Una constitución[1] (del llatín constitutio, -ōnis) ye un testu codificado de calter xurídicu-políticu, frutu d'un poder constituyente, que tien el propósitu de constituyir la separación de poderes, definiendo y creando los poderes constituyíos (llexislativu, executivu y xudicial),[2] qu'antes de la constitución taben xuníos o fusión de poderes entemecíos, define los sos respeutivos controles y equilibrios (checks and balances),[3] amás ye la llei fundamental d'un Estáu, con rangu cimeru al restu de normes xurídiques, encontando (según el normativismo) tol ordenamientu xurídicu, inclúi'l réxime de los derechos y llibertaes de los ciudadanos y delimita los poderes ya instituciones de la organización política. Na actualidá tamién se tien como costume amestar normes ayenes a la regulación del poder políticu, dependiendo de la ideoloxía, tales como los fundamentos del sistema económicu. La constitución nun constitúi al estáu o la nación, por cuenta de que dambos yá son fechos anteriores constituyíos. En ciencia política los estaos que tienen separación de poderes añedir el términu constitucional» a la so forma d'estáu (como ye'l casu de la Monarquía constitucional o la República constitucional). Nel usu cotidianu del términu, llámase-y constitución a toles lleis supremes de los Estaos anque nun cunten con separación de poderes.

La Constitución de los Estaos Xuníos ye la constitución federal más antigua que s'atopa a valir anguaño nel mundu, conteniendo orixinalmente dos seiciones: separacion de poderes y una declaración de derechos.

Clasificación editar

La constitución, como toa norma xurídica, puede definise tantu dende'l puntu de vista formal como dende'l puntu de vista material. Dende'l puntu de vista material, la constitución ye'l conxuntu de regles fundamentales que s'apliquen al exerciciu del poder estatal. Dende'l puntu de vista formal, la Constitución definir a partir de los órganos y procedimientos qu'intervienen na so adopción, derivándose asina una de les sos carauterístiques principales, la so supremacía sobre cualesquier otra norma del ordenamientu xurídicu.

Definición material editar

 
La democracia ateniense foi la primera n'adquirir les carauterístiques d'una Constitución.
 
L'antigua Roma , al traviés de les sos instituciones polítiques complexes y entamaes, tamién tien una Constitución.

Una constitución material defínese acordies coles sos regles y conteníu, en llugar d'un testu o documentos específicos. Poro, una constitución material ye un conxuntu de regles que pueden arrexuntase nun solu documentu, pero non necesariamente. Estes regles xeneralmente clasifíquense nuna o más de les siguientes categoríes:

  • per un sitiu, toles regles qu'entamen les autoridaes públiques y les sos rellaciones ente elles (gobiernu, parllamentu, presidente, rei, etc. ), *

per otru llau, les llibertaes públiques (o llibertaes fundamentales) que s'otorguen a cualquier persona que more nel territoriu o nacional del Estáu de que se trate. Nesta última categoría, de cutiu atopamos derechos o llibertaes tales como la llibertá de dir y venir, llibertá d'espresión, etc.. Este ye'l significáu del Artículu 16 de la Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu de 1789:

"Una sociedá na que la garantía de los derechos nun ta asegurada, nin la separación de poderes determinada, nun tien Constitución."
Asamblea Nacional Constituyente (Francia), 26 d'agostu de 1789.

La mayoría, si non toos, los estaos tienen una constitución material, nel sentíu de que tienen regles qu'entamen y gobiernen les sos instituciones polítiques.

Según el so reformabilidad editar

Según el so reformabilidad, les Constituciones clasificar en ríxides y flexibles. Les Constituciones ríxides son aquelles que riquen d'un procedimientu especial y complexu pal so reformabilidad; esto ye, los procedimientos pa la creación, reforma o adición de les lleis constitucionales ye distintu y más complexu que los procedimientos de les lleis ordinaries.

  • Constituciones semirrígidas, ríxides o pedreses

Son aquelles constituciones que pa modificar establecen un procedimientu más agraváu que'l procedimientu llexislativu ordinariu. Según el grau de complexidá del mesmu denominaránse ríxides o semirrígidas.

Na práctica, les Constituciones escrites son tamién constituciones ríxides; esto ye, cuando nun Estáu atopamos qu'esiste Constitución escrita, afayamos qu'esta tien un procedimientu más complexu de reforma o adición que'l procedimientu pa la creación, reforma o adición d'una llei ordinaria.

 
Constitución de Chile de 1828.
  • Constituciones flexibles

Modificar por aciu el procedimientu llexislativu ordinariu, lo que significa qu'una llei del parllamentu puede camudales en cualquier momentu.

Según el so orixe editar

Les Constituciones estrémense tamién en función del so orixe políticu: pueden ser creaes por contratu ente delles partes, por imposición d'un grupu a otru, por decisión soberana, etc.

Constituciones daes editar

Les Constituciones daes dizse que correspuenden tradicionalmente a un Estáu monárquicu, onde'l mesmu soberanu ye quien precisamente da; esto ye, son aquelles nes cualos el monarca, nel so calter de titular de la soberanía, otorgar al pueblu. Nesti casu, partir de les siguientes premises:

  • Dende la perspeutiva del monarca, ye él quien la da, por ser el depositariu de la soberanía.
  • Ye una rellación ente'l titular de la soberanía –monarca— y el pueblu, quien a cencielles ye receptor de lo qu'indique'l monarca *

Trátase d'una Constitución na cual reconócense los derechos pa los sos súbditos. con respectu al poder llexislativu.

Constituciones impuestes editar

Hai Constituciones que son impuestes pol Parllamentu al monarca, refiriéndose al Parllamentu en sentíu ampliu, colo que s'alude a la representación de les fuercies polítiques de la sociedá d'un Estáu, de los grupos reales de poder nun Estáu que se configuren nun órganu denomináu Parllamentu. Nesti tipu de Constitución, ye la representación de la sociedá la que-y impon una serie de notes, determinaciones o de cartes polítiques al rei, y este tener qu'aceptar. Poro, nel casu de les Constituciones impuestes esiste una participación activa de la representación de la sociedá nes decisiones polítiques fundamentales.

Constituciones apautaes editar

Nes Constituciones apautaes, la primer idea que se tien ye'l consensu. Naide otorgar en forma unillateral, nin tampoco les impon por cuenta de que si son impuestes y nun s'apauten, escareceríen d'un marcu de llexitimidá. Estes Constituciones son multillaterales, una y bones tou lo que s'apaute implica la voluntá de dos o más axentes; poro, son contractuales y dizse que parten de la teoría del pactu social. Asina, puede apautase ente contornes, ente provincies, ente fraiciones revolucionaries, etc. Les constituciones apautaes o contractuales impliquen

  1. una mayor evolución política que naquelles que son impuestes o daes
  2. nes apautaes hai una fuerte influencia de la teoría del pactu social
  3. naquelles que son apautaes, esti pactu o consensu puede dase ente diversos axentes políticos o toos aquellos grupos de poder real que tean reconocíos pol Estáu.

Asina, entá tratándose d'una monarquía, cuando s'apauta los gobernaos dexen de ser súbditos y conságrense como un pueblu soberanu.

Constituciones aprobaes por voluntá de la soberanía popular editar

Son aquelles escoyíes pol pueblu d'un Estáu, que polo xeneral dar a conocer por una asamblea y reafítense cola votación máxima de la población nun procesu eleutoral. Poro, nun ye que la sociedá apaute colos detentadores del poder públicu, sinón que la Constitución surde de les necesidaes social y de la fuercia popular.

Les fontes de la constitución editar

El Poder constituyente: Sieyes reconoz que tolos ciudadanos tienen derechu a establecer el so gobiernu. Pero esti gobiernu o'l manexu de los intereses xenerales de la comunidá ye un trabayu humanu y ye de primordial importancia yá que la voluntá de toos y cada unu cuestiona'l bienestar y la llibertá de toos.

Como resultancia, ensin un mandatu espreso, los llexisladores nun tienen de tocar esta gran xurisdicción del Estáu qu'unu llama la Constitución.

Esti poder ta prohibíu, con bona razón, nes asamblees ordinaries, pa evitar posibles usurpaciones y ciertos baturicios. Y cuando ye necesariu tocar la Llei Suprema, les persones, abondo conscientes, dan un mandatu especial a una Asamblea Constituyente, a una convención, cargada espresamente, y con esclusión de cualesquier otru cuerpu, pa revisar la Constitución.[4]

La primacía de la nación: Sieyes -a diferencia de Rousseau- "sostener polo racional y lo construyío. L'estáu social, en rellación col estáu de naturaleza, perfecciona y anoblez al home. Estiéndese y protexe la llibertá. Defende y garantiza la igualdá de derechos".[5]

Pa él, les verdaderes rellaciones d'una constitución política son "cola nación que permanez" en llugar de "la xeneración que pasa; coles necesidaes de la naturaleza humana, común a toos, en llugar de les diferencies individuales". En "¿Qué ye'l Tercer Estáu? Sieyes proclama: "Consideráu en forma aisllada, el poder de los ciudadanos sería nulu, mora solo nel tou".

La nación nun se crea a sigo mesma, esiste; ye una llei natural, pero precisa una organización político y alministrativo, o en pallabres de Sieyès d'un establecimientu públicu, esto ye, un conxuntu de medios formaos por persones y coses, destinaos a dase cuenta de los fines sociales:

"La constitución política ye posterior a la formación en Nación. Vien cuando yá esiste una voluntá común, anterior a ella"[6]

Control de constitucionalidá editar

El control de constitucionalidá trata de los mecanismos de revisión de l'adecuación de les lleis y de los actos del Estáu.

  • Sistema concentráu: en dellos países ye realizáu por una Corte Suprema o Tribunal Constitucional, que ye l'encargáu de resolver los planteamientos o recursos d'inconstitucionalidá presentaos polos ciudadanos frente a les violaciones a dalguna norma llegal per parte del Estáu, o d'otru particular.
    • Sistema concentráu en Corte Suprema, sistema imperante n'Uruguái.
    • Sistema concentráu en Tribunal Constitucional, casu de vixencia en Bolivia.
  • Sistema difusu: Esti sistema establez que'l control de constitucionalidá d'una norma o d'un actu xurídicu pue ser realizáu por cualesquier tribunal del país. Los xueces inferiores nun tienen minusvalía dalguna pa esti mecanismu respeuto de la Suprema Corte de Xusticia de la Nación. Tal ye'l casu de la República Arxentina, o d'Estaos Xuníos. Sicasí, va ser el máximu tribunal quien va resolver si son apelaos los fallos de los tribunales inferiores.
  • Sistema mistu.
    • Sistema de control difusu en tribunales ordinarios y control concentráu en Corte Suprema, como en Brasil.
    • Sistema de control difusu en tribunales ordinarios y control concentráu en Tribunal Constitucional, como en Perú y Colombia.
    • Sistema de control concentráu de constitucionalidá en Tribunal Constitucional (preventivu) y Corte Suprema (represivu).

Clasificación según l'efeutu de la sentencia editar

  • Puede ser que la sentencia surta efeutu solu ente les partes intervinientes nel casu concretu. Nesti casu dizse que la declaración d'inconstitucionalidá tien efeutu "inter partes".
  • O puede soceder que la sentencia seya válida pa tolos ciudadanos, y nesi casu dizse que surte efeutu "erga omnes". Esto xeneralmente asocede nos países nos que s'aplica un sistema concentráu de control.

Historia del constitucionalismu editar

Sería anacrónicu entender como constituciones modernes los sistemes políticos de l'Antigüedá griega (democracia ateniense), la obra de los sos llexisladores (logógrafos) o los estudios llexislativos de los sos filósofos (Aristóteles, Athenaion politeia -que'l so títulu traducir davezu como Constitución de los atenienses-). Lo mesmo puede dicise de los fueros locales o estamentales que se redactaron na Europa medieval o de la Carta de Medina (Mahoma, añu 2 de la Hégira -622 d. C.-)

Yá nel contestu de les revoluciones burgueses de la Edá Moderna, dalgún testu foi retrospectivamente calificáu de "constitución", como la Llei Perpetua del Reinu de Castiella qu'intentaron promulgar los comuñeros de la Xunta d'Ávila (1520).[7] Con mayor trescendencia, el réxime políticu establecíu nos Países Baxos sublevaos dende finales del sieglu XVI incorpora delles carauterístiques propies d'un sistema constitucional, anque los testos que xeneró (Pacificación de Gante -1576-, Unión d'Utrecht -1579-) nun pueden considerase "constituciones". El réxime políticu inglés establecíu pasu ente pasu dende finales del sieglu XVII ("Revolución Gloriosa" y Bill of Rights de 1689 -los Trataos sobre'l gobiernu civil de John Locke publicar esi mesmu añu-) basar nel derechu consuetudinario, y defínese como un réxime constitucional ensin constitución escrita que los sos precedentes pueden remontase a la Carta Magna de 1215, qu'en sí mesma nun puede calificase de "constitución".

Consecuencia de la crítica ilustrada a los sistemes políticos del Antiguu Réxime (la monarquía absoluta o autoritaria), les constituciones actuales empiecen colos proyeutos pa Córcega[8] y pa Polonia[9] que redactó Jean-Jacques Rousseau en 1755 y 1771-1772 respeutivamente; y, yá como documentu que efeutivamente entró a valir, la Constitución d'Estaos Xuníos (17 de setiembre de 1787, que'l so antecedente direutu ye la del Estáu de Virginia,[10] 1776), estableciendo les llendes de los poderes gubernamentales, y que nes sos primeres enmiendes (Bill of Rights de 15 d'avientu de 1791) protexe los derechos y llibertaes fundamentales.

La Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu aprobada pola Asamblea Nacional Constituyente francesa (26 d'agostu de 1789), documentu precursor de los derechos humanos, menta explícitamente nel so artículu XVI'l conceutu de constitución: «Una sociedá na que la garantía de los derechos nun ta asegurada, nin la separación de poderes determinada, nun tien Constitución». El sieglu XIX supunxo un desenvolvimientu constante d'esta idea de constitución, de división de poderes y d'establecimientu del derechu modernu como güei conocer. Asina, col lliberalismu, les constituciones concrétense y desenvuelven (Ustawa Rządowa o constitución polaca del 3 de mayu de 1791, Constitución francesa del 3 de setiembre de 1791, Constitución Política de la Monarquía Española del 19 de marzu de 1812, etc.); diseñando sistemes políticos bien diversos (Acta constitucional del pueblu francés o "Constitución del añu I" -1793, una constitución republicano y democrático, que reconocía'l derechu al trabayu y a la insurrección, y que nun llegó a entrar a valir-,[11] Carta constitucional francesa de 1814 -una "carta dada" que nun reconocía la soberanía nacional-).

Más allá de los derechos civiles y políticos, la introducción de la llamada "segunda xeneración de derechos" (los derechos sociales) empieza nes constituciones surdíes nel primer terciu del sieglu XX (Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos de 31 de xineru de 1917, Constitución soviética de 10 de xunetu de 1918 -precedida por una Declaración de derechos del pueblu trabayador y esplotao-,[12] Constitución de Weimar de 11 de payares de 1919, Constitución española de 1931). Simultáneamente promulgáronse les constituciones o pseudo-constituciones fascistes (Carta del Lavoro italiana de 1927, Llei Habilitante alemana de 1933, Lleis Fundamentales españoles de 1938-1967), caracterizaes por nun imponer llendes al poder del gobernante.[13]

El siguiente finxu fundamental foi la Segunda Guerra Mundial, tres la cual producióse la Declaración Universal de los Derechos Humanos (10 d'avientu de 1948), que la so ratificación polos distintos Estaos dio-y ciertu valor constitucional que delles constituciones explícitamente reconocen.[14]

Reconocencia de derechos editar

La norma fundamental non solo ye una norma que controla y estructura el poder y les sos manifestaciones nuna sociedá, sinón qu'amás ye la norma que reconoz los derechos que l'Estáu alvierte en toles persones. La Constitución nun da los derechos, como tampoco lo faen les múltiples declaraciones que internacionalmente pronunciáronse sobre la tema. Los derechos humanos son precedentes a cualquier Estáu y superiores a cualquier espresión de poder qu'esti tenga.

Hasta'l día de güei el procesu demostró un desenvolvimientu, gracies al cual el modelu inicial del suxetu poderoso y violento pasó al pueblu soberanu y superior nos sos derechos a cualquier espresión del Estáu. Güei el suxetu poderosu nun ye una persona, sinón que ye una entelequia creada pol pueblu y ocupada por él según les normes qu'esti mesmu estableció al traviés d'una Constitución.

El puntu más novedosu d'esti desenvolvimientu dar cola certidume de que la mera declaración de derechos nun fai a estos invulnerables a cualquier violación o intentu de violación per parte tantu del Estáu como d'otres persones. Nesi sentíu'l desenvolvimientu del Constitucionalismu modernu dedicar al estudiu de procedimientos qu'aseguren una fayadiza proteición a los derechos reconocíos. Dalgunos d'estos procedimientos tienen un gran desenvolvimientu históricu y teóricu (como lhabeas corpus que data del sieglu XIII) y otros son entá novedosos y tienen pocu desenvolvimientu (como lhabeas data y l'aición de cumplimientu).

Historia del constitucionalismu per país editar

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Bidart Campos, Germán J. (2007). Tratáu Elemental de Derechu Constitucional Arxentín. Buenos Aires: Ediar. ISBN 950-574-079-4.
  • Bilbao Ubillos, Juan María (1997). La eficacia de los derechos fundamentales nes rellaciones ente particulares. Madrid: Centru d'Estudios Constitucionales. ISBN.
  • Brage Camazano, Joaquín (2005). Les llendes a los derechos fundamentales. Madrid: Dykinson. ISBN.
  • Cascajo Castro, José Luis y García Álvarez, Manuel B. (1994). Constituciones estranxeres contemporánees. Madrid: Editorial Tecnos.
  • Cruz Villalón, Pedro (1989). Formación y evolución de los derechos fundamentales. Revista Española de Derechu Constitucional. ISBN.
  • Dalla Vía, Miguel Ángel (2004 1ª Edición). Manual de Derechu Constitucional. Buenos Aires: Editorial Lexis Nexis. ISBN 978-987-1178-04-9.
  • Ekmekdjian, Miguel Ángel (1994). Comentario a la Reforma Constitucional de 1994. Buenos Aires: Depalma. 950-14-0797-7.
  • García Pons, Enrique (1997). Responsabilidad del Estáu: La xusticia y les sos llendes temporales. Barcelona: Llibrería Bosch, S.L.. ISBN 84-7698-409-X.
  • Linares Quintana, Segundu V. (1979). Les nueves constituciones del mundu. Buenos Aires: Plus ultra.
  • López Guerra, Luis (2001). Estudio de Derechu Constitucional. Valencia: Editorial Tirant Lo Blanch, S.L.. ISBN 84-8442-360-3.
  • Lopresti, Roberto P. (1998). Constitución Arxentina Comentada. Buenos Aires: Unilat. ISBN 987-96049-3-8.
  • Nino, Carlos Santiago (2000). Fundamento de derechu constitucional. Buenos Aires: Astrea.
  • Quisbert, Ermo (2005). Los derechos fundamentales. Apuntes de Derechu de Ermo Quisbert. ISBN.
  • Quisbert, Ermo (2007). ¿Qué ye una Constitución política del Estáu? La Paz (Bolivia): CED.
  • Häberle, Peter (2013). Pluralismu y Constitución Madird, Tecnos, 2.edición.

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: constitución
  2. Schmitt, Carl (23 de xineru de 2008). Constitutional Theory (n'English). Duke University Press Books. ISBN 9780822340119.
  3. Britannica
  4. Edouard de Laboulaye in Questions constitutionnelles, Paris 1872
  5. Réponse au premier rapport de Mounier à la Constituante, cité in : Marcel Prélot, Histoire des Idées politiques, Thémis Dalloz Paris 1970, p.428
  6. Marcel Prélot op.cit. p.430
  7. Ramón Peralta, La Llei Perpetua de la Xunta d'Ávila (1520). Mateo Ballester, Comunidá, patria y nación como fontes de la llexitimidá política nes Comunidaes de Castiella (1520-1521): "La gran mayoría de los cuerpos docentes de les universidaes d'Alcalá de Henares, Valladolid, y probablemente tamién de Salamanca [ escuela de Salamanca ] simpatizaban cola Comunidá. En Salamanca enseña Fernando de Roa, que foi consideráu como'l principal referente intelectual del proyeutu de Llei Perpetua. Frai Pablo de Lleón, flaire dominicu, foi unu de los trés emisarios que la Xunta unvio a presentar esti testu al emperador. Otru autor como frai Alonso de Castrillo per un sitiu llamenta la violencia de la rebelión comuñera, pero nel so Tractado de República (1521) compón el so modelu de gobiernu según el modelu comuñeru". Jesús Luis Castillo Vegas, La formación del pensamientu políticu comuñeru. De Fernando de Roa a Alonso de Castrillo. Capítulos de lo qu'ordenaben de pidir los de la Xunta en Martín Fernández Navarete, Miguel Salva y Pedro Sainz de Baranda, Coleición de documentos inéditos pa la historia d'España, 1842, vol. 1, pg. 272.
  8. Dereck-Héry, fonte citada en fr:Projet de constitution pour la Corse
  9. Jean-Clément Martin, fonte citada en fr:Considérations sur le gouvernement de Pologne
  10. Lieberman, fonte citada en en:Constitution of Virginia. Ente los sos principales redactores tuvieron George Mason y James Madison. Thomas Jefferson, que yera representante de Virginia ante'l Congresu Continental axuntáu en Filadelfia, nun intervieno nesi testu, pero sí na Declaración d'Independencia de los Estaos Xuníos que se redactó ellí (4 de xunetu de 1776).
  11. Pilar Chávarri, Sistemes Políticos Contemporáneos, pg. 97.
  12. Redactada por Lenin, foi aprobada pola sesión del Comité Executivu Central del Partíu Comunista del 3 de xineru de 1918, refugada pola mayoría de l'Asamblea Constituyente Rusa y ratificada el 12 de xineru de 1918 pol III Congresu de los Sóviets de toa Rusia (marxists.org). La formación de la Xunión Soviética dio orixe a una nueva constitución en 1924, y yá en dómina de Stalin promulgóse la de 1936 (Constitución de la Xunión Soviética).
  13. Donald Carper, Understanding the Law, pgs. 42-43.
  14. Constitución portuguesa de 1976, artículu 16.2: "los preceptos Constitucional y llegal relativos a derechos fundamentales tendrán de ser interpretaos ya integraos n'harmonía cola Declaración Universal de los Derechos del Home." Constitución española de 1978, Artículu 10.2: "Les normes relatives a los derechos fundamentales y a les llibertaes que la Constitución reconoz van interpretar de conformidá cola Declaración Universal de Derechos Humanos y los trataos y alcuerdos internacionales sobre les mesmes materies ratificaos per España." (web del Congresu -testu web del Congresu -sinopsis).

Enllaces esternos editar