El cumpleaños ye l'aniversariu del nacencia d'una persona o inclusive d'una institución o organización. Tocantes a les persones, en munches cultures ye costume celebrar los cumpleaños con una fiesta con familiares y amigos, onde se dan regalos a la persona homenaxada. Les fiestes de cumpleaños son bien populares sobremanera ente los neños. Son una oportunidá más pa la socialización colos amigos y cola familia. Nella, ye costume apurrir regalos al anfitrión y comer una tarta o pastel, al cual asítiense-y veles, pa que la persona que cumple años sople y apagar mientres los invitaos canten dalguna cantar de cumpleaños, como'l Cumpleaños feliz o'l popular Happy Birthday por influxu del inglés.

Felicitación de cumpleaños.

Orixe editar

«Les varies costumes que la xente repara güei día al celebrar los sos cumpleaños remontar a enforma tiempu tras na hestoria. Nacen dientro del dominiu de la maxa y la relixón. Na antigüedá, les costumes de felicitar, dar regalos y faer una fiesta —coles veles encendíes que la completen— teníen el propósitu de protexer de los demonios al que celebraba'l so cumpleaños, y de garantizar la so seguridá mientres l'añu entrante. [...] Hasta'l cuartu sieglu, el cristianismu refugó la celebración de cumpleaños como un costume pagana».[1]

El costume d'arrodiar la tarta de veles vien de l'antigüedá. El círculu de veles formaba parte d'un ritual que protexía al homenaxáu de los malos espíritus mientres un añu. Esto causó mientres años que la Ilesia católica considerara que la celebración del cumpleaños yera un ritu paganu. Foi hasta'l sieglu IV d. C. cuando s'empezar a espublizar la fiesta de la Navidá como cumpleaños de Cristu, el 25 d'avientu n'occidente y el 6 de xineru n'oriente. Esto fizo que, col tiempu, tamién los cristianos festexaren los sos propios cumpleaños xuniéndose al del so Salvador (restos d'esti sentíu cristianu del cumpleaños queda nuna antigua tradición alemana que ponía nes tortas de cumpleaños la cantidá de veles que correspondíen a la cantidá d'años de la persona que cumple años más una vela grande que yera la lluz de la vida» o la lluz de Cristu»).

Col ascensu del cristianismu, la tradición de celebrar los cumpleaños cesó por completu. Pa los primeros siguidores de Cristu, primíos, escorríos y martirizados por xudíos y paganos, y que creíen que los neños entraben nesti mundu coles sos almes yá enllordiaes pol pecáu orixinal d'Adán, el mundu yera un llugar duro y cruel, onde nun había razón pa celebrar el cumpleaños de naide.

Anguaño, dellos grupos cristianos como los Testigos de Jehová, la Ilesia de Dios Restaurada, les ilesies evanxéliques de la Sana Doctrina y los cristianos mesiánicos, ente otros, caltienen la tradición cristiana antigua de nun celebrar cumpleaños por consideralo contrariu a los sos principios, esto ye, un ritual paganu (Xénesis 40:20; Mateo 14:6; Marcos 6:21).

«La noción d'una fiesta de cumpleaños yera bien ayena a les idees de los cristianos d'esti periodu polo xeneral».[2]

Los historiadores de la Ilesia interpreten munches referencies cristianes primitives a los aniversarios como'l pasu a la otra vida. L'aniversariu d'un santu nun ye aquel en que nacieron na carne, sinón aquel nel que muerren. Había otra razón pola que los primeros Padres de la Ilesia predicaben contra la celebración de los cumpleaños. Ellos consideraben estes festividaes, aniciaes ente exipcios y griegos, como reliquies de les práutiques paganes.

«Los hebreos de más tarde consideraben la celebración de cumpleaños como parte de l'adoración idolátrica, un puntu de vista que sería abondosamente confirmáu polo que víen de los costumes comunes que taben acomuñaes con estos díes».[3]

Nel añu 245 d.C., cuando un grupu d'antiguos historiadores cristianos trató d'afitar la fecha exacta de la nacencia de Cristu, la Ilesia católica consideró sacrílega esta investigación, proclamando que sería pecaminosu celebrar la nacencia de Cristu como si fora un faraón.

Los griegos creíen que toa persona tenía un espíritu proteutor, o daemon, que taba presente'l día de la so nacencia y que curiaba d'ella mientres la so vida. Esti espíritu tenía una rellación mística col dios en que'l so día de cumpleaños la persona nacía. Los romanos tamién aceptaben esta idea. [...] Esta idea foi tresmitida al campu de les creencies humanes y refléxase na idea del ánxel curio, el fada madrina y el santu patrón [...] El costume de les tortas o bizcuechos coles veles encendíes empezó colos griegos [...] Poníense sobre los altares del templu de [Artemisa] tortas redondes como la lluna, feches con miel, que teníen cirios encendíos. [...] La creencia folclórica ye que les veles de cumpleaños tán dotaes de maxa especial pa conceder deseos. [...] Los cirios encendíos y los fueos rellacionaos colos sos sacrificios tuvieron un significáu místicu especial dende'l tiempu en que l'home empezó a alzar altares a los sos dioses. De cuenta que les veles de cumpleaños rinden honra y tributu a la criatura que celebra'l so cumpleaños y tráenlu bona suerte. [...] Los saludos de cumpleaños y les felicitaciones son parte intrínseca d'esta fiesta. [...] Orixinalmente la idea taba enraigonada na maxa. [...] Los saludos de cumpleaños tienen poder para bien o pa mal porque nesti día unu ta más cerca del mundu de los espíritus.[4]

Tradiciones de países occidentales editar

 
Tarxeta de cumpleaños

Les fiestes de cumpleaños suelen celebrase nun ambiente de la casa de quien cumple años o bien n'otru llugar destináu pa tal fin, como una sala de fiestes o salón de fiestes, onde s'asitien decoraciones que xeneralmente inclúin globos y onde se sirven comida y refrigerios a los invitaos. L'actividá xeneralmente va acompañada de xuegos y entretenimientos qu'ayuden a dar resalte a l'actividá. L'eventu puede incluyir:

Nes fiestes infantiles en Méxicu y otros países d'América Central suelse asitiar una piñata, (fecha de cartón o de papel endurecíu con engrudu o de folla, y decorada en forma d'estrella, si ye de les más tradicionales, o cola imaxe de personaxes del cine o de la televisión), que, enllena de xuguetes o de confites/duces, ponse a la fin d'una polea simple fixa o, más comúnmente, colgada d'una cuerda, controlada dende lo alto. Los neños, con un cayáu o con un maderu o con un palu d'escoba, se turnan pa tratar d'españar la bolsa y llograr les llambionaes. Nes fiestes de cumpleaños d'adultos, la piñata puede ser reemplazada pola visita d'un mariachi.

Nes fiestes de cumpleaños d'adultos suelse compartir consumiendo bébores alcohóliques, cuntando chistes y faciendo chancies (dacuando pesaes) y suel recordase, en compañía de los amigos, momentos allegres o felices que se vivieron de mancomún y que los invitaos caltienen na so memoria.

 
Pastel de cumpleaños

Un costume común ye ufiertar un gran pastel o torta decorada con veles o bengala allumaes mientres se-y canta en coru un cantar de felicitaciones per parte de los invitaos. Supónse que'l númberu de veles encendíes coincide col númberu d'años que la persona ta cumpliendo, pero tamién ye frecuente l'usu de veles especiales en forma de númberos, o inclusive veles en forma de signu d'interrogación o veles con efecto sorpresa, que dempués de sopla-yos vuelven prendese, etcétera.

La persona que celebra'l so cumpleaños de cutiu pide un deséu (en dellos países, trés) en silenciu y darréu sopla les veles. Si soplar toes d'una sola soplida, dizse que'l so deseos fadrán realidá. Según otra superstición, si revela los sos deseos, entós nun se van cumplir.

Tamién, dempués d'apagar toes la veles (y retirales del pastel), puede pidise a coru que'l festexáu avere la cara al pastel por que-y dea una taragañada al pastel; los invitaos animar pidiendo: "¡Taragañada!, ¡Taragañada!...", y en munches ocasiones -y embadurnan la cara de pastel.

Cumpleaños especiales editar

 
Tarta de cumpleaños pa celebrar los 18 años d'edá.

Ente los cumpleaños especiales atópense los siguientes:

  • Cuando se trata d'un númberu d'años significativu (como'l primer añu de vida) o un múltiplu de diez, como'l cumpleaños númberu 10, 20, 50 ó 100. Dacuando, tamién a los 25 años, a los 33 (principalmente nel cristianismu faciendo alusión a "la edá de Cristu") o a los 35 (llamáu "ticinco", mayormente en Venezuela).
  • Cuando se pasa a la edá adulta (en munchos sistemes llegales a los 18 años y n'otros a los 17, 20 ó 21), colos consiguientes derechos y responsabilidaes que la persona va encarar d'equí p'arriba: el permisu pa consumir alcohol o tabacu, el derechu a votar, la posibilidá de ser llamáu a lluchar nuna guerra, la edá del serviciu militar obligatoriu, etc.
  • Feches que na antigüedá remota yeren fiestes agrícoles (principalmente los equinoccios) terminaron convirtiéndose en díes festivos, "cumpleaños" de personaxes relixosos, como Xesús, Buda, Krishna o Rāma,.
  • Los cumpleaños de personaxes importantes, como Martin Luther King, Benito Juárez, Simón Bolívar, José de San Martín, José Gervasio Artigas, suelen acabar convirtiéndose en díes festivos.
  • En Llatinoamérica fai una fiesta alusiva a les moces a los 15 (Quinceañera) y a los varones a los 18.

Astroloxía editar

Los signo astrolóxicos, como los zodiacales, suelen depender del cumpleaños de cada unu, o inclusive de la hora de nacencia.

El signu solar depende del día de la nacencia, en tanto'l que depende de la hora ye llamáu signu ascendente.

En dellos países esiste'l costume d'acomuñar una piedra, dígase la esmeralda, zafiru, etcétera, col mes de nacencia.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Revista Zeit und Welt, suplementu del Schwäbische Zeitung, 3/4 d'abril de 1981, p. 4.
  2. Neander, Augustus (1848). The History of the Christian Religion and Church, During the Three First Centuries. Nueva York, traducida al inglés por Henry John Rose; p. 190.
  3. Fairbairn, Patrick (1874). The Imperial Bible-Dictionary; tomu I, p. 225, Londres.
  4. Linton, Ralph y Adelin (1952). The Lore of Birthdays, Nueva York, páxs. 8, 18-20.

Enllaces esternos editar