persones.[35] Esti grupu carauterizar por una forma radicalmente distinta de pensar, y suelen carecer problemes como'l síndrome de baxu rendimientu académicu o llaboral, el síndrome de disincronía, según problemes emocionales o trestornos de personalidá. Sicasí, esto ye probable que seya l'efeutu y non la causa, pos por cuenta de la so rareza y alloñanza con al respective de la media ye difícil que la mayoría entienda la so forma de pensar.[34] Pa Simonton tal fenómenu deber a que cuando hai una diferencia de 20 puntos de CI ente l'emisor y el receptor nun va haber un entendimientu plenu.[34] A esti grupu empiecen a pertenecer los grandes xenios de la lóxica, física, matemática y filosofía.

Intelixencia escepcional CI 175-184 editar

A tal intelixencia solo llega unu de cada 700 mil persones en tol mundu (SB4 16SD).[35] Por tal razón, ye posible qu'hasta la persona pueda empezar a lleer per debaxo de los trés años. Xeneralmente, puede aprender idiomes con relativa facilidá, y tien un gran dominiu del llinguaxe propiu. Ye un don tener tamañu intelectu. Les persones llogren grandes emociones, y son bien sentimentales a la d'enfrentase a ciertes situaciones. Lleguen a un rendimientu escolar d'alredor de 96/100, y na etapa educable la so intelixencia ye bien destacable como "honorífica".[ensin referencies]

Intelixencia fonda CI 185-201 editar

Aproximao, una persona de cada 18 millones, ye capaz de llegar a tan alta puntuación (SB4 16SD).[35][n. 1] Ye una intelixencia bien cimera, pero asina tamién ye difícil llegar a esti rangu: Aproximao, 0,000005 % de persones de tol mundu tienen tal cociente.[35]

Intelixencia mayor a 201 editar

Cifres mayores a esti númberu son improbables o posiblemente un bulo, pos la rareza pa 201 na escala Stanford-Binet (SB4 16SD) o 195 en escala Wechsler (15SD) ye d'una n'ocho mil millones de persones, y l'humanidá apenes supera los siete mil millones de persones.[35][36][37][n. 2][n. 3]

Impautu social editar

Rendimientu académicu y CI editar

A lo llargo del periodu académicu, dende la primera hasta los cursos de posgráu, esiste una rellación ente'l rendimientu de los alumnos y les sos puntuaciones nos test de CI. Reparar qu'esta rellación mengua n'intensidá a lo llargo del tiempu: • 6-12 años (primaria): la correlación ye de 0.7 • 12-18 años (secundaria): la correlación pasa a ser 0.5 • 18- 22 años (universidá): reparar un descensu a 0.4 • Más de 22 años (posgráu): la correlación mengua hasta 0.3[38]

Rendimientu llaboral y CI editar

La validez del CI como predictivu del desempeñu llaboral ye cimeru a cero pa tolos trabayos estudiaos hasta la fecha, pero varia col tipu de trabayu (d'un 0.2 a un 0.6). El CI ta más rellacionáu col razonamientu y menos cola función motora, los puntos en pruebes de CI predicen les calificaciones de desempeñu en toles ocupaciones. Pa les actividaes altamente calificaes, les puntuaciones de CI más baxes son más propenses a atopar torgues llaborales, nun asocediendo asina n'actividaes mínimamente calificaes onde tendría más peso'l rendimientu motor (fuercia, resistencia, coordinación…)[39][40][41]

Criminalidad y CI editar

Arthur Jensen nel so llibru The g Factor: The Science of Mental Ability (1998), cita datos qu'amuesen que, independientemente de clase social, la raza, o les disfunciones familiares les persones con CI ente 70 y 90 tienen índices de criminalidad más altos que les persones con cociente d'intelixencia per debaxo o percima d'esti rangu. Amás esplícase que'l fracasu escolar manifiesta una alta correlación cola conducta delictiva, siendo unu de los sos meyores predictores.[42]

L'informe de 1995 de la Asociación Estauxunidense de Psicoloxía (APA), conocíu como Intelligence: Knowns and Unknowns, indicó que la correllaciones ente CI y la delincuencia ye de –0.20. Eso significa que la varianza esplicada ye menor al 4 % y los venceyos causales pueden ser indireutos.[43]

L'efeutu Flynn editar

Lleva'l nome de James R. Flynn, un neozelandés especializáu en ciencia política, quien afayó qu'en tol mundu les puntuaciones de CI xubíen pausadamente a razón de tres puntos de CI por década (Flynn, 1999). Les esplicaciones que se propunxeron incluyeron la meyor nutrición, un enclín escontra families más pequeñes, la meyor educación, una mayor complexidá nel ambiente y la heterosis (Mingroni, 2004). Sicasí, los test se renormalizan dacuando pa llograr valores medios de 100 na puntuación, como, por casu, en WISC-R (1974), WISC-III (1991) y WISC-IV (2003). Poro, ye difícil comparar puntuaciones de CI que la so midida falta dellos años nel tiempu.

Hai una evidencia recién que demuestra que l'enclín a l'alza de les puntuaciones en test d'intelixencia unvió en dellos países del primer mundu. En 2004, Jon Martin Sundet (de la Universidá d'Oslu) y dellos collaboradores publicaron un artículu documentando puntuaciones en test d'intelixencia alministraos a reclutes noruegos ente la década de 1950 y 2002, amosando que la medría nes puntuaciones en test d'intelixencia xeneral detúvose dempués de mediaos de la década de 1990, y qu'inclusive menguó nel subtest de razonamientu numbéricu.

Thomas W. Teasdale (de la Universidá de Copenhage) y David R. Owen (del Brooklyn College de la ciudá de Nueva York) afayaron resultaos similares en Dinamarca, onde los resultaos de los test d'intelixencia amosaron que nun hubo aumentu mientres la década de los noventa.

Tamién hai indicaciones provenientes del Reinu Xuníu de que les puntuaciones nos test d'intelixencia nun tán siempres xubiendo. Michael Shayer (un psicólogu del King's College de la Universidá de Londres) y dos collaboradores informaron que'l rendimientu nos test de razonamientu de Física que s'alministraron a adolescentes británicos de les escueles secundaries menguó considerablemente ente 1976 y 2003.

Edá y CI editar

El CI puede camudar a lo llargo de la nuesa vida, sobremanera na etapa infantil. A pesar d'estes variaciones la puntuación sigue unos márxenes bien similares hasta la entrada de la edá adulta, onde empezaría a menguar amodo. Esti fechu atribuyóse darréu por diversu investigadores en mayor midida al efeutu Flynn y les sos consecuencies colaterales, que non l'avieyamientu del propiu individuu.[44]

En términos d'intelixencia y variabilidá, siguiendo'l modelu propuestu por Raymond Cattell, podemos estremar dos tipos: na que la intelixencia fluyida sería la que varia más a lo llargo del tiempu y la cristalizada que permanez estable a lo llargo de la nuesa vida. Pa estudiar empíricamente los cambeos de la intelixencia acomuñaos a la edá esisten dos diseños d'estudios fundamentales: el tresversal, que consiste na evaluación de grupos de distintes edaes nun mesmu momentu temporal; y el llonxitudinal que consiste n'evaluar un grupu de persones de la mesma edá en distintos momentos de la so vida. Amás d'estos dos tipos, atopamos un tercer modelu d'estudiu que combina los dos anteriores, llamáu Time-lag o secuencial-tresversal, que consiste n'evaluar distintos grupos de persones por edaes en distintos momentos temporales (Ej.: persones de 20, 30, y 40 años nos años 1950, 1960, y 1970)[38][45]

Discutiniu editar

Investigadores de la Universidá Western de Canadá y el Muséu de Ciencia de Londres llevaron a cabu «el mayor estudiu pa midir la intelixencia realizáu hasta'l momentu, llegando a la conclusión de que la prueba del cociente d'intelixencia resulta altamente engañosa. L'oxetivu del estudiu yera investigar si una sola cifra puede realmente midir les capacidaes cognitives, y reflexar si esta puede establecer les diferencies nes distintes habilidaes cognitives. Según esti investigadores, por aciu pruebes d'escáner cerebral pueden constatase trés componentes cognitivos fundamentales —memoria al curtiu plazu, razonamientu y habilidá verbal— que correspuenden a tres patrón distintos d'actividá neural.[46]

Los resultaos del estudiu suxuren que les pruebes de CI tienen «fallos fundamentales» porque nun tomen en cuenta «la complexa naturaleza del intelectu humanu con tolos sos distintos componentes». La intelixencia componer de circuitos distintos y unes persones pueden destacar nun área d'intelixencia y non n'otra. Sería'l casu, por casu, de persones con habilidaes llingüístiques fantástiques y una memoria brillosa pero con poca capacidá de razonamientu o viceversa. Los investigadores conclúin: «Les nueses resultaos desmienten d'una vegada por toes la idea de qu'una sola midida d'intelixencia, como ye'l cociente intelectual, ye abondu pa concentrar toles diferencies na capacidá cognitiva que vemos ente les persones; el celebru humanu ye l'oxetu más complexu que se conoz, dica agora, y l'idea de que solo esiste una midida de la intelixencia podría tar equivocada.»[46][47][1]

Ye importante esclariar que'l cociente intelectual nun puede utilizase como sinónimu d'intelixencia, pos ye solamente un estimador de la mesma. Sicasí, na mayoría de llectures non profesionales cométese l'error de tomalo como si fuera lo mesmo. Por eso, aconseyar al llector que cada vez que llea o escuche daqué sobre'l CI asegurar de si ta falándose d'esti estimador d'intelixencia o de la mesma intelixencia.

Demostróse que la intelixencia ta rellacionada con factores como la probabilidá de sufrir ciertes enfermedaes,[48] l'estatus social de los padres (pol accesu a una meyor educación, alimentación y salú)[49] y de forma sustancial, la intelixencia de los padres. Anque los mecanismos d'heriedu de la intelixencia fueron investigaos mientres cuasi un sieglu, entá esiste discutiniu al respeutu d'hasta qué puntu la intelixencia ye hereditaria, y los mecanismos de dicha heriedu son entá tema d'alderique.[50]

Notes editar

  1. Na escala de Stanford-Binet (16SD) la rareza pa 185 puntos de CI ye d'una persona nuna población de 18 496 011 con una media de 100ː
     
  2. Na escala de Stanford-Binet (16SD) con una media de 100, cuntando que para 2015 esistíen 7 376 471 981 humanos y onde erfc-1 ye la función error inversa complementaria tenemos que'l cociente intelectual máximu posible ye 201 so la siguiente fórmulaː
     
  3. Na escala de Wechsler (15SD) con una media de 100, cuntando que para 2015 esistíen 7 376 471 981 humanos y onde erfc-1 ye la función error inversa complementaria tenemos que'l cociente intelectual máximu posible ye 194 so la siguiente fórmulaː
     

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Adam Hampshire et al. (2012). «Fractionating Human Intelligence». Neuron 76 (6):  p. 1225-1237. doi:10.1016/j.neuron.2012.06.022. 
  2. Sternberg, Robert J.; Grigorenko, Elena L.; Bundy, Donald A. (2001). «The predictive value of IQ». Merrill-Palmer Quarterly 47.1. https://muse-jhu-edu.sire.ub.edu/article/23542. 
  3. «coeficiente» Diccionario de la lengua española 22ª edición. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  4. Cifres d'actualización Diccionario de la lengua española. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  5. «cociente» Diccionario de la lengua española (meyora de la ventena tercer edición). Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  6. Biblioteca de Psicoloxía: La intelixencia humana na Psicoloxía actual Universidá Autónoma de Madrid. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  7. «Resultaos mínimos pa ingresar en Mensa» Mensa. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  8. Gonzálvo Mainar, Gonzalo. Diccionariu de metodoloxía estadística, páx. 19. Ediciones Morata, 1978 En Google Books. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  9. López d'Ibáñez, Madalena. Evaluación neuropsicológica:principios y métodos, páx. 43. CDCH UCV, 1998 En Google Books. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  10. Guadalupe de la Mora Ledesma, José. Psicoloxía educativa, páx. 141. Editorial Progresu, 1990 En Google Books. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  11. Aragón, Laura Edna; Silva, Arturo. Evaluación psicolóxica nel área educativa, páx. 139. Editorial Pax Méxicu, Jun 30, 2008 En Google Books. Consultáu'l 1 d'abril de 2013.
  12. Indiana University. Indiana University (ed.): «William Stern» (inglés). Consultáu'l 27 de xunetu de 2009.
  13. Kaufman, A. S. (2009). IQ Testing 101. New York: Springer Publishing. ISBN 978-0-8261-0629-2. Lay summary (10 d'agostu del 2010).
  14. Gallado-Pujol, David; Pueyo, Antonio Andrés Psicologia de les Diferéncies Individuals. Edicions Llibrería Universitária de Barcelona, S. L.. ISBN 978 84 15372 431.
  15. Neisser, Ulric; Boodoo, Gwyneth; Bouchard, Thomas J.; Halpern, Diane F.; Sternberg, Robert J.. «Intelligence: Knowns and unknowns». American Psychologist (51):  páxs. 77-101. http://psych.colorado.edu/~carey/pdfFiles/IQ_Neisser2.pdf. 
  16. International Journal of Epidemiology, Volume 35, Issue 3, June 2006. See reprint of Leowontin's 1974 article "The analysis of variance and the analysis of causes" and 2006 commentaries: http://ije.oxfordjournals.org/content/35/3.toc
  17. Aguiar, Sebastian (31 October 2014). "Intelligence: The History of Psychometrics". http://ieet.org. Instititute for Ethics and Emerging Technologies. Retrieved 9 November 2015. External link in |website= (help)
  18. Neisser, Ulric; Boodoo, Gwyneth; Bouchard, Thomas J. Jr.; Boykin, A. Wade; Brody, Nathan; Ceci, Stephen J.; Halpern, Diane F.; Loehlin, John C.; et al. (1996). "Intelligence: Knowns and unknowns". American Psychologist. 51 (2): 77-101. doi:10.1037/0003-066X.51.2.77.
  19. Neisser, Ulrich; Boodoo, Gwyneth; Bouchard, Thomas J.; Boykin, A. Wade; Brody, Nathan; Ceci, Stephen J.; Halpern, Diane F.; Loehlin, John C.; Perloff, Robert; Sternberg, Robert J.; Urbina, Susana (1996). "Intelligence: Knowns and unknowns" (PDF). American Psychologist. 51: 77-101. doi:10.1037/0003-066x.51.2.77. ISSN 0003-066X
  20. Bouchard Jr, T. J. (1998). "Genetic and environmental influences on adult intelligence and special mental abilities." Human biology; an international record of research. 70 (2): 257–79. PMID 9549239.
  21. Plomin, R., Asbury, K., Dunn, J. (2001). «Why are children in the same family so different? Nonshared environment a decade later.» Canadian Journal of Psychiatry. 46 (3): 225-33. PMID 11320676
  22. Dickens, William T.; Flynn, James R. (2001). «Heritability estimates versus large environmental effects: The IQ paradox resolvéi.» Psychological Review. 108 (2): 346-69. doi:10.1037/0033-295X.108.2.346. PMID 11381833.
  23. Dickens, William T.; Flynn, James R. (2002). "The IQ Paradox: Still Resolvéi" (PDF). Psychological Review. 109 (4): 764–771. doi:10.1037/0033-295x.109.4.764. Archived from the original (PDF) on 2007-03-19.
  24. «The myth of intelligence.» The Psychological Record, vol. 53, 2003.
  25. Gallado-Pujol, D. y Pueyo, A. A. Psicologia de les Diferéncies Individuals. Edicions Llibrería Universitária de Barcelona, S. L. ISBN 978 84 15372 431
  26. Eysenck, H. (1983). «3». Estructura y midida de la intelixencia. Barcelona: Editorial Herder, páxs. 93-98. ISBN 84-254-1251-X
  27. Gallado-Pujol, David; Pueyo, Antonio Andrés. Psicologia de les Diferéncies Individuals. Edicions Llibrería Universitária de Barcelona, S. L. ISBN 978 84 15372 431.
  28. Gross, Miraca (2004). Exceptionally gifted children. Nueva York: Routledge. ISBN 0-415-31491-7. Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  29. Robson, Debora; Brenneman, Judy F., Kay, Kiesa (2007). High IQ Kids: Collected Insights, Information, and Personal Stories from the Experts. Free Spirit Publishing. ISBN 1-57542-261-1. Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  30. Gibson, (1967) «Light Intelligence Among University Students.» Nature 213: 441-443.
  31. atarazzo, J. D. M & S. G. Goldstein (1972) «The intelectual caliber of medical students.» Journal of Medical Education, Volume 47, Issue 2, 1972, páxs. 102-111.
  32. Roe (1952): Study of the Most Eminent US-Born Scientists.
  33. «Correición de Flynn para Roe.».
  34. 34,0 34,1 34,2 Simonton, D. K. (1985): «Intelligence and personal influence in groups: Four nonlinear models.» Psychological Review, 92, 532-547.
  35. 35,0 35,1 35,2 35,3 35,4 Rodrigo de la Jara IQ Percentile and Rarity Chart. Consultáu 6 de payares de 2015.
  36. Paul Cooijmans. «The Grail Society». Consultáu'l 4 de mayu de 2016.
  37. «Beware of megalomaniacs». Consultáu'l 10 de mayu de 2016.
  38. 38,0 38,1 Gallado-Pujol, David; Pueyo, Antonio Andrés. Psicologia de les Diferéncies Individuals. Edicions Llibrería Universitária de Barcelona, S. L.
  39. Schmidt, Frank L.; Hunter, John Y. (1998). "The validity and utility of selection methods in personnel psychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research findings". Psychological Bulletin. 124 (2): 262-74. doi:10.1037/0033-2909.124.2.262.
  40. Hunter, John Y.; Hunter, Ronda F. (1984). "Validity and utility of alternative predictors of job performance". Psychological Bulletin. 96 (1): 72-98. doi:10.1037/0033-2909.96.1.72.
  41. Warner, Molly; Ernst, John; Townes, Brenda; Peel, John; Preston, Michael (1987). "Relationships Between IQ and Neuropsychological Measures in Neuropsychiatric Populations: Within-Laboratory and Cross-Cultural Replications Using WAIS and WAIS-R". Journal of Clinical and Esperimental Neuropsychology. 9 (5): 545-62. doi:10.1080/01688638708410768. PMID 3667899.
  42. Jensen, A. R. (1999). The g Factor: the Science of Mental Ability. Precis of Jensen on Intelligence-g-Factor.
  43. «Intelligence: Knowns and unknowns.» (PDF). American Psychologist. 51: 77-101. doi:10.1037/0003-066x.51.2.77. ISSN 0003-066X. Consultáu'l 10 mayu de 2017.
  44. Kaufman, Alan S. (2009). IQ Testing 101. New York: Springer Publishing. páxs. 220-222. ISBN 978-0-8261-0629-2. Lay summary (10 August 2010).
  45. Kaufman, Alan S. (2009). IQ Testing 101. New York: Springer Publishing. Chapter 8. ISBN 978-0-8261-0629-2. Lay summary (10 August 2010).
  46. 46,0 46,1 ¿Son útiles les pruebes d'intelixencia?. BBC Mundu. https://www.bbc.co.uk/mundo/noticias/2012/12/121220_intelixencia_pruebes_obsoletas_men.shtml. Consultáu'l 17 de marzu de 2013. 
  47. cociente intelectual-ye-insuficiente-pa-midir-la intelixencia humana/ El cociente intelectual ye insuficiente pa midir la intelixencia humana. http://www.somospacientes.com/noticias/meyores/el cociente intelectual-ye-insuficiente-pa-midir-la intelixencia humana/. Consultáu'l 17 de marzu de 2013. 
  48. Cervilla et al.. «Premorbid cognitive testing predicts the onset of dementia and Alzheimer's disease better than and independently of APOE genotype» (inglés). Consultáu'l 27 de xunetu de 2009.
  49. «Intelligence: Knowns and Unknowns (Report of a Task Force established by the Board of Scientific Affairs of the American Psychological Association» (inglés) (7 d'agostu de 1995).
  50. Devlin, B., Daniels, M., Roeder, K. (1997). «The heritability of IQ». Nature 388 (6641 páxines=468-71). doi:10.1038/41319. PMID 9242404.  El mesmu estudiu suxure que'l componente hereditariu del CI vuélvese más significativu cola edá.