Dos Aguas (en valencianu Dosaigües) ye un conceyu perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de la Hoya de Buñol.

Dos Aguas
escudo de Dos Aguas (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Hoya de Buñol (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Dos Aguas (es) Traducir José Ramón Grau Grau
Nome oficial Dos Aguas (es)[1]
Nome llocal Dos Aguas (es)
Códigu postal 46198
Xeografía
Coordenaes 39°17′15″N 0°48′01″W / 39.2875°N 0.80027777777778°O / 39.2875; -0.80027777777778
Dos Aguas alcuéntrase n'España
Dos Aguas
Dos Aguas
Dos Aguas (España)
Superficie 121.5 km²
Altitú 400 m
Llenda con
Demografía
Población 340 hab. (2023)
- 209 homes (2019)

- 167 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Hoya de Buñol (es) Traducir
0.01% de provincia de Valencia
0.01% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 2,8 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
dosaguasayuntamiento.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Asitiáu na zona centro-occidental de la provincia de Valencia, na cuenca del ríu Júcar.

La superficie del términu ye dafechu montascosa, desenvolviéndose na so parte norte la sierra del Ave, que tamién toma'l nome del conceyu. Los sos cumes más elevaos son los vértices xeodésicos de tercer orde del Ave (949 msnm) y del Carcamal (834 msnm). Al sureste alza la sierra del Caballón, na que s'atopa'l vértiz xeodésicu de segundu orde de Colaita (872 m). Coles mesmes atópense nel términu los vértices xeodésicos del Pulpítico (610 m), na llende con Yátova y el Madroñal (582 m), dambos de tercer orde.

El ríu Júcar sirve de llende mientres un llargu trechu colos términos de Catadau, Tous, Millares y Cortes de Pallás, escurriendo encajonado la mayor parte del so percorríu, que ye bien tropezosu. Arramen les sos agües al Júcar los ribayos de Fleirón, de la Murta, de la Fuentecilla, del Monte, la rambla de la Canal, que recibe más palantre el nome de ribayu del Jalón, y el del Cazador. Escontra la cuenca del Magro arramen les sos agües los ribayos de Cairón, Garrogueras, Perelló, del Purgatoriu, Cal, Golondrines y otros.

Nel términu hai un gran númberu de montes poblaos de pinos y otres coníferes. Anque hai que llamentar graves quemes nos últimos años.

Aportar a esta llocalidá dende Valencia, al traviés de l'A-3, tomando depués la CV-425 y finalmente la CV-426.

Llocalidaes estremeres editar

Alboraig, Catadau, Cortes de Pallás, Llombai, Macastre, Millares, Montroi, Real, Tous, Torís y Yátova toes elles na provincia de Valencia.

Historia editar

El términu de Dos Aguas yá taba habitáu escontra la metá del VI mileniu anterior a nuesa yera como demuestren los niveles más fondos, epipaleolíticos, de la cueva de la Cocina. Esta cueva amuesa una continuidá habitacional que va dende'l Epipaleolítico hasta'l Neolíticu avanzáu o, quiciabes hasta un momentu yá típicu del Eneolíticu. Ye posible que los ocupantes d'esta cueva fueren los autores de les pintures rupestres de los inmediatos abrigos del Cintu de les Lletres y de Cinto Ventana, particularmente, de les pintures que se caltienen na paré sur de la mesma cueva pertenecientes al Arte Llevantín (10.000-6.500 años antes del presente).

Cercanu a estos abrigos topa otru, na cuesta de les Víbores del ribayu de Falón, conocíu como Covacha de les Cabres, con figures humanes y cabres, afayáu en 1962 ya inda inéditu.

Dos Aguas nun figura nel repartimientu de la conquista, anque se supón que'l so orixe tuvo de tar na dómina musulmana. Foi unu de los pueblos que se xunieron a les rebeliones d'Al-Azraq, y consta que la reconquista de les poblaciones del norte del Júcar llevar a cabu xunto a reconquistar de Balansiyya.

El 18 de xineru de 1256, en Tarazona, el rei Xaime I donó a Atho de Foces la llocalidá de Millares, reconquistada polos cristianos l'añu siguiente, 1257, la mesma llocalidá de Dos Aguas y el castiellu de Madrona.[2]

El Rei Xaime I, el 18 de xineru de 1256, donó, en Tarazona, a Arreyo de Foces les villes y castiellos de Madrona, Millares y Dos Aguas. Martín de Viciana, quien dedicó'l tomu III de la so Crónica de Valencia, en 1563, a Giner Rabasa de Perellós, Señor del castiellu de Madrona y de la baronía de Dos Aguas, señala que

«nel castiellu de Madrona, cabeza de la baronía, hai una ilesia de La nuesa Señora con rectoría que renta al rector 400 ducaos, na cual entiéndense los términos de les baronías de Cortés, Millares y Autonell. Nestos castiellos y los sos términos tien el so señor toa xurisdicción alta y baxa, pixín y mistu imperiu por bendición que'l rei don Pedro dio a don Ramón Castellá con privilexu dau en Valencia a 9 de payares de 1349. Otrosí vendió-y el castiellu de Madrona con privilexu dau en Valencia a 24 de mayu de 1353».

Giner Rabasa de Perellós, mercó Dos Aguas y Madrona con autos fechos en Valencia'l 11 d'ochobre de 1496. Esti caballeru foi'l primeru del llinaxe Rabasa de Perellós procedente de la unión de don Francisco de Perellós, de la casa de Perellós de los condes de Tolosa, en Francia, y de doña Juana Rabasa, fía de Mosén Giner Rabasa, caballeru, que dexó herederu al so nietu Giner cola condición que tomara l'apellíu y armes de los Rabasa.

En 1325, foi mercáu por Francisco Scribe. En 1349, pasó a poder de Raimundo Castellanu y más tarde a Antonio de Vilaragut a la familia de Roiç de Corella.

Según menta Ferrer i Mallol, dende'l Conceyu de Vienne en 1311, la ilesia censuró que nos reinos cristianos con vasallos moros, caltuviérase la práutica d'invocar llibremente'l nome de Alá dende los minaretes p'allegar a la oración. Dicha norma foi enllantada pol rei Xaime II a partir de 1318, habiendo constancia de procesos xudiciales, como'l procesu contra'l Alfaquí d'Anna en 1320, o un moru de Xàtiva en 1322. Amás, los musulmanes fueren cargaos col impuestu de "dayn" (mudayyan, esto ye, el domeñado, el que se queda o mudéxar), carga que nun sufríen los súbditos cristianos. En munchos casos, bienes de los moros fueren embargaos por deldes de los sos señores, obligando al so desplazamientu a otros allugamientos. Ye por estos y otros motivos que los moros nun víen al rei castellanu como un ocupador bien distintu del aragonés, sinón según argumenta Andrés Ferrer Taberner, como una fórmula pa llograr meyores condiciones si fructificaba el so sofitu nuna guerra militar con Aragón. Nesta redolada, diéronse frecuentemente migraciones de moros que fuxíen de la fuerte inestabilidá de los tiempos del rei Pedro'l Cruel, y que, n'ocasiones migraron escontra'l sur, escontra'l Reinu de Granada, ya inclusive escontra les zones montascoses, como pudo ser el casu de Dos Aguas.

Mientres l'enfrentamientu que se produció nel sieglu XIV, ente 1357 y 1365, ente les Corones castellano y aragonés, en tierres valencianes tomaron partíu en favor de la corona castellana delles aljamas mudéxares, ente les que s'atoparon los moros de Dos Aguas. Dicha circunstancia traxo al otorgamiento, mientres l'asediu de Serra, de les Capitulaciones de los Moros de Dos Aguas (Febrer Romaguera, pp 115-116) , na cual faise mención espresa de felicidá aljama, y pola cual concedió Pedru IV el Ceremoniosu, con fecha 25 de marzu de 1365, el perdón real a los moros de Dos Aguas.

Mientres la espulsión de los moriscos hubo una revuelta, quedando nel términu solamente dolce cases habitaes por cristianos. Foi repoblada pol barón de Benetúser tres la espulsión de 1609, siendo tres esti periodu cabeza de baronía y darréu del Marquesáu de Dos Aguas.

Mientres les guerres carlistes foi ocupada delles vegaes poles tropes del pretendiente.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Manuel Grau Lorente AP
1983-1987 Avelino Del Valle Sanz PSPV-PSOE
1987-1991 Manuel Grau Lorente AP
1991-1995 Manuel Grau Lorente PP
1995-1999 Manuel Grau Lorente PP
1999-2003 Manuel Grau Lorente PP
2003-2007 José Ramón Grau Grau UV
2007-2011 José Ramón Grau Grau UV
2011-2015 José Ramón Grau Grau PP
2015-2019 José Ramón Grau Grau PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Evolución demográfica
1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2005 2007
460 406 375 367 389 406 415 441 406 439

Economía editar

Predominen los cultivos de secanu: almendral, algarroba y olivares. En regadío cultívense hortolices y frutales.

Nos sos primeros sieglos d'esistencia tres la dominación romana, de la cual apenes quedó presencia sustancial, vivióse un periodu d'interesante crecedera so la cultura árabe-musulmana, en que se desenvolvieron fundamentales infraestructures claves pa l'actual morfoloxía del conceyu: la construcción de la torre y muralla árabe, el campusantu musulmán so les actuales escueles y los supuestos abellugos soterraños que comuniquen diversos puntos dientro de la población (güei un misteriu ensin desvelar), les balses y barcals, los dos molinos, d'unu de los cualos inda queden restos, xunto a la balsa del molín. Tres la espulsión morisca siguieron desenvolviéndose infraestructures de regadío y caltenimientu de l'agua en forma de balsones ("balsón de la era", "balsa del molín", "balsa de la nacencia" y "balsa del cabu"), y una rede de canalización de l'agua, na qu'anguaño apenes se desenvolvió'l riego por pinga.

El desenvolvimientu económicu municipal vieno determináu pola so hestoria, yá que dende la edá media el sometimientu al vasallaxe del señor y l'espulsión morisca supunxo llendes al desenvolvimientu d'una propiedá distribuyida del territoriu, nun siendo sinón a partir de mediaos del sieglu XVIII, cuando se desenvolvió una cobarde actividá na tresmisión d'inmuebles ente los sos vecinos, siendo bien recién la primer presencia de títulos de propiedá notariales, que, d'antiguo llindábense a anotaciones amanuenses en fueyes de llibreta cola firma de dambes partes y la presencia de testigos.

Dende los sos oríxenes, la dependencia, primero de la Baronía de Benetússer y Dos Aguas y darréu del Marquesáu de Dos Aguas, provocó qu'aprosimao la metá de la población dedicar a les xeres agrícoles, ente que la otra metá de la población dedicar al trabayu xornaleru. Hubo escasa presencia de gremios artesanos y solo cola entrada del sieglu XX ciertos casos de descendientes de vecinos qu'ocupen oficios lliberales.

Na actualidá, convive la producción agricultura de subsistencia agrícola de subsistencia, cola ellaboración d'aceite d'oliva virxe, siendo fechu destacáu, a partir del añu 2005, la creación de la Sociedá Cooperativa Valenciana Llindada Marqués de Dos Aguas. Les xeres agrícoles desenvuélvense principalmente compartíes colos emplegos habituales de los llabradores, siendo por ello una actividá complementaria, o post-jubilatoria.

Pa la recién recuperación demográfica de la población foi fechu determinante l'alcuerdu de collaboración col Conceyu de Valencia, que dexó l'establecimientu nel términu municipal d'un centru de tratamientu de residuos urbanes a disposición de la ciudá de Valencia.

Esti fechu, acompañáu de la contratación de numberosos vecinos del conceyu per parte d'empreses dedicaes a la prestación de servicios de llimpieza en dicha ciudá, dexó'l caltenimientu de diverses families nueves nel conceyu, lo cual foi, xunto a una mínima presencia d'inmigración, un sacalliñu a la recuperación poblacional.

Ye de destacar la escasa actividá inmobiliaria, ensin haber nes últimes décades rexistros de planes d'actuación urbanísticos qu'ampliaren o desenvolvieren el cascu urbanu, llindándose la única actividá de construcción a la recuperación d'antigües viviendes de la primer metá del sieglu XX, nun esistiendo tampoco una tradición na recuperación y arreglamientu de fachaes.

La presencia d'entidaes bancaries llindar al establecimientu per parte de delles entidaes, de subdelegaciones o representaciones con dellos vecinos que yá cuntaben con pequeños comercios de la so propiedá, nun esistiendo sucursales puramente felicidaes.

Desenvuélvese dos veces per selmana un pequeñu mercáu ambulante, pero ensin presencia de vecinos per parte de los paradistas.

Nun esiste una presencia hostelera puramente dicha na población, sacante un hotel-restorán dientro del cascu urbanu y un hotel rural na Partida de Paridera Roa.

La presencia d'un polvorín dientro del términu municipal nun supón una actividá dinamizadora de desenvolvimientu municipal, fora de la contratación de dalgún vecín pa cubrir necesidaes de personal.

A lo último, cabo destacar que precisamente polos vaivenes del desenvolvimientu demográficu de les últimes décades, l'accesu a la vivienda ye inda bien fácil nel conceyu, pudiéndose adquirir viviendes unifamiliares a baxu preciu.

Patrimoniu editar

Fiestes llocales editar

  • Fiestes patronales. Nos sos oríxenes celebraba les sos fiestes patronales del 15 al 20 d'ochobre. Dende la segunda metá del sieglu XX les fiestes n'honor a los patrones de la llocalidá (San Roque, la Virxe del Rosario y la Nuesa Señora de los Dolores Virxe de los Dolores) celebrar na segunda quincena d'agostu ensin l'establecimientu d'un calendariu concretu, sinón más bien afaciéndose al calendariu branizu. Ye tradicional dende la segunda metá del sieglu XX y hasta los nuesos díes la celebración de vaquillas y el toru embolado, destacando la espectacularidá de los encierres polo peculiar del so percorríu.
  • Selmana Santa. Celébrase un Via Crucis viviente, representando los momentos más intensos del calvariu cristianu, cola collaboración de gran parte de los vecinos de la llocalidá.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Generalitat Valenciana: Castiellu de Corral Antón, Millares.

Bibliografía editar

Luis PERICOT (1945): "La Cueva de la Cocina (Dos Aguas)", Archivu de Prehistoria Llevantina, 2, Valencia, pp. 39-71.
Francisco Javier FORTEA (1976): "L'arte parietal epipaleolítico del 6º al 5º mileniu y la so sustitución pol arte llevantín", Congrès International des Sciences Préhistoriques et Protohistoriques, IX, Nice, pp. 121-133.
Alexandre GRIMAL NAVARRO (1991): "Meyora al estudiu de les pintures rupestres de la Cueva de la Cocina y la so rellación téunica col arte llevantín", XXI Congresu Nacional d'Arqueoloxía, Zaragoza, pp. 317-326 (ISBN 84-7753-672-4).
Anna ALONSO TEJADA y Alexandre GRIMAL NAVARRO(1994): "L'Arte llevantín o'l "trasiegu" cronolóxicu d'un arte prehistórico", Pyrenae, 25, Universidá de Barcelona, pp. 51-70 (ISBN 84-475-0971-0)
Pablo Vidal González (2011):"Fotografíes de Dos Aguas: Etnografía de la Memoria Visual d'un Pueblu",V-1608-2011, Editáu pol Conceyu de Dos Aguas.
Andrés Ferrer Taberner "Una Carta Puebla inédita: La Capitulación de los Moros de Serra de 1365"
Febrer Romaguera, M.V. (1991),"Cartes puebles de les moreríes valencianes y documentación complementaria, 1234-1372, Editáu por Anubar Edición Zaragoza Vol I :[[Josep

Llobell Frasquet]] "L'elementu Xudíu na repoblación del Sieglu XVII en Altea y les Marines".Sarría. Revista de investigació i assaig de la Marina Baixa (nova dómina). Sobre orixe y peripecia dende Francia, Mallorca y repoblación del s XVII, que siguieron los apellíos Grau, Marqués, Del Valle, Carrión, Pla, Pardo y Mateu, qu'anguaño más abonden nel conceyu de Dos Aguas y sobre la so ascendencia xudía conversa.

MAS FORNERS, Antoni & Josep Luís MONJO MASCARÓ (2002) Per poblar lo regne de Valèntia… L'emigració mallorquina al País Valencià. Govern de les Illes Balears, Benissalem.

FORTEZA PINYA, Miquel & Gabriel CORTÉS CORTÉS (1946) La Inquisición de Mallorca. Reconciliaos y relaxaos (1488-1691). Perdigó, Barcelona.

VIDAL MANZANARES, César (2006) España frente a los xudíos. Sefarad: del profeta Jonás a la espulsión. La Esfera de los Llibros, Madrid.

Enllaces esternos editar