El Barraco

conceyu de la provincia d'Ávila (España)
(Redirixío dende El Barraco (Ávila))

El Barraco ye un conceyu español y llocalidá de la comunidá autónoma de Castiella y Lleón, na provincia d'Ávila.[2]

El Barraco
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'El Barraco José María Manso González
Nome oficial Barraco, El (es)[1]
Códigu postal 05110
Xeografía
Coordenaes 40°28′31″N 4°38′31″W / 40.475277777778°N 4.6419444444444°O / 40.475277777778; -4.6419444444444
El Barraco alcuéntrase n'España
El Barraco
El Barraco
El Barraco (España)
Superficie 153 km²
Altitú 1007 m
Llenda con
Demografía
Población 2005 hab. (2023)
- 955 homes (2019)

- 906 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.27% de provincia d'Ávila
0.08% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 13,1 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
elbarraco.org
Cambiar los datos en Wikidata

Asitiáu a más de 1.000 metros d'altitú sobre'l nivel del mar, el conceyu d'El Barraco estiéndese sobre 153 quilómetros cuadraos aproximao, en que'l so territoriu entamar y distribúin alredor de 2.165 habitantes. Sicasí, la llegada de familiares y el creciente interés pola naturaleza qu'atrai al turismu rural amonten la cifra mientres los meses branizos. La hestoria de los asentamientos humanos nesta zona dilátase largamente nel tiempu, que los sos entamos documentaos hasta la fecha establecer mientres la "Cultura de los Bracos" carauterística de los vettones, allá pol sieglu VI e.C. Tres la dominación romana de la Península, asitiando esta zona como la provincia de Lusitania, los musulmanes ocuparon el territoriu hasta la llegada de los reinos cristianos del Norte que, tres sieglos de lluches, establecieron la llende de la extremadura castellana muncho más al sur y ocupando esta tierra d'El Barraco.

Símbolos editar

 
Escudu d'El Barraco

L'escudu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente por decretu'l 10 de setiembre de 1993. El blasón del escudu heráldicu ye'l siguiente:

«Escudu en campu d'azur, escultura zoomorfa protohistórica de bracu en plata; bordura de plata con ocho aspes d'azur. Timbrado de la Corona Real Española.»
 


La descripción de la bandera ye la siguiente:

«Bandera cuadrada, (proporción 1:1) blanca, con bordura d'azul celeste, y brochante al centru l'escudu municipal.»

Situación editar

Ta asitiáu al sureste de la provincia d'Ávila, na contorna natural del Valle del Alberche. Amás d'El Barraco, nel conceyu esisten otros trés nucleos de población: Arroyo de la Parra, Les Cruceras y La Requexada del Valle.

Tamién nel so este atópase El Burguillo el cual ye un banzáu asitiáu na subcuenca del ríu Alberche nel so términu municipal y próximo al termino El Tiemblo, dientro de la provincia d'Ávila.

 
" Na contorna de El Barraco esta presente'l banzáu de "El Burguillo", llugar ónde se recueye n'agua de regueros y afluentes de la contorna, según agua. Inclusive dexa actividaes recreatives ".

( Detalle qu'amuesa una vista aérea del banzáu d'El Burguillo. )

Ye la resultancia de la construcción de la so presa (siendo la primera presa que regula'l cursu del Alberche) inaugurada en 1913, les sos agües tán destinaes a suministru, a riego agrícola y a xenerar lletricidá hidráulica. Tando reguláu pola Confederación Hidrográfica del Tajo. Déxense ciertos usos recreativos.

La llocalidá d'El Barraco asítiase a una altitú de 1008 msnm.[4][5]

Noroeste: Riofrío Norte: Tornadizos de Ávila Nordeste: Santa Cruz de Pinares y San Bartolomé de Pinares
Oeste: San Juan de la Nava   Este: Cebreros
Suroeste: Navaluenga y La Adrada Sur: Casillas y Sotillo de la Adrada Sureste: El Tiemblo

Demografía editar

El conceyu tien una superficie 153,9 km²,[6] una población de 1886 habitantes (2017) y una densidá 13,55 hab./km² (2012).

Gráfica d'evolución demográfica d'El Barraco ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001 y 2011) según los censos de población del INE.[7][8]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Evolución demográfica d'El Barraco
20002001200220032004200520062007200820102011
20472046205320642090210921292156216521012077
(Fonte: INE [Consultar])

Alministración municipal editar

L'alcalde del conceyu ye José María Manso González, del Partíu Popular. Manso González facer cola alcaldía per sesta vegada consecutiva nes eleiciones municipales de 2011.[9]

Himnu editar

L'himnu del Barraco foi compuestu pol maestru Aúreo Herrero Arranz, y estrenáu so la so direición personal na plaza de toros municipal, el 13 de setiembre de 1983, por cuenta de les Fiestes Patronales n'honor del Santísimu Cristu de Gracia.

Fiestes y tradiciones editar

  • 1 - La fiesta de Les Candeles (o Candelaria) entamar mientres el primer domingu de xineru que sigue al día 2 de febreru.
  • 2 - La fiesta de la celebración de Los Antroxos.
  • 3 - La fiesta de la Romería de San Marcos, tien llugar el domingu siguiente al 25 d'abril.
  • 4 - La fiesta del Branu (en plural fiestes), a mediaos d'agostu, tres la festividá de El palombu (con tipica vervena).
  • 5 - La fiesta más patronales n'honor al Santísimu Cristu de Gracia son a mediaos del mes de setiembre.
  • + - Tamién la fiesta de Los Quintos, colos sos traxes y abios según los sos cantares, coples, poemes y xotes...

Monumentos editar

 
Nome: " Piedro Co'Gordu ".
Tipu: Monumentu primitivu Rústicu Natural,
Material: Realizáu en piedra de granitu, añadiendo una Cruz de fierro n'honor al patrón de El Barraco.

(Detalle circular de 360° pa la so descripción añade la proporción d'estatura del canon del humanu [+/- 1,70m d'altor].)[10]
 
  • 1 - Ponte Nueva de la llocalidá de El Barraco, ye obra realizada por los romanos mientres la so dominación...
  • 2 - Los nucleos medievales de Ablanéu, Navalmulo o Navacarros, ente otros, güei despoblaos, son exemplu del pasáu históricu del términu.
  • 4 - La Torre de la Gaznata, obra de principios del sieglu XIII.
  • 5 - La Románica tardío y Católico Ermita de la Piedá.
  • 6 - El peculiar edificiu de la Casa Consistorial, construcción civil del sieglu XVI.
  • 7 - La Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción, templu que data del sieglu XVI.
  • 8 - L'arte primitivo rupestre de El Piedro Co'Gordu... Asi pos devir que'l monumentu: Piedro Co'Gordu de "El Barraco" más antiguu del pueblu ye una arquiteutura primitiva de tipu rustica, realizada (o construyida de forma natural por obra de la naturaleza, pos ye fácil atopar arquitectures de piedra con cierta facilidá), esta compuesta en piedra de granitu (piedra natural na rexón o zona), ademas esta decorada n'honor del Santísimu Cristu de Gracia (patrón del pueblu) con una cruz cristiana nel so puntu más altu.

Los primeros seres humanos qu'habitaron la rexón onde s'asitió'l pueblu de "El Barraco" na contorna del Alberche, podríen yá atopar esta colosal formación xeolóxica que brinda con piedra granítica la zona sur de la población onde cerca naz el camín al arrejondo (el vieyu regueru). Asina los paisanos dexaron el so calquier imperecedera nel cumal d'una angosta obra formada por dos grandes roques (un sobre la otra). Los sos non sorprendentes astractes y amorfes formes sobrevivieron cuasi 4.000 años.

Estes grandes roques, apenes a poco tiempu de distancia dende la plaza del Conceyu, nuna paraxa llixeramente elevada sobre trío de roca igualmente, perteneciente a una finca publica. Ye accesible al gran públicu y tópase nel área de la cai de la Feria camino del mercadín del sábadu y de la plaza de toros.

Como l'arte rupestre ye tou aquello que d'orixe prehistóricu, ye rupestre y por consiguiente esencialmente una espresión espiritual primitiva; topar en roca y ye la primer manifestación que na zona, y dende la era Prehistórica fixo al home al traviés de la so capacidá, primero qu'empezara la escritura quiciabes yá taba ellí. Siendo la manifestación artística natural considerada como una de les más antigües de les que se tien constancia, en "El Barraco" yá que esisten testimonios que se remonten a los pueblos "Celtiberos" d'Iberia como los 'toros de güisando' próximos a la rexón.

L'home "Barraqueño" foi representando en piedres, parés predreses y cases a animales, oxetos o plantes, de firma rupestre onde reflexen los sucesos de la vida cotidiana,... con figures, signos, ente otros. Por ello, considérase "El Piedro Co'Gordu" la obra más antigua que representen el pensamientu y la maña de la persona que realizó l'asentamientu del pueblu (ye Dios). Ye por ello polo que se piensa qu'antes d'apaecer la escritura de los paisanos na vida humana (quiciabes la mas antigua ye "Celtíbera") , apaecieron les obres rupestres reflexando los pensamientos, creencies y vivencies.

Nun había un determináu sitiu pa emplazar o asitiar estes piedres y ye por eso polo que foi de gran dificultá atopar dalguna d'elles yá que munches atopábense lloñe d'onde ellos habitaben. Lo normal na piedra yera tallar una imaxe de dalgún animal. Por ello'l "Piedro Co'Gordu" foi un importante afayu frente a lo considerao mas común de lo rupestre. De primeres esti afayu foi negáu, na so autenticidá, pensando que la sociedá prehistórica nun teníen la capacidá pa crear estes representaciones. Pero cuando s'empezar hai atopar más afayos d'estes representaciones en Francia y España la cosa yá camudó. Realmente nun teníen una téunica bien ellaborada.

No que fai a la motivación atopamos con que'l casu rupestre tienen una fuerte carga máxicu-relixosa, asina cuando se trata d'esti tipu de situación, ye común que les mesmes tópense naquelles zones más recónditas. Tou indica al monumentu como un llugar ritual, seique un primitivu templu, yá que güei ser cristianu. Dada la so cruz nel cumal al cielu.

Deporte editar

De la llocalidá salieron dellos ciclistes profesionales de sonadía, ente los que s'atopen Ángel Arroyo, el fináu José María «el Chava» Jiménez o Carlos Sastre—.[11][12] Principalmente débese al trabayu de la Fundación Provincial Deportiva Víctor Sastre, que s'atopa na llocalidá y ye l'equipu d'onde salieron grandes ciclistes como los que se citen nel apartáu siguiente.[ensin referencies]

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Diputación d'Ávila (ed.): «Diputación. Los nuesos pueblos: El Barraco».
  3. 3,0 3,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «[http://bocyl.jcyl.es/boletines/1993/12/21/pdf/BOCYL-D-21121993-13.pdf DECRETO de la Presidencia de la Excma. Diputación Provincial de Avila, pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera del Conceyu d'El Barraco.]». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ243 (21 d'avientu de 1993).
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa El Barraco na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de febreru de 2015.
  6. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos: Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  7. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - El Barraco». Consultáu'l 25 d'ochobre de 2012.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  9. Agustín, Ana (23 de mayu de 2011). «José Manso revalida l'enfotu de los barraqueños con igual resultáu qu'en 2007». Diario de Ávila. http://www.diariodeavila.es/noticia.cfm/Provincia/20110523/jose/mansu/revalida/enfotu/barraque%C3%B1vos/igual/resultancia/2007/079C2160-Y77C-CA4A-C997CDE646827270. Consultáu'l 3 d'avientu de 2013. 
  10. «Feria,+12,+05110+El+Barraco,+%C3%81vila/@40.47431,-4.643054,17z/data=!3m1!4b1!4m13!1m7!3m6!1s0xd40594c3y7bf985:0x2f9a1487b1c4a9f7!2sCalle+la Feria,+12,+05110+El+Barraco,+%C3%81vila!3b1!8m2!3d40.47431!4d-4.64086!3m4!1s0xd40594c3y7bf985:0x2f9a1487b1c4a9f7!8m2!3d40.47431!4d-4.64086?hl=es Piedro C'ogordo, Geo-llocalización: [ Cai de la Feria, 12. El Barraco, CP-05110 (Avila / Castiella y Lleón), España/Spain, EU ]».
  11. «Les idees clares de Sastre». Diariu El País. 24 de xunetu de 2006. https://elpais.com/diario/2006/07/24/deportes/1153692007_850215.html. 
  12. «La última pedalada del Chava». Diariu El País. 8 d'avientu de 2003. https://elpais.com/diario/2003/12/08/deportes/1070838003_850215.html. 

Enllaces esternos editar