Un diáconu (del griegu διακονος, diakonos, y depués del llatín diaconus, «servidor») ye consideráu un servidor, un clérigu o un ministru eclesiásticu,[1] que les sos calificaciones y funciones amuesen variaciones según les distintes cañes del cristianismu. Nes Ilesies católica, copta y ortodoxa refierse asina a aquel que recibió'l grau inferior del sacramentu del Orde Sagráu pola imposición de les manes del obispu,[Nota 1] y polo tanto considérase-y la imaxe sacramental de Cristu servidor, en virtú de la Sagrada Escritura qu'especifica: «Porque'l Fíu del Home nun vieno pa ser sirvíu, sinón pa sirvir, y pa dar la so vida en rescate por munchos» (Evanxeliu de Marcos 10, 45).

Diáconu
ocupación religiosa cristiana (es) Traducir
ministru y personal religioso (es) Traducir
Parte de Cleru
Cambiar los datos en Wikidata

El diáconu na Biblia y na hestoria de la comunidá cristiana editar

La epístola a los Filipenses, datada tentativamente de 54 a 61 d.C.,[2] dirixir a los episkopoi (que nun son inda los obispos actuales, sinón los presbíteros y vieyos encargaos de dirixir la comunidá) y los diakonoi, esto ye, los diáconos o asistentes (Filipenses 1:1). Esta mención de los presbíteros y los diáconos ye considerada güei como un antecedente embrional de l'actual xerarquía.[3]

El llibru de los Fechos de los Apóstoles, datáu de 60-70 d.C.,[4] narra la constitución per parte de los Apóstoles de los que podríen ser consideraos los primeros siete diáconos de la Ilesia de Xerusalén.

 
Simón Pedro consagra a Esteban (de rodíes) como diáconu de la ilesia de Xerusalén. Frescu de la Capiya Niccolina, Palaciu Apostólicu de la Ciudá del Vaticanu. Detrás y de pies, atópense otros seis diáconos ordenaos.
Per aquellos díes, al multiplicase los discípulos, hubo quexes de los helenistes contra los hebreos, porque les sos vilbes yeren desoyíes na asistencia cotidiana. Los Dolce convocaron l'asamblea de los discípulos y dixeron: «Nun paez bien que nós abandonemos la Pallabra de Dios por sirvir a les meses. Por tanto, hermanos, buscái d'ente vós a siete homes, de bona fama, llenos d'Espíritu y de sabiduría, y vamos poner al mandu de esti cargu; ente que nós dedicaremos a la oración y al ministeriu de la Pallabra.» Paeció bien la propuesta a tola asamblea y escoyeron a Esteban, home llenu de fe y d'Espíritu Santu, a Felipe, a Prócoro, a Nicanor, a Timón, a Pármenas y a Nicolás, prosélitu de Antioquía; presentar a los apóstoles y, faciendo oración, impunxéron-yos les manes.
Fechos de los Apóstoles 6:1-6

Esti testu ye aldericáu, porque la mayor parte de los teólogos de güei nun reconocen na institución de los Siete» la institución del diaconáu como tal. Ireneo de Lyon, en redol al añu 180, menta a Esteban, unu de los siete, como diáconu. Cipriano de Cartago y Agustín d'Hipona cunten que el diaconáu foi instituyíu naquel momentu, ente que Juan Crisóstomo nun lo almite.[5]Estos siete homes entren en función, al igual que los presbíteros, pola imposición de les manes. Ente ellos destáquense Esteban, el primer mártir cristianu, Felipe, el predicador en Samaría, y Prócoro, a quien s'atribúi ser amanuense de Xuan l'Apóstol nel so destierru na islla de Patmos. Rescampla que'l ministeriu que desenvolveríen enche rápido'l serviciu material (ejemplificado pol fechu de «sirvir les meses» y «atender a les vilbes»), yá que depués predicaríen, y a Felipe llegaríase-y a calificar explícitamente de «evanxelista» (Fechos de los Apóstoles 21:8).[3]

Polo tanto'l diaconáu ye, nos sos oríxenes cristianos, un ministeriu que les sos funciones nun resulten fáciles de precisar.[3] Sicasí, la primer epístola a Timoteo señala delles cualidaes esperables del diáconu:[3]

Tamién los diáconos tienen de ser dignos, ensin doblez, non daos a beber enforma vieno nin a negocios puercos; que guarden el Misteriu de la fe con una conciencia pura. Primero va sometése-yos a prueba y dempués, si fueren irreprensibles, van ser diáconos. Les muyeres igualmente tienen de ser dignes, non calumniadores, sobries, fieles en tou. Los diáconos sían casaos una sola vegada y gobiernen bien a los sos fíos y la so propia casa. Porque los qu'exercen bien el diaconáu algamen un puestu honroso y grande entereza na fe de Cristo Jesús.
I Timoteo 3: 8-13

Ente los diáconos que tuvieron un papel preeminente na Historia de la cristiandá sobresalieron:

 
Pintura d'autor anónimu que representa a Vicente de Zaragoza, unu de los diáconos veneraos na Historia de la cristiandá, famosu pol martiriu sangrientu de que foi oxetu.
  • San Esteban, esto ye, el primer mártir de la cristiandá;
  • el valerosu San Llorienzo, unu de los diáconos de Roma martirizado nuna parrilla al fueu en 258;
  • Vicente de Zaragoza, el protomártir español martirizado sol mandatu de Diocleciano (ca. 304);
  • Efrén de Siria (muertu ca. 306), Padre y Doctor de la Ilesia;
  • Romanu'l Mélodo (ca. 490 - ca. 556), unu de los más grandes himnógrafos griegos, moteyáu «el Píndaro de la poesía rítmica»;
  • Francisco de Asís (1182–1226), unu de los santos más almiraos y queríos pola so cencellez y probeza espiritual.[6][7]

Otres figures históriques prominentes que desempeñaron mientres dalgún pasaxe de la so vida funciones como diáconos pa pasar depués a cargos más elevaos son:

El diáconu na Ilesia católica editar

El Conceyu Vaticanu II especificó'l llugar ocupáu polos diáconos na Ilesia católica y les sos funciones:

 
En Polonia, un diáconu de la Ilesia católica canta'l pregón pascual o Exsultet na lliturxa de la Vixilia Pascual. Según el Conceyu Vaticanu II, una de les funciones del diáconu consiste en sirvir al pueblu nel ministeriu de la lliturxa.
Nel grau inferior de la xerarquía tán los diáconos, que reciben la imposición de les manes «non n'orde al sacerdociu, sinón n'orde al ministeriu». Asina, confortaos cola gracia sacramental, en comunión col obispu y el so presbíteru, sirven al pueblu de Dios nel ministeriu de la lliturxa, de la pallabra y de la caridá. Ye oficiu propiu del diáconu, según dir asignáu pola autoridá competente, alministrar solemnemente el bautismu, acutar y distribuyir la Eucaristía, asistir al matrimoniu y bendicilo en nome de la Ilesia, llevar el viátigu a los morrebundos, lleer la Sagrada Escritura a los fieles, instruyir y encamentar al pueblu, presidir el cultu y oración de los fieles, alministrar los sacramentales, presidir el ritu de los funerales y sepultura.
Lumen gentium 29, Conceyu Vaticanu II

El Conceyu tamién señaló la forma en que tien d'exercese esti ministeriu:

Dedicaos a los oficios de la caridá y de l'alministración, recuerden los diáconos l'avisu del bonaventuráu Policarpo: «Misericordiosos, acuciosos, procediendo conformes a la verdá del Señor, que se fixo servidor de toos» (San Policarpo, Ad phil. 5,2).
Lumen gentium 29, Conceyu Vaticanu II

Nel mesmu documentu, el Conceyu Vaticanu II indicó en qué situaciones establez el diaconáu como grau propiu y permanente de la xerarquía, y a quién puede conferise:

[...] como estos oficios [...] difícilmente pueden ser desempeñaos en munches rexones, podrá restablecese d'equí p'arriba el diaconáu como grau propiu y permanente de la xerarquía. Correspuende a les distintes Conferencies territoriales d'Obispos, acordies con el mesmu Sumu Pontífiz, decidir si créese oportunu y n'ónde l'establecer estos diáconos pa l'atención de los fieles. Col consentimientu del Romanu Pontífiz, esti diaconáu va poder ser conferíu a varones d'edá madura, anque tean casaos, y tamién a mozos aparentes, pa quien tien de caltenese roble la llei del celibatu.
Lumen gentium 29, Conceyu Vaticanu II

Años más tarde, el Catecismu de la Ilesia católica señaló:

Los diáconos participen d'una manera especial na misión y la gracia de Cristu. El sacramentu del Orde marcar con un sellu («calter») que naide puede faer sumir y que los configura con Cristu que se fixo «diáconu», esto ye, el servidor de toos. Correspuende a los diáconos, ente otres coses, asistir al obispu y a los presbíteros na celebración de los divinos misterios sobremanera de la Eucaristía y na distribución de la mesma, asistir a la celebración del matrimoniu y bendicilo, proclamar l'Evanxeliu y predicar, presidir les exequias y apurrise a los diversos servicios de la caridá.

Más palantre, el mesmu Catecismu fixo referencia a la importancia y ocasión del reestablecimientu del diaconáu na Ilesia católica:

Dende'l Conceyu Vaticanu II, la Ilesia llatina restableció'l diaconáu «como un grau particular dientro de la xerarquía» (LG 29), ente que les Ilesies d'Oriente haber calteníu siempres. Esti diaconáu permanente, que puede ser conferíu a homes casaos, constitúi un arriquecimientu importante pa la misión de la Ilesia. N'efeutu, ye apropiáu y preséu qu'homes que realicen na Ilesia un ministeriu verdaderamente diaconal, yá na vida llitúrxico y pastoral, yá nes obres social y caritativu, «sían fortalecíos pola imposición de les manes tresmitida yá dende los Apóstoles y xúnanse más estrechamente al serviciu del altar, por que cumplan con mayor eficacia'l so ministeriu pola gracia sacramental del diaconáu» (AG 16)

Clasificación editar

Dientro de la Ilesia católica esisten dos clases de diáconos: diáconos transitorios y diáconos permanentes.

Diáconu transitoriu editar

Califíccase como transitorios a aquellos diáconos a los cualos confiérse-yos esti ministeriu por un periodu llindáu de tiempu, que usualmente empecípiase depués de rematar los sos estudios y estiéndese hasta que l'ordinariu del llugar considera al candidatu abondo maduru pa ser ordenáu presbíteru pol obispu. Polo xeneral, mientres esti tiempu los candidatos exercen como diáconos en parroquies. Poro, ye condición pa ser presbíteru ser ordenáu con anterioridá en calidá de diáconu transitoriu (esto ye, en tránsitu escontra'l presbiterado).

Diáconu permanente editar

Nel Conceyu Vaticanu II, restablecióse nuevamente'l diaconáu permanente. Esti tipu de diaconáu puede ser conferíu a homes casaos. El diáconu permanente ten de ser consideráu home «probo» pola comunidá, caritativu, respetuosu, misericordiosu y servicial. Ye determinación del obispu esixir que seya casáu, y nesti casu, la esposa tendrá d'autorizar por mediu escritu al obispu l'aceptación pa la ordenación del maríu (requisitu indispensable). Un diáconu casáu que pierde a la so esposa nun puede volver contraer matrimoniu, pero sí puede optar a ser presbíteru. Quien ye ordenáu diáconu siendo solteru comprometer al celibatu permanente.

Solo'l varón («vir») bautizáu recibi válidamente esta sagrada ordenación. El sacramentu del Orde confier un calter espiritual indeleble y nun puede ser repitíu nin ser conferíu pa un tiempu determináu. Puede lliberáse-y d'obligaciones y de les funciones venceyaes a la ordenación y hasta se-y puede torgar exerceles, pero nun vuelve ser llaicu nuevamente yá que, dende la ordenación, considérase que'l diáconu queda marcáu espiritualmente de forma permanente (d'ellí'l términu marca o calter).

Funciones de los diáconos editar

 
Diáconu católicu, usando la dalmática, vistimienta típica del diaconáu

Les funciones del diáconu na Ilesia católica son:

Amás, y siempres acordies con lo que determine la xerarquía, puede:

  • Dirixir l'alministración de dalguna parroquia;
  • Ser designáu al cargu de una Diaconía;
  • Presidir la celebración dominical, anque nun consagrar la Eucaristía (lo cual correspuende a presbíteros y obispos).

Puede amás efectuar otros servicios, según les necesidaes específiques de la Diócesis, particularmente tou aquello rellacionáu cola realización d'obres de misericordia, y l'animación de les comunidaes en que se desempeñen.

Vestidures propies del diáconu editar

Les vestidures llitúrxiques propies del diáconu son la estola puesta a la manera diaconal, esto ye, cruciada nel cuerpu dende'l costazu esquierdo y xunío nel llau derechu, al altor de la cintura y sobre esta la dalmática, vestidura zarrada con amplies mangues, utilizada sobremanera nes grandes celebraciones y solemnidaes.

Nel común vistir, el diáconu puede usar sotana o camisa clerical (clériman), y alzacuellos si asina lu sintiera. La so vistimienta diaria depende del so estáu de vida y del calter del so diaconáu.

El diáconu nes Ilesies ortodoxa, copta y católiques orientales editar

 
Diáconos ortodoxos en Novosibirsk, preparando'l incensariu.

Amás de lleer l'Evanxeliu y d'ayudar na alministración de la Comunión, nes Ilesies orientales el diáconu inciensa los iconos y la xente, convoca al pueblu a la oración, preciede les lletaníes de los santos y lletaníes lauretanas, y tien un papel nel diálogu de l'Anáfora. Acordies cola tradición oriental, nun se-y dexa alministrar los sacramentos por cuenta propia, con esceición del bautismu in extremis (en peligru de muerte), situación na que cualquier cristianu con recta intención, incluyendo un llaicu, puede bautizar. Al participar nun bautismu normal, el diáconu ye de cutiu quien se somorguia na agua xunto cola persona que ye bautizada (Fechos 8:38). En contraste cola Ilesia católica, los diáconos de les Ilesies orientales nun pueden presidir la celebración de matrimonios yá que, na teoloxía cristiana d'Oriente, el sacramentu conferir pola bendición nupcial d'un sacerdote.

 
Un diáconu de la Ilesia ortodoxa griega na Basílica de la Natividá, en Belén.

Los ornamientos diaconales son: el sticharion (dalmática), el orarion (estola diaconal), y los epimanikia (mangues de tela) que s'usen debaxo del sticharion, non sobre ella como lo fai un sacerdote o un obispu. El diáconu usa xeneralmente un orarion simple que solo cubre'l costazu esquierdu pero, si foi alzáu a la categoría de «archidiácono», lleva'l orarion doble, lo que significa que se pasa sobre'l costazu esquierdu, debaxo del brazu derechu, y depués cruzáu sobre'l costazu esquierdu (ver fotografía de la esquierda). Na práutica griega moderna, un diáconu lleva esti orarion doble dende'l momentu de la so ordenación.

Amás, na práutica griega, lleva'l kamilavka clerical de forma cuasi cilíndrica, que cubre la cabeza. Na práutica eslava, un hierodiácono (diáconu monxu) lleva'l kamilavka negru simple d'un monxu (ensin cantu), pero quita'l velu monásticu cuando correspuende. El diáconu casáu nun usa un kamilavka nun siendo que-y lo otorgara l'obispu como un premiu eclesiásticu. La kamilavka honoraria ye de color púrpura, y puede ser dada a cualesquier de los clérigos, casaos o monásticos.

Un protodiácono (en griegu: πρωτοδιάκονος: protodiakonos) ye un diáconu distinguíu o honráu en razón de la so función más elevada, yá que polo xeneral sirve como parte del personal del obispu diocesanu. Un archidiácono ye similar al anterior, pero atopar ente'l cleru monacal. Los protodiáconos y los archidiáconos utilicen un orarion doble, anque nun ye la tradición llocal de tolos diáconos l'usalo. Na tradición eslava un diáconu puede ser honráu col orarion doble, anque nun seya un protodiácono o un archidiácono.

El diáconu na Comunión anglicana editar

 
Certificáu d'Ordenación como diáconu de la Ilesia d'Inglaterra dau por Richard Terrick, obispu de Londres, a Gideon Bostwick; 24 de febreru de 1770.

Na Comunión anglicana, los diáconos trabayen de cutiu direutamente nel ministeriu rellacionáu coles obres de misericordia corporales, dientro y fora de la Ilesia: l'asistencia a los probes, los enfermos, los afamiaos y los encarcelaos. A diferencia de los diáconos ortodoxos y católicos, que pueden contraer matrimoniu solu antes de la ordenación, dexar a los diáconos anglicanos casase llibremente, tanto antes como dempués de la so ordenación (al igual que los sacerdotes anglicanos). La mayoría de los diáconos son persones en preparación pal sacerdociu y son ordenaos sacerdotes polo xeneral alredor d'un añu dempués de la so ordenación diaconal. Sicasí, hai dellos diáconos que nun reciben a posteriori la ordenación sacerdotal. Munches provincies de la Comunión Anglicana ordenen como diáconos tanto a homes como a muyeres.

 
Un diáconu lleva en procesión el llibru de los Evanxelios nel Oxford Oratory d'Inglaterra.

Los diáconos anglicanos pueden bautizar y en delles diócesis conceden llicencies pa solemnizar el matrimoniu, polo xeneral so la supervisión del so párrocu y del obispu. Suelen oficiar l'adoración eucarística con exposión del Santísimo Sacramentu. Los diáconos nun pueden presidir la eucaristía (pero pueden participar del ministeriu de la eucaristía, distribuyendo les formes yá consagraes), nin pueden absolver los pecaos o pronunciar la bendición trinitaria.[9]

Un diáconu anglicanu lleva vistimienta similar a la d'un sacerdote anglicanu: sotana, sobrepelliz y esclavina. Sicasí, na lliturxa, los diáconos lleven polo xeneral una estola sobre'l so costazu esquierdu, que s'afita nel llau derechu de la so cintura. Esto úsase tantu sobre la sobrepelliz y l'alba. Un diáconu tamién puede usar una dalmática.

Notes editar

  1. El sacramentu del orde tien tres graos: episcopáu, presbiterado y diaconáu. Esisten dos graos de participación ministerial nel llamáu «sacerdociu de Cristu»: l'episcopáu y el presbiterado. Sicasí, el diaconáu ye un grau de serviciu, ye un clérigu destináu a ayudar a los anteriores pa meyor serviciu de Dios y del so pueblu.

Referencies editar

  1. Liddell; Scott (1889). An Intermediate Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon Press. ISBN 0-1991-0206-6. Consultáu'l 18 d'agostu de 2011.
  2. Vidal García, Senén (2007). Pablo. De Tarsu a Romu. Santander: Editorial Sal terrae, páx. 126. ISBN 978-84-293-1716-9. Vidal García data la carta «probablemente dende finales de 53 hasta la primavera de 54», nuna prisión de Pablo n'Éfesu, y non nes posteriores en Cesarea y en Roma».
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Léon-Dufour, Xavier (2001). «Ministeriu», Vocabulariu de Teoloxía Bíblica, 18a., Barcelona (España): Biblioteca Herder, páx. 541. ISBN 978-84-254-0809-0.
  4. Llegar a datar d'hasta 80 d.C., anque les dataciones tempranes prevalecen en númberu.
  5. Rigal, Jean (2002). Afayar los ministerios. Secretariáu Trinitariu (por llicencia de Desclée de Brouwer (2001), páx. 200. ISBN 84-88643-74-8. Consultáu'l 15 d'agostu de 2011.
  6. (1999) Armstrong, Regis J.; Hellmann, J.A.W.; Short, William J.: Francis of Assisi: early documents (n'inglés). Nueva York: New City Press, páx. 256. ISBN 1-56548-111-9. Consultáu'l 23 de mayu de 2016. Señálase que Tomás de Celano foi'l primeru en suxurir que Francisco de Asís foi diáconu al describilo con vistimientes de levita, anque de forma ambigua. Más tarde Julián de Speyer y Bonaventura de Fidanza (na so Lleenda mayor X, 7) fueron más precisos al identificar a Francisco como diáconu.
  7. Leloup, Jean-Yves; Boff, Leonardo (1999). Terapeutas del desiertu. De Filón d'Alexandría y Francisco de Asís a Graf Dürckheim. Santander: Editorial Sal Terrae, páx. 73. ISBN 84-293-1295-1. Consultáu'l 23 de mayu de 2016.
  8. 8,0 8,1 Llaurens, José Manuel (y equipu) (1992). Catecismu de la Ilesia católica. Santu Domingu (República Dominicana): Llibrería Juan Pablo II (derechos vencíos pola Llibrería Editrice Vaticana), páx. 360-361.
  9. The Christian Faith: Ch 63- Ordination- (2) As a Sacrament

Bibliografía editar

  • Comisión Teolóxica Internacional (2003). El diaconáu: evolución y perspectives. Madrid: Biblioteca d'Autores Cristianos. 149 pp. ISBN 978-84-7914-653-5.
  • Esteban Silber: Un servidor permanente. Una introducción al ministeriu del diaconáu permanente. 2002. Folletu servidor permanente/ o pdf pa descargar

Enllaces esternos editar