La dixestión[1] ye'l procesu de tresformamientu de los alimentos, primeramente inxeríos, en sustancies más sencielles pa ser absorbíos. La dixestión asocede tantu nos organismos pluricelulares como nes célules, (ver dixestión intracelular). Nesti procesu participen distintos tipos d'enzimes.

Dixestión
procesu biolóxicu
procesu d'organismu multicelular
Cambiar los datos en Wikidata
Aparatu dixestivu del ser humanu.

El sistema o aparatu dixestivu,[2] ye bien importante na dixestión yá que los organismos heterótrofos dependen de fontes esternes de materies primeres y enerxía pa crecedera, caltenimientu y funcionamientu. L'alimentu emplegar pa xenerar y reparar texíosy llogru d'enerxía. Los organismos autótrofos (les plantes, organismos fotosintéticos), otra manera, capten la enerxía llumínica y tresformar en enerxía química, aplicable polos animales.

En cada pasu de la conversión enerxética d'un nivel a otru hai una perda de materia y enerxía aplicable acomuñada a la mantención de texíos y tamién a la degradación del alimentu en partícules más pequeñes, que dempués se van reconstituyir en molécules tisulares más complexes.

Tamién ye'l procesu en que los alimentos al pasar pol sistema dixestivu son tresformaos en nutrientes y minerales que precisa'l nuesu cuerpu.


Visión xeneral editar

La dixestión nos animales y delles plantes, asocede a niveles multicelular, celular y subcelular. Esti procesu llevar a cabu nel aparatu dixestivu, tracto gastrointestinal o canal alimenticiu. L'aparatu dixestivu, como un tou ye un tubu con un solu sentíu, con órganos accesorios como'l fégadu, la vesícula y el páncrees, qu'asisten nel procesu químicu arreyáu na dixestión. La dixestión, usualmente ta estremada en procesos mecánicos, p'amenorgar el tamañu de los alimentos y nuna aición química p'amenorgar adicionalmente el tamañu de les partícules y preparar pa l'absorción. Na mayoría de los vertebraos, la dixestión ye un procesu de delles etapes nel sistema dixestivu, siguiendo a la ingestión de la materia primo, cuasi siempres otros organismos. El procesu de ingestión, usualmente arreya dalgún tipu de procesamientu mecánicu o químicu. La dixestión ta estremada en cuatro procesos separaos:

  • Ingestión: poner la comida na boca.
  • Dixestión mecánica y química: la masticación pa resgar y entartallar los alimentos y el baturiciu del estómagu. La adición de químicos (ácidos, fiel, enzimes y agua) pa degradar molécules complexes hasta estructures simples.
  • Escreción: remoción de materiales ensin dixerir del tracto dixestivu al traviés de la defecación o la regurgitación.

Un procesu subxacente ye'l movimientu muscular al traviés del sistema, tragáu y peristalsis.

Dixestión nos distintos organismos editar

Plantes, fungos, etc. editar

Non solo los animales dixeren comida. Dalgunes plantes carnívores prinden otros organismos, xeneralmente animales invertebraos y dixerir químicamente. Los fungos tamién dixeren con muncha eficacia materia orgánico.

Vertebraos editar

Nos vertebraos, la dixestión empecipiar cola ingestión o la entrada d'alimentu pola boca y sigue nel aparatu dixestivu, asocediendo dos tipos de fenómenos, que pueden modificar.

Fenómenos mecánicos editar

Masticación
Realizada polos dientes, ye imprescindible sobremanera na dixestión de les verdures, llegumes y frutes crudes (toes ensin esceición), yá que estos alimentos tán arrodiaos por membranes de celulosa non digeribles que ye precisu destruyir.
Deglución
Mecanismu complexu que consta d'una etapa voluntaria qu'empecipia l'actu deglutorio; una etapa faríngea involuntaria, que constitúi'l pasu del alimentu al esófagu, y una etapa esofáxica.
Motilidad del Colon
Les funciones del colon consisten na absorción d'agua y electrolitos a partir del quimo, que se verifica na primer metá del colon, y l'almacenamientu de materies fecales hasta'l momentu de la so espulsión, lo qu'asocede na segunda metá. Estes funciones nun riquir movimientos intensos, polo que les contraiciones del colon suelen ser nidios y lentes. Sicasí, síguense cumpliendo los dos funciones fundamentales de la motilidad intestinal: l'amiestu y propulsión. Colos movimientos d'amiestu, toles materies fecales resulten esmagayaes y movides y entren en contautu cola paré del colon; el líquidu absuérbese y esaníciase una pequeña parte. Los movimientos de propulsión obliguen al conteníu del colon a emigrar en masa escontra'l rectu; cuando cierta cantidá d'escrementos enfusa nesti últimu segmentu, surde la necesidá de sacupar.

Fenómenos químicos editar

Producen el tresformamientu de los alimentos formaos por molécules complexes en molécules más sencielles que son fácilmente absorbibles pol intestín. Asina los hidrato de carbonu convertir en monosacáridos como la glucosa, les grases romper n'ácidos grasos y glicerina, y les proteínes tresformar n'aminoácidos. Les reaiciones químiques más importantes na dixestión son les de hidrólisis, favorecíes por enzimes que contienen los zusmios dixestivos.

La dixestión nos humanos editar

Fases editar

  1. Fase cefálica: esta fase asocede primero que los alimentos entren al estómagu y arreya la preparación del organismu pal consumu y la dixestión. La vista y el pensamientu, aguiyen la corteza cerebral. Los estímulos al gustu y al golor son unviaos al hipotálamu y la migollu espinal. Dempués d'esto, son unviaos al traviés del nerviu vagu.
  2. Fase gástrica: esta fase toma de 3 a 4 hores. Ye aguiyada pola distensión del estómagu y el pH acedu. La distensión activa los reflexos llargos y mientéricos. Esto activa la lliberación de acetilcolina la cual aguiya la lliberación de más zusmios gástricos. Cuando les proteínes entren al estómagu, xunen iones hidrógeno, lo cual mengua'l pH del estómagu hasta un nivel acedu (el valor del PH va de 0 a 14 siendo 0 el nivel más acedu y 14 el más básicu). Esto dispara les célules G por que lliberen gastrina, que pela so parte aguiya les célules parietales por que secreten HCl. La producción de HCl tamién ye desencadenada pola acetilcolina y la histamina.
  3. Fase intestinal: esta fase tien dos partes, la excitatoria y la inhibitoria. Los alimentos parcialmente dixeríos, enllenen el duodenu. Esto desencadena la lliberación de gastrina intestinal. El reflexu enterogástrico inhibe el nucleu vagu, activando les fibres simpátiques causando que l'esfínter pilóricu apertar pa prevenir la entrada de más comida y tornando los reflexos.

Proceso editar

  1. La dixestión empieza na boca onde los alimentos mázquense y entemécense cola cuspia que contién enzimes qu'empecipien el procesu químicu de la dixestión, formándose'l bolu alimenticiu.
  2. La comida ye estruyida y empobinada dende la boca escontra l'esófagu per aciu la deglución, y del esófagu al estómagu, onde los alimentos son entemecíos con ácidu clorhídricu que los descompon, sobremanera, a les proteínes desnaturalizándolas. El bolu alimenticiu tresformar en quimo.
  3. Por cuenta de los cambeos d'acidez (pH) nos distintos tramos del tubu dixestivu, actívense o inactivan distintes enzimes que descomponen los alimentos.
  4. Nel intestín delgáu'l quimo, gracies a la fiel secretada pol fégadu, favorez la emulsión de les grases y gracies a les lipasas de la secreción pancreática produzse la so degradación a ácidos grasos y glicerina. Amás el zusmiu pancreático contién proteasas y amilasas qu'actúen sobre proteínes y glúcidos. La mayoría de los nutrientes absorber nel intestín delgáu. Toa esti amiestu constitúi agora'l quilo.
  5. El final de la dixestión ye l'acumuladura del quilo nel intestín gordu onde s'absuerbe l'agua pa la posterior defecación de les fieces.
 
Movimientu peristáltico del esófagu.

Cuévanu oral editar

Nos humanos, la dixestión empieza nel cuévanu oral, onde los alimentos son mazcaos. La cuspia ye secretada na boca, en grandes cantidaes (1-1,5L/d) por trés pares de glándules salivales (parótida, submaxilar y sollingual) y ye entemecida pola llingua, cola comida mazcada.

Hai dos tipos de cuspia: una ye una secreción aguacienta, delgada y el so propósitu ye amugar la comida. La otra ye una secreción mucosa, trupa, que contién les enzimes ptialina o amilasa salival que hidroliza l'almidón y la lisozima que desagafa les posibles bacteries infeicioses; actúa como llubricante y causa que les partícules d'alimentu calténganse pegaes unes a otres formando un bolu.

La cuspia sirve pa llimpiar el cuévanu oral y amugar l'alimentu y amás contién enzimes dixestives tales como la amilasa salival, que ayuda na degradación química de los polisacáridos, tales como'l almidón, en disacáridos tales como la maltosa. Tamién contién mucina, una glicoproteína la cual ayuda a allandiar los alimentos nel bolu.

Al tragar, trespórtase la comida mazcada hasta l'esófagu, pasando al traviés de la orofaringe y la hipofaringe. El mecanismu pa tragar ye coordináu pel centru de tragáu nel migollu espinal. El reflexu inicial ye empecipiáu por receptores de tactu na farinxe cuando'l bolus d'alimentos ye emburriáu hasta la parte de tras de la boca.

Esófagu editar

L'esófagu, un tubu muscular delgáu, d'aproximao 20 cm de llargu, empieza na farinxe, pasa al traviés del tórax y el diafragma y termina nel cardias del estómagu. La paré del esófagu, tien dos capes de músculu llisu, que formen una capa continua dende l'esófagu hasta'l rectu y contráense amodo por llargos periodos de tiempu. La capa interna de músculos esta iguada de forma circular nuna serie d'aniellos descendentes, ente que la capa esterna esta iguada llonxitudinalmente. Al empiezu del esófagu, hai una solapa de texíu llamada epiglotis, que se cierra pol procesu de tragáu, pa prevenir que la comida ente a la gorgoberu. La comida mazcada, ye emburriada al traviés del esófagu hasta l'estómagu, poles contraiciones peristálticas d'estos músculos.

Estómagu editar

La comida llega al estómagu, dempués de pasar al traviés del esófagu y superar l'esfínter llamáu cardias. Nel estómagu, la comida ye degradada adicionalmente y minuciosamente entemecida col ácidu gástrico y les enzimes dixestives que degraden les proteínes nel so gran midida pepsina. L'ácidu por sigo mesmu, nun degrada les molécules d'alimentu, más bien l'ácidu apurre un pH óptimo pa la reaición de la enzima pepsina. Les célules parietales del estómagu, tamién secretan una glicoproteína llamada factor intrínsecu, que dexa l'absorción de vitamina B12. Otres molécules pequeñes, tales como'l alcohol son absorbíes nel estómagu pasando al traviés de la membrana y entrando al sistema circulatoriu direutamente. Una corte transverso de la canal alimenticiu, revela cuatro capes distintes y bien desenvueltes, llamaes serosa, capa muscular, submucosa y mucosa.

  1. Serosa: ye la capa más esterna, formada por una delgada capa de célules simples, llamada célules mesoteliales.
  2. Capa muscular: esta bien desenvuelta pa ximelgar la comida. Tien una capa esterna llonxitudinal, una media llisa y una interna oblicua.
  3. Submucosa: tien texíu conectivu conteniendo vasos linfáticos, vasos sanguíneos y nervios.
  4. Mucosa: contién grandes plegues llenes con texíu conectivu. Les glándules gástriques tán en llámina propia. Les glándules gástriques pueden ser simples o tubulares ramificaes y secretan ácidu clorhídricu, mocu, pepsinógeno y renina.

Intestín delgáu editar

Dempués de ser procesaos nel estómagu, los alimentos pasen al intestín delgáu al traviés del esfínter pilóricu. La mayor parte de la dixestión y absorción asocede equí cuando'l quimo entra al duodenu. Equí ye entemecíu adicionalmente con trés líquidos distintos:

1. fiel, que emulsifica les grases pa dexar la so absorción, neutraliza'l quimo y ye usada pa escretar productos de refugaya tales como la bilirrubina y los ácidos biliares. Sicasí nun ye una enzima.

2. Zusmiu pancreático. El zusmiu pancreático ye la secreción exocrina del páncrees, secretada polos acinos pancreáticos y arramada per aciu el conductu pancreáticu nel colédoco y de ende a la segunda porción del duodenu. Este intervién na dixestión de tolos principios inmediatos(carbohidratos, lípidos, proteínes y acedos nucleicos). El zusmiu pancreático ta integráu por un componente aguacientu arramáu pola aición de la secretina y un componente enzimáticu que ye arramáu en forma inactiva, gracies a l'aición de la colecistoquinina en respuesta a la presencia d'acidez y presencia del quimo duodenal. El zusmiu pancreático componer d'agua, sales minerales, bicarbonatu de sodiu (que neutraliza l'acidez del quimo torgando que les célules intestinales puedan resultar estropiaes) y diverses enzimes: proteasas (que degraden proteínes: tripsina, quimiotripsina y carboxipeptidasa), amilasa pancreática (que dixer almidones), nucleasas (Desoxirribonucleasas y Ribonucleasas) y lipasas (lipasa pancreática). Una persona sana secreta de 1.2 a 1.5 llitros de zusmiu pancreático. El pH d'ésti ye de 7.1 a 8.0, esto debe a la necesidá de compensar l'acidez del quimo y dexar l'aición enzimática, y actúa a una temperatura averada de 25 a 37º celsius.

3. Enzimes intestinales de la mucosa alcalina. Estes inclúin: maltasa, lactasa, sacarasa, pa procesar los azucres; tripsina y quimiotripsina tamién son amestaes nel intestín delgáu. L'absorción de la mayoría de los nutrientes realizar nel intestín delgáu. Cuando'l nivel de ácidez camuda nel intestín, más enzimes son activaes pa romper la estructura molecular de los diversos nutrientes de manera que puedan absorbese nos sistemes circulatorio y linfático. Los nutrientes pasen al traviés de la paré del intestín delgáu, que contién pequeñes estructures asemeyaes a deos llamaes vellosidaes, caúna de les cuales ta cubierta por estructures entá más pequeñes, paecíes a pelos, llamaes microvellosidaes. El sangre qu'absorbió los nutrientes, ye llevada al traviés de la vena porta hepática hasta'l fégadu, pal so filtración, remoción de toxines y procesamientu de los nutrientes.

L'intestín delgáu y el restu del tracto dixestivu realiza la peristalsis pa tresportar los alimentos dende l'estómagu hasta'l rectu y dexar a la comida ser entemecida colos zusmios dixestivos y ser absorbida. Los músculos circular y llonxitudinal son músculos antagonistes, cuando unu contráise l'otru reláxase. Cuando los músculos circulares contráense, el lumen faise más angostu y llargu y la comida ye estrumida y emburriada escontra alantre. Cuando los músculos llonxitudinales contráense, los músculos circulares reláxense y l'intestín dilátase y vuélvese más ampliu y curtiu pa dexar que los alimentos entren. Dempués que los alimentos pasaron al traviés del intestín delgáu, la comida entra nel intestín gordu. L'intestín gordu mide aproximao 1,5 metros de llargu, con trés partes: el ciegu, na unión col intestín delgáu, el colon y el rectu. El colon tien cuatro partes: el colon ascendente, el colon transverso, el colon descendente y el colon sigmoide. L'intestín gordu, absuerbe agua del bolus y almacena les fieces hasta qu'estes puedan ser defecadas. Los productos alimenticios que nun pueden dir al traviés de les vellosidaes, tales como la celulosa (fibra dietaria), son entemecíos con otros productos de refugaya del organismu y constitúin les fieces.

Intestín gordu editar

Absuerbe l'agua y atropa les refugayes.

Dixestión de carbohidratos editar

Los carbohidratos son formaos en plantes en crecedera y son atopaos en granos, vexetales de fueyes y otres plantes comestibles. Tán formaos por polihidroxialdehidos o polihidroxiacetonas. Les plantes formen cadenes de carbohidratos, mientres la so crecedera atrapando carbonu de l'atmósfera, primeramente dióxidu de carbonu (CO2). Esti carbonu ye almacenáu dientro de la planta, xunto con agua (H2O), pa formar un almidón complexo que contién una combinación de carbonu-hidróxenu-osíxenu nuna proporción fixa de 1:2:1 respeutivamente. Les plantes con un altu conteníu d'azucre y l'azucre de mesa representa una estructura menos complexa y son llamaos disacáridos o dos molécules d'azucre enllazaes. Una vegada que la dixestión de cualesquier d'estes formes de carbohidratos ta completa, la resultancia ye una estructura d'azucre simple, un monosacáridu. Estos monosacáridos, pueden ser absorbíos escontra'l sangre y usaos poles célules pa producir el compuestu d'enerxía adenosin trifosfato (ATP). El sistema dixestivu, empieza mientres el procesu de degradación de los polisacáridos na boca al traviés de la introducción de la amilasa, una enzima dixestiva na cuspia. L'altu conteníu acedo del estómagu, inhibe l'actividá de la enzima, polo que la dixestión de los carbohidratos suspender nel estómagu. Al dise balerando nel intestín delgáu, el potencial d'hidróxenu (pH) camuda dramáticamente dende un ácidu fuerte hasta un conteníu alcalino. El páncrees secreta bicarbonatu pa neutralizar l'acedu proveniente del estómagu y el mucus secretado nel texíu anubriendo l'intestín, ye alcalín, lo cual promueve l'actividá dixestiva de les enzimes. L'amilasa esta presente nel intestín delgáu y trabaya con otres enzimes pa completar la degradación de los carbohidratos hasta monosacáridos los cualos son absorbíos escontra los capilares alredor de les vellosidaes.

Los nutrientes nel sangre, son tresportaos hasta'l fégadu vía los circuitu porta hepáticu, onde la dixestión final de los hiposincraticos ye llevada a cabu. El fégadu, llevada a cabu la dixestión de los carbohidratos en respuesta a les hormones insulina y glucagón. A midida que los niveles d'azucre nel sangre álcense dempués de la dixestión d'una comida, el páncrees secreta insulina, faciendo que'l fégadu tresforme la glucosa en glucóxenu, que ye almacenáu nel fégadu, texíu adiposo y músculu, previniendo la hiperglucemia. Unes poques hores dempués de la comida, la glucosa sanguínea va cayer por cuenta de la actividá muscular, entós el páncrees secretará glucagón el cual causa que'l glucóxenu seya convertíu en glucosa pa prevenir la hipoglucemia.

Nota: nomes terminaos nel sufixu osa, usualmente indiquen un azucre, tal como la lactosa. Los nomes de les enzimes usualmente empecipiar col del sustratu que degraden. Por casu: la maltosa, un disacáridu, ye degradáu pola enzima maltasa (pol procesu d'hidrólisis), resultando en dos molécules de glucosa, un monosacáridu.

Dixestión de grases editar

La presencia de grases nel intestín delgáu, produz hormones les cualos aguiyen la lliberación de lipasa pol páncrees y fiel de la vesícula. La lipasa, degrada la grasa en monoglicéridos y ácidos grasos. La fiel emulsifica los ácidos grasos de manera que puedan ser fácilmente absorbíos. Los ácidos grasos de cadena curtia y mediana, son absorbíos direutamente dientro de sangrar vía los capilares del intestín delgáu y viaxen al traviés de la vena porta tal como lo faen otros nutrientes. Sicasí, los ácidos grasos de cadena llarga, son demasiáu llongures pa ser lliberaos direutamente dientro de los pequeños capilares intestinales. En cuenta de esto, son absorbíos dientro de les parés de les vellosidaes del intestín y reemsamblados otra vegada como triacilglicéridos. Los triacilglicéridos son recubiertos con colesterol y proteínes dientro d'un componente llamáu quilomicron. Dientro de la vellosidá, el quilomicron entra a los capilares linfáticos, que fúndense nun vasu linfáticu mayor. Son tresportaos vía los sistema linfáticu y el conductu torácicu hasta una llocalización cerca del corazón (onde les arteries y les venes son más grandes). El conductu torácicu balera los quilomicrones na riega sanguínea vía la vena subclavia esquierda. Nesti puntu, los quilomicrones pueden tresportar los triacilglicéridos hasta onde los precisen.

Regulación de la dixestión editar

Reguladores hormonales editar

Una carauterística fascinante del aparatu dixestivu ye que contién los sos propios reguladores. Les principales hormones que controlen les funciones del aparatu dixestivu prodúcense y lliberen a partir de célules de la mucosa del estómagu y del intestín delgáu. Estes hormones pasen a los sangre que riega l'aparatu dixestivu, van hasta'l corazón, circulen poles arteries y tornen al aparatu dixestivu, onde aguiyen la producción de los zusmios dixestivos y provoquen el movimientu de los órganos.

Les hormones que controlen la dixestión son la gastrina, la secretina y la colecistoquinina.

  • La gastrina fai que l'estómagu produza ácidu clorhídricu qu'esllee y dixer dellos alimentos. Ye necesaria tamién pa la crecedera normal de la mucosa del estómagu, l'intestín delgáu y el colon. Ta nel estómagu y aguiya les glándules gástriques pa secretar pepsinógeno (una forma inactiva de pepsina) y ácidu clorhídricu. La secreción de gastrina ye aguiyada pola llegada de la comida al estómagu. La secreción ye tornada pol pH baxu.
  • La secretina fai que'l páncrees secrete un zusmiu dixestivo ricu en bicarbonatu. Aguiya al estómagu por que produza pepsina, una enzima que dixer les proteínes, y al fégadu por que produza fiel.
  • Péptido Inhibidor Gástricu (GIP): ta nel duodenu y mengua el baturiciu nel estómagu pa enlentecer el vaciamiento gástricu. Otra función ye la inducción de la secreción d'insulina.

Reguladores nerviosos editar

Dos clases de nervios ayuden a controlar el trabayu del aparatu dixestivu, los nervios estrínsecos y los nervios intrínsecos.

  • Los nervios estrínsecos (de fuera) lleguen a los órganos dixestivos dende'l celebru o dende la migollu espinal y provoquen la lliberación de dos sustancies químiques: l'acetilcolina y l'adrenalina. La acetilcolina fai que los músculos de los órganos dixestivos contraer con más fuercia y emburrien meyor los alimentos y líquidos al traviés del tracto dixestivu. Tamién fai que l'estómagu y el páncrees produzan más zusmios. L'adrenalina relaxa'l músculu del estómagu y de los intestinos y mengua el fluxu de sangre que llega a estos órganos.
  • Los nervios intrínsecos (d'adientro), que formen una rede trupa enllastrada nes parés del esófagu, l'estómagu, l'intestín delgáu y el colon, son entá más importantes. L'aición d'estos nervios desencadénase cuando les parés de los órganos buecos espurrir cola presencia de los alimentos. Lliberen munches sustancies distintes qu'aceleren o retrasen el movimientu de los alimentos y la producción de zusmios nos órganos dixestivos.

Hidrólisis dixestiva editar

Utilizar un alimentu pa los propósitos mentaos rique qu'un animal dixerir.

Dixestión: Procesu químicu complexu nel qu'enzimes especiales, catalizan la degradación de grandes molécules, n'otres más simples que son lo suficientemente pequeñes pa travesar fácilmente les membranes de les célules ya incorporase a los texíos.

Tolos procesos de dixestión impliquen hidrólisis: usu d'agua pa romper los enllaces, de manera que el H+ xunir a unu de los residuos y l'OH- al otru.

La enerxía lliberada mientres la hidrólisis nel tubu dixestivu namái puede ser utilizada como calor. Por esta razón non se hidrolizan los enllaces más enerxéticos (sentíu adaptativu) asina, mientres la dixestión solo llibérase una pequeña parte de la enerxía contenida na molécula.

La mayor parte de la enerxía ta contenida nes residuos individuales dende los cualos, darréu ye lliberada.

El material dixeríu pasa del tubu dixestivu a la riega sanguínea o a la linfa pol procesu d'absorción.

L'asimilación produzse dempués, cuando del sangre pasar a los texíos.

Requerimientos nutritivos editar

Los nutrientes son sustancies que sirven como fonte d'enerxía metabólica y de materies primeres pa la crecedera, arreglu y xénesis de texíos corporales.

Los animales tienen necesidaes nutricionales concretes bien distintes dependiendo de la especie y nuna mesma especie varien según la composición xenética, talla, composición corporal, actividá, sexu y estáu sexual (fema encinta o non).

Por que un animal tea nun estáu nutricional equilibráu tien de tener o llograr:

  • Abonda enerxía por que funcionen tolos procesos corporales.
  • Abonda proteína pa caltener un balance de N positivu (ye dicir evitar les perdes de proteínes corporales)
  • Abonda agua y minerales pa compensar les perdes o incorporación.
  • Les vitamines esenciales que nun sintetiza'l so propiu cuerpu.

El balance enerxéticu rique que la entrada d'enerxía seya igual a la enerxía riquida pa la mantención y arreglu de los texíos, y pal trabayu metabólicu, más la producción de calor corporal si correspuende.

La dixestión ye l'amenorgamientu del alimentu a molécules pequeñes, capaces d'incorporase al metabolismu celular. Esto procesu realizar les llamaes enzimes dixestives. La dixestión puede ser estracelular o intracelular, según realícese fuera o dientro de les célules. La dixestión estracelular pue ser de la mesma interna o esterna, según que l'alimentu tea dientro del organismu, nel llamáu aparatu dixestivu, o fora d'él, como asocede, por casu, nes arañes, qu'arramen les sos enzimes dixestives sobre les sos preses pa depués podeles inxerir per aciu succión.

Significancia del pH na dixestión editar

La dixestión ye un procesu complexu, que ye controláu por diversu factores. El pH xuega un papel crucial nel funcionamientu normal del tracto dixestivu. Na boca, farinxe y esófagu, el pH ye típicamente, de 6-8, ácidu bien débil. La cuspia controla'l pH nesta rexón, del tracto dixestivu. La amilasa salival, ta contenida na cuspia y empecipia la degradación de los carbohidratos hasta monosacáridos. La mayoría de les enzimes dixestives son sensibles al pH y nun van funcionar nun ambiente con baxu pH, como'l del estómagu. El pH baxu (per debaxo de 5), indica un ácidu fuerte, ente que un pH altu (mayor que 8), indica una base fuerte; sicasí, la concentración del ácidu y la base, tamién xueguen un papel.

El pH nel estómagu ye bien acedu y inhibe la degradación de los carbohidratos mientres tán ellí. El conteníu acedo fuerte del estómagu, aprove dos beneficios, dambos ayudando a la degradación de les proteínes, pa una degradación adicional nel intestín delgáu, según, apurriendo inmunidá non específica, retardando o esaniciando dellos patóxenos.

Nel intestín delgáu, el duodenu aprove'l balance cítricu del pH p'activar les enzimes dixestives.

El fégadu secreta fiel nel duodenu pa neutralizar les condiciones acídicas del estómagu. Tamién el conductu pancreáticu, balerar nel duodenu, amestando bicarbonatu pa neutralizar el quimo acedu, creando un ambiente neutro. El texíu mucosal del intestín delgáu, ye alcalín, creando un pH d'aproximao 8,5 dexando d'esta manera l'absorción nun ambiente alcalino nidiu.

Referencies bibliográfiques editar

  • National Digestive Diseases Information Clearinghouse
  • Kimball's Biology Pages, Digestion
  • Chemistry lecture
  • American Journal of Physiology, article
  • Matón, Anthea; Jean Hopkins, Charles William McLaughlin, Susan Johnson, Maryanna Quon Warner, David LaHart, Jill D. Wright (1993). Human Biology and Health. Englewood Cliffs, New Jersey, USA: Prentice Hall. ISBN 0-13-981176-1, LaGomaVh.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: dixestión
  2. Rosell Puig, Washington (2004). escritu en Ciudá de L'Habana, Cuba. «Organización de los sistemes orgánicos del cuerpu humanu pa facilitar el so estudiu». Educación Médica Superior (Editorial Ciencies Médiques) 18 (3). ISSN 1561-2902. http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol18_3_04/ems05304.htm. Consultáu'l 8/10/2011. «Sistema y aparatu son términos que s'utilicen nes ciencies biolóxiques pa designar el conxuntu d'órganos que faen una función común. Estrémense en que'l sistema arrexunta órganos homoxéneos y l'aparatu, heteroxéneos; sicasí, estes denominaciones úsense indistintamente, anque l'enclín ye a emplegar la pallabra sistema.». 

Enllaces esternos editar