Socialismu democráticu

(Redirixío dende Democracia obrera)

La democracia socialista o socialismu democrático ye una ideoloxía de crítica social que s'usa per parte de dellos movimientos, enclinos y organizaciones pa clarificar que la so posición y envís ye tanto'l socialismu como la democracia. A pesar de qu'esti términu utilízase de cutiu como sinónimu de “socialdemocracia” ye en realidá más ampliu, tomando distintes corrientes.

Socialismu democráticu
ideoloxía política
socialismu
Cambiar los datos en Wikidata

Puede argumentase que, como conceutu o oxetivu políticu, remóntase a Babeuf -consideráu unu de los fundadores del socialismu- el que criticó a los sos oponentes: “Nun paecéis axuntar alredor vuesu más que republicanos, títulu común y bien equívocu: asina, nun predicáis más qu'una república cualesquier. Nós axuntamos tolos demócrates y los plebeyos, denominación que, ensin dulda, adquier un sentíu más positivu: los nuesos dogmes son la democracia pura, la igualdá ensin mancha y ensin reserva.” (Manifiestu de los Plebeyos). Babeuf foi un encesu defensor de la Constitución del Añu I la cual taba basada sobro la Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu de 1789 pero amestába-yos dellos derechos extra (talos como derechu a asociación, trabayu, educación, asistencia social, etc) y establecía constitucionalmente'l principiu de la soberanía como emanando de la voluntá popular.

Ente les posiciones “reformistes” polítiques más conocíes atópense les d'Eduard Bernstein (ver Revisionismu) Bernstein postula -citando a Engels - que'l socialismu llográrase al traviés d'una llucha "enllargada, aportunante, avanzando amodo de posición a posición" lo que va producir una especie d'evolución del capitalismu. Bernstein postula la necesidá de tal reformismu yá que nun puede concebise un socialismu ensin bayura de bienes materiales pero, nos países nos cuales esiste la base económica pa producir esa bayura'l capitalismu puede “mercar” al proletariáu, al traviés de la introducción de reformes y beneficios qu'anulen la necesidá d'una insurrección proletaria. Coles mesmes, un partíu proletariu nun puede tar ayenu a la llucha por derechos y beneficios tantu de la sociedá polo xeneral como sindicales en particular, lo que precisa la inmersión de cualesquier partíu non yá socialista sinón progresista na vida política parllamentaria.

Ye importante caltener presente que les reformes que Bernstein ta postulando nun se refieren solo un sistema de beneficios, sían sindicales o sociales, sinón qu'al sistema políticu mesmu -especialmente'l del so tiempu- Pa él, la democracia ye un conceutu non solo ameyorable sinón un oxetivu políticu al que se debe llegar -por casu, al traviés de la llucha pol derechu de los sindicatos a participar non solo na alministración d'empreses sinón tamién na direición política d'un país- asina, define democracia, negativamente, como : “l'ausencia del gobiernu de clases (...) el principiu de la supresión del gobiernu de les clases anque non inda l'actual supresión de les clases”.

Otra posición dientro d'esta visión xeneral, pero esta vegada dende un puntu de vista economicista, ye la de Joseph Schumpeter, el que -a pesar de nun ser socialista en nengún sentíu de la pallabra- argumenta -nel so Capitalismu, Socialismu y Democracia” (1941)- que les “democracies lliberales” tán evolucionando dende un capitalismu lliberal escontra una democracia socialista, al traviés del desenvolvimientu d'instituciones d'autoxestión de los trabayadores, democracia industrial ya instituciones regulatorias de l'actividá económica, anguaño esta idea sería considerada más bien como socialdemocracia.

A diferencia de la posición de Bernstein, Schumpeter nun percibe como necesaria pa esa evolución l'acción política d'un partíu “proletariu”. Dende'l so puntu de vista, l'aniciu de la meyora escontra'l socialismu ye'l desenvolvimientu económicu-industrial. Según Schumpeter, el fin del capitalismu nun se va deber —como predixo Marx— a les sos contradicciones internes. Son los sos ésitos los que lo conderguen. Pa esti autor, el sistema capitalista nun ta amenazáu pol so economía sinón por carauterístiques sociolóxiques . El dinamismu del capitalismu ye un procesu de "destrucción creativa": los elementos anticuaos son constantemente destruyíos y reemplazaos."

Darréu, y siguiendo con eses idees, Anthony Crosland suxer que “una forma más benevolente de capitalismu” surdió a partir de la II Guerra Mundial. Acordies con él, arriendes d'ello, ye posible llograr más igualdá social ensin necesidá de tresformaciones económiques fundamentales, al traviés de la Inversión del “dividendu de la medría económica” - que se deriva del remano y alministración eficiente de la economía, gracies, en parte, a la intervención estatal (ver Economía mista)- en servicios públicos “pro probes” en llugar de tener que recurrir a midíes de redistribución fiscales (esto ye, en llugar de tener qu'aumentar impuestos). Pero na visión de Crosland el “partíu de los trabayadores” retoma la so importancia, non tantu pa liderar una meyora al socialismu nuna llucha aportunante d'opuestos como p'avanzar nesa direición al traviés del alcuentru de consensu políticu.

Una posición semeyante, pero más complexa, ye avanzada por Nicos Poulantzas. Pa él, l'estáu funciona non yá a cencielles como un preséu de opresión de clases, sinón como un sistema de concreción d'aliances tanto ente como en sectores dientro d'elles. Lo anterior significa que nun sistema capitalista maduru -como la mayoría de los países industrializaos modernos- el sistema estázase, na midida que los trabayadores formen aliances con sectores burgueses con cuenta de llograr oxetivos puntuales pero significantes y, potencialmente, incrementales.

Ente les posiciones que s'estremen fondamente de les anteriores atopamos el “socialismu dende embaxo”, propuestu por Hal Draper, que s'oldea, na visión d'esi autor, tanto al Estalinismu como a la socialdemocracia, que seríen variaciones del “socialismu dende enriba”.

Otra corriente cercana a l'anterior ye'l “socialismu llibertariu” reprensentáu, ente otros, por Peter Hain, (actual Secretariu d'Estáu de Trabayu y Pensiones; y Secretariu d'Estáu pa Gales nel Reinu Xuníu) el qu'entiende por socialismu una política opuesta al autoritarismu.

Visiones semeyantes atópense ente los siguidores del marxismu llibertariu y del socialismu autoxestionariu, etc.

Pa esti tipu de visiones lo que constitúi'l centru del socialismu ye la participación activa de la población polo xeneral y los trabayadores en particular nel remano de la economía. Dende esti puntu de vista, tantu les nacionalizaciones como la planificación estatal son carauterístiques del Socialismu d'Estáu.

Convien notar que pa estos autores polo xeneral la diferencia ente'l socialismu “dende embaxo” y los “autoritarios” ye de mayor importancia que la ente “reformistes” y “revolucionarios”.

Hai otres definiciones que pueden vese como entemedies o fora del esquema xeneráu polos conxuntos ideolóxicos afilvanaos más arriba.

Por exemplu, dellos pensadores -talos como David Schweickart y otros proponentes de la democracia económica- proponen visiones del “socialismu de mercáu” que son congruentes con concepciones llibertaries, mientres otros -por casu Oskar Lange- tomen una posición más “téunica’ alrodiu de como se deben implementar talos mecanismos de mercáu. Esto llevó a dellos “llibertarios” a criticar duramente delles implementaciones (por casu, el socialismu autoxestionariu) d'estes idees.

Bogdan Denitch concebe'l socialismu democrático como una tradición autónoma, pero cercana a la socialdemocracia, que busca una reorganización radical de la sociedá al traviés de la propiedá pública, el control obreru del procesu de producción y polítiques redistributives.

Mikhaíl Gorbachov describió la perestroika como la construcción d'un “socialismu nuevu, humanu y democráticu”. Darréu. dalgunos partíos comunistes rellanzáronse como “partíos socialistes democráticos”.

Gobiernos socialistes democráticos editar

Ente los países que tuvieron gobiernos socialistes democráticos destaquen la India, sol Congresu Nacional Indiu; Sri Lanka baxu Sirimavo Bandaranaike; Francia baxu François Mitterand, Rep. Dominicana so los gobiernos d'Antonio Guzman Fernandez, Salvador Jorge Blanco y Hipolito Mejia, toos del [Partíu Revolucionariu Dominicanu]], Xamaica baxu Michael Manley y Suecia sol gobiernu d'Olof Palme.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar