Contaminación del suelu

La contaminación del suelu ye una degradación de la calidá del suelu acomuñada a la presencia de sustancies químiques.[1]Defínese como l'aumentu na concentración de compuestos químicos, d'orixe antropogénico, que provoca cambeos perxudiciales y amenorga el so emplegu potencial, tantu per parte de l'actividá humana, como pola naturaleza.[2][3]

Contaminación del suelu por arsénicu en Collstrop, contamináu ente 1963-2007, allugáu n'Hillerod, Brabrand, Aarhus Kommune, rexón de Midtjylland, Dinamarca. Llugar d'estudiu de remediación pa la estabilización de suelos semicontaminados con arsénicu y cromu, utilizando residuos de tratamientu d'agua.

Falar de contaminación del suelu cuando s'introducen sustancies o elementos de tipu sólidu, líquidu o gaseosu que causen que s'afecte'l planeta les plantes, la vida animal y la salú humana.

El suelu xeneralmente contamínase de diverses formes: cuando se ruempen tanques d'almacenamientu soterrañu, cuando s'apliquen pesticidas, por filtraciones del alcantarelláu y pozos ciegos, o por acumuladura direuta de productos industriales o radioactivos.

Contaminación del suelu causada por depósitos soterraños d'almacenamientu d'alquitrán.

Los productos químicos más comunes inclúin derivaos del petroleu, solventes, pesticidas y otros metales pesaos. Esti fenómenu ta estrechamente rellacionáu col grau de industrialización ya intensidá del usu de productos químicos.

No tocante a la contaminación de suelos el so riesgu ye primariamente de salú, de forma direuta y al entrar en contautu con fontes d'agua potable. La linpieza

de les zones contaminaes y la resultante llimpieza d'ésta son xeres que peracaben enforma tiempu y dineru, riquiendo estenses habilidaes de xeoloxía, hidrografía, química y modelos a ordenador.

Los principales causantes de la contaminación del suelu son: los plásticos refundiaos ensin control, arramaos incontrolaos de materia orgánico proveniente de depuradores o actividaes agropecuaries, aplicación de plaguicides (insecticides, yerbicides, funguicides) ensin siguir les instrucciones de seguridá o sustancies radioactives provenientes d'ensayos nucleares o d'instalaciones industriales que contaminen el suelu natural o artificial.[3]

Causes de la contaminación del suelu editar

  • Acontecimientos como:
    • Pruebes atómiques, como les realizaes polos británicu n'Australia, que provoquen que'l suelu nun pueda sometese a procesos de descontaminación por miles d'años.
    • Accidentes nucleares como Chernóbil amuesen la increíble y descomanada contaminación de suelos, agua, atmósfera, consecuencia de la falta de sentíu común o de lleis restrictives a les potenciales fontes de contaminación.
  • Les causes más comunes de contaminación del suelu son:
    • Teunoloxía agrícola nociva (usu d'agües negres o d'agües de ríos contaminaos; usu indiscrimináu de pesticidas, plaguicidas y fertilizantes peligrosos na agricultura).
    • Falta o usu desaparente de sistemes d'eliminación de basura urbana.
    • Industria con sistemes antirreglamentarios d'eliminación de les refugayes.
 
Contaminación del suelu por arramáu de plásticos

Per otra parte, preséntase contaminación del suelu naturalmente; esto dase por cuenta de que delles roques presenten metales pesaos (cromu, níquel, plomu) los cualos incorpórense al suelu nel procesu de meteorización. Estos elementos, en pequeñes proporciones, son aprovechaos, pero, en cantidaes elevaes, son nocivos pa la salú.

 
Aplicación de purinos nun campu
  • Otres causes son tamién:
    • Rotura de tanques d'almacenamientu soterrañu: ye un métodu seguru d'almacenar  líquidos inflamables o combustibles pero pueden rompese por causa de la escesiva carga de tierra a la so alredor o tapando la entrada de refugayes o poles vibraciones del tráficu.
    • Filtraciones en rellenos sanitarios: estos espacios pequeños destinaos a l'acumuladura de basura y onde la mesma ye cubierta por capes de tierra y amacérase de tal manera que nun ye perxudicial pa la salú, puede sufrir dalgún tipu de filtración o frayatu nes sos capes
    • Monocultivu: el fechu de llantar una sola especie nunes tierres ensin fuelgu nin abonu deteriora'l suelu, emprobez de nutrientes, provocando erosión, esterilidá y desertificación.
    • Compactación de suelos: ye causáu cuando s'estrúi'l suelu pa poder edificar sobre él o cuando una gran cantidá de ganáu camina sobre un terrén de forma constante. Xenera que les plantes nun puedan desenvolver los sos raigaños, dando como resultáu un suelu infértil.

Efeutos de la contaminación del suelu editar

La presencia de contaminantes nun suelu supón la esistencia de potenciales efeutos nocivos pal home, la fauna polo xeneral y la vexetación. Estos efeutos tóxicos van depender de les carauterístiques toxicológiques de cada contaminante y de la concentración del mesmu.

Polo xeneral, la presencia de contaminantes nel suelu reflexar de forma direuta sobre la vexetación llevándola a la so degradación, al amenorgamientu de les especies presentes, y tamién a l'acumuladura de contaminantes nes plantes, ensin que xeneren daños notables nestes.[4]Nel home, los efeutos acutar a la ingestión y contautu dérmicu, qu'en dellos casos desaguó n'intoxicaciones por metales pesaos y más fácilmente por compuestos orgánicos volátiles o semivolátiles.

Indireutamente, al traviés de la cadena trófica, la incidencia d'un suelu contamináu pue ser más relevante. Absorbíos y acumulaos pola vexetación, los contaminantes del suelu pasen a la fauna en dosis bien cimeres a les que podríen faelo por ingestión de tierra.

Cuando estes sustancies son bioacumulables, el riesgu amplificar al amontase les concentraciones de contaminantes a midida que xubimos na cadena trófica, en que la so visu atopar l'home.

Les precipitaciones acedes sobre determinaos suelos anicien, gracies a la capacidá intercambiadora del mediu edáfico, la lliberación del ion aluminiu, moviéndose hasta ser absorbíu por demás polos raigaños de les plantes, afectando al so normal desenvolvimientu.

N'otros casos, produzse un amenorgamientu de la presencia de les sustancies químiques nel estáu favorables pa l'asimilación poles plantes. Con éses al modificar el pH del suelu, pasando de básicu a ácidu, el ion manganesu que ta eslleíu nel mediu aguacientu del suelu s'aferruña, volviéndose insoluble ya inmovilizándose.

A esti fechu hai qu'añader que cuando'l pH ye baxu, les partícules coloidales como los óxidos de fierro, titaniu, cinc, etc. que puedan tar presentes nel mediu hídricu, favorecen la oxidación del ion manganesu.

Esta oxidación favorezse entá más en suelos acedaos so la incidencia de la lluz solar nes capes superficiales de los mesmos, produciéndose una actividá fotoquímica de les partícules coloidales enantes citaes, yá que tienen propiedaes semiconductoras.

Otru procesu ye'l de la biometilización, que ye un procesu pol cual reaccionen los iones metálicu y determináu sustancies orgániques naturales, camudando radicalmente les propiedaes físicu-químiques del metal. Ye'l principal mecanismu de movilización natural de los cationes de metales pesaos.[5]

Los metales qu'ufierten más afinidá pa esti procesu son: mercuriu, plomu, arsénicu y cromu. Los compuestos organometálicos asina formaos suelen ser bien liposolubles y salvu casos bien puntuales, les consecuencies de la biometilización natural son irrelevantes, cuando los mentales son añadíos externamente en forma d'arramaos incontrolaos, convirtiéndose realmente nun problema.

 
Degradación paisaxística por arramaos non controlaos

Amás de los anteriores efeutos comentaos de forma xeneral, hai otros efeutos inducíos per un suelu contamináu:

  • Degradación paisaxística: la presencia d'arramaos y acumuladura de residuos en llugares ensin acondicionar, xeneren una perda calidable del paisaxe, a la que s'añader nos casos más graves el deterioru de la vexetación, l'abandonu de l'actividá agropecuaria y la desapaición de la fauna.
  • Perda de valor del suelu: económicamente, y ensin considerar los costos de la recuperación d'un suelu, la presencia de contaminantes nun área supón la desvalorización de la mesma, derivada de les restricciones d'usos que s'impongan a esti suelu, y por tanto, una perda económica pa los sos propietarios.

Probablemente, la contaminación apaez por: recibir cantidaes de refugayes que contienen sustancies químiques tóxiques (en cualquier estáu físicu: sólidos, líquidos, gaseosos) incompatibles col equilibriu ecolóxicu; materies radiactives, non biodegradables; materies orgániques en descomposición, microorganismos peligrosos.

Consecuencies editar

  • Alteración de los ciclos biogeoquímicos.

Ente los ciclos biogeoquímicos atópense los del carbonu, del osíxenu, del fósforu, del azufre y del nitróxenu ente otros. Estos elementos y los procesos derivaos van dende'l suelu al aire y a l'agua y tamién circulen ente los distintos seres vivos. Por cuenta de los contaminantes xeneraos pol home pueden sufrir cambeos.[6]

  • Contaminación de mantos freáticos.

Les agües soterrañes constitúin el 97 % de tola agua duce del planeta y puede contaminase al penerar dende'l suelu los contaminantes d'ésti como los plaguicidas emplegaos por demás na agricultura.[7] L'escesu de nitróxenu depositáu nes tierres de llabor per mediu de fertilizantes va parar por filtración a les agües soterrañes contaminándoles.[8]

  • Interrupción de procesos biolóxicos.

Un suelu contamináu enzanca'l desenvolvimientu de la vida de la fauna, ensin esistir alimentu nin agua llimpio, les especies migren o sufren daños irremediables na so cadena de procreación. Con esti procesu sufrir entós lo que se llama «degradación paisaxística» y per ende una «perdida nel valor del suelu», les actividaes agropecuaries detiénense, la fauna sume y la tierra queda inútil.[9]

  • Delles soluciones a esti problema pueden ser:

La ecoagricultura ta ganando terrenal adulces a l'agricultura artificial sobremanera en países europeos y en delles comunidaes probes que busquen producciones alternatives pa los sos alimentos. La ecoagricultura nun utiliza pesticidas nin agroquímicos,  namái se basa na forma tradicional de llantar, abonar y recoyer los alimentos.

Otra solución ye'l reciclaje de plásticos, bateríes, vidriu o aceites de coches y de cocina porque son elementos que tarden munchos años en degradase, polo qu'esta aición contribúi a caltener el nuesu suelu llibre de contaminantes.

La regulación de determinaes práutiques como la estraición minera, l'actividá industrial que produz refugayes tóxiques. Buscar soluciones que van dende la llimpieza de la zona hasta la simple delimitación de la zona estropiada y la prohibición del so usu pa determinaes actividaes.

Davezu, les actuaciones centrar na meyora de les plantes de reciclaje p'amenorgar la contaminación del suelu y, coles mesmes la de l'agua, un fayadizu reciclaje de basures y depuración de refugayes y la promoción de les enerxíes anovables. Caltener les redes d'alcantarelláu en bon estáu y ameyorar la depuración de les agües residuales, según el tratamientu de los arramaos industriales que se devuelven a la naturaleza.

Contaminación del suelu por plaguicidas o pesticidas editar

Insecticides editar

Usar pa esterminar plagues d'inseutos. Actúen sobre bárabos, güevos o inseutos adultos. Unu de los insecticides más usáu foi'l DDT, que se caracteriza por ser bien rápido. Trabaya por contautu y ye absorbíu pola cutícula de los inseutos, provocándo-yos la muerte. Esti insecticida puede caltenese por 10 años o más nos suelos y nun se descompon.

Demostróse que los insecticides organoclorados, como ye'l casu del DDT, introducir nes cadenes alimenticies y concéntrense nel texíu graso de los animales. Cuanto más alto atópese na cadena —esto ye, más lloñe de los vexetales— más concentraos va tar l'insecticida. En tolos eslabones de la cadena, van esistir dosis d'insecticida nos sos texíos. Sicasí, nel carnívoru de 2ᵘ orde, l'insecticida va tar muncho más concentráu.[10]

El problema de la contaminación por plaguicidas ye cada vez más grave tantu pola cantidá y diversidá como pola resistencia a ellos qu'adquieren delles especies, lo que causa que se riquir cada vez mayor cantidá del plaguicida pa llograr l'efeutu deseyáu nes plagues. Sicasí, la flora y fauna naturales ye afeutada cada vez más destruyendo la diversidá natural de les rexones en que s'usen. Amás pueden ser consumíos pol home al traviés de plantes y animales que consume como alimentu.

Hai otros insecticides que son usaos nes actividaes hortofrutícolas; son biodegradables y nun se concentren, pero la so aición tóxica ta acomuñada al mecanismu de tresmisión del impulsu nerviosu, provocando nos organismos contaminaos una descoordinación del sistema nerviosu.

Yerbicíes editar

Son un tipu de compuestu químicu que destrúi la vexetación, yá que torguen la crecedera de los vexetales na so etapa xuvenil o bien exercen una aición sobre'l metabolismu de los vexetales adultos. Les yerbicíes son potenciales contaminantes del suelu de dos maneres distintos. Primer: pueden ser movilizaos del suelu onde s'aplicaron por aciu les agües y apaecer nes agües superficiales o soterrañes. Segunda: los residuos nel suelu, si son escesivos, pueden causar que les plantes de próximos cultivos veanse afeutaes tamién y tengan dificultaes pa granar o desenvolvese.[11]

Funguicides editar

Son plaguicidas que s'usen pa poder combatir el desenvolvimientu de los fungos (fitoparásitos). Contienen los metales azufre y cobre. Pertenecen a una gran variedá de grupos químicos. Amenorguen l'actividá fúngica del suelu y con esceición de los funguicides organomercuriales y el benomilo, los efeutos suelen ser transitorios y reversibles. Los funguicides emplegaos na agricultura polo xeneral nun son persistentes pero dalgunos se degraden nel suelu y dan llugar a productos bien tóxicos.[12]

Contaminación del suelu pola actividá minera editar

 
Llechu secu de residuos d'una mina n'Australia.

La esplotación de recursos mineros xenera un importante impautu ambiental.[13][14] Los llabores mineros, tantu soterrañes, como superficiales xeneren delles afecciones:

  • Agües: Les curties y galeríes mineres intercepten los acuíferos y modifiquen los niveles freáticos, de la que contaminen les corrientes soterrañu y superficial.

Les agües mineres producen:

  1. Alteración del pH: Los arramaos pueden tener valores de pH bien alcalinos o bien acedos. Los casos d'acidez estrema (agües acedes de mina) tán acomuñaos al beneficiu de menas sulfuradas (REF).
  2. Contaminación por sales y metales: Les mines n'activu estrayen l'agua soterraño qu'anubre les sos galeríes y, tres el cese de l'actividá, les esplotaciones anubrir de forma bonal. Les agües que flúin al esterior pueden contener altos niveles de fosfatos, sulfatos, nitratos, metales (plomu, cobre, plata, manganesu, cadmiu, fierro, cinc…) y radionucléidos. A esto añaden los productos emplegaos nel tratamientu del mineral (cianuros, mercuriu, tensoactivos…).
  • Escombreres: Los restos de roca y mineral ensin aprovechar formes grandes montones con un gran impautu visual. Ente elles destaquen los diques d'estériles”, onde s'atropen los residuos fines del procesu d'arriquecimientu del mineral.
  • Polvu: Les operaciones de minería xeneren grandes cantidaes de polvu que son abasnaes pol vientu y deposítense los llugares cercanos a sotaventu.
  • Destrucción del paisaxe: El movimientu de tierres y les escavaciones alterien el relieve y crean grandes superficies de suelu alteriáu con un altu impautu estéticu y ambiental. Los relieves queden modificaos y reparar fundimientos superficiales y fanes de tierres.

Descontaminación editar

La descontaminación o remediación analízase utilizando midíes de la química del suelu y aplicando un modelu d'ordenador p'analizar el tresporte de los suelos contaminaos.[15]

Pretende amenorgar o llegar a esaniciar, si ye posible, les sustancies contaminantes y la so concentración por que pueda ser utilizáu de nuevu. Esisten tratamientos térmicos, otros qu'impliquen llavaos del suelu , aireación y volatilización de les sustancies contaminantes. L'alternativa biolóxica consiste nel emplegu de microorganismos y plantes p'afitar, esaniciar o degradar les sustancies.[16]

Referencies editar

  1. (1 de xineru de 2005) suelu+ye&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjSm8HTtfnRAhXCz4MKHVVKAPEQ6AEIPjAH#v=onepage&q=La%20contaminaci%C3%B3n%20d'el%20suelu%20ye&f=false Proteición del suelu y el desenvolvimientu sostenible: Seminariu Européu : Soria, 15-17 de mayu de 2002. IGME. ISBN 9788478405732. Consultáu'l 5 de febreru de 2017.
  2. Porta y cols., Jaume (3ª ed. (2003)). Edafología. Ediciones Mundi-Prensa, páx. 830. ISBN 84-8476-148-7.
  3. 3,0 3,1 Úbeda, José Manuel Cases; López, Francisca Gea; Tarí, Esmeralda Javaloyes; Peña, Alberto Martín; Navarro, José Ángel Pérez (5 de febreru de 2017). Educación medioambiental. Editorial Club Universitariu. ISBN 9788484546221. Consultáu'l 5 de febreru de 2017.
  4. RÍOS, Mario GRAU (1 de xineru de 2006). Riesgo Ambientales En La Industria. Editorial UNED. ISBN 9788436259971. Consultáu'l 7 de febreru de 2017.
  5. Fernández, Lucía Grijalbo (12 de mayu de 2016). Ellaboración d'inventarios de focos contaminantes. UF1941. Tutor Formación. ISBN 9788416482276. Consultáu'l 7 de febreru de 2017.
  6. Limusa (1 de xineru de 2002). ciclos+biogeoqu%C3%ADmicos&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjKpKvswoPSAhWmBsAKHbyQBWAQ6AEIQTAF#v=onepage&q&f=false Distritu federal/ Federal District: Educacion Ambiental. Editorial Limusa. ISBN 9789681854843. Consultáu'l 9 de febreru de 2017.
  7. Antillón, Juan Jaramillo (1 d'ochobre de 2000). Los Cuatro Caballeros Del Apocalipsis Modernu. Editorial Universidá de Costa Rica. ISBN 9789977676111. Consultáu'l 9 de febreru de 2017.
  8. Campbell, Neil A.; Reece, Jane B. (1 de xineru de 2007). Biología. Ed. Médica Panamericana. ISBN 9788479039981. Consultáu'l 9 de febreru de 2017.
  9. Limusa (1 de xineru de 2002). Distritu federal/ Federal District: Educacion Ambiental. Editorial Limusa. ISBN 9789681854843. Consultáu'l 9 de febreru de 2017.
  10. Raimon, Guitart (20 de febreru de 2014). Tóxicos: Los enemigos de la vida. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN 9788494190414. Consultáu'l 5 de febreru de 2017.
  11. Evanxelista, Ignacio Morell (1 de xineru de 1998). Plaguicidas: aspeutos ambientales, analíticos y toxicológicos. Publicacions de la Universitat Jaume I. ISBN 9788480212403. Consultáu'l 5 de febreru de 2017.
  12. (1 de xineru de 2005) Golfu de Méxicu: contaminación ya impautu ambiental : diagnósticu y enclinos. Univ. J. Autónoma de Tabasco. ISBN 9789685722377. Consultáu'l 5 de febreru de 2017.
  13. Varios autor (1989). Manual de restauración de terrenes y evaluación d'impactos ambientales en minería. Institutu Teunolóxicu Geominero d'España. ISBN 84-7840-019-2.
  14. US-EPA (2000). Abandoned Mine Site Characterization and Cleanup Handbook. US-EPA. Consultáu'l 20 de setiembre de 2016.
  15. Gupta, S. K., C. T. Kincaid, P. R. Mayer, C. A. Newbill y C. R. Cole, A multidimensional finite element code for the analysis of coupled fluyíi, energy and solute transport.
  16. Estudio del comportamientu del hexaclorociclohexano nel sistema suelo-planta pa la so aplicación en téuniques de fitocorrección.. Univ Santiago de Compostela. Consultáu'l 7 de febreru de 2017.